Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Ο ΤΙΜΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ 

ΕΝΤΟΣ ΤOY IEΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ.(Σχόλια στην ανακοίνωση της ΔΙΣ)


Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, κατόπιν ενδελεχούς συζητήσεως, προέβη στην έκδοση του κάτωθι Ανακοινωθέντος περί του θέματος του Τιμίου Σταυρού εντός του Ιερού Βήματος:

«Ε­πει­δή τον τε­λευ­ταί­ο και­ρό έχουν προκύψει ποικίλες αναφορές σχετικά με την το­πο­θέ­τη­ση του Ε­σταυ­ρω­μέ­νου ό­πι­σθεν της Α­γί­ας Τρα­πέ­ζης και την πε­ρι­φο­ρά Του κα­τά την α­κο­λου­θί­α της Με­γά­λης Πέμ­πτης, η Διαρκής Ι­ε­ρά Σύ­νο­δος, ύ­στε­ρα α­πό ει­σή­γη­ση της Συ­νο­δι­κής Ε­πι­τρο­πής ε­πί της Θείας Λα­τρεί­ας και του Ποιμαντικού Έργου, αποφασίζει ομοφώνως ό­τι:

1). Η το­πο­θέ­τη­ση του Σταυ­ρού του Χρι­στού ό­πι­σθεν της Α­γί­ας Τρα­πέ­ζη­ς εί­ναι γε­νι­κά καθιερωθείσα πα­ρά­δο­ση, ό­πως παρατηρούμε στα Πατριαρχεία και τις Αυ­το­κέ­φα­λες Ορ­θό­δο­ξες Εκ­κλη­σί­ες, κα­θώς, ε­πί­σης, πα­ρά­δο­ση εί­ναι και η πε­ρι­φο­ρά του Ε­σταυ­ρω­μέ­νου και η προ­σκύ­νη­σή Του την Με­γά­λη Πέμ­πτη, καθώς και του ι­ε­ρού Ε­πι­τα­φί­ου την Με­γά­λη Πα­ρα­σκευ­ή.

2). Ο Σταυ­ρός του Χρι­στού στην θε­ο­λο­γί­α της Εκ­κλη­σί­ας, ό­πως εκ­φρά­ζε­ται στα έρ­γα των Πα­τέ­ρων και στην ι­ε­ρά υ­μνο­γρα­φί­α, εί­ναι άρ­ρη­κτα συν­δε­δε­μέ­νος με την Α­νά­στα­σή Του και δεν δι­α­χω­ρί­ζον­ται: «Τον Σταυ­ρόν σου προ­σκυ­νού­μεν, Δέ­σπο­τα, και την α­γί­αν σου Α­νά­στα­σιν δο­ξά­ζο­μεν». Εί­ναι ε­νι­αί­ο το μυ­στή­ρι­ο του Σταυ­ρού και της Α­να­στά­σε­ως του Χρι­στού. Δεν νο­εί­ται ο Σταυ­ρός του Χρι­στού χω­ρίς την Α­νά­στα­σή Του, ού­τε Α­νά­στα­ση του Χρι­στού χω­ρίς τον Σταυ­ρό.

3). Οι λει­τουρ­γι­κές αλ­λα­γές του τυ­πι­κού της Εκ­κλη­σί­ας γί­νον­ται με α­πο­φά­σεις των Συ­νο­δι­κών Ορ­γά­νων Της».

ΚΡΙΝΟΥΜΕ ΣΚΟΠΙΜΟ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΗΣ ΑΙΡΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ.

Με μια προσεκτικότερη ανάγνωση της ανακοίνωσης για το θέμα της θέσης του Εσταυρωμένου διαπιστώνουμε ότι κρύβει αρκετή διπλωματία.
Στην πρώτη παράγραφο δεν γίνεται αναφορά για τη θέση του Εσταυρωμένου, αλλά για τη θέση του Σταυρού. Σταυρός πάντα υπάρχει, είτε στα εξαπτέρυγα που βρίσκονται εκεί, είτε πάνω στο Σύνθρονο. Επειδή η τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στη συγκεκριμένη θέση δεν έγινε με Συνοδική απόφαση, γι΄ αυτό οι Συνοδικοί αποδεσμεύουν το θέμα από τυχόν Συνοδική απόφαση και γράφουν για μια γενική παράδοση και όχι για ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ.
Ενδιαφέρον θα ήταν να μας εξηγήσουν τι εννοούν οι Συνοδικοί με την έκφραση «πίσω μέρος της Αγίας Τραπέζης». Γνωρίζουμε ότι σε κάθε ορθόδοξο ναό το πίσω μέρος είναι το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ. Έτσι ερμηνεύνοντας το «πίσω μέρος της Αγίας Τραπέζης»: αυτό είναι το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ: εκεί, όπου στέκεται ο λειτουργός και όχι το ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ, όπου τοποθετείται σήμερα ο Εσταυρωμένος, οπότε η θέση του Σταυρού θα είναι πίσω από τον λειτουργό δηλ. στο τέμπλο.
Στη δεύτερη παράγραφο γράφουν: «Είναι ενιαίο το μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού. Δεν νοείται ο Σταυρός του Χριστού χωρίς την Ανάστασή Του, ούτε Ανάσταση του Χριστού χωρίς τον Σταυρό, οπότε αφήνουν περιθώρια επιλογών. Είτε να τοποθετηθεί ο Σταυρός στο λεγόμενο «πίσω μέρος της Αγίας Τραπέζης», είτε η εικόνα της Ανάστασης. Και τα δύο είναι δεκτά για τη ΔΙΣ.
Στην τρίτη παράγραφο γράφουν. «Οι λειτουργικές αλλαγές του τυπικού της Εκκλησίας γίνονται με αποφάσεις των Συνοδικών Οργάνων Της». Όπως φαίνεται στην πρώτη παράγραφο το τυπικό αφορά όχι στη θέση του Εσταυρωμένου, αλλά την περιφορά του Εσταυρωμένου και την προσκύνησή Του τη Μεγάλη Πέμπτη, καθώς και του ιερού Επιταφίου τη Μεγάλη Παρασκευή.


25 σχόλια:

  1. Οδυσσεάκο μην παραφέρεσαι! Η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν είναι ούτε αιρετική, ούτε σχισματική!
    Εντάξει; Φρόνιμος στις εκφράσεις σου να είσαι!
    Και καλά έκανε και επανέφερε τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα! Μπράβο στην Σύνοδο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Που βλέπετε υποχρεωτικότητα για την θέση του Εσταυρωμένου στο ιερό βήμα; ;;;Υποχρεωτικότητα έχει στο τυπικό περιφοράς και προσκύνησης Μ.Πέμπτης και Μ.Παρασκευής. Μήπως πρέπει να ξαναδιαβάσετε την ανακοίνωση;

      Διαγραφή
    2. Τί δεν καταλαβαίνετε;;
      Δεν βλέπετε ότι η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος επανέφερε τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα;;;

      1). Η το­πο­θέ­τη­ση του Σταυ­ρού του Χρι­στού ό­πι­σθεν της Α­γί­ας Τρα­πέ­ζη­ς εί­ναι γε­νι­κά καθιερωθείσα πα­ρά­δο­ση, ό­πως παρατηρούμε στα Πατριαρχεία και τις Αυ­το­κέ­φα­λες Ορ­θό­δο­ξες Εκ­κλη­σί­ες, κα­θώς, ε­πί­σης, πα­ρά­δο­ση εί­ναι και η πε­ρι­φο­ρά του Ε­σταυ­ρω­μέ­νου και η προ­σκύ­νη­σή Του την Με­γά­λη Πέμ­πτη, καθώς και του ι­ε­ρού Ε­πι­τα­φί­ου την Με­γά­λη Πα­ρα­σκευ­ή.

      2). Ο Σταυ­ρός του Χρι­στού στην θε­ο­λο­γί­α της Εκ­κλη­σί­ας, ό­πως εκ­φρά­ζε­ται στα έρ­γα των Πα­τέ­ρων και στην ι­ε­ρά υ­μνο­γρα­φί­α, εί­ναι άρ­ρη­κτα συν­δε­δε­μέ­νος με την Α­νά­στα­σή Του και δεν δι­α­χω­ρί­ζον­ται: «Τον Σταυ­ρόν σου προ­σκυ­νού­μεν, Δέ­σπο­τα, και την α­γί­αν σου Α­νά­στα­σιν δο­ξά­ζο­μεν». Εί­ναι ε­νι­αί­ο το μυ­στή­ρι­ο του Σταυ­ρού και της Α­να­στά­σε­ως του Χρι­στού. Δεν νο­εί­ται ο Σταυ­ρός του Χρι­στού χω­ρίς την Α­νά­στα­σή Του, ού­τε Α­νά­στα­ση του Χρι­στού χω­ρίς τον Σταυ­ρό.

      3). Οι λει­τουρ­γι­κές αλ­λα­γές του τυ­πι­κού της Εκ­κλη­σί­ας γί­νον­ται με α­πο­φά­σεις των Συ­νο­δι­κών Ορ­γά­νων Της».

      Τί πιο καθαρό απο αυτό;
      Ανατρέξτε και στην Ανακοίνωση της Συντονιστικής Επιτροπής Πιστών Περιστερίου που το είδαν και αυτοί.
      Τί δεν καταλαβαίνετε;;;

      Διαγραφή
    3. Να μας δείξετε το σημείο της ανακοίνωσης που μιλάει για υποχρεωτική τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στο ανατολικό σημείο της Αγίας Τράπεζας, που σημειωτέον δεν είναι το πίσω μέρος. Πιστεύω να ξέρετε να προσανατολίζεσθε εντός του ιερού ναού.

      Διαγραφή
    4. Τί δεν καταλαβαίνετε πάλι;
      Σας δείχνουμε το σημείο της ανακοίνωσης και πάλι δεν καταλαβαίνετε ή δεν θέλετε να καταλάβατε. Το υπ΄αριθμόν 1 και το υπ΄αριθμόν 3 , βγάζουν ΆΜΕΣΑ το συμπέρασμα ότι πρέπει ο Εσταυρωμένος να επανέλθει όπισθεν της Αγίας Τραπέζης.

      Να τα σημεία:

      "1). Η το­πο­θέ­τη­ση του Σταυ­ρού του Χρι­στού ό­πι­σθεν της Α­γί­ας Τρα­πέ­ζη­ς εί­ναι γε­νι­κά καθιερωθείσα πα­ρά­δο­ση, ...
      ...
      3). Οι λει­τουρ­γι­κές αλ­λα­γές του τυ­πι­κού της Εκ­κλη­σί­ας γί­νον­ται με α­πο­φά­σεις των Συ­νο­δι­κών Ορ­γά­νων Της».

      Διαγραφή
    5. Η πρώτη παράγραφο της ανακοίνωσης μιλάει για Σταυρό και όχι για Εσταυρωμένο. Πουθενά δεν αναφέρει ότι η τοποθέτηση του Σταυρού αποτελεί ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ αλλά καθιερωθείσα παράδοση. Αυτό σημαίνει ότι βρίσκεται υπό κρίση επειδή όλες οι καθιερωθείσες παραδόσεις δεν σημαίνει ότι είναι και ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ.Η διαπίστωση ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑ.
      Επίσης σας είπα να μου πείτε ποιο είναι το "όπισθεν της Αγίας Τραπέζης" αλλά το αποφεύγετε.
      Επίσης η ανακοίνωση της ΔΙΣ αναφέρει για λειτουργικές αλλαγές του τυπικού. Λειτουργικές αλλαγές είναι οι αλλαγές των ιερών ακολουθιών. Γι΄αυτό συνδυάζει η ανακοίνωση τις λειτουργικές αλλαγές με τις ακολουθίες Μ.Πέμπτης και Μ.Παρασκευής.

      Διαγραφή
    6. π. Δημήτριε,
      Δεν καταλαβαίνετε τί σημαίνει η απλή φράση "όπισθεν της Αγίας Τραπέζης" και με ρωτάτε να σας πω εγώ;;; Με κοροϊδεύετε;;;
      Όπισθεν σημαίνει πίσω. Εκεί ακριβώς που υπάρχει επι πολλά χρόνια ο Εσταυρωμένος.
      -Όταν λέει η Ανακοίνωση Σταυρός εννοεί τον Εσταυρωμένο ολοκάθαρα.
      -Όταν ακόμα αναφέρει καθιερωθείσα παράδοση, εννοεί Ορθόδοξη, σωστή Παράδοση. Και δεν μπορεί ο καθένας να κάνει του κεφαλιού του και να την καταργεί.

      Διαγραφή
    7. Δεν συνηθίζω να κοροιδεύω αλλα΄διαπιστώνω ότι έχετε μία σύγχυση όσον αφορά τον προσανατολισμό εντός ενός Ιερού ναού. Το έμπροσθεν και όπισθεν σε ένα ναό είναι συγκεκριμένο. Δεν είναι το ίδιο με αυτό που μπορεί να εννοούμε στην καθημερινότητα. Η εκκλησιαστική ορολογία έχει άλλη ερμηνεία. Το Δυτικό μέρος θεωρείται το ΟΠΙΣΘΕΝ και το ανατολικό μέρος το ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ. Οποιοδήποτε εγχειρίδιο λειτουργικής ανοίξετε θα δείτε ότι για την Αγία Τράπεζα χαρακτηρίζονται τα εξής μέρη. ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ,ΔΥΤΙΚΟ, ΒΟΡΕΙΟ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟ.Η φράση ¨οπισθεν της Αγίας Τραπέζης" με την δική σας ερμηνεία είναι ΛΑΘΟΣ. Ποτέ το ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ μέρος του ναού, και ως εκ τούτου κα της Αγίας Τραπέζης ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΠΙΣΘΕΝ αλλά ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ.Ο Ορθόδοξος λειτουργός κοιτάει ανατολικά. (ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ) της Αγίας Τραπέζης. Οι Παπικοί κοιτάνε ΔΥΤΙΚΑ.
      Επίσης άλλο ο ΣΤΑΥΡΟΣ ως σύμβολο και σχήμα και άλλο ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ (=αγιογραφημένος Σταυρός).Για τα υπόλοιπα σας παραπέμπω στο τέλος ΤΟΥ ΠΗΔΑΛΙΟΥ για να δείτε πως απεικονίζει το Ιερό Βήμα ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Επίσης μπορείτε να ψάξετε και την άποψη του Αγίου Συμεών Θεσσαλονίκης για το θέμα.
      Και για να το κλείσουμε . Η Ανακοίνωση της ΔΙΣ με όλες τις ιδιαιτερότητες που έχει, αποτελεί ένα μέσο εκτόνωσης των διαμαρτυριών.Απαγορεύει μόνο την αλλαγή του τυπικού της Μ.Πέμπτης και της Μ.Παρασκευής και τίποτα άλλο. Επαναλαμβάνω. Η ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ της πρώτης παραγράφου δεν αποτελεί ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑ.
      Επίσης η σημερινή θέση του Εσταυρωμένου (ως επί το πλείστον ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ) δεν έγινε με Συνοδική απόφαση. Γι΄αυτό μένει η ανακοίνωση ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ. Αλλιώς θα χρησιμοποιούσε την γλώσσα της υποχρεωτικότητας.
      Τέλος αποτελεί απορία γιατί δεν δημοσιοποιεί η ΔΙΣ την εισήγηση της Επιτροπής της Θείας Λατρείας.

      Διαγραφή
    8. Έχετε λάθος π. Δημήτριε.
      Παραδεχθείτε το και μην επιμένετε.

      -Οπισθεν της Αγίας Τραπέζης σημαίνει εκεί που βρίσκεται ανέκαθεν τα τελευταία χρόνια ο Εσταυρωμένος. Έμπροσθεν της Αγίας Τραπέζης ίσταται ο λειτουργός ιερέας ή αρχιερέας.

      - Σταυρό εννοεί η Σύνοδος τον Εσταυρωμένο. Αυτό είναι το ζήτημα των ημερών και των διαμαρτυριών. Αυτό εννοεί η Σύνοδος.

      Το συμπέρασμα που βγάζω εγώ, για το νόημα της Συνοδικής Απόφασης-Ανακοίνωσης, το έβγαλε η Συντονιστική Επιτροπή Περιστερίου αλλά και θεολόγος κ. Λέων Μπράγκ που βάλετε πρόσφατα άρθρο του.

      Κοιτάξτε:
      842μ.Χ. Ἀναστήλωσις τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων: 2025μ.Χ. Ἀναστήλωσις τοῦ Ἐσταυρωμένου
      Γράφει ὁ κ. Λέων Μπράνγκ, Θεολόγος
      " Ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος δύο ἡμέρες μετὰ τὴν Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν 11η Μαρτίου 2025, ἀποφάσισε τὴν ἀναστή­λωση τοῦ Ἐσταυρωμένου ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Βήματος".
      https://aktines.blogspot.com/2025/03/842-2025.html#more

      Λοιπόν μην επιμένετε. Παραδείχτε το λάθος σας και ως προς τη στάση σας απέναντι του Εσταυρωμένο και για την παρανόηση της Ανακοίνωσης της Συνόδου για το ζήτημα του Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα.


      Διαγραφή
    9. Σε θέματα τυπικού και λατρείας έχω μια βασική αρχή. Να εμπιστεύομαι τις ερμηνείες των Αγίων και των εκκλησιαστικών συγγραφέων, που έχουν ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ. Επίσης γνωρίζω ότι οι χρησιμοποιούμενες εκκλησιαστικές έννοιες πρέπει είναι ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΚΑΙ ΣΑΦΕΙΣ και ερμηνεύονται πάντα σύμφωνα με την ορθόδοξη Θεολογία. Μου λέτε να παραδεχτώ ότι το ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ είναι το ΟΠΙΣΘΕΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ επειδή έτσι βολεύει κάποιες απόψεις. Δηλ.να αλλάξω τον προσανατολισμό του Ορθόδοξου ναού .ΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ να το λέω ΟΠΙΣΘΕΝ και το ΔΥΤΙΚΟ ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ. Αν είναι δυνατόν….
      Ο μακαριστός λόγιος Μητροπολίτης της Μητρόπολης Φαναριοφαρσάλων ΙΕΖΕΚΙΗΛ ΒΕΛΑΝΙΔΙΩΤΗΣ σε ένα κείμενό του που δημοσιεύτηκε σε Δελτίο Χριστιανικής Αρχαιολογίας το 1932 (τίτλος κειμένου « Συζητήσεις επί θεμάτων τεθέντων υπ’ όψιν της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας») στην σελίδα 136 διαπραγματεύεται το τυπικό των Παθών της Μ.Εβδομάδος στην ενότητα με ΤΙΤΛΟ «ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΠΡΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ».
      Προσέξτε ποια εκκλησιαστική έκφραση, χρησιμοποιεί ο Μητροπολίτης. Δεν γράφει ΟΠΙΣΘΕΝ αλλά ΠΡΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ.Η λέξη ΠΡΟ σημαίνει ΜΠΡΟΣΤΑ και όχι ΟΠΙΣΘΕΝ.
      Εκεί μεταξύ των άλλων γράφονται και τα εξής:
      «Ούτω, τα Τυπικά των ξένων ορθοδόξων λαών και δη αι μεταφράσεις εκ του ελληνικού της Διατάξεως των Παθών του Χρίστου, εν Ρωσία κατ' αρχας, Βουλγαρία, Σερβία και Ρουμανία βραδύτερον, βοηθούν να άνεύρωμεν την εποχήν της είσχωρήσεως εις την ορθόδοξον έλληνικήν εκκλησίαν της όλης διατάξεως των Παθών, δπως εφθασεν αύτη μέχρις ημών μετά της 'Εξόδου του 'Εσταυρωμένου—ήτις ήτο άγνωστος εις τους προ της Αλώσεως χρόνους—και της όλης τελετής του 'Επιταφίου: Κυμαίνεται αυτή από τα τέλη του 15ου έως τα μέσα του 16ου αιώνος. Από της εποχής δε ταύτης χρονολογείται πιθανώτατα και η άνάρτησις καθ' όλην την διάρκειαν του έτους εις το "Αγιον Βήμα του 'Εσταυρωμένου, τον όποιον δεικνύουν αι έκκλησίαι εις το κοινόν α'παξ του έτους, την Μεγάλην Πέμπτην, ήτοι εις τον δρθρον της Μεγάλης Παρασκευής…».
      Επίσης η άποψη ότι ΣΤΑΥΡΟΣ και ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ταυτίζονται μας παραπέμπει σε απόψεις που υπήρχαν στην περίοδο της Εικονομαχίας. Τότε απαγόρευαν την αγιογράφηση του Εσταυρωμένου Χριστού χρησιμοποιώντας την ταύτιση Σταυρού και Εσταυρωμένου. Επέτρεπαν μόνο την ύπαρξη στους ναούς μόνο του Σταυρού.
      Αυτά εν ολίγοις. Καλό υπόλοιπο Σαρακοστής.


      Διαγραφή
    10. π. Δημήτριε ας μην κάνετε τα εύκολα δύσκολα, με σχολαστικισμούς και παρανοήσεις.
      Το όπισθεν της Αγίας Τραπέζης στην συγκεκριμένη Ανακοίνωση της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ευνόητο ότι εννοεί εκεί όπου ανέκαθεν βρίσκεται ο Εσταυρωμένος. Έμπροσθεν της Αγίας Τραπέζης βρίσκεται ο λειτουργός και Όπισθεν ο Εσταυρωμένος.
      Τα υπόλοιπα είναι παρανοήσεις ή απεγνωσμένες προσπάθειες παρανοήσεων της σαφούς Ανακοίνωσης της Συνόδου.

      Στην Εικονομαχία το κακό ήταν ότι απαγόρευαν την αγιογράφηση και όχι η ταύτιση Σταυρού και Εσταυρωμένου. Είναι λογική και αποδεκτή η ταύτιση Σταυρού και Εσταυρωμένου. Όταν τιμούμε τον Σταυρό τιμούμε τον Εσταυρωμένο.
      Αλλά όπως και να έχει τώρα μιλάμε για το τί εννοεί η Σύνοδος στην Ανακοίνωση σης. Σταυρό εννοεί η Σύνοδος τον Εσταυρωμένο. Αυτό είναι το ζήτημα των ημερών και των διαμαρτυριών. Αυτό εννοεί η Σύνοδος.

      Το συμπέρασμα που βγάζω εγώ, για το νόημα της Συνοδικής Απόφασης-Ανακοίνωσης, το έβγαλε η Συντονιστική Επιτροπή Περιστερίου αλλά και θεολόγος κ. Λέων Μπράγκ που βάλετε πρόσφατα άρθρο του.

      Κοιτάξτε:
      842μ.Χ. Ἀναστήλωσις τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων: 2025μ.Χ. Ἀναστήλωσις τοῦ Ἐσταυρωμένου
      Γράφει ὁ κ. Λέων Μπράνγκ, Θεολόγος
      " Ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος δύο ἡμέρες μετὰ τὴν Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν 11η Μαρτίου 2025, ἀποφάσισε τὴν ἀναστή­λωση τοῦ Ἐσταυρωμένου ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Βήματος".
      https://aktines.blogspot.com/2025/03/842-2025.html#more

      Τα υπόλοιπα είναι για χάνουμε τον πολύτιμο χρόνο μας.

      Διαγραφή
    11. 1.Θεωρείτε σχολαστικισμό το γεγονός ότι ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ έχει προσανατολισμό προς ΑΝΑΤΟΛΑΣ όπως και η Αγία Τράπεζα;;Η δεν συμφέρει αυτή η ερμηνεία.
      2.Σας παρουσίασα ένα κείμενο λογίου Επισκόπου και το απαξιώσατε, δεχόμενος τα γραφόμενα μόνο σε ιστολόγια και ανακοινώσεις.
      3.Οι συντάξαντες την ανακοίνωση της ΔΙΣ ή δεν πρέπει να ξέρουν τι τους γίνεται ή χρησιμοποίησαν διπλωματική γλώσσα. Προσωπικά πιστεύω το δεύτερο μέχρι να δημοσιοποιήσουν ολόκληρη την εισηγητική εέκθεση της Επιτροπής λατρείας.
      4.Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης που γράφει «Εν τη εισόδω του ναού ο Σταυρός. Επί των τάφων ο Σταυρός. Επί του κωδωνοστασίου ο Σταυρός. Επί των θυροφύλλων ο Σταυρός. Επί του κουβουκλίου ο Σταυρός, είτε μόνος, είτε μετά των συμβόλων του πάθους. Επί των βηλοθύρων ο Σταυρός. Επί του κιβωρίου ο Σταυρός. Επί του παρατραπεζίου ο Σταυρός. Παραπλεύρως της Αγίας Τραπέζης και «όπισθεν του θυσιαστηρίου αυτού εξ ανατολών, το ευλογημένο όργανο της θυσίας, ο θείος ίσταται Σταυρός, τετραμερής ων δια τον εν αυτώ προσπαγέντα, τα τε άνω και τα κάτω και τα σύμπαντα πεποιηκότα τε και συνέχοντα». (Συμεών Θεσσαλονίκης, Migne 155, 341- Κεφάλαιο ΛΔ’ Ο Σταυρός το κατ’ εξοχήν σύμβολο.)
      Τα γραφόμενα «Παραπλεύρως της Αγίας Τραπέζης και όπισθεν του θυσιαστηρίου αυτού εξ ανατολών, το ευλογημένο όργανο της θυσίας, ο θείος ίσταται Σταυρός, τετραμερής…» δεν αναφέρεται σε Εσταυρωμένο, αλλά σε Σταυρό λιτανείας που βρισκόταν σε ειδικό χώρο εντός του ιερού βήματος ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΣ της Αγίας Τραπέζης και όχι ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ..
      5. Στο Αγιορείτικο Τυπικόν, που εξέδωσαν για λογαριασμό του Ιερού Κελλίου Ευαγγελισμού Καρυών Αγίου Όρους οι εκδόσεις «Καστανιώτη».
      «Ἐκ τοῦ 1864 ἔτους τῆς Πατριαρχείας Σωφρονίου τοῦ ἀπό Ἀμασείας, εἰσήχθη ἡ ἔξοδος «Ἐσταυρωμένου» εἰς το Πατριαρχεῖον Κωνσταντινουπόλεως και εἰς τάς κατά τόπους Ἐκκλησίας – κατά μίμησιν ἴσως τῶν Δυτικῶν Λιτανειῶν Ἐσταυρωμένων ἀγαλμάτων. Αὕτη ἡ τάξις ἐπικρατεῖ ἐσχάτως εἰς πολλάς μονάς, ὡς εἰς το Πρωτάτον. Πλήν ὅμως ἡ συνήθεια αὕτη τῆς ἐξαιρετικῶς πομπώδους και δραματικῆς ἐξόδου τοῦ Ἐσταυρωμένου σώματος, ἰδιαίτατα ὡς γίνεται σήμερον εἰς τάςἐνορίας, ἀπάδει πρόςτήν λιτότητα και ἡγιασμένην ἁπλότητα τῆς Ὀρθοδοξίας». (σελ.216, υποσημείωση 32). Καί βέβαια το ίδιο τυπικό τονίζει ότι, τουλάχιστον, σε όποιες μονές τελείται – κακώς – η έξοδος του Εσταυρωμένου, τελείται με σεβασμό και λιτότητα και δεν τελείται ή δεν θα έπρεπε να τελείται η αποκαθήλωση και τα υπόλοιπα δρώμενα.

      Διαγραφή
    12. Δυστυχώς π .Δημήτριε, οι απαντήσεις σας είναι εκτός των ζητημάτων που συζητάμε και δείχνουν ότι δεν καταλάβατε τις απαντήσεις. Δεν συζητάμε γενικά και αόριστα για τον Ναό, αλλά για το τί λέει η Σύνοδος με την Ανακοίνωση της. Παρ΄ όλα αυτά σας απαντώ.
      1. Δεν είναι σχολιαστικισμός ότι ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑΟΣ έχει προσανατολισμό προς ΑΝΑΤΟΛΑΣ, αλλά δεν συζητάμε αυτό. Συζητάμε για το νόημα της Ανακοίνωσης της Συνόδου.
      2. Δεν απαξίωσα το κείμενο του λόγιου Επισκόπου που παραθέσατε, αλλά και πάλι σας λέω ότι συζητάμε για το νόημα της Ανακοίνωσης της Συνόδου. Η Σύνοδος δεν επικαλέστηκε ποτέ το κείμενο του λόγιου Επισκόπου που παραθέσατε.
      3. Οι συντάξαντες την ανακοίνωση της ΔΙΣ ξέρουν πολύ καλά τί λένε και μίλησαν με σαφήνεια και το κατάλαβαν πολύ καλά όλοι εκτός απο εσάς.
      4. Δεν συζητάμε τί γράφει ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης. Δεν είναι δόγμα Πίστης το τί γράφει ένας άγιος για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στο Ιερό Βήμα.
      5. Ούτε συζητάμε τί λέει το Αγιορείτικο Τυπικό που εκδόθηκε για λογαριασμό του Ιερού Κελλίου Ευαγγελισμού Καρυών Αγίου Όρους.
      Συζητάμε τί λέει το σωστό Ανακοινωθέν της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας.

      Το συμπέρασμα που βγάζω εγώ, για το νόημα της Συνοδικής Απόφασης-Ανακοίνωσης, το έβγαλε η Συντονιστική Επιτροπή Περιστερίου αλλά και θεολόγος κ. Λέων Μπράγκ που βάλετε πρόσφατα άρθρο του.

      Κοιτάξτε:
      842μ.Χ. Ἀναστήλωσις τῶν Ἱερῶν Εἰκόνων: 2025μ.Χ. Ἀναστήλωσις τοῦ Ἐσταυρωμένου
      Γράφει ὁ κ. Λέων Μπράνγκ, Θεολόγος
      " Ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος δύο ἡμέρες μετὰ τὴν Κυριακὴ τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν 11η Μαρτίου 2025, ἀποφάσισε τὴν ἀναστή­λωση τοῦ Ἐσταυρωμένου ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Βήματος".
      https://aktines.blogspot.com/2025/03/842-2025.html#more

      Διαγραφή
    13. ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΙΣΤΩΝ Ι.Μ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ

      Εκδόθηκε Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου προς όλους τους Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου πίσω από την Αγία Τράπεζα !!!

      Δοξάζουμε τον Κύριό μας για τη νέα αυτή νίκη κατά της εικονομαχίας που εξαπλώθηκε στην Μητρόπολη Περιστερίου και αλλού!

      Δεν παρείδε ο Θεός τους αγώνες, τα δάκρυα, τους κόπους, τις θυσίες, τις μυστικές ευχές του πιστού λαού και έδωσε την απάντηση !

      Τις Θεός Μέγας ως ο Θεός ημών !!!

      ME EKTIMΗΣΗ

      ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΙΣΤΩΝ Ι.Μ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
      https://aktines.blogspot.com/2025/03/blog-post_742.html#more

      Διαγραφή
    14. Και εγώ την ανακοίνωση της ΔΙΣ προσπαθώ να αποκρυπτογραφήσω αλλά μάλλον δεν βολεύει. Γνωρίζετε ότι η Ορθόδοξη θεολογία του ναού διαμορφώθηκε μέσα από Αγίους και φωτισμένους Πατέρες και ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ. Τα εκκλησιαστικά επίσημα κείμενα πρέπει να χαρακτηρίζονται από ΑΚΡΙΒΕΙΑ και ΣΑΦΗΝΕΙΑ στις εκκλησιαστικές εκφράσεις και ορολογίες.
      Επίσης σας λέω (και διαψεύστε με) ότι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ. Γι΄αυτό η ΔΙΣ δεν μνημονεύει τέτοια απόφαση, αλλά αρκείται μόνο στο λειτουργικό τυπικό της Μ.Πέμπτης και Μ.Παρασκευής.
      Σας ρωτώ .
      1. Η έκφραση στα εισαγωγικά της ανακοίνωσης : « τοποθέτηση του Εσταυρωμένου όπισθεν της Αγίας Τραπέζης ….…» εσάς σας παραπέμπει στο ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ή ΣΤΟ ΔΥΤΙΚΟ;;; Αν σας παραπέμπει στο ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ τότε υπάρχει θέμα προσανατολισμού εντός του ιερού ναού. Γνωρίζουμε ότι το ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ είναι το μπροστινό μέρος του ναού .Γι΄αυτό και ο λειτουργός κοιτάει προς τα εμπρός.
      2.Γιατι στη πρώτη παράγραφο λέει ότι «Η τοποθέτηση του Σταυρού του Χριστού όπισθεν της Αγίας Τραπέζης είναι γενικά καθιερωθείσα παράδοση, όπως παρατηρούμε στα Πατριαρχεία και τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες…..», ενώ το λογικότερο με βάση την εισαγωγή της ανακοίνωσης θα έπρεπε να λέει: «Η τοποθέτηση του ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ όπισθεν της Αγίας Τραπέζης είναι γενικά καθιερωθείσα παράδοση…….».(αφού για την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου ξεκίνησε το θέμα). ΓΙΑΤΙ η ΔΙΣ αυτό το αποφεύγει;;;;
      2.Η άποψη ότι Σταυρός και Εσταυρωμενος ταυτίζονται δεν ισχύει στην λειτουργική πράξη, επειδή υπάρχουν τα εξής είδη Σταυρών.
      Α.Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΙΤΑΝΕΙΑΣ (ΜΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟΣ).
      Β.Ο ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ (ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ)
      Γ.Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ.(ο πλέον χρησιμοποιούμενος για το σώου της ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗΣ ΤΗΣ Μ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ).
      Δ.Ο Σταυρός ευλογίας, που υπάρχει πάντα πάνω στην Αγία Τράπεζα.
      Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ (ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ) χρησιμοποιούνται λειτουργικά μόνο Μ.Πέμπτη και Μ.Παρασκευή.
      Εγώ σας παρέθεσα την άποψη του Αγίου Συμεών Θεσσαλονίκης που μιλάει για τον ΣΤΑΥΡΟ ΛΙΤΑΝΕΙΑΣ και την θέση του ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ. Μην το παραθεωρείται αυτό γιατί ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης είναι ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΟΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.
      Μπορείτε να μου πείτε η ανακοίνωση σε ποιο είδος ΣΤΑΥΡΟΥ αναφέρεται;;;Βλέπετε η ΔΙΣ αποφεύγει να σχολιάσει κάτι επ΄αυτού. Αυτό δεν σας προβληματίζει;;;Ούτε βλέπω να σας απασχολεί το θέμα ότι ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ στους περισσότερους ναούς είναι ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, που παραπέμπει σε άγαλμα. Μην ξεχνάτε ότι οι δυτικές επιρροές στην λατρεία διευκολύνουν τον δρόμο της Οικουμενιστικής ένωσης.
      Στο Πηδάλιο επίσης υπάρχει απεικόνιση του ιερού βήματος. Εκεί δεν θα δείτε ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ αλλά απλό Σταυρό. Το κείμενο του Μητροπολίτη ΙΕΖΕΚΙΗΛ ΒΕΛΑΝΙΔΙΩΤΗ αποτελεί ένα ακόμα επίσημο κείμενο ΜΕ ΣΩΣΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ.
      3.Στην Τρίτη παράγραφο γράφεται «…Είναι ενιαίο το μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού .Δεν νοείται ο Σταυρός του Χριστού χωρίς την Ανάστασή Του, ούτε Ανάσταση του Χριστού, χωρίς Σταυρό….»
      Αυτό πως το ερμηνεύετε;;;Πρέπει οπωσδήποτε να μπεί Σταυρός στο Ανατολικό μέρος της Αγίας Τραπέζης η μπορεί να μπεί και εικόνα της Αναστάσεως, επειδή Το Μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως είναι ΕΝΙΑΙΟ;;;;
      Συμπερασματικά. Η ανακοίνωση της ΔΙΣ είναι ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ . Επιμένω να ζητηθεί να δημοσιοποιηθεί ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ (αν φυσικά υπάρχει).

      Διαγραφή
    15. ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
      4.Η άποψή σας «Δεν συζητάμε τί γράφει ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης. Δεν είναι δόγμα Πίστης το τί γράφει ένας άγιος για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στο Ιερό Βήμα…» είναι ΤΟΥΛΑΧΙΣΑΤΟΝ ΑΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΒΛΑΣΦΗΜΗ. Υποβιβάζεται την άποψη ενός Αγίου και ΜΕΓΑΛΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΟΛΟΓΟΥ που γράφει για τον Σταυρό (ΟΧΙ ΓΙΑ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ) και την θεωρείτε υποδιέστερη από την άποψη αρθρογράφου που σας βολεύει;;Όταν θεωρεί συγκεκριμένος αρθρογράφος τον ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ ως ΟΡΘΟΔΟΞΟ τι΄άλλο μπορούμε να σχολιάσουμε;;;
      5.Το τυπικό της ναοδομίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας καθορίστηκε από φωτισμένους Αγίους και Συνόδους. Γνωρίζετε ότι το ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ (ΤΜΕ) παραμένει ΑΠΑΡΑΒΑΤΟ και ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΟ. Αυτό καθορίζει τα πάντα εντός του ναού και όχι οποιαδήποτε επιτροπή, που τα μέλη της αυτοαναγορεύονται ΟΜΟΛΟΓΗΤΕΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ. Αντιγράφω από το ΤΥΠΙΚΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΑΒΒΑ τα παρακάτω.
      «…Εις τας ιεράς Μονάς δέον όπως παραφυλάττητται η αρχαία τάξις. Μία ιερά εικών της Σταυρώσεως εις το προσκυνητάριον ή εις το μέσον του Ναού αρκεί. Εξ’ άλλου εις τας ιεράς Μονάς δεν πρέπει ίνα υπάρχη Εσταυρωμένος όπισθεν της αγίας Τραπέζης, ει μη μόνον λιτανευτικός Σταυρός. Σημείωσαι δ’ ότι η κοπή του Σώματος εις το περίγραμμα αυτού δεν αντέχει εις ορθόδοξον κριτικήν, διότι ολίγον απέχει του αγάλματος, εγγίζον το είδωλον. Άφες, συ ο τυπικάρης, διά τους του κόσμου ενοριακούς Ναούς τους εξ’ ανθέων (πολλάκις πλαστικών) στεφάνους, την οχλοβοήν των ανασταυρούντων και τους ψευδείς και επίπλαστους συναισθηματισμούς, τους στεναγμούς και τα δάκρυα των γυναικαρίων των αεί ποτέ μανθανόντων και ουδέποτε εις ευσέβειαν ελθείν δυναμένων. Ημείς αρκούμεθα εις την θεολογίαν των τροπαρίων, εις την χαρμολύπην των κανόνων και εις τας εμηνείας των αναγνώσεων» (Τυπικόν του οσίου και θεοφόρου πατρός ημών Σάββα του ηγιασμένου, έκδοσις Ιεράς Σταυροπηγιακής Μονής Παναγίας Τατάρνης, σελ. 402).
      6.Αν δείτε ποια μέλη της ΔΙΣ υπογράφουν την ανακοίνωση, θα διαπιστώσετε ότι οι περισσότερα εξ αυτών ψήφισαν τις αποφάσεις της ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ, τα σχετικά με το ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ, αποφάσισαν το κλείσιμο των ναών στην περίοδο του κορωνοϊού και άλλα. Αυτό δεν σας προβληματίζει ή δεν σας ενδιαφέρουν αυτά. Αναγορεύεται ως ορθοτομούσα μία ΔΙΣ που έχει δώσει σοβαρά δείγματα ανορθόδοξων και ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ αποφάσεων;;;

      Διαγραφή
    16. Απάντηση Α΄ Μέρος22 Μαρτίου 2025 στις 8:36 μ.μ.

      Εσείς π. Δημήτριε προσκομίζετε από διάφορα κείμενα απόψεις και ερμηνείες και προσπαθείτε να κάνετε τα εύκολα δύσκολα, διότι δεν θέλετε να δείτε ότι η Δ.Ι.Σ. Επαναφέρει τον Εσταυρωμένο στη θέση του και αδειάζει όλους όσους υποστηρίζουν την εξαφάνιση του Εσταυρωμένου από το σημείο που υπάρχει μέχρι σήμερα, πίσω από την Αγία Τράπεζα. Μιλάτε για αποκρυπτογράφηση για μια ολοκάθαρη ανακοίνωση της Δ.Ι.Σ. , που δεν χρειάζεται καμία αποκρυπτογράφηση. Μάλλον εσάς δεν βολεύει αυτό που βλέπουν τόσα και τόσα ιστολογία και μόνο εσείς αρνείστε να το δείτε.
      Η Ορθόδοξη Θεολογία του Ναού όπως λέτε, δεν βλάπτεται καθόλου από τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα που υπάρχει μέχρι σήμερα, σ΄ όλους σχεδόν τους Ναούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
      Παρ΄ όλα αυτά σας απαντώ στα ερωτήματα σας.
      1. Η ολοκάθαρη έκφραση της ανακοίνωσης της Δ.Ι.Σ. « τοποθέτηση του Εσταυρωμένου όπισθεν της Αγίας Τραπέζης ….…» με παραπέμπει να μην τα μπερδεύω με ανατολικά και δυτικά, αλλά να δω τα πράγματα, όπως τα βλέπουν οι πιστοί στο Ναό. Οι πιστοί βλέπουν τον Εσταυρωμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα, αυτό που λέει και η ολοκάθαρη ανακοίνωση της Δ.Ι.Σ. Ο λειτουργός βρίσκεται μπροστά από την Αγία Τράπεζα.
      2. Το ίδιο πράγμα σημαίνουν και είναι αδικαιολόγητος ο σχολαστικισμός. Δεν αποφεύγει τίποτα η Δ.Ι.Σ. , μιλάει όμως σε ανθρώπους που δεν μπερδεύονται με σχολαστικισμούς. Σταυρός= Ο Σταυρός με τον Εσταυρωμένο. Το ίδιο πράγμα.
      3. Μην μπλέκεστε και κουράζεστε και εσείς και εμάς μας κουράζετε. Μην κάνετε τα εύκολα δύσκολα. Ένας είναι ο Σταυρός με τον Εσταυρωμένο και αυτός είναι Ορθόδοξος. Η Δ.Ι.Σ. αναφέρεται στον Σταυρό με τον Εσταυρωμένο που βρίσκεται πίσω από την Αγία Τράπεζα.
      Τα υπόλοιπα είναι άσκοπα μπερδολογήματα.
      Ο Εσταυρωμένος στους περισσότερους Ναούς δεν είναι δυτικού τύπου και καμία σχέση δεν έχει με τα αγάλματα. Λάθος ο λογισμός σας να σας παραπέμπει στα αγάλματα. Καμία σχέση με τα αγάλματα. Είναι λογική ακροβασία να φαντάζεστε αγάλματα.
      4. Την Τρίτη Παράγραφο της Ανακοίνωσης της Δ.Ι.Σ. «…Είναι ενιαίο το μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού .Δεν νοείται ο Σταυρός του Χριστού χωρίς την Ανάστασή Του, ούτε Ανάσταση του Χριστού, χωρίς Σταυρό….» , την ερμηνεύω ότι ισοπεδώνει τα επιχειρήματα αυτών που θέλουν να βγάλουν τον Εσταυρωμένο από το περίοπτο σημείο που βρίσκεται τώρα, πίσω από την Αγία Τράπεζα και χρησιμοποιούν διάφορα “επιχειρήματα” περι Αναστάσεως του Χριστού. Ότι ο Χριστός Αναστήθηκε και άρα δεν μπορούμε να βλέπουμε και να έχουμε τον Εσταυρωμένο μπροστά μας. Και πολύ σωστά απαντά η Δ. Ι. .Σ. σ΄ αυτούς που θέλουν να βγάλουν τον Εσταυρωμένο επικαλούμενοι την Ανάσταση του Χριστού και τους λέει ότι «…Είναι ενιαίο το μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού .Δεν νοείται ο Σταυρός του Χριστού χωρίς την Ανάστασή Του, ούτε Ανάσταση του Χριστού, χωρίς Σταυρό….». Τους λέει με λίγα λόγια ότι δεν βλάπτεται η Ανάσταση από την παρουσία του Εσταυρωμένου διότι το Μυστήριο του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού είναι Ενιαίο.
      Συμπερασματικά η Ανακοίνωση της Δ.Ι.Σ. Είναι Ορθόδοξη και ολοκάθαρη και καθόλου διπλωματική. Φτάνει να μην μπερδευόμαστε με σχολαστικισμούς και με αδικαιολόγητα μπερδέματα.

      Διαγραφή
    17. Απάντηση Β΄ Μέρος22 Μαρτίου 2025 στις 8:37 μ.μ.

      Η φράση «Δεν συζητάμε τί γράφει ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης. Δεν είναι δόγμα Πίστης το τί γράφει ένας άγιος για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στο Ιερό Βήμα…» δεν είναι καθόλου ατυχής και καθόλου βλάσφημη και δεν υποβιβάζει καθόλου την άποψη ενός Αγίου λειτουργιολόγου. Σας είπα ότι δεν συζητάμε αυτή την στιγμή τί γράφει ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης, αλλά τί γράφει η Ανακοίνωση της Δ. Ι. Συνόδου.
      Δεν θεωρώ καθόλου υποδεέστερη την άποψη του Αγίου Συμέων, από την άποψη του αρθρογράφου, δεν έκανα σύγκριση αυτών και απορώ με ποιά λογική το σκεφτείτε αυτό; Σας είπα και δεν καταλαβαίνετε ή δεν θέλετε να καταλάβατε, ότι «Δεν συζητάμε τί γράφει ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης», συζητάμε τί γράφει η Ανακοίνωση της Δ. Ι. Συνόδου. Ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης δεν γράφει, τί γράφει η Ανακοίνωση της Δ. Ι. Συνόδου.
      Επίσης καθόλου βλάσφημη δεν είναι η άποψη ότι “Δεν είναι δόγμα Πίστης το τί γράφει ένας άγιος για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στο Ιερό Βήμα”. Αν ξέρατε περισσότερη Θεολογία, θα έπρεπε να ξέρατε ότι αυτό ισχύει στην Εκκλησία. Στην Εκκλησία, δεν είναι δόγμα Πίστης το τί γράφει ένας άγιος για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στο Ιερό Βήμα.
      Παρ΄ όλα αυτά δεν εισήλθα καθόλου στην ουσία των γραφομένων από τον Άγιο Συμεών τον Θεσσαλονίκης, αφού η Δ.Ι.Σ. ούτε απέρριψε, ούτε επικαλέστηκε καν τον Άγιο Συμεών τον Θεσσαλονικής. Η δική σας εισαγωγή στην συζήτηση, του Αγίου Συμεών Θεσσαλονικής, ενώ η συζήτηση ήταν για το τί γράφει η Ανακοίνωση της Δ. Ι. Συνόδου, είναι αδικαιολόγητη και μόνο σύγχυση προκαλεί.
      Να προσέχετε πώς χρησιμοποείτε τον όρο βλάσφημο, η κατάχρηση του όρου, η χρήση του για το παραμικρό, αυτή είναι βλάσφημη. Το ίδιο κάνατε και παλαιότερα με τον όρο βλασφημία του Αγίου Πνεύματος, όταν την είχαν χρησιμοποιήσει σωστά σχολιαστές. Χρειάζεται περισσότερη προσοχή στη χρήση του όρου βλάσφημος.

      5. Απο το απόσπασμα του Τυπικού του Αγίου Σάββα που παρουσιάσατε βγαίνει το συμπέρασμα ότι αναφέρετε στις Μονές και όχι στους Ενοριακούς Ναούς.
      Είναι ενδιαφέρον, αφού και αυτό συμφωνεί με την άποψη σας ότι κοπή του Σώματος εις το περίγραμμα αυτού, λίγο απέχει του αγάλματτος, να μάθουμε ποιός το έγραψε και πότε το έγραψε. Και πώς αυτό έγινε απαράβατο και αδιαπραγμάτευτο, όπως λέτε.
      6. Οπωσδήποτε είναι ενδιαφέρον να δούμε πόσα μέλη της Δ.Ι.Σ. ψήφισαν τις μπερδεμένες και διφορούμενες απορριπτέες αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης, αλλά δεν μπορούμε όταν ακολουθούν μια διαχρονική παράδοση, έστω πολλών δεκαετιών, που έγινε δεκτή από όλους τους κληρικούς και τους μεγαλύτερους Αντιοικουμενιστές, δεν μπορούμε να τους κατηγορήσουμε για τίποτε. Πολύ περισσότερο δεν μπορούμε να τους κατηγορήσουμε για οικουμενισμό ή σχίσμα , γι΄ αυτή την σωστή και ορθόδοξη τους Ανακοίνωση.

      Διαγραφή
    18. ΜΕΡΟΣ Α-
      Δεν έχω καμία πρόθεση να σας κουράσω. Εσείς αρχίσατε να σχολιάζετε και όχι εγώ. Απλά απαντώ υποχρεωτικά σε δημοσιευμένα σχόλια. Επειδή τα σχόλια του ιστολογίου τα διαχειρίζομαι και εγώ θα μπορούσα να τα διαγράψω και να μην τα δημοσιεύσω. Θεώρησα όμως πρέπον να ασχοληθώ με το θέμα γιατί έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και αναγορεύτηκε στο υπ΄αριθμό ένα θέμα που απασχολεί σήμερα την ορθόδοξη Εκκλησία.
      Τώρα ποιος κουράζει ποιόν ας το απαντήσουν οι αναγνώστες. Δεν έχω καμία διάθεση να συζητάω τόσο πολύ με ΑΝΩΝΥΜΟΥΣ αλλά το κάνω ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ παρ΄ότι η λογική σας κινείται στην οδό «ΟΥ ΜΕ ΠΕΙΣΕΙΣ ΚΑΝ ΜΕ ΠΕΙΣΕΙΣ» χωρίς να έχω καμία πρόθεση να σας πείσω. Πιστέψτε ο,τι σας βολεύει…..
      Συνεχίζω και ελπίζω τα γραφόμενα να είναι τα τελευταία.. Σας συνιστώ όμως, αν είστε λαϊκός, να προσέχετε γιατί τα θέματα που ασχολείστε θέλουν ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ και πολύ προσοχή. Να τεκμηριώνετε τις όποιες απόψεις σας με παραπομπές σε Αγίους ή εκκλησιαστικούς συγγραφείς για να μην πέφτετε σε λάθη. Μην μπαίνετε στα του ιερού βήματος, γιατί δεν είναι εκεί η θέση σας. Συνεχίζω ..
      1.Η δική μου θέση για το θέμα της θέσης του ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ στο ιερό βήμα έχει δημοσιευτεί σε επώνυμα άρθρα μου και όπως θα διαπιστώσετε για μένα είναι μια ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΤΑΞΙΑ λατινικής επιρροής ,που πρέπει να διορθωθεί με βάση ορθόδοξο θεολογικό υπόβαθρο. Η παράξενη εμμονή όμως μερικών κληρικών και λαϊκών έχουν μετασχηματίσει το θέμα σε ΔΟΓΜΑΤΙΚΟ ΘΕΜΑ ΠΙΣΤΕΩΣ και πήρε ανεξέλεγκτες διαστάσεις μιλώντας για σύγχρονη εικονομαχία και διατυπώνοντας θέσεις που διολισθαίνουν στην αίρεση των ΘΕΟΠΑΣΧΙΤΩΝ.
      Δεν μπορούν να καταλάβουν ότι μέσα στο ιερό βήμα ΠΑΝΤΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑΥΡΟΣ;; Για ποια αποβολή του Σταυρού μιλάνε;;;Ξεκίνησαν από τον Εσταυρωμένου και στην συνέχεια άρχισαν να μιλάνε για τον Σταυρό. Αν είναι κάτι που υπάρχει σε όλα τα αντικείμενα και στις απεικονίσεις εντός του ιερού βήματος είναι ο Σταυρός.
      ( Επί των βηλοθύρων ο Σταυρός. Επί του κιβωρίου ο Σταυρός. Επί του παρατραπεζίου ο Σταυρός. Παραπλεύρως της Αγίας Τραπέζης και «όπισθεν του θυσιαστηρίου αυτού εξ ανατολών, το ευλογημένο όργανο της θυσίας, ο θείος ίσταται Σταυρός, τετραμερής ων δια τον εν αυτώ προσπαγέντα, τα τε άνω και τα κάτω και τα σύμπαντα πεποιηκότα τε και συνέχοντα». … Επί της αγίας ενδυτής κεντητός ο Σταυρός. Επί των λοιπών αμφιασμάτων, στολών και παραπετασμάτων ο Σταυρός). ((Συμεών Θεσσαλονίκης, Migne 155, 341)
      Μήπως αυτό αποδεικνύει ότι οι άνθρωποι βρίσκονται σε σοβαρή σύγχυση είναι ΕΚΤΟΣ ΤΟΠΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΉ ΕΜΠΕΙΡΙΑ;;;
      Αν είστε θεολόγος και γράφετε αυτά τα σχόλια χωρίς εκκλησιολογική και λειτουργική τεκμηρίωση, με την τακτική της ανωνυμίας, δεν σας τιμά. Απο την μεριά μου βλέπετε ότι είμαι επώνυμος, όχι πτυχιούχος θεολόγος (μάλλον πτυχιούχος καθηγητής θρησκευτικών) αλλά κληρικός με 31 χρόνια ιερατικής εμπειρίας. Τόσα χρόνια κάτι έμαθα και εγώ.
      2.Ο Άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης μιλάει καθαρά ότι εντός του ιερού βήματος «Παραπλεύρως της Αγίας Τραπέζης και «όπισθεν του θυσιαστηρίου αυτού εξ ανατολών, το ευλογημένο όργανο της θυσίας, ο θείος ίσταται Σταυρός, τετραμερής ων δια τον εν αυτώ προσπαγέντα, τα τε άνω και τα κάτω και τα σύμπαντα πεποιηκότα τε και συνέχοντα». (Συμεών Θεσσαλονίκης, Migne 155, 341- Κεφάλαιο ΛΔ’ Ο Σταυρός το κατ’ εξοχήν σύμβολο.).
      Εσείς το παραβλέπετε προκλητικά αυτό και διαβάζετε και ΔΕΧΕΣΤΕ μόνο τι λέει η ανακοίνωση της ΔΙΣ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ ΑΥΤΟ; Για σας ποιος έφθασε στον φωτισμό και στην θέωση;; Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης ή τα μέλη της ΔΙΣ;;;
      Μου λέτε ότι δεν συζητάτε τι γράφει ο Άγιος Συμεών αλλά μόνο τι γράφει η ΔΙΣ. Σας ρωτώ. Η ΔΙΣ βγάζει καινούργιους κανόνες του τυπικού και είναι ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ και μάλιστα από τον μεγαλύτερο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΟΛΟΓΟ ΑΓΙΟ;; Σας παρέπεμψα και στο ΠΗΔΑΛΙΟ αλλά ούτε αυτό σας ενδιαφέρει να διαβάσετε;;;

      Διαγραφή
    19. ΜΕΡΟΣ-Β
      3.Σας γράφω με άλλα λόγια την ανακοίνωση της ΔΙΣ για να την κατανοήσετε.
      «Επειδή μερικοί διαμαρτυρήθηκαν για την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου από την (λεγόμενη) «οπισθεν θέση της Αγίας Τραπέζης», αλλά εγώ (ΔΙΣ) σας λέω ότι παραδοσιακά στις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες και στα Ορθόδοξα εκεί είναι η θέση του Σταυρού (και όχι του Εσταυρωμένου). Επειδή δεν υπάρχει συνοδική απόφαση για την τοποθέτηση του Εσταυρωμένου στην συγκεκριμένη θέση σας λέω ότι το λειτουργικό τυπικό της Μ.Πέμπτης και της Μ.Παρασκευής θα το εφαρμόζετε όπως είναι και ΜΟΝΟ για αλλαγές στο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΤΥΠΙΚΟ χρειάζεται ΣΥΝΟΔΙΚΉ ΑΠΟΦΑΣΗ. Επίσης σας λέμε ότι το Μυστήριο του Σταυρού και της Ανάστασης είναι ενιαίο, οπότε είτε Σταυρός τεθεί όπισθεν από την Αγία Τράπεζα είτε εικόνα της Ανάστασης είναι το ίδιο »…( Γι΄αυτό αποφεύγει να γράψει ««Η τοποθέτηση του ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ όπισθεν της Αγίας Τραπέζης είναι γενικά καθιερωθείσα παράδοση…….».Ούτε χρησιμοποιεί Σε καμία απο τις τρείς παραγράφους της ανακοίνωσης της ΔΙΣ δεν χρησιμοποιείται ο όρος "ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ. Αυτό δεν σας προβληματίζει;;;;).Πιστεύω τώρα να έγινα κατανοητός.


      Διαγραφή
    20. ΜΕΡΟΣ Γ
      4.Το τυπικό της Εκκλησίας είναι ΕΝΑ ΚΑΙ ΑΠΑΡΑΒΑΤΟ και για ενοριακούς ναούς και για Μονές. (Και μόνο ο διαχωρισμός από μέρους σας ΔΗΛΩΝΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΓΧΥΣΗ).Απλά στις ενορίες εφαρμόζεται πιο ελαστικό τυπικό, χωρίς να αλλοιώνει τον Ορθόδοξο χαρακτήρα της λατρείας. Με ρωτάτε ποιος έγραψε το ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΑΒΒΑ; Σας απαντώ ότι αυτό είναι το ιεροσολυμιτικό τυπικό που διαμορφώθηκε διαχρονικά από τους Αγίους Ιωάννη Δαμασκηνό, Σωφρόνιο Ιεροσολύμων, Άγιο Σάββα τον ηγιασμένο, Άγιο Ανδρέα Κρήτης κ.α.και έγινε πλήρως αποδεκτό από τους Στουδίτες μοναχούς. Εφαρμόστηκε στη μονή του Οσίου Χριστοδούλου στην Πάτμο και σε πολλές μονές της Κων/πολέως. Τελευταία καθιέρωση του τυπικού έγινε από τον Άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης το 1425 και μάλιστα στον ναό της Αγίας Σοφίας.
      Υπάρχει έκδοση του 1545, που επανεκδόθηκε πρόσφατα και προέρχεται από την Μονή του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα. Στην νέα έκδοση γράφονται τα εξής από τον μακαριστό ηγούμενο της ΜΟΝΗΣ ΤΑΤΑΡΝΑΣ ΔΟΣΙΘΕΟΣ. «Μελετών το Τυπικό τούτο επέγων ότι απηχεί παμπαλαιοτάτας διατάξεις και οδηγεί εις λογικήν λατρεία. Εν αντιθέσει προς τα νεότερα τυπικά άτινα παρουσιάζουσιν ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΟΥΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ, ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ και μεταβολάς εν πολλοίς ΧΑΟΤΙΚΑΣ» Περισσότερα στο βιβλίο.
      5.Η φράση ότι «ο λειτουργός βρίσκεται μπροστά στην Αγία Τράπεζα» σημαίνει ότι για τον λειτουργό η ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ βρίσκεται μπροστά του και ΟΧΙ ότι το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ είναι και το ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ.Ο προσανατολισμός του ναού και της Αγίας Τράπεζας Είναι ΕΝΑΣ και ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ. Το ΕΜΠΡΟΣΘΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ και το όπισθεν είναι το ΔΥΤΙΚΟ.
      6.Μπορείτε να μας πείτε πως είναι δυνατόν Αρχιερείς να υπογράφουν αυτή την ανακοίνωση και στους Μητροπολιτικούς τους ναούς να έχουν αφαιρέσει τον Εσταυρωμένο ;;; Κυκλοφορούν φωτο και video και ψάξτε τα. Και επειδή ξέρω λίγα περισσότερα από εσάς στην εκκλησιαστική διπλωματία μήπως είναι ακριβείς οι δικές μου πληροφορίες που λένε ότι η συγκεκριμένη διπλωματική ανακοίνωση βγήκε μετά από πολύ παρασκήνιο εξ αιτίας της κόντρας δύο μητροπολιτών για άλλα θέματα;;;
      7.Η απόφαση της ΔΙΣ ήταν όμόφωνη ή όχι.Γιατί δεν ζητάτε να δημοσιευτούν τα πρακτικά; Επειδή το θέμα έχει πάρει δογματικές διαστάσεις θα έπρεπε να παραπεμφθεί στη Ιεραρχία και όχι στην ΔΙΣ. Μητροπολίτης της Ελλαδικής Εκκλησίας έχει δημοσιεύσει ολόκληρη μελέτη για το θέμα. Έτσι αντιμετωπίζονται αυτά τα θέματα;;; Με τρείς συντομότατες παραγράφους ΜΟΝΟ από την ΔΙΣ;;
      8.Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε ολόκληρη την έκθεση της επιτροπής της Θείας Λατρείας της Ιεράς Συνόδου, για να δούμε πόσο αντέχει στην ορθόδοξη κριτική. Γιατί δεν ζητάτε να γίνει αυτό και αρκείστε σε μια ανακοίνωση που δεν έχει ΚΑΜΜΙΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ιστορική, λειτουργιολογική, συνοδική, πατερική κ.λ.π.;;;
      Ήδη από ότι έμαθα ότι ο παραπάνω Μητροπολίτης που θεωρεί ότι η ανακοίνωση δεν ορθοδοξεί και έδωσε αφορμή να επεκταθούν τα επεισόδια στην Μητρόπολη που ποιμαίνει θα χρησιμοποιήσει το έκκλητο προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο.. Αυτό θα είναι το πιο ολέθριο. Περισσότερα αργότερα.

      Διαγραφή
  2. Δεν ξερεις τι σου γινεται. Δεχεται τις αιρεσεις της Ληστρικης συνοδου της Κρητης; Εχουμε συλλογικη "γυμνη τη κεφαλη". Δεν το καταλαβαινεις; Συλλειτουργουν με τους Ουκρανους Σχισματικους; Δεν το γνωριζεις; Ειναι λοιπον και Αιρετικοι αφου αρνουνται εργω το Συμβολο της Πιστεως και αυλλειτουργουν με αχειροτονητους. Οπερ εδει δειξαι.
    Και εσυ που λειτουργεισαι με τους επισκοπους αυτους εισαι και εσυ το ιδιο. Με την Πιστι δεν παιζουμε.
    Οσον αφορα το βραβειο που δινεις στην Αιρετικη συνοδο, μαλλον δεν ξερεις να διαβαζεις και αυτο ειναι σιγουρο.
    Διαβασε καλα καλα την αναλυσι του ανακοινωθεντος που δημοσιευουμε και αν την καταλαβεις ελα να τα πουμε.
    Αλλοιως μεινε στην αγραμματοσυνη σου και στην αιρεσι σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάνεις λάθος Οδυσσεάκο. Ούτε αγράμματος είμαι ούτε αιρετικός, ούτε δέχομαι την Σύνοδο του Κολυμπαρίου.
      Δόθηκαν εξηγήσεις άλλη φορά, πώς οι μητροπολίτες παγιδεύτηκαν με το κείμενο αφού πρώτα δήλωνε ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η Μία Εκκλησία , αλλά μετά μιλούσε και για άλλες εκκλησίες. Πολλοί αρχιερείς δέχτηκαν την Σύνοδο του Κολυμπαρίου πιστεύοντας ότι μιλάει Ορθόδοξα.

      Τώρα για το ανακοινωθέν. Διάβασε εσύ καλύτερα το ανακοινωθέν της Συνόδου, χωρίς παραμορφωτικούς φακούς και θα καταλάβεις ότι η Σύνοδος επαναφέρει ΣΩΣΤΑ τον Εσταυρωμένο στη θέση Του! ΜΠΡΑΒΟ ΤΗΣ!

      Διαγραφή
  3. Θα ήταν ενδιαφέρον να δημοσιοποιήσουν ολόκληρη την ει­σή­γη­ση της Συ­νο­δι­κής Ε­πι­τρο­πής ε­πί της Θείας Λα­τρεί­ας και του Ποιμαντικού Έργου της Ιεράς Συνόδου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. η ανταλλαγή σχολίων είναι πολύ χρήσιμη καθώς όλοι μαθαίνουμε .
    πρέπει όμως να μην υπάρχει φιλόνικη διάθεση που με την σειρά της δημιουργεί εκρηκτική ατμόσφαιρα. Ολοι όσοι βλέπουμε αυτή την ιστοσελίδα αγαπούμε την ορθοδοξία ,ας ανταλλάξουμε της απόψεις μας λοιπόν χριστιανικώς χωρίς χαρακτηρισμούς και ειρωνεία με αδελφικό τρόπο. Συμβάλλει σε αυτό και η επωνυμία (τα αδέλφια γνωρίζονται) … καλό υπόλοιπο σαρακοστής
    Ιερώνυμος μοναχός (Γιανναδάκης)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου