Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025

Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν (Ζ)-Ηέναρξη της Συνόδου στην Φλωρεντία κ.α.

 



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1.Στ Φλωρεντία ναρξη Συνόδου 26-2-1439

2.παγόρευση ν μιλε  Μάρκος φέσου

3.Νοθεία τν Πατερικν κειμένων

4.Πορεία πρς τν Ονίαν νωση

5.Μάχη Μάρκου μ λατινόφρονες

6.Μάχη Μάρκου μ λατινόφρονες

7.Βία κατ Μάρκου

8.Παρέμβαση Παπικν

9.Πιέσεις ατοκράτορα κα Πατριάρχου

10.Πρς τν μολογίαν νωσης-Ονίας

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Στ Φλωρεντία ναρξη Συνόδου 26-2-1439

Εναι δύνατο δύνατον ν περιγράψουμε κα ν ξηγήσουμε δ, σ’ τι φορ τ παροσα πόθεση, τ τότε γεγονότα στν Φλωρεντία ναλυτικά. Γι’ ατό, μ μεγάλη συντομία θ δείξω τ θαμα το μέγα ρα. γιναν πτ γενικς συνελεύσεις στ παλάτι το Πάπα [τν Μάρτιο το 1439], Σ’ λες μόνος ατς φαινόταν ν’ γωνίζεται, μόνο ατς παντοσε, ατς λεγχε τ σοφίσματα κα τς παρερμηνεες κι ατς μόνο φαινόταν στόμα τν θεολόγιον κα περμαχός της πατροπαράδοτης πίστης. Κα γι ν στολίσου μ τ μαργαριτάρια το σοφότατου Σχολάριου τν ερή του κεφαλ λέει:
περάσπιζε τ πατρικ δόγμα, μόνος νάμεσα στος Λατίνους. Γιατί σ μς, πού φείλαμε ν εμαστε σύμμαχοί του, ντ γι τέτοιους, λίμονο, βρισκε χθρούς.
Στ’
λήθεια εναι νυπόστατος κενος μύθος πού λεγαν ο ρχαοι ΄λληνες, τι κάτω π τν πλάση, εναι κάποιος ’τλας πού βαστ λο τν κόσμο. λλ ν κενο ταν ντως μύθος, Μάρκος τς φέσου σίγουρα στάθηκε πραγματικς κι ληθινς τλας, πειδ ατς μόνος βάσταξε πάνω του λο το σύστημα τν νατολικν γι ν τ π ρθότερα τν ρθόδοξη Καθολικ κκλησία. πειδ σχεδν λοι ο λλοι παρεξέκλιναν κι ξαχρειώθηκαν, λλοι π φθόνο, λλοι π φόβο, λλοι π κολακεες κα μάταιες ποσχέσεις, κι ο περισσότεροι π τν πίεση τς μακροχρόνιας ταλαιπωρίας κα το ναπόφευκτου λιμο, κανένα μως π τ προηγούμενα δν μπόρεσε ν χει τν παραμικρ πιρρο σ κείνη τν δαμάντινη ψυχ το Μάρκου.
λλ γι ν μ φανε πώς γ πιχειρ ν γκωμιάσω ατ τ μέγα θαμα τς οκουμένης, πράγμα δύνατο στ στεγν π κάθε δροσι ρητορικς εγλωττίας γραφίδα μου, κολουθ μόνο μ τ λιτή μου γλώσσα τν πλ διήγηση το λόγου, λέγοντας τι στ τέλος, μ’ ναν λόκληρο λόγο τν ποιοσυνεθεσε μ τ σοφία το Πνεύματος κα τν ποιοεκφωνησε στν τελευταία, δηλαδ στν βδομη συνέλευση [17.3.1439], μ’ ατν τ λόγο πέδειξε λαμπρότατα π τς θεες Γραφς κι π τς γιες Οκουμενικς Συνόδους κι π τος πιμέρους γιους κα τος γκριτους δασκάλους, τι νατολικ κκλησία χει κα διαφυλάττει κείνη τν δια πίστη, τν ποία παρέδωσαν στ κόσμο ο θεοι πόστολοι, δηλαδ τν ελικριν, τν ληθιν κι ρθόδοξη.

παγόρευση ν μιλε Μάρκος φέσου

Κα μόλις επε ατ τ λόγο τ μέσον Μάρκος φεσου στ μέσον της Συνόδου, σιώπησε στ ξης, πειδ κατάλαβε κα πληροφορήθηκε, τι ο παπιστς μοια σχεδν μ τ διάβολο, προτιμον ν μείνουν στν κακοφροσύνη τους, μόνο γι ν μ φανε πώς σφαλλαν. Παλι χαρακτηριστικ στ’ λήθεια ατού του θνους, τν Λατίνων ννο, παρση, περοψία, λαζονεία κι ξιόπιστος μάρτυρας ατου εναι μέγας δάσκαλος τς οκουμένης, φωτισμένος ξ ορανο Βασίλειος, πού κμασε τν τέταρτο αώνα, λέγοντας γι’ ατούς, τι :
«Ο
τε ξέρουν τν λήθεια, οτε καταδέχονται ν τν μάθουν»
ταν σιώπησε λοιπν θεος Μάρκος, ναγκαστικ σταμάτησαν κι ο διαλέξεις. Γιατί ο γωνιζόμενοι δν εχαν στ ξης τν νταγωνιζόμενο. Κα μάλιστα δν πγε πι οτε στς δύο κοινς συνελεύσεις πού γιναν κόμα [21.3 κα 24.3.1439]. λλ ατο λένε τι τ κανε κα δν πγε, μ βασιλικ διαταγή.
Τί
γινε πειτα; ραγε σιώπησε τελείως κι κενό το θεολογικότατο στόμα κλεισε; Μιμήθηκε τάχα κι ατος, κατ κάποιον τρόπο κείνους τος λιποτάκτες κα προδότες τς πατροπαράδοτης πίστης; χι, μακάρι ν μν κάνει κανες τέτοιες τοπες σκέψεις γι τν δικό μας τρες φορς ριστο. Μάλιστα μπορ ν π, τι π’ ατό το σημεο κα μετ ρχίζουν τ περθαύμαστα κα περφυσικά του γωνίσματα κα παλέματα.
Γιατί ναί, πρ
ς τος Λατίνους σιώπησε. λλ νοιξε κα πλάτυνε κενο τ θεο στόμα πρς τος λατινόφρονες. Σταμάτησε: τς διαλέξεις μ τος Δυτικούς, λλ τς νοιξε στερα μ τος νατολικούς. Τώρα τν πόλεμο τν τερογενν παπιστν διαδέχτηκε κενος τν μογενν ονιτν. Κα γι τ πώς γινε, προσέξτε γι ν’ κούσετε ντως θαυμαστ κι ξαίσια πράγματα.


Νοθεία τν Πατερικν κειμένων

πως πρέβλεπαν πολλο π τος δικούς μας τι θ γίνουν τ πράγματα, τσι κα γιναν.
Δηλαδή,
ταν σταμάτησαν ο συζητήσεις μ τν Μάρκο, ο Λατίνοι παρουσίασαν τελικ κενα τ ρητ πού διαφήμιζαν πώς χουν, τ ποια λένε τι ΄τ ΄γιο Πνεμα κπορεύεται κα κ το Υο΄. Ατο λεγαν, πώς τ ρητ κενα εναι παλαιν δυτικν γιων, πού εναι δηλαδ ποδεκτο κα στς δύο κκλησίες κα στ Δυτικ κα στν νατολική. Γι’ ατ κα παρουσιάζονταν μ πολ θάρρος κι λεγαν, νά, φανερά το λένε ο Δυτικο γιοι, τι τ ΄γιο Πνεμα κπορεύεται κα κ το Υο. Τί πανττε λοιπόν; Δστε πάντηση σ’ ατά. Κι ποχοαρισαν στ διαίτερα, περιμένο-ντς τν πάντηση.
βασιλις ρχικα επε, πώς πρέπει ο δικοί μας ν κάνουν τ ζητούμενη πολογία κα ατ τ βάρος νατέθηκε πάλι σ’ ατν τν μέγα δάσκαλο. κενος πάντησε στ βασιλι μ’ ατ τ λόγια:
Βλέπω, λέει,
τι ατς ο διαλέξεις δν θ τελειώσουν ποτέ, οτε θ ποκομίσουμε μες π’ ατς κάτι καλό. Γι’ ατό, προτιμ ν μν μιλ σκοπα κα ν διαμάχομαι μάταια. πειδ κα γι’ ατ λαβα χάρη πού μου παραχωρήθηκε π τν γία σου βασιλεία, γι ν π σα επα στν τελευταία μιλία κα ν σταματήσω. ν μως σ προστάζεις τσι, ς μιλήσει κάποιος λλος κι ς δώσει πολογία.

