Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2019


ΑΠΑΝΤΗΣΗ   ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΣΥΝΕΙΣΑΚΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΤΟΥ ΕΣΣΕΞ

Του  κ. Κυρίου Γεωργίου Ιωάννου Καραλή
Πυρηνικού ιατρού.
 Διδάκτορος Πανεπιστημίου Γένοβα,
Υπεύθυνος τμήματος Πυρηνικής Ιατρικής της Alliance Medical  στην πόλη της Γένοβας

 Πανεπιστήμιον Ρώμης Tor Vergata

Αξιότιμε κύριε Περσυνάκη σας ευχαριστώ για την ερώτηση που υποβάλλετε, αλλά για να είμαι ειλικρινής απέναντί σας με εκπλήσσει. Καταλαβαίνω ότι δεν είστε ειδικός επί του θέματος, αλλά η ορθόδοξος πίστη μας δεν χρειάζεται ειδικούς, χρειάζεται ανθρώπους που πρωτίστως έχουν μελετήσει τους Πατέρες της Εκκλησίας και τους έχουν κατανοήσει με σωστό τρόπο ώστε να μην απομακρύνονται από αυτούς. Τα κείμενα του Σωφρονίου σας πληροφορώ ότι είναι πιο δυσνόητα από τους Πατέρες. Δεν δικαιολογείται ένας άνθρωπος να έχει διαβάσει κείμενα και έργα του Σωφρονίου και να μην έχει διαβάσει Μάξιμο Ομολογητή και Γρηγόριο Παλαμά. Πρώτα μελετάμε τα έργα των πατέρων και μετά μπορούμε να διαβάσουμε τα κείμενα θεολόγων και φιλοσόφων της σημερινής εποχής. Αν δεν γίνει αυτό τότε απαραιτήτως θα πέσουμε σε αίρεση γιατί δεν θα είμαστε σε θέση να καταλάβουμε τους Πατέρες και την ορθοδοξία.
Εγώ δεν είμαι θεολόγος, ξεκινώ από πρακτικές σπουδές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχω μελετήσει με προσοχή και από την παιδική μου ηλικία τα κείμενα των Πατέρων. Οι πρακτικές σπουδές με δίδαξαν όμως ότι όταν δίνω  ορισμό καρδιάς δεν εννοώ εγκέφαλο. Αν κάνω κάτι τέτοιο σημαίνει ότι χάνω κάθε επιστημονική αξιοπιστία. Ορισμένοι θεολογικοί κύκλοι στην Ελλάδα δυστυχώς μπερδεύουν πολλά πράγματα γιατί δεν διαθέτουν επιστημονική ακρίβεια. Η επιστημονική ακρίβεια πιστοποιεί ότι ο ορισμός που δίνει ο Ακινάτης για το Actus Purus είναι ο ίδιος με του Σωφρονίου και σημαίνει σαφέστατα ταυτότητα ουσίας και ενέργειας επί Θεού. Για να το καταλάβετε, αν δεν γνωρίζετε λατινικά θα σας πώ πρωτίστως ότι Αctus Purus στα ελληνικά μεταφράζεται Καθαρή Ενέργεια. Θα σας παραθέσω τα ίδια τα λόγια του Ακινάτου και παραπομπές για να μπορέσετε να επαληθεύσετε. Βέβαια ο Ακινάτης είναι πιο επεξηγηματικός από τον Σωφρόνιο, ο οποίος απλώς αντιγράφει την θέση του. Στο δεύτερο μέρος θα δούμε τι λένε οι Πατέρες για να καταλάβει ο κόσμος ποιές είναι οι διαφορές.
Γιατί λοιπόν ο Ακινάτης χρησιμοποιεί τον όρο Καθαρή Ενέργεια; Αρκεί κανείς να σκεφθεί ότι η Αριστοτελική φιλοσοφία μελετά την σχέση μεταξύ  Ενέργειας και ουσίας .  Ο Ακινάτης το εφαρμόζει αυτό στην Θεία ουσία λέγοντας ότι στον Θεό υπάρχει πληρότητα τελειότητος και γιαυτό δεν παραδεχόμαστε σε Αυτόν  μίξη  με καμμία παθητική δυνατότητα μη πραγματοποιημένη. Ο Θωμάς ο Ακινάτης μιλάει για Καθαρή Ενέργεια όταν μελετάει το θέμα της θεϊκής απλότητος λέγοντας ότι στον Θεό δεν υπάρχει σύνθεση ύλης και μορφής και εξαιτίας αυτού δεν μπορεί να αποδοθεί σε Αυτόν καμμία μορφή παθητικής δυνατότητος μη πραγματοποιημένης. «deus est actus purus non babens aliquid de potentalitate» (STIqIII aI). Σε πολλά άλλα σημεία στη Summa Theologiae  μιλώντας για το αμετάβλητο του Θεού μας λέει et quod huiusmodi primum ens oportet esse purum actum absque permixtione alicuius potentiae (STIqIX aI). Όταν ομιλεί για τον τρόπο που ο Θεός μπορεί  να γνωριστεί από τα κτίσματά Του αναφέρει ότι δεν υπάρχει καμμία παθητική δυνατότητα μη πραγματοποιημένη: qui est actus purus absquw omni permixtione potentiae. Όσο αφορά την γνώση του Θεού μας αναφέρει ότι αυτή δεν είναι ποιότητα αλλά ουσία και καθαρή Ενέργεια. Scientia non est qualitas in Deo vel habitus, sed substantia et actus purus (STIqXIV a1). Σ᾽αυτό το σημείο ο Θωμάς ταυτίζει την ουσία του Θεού με την Ενέγειά Του  κιεπειδή ταυτίζονται όλη η ουσία του Θεού είναι Ενέργεια και ονομάζεται καθαρή Ενέργεια. Εφόσον στον Θεό δεν υπάρχει καμμιά δυνατότητα μη πραγματοποιημένη (ο Θεός λοιπόν είναι Ενεργεία ον) όλη η ουσία του Θεού θα πρέπει να ταυτίζεται με την ενέργειά Του. Αν η ουσία στον Θεό δεν ταυτιζόταν με την ενέργειά Του τότε ο ίδιος ο Θεός θα γινόταν δυνάμει όν,δηλαδή θα υπήρχαν μέσα στον Θεό δυνατότητες μη πραγματοποιημένες γιατί η ουσία είναι μετοχή της ύλης στο είδος.   Ο Θεός είναι όλος Καθαρή Ενέργεια και για τα υπαρκτά όντα και για τα νοητά: est sicut actus purus tam in ordine existentium quam in ordine intelligibilium (.STIqXIV a2).  Γίνεται φανερό ότι ο Θωμάς θέλει να πεί ότι ο Θεός παρουσιάζεται για τα πλάσματά Του σαν ένα Καθαρό Δεδομένο, μια πληρότητα της τελειότητας και βέβαια  καθετί που δημιουργείται θα πρέπει να βρίσκεται στο δυνάμει όν και δεν μπορεί να είναι Καθαρά Ενέργεια που είναι μόνο χαρακτηριστικό του Θεού. (βλεπε STIqXLIV a1) Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι λέγοντας ότι ο Θεός είναι καθαρή Ενέργεια σημαίνει ότι για τον Θωμά  ο Θεός από τη φύση Του είναι απλός και τέλειος και έχει την πληρότητα της τελειότητας χωρίς να μπορεί να επαυξάνεται ή να ελαττώνεται ή να διαιρείται σε μέρη, ή να έχει  δυνατότητα να αλλάξει αλλά πρέπει να είναι άπειρος, μεγαλειώδης και αναλλοίωτος. Όλα αυτά εκλαβάνονται όχι σαν έλλειψη αλλά σαν τελειότητα. non proprer eius defectum, sed quia superexcedit.
Ο όρος λοιπόν Καθαρή Ενέργεια σημαίνει ότι στον Θεό δεν υπάρχουν δυνατότητες μη πραγματοποιημένες,(Ο Θεός δεν είναι δυνάμει ον) και γι᾽αυτό η ουσία Του ταυτίζεται με την καθαρή Ενέργεια (ο Θεός είναι ενεργεία ον) . Δηλαδή το ίδιο πράγμα ακριβώς  που αναλύει και ο Σωφρόνιος, την ίδια ακριβώς ερώτηση που μου κάνετε κι᾽εσείς. Και βέβαια ο Σωφρόνιος δεν το δανείζεται από τους Πατέρες της Εκκλησίας αλλά από τον ίδιο τον Θωμά τον Ακινάτη ή αντιγράφει από γαλλική ή ρωσσική δογματική το πιθανώτερο γραμμένη με την λογική μέθοδο  του Ακινάτου. Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο καθαρή Ενέργεια δηλώνουμε ταυτόχρονα ότι όλη η ουσία του Θεού ταυτίζεται με την Ενέργειά Του. Δηλώνουμε επίσης ότι ο Θεός ενεργεί πάντοτε χωρίς ποτέ να υπάρχει μια παύση των ενεργειών Του, ακριβώς όπως ισχυρίζεται ο Ακινάτης.
Σ᾽αυτό εδώ το σημείο μπορούμε να θέσουμε και τα εξής ερωτήματα στον Ακινάτη, τον Σωφρόνιο και σε σας κύριε Περσυνάκη: Είναι σε θεση οποιαδήποτε "κτιστά πνεύματα" να δουν τον Θεό "ως καθαρό δεδομενο";  Επίσης αν δεχθούμε τον Θεό ως "απολύτως πραγματοποιημένο Ον" δεν σημαίνει αυτό κατ᾽ανάγκην ότι κάποια στιγμή μέσα στην Αιωνιότητα ο Θεός "πραγματοποιήθηκε" δηλαδή μετεβλήθη από απραγματοποίητο ον  σε απολύτως πραγματοποιημένο ον;  Και τέλος: Μπορεί να "ορισθή" το Θείον;

Για τους Πατέρες όμως δεν τίθονται τέτοιες ερωτήσεις γιατί χρησιμοποιούν μια άλλη λογική. Η λογική των Πατέρων μας λέει ότι μπορούμε μεν να ισχυριστούμε ότι ο Θεός είναι καλός, αγαθός, δημιουργός Αλλά το κάλλος ή η αγαθότης δεν  ανήκουν στην ουσία του Θεού, επειδή αυτή είναι παντελώς άγνωστη σε μας και αμέθεκτη. Προέρχονται μεν εκ της ουσίας, αλλά δεν είναι ουσία.  Η αγαθότης και το κάλλος αποτελούν Άκτιστες Ενέργειες του Ακτίστου Θεού. Μπορούμε να δώσουμε ένα παράδειγμα και να πούμε ότι ο Θεός δημιουργεί. Αυτή η δημιουργικότητα είναι Άκτιστη Ενέγεια. Στην θεολογική γλώσσα λέμε ότι ο Θεός θεοποιεί τον άνθρωπο, δηλαδή τον καθιστά κατα χάριν θεό με την θεοποιό Του ενέργεια. Όταν μιλάμε για τις δραστηριότητες του Θεού εννοούμε πάντοτε τις ενέργειές Του. Για την ουσία του Θεού δεν θα μπορέσουμε ποτέ να πούμε τίποτε.   Οι πατέρες ονομάζουν τον Θεό Υπερούσιο και Υπερούσια κρυφιότητα. Αυτό σημαίνει αξιότιμε κύριε Περσυνάκη ότι δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε την αριστοτελική μέθοδο για να ορίσουμε και καταλάβουμε τον Θεό, όπως κάνει ο Ακινάτης, ο Σωφρόνιος. Ο Θεός δεν είναι ούτε δυνάμει όν (δυνατότητες μη πραγματοποιημένες) ούτε όλη Του η ουσία είναι Ενέργεια, Ενεργεία όν (γιατί δεν υπάρχουν δυνατότητες μη πραγματοποιημένες) Είναι απλώς Υπερούσιος υπεράνω του νοός και κάθε ουσίας και γνώσεως. Η μέθοδος του Αριστοτέλη χρησιμοποιείται για τα δημιουργημένα όντα, τις ουσίες αυτών και ποτέ για την Υπερούσιον Κρυφιότητα. Αν μας ενδιαφέρει το ορθόδοξο δόγμα δεν βάζουμε την ακόλουθη ερώτηση : «μήπως  σφάλλει π. Σωφρόνιος πο δν ναγνωρίζει τν παρουσία δυνατοτήτων μ πραγματοποιημένων στ θεο Εναι;» Προσέξτε την απάντηση των Πατέρων για να καταλάβετε την απόκλιση από αυτούς του π. Σωφρονίου.

 Όλες οι θεϊκές πραγματικότητες και όσα μας φανερώνονται από τον Θεό μόνο με την συμμετοχή μας σαυτές μας γίνονται γνωστές. Ποιές όμως είναι οι θείες πραγματικότητες καθεαυτές ως προς την πηγή και  και ίδρυσή τους, αυτό  είναι υπεράνω του νου και κάθε ουσίας και γνώσεως. Έτσι, αν ονομάσουμε την υπερούσια κρυφιότητα Θεό ή ζωή ή ουσία ή φώς ή λόγο, δεν εννοούμε τίποτε άλλο παρά τις ενέργειες που προβάλλονται από το Θεό προς εμάς, είτε θεωτικές είναι, είτε ουσιοποιές, είτε ζωογόνες, είτε σοφοδώρες. Την ίδια όμως την υπερούσια κρυφιότητα την προσεγγίζουμε με την απαλλαγή μας απ όλες τις διανοητικές μας                                                                           δραστηριότητες, χωρίς να είμαστε σε θέση να διαπιστώσουμε καμμιά σύμπτωση της θέωσης  ή της  ζωής ή της ουσίας  με την αιτία τους που είναι απομακρυσμένη υπερβατικώς απ όλα.[1]  
Άλλο  λοιπόν  η ουσία του Θεού, που είναι και  παραμένει αμέθεκτη και άγνωστη και άλλο  η ενέργεια του Θεού, η οποία γίνεται μεθεκτή από τον άνθρωπο. Μπορούμε λοιπόν να ισχυριστούμε ότι η άκτιστη ενέργεια του Θεού, είναι  δραστηριότητα της ουσίας Του , με την οποία δημιουργεί τα κτίσματα και διατηρείται σε κοινωνία με όλα και φυσικά και με τον άνθρωπο. Λέγοντας κάτι τέτοιο δεν επιδιώκουμε βέβαια να χωρίσουμε τον Θεό σε δραστηριότητα και ουσία. Ο Θεός είναι και παραμένει Ένας. Παραμένει κρυφός και αμέθεκτος ως θείος γνόφος  και συνάμα παραμένει μεθεκτός και μπορεί να κοινωνεί με όλα Του τα Κτίσματα. Έχουμε εδώ μια λογική αντινομία που ανατρέπει την λογική του                                                                                                                                                                                               Αριστοτέλους. Ο Αριστοτέλης λέει ότι υπάρχει το πρώτο κινούν  του οποίου  η ουσία  είναι ενέργεια[2]. Δηλαδή ο Αριστοτέλης  φαίνεται να ταυτίζει την ενέργεια του Θεού με την ουσία Του. Αλλά ο Θεός είναι τόσο η άκτιστη ενέργειά του όσο και η Ουσία Του. Γιαυτό τον λόγο ο Θεός είναι ταυτόχρονα μεθεκτός και αμέθεκτος, σύμφωνα με τους θεωμένους πατέρες.
συνεχιζεται

3 σχόλια:

  1. Οδυσσέα δεν ήταν ούτε συνείσακτος, ούτε οικουμενιστής ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ.
    Φρόνιμα Οδυσσέα.
    Μην εκτραχύνεσαι.
    Σε βλέπει ο Κύριος και οι Αγιοι.
    Πρόσεχε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το ετος 1983, επισκεφθηκα το μοναστηρι στο Essex,συλλειτουργησα με τον ηγουμενο π.Κυριλλο, και μετα την τραπεζα ,οντως τα ειδα με τα ματια μου, το μοναστηρι των γυναικων ειναι στην ιδια αυλη της Μονης των ανδρων,(συνεισακτοι), μιλησα δια τους κανονες των αγιων Πατερων περι των συνεισακτων, και δεχθηκα <>. αντιρησεων ?
    Εκτοτε τους απεφυγα ,και διεκοψα καθε επικοινωνια μαζι τους .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το ετος 1983, επισκεφθηκα το μοναστηρι στο Essex,συλλειτουργησα με τον ηγουμενο π.Κυριλλο, και μετα την τραπεζα ,οντως τα ειδα με τα ματια μου, το μοναστηρι των γυναικων ειναι στην ιδια αυλη της Μονης των ανδρων, (συνοισακτοι), μιλησα δια τους κανονες των αγιων Πατερων περι των συνοισακτων, και δεχθηκα <>. αντιρησεων ?
    Εκτοτε τους απεφυγα ,και διεκοψα καθε επικοινωνια μαζι τους .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου