Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025

Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν-(Δ)-Προσυνοδικοί διάλογοι της Συνόδου

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1.Πρόσωπα που συμμετείχαν στην Σύνοδο

                    2.Προσυνοδικο διάλογοι κα τ Σιτηρέσιο

                    3.ρχ διαλόγου 9.4 μέχρι 9.10.1438

                    4. Φθόνος κατ Μάρκου

         

Πρόσωπα που συμμετείχαν στη  Σύνοδο 




Μέγας Εκκλησιάρχης ηταν ο Συρόπουλος 


Προσυνοδικο διάλογοι κα τ Σιτηρέσιο

λλ ς πλησιάσουμε κα στς πράξεις τς Συνόδου ,στερα π τς τόσες μεγάλες παρεκβάσεις μου ΄σπου ν συγκεντρωθον ο Λατίνοι πίσκοποι, σύμφωνα μ τν πιστολ πού εχε στείλει Πάπας σ’ λα τα γένη τς Δύσης, φάνηκε καλ κα στ δύο μέρη κα τ Παπικ κα τ νατολικό, πρν ξεκινήσει τς ργασίες της γενικ σύνοδος, ν διοριστον νθρωποι κι π τ δύο μέρη. μάδα ατν τν διορισμένων ν συνέρχονται σ’ να να κι κε ν ξετάζουν π κοινο κάποια μικρ κι πιμέρους ζητήματα, τ ποια πρχαν νάμεσα στς δύο κκλησίες ς μικροδιαφορές. Ατ συμψωνήθηκε ν γίνεται τρες φορς τν βδομάδα, γι ν μν κάθονται ργόσχολοι. Κι πιπλέον, γι ν μν τρνε ο νατολικο ς ργόσχολοι τά φλουρι το Πάπα. Γιατί συμψωνήθηκε κάθε μήνα βασιλις ν λαμβάνει τριάντα φλουριά, δελφός του εκοσι, Πατριάρχης εκοσι πέντε κι ο συνοδο το βασιλι κα το Πατριάρχη να τέσσερα, ν ο πηρέτες κι ο πάλληλοι να τρία κι ατ νομάστηκε σιτηρέσιο. Διορίστηκαν λοιπν δέκα π τν Πάπα κα δέκα π τος δικούς μας. Ορίστηκε κα ς θέμα συζήτησης τ ΄πουργατόριο΄, δηλαδ τ καθαρτήριο πρ. Κα τί σημαίνει ατό, εναι ναγκαο ν τ φανερώσουμε σ’ ατος πού δν τ γνωρίζουν.

Πουργατόριο – Καθαρτήριον-πρ

Ο Λατίνοι πιστεύουν τι ο ψυχς πο φεύγουν π τν παροσα ζωή, πηγαίνουν σ τρες τόπους.
νας εναι Παράδεισος, δηλαδ Βασιλεία τν Ορανν, δεύτερος εναι αώνια κόλαση το δη, κα τρίτος, πού προσθέτουν κα φαντάζονται ο παπικοί, εναι τ καθαρτήριο πρ, τ ποίο γία μας κκλησία, νατολικ οτε τ ποδέχεται, οτε τ πιστεύει καθόλου. Δογματίζουν λοιπν ατοι ς ξης: τι μετ θάνατον ο καθαρς κι λεύθερες π κάθε κηλίδα ψυχές, δηλαδ τν δίκαιων κα τν γίων, πηγαίνουν στν πόλαυση το Παραδείσου κα κληρονομον τος προορισμένους γι’ ατους στεφάνους. Κι ο ψυχς πού πέθαναν μ θανάσιμη μαρτία μ τ προπατορικ μάρτημα, πως ο εδολωλατρες, πηγαίνουν μεσως στν αώνια κόλαση. Κι σες ψυχς μετ τ βάπτισμα πεπεσάν σε διάφορες μαρτίες κι ξομολογηθηκαν σωσστά, λλ δν ζησαν γι ν λοκληρώσουν τν κανόνα πού τος δωσε πνευματικός τους κα ν κάνουν ξιους καρπος μετάνοιας, ΄γι τν ξιλέωση τν μαρτιν τους΄, πως λένε ο παπικοί, στέλνονται π τ Θε σ’ να πρ, διαφορετικ π κενο τ αώνιο πρ τς κόλασης κα μέσιο ατο του πυρς καθαρίζονται, λλες ψυχς γρηγορότερα, λλες ργοτερα κα μ περισσότερο χρόνο, ναλογα μ τς μαρτιες πού χουν κι ναλογα μ τς λεημοσυνες κα τς λειτουργίες πού γίνονται γι’ ατς τς ψυχές.
Α
τ λοιπν τ πουργατόριο, πού πως επα νατολικ κκλησία δν τ ποδέχεται κα μάλιστα τ θεωρε ς μύθο καλύτερα ς φορμη γι ν φτάξει να πλούσιο μεταλλεο, π τ ποιοσυγκροτειται κα συνίσταται ΄Τράπεζά των χρημάτων το Πάπα [18]. Κα γύρω π’ ατ τ πουργατόριο. ρίστηκε ς πόθεση κα λη κείνων τν πιμέρους συζητήσεων.

ρχ διαλόγου 9.4 μέχρι 9.10.1438

Ατο πρξε καί το .πρτο θέμα συζητήσεων πού γωνίστηκε ερς Μάρκος. Κι ατ τ διο, πρξε πρώτη φορμή, γι ν φανε μικροψυχία, γι ν μν π εθέως φθόνος, κάποιων λλων πού πρεπε ν εναι βοηθο το Μάρκου. πρτος βέβαια πού διορίστηκε σ’ ατ τν πόθεση κ μέρους τν νατολικν ταν Μάρκος. Δεύτερος μετ π’ ατον ταν κάποιος Βησσαρίων μητροπολίτης τς Νίκαιας, νεώτερος στν λικια, πολ νειότερος στ φρόνημα φιλόδοξος κα πεισματάρης στος λόγους του.


Σ μερικς συζητήσεις πού γιναν μ προφορικ διάλογο, Μάρκος παντοσε, Μάρκος νασκευαζε, Μάρκος λυνε τς πορίες. Κατ κάποιο τρόπο βοηθοσε κα Νίκαιας, ν κα λιγοστά. Ο Λατίνοι μως θέλησαν ν ξηγήσουν κα ν παρουσιάσουν τ γνώμη τους κι γγραφως. λόγος ναψέρθηκε στ βασιλιά. Κι ατς διατάζει ν γράψουν κι ο ρθόδοξοι τν ντίρρησή τους. Κα λέγοντας ατά, πέβλεπε στν φέσου (κι ατ τ γράφει ρητ Συρόπουλος). Ατ γινε πρώτη φορμ τς διχόνοιας κα το σκανδάλου το Νίκαιας πρς τν νθρωπο το Θεο, τ Μάρκο. χι μόνο γιατί βασιλις στρεφε τ μάτια του πρς τν φέσου προτιμώντας τν π’ λους τους λλους, πως πρεπε, λλα, κα γι λλη κόμα ατία, πού θ τ μάθετε μέσως.

6. Φθόνος κατ Μάρκου

Ατς Νικαίας στν ρχ πο πρόβαλαν ατ τ ζήτημα ο Λατίνοι κι επαν ν γίνονται γι’ ατ ο συζητήσεις, μολόγησε νώπιόν του βασιλι τι: Δν χω τί ν π γι’ ατό. Γι τ σχετικ μ τ δόγμα, σως μπορ ν μιλήσω. λλ γι’ ατ δν γνωρίζω τί ν π. Ατς λοιπόν, πού πρτα δν ξερε τί ν πε σ μία τέτοια πόθεση, στερα κα χωρς ν το δοθε ντολή, βρέθηκε πρόθυμος ν γράψει. λλ γιατί κι π πού εναι γνωστ ατ ατία; ταν σ κείνη τ Σύνοδο κι νας πνευματικός, μλλον μως σατανικς νθρωπος, μ τ νομα Γρηγόριος, πονηρς κα κακότροπος πρ τ δέον, πως περιγράφεται. κανοποιητικ γι τ κακά του θη π τν στορικ Συρόπουλο. Ατς π μηδαμινς κα φαλες ατίες, τρεφε μεγάλη χθρα πρς τν φέσου. Ατς λοιπόν, π τν τάχα δίκαιο φθόνο του, παρακινε τν Νίκαιας ν γράψει μ κάθε τρόπο κι κενος φιλότιμος πείθεται κα γράφει. Τ παίρνει ατ μηχανογράφος Γρηγόριος κι μέσως τρέχει στ βασιλιά, το τ δείχνει κα τ παινε, τ ξυψώνει κα παρακινε ντονά το βασιλι ν στείλει ατ στος Λατίνους, ς δθεν σεβάσμιο κα ρητορικότερο στν κφραση. λλ ατς δόλιος δν πέτυχε ν συμπαρασύρει πρς τ μέρος το τν γνώμη το βασιλι πως θελε.
ταν βασιλις εδε κα τ δύο γραπτά, παίνεσε μν κι ατ το Νίκαιας, λλ περισσότερο καί. μόνο π τ προοίμιο, ξύψωσε το φέσου, γι τ σχυρά του πιχειρήματα, τς ντεχνες φράσεις του κα τς πολλς περιγραφς κα μαρτυρίες του. Έτσι στειλε τ γραπτό του Μάρκου πάντηση στος Λατίνους. π ατ τ περιστατικ Νίκαιας κεντήθηκε στν καρδιά του μ τν πόνο τς ζήλιας κατ το γίου κι φθόνος το πνευματικο Γρηγόριου ναζωπύρωνε κα φούντωνε τ πάθος σν μεγάλη φλόγα μέσα του. Γι’ ατ λέγοντας κα πράττοντας πάντα κατ το δίκαιου κα ριστου ντρα Μάρκου κι παινώντας περβολικ κι ξυψωνοντας σκεμμενα τν Νίκαιας μιμητς το πρωτεργάτη διαβόλου, Γρηγόριος, τν φερε σ τόση μπαθ διχόνοια κατ το Μάρκου.

Τόσο πολ λοιπν δν θελε στ συνέχεια Νίκαιας ν συμφωνε μ τν φέσου, στε δειξε κι μπρακτά το μίσος του κα τν ποστροφή του πρς τν γιο. Γιατί σ μία π κενες τς συζητήσεις (ταν βασιλις δν φηνε τν φέσου ν ξηγήσει στος Λατίνους κα τ γνώμη τς δικς μας κκλησίας πού κενοι ζητοσαν πίμονα), Νίκαιας, ψηψωντάς το βασιλικ διάταγμα, επε: ΄γω χω ξουσία ν π τ γνώμη μου πως θέλω΄. Κα λέγοντας πως θελε τ γνώμη πού εχε γι τν μέλλουσα κατάσταση τν τευχν, φο περίμενε λίγο, φυγε κοντ π τν φέσου κα πγε κα κάθισε σ’ λλο σημεο, που κάθονταν ρχοντες συγκλητικοί, γι τν τήρηση τς τάξης στς διαλέξεις, δείχνοντας τσι μπρακτα τ διχόνοια κα τν πέχθεια πού εχε στν ψυχ το κατ τς γιας κείνης ψυχς. Κι ν κα πρωτύτερα βοήθειά του ταν λίγη, τότε μως φο λιποτάκτησε, φησε ατν τν μέγα θλητ ν’ γωνίζεται, ντελς μόνος πο στ στάδιο.

λλ τί κανε ατς μέγας γωνιστής; Μήπως συγχύστηκε μ τν προδοσία το συναγωνιστ του; Μήπως φοβήθηκε τν φοδο τν χθρν; Μήπως δείλιασε βλέποντας μόνο τν αυτό του ν’ ντιπαρατασσεταί σε πολλούς; χι, χι. Μν τ σκεφτετε ατ δελφοί. Τότε εναι πού δειξε τ σταθερότητα τς ψυχς του. Τότε συγκέντρωσε τς δυνάμεις του κα νας ατς κατατρόπωνε κα νικοσε τος πολλούς. Κα κυρίως νίκησε κα κατέβαλλε κενον τν ποιοτου πρόταξαν ο χθρο στ μονομαχία ς κρόπολη καλύτερα ς λλον Γολιάθ. Κα γι ν καταλάβετε ποιν ννο, θ ξηγήσω τ λόγια μου, σο τ δυνατν σαφέστερα κα προσέξτε γιατί στ’ λήθεια εναι ξιο προσοχς.



 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου