ΙΔΟΥ ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
Τό περιβόητο πρωτείο
στηρίζεται δογματικά σέ δύο
βεβαιότητες.
2ον Ο Πέτρος υπήρξε ο πρώτος επίσκοπος τής Ρώμης καί μετέφερε αυτή τήν εξουσία στούς διαδόχους του.
ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΗΔΗ Η ΠΙΣΤΗ ΣΑΝ ΕΞΟΥΣΙΑ.
Από τίς δύο αρχές τού πρωτείου η δεύτερη είναι τό ιστορικό καί θεωρητικό θεμέλιο τής παποσύνης.
Γιατί όμως ο Απόστολος Πέτρος θά δεχόταν νά γίνει διάκονος αφού ήδη είχε διαχωρίσει τή θέση του στίς Πράξεις;
Γιατί νά γίνει από δήμαρχος κλητήρας;
Διότι ο επίσκοπος είναι διάκονος, υπεύθυνος γιά τήν τράπεζα καί τούς φτωχούς, όπως φανερώνεται καί σήμερα από τόν Ιερώνυμο καί όλη τήν ιεραρχία.
Κάι πώς έγινε επίσκοπος;
Τόν χειροτόνησε κάποιος;
Άν είναι δυνατόν.
Η απόδειξη ότι δέν θά δεχόταν ποτέ νά γίνει επίσκοπος καί νά υποβαθμίσει σέ τέτοιο βαθμό τήν οικονομία τού Κυρίου, είναι πώς καί ο πάπας δέν παρέμεινε ένας απλός επίσκοπος.
Μείωσε τόν Πέτρο γιά νά πάρει τήν θέση του στήν ιστορία τής Σωτηρίας, Ο Α Φ Ρ Ω Ν!
Τά απόκρυφα, γνωστικής ως επί τό πλείστον προελεύσεως, στήν αρχή ταύτισαν τόν Σίμωνα τόν μάγο μέ τόν Απόστολο Παύλο γιά νά δώσουν κάποιο ρεαλισμό στήν υποτιθέμενη διαμάχη Πέτρου καί Παύλου.
Όταν εγκατελείφθη αυτό το παραμύθι, ένα άλλο πήρε τή θέση του.
Ο Σίμων ο μάγος ήλθε στή Ρώμη, όπου κατέφθασε καί ο Πέτρος, στήν εποχή τού Κλαύδιου, γιά νά τόν κατανικήσει.
Έμεινε δέ επίσκοπος μέχρι τήν εποχή τού Νέρωνος, όταν εμαρτύρησε.
Είκοσι πέντε χρόνια επίσκοπος Ρώμης (42-67μ.Χ.).
Δέν βγαίνουν οι λαγαριασμοί μέ κανένα τρόπο.
Στήν επιστολή πάντως τού Παύλου πρός τούς Ρωμαίους, γραμμένη τό 57μ.Χ., ιδιαιτέρως στό τμήμα όπου ο Παύλος χαιρετίζει τούς φίλους του, ο Πέτρος δέν αναφέρεται.
Ο Παύλος συνελήφθη στήν Ιερουσαλήμ καί φυλακίστηκε γιά δύο χρόνια.
Στήν συνέχεια μετεφέρθη στή Ρώμη όπου έμεινε γιά άλλα δύο χρόνια υπό επιτήρηση.
Στή Ρώμη έγραψε τουλάχιστον δύο επιστολές : προς Φιλιππησίους καί τή δεύτερη πρός Τιμόθεο.
Ο Πέτρος ξανά δέν αναφέρεται.
Σύμφωνα δέ μέ τίς πράξεις στά χρόνια 49-50 ο Πέτρος βρίσκεται στήν Ιερουσαλήμ.
Μόνον μία ιστορική μαρτυρία κρίνεται ως πιθανή, τήν οποία υπενθυμίζει ο Harnack καί ανάγεατι στόν φιλόσοφο Πορφύριο : «Λέγεται από μερικούς, ότι μετά από τήν ενασχόλησή του μέ τό ποίμνιο γιά λίγους μήνες, ο Πέτρος σταυρώθηκε».
Μόνον αυτή η μαρτυρία κρίνεται σήμερα ως πιθανή, καμμία άλλη.
Αυτό όμως πού πρέπει νά αποκλειστεί a-priori είναι πώς ο Πέτρος διετέλεσε, γιά λίγο ή γιά πολύ, «επίσκοπος» τής Ρώμης.
Διότι καμμία απευθείας σχέση διαδοχής μπορούσε νά υπάρξει ανάμεσα στό χαρισματικό καί καθολικό υπούργημα τού «Αποστόλου τού Κυρίου» καί εκείνο τού τοπικού καί διοικητικού, τού πρεσβυτέρου ή τού επισκόπου.
Τίτλοι πού χρησίμευαν σέ κάθε τοπική εκκλησία γιά τούς δικούς της ποιμαντικούς καί διοικητικούς σκοπούς.
Επί πλέον μέχρι τά τέλη τού δευτέρου αιώνος δέν υπάρχει πληροφορία γιά τήν ύπαρξη επισκόπου-μονάρχη.
Οι διάφορες εκκλησίες τής Ρώμης καθοδηγούντο από μιά ομάδα πρεσβυτέρων ιδίου βαθμού, μέ συλλογική λειτουργία τήν επιστασία, τήν επαγρύπνηση, τήν ΕΠΙΣΚΟΠΗ ακριβώς.
Τό χάρισμα τού «Αποστόλου τού Κυρίου» ήταν καί είναι στενά δεμένο μέ τήν εμπειρία τής προσωπικής συναντήσεως ή τής αποκαλύψεως τού Χριστού καί επομένως ήταν καί είναι αδύνατον νά μεταφερθεί σέ άλλους.
Δέν είναι κάν ορθό νά μιλήσουμε γιά τούς επισκόπους σάν «διαδόχους» τών Αποστόλων.
Οι πρώτοι πού υπερηφανεύτηκαν γιά «αποστολική διαδοχή» υπήρξαν οι γνωστικοί.
Οι όροι «αποστολικής παραδόσεως» καί «διαδοχής» εμφανίστηκαν γιά πρώτη φορά γύρω στό 165, σέ γνωστικό κείμενο Βαλεντινιανής επιρροής, στήν επιστολή τού Πτολεμαίου στήν Φλώρα, τό οποίο παρουσιάζεται από τόν Επιφάνιο, στό Πανάρειον, 33,7.
Εναντίον τών γνωστικών αυτών άρχισαν νά εμφανίζονται οι γνωστές δηλώσεις, τύπου : «όπου ο επίσκοπος εκεί καί η εκκλησία».
Ο μοναρχικός επισκοπισμός γεννήθηκε στήν Ρώμη, έναν αιώνα περίπου μετά τόν θάνατο τών Αποστόλων καί ανεξαρτήτως απολύτως από τήν θέλησή τους.
Αμέθυστος
1ον Ο Πέτρος παρέλαβε από τόν Κύριο τόν τίτλο
τού πρίγκηπα τών Αποστόλων μέ τόν διάσημο λόγο :
« Εσύ είσαι ο Πέτρος καί πάνω σέ αυτή τήν πέτρα θά θεμελιώσω τήν εκκλησία μου» (Ματθ.16,18).
« Εσύ είσαι ο Πέτρος καί πάνω σέ αυτή τήν πέτρα θά θεμελιώσω τήν εκκλησία μου» (Ματθ.16,18).
2ον Ο Πέτρος υπήρξε ο πρώτος επίσκοπος τής Ρώμης καί μετέφερε αυτή τήν εξουσία στούς διαδόχους του.
ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΗΔΗ Η ΠΙΣΤΗ ΣΑΝ ΕΞΟΥΣΙΑ.
Από τίς δύο αρχές τού πρωτείου η δεύτερη είναι τό ιστορικό καί θεωρητικό θεμέλιο τής παποσύνης.
Γιατί όμως ο Απόστολος Πέτρος θά δεχόταν νά γίνει διάκονος αφού ήδη είχε διαχωρίσει τή θέση του στίς Πράξεις;
Γιατί νά γίνει από δήμαρχος κλητήρας;
Διότι ο επίσκοπος είναι διάκονος, υπεύθυνος γιά τήν τράπεζα καί τούς φτωχούς, όπως φανερώνεται καί σήμερα από τόν Ιερώνυμο καί όλη τήν ιεραρχία.
Κάι πώς έγινε επίσκοπος;
Τόν χειροτόνησε κάποιος;
Άν είναι δυνατόν.
Η απόδειξη ότι δέν θά δεχόταν ποτέ νά γίνει επίσκοπος καί νά υποβαθμίσει σέ τέτοιο βαθμό τήν οικονομία τού Κυρίου, είναι πώς καί ο πάπας δέν παρέμεινε ένας απλός επίσκοπος.
Μείωσε τόν Πέτρο γιά νά πάρει τήν θέση του στήν ιστορία τής Σωτηρίας, Ο Α Φ Ρ Ω Ν!
Τά απόκρυφα, γνωστικής ως επί τό πλείστον προελεύσεως, στήν αρχή ταύτισαν τόν Σίμωνα τόν μάγο μέ τόν Απόστολο Παύλο γιά νά δώσουν κάποιο ρεαλισμό στήν υποτιθέμενη διαμάχη Πέτρου καί Παύλου.
Όταν εγκατελείφθη αυτό το παραμύθι, ένα άλλο πήρε τή θέση του.
Ο Σίμων ο μάγος ήλθε στή Ρώμη, όπου κατέφθασε καί ο Πέτρος, στήν εποχή τού Κλαύδιου, γιά νά τόν κατανικήσει.
Έμεινε δέ επίσκοπος μέχρι τήν εποχή τού Νέρωνος, όταν εμαρτύρησε.
Είκοσι πέντε χρόνια επίσκοπος Ρώμης (42-67μ.Χ.).
Δέν βγαίνουν οι λαγαριασμοί μέ κανένα τρόπο.
Στήν επιστολή πάντως τού Παύλου πρός τούς Ρωμαίους, γραμμένη τό 57μ.Χ., ιδιαιτέρως στό τμήμα όπου ο Παύλος χαιρετίζει τούς φίλους του, ο Πέτρος δέν αναφέρεται.
Ο Παύλος συνελήφθη στήν Ιερουσαλήμ καί φυλακίστηκε γιά δύο χρόνια.
Στήν συνέχεια μετεφέρθη στή Ρώμη όπου έμεινε γιά άλλα δύο χρόνια υπό επιτήρηση.
Στή Ρώμη έγραψε τουλάχιστον δύο επιστολές : προς Φιλιππησίους καί τή δεύτερη πρός Τιμόθεο.
Ο Πέτρος ξανά δέν αναφέρεται.
Σύμφωνα δέ μέ τίς πράξεις στά χρόνια 49-50 ο Πέτρος βρίσκεται στήν Ιερουσαλήμ.
Μόνον μία ιστορική μαρτυρία κρίνεται ως πιθανή, τήν οποία υπενθυμίζει ο Harnack καί ανάγεατι στόν φιλόσοφο Πορφύριο : «Λέγεται από μερικούς, ότι μετά από τήν ενασχόλησή του μέ τό ποίμνιο γιά λίγους μήνες, ο Πέτρος σταυρώθηκε».
Μόνον αυτή η μαρτυρία κρίνεται σήμερα ως πιθανή, καμμία άλλη.
Αυτό όμως πού πρέπει νά αποκλειστεί a-priori είναι πώς ο Πέτρος διετέλεσε, γιά λίγο ή γιά πολύ, «επίσκοπος» τής Ρώμης.
Διότι καμμία απευθείας σχέση διαδοχής μπορούσε νά υπάρξει ανάμεσα στό χαρισματικό καί καθολικό υπούργημα τού «Αποστόλου τού Κυρίου» καί εκείνο τού τοπικού καί διοικητικού, τού πρεσβυτέρου ή τού επισκόπου.
Τίτλοι πού χρησίμευαν σέ κάθε τοπική εκκλησία γιά τούς δικούς της ποιμαντικούς καί διοικητικούς σκοπούς.
Επί πλέον μέχρι τά τέλη τού δευτέρου αιώνος δέν υπάρχει πληροφορία γιά τήν ύπαρξη επισκόπου-μονάρχη.
Οι διάφορες εκκλησίες τής Ρώμης καθοδηγούντο από μιά ομάδα πρεσβυτέρων ιδίου βαθμού, μέ συλλογική λειτουργία τήν επιστασία, τήν επαγρύπνηση, τήν ΕΠΙΣΚΟΠΗ ακριβώς.
Τό χάρισμα τού «Αποστόλου τού Κυρίου» ήταν καί είναι στενά δεμένο μέ τήν εμπειρία τής προσωπικής συναντήσεως ή τής αποκαλύψεως τού Χριστού καί επομένως ήταν καί είναι αδύνατον νά μεταφερθεί σέ άλλους.
Δέν είναι κάν ορθό νά μιλήσουμε γιά τούς επισκόπους σάν «διαδόχους» τών Αποστόλων.
Οι πρώτοι πού υπερηφανεύτηκαν γιά «αποστολική διαδοχή» υπήρξαν οι γνωστικοί.
Οι όροι «αποστολικής παραδόσεως» καί «διαδοχής» εμφανίστηκαν γιά πρώτη φορά γύρω στό 165, σέ γνωστικό κείμενο Βαλεντινιανής επιρροής, στήν επιστολή τού Πτολεμαίου στήν Φλώρα, τό οποίο παρουσιάζεται από τόν Επιφάνιο, στό Πανάρειον, 33,7.
Εναντίον τών γνωστικών αυτών άρχισαν νά εμφανίζονται οι γνωστές δηλώσεις, τύπου : «όπου ο επίσκοπος εκεί καί η εκκλησία».
Ο μοναρχικός επισκοπισμός γεννήθηκε στήν Ρώμη, έναν αιώνα περίπου μετά τόν θάνατο τών Αποστόλων καί ανεξαρτήτως απολύτως από τήν θέλησή τους.
Αμέθυστος
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΡΟΣ - ΠΡΩΤΕΙΟ ΚΑΙ ΡΩΜΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ/ ΠΡΩΤΕΙΟ ΠΕΤΡΟΥ
Το πρωτείο εξουσίας του αποστόλου Πέτρου, που πρώτος έμμεσα ο ίδιος το διακήρυξε στη Σύνοδο των Ιεροσολύμων του 50: "άνδρες αδελφοί, υμείς επίστασθε ότι αφ' ημερών αρχαίων ο Θεός εν ημίν εξελέξατο δια του στόματός μου ακούσαι τα έθνη τον λόγον του ευαγγελίου και πιστεύσαι (Πρ. 15. 7) και κατόπιν υποστηρίχθηκε από αγίους, αλλά και Συνόδους, που το ανέχθηκαν, δεν πέρασε τελικά στο Κανονικό δίκαιο της Εκκλησίας.
Σήμερα, αυτό το πρωτείο εμφαντικά τονίζεται από τον Παπισμό στην "Κατήχηση της Καθολικής Εκκλησίας", 2005:
Παράγραφος 16: «Το καθήκον να ερμηνεύει αυθεντικά αυτή την παρακαταθήκη της πίστης ανήκει στο μόνο ζωντανό Διδακτικό Σώμα της Εκκλησίας, δηλαδή στο Διάδοχο του Αποστόλου Πέτρου, ο οποίος είναι ο Επίσκοπος Ρώμης, και στους Επισκόπους που βρίσκονται σε κοινωνία μαζί του. Στο Διδακτικό Σώμα της Εκκλησίας, το οποίον υπηρετώντας το Λόγο του Θεού έχει το βέβαιο χάρισμα της αλήθειας, ανήκει επίσης το καθήκον να καθορίζει τα δόγματα, τα οποία είναι οι διατυπώσεις των αληθειών που περιέχονται στη θεία Αποκάλυψη. Αυτή η εξουσία επεκτείνεται επίσης και στις αλήθειες που αναγκαστικά συνδέονται με την Αποκάλυψη».
Παρ. 162: «Η μοναδική Εκκλησία του Χριστού, ως συντεταγμένη και οργανωμένη κοινωνία μέσα στον κόσμο, ενυπάρχει (subsistit in) στην Καθολική Εκκλησία, που κυβερνάται από τον Διάδοχο του Αποστόλου Πέτρου και από τους Επισκόπους που βρίσκονται σε κοινωνία μαζί του. Μονάχα μέσω αυτής μπορεί να αποκτηθεί η πληρότητα των μέσων σωτηρίας, διότι ο Κύριος εμπιστεύθηκε όλα τα αγαθά της Νέας Διαθήκης μονάχα στο Σύλλογο των Αποστόλων, του οποίου κεφαλή είναι ο Απόστολος Πέτρος».
Παρ. 182: «Ο Πάπας, Επίσκοπος Ρώμης και Διάδοχος του Αποστόλου Πέτρου, είναι η διηνεκής ορατή αρχή και το θεμέλιο της ενότητας της Εκκλησίας. Είναι ο αντιπρόσωπος του Χριστού, κεφαλή του συλλόγου των Επισκόπων και Ποιμένας όλης της Εκκλησίας, πάνω στην οποία, από θεϊκό ορισμό, έχει εξουσία πλήρη, ύπατη, άμεση και παγκόσμια».
Από την άλλη ο Παπισμός πράγματι υποβιβάζει τον απόστολο Πέτρο σε Επίσκοπο: "Η Καθολική Εκκλησία αποκαλεί τον άγιο Πέτρο πρώτο των Αποστόλων, αντιπρόσωπο του Ιησού Χριστού και ακόμη πρώτο Πάπα" (π. Νικ. Βιδάλη: Οι Ρωμαίοι Ποντίφηκες, σελ. 47).
Οι 12 Απόστολοι δεν υπήρξαν ποτέ Επίσκοποι με τη σημερινή έννοια του όρου, αλλά διόρισαν Επισκόπους, τους πιο επιφανείς εκ των Πρεσβυτέρων (ας πούμε Πρωτοπρεσβύτερους), ώστε να ποιμάνουν τις τοπικές Εκκλησίες. Οι ίδιοι δεν θεωρήθηκαν ποτέ Επίσκοποι τοπικών Εκκλησιών, αλλά Επίσκοποι της Οικουμενικής Εκκλησίας. Έτσι, συγκεκριμένα, ο Πέτρος, χειροτόνησε στα Ιεροσόλυμα, τον Ιάκωβο, ως πρώτο Επίσκοπο, στην Αντιόχεια τον Εύοδο, στην Αλεξάνδρεια το Μάρκο και στη Ρώμη το Λίνο (Τιμ. Β΄ 4. 21).
ΙΚ
Β/ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΠΕΤΡΟΥ ΣΤΗ ΡΩΜΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παρουσία του Πέτρου στη Ρώμη είναι αδιαμφισβήτητη και καταγράφεται σε πολλές πηγές:
1/ Στις Αποστολικές Διαταγές, όπου κατά τον άγιο Νικόδημο αγιορείτη «ουδέν άτοπον ή νενοθευμένον φαίνεταί μοι να περιέχουν» (Πηδάλιο, ερμηνεία β΄ κανόνα της Πενθέκτης, σελ. 221) φέρεται ο Πέτρος να δηλώνει: «Όταν επήγα εις την Σαμάρειαν, εκεί ευρέθη ένας μάγος Σίμων, όστις ιδών τα θαύματα της Χάριτος του Κυρίου, εζήτησε να εξαγοράση την Χάριν δια χρημάτων. Κλείσας όμως εγώ το στόμα αυτού, τον ηνάγκασα να φύγη εις Ιταλίαν. Όταν επήγα και εγώ εις Ρώμην δια να κηρύξω τον Λόγον του Κυρίου, παρουσιάζεται Σίμων ο μάγος και αφού άρχισε να καταφέρεται εναντίον μου αγρίως δια των ψευδοθαυμάτων του προσεπάθη να πλανήση τους ανθρώπους κερδίζων αυτούς» (Βιβλίο ΣΤ΄, περί Σχισμάτων, VII, VIII, IX, ΒΕΠΕΣ σελ. 97-99).
2/ Επιστολή του Ρώμης Κλήμη Α΄ προς τον Ιεροσολύμων Ιάκωβο: «Γνώριμόν έστω σοι, κύριέ μου, ότι ο Σίμων ο δια την αληθή πίστιν και την ασφαλεστάτην αυτού της διδασκαλίας υπόθεσιν της Εκκλησίας θεμέλιος είναι λίθος ορισθείς και δι’ αυτό τούτο υπ’ αυτού του Ιησού αψευδεί στόματι μετονομασθείς Πέτρος, η απαρχή του Κυρίου ημών, ο των αποστόλων πρώτος, ω πρώτω ο πατήρ τον υιόν απεκάλυψεν….. ο της Δύσεως το σκοτεινότατον του κόσμου μέρος (δηλ. την Ρώμη) ως πάντων ικανώτερος φωτίσαι κελευσθείς και κατορθώσαι δυνηθείς….., μέχρις ενταύθα τη Ρώμη γενόμενος.....» (PG: Epistula Clementis ad Jacobum). Την επιστολή αυτή δέχεται και η παορθόδοξος Σύνοδος του 1722.
3/ Ο Κύπρου Επιφάνιος αναφέρει σύγγραμμα του Ρώμης Κλήμη Α΄ «περίοδος Πέτρου», καταστραφέν από τους Εβιωναίους, όπου καταγράφεται η περίοδος του Πέτρου στη Ρώμη (περί της αιρέσεως των Εβιωναίων, κεφ. 15).
4/ Ο Ευσέβιος καταγράφει: «Λίνος δε, ου μέμνημαι συνόντος επί Ρώμης αυτώ (δηλ. τον Παύλο) κατά την δευτέραν προς Τιμόθεον επιστολήν, πρώτος μετά Πέτρον της Ρωμαίων Εκκλησίας την επισκοπήν ήδη [πρότερον] κληρωθείς δεδήλωται. αλλά και Κλήμης, της Ρωμαίων Εκκλησίας τρίτος επίσκοπος καταστάς, Παύλου συνεργός και συναθλητής γεγονέναι προς αυτού μαρτυρείται» (Βιβλίο ΙΙΙ, κεφ. δ΄). Ο Ευσέβιος λοιπόν αναφέρει στην Ιστορία του, ότι ο Πέτρος μετέβη στη Ρώμη και χειροτόνησε πρώτον επίσκοπο Ρώμης τον Λίνο και εθανατώθη επί Νέρωνος στη Ρώμη (Βιβλίο ΙΙ, κεφ. κε΄). Και αλλαχού: «Λίνος δε ου μέμνηται συνόντος επί Ρώμης (δηλ. τον Παύλο) πρώτος μετά Πέτρον της Ρωμαίων Εκκλησίας την επισκοπήν ήδη πρότερον κληρωθείς μετά Πέτρον» (Βιβλίο ΙΙΙ, κεφ. δ΄).
5/ Ο Λουγδούνου Ειρηναίος καταγράφει: «Θεμελιώσαντες ουν και οικοδομήσαντες οι μακάριοι απόστολοι (δηλ. οι Πέτρος και Παύλος) την Εκκλησίαν (της Ρώμης), Λίνω την της επισκοπής λειτουργίαν ενεχείρισαν» (Ευσεβίου Ιστορία, Βιβλίο VI, κεφ. στ΄) και αλλαχού: «ο μεν δη Ματθαίος εν τοις Εβραίοις τη ιδία διαλέκτω αυτών και γραφήν εξήνεγκεν ευαγγελίου, του Πέτρου και του Παύλου εν Ρώμη ευαγγελιζομένων και θεμελιούντων την Εκκλησίαν. Μετά δε την τούτων έξοδον Μάρκος, ο μαθητής και ερμηνευτής Πέτρου, και αυτός τα υπό Πέτρου κηρυσσόμενα εγγράφως ημίν παρέδωκε» (Βιβλίο VI, κεφ. η΄) και «εκύρωσε την γραφήν ο απόστολος Πέτρος» (Βιβλίο ΙΙ, κεφ. ιε΄).
ΙΚ
Γ/ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΠΕΤΡΟΥ ΣΤΗ ΡΩΜΗ
ΑπάντησηΔιαγραφή6/ Ο Ιω. Χρυσόστομος: «Έστιν ουν ο μακάριος Πέτρος ο του Χριστού απόστολος από Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας, ένθα ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός τας πλείστας θαυματουργίας ειργάσατο, εξ ης και ο Φίλιππος ώρμητο πόλεως, ο δε μακάριος Παύλος από Ταρσού της Κιλικίας. Κεκοίμηνται δε αμφότεροι εν τη μεγαλοπόλει Ρώμη τη αρχαία μηνί Ιουνίω, εικάδι εννάτη, επί Νέρωνος του ανομωτάτου βασιλέων αναιρεθέντες, και προς τον διδάσκαλον και Κύριον των απάντων μετά πλείστας πραγματείας αφικόμενοι». (PG 59. 495-496).
7/ Ο άγιος Θεόδωρος Στουδίτης σε επιστολή του προς τον πάπα Πασχάλη Α΄ μεταξύ άλλων αναφέρει: «Άκουε, αποστολική κάρα, θεοπρόβλητε ποιμήν των Χριστού προβάτων, κλειδούχε της ουρανών βασιλείας, πέτρα της πίστεως, εφ’ ή ωκοδόμηται η καθολική εκκλησία. Πέτρος γαρ συ, τον Πέτρου θρόνον κοσμών και διέπων…..» (Επιστολή 271. Φατούρος σελ. 400, στιχ. 17).
8/ Απολυτίκιον: «Την Ρώμην μη λιπών, προς ημάς επεδήμησας, δι’ ων εφόρεσας τιμίων αλύσεων, των Αποστόλων πρωτόθρονε. ας εν πίστει προσκυνούντες δεόμεθα, ταις προς Θεόν πρεσβείαις σου, δώρησαι ημίν το μέγα έλεος» (απολυτίκιον εορτής προσκυνήσεως της τιμίας αλύσεως του αποστόλου Πέτρου, της 16ης Ιανουαρίου).
9/ Η Σύνοδος Κων/πόλεως του 1722 στην εγκύκλιο προς τους Ορθοδόξους Αντιοχείς αναφέρεται: «….. Προς δε τούτοις φαίνεται, ότι και ο Πέτρος τον Κλήμεντα εχειροτόνησεν επίσκοπον Ρώμης και όχι της οικουμένης, καθώς ο ίδιος Κλήμης ομολογεί εις την επιστολήν, όπου γράφει προς Ιάκωβον των Ιεροσολύμων επίσκοπον λέγων. «μια συνηθροισμένων των αδελφών πάντων, της χειρός μου λαβόμενος, στας εν μέσω τη εκκλησία, ακούσατέ μου, (ο Πέτρος) έφη, τέκνα και αδελφοί. του μεν εμού δρόμου το τέλος εγγύς. Τούτο γαρ και ήδη μοι έγνωσται. Κλήμεντα δη τούτον επίσκοπον υμίν χειροτονώ σήμερον, ώ και την εμήν των λόγων επίστευσα καθέδραν» (Ρωμανίδη Ι. Δογματική Θεολογία, τ. Β΄, σελ. 436-437).
10/ Το Πατριαρχείο Αντιοχείας καταγράφει στην Ιστοσελίδα του: «Insomuch as Peter emerged from Antioch in 53 A.D. to establish the see of Rome where he fell martyr during the reign of Nero, Paul and Barnabas among other many apostles emerged from Antioch to all countries worldwide to preach the new religion», δηλαδή: «Όταν ο Πέτρος έφυγε από την Αντιόχεια το 53 για να ιδρύσει την επισκοπική έδρα της Ρώμης, όπου μαρτύρησε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Νέρωνα, ο Παύλος και ο Βαρνάβας μεταξύ άλλων πολλών αποστόλων έφυγαν από την Αντιόχεια σε άλλες χώρες για να κηρύξουν τη νέα εκκλησία».
ΙΚ
Το θέμα συζητήθηκε πολλάκις, σε αναρτήσεις και σε σχόλια, και τελευταία, με τον πλέον επίσημο τρόπο, σε ανάρτηση - απαντητικό σχόλιο του αρχιμ. π.Αθανασίου, με παραπομπή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην εκκλησία της Ρώμης δεν την ίδρυσε, ο απ. Πέτρος, ούτε καν αποδεικνύεται ότι ο απ.Πέτρος πήγε ποτέ στη Ρώμη.
Πολλάκις οι πηγές είναι αναξιόπιστες, διότι α) η μία αντλεί λανθασμένες πληροφορίες από άλλη, και αν η πρώτη είναι πλανηθείσα, όλη η σειρά είναι το ίδιο. Εξάλλου, β) κάποτε για "το πρωτείο" και για πολλά άλλα, "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα" για "χριστιανούς με χαλαρή συνείδηση".
Δεν υπάρχει κανένα πρωτείο μεταξύ των αποστόλων.
Αποδέχομαι αυτά που λέει ο ειδικός, που γνωρίζει να αξιολογεί τις πηγές: Ο Κων/νος Σιαμάκης, ως ο πλέον ειδικός, τεκμηριώνει ότι δεν ίδρυσε ο Απ.Πέτρος την εκκλησία της Ρώμης. Και ασφαλώς, υπάρχει η τεκμηρίωση και ο ζητών ευρίσκει.
Με μεγάλη εκτίμηση στον κ.ΙΚ, με τον οποίο συμφωνώ στα πλείστα πλην ελαχίστων όπως αυτό.
Αναγνώστης
Ο π.Δανιήλ Αεράκης γράφει σε σημερινό άρθρο του:
ΑπάντησηΔιαγραφή"… οι παπικοί έχουν καλλιεργήσει το ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΛΑΘΟΣ, ότι η Ρώμη έχει σχέσι με τον απόστολο Πέτρο. Παρερμηνεύοντας δε λόγους του Κυρίου προς τον Πέτρον, έφτασαν στο σημείο να θεωρούν αλάθητο τον Πάπα, ως διάδοχο του Πέτρου, και το πρωτείο του Πάπα ως ιστορικό δεδομένο. Ένα ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΨΕΜΑ αναμίχθηκε με μια ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ και κατασκευάστηκε το ΕΩΣΦΟΡΙΚΟ ΠΡΩΤΕΙΟ, που όχι μόνο απομάκρυνε τη Δύσι από τη Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, αλλά και αποτελεί την πέτρα του σκανδάλου και για τυχόν καλοπροαίρετη προσπάθεια διαλόγου Ανατολής και Δύσεως, Ορθοδοξίας και Παπισμού" (Ιωάννης Βαπτιστής Ιούνιος 2012).
Ένα τέλος στη φιλολογία και την παραφιλολολογία σχετικά με την παρουσία ή τη μη παρουσία του αποστόλου Πέτρου στη Ρώμη, θα ήταν να καταργήσει η Εκκλησία το απολυτίκιον, που ψάλλεται στην εορτή της προσκύνησης της τιμίας αλύσεως του αποστόλου Πέτρου: "Την Ρώμην μη λιπών.....".
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα άλλα οι άγιοι Ειρηναίος, Χρυσόστομος και Θεόδωρος Στουδίτης φαίνεται να μας παραπλανούν, αφού και αυτοί θα πρέπει βεβαίως να έχουν παραπλανηθεί.
31.5.2012 Μνήμη της αγίας Πετρονίλας, θυγατέρας του αγίου Πέτρου (αν δεν είναι βέβαια και αυτό ένα ψέμα).
ΙΚ
Ο "Μαύρος Καβαλάρης" έγραψε ιδιοχείρως σε φωτογραφία - πορτραίτο του:
ΑπάντησηΔιαγραφή«Το πλανάσθαι ανθρώπινον. αλλά το ομολογείν την πλάνην είνε ανώτερος πολιτισμός και ευγενέστερος ανδρισμός. Ένας λαός ούτω μόνον σκεπτόμενος αποτρέπει τας εκ της πλάνης συμφοράς και ευημερεί. Αθήναι, 7 Οκτωβρίου 1923 Ν. Πλαστήρας».
Διά του σχολίου το αληθές (η φωτογραφία μεγενθύνεται πατώντας κλικ επάνω της) :
http://www.ethessaly.gr/cultureportalweb/popup.php?photo_id=714&lang=gr&article_id=5629
Δεν θα κρίνουμε αν ο και ίδιος έσφαλε, πολιτικώς ή στρατιωτικώς αλλά με την ευκαιρία, ας υπενθυμίσουμε ότι πέθανε πάμπτωχος, "στην ψάθα", δεν έκλεψε ούτε δραχμή από το δημόσιο χρήμα, και ας μάθουν οι σημερινοί οσφυοκάμπτες νενέκοι εντολοδόχοι, την απάντηση του Πλαστήρα στον Άγγλο πρέσβυ Λίντλεϋ: «Η Ελλάς κύριε πρέσβυ, υπήρξε τίμια Σύμμαχος της Αγγλιας. Την εγκαταλείψατε αλλά εκείνη συνέχισε μόνη τον αγώνα. Είδε τους πληθυσμούς της να σφαγιάζονται, την ελληνική γη να ακρωτηριάζεται. Όμως μπορεί να ζήσει και μόνη. Και αν καταρρεύσει, θα στήσουμε στον Κάβο Μαλέα μιά πινακίδα που θα γράφει, πως εδώ ανθούσε κάποτε ένας ένδοξος πολιτισμός, ο Ελληνικός, που κατέστρεψαν οι Δυτικές Δυνάμεις, με πρωταγωνίστρια την Αγγλία. Αυτό να διαβιβάσεις στη Κυβέρνησή σου. Τελειώσαμε κύριε. Δεν έχουμε τίποτα άλλο να πούμε. Πηγαίνετε!»
errāre humānum est.