τσι μίλησε ατς μέγας, λλ ποις λλος βρισκόταν κανς κα ποις εχε τόση δύναμη γι ν πάρει ξια τ θέση του; λλ τί επα ξια; Οτε στ παραμικρ δν βρέθηκε λλος ν’ παντήσει στερα π’ ατόν. Μάλιστα κι βασιλις πού πέβλεπε λωσδιόλου στν νωση κα χι σ διάσταση κα χωρισμό, πειδ σκέψτηκε πώς ν ναγκασει τν Μάρκο ν κάνει τν πολογία, θ γράψει πως ξερε ν γράφει, δηλαδ προκειτο ν’ παντήσει πώς τ ρητ κείνων τν Δυτικν γιων νατολικ κκλησία δν τ δέχεται, γιατί:
Πρώτον, διατηρε
μφιβολιες μήπως εναι νόθα, δηλαδ ψευδεπίγραφα παραφθαρμένα.
Δεύτερον, γιατί
κόμα κι ν εναι ληθινά, πάλι δν τ δέχεται, πειδή, πρτα, προτιμ τ δεσποτικ στόμα το Χριστο, πού κενο τ διο λέει, ΄τι τ γιο Πνεμα κπορεύεται π τν Πατέρα ΄ παρ το Πατρς κπορεύεται΄ κα δεύτερον, κολουθε τν αθεντία τν πτ γιων Οκουμενικν Συνόδων, που λες διαβάζουν τ γιο Σύμβολο χωρς τν προσθήκη.
Τρίτον,
κολουθε τ συμφωνία λων των γκριτων δασκάλων τς κκλησίας, τόσο τν νατολικν σο κα τν Δυτικν, βγάζοντας τος τρες κείνους τέσσερις Δυτικούς, στος ποίους λένε τι νηκουν ατ τ ρητά. Γιατί εναι μεγάλη φροσυνη ν’ φησει κανες τ πειρο πλθος τν Θεολόγων, τς Οκουμενικς Συνόδους κα προπάντων τ στόμα το Θεανθρώπου ησο, ποιος δίδαξε στος νθρωπους τν πίστη κα ν’ κολουθήσει δύο τρες γιους. Ατο ο γιοι δν γνωρίζουμε π ποις ατίες, πού μποροσαν ν πάρχουν τότε, φθασαν ν γρτ[ουν ν μιλήσουν τσι (δηλαδ κόμη κα στν περίπτωση πού εναι δικά τους τ ρητά), κι ατ κόμα νθρωπινη δυναμία εναι ρκετη ατία, π τν ποια ταν δυνατ ν λαθέψουν κι κενοι ς νθρωποι κι χι π τν κακογνωμία τους.

Στοχαζόμενος, λέω, βασιλις πώς τσι περίπου προκειτο ν’ παντήσει μέγας θεολόγος, πως κα τ επε κα βεβαιότατα ταν ναντιόν της γνώμης του, γι’ ατ κα δν δωσε δεια στ ξης ν ρθουν σ διαλέξεις μαζ μ τν Μάρκο τν φέσου. Κι ρχισε ν σκέφτεται ν εναι δυνατν ν βρεθε σως κάποιος τρόπος κα κάποιο μέσο γι ν νωθουν, χωρς ν γίνει να π τ δύο δυνατα, δηλαδή, οτε ο Λατίνοι ν βγάλουν τ προσθήκη, οτε ο νατολικο ν τ δεχτον.

Πορεία πρς τν Ονίαν νωση

τσι π ατ ρχισαν τ μυστικ συμβούλια [’πρίλιο κα Μάιο το 1439]. Κάθε μέρα δν παρέλειπε ν συσκέπτεται, πότε μ τν Ρωσίας σίδωρο, τν μετέπειτα ναρριχηθεντα στ ξίωμα το καρδινάλιου, πότε μ τν Νίκαιας Βησσαρίωνα κα πότε μ τν πνευματικ Γρηγόριο, τν ποιον κι νεδειξε μέγα πρωτοσύγκελλο, γι ν χει στ ξης κα μεγαλύτερη σχ λόγος του. Ατο τν πλησίαζαν, ατο ταν ο καθημερινοί του συμβουλάτορες, γι ν τ πομε καλύτερα, ο κ δεξιν του δορυφόροι κα περιτρεχόμενοι. Μ’ ατος λοιπν συσκεπτόταν γι ν βρε τος νωτικους τρόπους κα τ μέσα κι ατος γαπουσε, κι ατος τιμοσε κα τος κρινε ξιους κάθε εμενειας κι ποδοχς. Κι π τος πόλοιπους Ρωμιος πού ταν κε κα λεγαν τι δν εναι δυνατν ν βρεθε λλο μέσο γι ν νωθομε, παρ ν βγε προσθήκη π τ σύμβολο, ατο χλευάζονταν κα περιψρονονταν. κόμη μ μεγάλο θυμ βρίζονταν βαριά, πειδ εναι δθεν πειθες κα μ σ-νεργαζόμενοι στος νωτικους τρόπους, κα δν γαπουσάν το καλ πού προκειτο τάχα ν γίνει στν πατρίδα π τν Πάπα μετ τν νωση [23]. Γι’ ατ κα ταν συνάχθηκαν λοι μία μέρα τ βασιλικ δωμάτια μ βασιλικ διαταγή, δημηγόρησε ατοκρατορας λέγοντας, τι ΄στ ξης πρέπει ν ξέρει καθένας, πώς ν ναντιωθε στος τρόπους πού ζητον ν βρον κα γίνει μπόδιο στ νωση, πρόκειται ν λάβει τν ναγκαο περιορισμ κα τν ποιν γι τν αθα-δειά του, γι ν γνωρίζει, λέει, τ μέτρα κα ν’ κολουθε τν γνώμη τν πολλν΄.

Μάχη Μάρκου μ λατινόφρονες

λλα ποις ν μ θαυμάσει Α κα ν μν κπλαγε μ τ θάρρος καί. τ γενναιότητα το θείου Μάρκου; μέσως κείνη τν ρα, μετ π’ ατ τ φοβερ κα αστηρ δημηγορία το Βασιλιά, μόνο ατς Μάρκος βρέθηκε νάντιος στς δικές του ποφάσεις. Κι βασιλις ρώτησε τος παρόντες λέγοντας, τι ν ο Λατίνοι δέχονται τ ρητό του γίου Μάξι-μου, π τν πιστολ πρς Μαρίνο, τάχα δν εναι, καλ ν νωθομε γι’ ατ μ’ ατούς; Κι μέσως τ δοχεα το Σαταν, Ρωσίας, Νίκαιας κα μέγας πρωτοσύγκελλος Γρηγόριος επαν ΄ναί, βασιλιά, εναι τ καλύτερο΄. Κι γωνίζονταν ν τ παρουσιάσουν ς καλ κα ν πείσουν τος πάντες ν τ δεχτον.
χι΄, πάντησε μόνος Μάρκος. ΄χι ατ δν εναι καλό, γιατί ο Λατίνοι πιστεύουν τ ντίθετο π’ ατ πού λέει γιος Μάξιμος. Κα πώς πρόκειται ν νωθομε μ’ ατούς, ν σως λένε μόνο μ τ λόγια τι δέχονται τ ρητό του γιου Μάξιμου κι πειτα ατο ν πιστεύουν τ ντίθετο κι κόμα περισσότερο ν κηρύττουν στς κκλησίες τος τ δικό τους φρόνημα; χι (λέει), ατ δν γίνεται. λλ πρέπει πρτα ατο ν μολογήσουν τν δική μας γνώμη καθαρ κα δολα κι τσι ν νωθον μέ μας΄.
Ε
δες νσταση γαπητέ; Εδες φοβια κα σταθερότητα γνώμης; Εδες φρόνημα ντως κκλησιαστικ κα πατερικό; κενοι, λέει, ν μολογήσουν τ δική μας γνώμη. Κα πς; ΄καθαρ κα δολα΄. χι δηλαδ μ’ σάφεια, χι μ σοφίσματα, χι μ τεχνάσματα κα πονηριά, λλ ΄καθαρ κα δολα΄. Κι τσι τί ν γίνει; Ν νιυθουν κενοι μέ μας, χι μες μ κείνους, λλ κενοι μέ μας, γιατί μες σταθήκαμε μ τ χάρη το Χριστο καλ κα σωστ ξαρχς στ ληθιν θεμέλιό της πίστης. μες δν ποκλίναμε π τν πατροπαράδοτη εσέβεια. Γι’ ατ κενοι ο ποκλίνοντες, ο ποσχισθέντες παπικοί, ο πλανηθέντες μακρι π τν λήθεια, κενοι ν πιστρεψουν, κενοι ν νωθον μέ μας. ”Ω, μεγάλη κα θεία μυχή! Ω. ψηλ κι ορανοφρονη διάνοια!

Μάχη Μάρκου μ λατινόφρονες

στόσο, παρόλο πού ατς θεος δάσκαλος μίλησε τόσο κριβέστατα κι γιότατα, πε ρίσχυσαν ο περ τν βασιλιά, λέγοντας, τι ν δεχτον τν πιστολ το Μάξιμου, πειδ γνώριζαν πώς ταν λλιπής, νωνόμαστε μέσω απς μ’ ατος κι πειδ πρχε μφιβολία μήπως δν τν δεχτον, ρχισαν ν σκέφτονται κι λλους τρόπους κα μέσα γι τν νωση. λλ θεος δάσκαλος, ξέροντας πώς δν πάρχει (λλο μέσο κίνδυνο γι τν νωση παρ ν βγάλουν κενοι τν προσθήκη π τ Σύμβολο, διαφωνοσε φανερ κα χωρς φόβο μ τος τρόπους πού φεύρισκαν κενοι κα γι ν πι τ δια τ λόγια το στορικο, προέβαι,ν σ ντιπαράθεση. Γι’ ατό, ατο πού διαφωνοσαν μαζί του δειχναν τ πάθος τους, κόμα κι π τ θέση πού κάθονταν. Γιατί κάθονταν πέναντί του κα καταφέρονταν ναντίον το μ μεγάλη ρμ κα μετρο πάθος.
Σ’ α
τ τ σημεο, δύστυχος ντώνιος ράκλειας, βλέποντας τν μπάθεια κα τ φιλόνικο πνεμα ατν πού ντέλεγαν, τος επε:
Στ’
λήθεια παθιασμένα μιλτε λοι σες΄. Τόσα πρόφτασε ν πε. Κι μέσως Νίκαιας κα Ρωσίας πάντησαν μ θυμό:
Κοίτα πώς μ
ς βρίζεις; Τί κακ λέμε κα μς βρίζεις;΄
Κα
Ρωσίας πιχείρησε ν καταφερθε νοχλητικ ναντίον το ρακλειας. Κι βασιλιάς, φο διέταξε τν Ρωσίας ν σωπάσει, καταφέρεται διος μ θυμ ναντίον το ρακλειας. Κα γι ν μν ναφέρει) ατολεξε τ λεκτικ πίθεση το βασιλιά, λέω μ συντομία, τι κανε στν πράξη, ατ πού εχε πε προηγουμένως στ δημηγορία του κι πιτιμησε, νομαζοντας τν νίδεο, παίδευτο, χ-ρίατη κι ναίσχυντο κι σωστρεφη κα βάναυσο κι ναιδ κι λλα πολλά, τ ποια λεγε μ’ μετρο θυμ κι ργ δύο κα τρες φορές, ξοδεύοντας μιάμιση ρα κα δείχνοντας μ’ ατό, κα μ’ κενες τς πολλς φοβέρες, μ πόσο πάθος πιδίωκε τν νωση κι ς γινόταν πως κι ν γινόταν κα πόσο δυσαρεστονταν κι ργιζόταν ναντίον κείνων πού τν μποδιζαν.
λλ δ γεννιέται μία πορία. Τί μεγάλο κακ επε κενος καλς ρχιερέας κα κοσε π τ βασιλι σα κουσε; λόγος το ρακλειας ταν σύντομος. Στς διαλ ξες δν ταν κανός. Τί μεγάλο μπόδιο λοιπν φερε πρς τν νωση κα ξέσπασε μ τόση ργ ναντίον το βασιλιάς; Τν νωση πού ζητοσε ατς κανες λλος δν τν μπόδιζε τόσο φανερ κα σταθερ κα μ κάθε τρόπο, πάρα μόνο φέσου. Πχ7χ λοιπόν, φήνοντας ατν φανερ κα μολογουμενως ν ναντιώνεται στ σκοπό του, ξέσπασε λη τν ργ το κατ το φτωχο ρακλείας; Βέβαια ταν λλη ατία νω ντίθετα νεχοταν τν Μάρκο, πειδ δν τν πολόγιζε ς ναν π τος λοιπος ρχιερεΐς, λλ το ΐχε μία ξεχωριστ κτίμηση δηλαδ τν σεβόταν κα τν τιμοσε κα ς σοφότατο κα ς γιότατο πως κι μπρακτά το δειξε μετ τ τέλος τς συνόδου. Κα τι Μάρκος σχεδν μόνος του μπόδιζε τν νωση, τ μαθαίνουμε π τ’ κόλουθα κείνης τς στορίας.

Βία κατ Μάρκου

Κάθονταν λέει ποφέροντας κα λιώνοντας π τν πείνα πειδ πάλι ορανς το Πάπα, ργισμένος γι τν σκληροκαρδία τν Γραικν πού δν ποτάσσονται, κλεισε γι πολ καιρ κα δν βρεχε τ σιτηρέσιο. Κι λοι πεφεραν, λλ περισσότερο π τος λλους ο ΄γενίτσαροι΄ το βασιλιά, ς νδεέστεροι κα πένητες, τόσο πού λλος βαλε νεχυρό τα φτωχικά του ροχα, λλος πούλησε τ’ ρματά του. κι λλος ναγκάστηκε ν κάνει κάτι λλο, γι ν μν πεθάνει π τν πείνα. λλα τελικά, πειδ τ κακ δν ταν μικρό, πιεσμένοι π τν σχατη ναγκη, προστρέχουν στν μέγα πρωτοσύγκελλο πού τν βλεπαν τι. εχε μεγάλο θάρρος μ τ βασιλιά, ν μεσολαβήσει πρς τ βασιλεία του, γι ν τος λεήσει μ τ’ παραίτητα ξοδα. Κι ατός, ν κα παρακάλεσε δύο κα τρες φορές, δν κατόρθωσε τίποτα. Γι’ατό, πειδ ρχονταν πάλι, σ’ ατν κα μ μπορώντας ν’ ντεξει τν νόχληση, τος επε:
Πηγαίνετε στ
ν φέσου κα στν μέγα σακελάριο, κα κάντε μ’ ατος πως νομίζετε, γιατί κενοι μποδιζουν τν νωση κι π’ ατος ποφέρετε κι σες κα λοι μες. Κα δν πρόκειται ν καταφέρουμε ν πιστρέφουμε στν πατρίδα μας΄.

Παρέμβαση Παπικν

λλ ς πανελθουμε στ προκείμενο. Πέρασαν πολλς μέρες κι οτε πολογία δινόταν σ κενα τ λατινικ ρητά, οτε μποροσε ν βρεθε τρόπος κα μέσο γι τν νωση. ΄σα κι ν συσκ-φτηκαν μεταξύ τους ο νατολικοί, μ’ σα κι ν συζήτησαν κα συσκέφτηκαν μ τος Λατίνους, πως τ ζήτησε βασιλις κα συνέρχονταν γι πολλς μέρες, δέκα π τ να μέρος κα δέκα π τ λλο, γιατί σως, λέει, π τς πολλς συσκέψεις, προκειτο ν βρεθε κενο τ κανοποιητικ μέσον γι τν πιθυμητ νωση. Παρόλα ατ λέω, δν μπόρεσε ν βρεθε λλο μέσο, κτς π κενο πού λεγε μέγας δάσκαλος, δηλαδ ν’ ποβληθε προσθήκη π τ Σύμβολο τς Πίστης. λλ πειδ ατ π τ μερι τν Λατίνων ταν τ πλέον δύνατο (γιατί, λεγαν ποφασιστικά, γκατα-λεψτε ατ τ ζήτημα, γιατί φο προστέθηκε παξ, εναι δύνατο ν βγε). τσι ο νατολικο ρχισαν ν ζητον πίμονα μ δάκρυα κα θερμς δεήσεις πρς τν βασιλιά, ν πιστρέφουν στ πατρίδα. ΄ταν τ μαθε ατ Πάπας ταράχτηκε. Κι στειλε μέσως καρδινάλιους κι πισκόπους στν βασιλι κι πως ταν λοι κε συγκεντρωμένοι μ διαταγ το βασιλιά, δημηγόρησαν πάνω π δύο ρες, κατηγορώντας μ πίκρα κα αστηρότητα τος δικούς μας γι τν μέλεια, τος, λέγοντας κι παριθμώντας τ σα π τν ρχη ς τότε κανε Πάπας γι’ ατούς, δηλαδ πώς τος φερε κε μ δικά του πλοα κι ξοδα πού δν ταν εκαταφρόνητα γι τόσο λαό, πώς τος δέχτηκε κα τος νάπαυσε μ κάθε γάπη κα τιμή, πώς τος τρεφε καθημεριν μ δικά του σιτηρέσια, δη πάνω π δύο χρόνια, πώς δν λειψε ποτ κενος π’ σα ταν ναγκαία κα χρήσιμα στ θεο ργο τς νωσης. Κα στ τέλος επαν κι ποφάσισαν, πώς εναι νάγκη, ετε ν δεχτον τς μαρτυρίες τν γίων πού τος παρουσίαζαν κι τσι ν νωθον, ετε ν μφιβάλλουν γι’ ατές, επαν, τι πρέπει ν συζητήσουν σοτου λυθον ο πορίες τους κα προσχιορήσουν στ λατινικ λήθεια κι τσι κα πάλι ν νωθον. Ατ επαν, θέλοντας ν τος δώσουν μ’ ατ ν καταλάβουν, τι χωρς ν γίνει νωση, μάταια φαντάζονταν κα ζητοσαν τν πάνοδό τους στν πατρίδα.

Πιέσεις ατοκράτορα κα Πατριάρχου

βασιλις θελε βέβαια κα διψοσε γ ατ κα μαζί, μ’ ατν κι Πατριάρχης, ποιος δειχνε πάντα πώς δθεν δν το ρέσουν ο κινήσεις το βασιλι κα μως πάντα κολουθοσε σν ργυρώνητος δολος. Ατ τ θελαν βέβαια κι λλοι τρες τέσσερις κα περισσότεροι, ο ποιοι π μόνοι τους κι π καιρ σπευδαν ν προσχωρήσουν στ λατινισμ κι κόμα περισσότερο ατο σπρωχναν κα τν διο τν βασιλιά. λλ δν ταν εκολο ν μεταστρέψουν κι λους τους λλους, κα διαίτερα τν δαμάντινη ψυχ το Μάρκου, π τν ποιομαλιστα δυνάμωναν κι λοι ο λλοι κι ντιστέκονταν στς προσβολές.
τσι ρχισαν ν γίνονται συχνότερα τ μυστικ συμβούλια μεταξύ του βασιλι κα το Πατριάρχη κα ατν πού μελετοσαν ατ μαζί τους. Κι Πατριάρχης ρχισε ν μιλ γι συγκατάβαση κα ν ποκινε τν νωση κα τν ερήνη τν κκλησιν, ς ναγκαία κα φέλιμη γι τ γένος. Κα τος παρακινοσε πατρικ ν μεταχειριστον στν νάγκη κάποια οκονομία κα ν κάνουν κάποια παραχώρηση, στε ν βρον μεγάλη βοήθεια γι τν νασυγκρότηση τς πατρίδας μέσα π τν νωση μ τος παπικούς. Κα ατο πού ταν παρόντες κα κουγαν τν προσπάθεια πρς τν λατινισμ κα τι παρασύρονταν σιγ σιγ τ πράγματα πρς τν νωση, παντοσαν μ θάρρος σ’ ατόν, τι ΄δν χωρ συγκατάβαση στ ζητήματα τς πίστης΄. Κι ατς πάλι παντοσε, τι ΄μπορε ν γίνει κι ατό, ν ποβλέψουμε στ μέγα κέρδος πού πρόκειται ν’ ποκτήσουμε μέσα π’ ατ τ συγκατάβαση΄.

Πρς τν μολογίαν νωσης-Ονίας

ν λεγαν κα μελετοσαν ατά, ο Λατίνοι στέλνουν στ βασιλι κθεση πίστης, πού νακήρυττε λαμπρ κα τραν τ δική τους αρετικ παπικ γνώμη, λέγοντας ποφασιστικά, τι ν δεχτετε κι μολογήσετε σα περιέχονται σ’ ατή, μεσως θά νωθομε. βασιλις τυχε ν εναι ρρωστος κι φο πέρασαν μερικς μέρες, μαθεύτηκαν τ σα ατ παπικ κθεση περιεχε κι λοι πι κπλήσσονταν κα ταράζονταν κάπως, κουγοντας πώς βασιλις πρόκειται ν τος καλέσει γι ν λάβει τ γνώμη τος γγράφως. Συγκεντρώθηκαν λοιπν στ βασιλικ δωμάτια μ βασιλικ πρόσταγμα, μαζ μέ τόν Πατριάρχη. Ατς τος επε κενο πού ταν λήθεια κι τι δν τος κ-λεσε μέσως, ξαιτιάς της ρρώστιας του. πειτα μ πρόσταγμα ναγνώστηκε κενο τ λατινικ γράμμα κι μεσως λοι, πλν π κείνους τος τέσσερις, κι ννο τν Ρωσίας, τν Νίκαιας, τν Μυτιλήνης κα τν μεγάλο πρωτοσύγκελλο, λοι ο λλοι λέω, φώναξαν μ πολ θόρυβο κα ταραχ λέγοντας:
Π
ς μπορομε ν δεχτομε τέτοια κθεση, ποία περιέχει ντελς τ ντίθετο π’ ατ πού πιστεύει δική μας κκλησία;΄ Τότε κενοι ο τέσσερις πάντησαν:
ν λλάξουμε κάποια π’ ατ πού περιέχει ατή, μπορομε ν τν δεχτομε;΄.
Κα
ποι λλαγη, πάντησαν ο δικοί μας, μπορε ν τ διορθώσει; Εναι διορθωτη ξαρχς΄.
λλ Ρωσίας κα Νίκαιας ρχισαν μεσως ν τν περασπίζονται κα ν’ ποδεικνύουν πώς μπορομε ν τ δεχτομε κι επαν:
«΄
κ του .διά του»
πειδή, τ δι το Υου, εναι σοδύναμο μ τ κ το Υου. Ο νατολικο γιοι λένε, τι τ ΄γιο Πνεμα κπορεύεται κ το Πατέρα δι το Υου, ο δυτικο λένε κ το Πατρς κα κ το Υου. Κι ο μν λένε δι το Υου, ο δ κ το Υου, συμφωνον στόσο σ μία κα τν ατ ννοια, κενοι μ τν πρόθεση Δι’ κα ατο μ τν πρόθεση κ’ .

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου