Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2025

Η εκκλησιαστική «οἰκονομία», ὡς πρὸς τὸν Πατέρα Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου.

  Διερευνώντας το θέμα:  «εκκλησιαστική  οικονομία» και τα όριά της (Δ)



Αυτός ὑπέγραψε ἡμιαρειανικὸ σύμβολο. Λέγεται σχετικῶς ἐπ’ αὐτοῦ: «Ὅταν ὁ Γεώργιος Λαοδικείας ἐκόμισεν εἰς Καισάρειαν τον ἑνωτικόν τύπον τοῦ αὐτοκράτορος Κωνσταντίου, ὁ ἐπίσκοπος Διάνιος, ἐν τῇ εὐπιστίᾳ του, ὑπέγραψε, ὡς ἄλλωστε ἔπραξαν καὶ πολλοὶ ἄλλοι ἐν Κπόλει, ἐν οἷς καὶ ὁ ὁμώνυμος πατηρ τοῦ Γρηγορίου Ναζιανζηνοῦ, ταχθέντες μετὰ τῶν "ὁμοιουσιανῶν"». Ὁ λόγος ποὺ δεν τοῦ διέκοψε τὴν κοινωνία ὁ ἅγιος Γρηγόριος ἦταν ἐπειδὴ ἐξ ἁπλότητος ἐξαπατήθηκε ὁ Πατέρας του καὶ γνώριζε ὅτι ἦταν ὀρθόδοξος καὶ διὰ τοῦτο δεν την διέκοψε, ποὺ ἄλλωστε ἀπολογήθηκε καὶ εὐθαρσῶς…….

Ὁ Πατήρ τοῦ Θεολόγου, ἅγιος Γρηγόριος, δὲν ὑπῆρξε ποτέ  αἱρετικός στο φρόνημα ἂν καὶ ὑπέγραψε ἡμιαρειανικὸ σύμβολο. «... ὑπέγραψε ἀπὸ ἁπλότητα ἕνα αἱρετικό, ἡμιαρειανικὸ σύμβολο πίστεως (361)»·.«Ὑπῆρχε δηλαδὴ σ’ αὐτόν πάντοτε ἡ "καθαρότης τοῦ δόγματος", καὶ κατὰ συνέπεια ἡ "ὁμοδοξία" (κοινὴ πίστις) μεταξὺ αὐτοῦ καὶ τῶν "στασιαζόντων" μοναχῶν.

 Ἐπὶ πλέον, τὸ ὅτι την  δημόσια ἀπολογία του ὁ πατήρ Γρηγόριος την πραγματοποίησε τὸ 364 τὸ πιθανότερο εἶναι ὅτι δεν ὀφείλεται στον πατέρα –ὁ ὁποῖος σημειωτέον τότε ἦταν ἐνενήντα ἐτῶν– ἀλλὰ στον υἱὸ Γρηγόριο, διότι ἄργησε νὰ τοῦ τὸ προτείνει.

Συμπερασματικῶς καταλήγουμε στὰ ἑξῆς: ὁ υἱός Γρηγόριος ἦταν ἡ αἰτία ποὺ ἄργησε ὁ πατερας του  νὰ ἀπολογηθεῖ δημοσίως· καὶ ὁ πατηρ Γρηγόριος ἦταν πάντοτε ὀρθόδοξος στὸ φρόνημα ἀκόμη καὶ τὴν στιγμὴ τῆς ὑπογραφῆς του· ἀπ απλότητα παρασύρθηκε ὁ ἐνενηκοντούτης γέρων. Ὡς πρὸς την ὑπογραφή του, ὁ ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης λέγει ὅτι μόλις ἀντιλήφθηκε τον δόλο ἀμέσως.  Συνεπῶς τί ἐκκλησιαστικὴ οἰκονομία δύναται νἀσκηθεῖ σὲ κάποιον (καὶ μάλιστα ἅγιο) ποἦταν ὀρθόδοξος στὸ φρόνημα, δεν κήρυξε ποτὲ την αἵρεση, ἀμέσως μετανόησε γιὰ τἐκ παραδρομῆς σφάλμα του καὶ δεν εἶχε καμία ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τους Ὁμοίους Ἀρειανους (ὅταν ἀντιλήφθηκε τὸν δόλο τους); Σαφῶς καμία.

(ΠΗΓΗ.Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΟΛΥΣΜΟΥ -Ιερομονάχου Ευγενίου. Διαμορφωμένο κείμενο)

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου