ΟΧΤΑΚΟΣΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΒΡΕΘΗΚΕ Η
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ ΒΟΣΠΟΡΟΥ
Γράφει ο
Νίκος Χειλαδάκης
Σαν μεγάλο θαύμα, (!!!), παρουσίασαν οι Τούρκοι την ανακάλυψη οχτακόσια χρόνια μετά, όπως το τονίζουν ιδιαίτερα, της χαμένης ιεράς μονής της Aγίας Σκεπής στον Βόσπορο που την είχε οικοδομήσει ο βυζαντινός αυτοκράτορας, Μανουήλ ο Κομνηνός. Σύμφωνα με αποκαλυπτικό δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας, Aksam, υπήρχαν φήμες ότι η ιστορική αυτή ελληνορθόδοξη βυζαντινή μονή βρίσκονταν κοντά στο πανεπιστήμιο, Koç Üniversitesi, (της γνωστής οικογένειας των Koç), και πολλοί περαστικοί στην περιοχή αυτή είχαν μαρτυρήσει στο παρελθόν για διάφορα εκκλησιαστικά αντικείμενα που βρέθηκαν πέριξ του κυρίως χώρου του πανεπιστημίου.
Για την
ακριβή τοποθεσία της ιεράς αυτής μονής, είχαν γράψει στο πρόσφατο παρελθών, ο Paul Magdalino, βυζαντινολόγος και καθηγητής
βυζαντινής ιστορίας στο πανεπιστήμιο του Koç Üniversitesi, ο Άγγλος ιστορικός, Micheal Angold και ο Αυστραλός ιστορικός, Andrew Stone. Οι αναφορές αυτές προκάλεσαν την περιέργεια των Τούρκων
που άρχισαν εντατικές έρευνες στη περιοχή όπου πιστεύονταν πως βρίσκεται η ιερά
μονή της οποίας, όπως αναφέρει και η τουρκική εφημερίδα, το ολοκληρωμένο όνομα
της είναι ιερά Μονή Κατασκεπής του Αγίου Μιχαήλ. Οι έρευνες αυτές έφεραν
γρήγορα τις πρώτες συγκεκριμένες ενδείξεις για την ακριβή τοποθεσία και έφεραν
τα πρώτα αποτελέσματα που οριστικοποίησαν, σύμφωνα με τους Τούρκους, το μέρος
όπου είχε ακμάσει η ιερά αυτή μονή.
Οι
φήμες που έχουν κυκλοφορήσει σχετικά για το μεγάλο αυτό θέμα όπως πιστεύεται
και διακηρύσσουν οι ίδιοι οι Τούρκοι είναι, ενώ συνεχίζονται οι ανασκαφές, ότι στον ευρύτερο χώρο της μονής έχουν κρυφτεί
ιερά αντικείμενα τα οποία έκρυψαν οι βυζαντινοί για να αποφύγουν την λεηλασία
των σταυροφόρων που εκείνη την εποχή είχαν καταλάβει την Κωνσταντινούπολη και
είχαν προβεί στις γνωστές βιαιοπραγίες και λεηλασίες των ελληνορθόδοξων ναών
και μοναστηριών. Το πιο ενδιαφέρων είναι ότι κυκλοφορεί η άποψη πως στην μονή
αυτή βρίσκεται η Ιερά Τράπεζα όπου Ιησούς Χριστός είχε τελέσει τον Μυστικό Δείπνο
και η οποία είχε μεταφερθεί από τους βυζαντινούς στην ιερά μονή της Αγία Σκεπής
από τα Ιεροσόλυμα. Οι ανασκαφές που άρχισαν εδώ και καιρό, όπως περιγράφει η
τουρκική εφημερίδα, έφεραν μετά από τρεις εβδομάδες την ανακάλυψη μιας πρώτης
μεγάλης οπής που οδηγούσε σε ένα τούνελ που άνηκε στον ευρύτερο χώρο της μονής.
Το τούνελ απλώνεται σε βάθος 4
μέτρων κάτω από την επιφάνεια της γης, έχει μήκος
περίπου τα 250-300 μέτρα
και οδηγεί στα πρώτα απομεινάρια του κτίσματος της μονής, τα οποία μετά από
οχτακόσια χρόνια, όπως διατείνεται η τουρκική εφημερίδα, ήρθαν στο φως της δημοσιότητας.
Να
σημειωθεί ότι η ιερά αυτή μονή της Αγίας
Σκεπής Κωνσταντινούπολης είχε γίνει ευρέως γνωστή γιατί εκεί είχε εξοριστεί ο
πατριάρχης, Άγιος Φώτιος, ο οποίος όπως είναι γνωστό είχε σηκώσει στους ώμους
του όλο το βάρος της καταδίκης της αίρεσης του παπισμού και για τον λόγο αυτό
μέχρι σήμερα είναι το «κόκκινο πανί» για τους δυτικούς. Ο
Φώτιος παρέμεινε εκεί
ήσυχος όσο κράτησε η εξορία του
παρ’ όλο που οι οπαδοί του είχαν συγκροτήσει δική τους εκκλησία με ιεραρχία,
ιεροτελεστίες και πιστούς. Στα τέλη του 876 ανακλήθηκε από την εξορία και του
ανατέθηκε η ανατροφή των τεσσάρων γιων του αυτοκράτορα Βασιλείου,
ο οποίος σε όλο το διάστημα της εξορίας δεν έπαυσε να τον τιμά και να τον
βοηθά. Το 877 ο τότε πατριάρχης Ιγνάτιος πέθανε και σε τρεις μέρες ο Φώτιος ανέβηκε και πάλι στον
πατριαρχικό θρόνο.
Είναι
πολύ χαρακτηριστικό ότι η ανακάλυψη της ιεράς αυτής μονής της Αγίας Σκεπής
Κωνσταντινούπολης, που έμεινε στα σκοτάδια οχτακόσα χρόνια και είχε συνδεθεί άμεσα
με τον πατριάρχη Άγιο Φώτιο, έρχεται δυο σχεδόν χρόνια μετά την ανακάλυψη της
νήσου Βόρδωνες, δηλαδή της χαμένης δέκατης νήσου των Πριγκιποννήσων, όπου
σύμφωνα με την παράδοση ετάφη ο Άγιος Φώτιος.
ΝΙΚΟΣ
ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
Δεν έχουμε μόνο ανακάλυψη της νήσου Βόρδωνες αλλα ανάδυση αυτής της χαμένης νήσου αλλα και τι συμβολίζει αυτή η αναπάντεχη εξέλιξη ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια ματια εδω http://elekklesia.blogspot.gr/2012/07/blog-post_9539.html
"Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης, Δημοσιογράφος ,Συγγραφέας – Τουρκολόγος
Όσο και αν αυτό ακούγεται εκπληκτικό, σύμφωνα με δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Μιλιέτ, μια χαμένη νήσος που ανήκει στο γνωστό σύμπλεγμα των Πριγκιποννήσων, (η δέκατη νήσος), έξω από την Κωνσταντινούπολη, αποκαλύφτηκε πρόσφατα από Τούρκους ερευνητές. Η νήσος αυτή που η ιστορική της ονομασία είναι Βόρδωνες, βρίσκεται περίπου 500 μέτρα από την ακτή στην περιοχή του Μποσταντζή και είναι μερικά μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Όπως ανακοινώσε ο Τούρκος ερευνητής, Σενέρ Ουζουμέζσοϊ, καθηγητής γεωλογίας του πανεπιστήμιου της Κωνσταντινούπολης, η νήσος Βόρδωνες ήταν επί αιώνες κρυμμένη λίγα μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και αποτελούσε ένα ακόμα νησάκι του συμπλέγματος των Πριγκιποννήσων. Ο Τούρκος γεωλόγος, που αυτή την περίοδο διεξάγει έρευνες στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Κωνσταντινούπολης εξετάζοντας τις γεωλογικές μεταβολές από τις σεισμικές δονήσεις, ανέφερε ότι σε επανειλημμένες καταδύσεις της ομάδας των ερευνητών διαπιστώθηκε η ύπαρξη αυτής της χαμένης νήσου η οποία φαίνεται ότι μετά από κάποιες σεισμικές δονήσεις ανέβηκε μερικά μέτρα προς την επιφάνεια της θάλασσας. Οι έκπληκτοι Τούρκοι αφού εξακρίβωσαν την ιστορικότητα της χαμένης νήσου, ανέφεραν ότι το νησί αυτό ήταν πολύ γνωστό στην εποχή της βυζαντινής αυτοκρατορίας. Ερώτημα βέβαια τους δημιουργήθηκε για την περίοδο που επιλέχτηκε από την φύση για την ανάδυση αυτής της χαμένης νήσου και τι συμβολίζει αυτή η αναπάντεχη εξέλιξη.
Μάλιστα όπως έγινε γνωστό από τους ίδιους τους Τούρκους, στην νήσο αυτή την περίοδο που στην Κωνσταντινούπολη ήταν πατριάρχης ο Ιγνάτιος, (μιλάμε για την περίοδο της διαμάχης Ιγνατίου και Μέγα Φωτίου), ο οποίος έζησε στο διάστημα 797-877, πάνω στο νησάκι αυτό υπήρχε μεγάλο μοναστήρι που φιλοξενούσε αρκετούς μοναχούς από την γύρω περιοχή. Το μοναστήρι αυτό άκμασε από τον όγδοο μέχρι στις αρχές του εντέκατου αιώνα. Το 1010 ένας μεγάλος σεισμός έπληξε το νησάκι το οποίο το βύθισε μερικά μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας με αποτέλεσμα το μοναστήρι και τα κτίσματά του να βυθιστούν κάτω από τα νερά της θάλασσας του Μαρμαρά. Το δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας κάνει λόγο για την σύνδεση αυτής της ιστορικής μονής με τον μεγάλο πατριάρχη της ορθοδοξίας, τον Φώτιο, ο οποίος λέγεται ότι είχε εξοριστεί στην νήσο αυτή. Το μοναστήρι της νήσου Βόρδωνες, σύμφωνα με τον Ιταλό ερευνητή, Alessandro Ricci, του πανεπιστημίου του Σαλέρνο που συνεργάζεται με τους Τούρκους, κτίστηκε την περίοδο της διαμάχης που είχε ξεσπάσει τότε μεταξύ του Ιγνατίου και του Φωτίου, την περίοδο της αρχής της μεγάλου σχίσματος και της παπικής αποστασίας. Σύμφωνα με τους βυζαντινούς ιστορικούς στους Βόρδωνες υπήρχε το βυζαντινό μοναστήρι του Γόρδωνος ή των Αρμενιακών, στο οποίο σύμφωνα με μία εκδοχή είχε ταφεί ο Πατριάρχης Φώτιος Α΄ ενώ απέναντι στην περιοχή του Küçükyalı βρίσκονταν το μοναστήρι του Σταυρού."
Διαβαζω http://aktines.blogspot.gr/2012/07/blog-post_3396.html
ΑπάντησηΔιαγραφή" Να πούμε σημεία των καιρών για τους Τούρκους και την σύγχρονη Τουρκία; "
Χμ! Ο Αγιος Φώτιος ο κατ εξοχήν αντιπαπικός Αγιος "έρχεται " να σηματοδοτήσει καταστάσεις ?
Από που τεκμέραιται, ότι ο Μ. Φώτιος ήταν αντι-παπικός άγιος;
ΔιαγραφήΜεγάλος διπλωμάτης ήταν, αλλά όχι αντιπαπικός.
Με ποιό δικαίωμα επέτρεψε στη Ρώμη να παραβαίνει κανόνες της Εκκλησίας, όπως:
Νηστεία του Σαββάτου (νε' Πενθέκτης)
Κατάλυση αρτυσίμων την α΄ εβδομάδα της Μ. Τεσσαρακοστής (κθ΄, πθ΄ Πενθέκτης)
Απαγόρευση γάμου ιερέων (ε΄ Αποστολικός)
Χρίσμα μόνον από Επίσκοπο (ουδείς κανών το επιβάλλει)
Κατάργηση απαγόρευσης πνικτού και αίματος (ξγ΄ Αποστολικός, ξζ΄ Πενθέκτης).
Ο Πάπας Ιωάννης Η΄ δηλώνει προς τον Φώτιο, ότι αν οι αποκρισάριοί του έπραξαν κάτι ενάντια στις οδηγίες του, τότε τα αποφασισθέντα είναι άκυρα γι' αυτόν. Αυτά θεωρούνται πρωτάκουστα, αλλά είναι προϊόντα ιησουητικής έμπνευσης και εισάγουν την αρχή του reservatio mentalis (αγίου Νεκταρίου, τα αίτια του Σχίσματος). Και όμως ο Φώτιος τα δέχεται και τον χαρακτηρίζει σε επιστολή του "ορθοδοξώτατο και αγιώτατο" (άγιος Νεκτάριος).
Και όμως αυτός ο αγιώτατος, που διαλαλούσε το πρωτείο εξουσίας του (και αυτοανακηρύσσει τον εαυτό του "κυρίαρχο των ανθρώπων"), χαρακτηρίζει το Φιλιόκβε επιβεβλημένο για πολιτικούς λόγους, αλλά όχι για θεολογικούς λόγους (Ράνσιμαν, Δύση καια Ανατολή σε Σχίσμα).
ΙΚ
δΙΑΒΑΖΩ "Από που τεκμέραιται, ότι ο Μ. Φώτιος ήταν αντι-παπικός άγιος; ΑΠΆΝΤΗΣΗ: http://stratisandriotis.blogspot.gr/2013/02/blog-post_6.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μένος των Παπικών κατά του Μ. Φωτίου του π. Αγγέλου Αγγελακοπούλου
ΚΑΙ
http://www.parembasis.gr/index.php/menu-teyxos-212/361-2014-03-13
Ὁ Μ. Φώτιος καί ἡ Η΄ Οἰκουμενική ητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου