Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023

Σχόλια στο Συναξάριο της εορτής 

των Εισοδίων της Θεοτόκου 

(21 Νοεμβρίου)

πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου (χημικός-βιοχημικός)



Στο συναξάριο της εορτής των Εισοδίων 

της Θεοτόκου γράφονται τα εξής:


Τω αυτώ μηνί ΚΑ΄, η εν τω Ναώ Είσοδος της Υπεραγιας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας.Αυτήν λέγω την Υπεραγίαν και Δέσποιναν Θεοτόκον Μαρίαν όταν έγινε τριών χρόνων, επήραν αυτήν οι γονείς της, και επρόσφεραν κατά την σημερινήν ημέραν εις τον Ναόν. Και πληρούντες τας υποσχέσεις οπού έκαμαν, αφιέρωσαν την θυγατέρα αυτών εις τον χαρισάμενον ταύτην Θεόν. Και παραδίδουσιν αυτήν εις τους ιερείς, και μάλιστα εις τον τότε Αρχιερέα Ζαχαρίαν.

Ο οποίος ταύτην παραλαβών έμβασε μέσα εις το ενδότατον του Ναού, όπου μόνος ο Αρχιερέας μίαν φοράν τον χρονον εισήρχητο. Και τούτο εποίησε κατά βούλησιν Θεού, όστις έμελλε μετά ολίγον να γεννηθή εξ αυτής, διά την διόρθωσιν και σωτηρίαν του κόσμου. Εκεί λοιπόν η Παρθένος διέμεινε χρόνους δώδεκα, τρεφομένη ξενοπρεπώς από τον Αρχάγγελον Γαβριήλ με τροφήν ουράνιον.

Νικόδημος Αγιορείτης, Συναξαριστής, εκδ. Δομός, τ. I, σ. 523-4. ————————————————————————-----------------

Η όλη περιγραφή γεννάει στον αναγνώστη 

προβληματισμούς και απορίες.


i) Πώς, σε μία κοινωνία ανδροκρατούμενη και θεσμοθετημένη με τις εντολές του Νόμου (Δευτερονομίου και του Λευιτικού) όσον αφορά την λατρεία του Γιαχβέ και τον τρόπο λατρείας (τυπικό-ιερείς) είναι νοητή είσοδος γυναίκας στα Άγια των Αγίων και μάλιστα για κατοικία της;

ii) Τι σημαίνει αφιέρωση στην Παλαιά Διαθήκη; Ισχύει για γυναίκες η εποχιακή (για συγκεκριμένη χρονική περίοδο) αφιέρωση; Υπάρχουν Ναζηραίοι γυναίκες; Και τρίτον:

iii) ”Τριών χρονών παιδί μπορεί να ζήσει χωρίς τους γονείς του και χωρίς την φροντίδα τους”; Αν δεχτούμε μια τέτοια πιθανότητα δεν αναγκαζόμαστε άραγε να αποδεχτούμε μια Μαρία χωρίς βούληση και προσωπικότητα που… ”αναγκάζεται” σε μια πορεία υποχρεωτική, για ένα έστω άγιο, και μέγιστο αξιολογικά, σκοπό; Δεν θα ήταν, σε τέτοια περίπτωση, τελικώς ένα (θεολογικώς) ”ενεργούμενο” αφού, λόγω ηλικίας, ήταν χωρίς δυνατότητα άλλης γνώμης;

Ερευνώντας τα θέματα τηςγιορτής, βρίσκει 

κανείς οκτώ συγγραφείς ασχολούμενους με 

τα Εισόδια μέχρι τον δέκατο αιώνα.


Οι μεταγενέστεροι, ακόμα και οι άγιοι (π.χ Γρηγόριος Παλαμάς), απλώς επαναλαμβάνουν τα υπό των προηγηθέντων λεχθέντα. Η γλώσσα κάποιων εξ αυτών των συγγραφέων (Γερμανός & Ταράσιος Κων/πόλεως) είναι ποιητική. Ο τελευταίος όμως (μέχρι τον Ι΄ αιώνα) που είναι ο μοναχός Επιφάνιος (1015 μ.Χ) γράφει τα εξής. Μεταφράσαμε λοιπόν και παραθέτουμε κατωτέρω το ουσιαστικότερο μέρος του λόγου του μοναχού Επιφανίου για τον «Βίο της Μαρίας» στον οποίο παρουσιάζει το προφανές αίτιο του γεγονότος της κατοικίας στο Ναό, την ορφάνια της μικρής Μαρίας και την φροντίδα των ιερέων γι’ αυτήν. Η προοπτική αυτή μάς φαίνεται θεολογικά ορθή. Τα περί της κατοικήσεως της Μαρίας εις τα Άγια των Αγίων είναι αδιανόητα για την θεολογία του Νόμου και τις ιερατικές πράξεις στον Ναό του Θεού. ”Πς  πτόμενος” τελεύτα. Πώς μια γυναίκα θα γινόταν δεκτή εκεί όπου μόνον ”παξ το νιαυτο καί μόνος  ρχιερεύς εσέρχεται”; Ακόμα και ισόβιος αφιέρωση να είχε υπάρξει, κάτι τέτοιο δεν ήταν επιτρεπτό. Και βέβαια, αν, είχε υπάρξει ισόβιος αφιέρωση, [”κγώ κιχρ ατόν τ Κυρί, πάσας τάς μέρας, ς ζ ατός, χρσιν τ Κυρί ” (Α΄ Βασ. 1,28)] , πώς εκ των υστέρων οι ιερείς (που θα ήταν σαφώς γνώστες του θέματος) την υπάνδρευσαν με τον Ιωσήφ; Ας δούμε όμως το κείμενο του μοναχού Επιφανίου και ας σκεφτούμε ότι δεν τιμώνται οι άγιοι, και πολύ περισσότερο ο Χριστός και η Παναγία, με υπερβολές.

2. Το κυρίως θέμα.……………………………………………………

Δ. Όταν έγινε το κοριτσάκι τριών χρονών το ανέβασαν οι γονείς του στην Ιερουσαλήμ και το «παρουσίασαν» στον Κύριο, προσφέροντας και δώρα. Την δέχθηκε με τα δώρα της ο ιερέας Οδαέ που ονομαζόταν και Βαραχίας και ήταν πατέρας του Ζαχαρία. Όλοι οι ιερείς του ναού χαίρονταν και εύχονταν στην Μαριάμ και ευλογούσαν τους γονείς της Ιωακείμ και Άννα. Μετά από αυτά επέστρεψαν στην Ναζαρέτ.Όταν η Μαριάμ έγινε επτά ετών την ανέβασαν και πάλι στα Ιεροσόλυμα, και την δώρισαν στον Κύριο αφιερώνοντάς την για όλη της την ζωή. Αφού το έκαναν αυτό, μετά από λίγο πέθανε ο πατέρας της Ιωακείμ σε ηλικία ογδόντα ετών. Η Μαρία πλέον δεν εγκατέλειπε τον ναό όλο το εικοσιτετράωρο (ημέρα και νύκτα). Η μητέρα της Άννα άφησε την Ναζαρέτ και ήλθε στην Ιερουσαλήμ όπου ζούσε μαζί με την θυγατέρα της Μαριάμ. Η Άννα έζησε ακόμα δύο χρόνια και πέθανε εβδομήντα δύο ετών.

Ε. Η Μαρία λοιπόν ορφάνεψε και από τους δύο γονείς της στα εννιά της χρόνια και έμεινε ˝ανεπιμέλητος˝. Για τον λόγο αυτό δεν έβγαινε καν από τον ναό του Κυρίου.

Όταν χρειαζόταν κάτι, πήγαινε μόνο στην Ελισάβετ. Είχε μάθει τα Εβραϊκά γράμματα ενώ ακόμα ζούσε ο πατέρας της. Μάθαινε εύκολα και αγάπησε την μάθηση. Παρ’ ότι έμεινε μόνη (μετά τον θάνατο των γονέων της) συνέχισε να ασχολείται επισταμένως με την επίπονη μελέτη των Θείων Γραφών.Είχε θαυμαστή επιμέλεια και απόδοση στην επεξεργασία του μαλλιού, του λιναριού, του μεταξιού και του βύσσου (λεπτού μαλλιού ή μεταξιού).Απ’ όλες τις συνομήλικές της κοπέλες ήταν σε σοφία και σύνεση ˝θαυμασιότερη˝ ώστε να βρίσκει σ’ αυτήν υλοποίηση ο λόγος του Σολομώντα (και πράγματι γι’ αυτήν προφητικά τον έγραψε): Γυναίκα με ανδρικό φρόνημα ποιος θα βρει; Καθώς και όλα τα παρακάτω.

ΣΤ. Υπήρχε καθορισμένος χώρος στον ναό του Κυρίου κοντά στο εξέχον μέρος του θυσιαστηρίου όπου στέκονταν μόνον οι παρθένες κοπέλες, οι οποίες μετά την απόλυση κάθε προσευχητικής σύναξης, πήγαιναν στους δικούς τους. Η Μαρία όμως συνέχιζε να παραμένει εκεί «φυλάττουσα» το θυσιαστήριο και τον ναό και εξυπηρετώντας τους ιερείς.

Η συμπεριφορά της ήταν άψογη: σεμνότατη σε όλα, σιωπηλή, υπάκουη, ευπροσήγορη, ταπεινή προς τους ανθρώπους, χωρίς ανόητα γέλια, ήρεμη, γαλήνια, ευσεβής , σεβαστική. Τιμούσε και «προσκυνούσε» κάθε καλόν άνθρωπο και όλοι θαύμαζαν την σοβαρότητα και τον λόγο της.

Στην σωματική διάπλαση ήταν μεσαίου ύψους, μελαχρινή, με μαύρα μαλλιά, με «ανοιχτούς» και όμορφους οφθαλμούς, με μαύρα φρύδια, με λίγο καμπύλη μύτη, με μακριά μεγάλα χέρια, με μεγάλα δάκτυλα καθώς και με μακρουλό πρόσωπο γεμάτη ομορφιά και θεία χάρη. Μετριόφρων και χωρίς «μεγαλοπιάσματα» (ασχημάτιστος), χωρίς ανόητες εκδηλώσεις, έχοντας υπερβολική ταπείνωση, πράγμα για το οποίο «επέβλεψε επ’ αυτήν» ο Κύριος, όπως και ίδια είπε μεγαλύνοντας τον Κύριο. Της άρεσε να φορά ρούχα στο φυσικό χρώμα του υλικού τους όπως καταλαβαίνει όποιος βλέπει το άγιο μαφόριό της. Έγνεθε τα μαλλιά για τα υφασμάτινα καλύμματα του ναού και εξασφάλιζε την τροφή της από τον ναό. Είχε μεγάλη καρτερικότητα, στις προσευχές και στη μελέτη, στη νηστεία, στις εργασίες καθώς και σε κάθε αρετή. Με την ποιότητα των εργοχείρων της και με τον τρόπο της ζωής της, έγινε η αγία Μαρία διδάσκαλος πολλών γυναικών.

Όταν έγινε δώδεκα χρονών κάποια νύχτα που προσευχόταν κοντά στην πόρτα του θυσιαστηρίου, τα μεσάνυχτα, την εκάλυψε φως δυνατότερο από το φως του ηλίου και άκουσε φωνή από το θυσιαστήριο να λέει προς αυτήν: Θα γεννήσεις τον Υιό μου. Αυτή εσιώπησε το γεγονός, δεν ανέφερε σε κανένα το μυστήριο αυτό, μέχρις ότου ανελήφθη ο Χριστός.-……………………………………………………………………………

(P.G. τομ. 120, 192Α-Β. Μοναχός Επιφάνιος (1015 μ. Χ.).Περί του βίου της υπεραγίας Θεοτόκου)

15 σχόλια:

  1. Αγαπητε, άλλα διαβάζουμε κι αλλα διαβάζουμε στο αρθρο.
    Λουκ. 1,5 " Ἐγένετο ἐν ταῖς ἡμέραις Ἡρῴδου τοῦ βασιλέως τῆς Ἰουδαίας ἱερεύς τις ὀνόματι Ζαχαρίας ἐξ ἐφημερίας Ἀβιά, καὶ ἡ γυνὴ αὐτοῦ ἐκ τῶν θυγατέρων Ἀαρών, καὶ τὸ ὄνομα αὐτῆς Ἐλισάβετ"

    "ἱερεύς τις ὀνόματι Ζαχαρίας" και όχι αρχιερέας (πού τα βρίσκουν αυτά και τα λενε;;)
    αλλά και στο συναξαρι διαβάζουμε:
    "Και παραδίδουσιν αυτήν εις τους ιερείς, και μάλιστα εις τον τότε Αρχιερέα Ζαχαρίαν."
    Ενώ στο άρθρο σας διαβάζουμε ότι την παρέδωσαν στον "ιερέα Οδαέ που ονομαζόταν και Βαραχίας και ήταν πατέρας του Ζαχαρία"

    Μήπως τα έχετε μπερδέψει λίγο; ;

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ιερά παράδοση της Εκκλησίας μας βοηθάει πολλές φορές στην ερμηνεία της Αγίας Γραφής. Σχετικά με την ερώτηση «Ήταν ιερέας ή Αρχιερέας ο Ζαχαρίας» η απάντηση είναι ότι ο ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΗΤΑΝ ΑΡΧΙΕΡΕΑΣ.Η ιερά παράδοση μας διασώσει τα εξής αξιοπρόσεκτα στοιχεία.
      A.Σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη το λείψανο του αγίου βρέθηκε στην Παλαιστίνη στους χρόνους του αυτοκράτορος Θεοδοσίου, το 409 μ.Χ., ντυμένο με πλήρη αρχιερατική αμφίεση. (Νικόδημος Αγιορείτης, Συναξαριστής των Δώδεκα Μηνών του Ενιαυτού, τόμος Α’, Αθήνα 1868, σελ 452)
      Σήμερα φυλάσσεται στην Βενετία, στον ομώνυμο ναό του αγίου Ζαχαρία, σε μικρή απόσταση από τη Βασιλική του αγίου Μάρκου
      Β .Στην ακολουθία του προφήτη Ζαχαρία στις 5 Σεπτεμβρίου σε ορισμένα σημεία ονομάζεται Αρχιερεύς.
      Ωδή γ'. « Ότε το θυμίαμα, το της συνθέσεως έφερες, Αρχιερεύ, τότε του Προδρόμου, εκομίσω την γέννησιν.
      Ωδή ε': «Αγάλλεται η κτίσις τω τόκω σου, Αρχιερεύ· συ γαρ ανεβλάστησας, της μετανοίας τον κήρυκα»
      Ο Οίκος: «Την του νόμου σιγήν ο ιεράρχης δέδεκται, δι’ Αγγέλου φωνής, τον Άγγελον δεχόμενος, Χριστού παρουσίας Προφήτην και μύστην, συν Ελισάβετ στείρα και σώφρονι, ου γεννηθέντος, ανεκαινίσθη χάρις και λυτρωσις, και καταλλαγή ημών παγκόσμιος».
      Ωδή η': Ιεράρχης ομού και θεοκήρυξ, Ζαχαρίας Μητέρα και Παρθένον, τον Κύριον βαστάζουσαν της κτίσεως, χαίρων προσεκύνει· ην υπερυψούμεν, εις πάντας τους αιώνας.
      Γ.Απο ομιλία του Αγίου Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων
      στ’. Μέσα στα Άγια των Αγίων λοιπόν είχε βρεθεί ο Ζαχαρίας – γιατί ήταν άξιος και είχε τον ιερατικό βαθμό για μια τέτοια υπηρεσία. Καθώς λοιπόν βρισκόταν στο θυσιαστήριο, δέχτηκε μέσα στην επίμονη προσευχή του, την επίσκεψη ουρανίου αγγέλου. Τον είδε να στέκεται δεξιά από το θυσιαστήριο που προσφερόταν το θυμίαμα και να του μιλάει για τον ερχομό του Λόγου του Θεού στη γη, χαρίζοντάς του έτσι την πιο ουράνια και πιο ευχάριστη αγγελία. Ο Άγγελος που έφερε αυτά τα σπουδαία μηνύματα ήταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ. Αυτός και μόνο με το όνομά του φανερώνει τη σημασία που είχαν τα μηνύματα που έφερνε. Γιατί αυτός ήρθε στο θυσιαστήριο να αναγγείλει θαυμαστά γεγονότα, που θα γίνονταν πριν από την ενανθρώπιση το Θεού, για την οποία και ο ιερέας Ζαχαρίας τόσο επίμονα παρακαλούσε….
      (Στα Άγια των Αγίων ΜΟΝΟ Ο ΑΡΧΙΕΡΕΑΣ ΕΜΠΑΙΝΕ)
      Όσον αφορά ποιος ιερωμένος υποδέχτηκε την Παναγία στον ναό του Σολομώντος, αν διαβάσουμε τις ΔΥΟ ΚΥΡΙΕΣ ΦΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ εύκολα ερμηνεύεται ως εξής
      Στην πρώτη φάση ο ιερέας Οδαέ(Βαραχίας) και στην δεύτερη φάση ο Ζαχαρίας.
      Πιστεύω να τα ξεμπερδέψατε….
      π.Δ.Α

      Διαγραφή
  2. Το ποιος είναι μπερδεμένος είναι ξεκάθαρο!
    Ενώ έχουμε πιστοποιημένη πηγή το Κατά Λουκά Ευαγγέλιο όπου διαβάζουμε ότι "κάποιος" ιερέας ονόματι Ζαχαρίας μπήκε στον Ναό για να θυμιάσει, εσείς, ακόμη κι ο Άγιος Σωφρόνιος, τα λέτε αλλιώς στηριζομενοι στην τάχα παράδοση της Εκκλησίας δηλαδή στα απόκρυφα...
    Αν είναι δυνατόν να παραθεωρείτε τον ευαγγελιστή Λούκα χάριν των αποκρύφων!!!

    Έξάλλου το θυσιαστήριο του θυμιάματος όπου θυμίαζαν κάθε μέρα οι ιερείς δεν βρίσκονταν στα Άγια των αγίων αλλά έξω από αυτά .
    Εκεί θυμίαζε κι ο ιερέας Ζαχαρίας ! Έξω από τα Άγια των αγίων !

    Και φυσικά για το ποιοι ήταν αρχιερεις εκείνη την εποχή μπορεί να το βρει κάποιος σχετικά εύκολα.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_High_Priests_of_Israel
    Στη λίστα φυσικά δεν υπάρχει ο Ζαχαρίας!!!

    Ελπίζω να έγινε κατανοητό σε όλους ποιος πρέπει να ξεμπερδευτεί

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαβάστε την ακολουθία του Εσπερινού τωνξ Εισοδίων και θα το δείτε γραμμένο
      Σήμερον πιστοὶ χορεύσωμεν, ἐν ψαλμοῖς καὶ ὕμνοις, τῷ Κυρίῳ ᾄδοντες, τιμῶντες καὶ τὴν αὐτοῦ, ἡγιασμένην σκηνήν, τὴν ἔμψυχον κιβωτόν, τὴν τὸν ἀχώρητον Λόγον χωρήσασαν· προσφέρεται γὰρ Θεῷ, ὑπερφυῶς τῇ σαρκὶ νηπιάζουσα, καὶ Ἀρχιερεὺς ὁ μέγας, Ζαχαρίας δέχεται, εὐφραινόμενος ταύτην, ὡς Θεοῦ κατοικητήριον.
      Αφήστε την ιστορικότητα της wikipedia και ψάξτε τα της Εκκλησίας.

      Διαγραφή
    2. Και πότε γράφτηκαν τα του εσπερινού;;;
      1000 χρόνια μετά το γεγονός ή 1500;;;;;
      Το οποίο γεγονός μεταφέρονταν, με κάθε λεπτομέρεια, από στόμα σε στόμα...εκτός φυσικά από το γραπτό απόκρυφο. Τι κρίμα που δε γράψανε τόσους αιώνες και κάποιο έτσι πιο σοβαρό γραπτό ;;

      Δηλαδή αφού το λέει στον εσπερινό ότι ο Ζαχαρίας ήταν αρχιερέας έτσι θα είναι!!!
      Αν είναι δυνατόν!!!!


      Δημητρίου Γιάννης

      Διαγραφή
  3. Είναι γνωστό ότι, τα "εισόδια της μητέρας του Κυρίου" είναι εορτή της λαϊκής θρησκείας κι όχι πραγματικό γεγονός, αφού δέν το αναφέρει πουθενά η Καινή Διαθήκη, είναι μύθος αντλούμενος από τα απόκρυφα. Ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί δέν είμεθα υποχρεωμένοι να αποδεχόμαστε τις αφηγήσεις των ρυπαρών σατανικής εμπνεύσεως αποκρύφων ψευδοευαγγελίων. Αν σε χρόνους σκοτεινούς, παρεισέφρυσαν μύθοι από τα απόκρυφα στη λαϊκή θρησκευτικότητα είναι διότι οι αιρέσεις είχαν "το πάνω χέρι", όπως κι οι ειδωλολάτρες που μαζικώς μετετράπησαν ακατήχητοι σε χριστιανούς, τότε που οι επίσημοι αρχιερείς εδίωκαν και δολοφονούσαν τον πραγματικόν αρχιερέα Ιωάννη Χρυσόστομο, τότε που όλες οι εκκλησίες της Κωνσταντινουπόλεως ήσαν Αρειανικές πλην μιας ή δύο κ.ο.κ. Ασφαλώς οι ακατήχητοι ας λατρεύουν είδωλα και μύθους, δεν θα τους ταράξουμε την πλάνη, άλλωστε είτε "εισόδια|" είτα "μή εισόδια" δέν τίθεται θέμα Δογματικό ή Σωτηριολογικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάνετε λάθος ανώνυμε.Ψάξτε πως και γιατί καθιερώθηκε η εορτή.Η μαρτυρια του μοναχού Επιφάνιου ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΑ ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΚΕΙΜΕΝΑ.

      Διαγραφή
    2. Σεβαστέ πάτερ, δέν θα δεχτώ ως έγκυρη πηγή τον μοναχό Επιφάνιο, 1000 χρόνια μετά τα γεγονότα, ούτε τα απόκρυφα ψευτοευαγγέλια. Δέν αναφέρεται κάτι στα Ευαγγέλια, ο Λουκάς που πήρε "συνεντεύξεις" από τη Μητέρα του Κυρίου δέν αναφέρει για δήθεν "εισόδια". Από "παραδόσεις" που έχουν εισχωρήσει στα λειτουργικά θέματα, από εορτασμούς άσκοπους ανώφελους και εκτός χρόνου, ακόμα και από "αγιοποιήσεις" κ.λπ. πάμε καλά, στην αιωνιότητα όμως θα δούμε ποια είναι η αλήθεια.

      Διαγραφή
  4. Fdathanasiou, επικαλείστε τον Μόναχο Επιφάνιο ο οποίος στο εν λόγω γραπτό λέει:
    "Ημείς δε τους πολλους διευκρινησάμενοι και συλλέξαντες τα έμπιστα και βέβαια και αληθή, εκ τε της Εκκλησιαστικής ιστορίας Ευσεβίου του επονομαζόμενου του Παμφίλου, και εκ των λοιπών συγγραφέων και διδασκάλων απλαίς ταις λέξεσιν τοις ποθούσιν τα περί αυτής παραστήσομεν, και εκάστου το όνομα, παρ'ούπερ τι ελάβομεν, ίνα μη δόξη τισί διαβάλλειν ημάς ως ίδιόν τι προσθείναι , ή υφελείν, επί του μετώπου εσημάνομεν ,
    ΚΑΝ ΕΚ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΥΦΩΝ ΤΙ ΛΑΒΩΜΕΝ,
    Ή ΕΞ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ, ΜΗΔΕΙΣ ΗΜΑΣ ΜΕΜΦΕΣΘΩ.
    ΑΙ ΓΑΡ ΠΑΡΑ ΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΌΤΕΡΑΊ ΕΙΣΙΝ ΩΣ ΦΗΣΙΝ Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ"

    Και από απόκρυφα πήρε ...
    Κι από αιρετικούς....
    Και θέλετε να μας πείσετε με τα λόγια του εν λόγω μοναχού;;;

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στα απόκρυφα υπάρχουν και ιστορικές αληθειες

      Διαγραφή
    2. Εσείς δεν μας απαντάτε στις ερωτήσεις περί των Εισοδίων.Ποια είναι η άποψη σας;

      Διαγραφή
  5. Για όσα τάχα θεωρούνται παράδοση της εκκλησίας, προήλθαν από παιδικές ιστοριούλες αποκρύφων και εισήλθαν στη λατρεία μετά από 500 χρόνια από τότε που δήθεν έλαβαν χώρα καλό θα ήταν να κρατάμε μικρό καλάθι!

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν απαντάτε στην δεύτερη ερώτηση. Ποια είναι η άποψη σας για; τα Εισόδια της Θεοτόκου;;;;

      Διαγραφή
  6. Fdathanasiou ,
    Με εκπλήσσετε!!!
    Τι άλλο θέλετε να σας πω;;
    Ότι δε μπορώ να ανεχτώ στην Ορθοδοξία να θεσπίζεται εορτή βασισμένη σε παιδαριώδεις ιστοριούλες, σε ανακρίβειες ή και ψευδή στοιχεία και να θεωρούνται όλα αυτά ως γνήσια Παράδοση της Εκκλησίας; ;;
    Εσείς νομίζετε πως έτσι δεν πλήττεται το κύρος της Εκκλησίας; ;;

    Δημητρίου Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nα σας το πω ποιό απλά. Πεστε μας με απλά λόγια το συναξάριο των Εισοδίων

      Διαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου