Διερευνώντας το θέμα: «εκκλησιαστική οικονομία» και τα όριά της (Δ)
Αυτός ὑπέγραψε
ἡμιαρειανικὸ σύμβολο. Λέγεται σχετικῶς ἐπ’
αὐτοῦ: «Ὅταν
ὁ Γεώργιος Λαοδικείας ἐκόμισεν εἰς Καισάρειαν τον
ἑνωτικόν τύπον τοῦ αὐτοκράτορος
Κωνσταντίου, ὁ ἐπίσκοπος Διάνιος, ἐν τῇ εὐπιστίᾳ του, ὑπέγραψε, ὡς
ἄλλωστε ἔπραξαν καὶ πολλοὶ
ἄλλοι ἐν Κπόλει, ἐν οἷς καὶ
ὁ ὁμώνυμος πατηρ
τοῦ Γρηγορίου Ναζιανζηνοῦ, ταχθέντες μετὰ τῶν
"ὁμοιουσιανῶν"». Ὁ λόγος ποὺ δεν
τοῦ διέκοψε τὴν κοινωνία ὁ ἅγιος
Γρηγόριος ἦταν ἐπειδὴ ἐξ
ἁπλότητος ἐξαπατήθηκε ὁ Πατέρας του καὶ γνώριζε ὅτι ἦταν
ὀρθόδοξος καὶ διὰ τοῦτο
δεν την διέκοψε, ποὺ ἄλλωστε
ἀπολογήθηκε καὶ εὐθαρσῶς…….
Ὁ Πατήρ τοῦ Θεολόγου, ἅγιος
Γρηγόριος, δὲν ὑπῆρξε
ποτέ αἱρετικός στο φρόνημα ἂν καὶ ὑπέγραψε
ἡμιαρειανικὸ σύμβολο. «... ὑπέγραψε
ἀπὸ ἁπλότητα
ἕνα αἱρετικό, ἡμιαρειανικὸ
σύμβολο πίστεως (361)»·.«Ὑπῆρχε δηλαδὴ σ’ αὐτόν πάντοτε ἡ "καθαρότης τοῦ δόγματος", καὶ κατὰ συνέπεια ἡ
"ὁμοδοξία" (κοινὴ πίστις) μεταξὺ αὐτοῦ καὶ τῶν
"στασιαζόντων" μοναχῶν.
Συμπερασματικῶς
καταλήγουμε στὰ ἑξῆς:
ὁ υἱός Γρηγόριος ἦταν
ἡ αἰτία ποὺ
ἄργησε ὁ πατερας του νὰ
ἀπολογηθεῖ δημοσίως· καὶ ὁ
πατηρ Γρηγόριος ἦταν πάντοτε ὀρθόδοξος στὸ φρόνημα ἀκόμη καὶ
τὴν στιγμὴ τῆς
ὑπογραφῆς του· ἀπ απλότητα παρασύρθηκε ὁ ἐνενηκοντούτης
γέρων. Ὡς πρὸς την ὑπογραφή
του, ὁ ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης λέγει ὅτι μόλις ἀντιλήφθηκε τον
δόλο ἀμέσως. Συνεπῶς τί ἐκκλησιαστικὴ οἰκονομία δύναται νὰ ἀσκηθεῖ σὲ κάποιον (καὶ
μάλιστα ἅγιο) ποὺ ἦταν ὀρθόδοξος
στὸ φρόνημα, δεν κήρυξε ποτὲ την αἵρεση,
ἀμέσως μετανόησε γιὰ τὸ ἐκ
παραδρομῆς σφάλμα
του καὶ δεν εἶχε καμία ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τους Ὁμοίους Ἀρειανους (ὅταν ἀντιλήφθηκε τὸν δόλο τους); Σαφῶς καμία.
(ΠΗΓΗ.Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΟΛΥΣΜΟΥ -Ιερομονάχου Ευγενίου. Διαμορφωμένο κείμενο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου