Δευτέρα 14 Απριλίου 2025

Τα οκτώ «ουαί», του μακαριστού Αυγουστίνου Καντιώτου

 


 


Πριν, ἀγαπητοί μου, ἀπὸ μιὰ μεγάλη μάχη συμβαίνει πολλὲς φορὲς τὰ δύο ἀντίπαλα στρατόπεδα νὰ ἔρχωνται μεταξύ τους σὲ μικρὲς συγκρούσεις, σὲ ἁψιμαχίες ὅπως λέγονται. Οἱ ἁψιμαχίες εἶνε προανάκρουσμα τῆς μεγάλης συγκρούσεως ποὺ θὰ ἐπακολουθήσῃ.

Κάτι παρόμοιο βλέπουμε νὰ περιγράφεται στὸ εὐαγγέλιο ποὺ διαβάστηκε πρὸ ὀλίγου. Καθὼς ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα προχωρεῖ, πλησιάζει ἡ ὥρα ποὺ θὰ γίνῃ ἡ μεγάλη σύγκρουσις, ἡ μεγαλυτέρα στὴν ἱστορία τοῦ κόσμου. Ἡ δὲ μεγαλυτέρα σύγκρουσις τῆς ἱστορίας εἶνε ἡ μάχη τοῦ Γολγοθᾶ. Ἐκεῖ τὸ φῶς θὰ συγκρουσθῇ μὲ τὸ σκότος, ἡ ἀγαθότης μὲ τὴν κακία, ὁ Θεὸς μὲ τὸν διάβολο. Πρὶν λοιπὸν ἀπὸ τὴν τελικὴ ἐκείνη ἀναμέτρησι τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, προτοῦ ὁ Χριστὸς ἀντιμετωπίσῃ τὸν ἐχθρὸ στῆθος μὲ στῆθος, προηγοῦνται, τρόπον τινὰ ὡς ἁψιμαχίες, λεκτικοὶ διαξιφισμοὶ μὲ τὰ ὄργανα τοῦ ἐχθροῦ. Ἁψιμαχίες εἶνε οἱ πονηρὲς ἐρωτήσεις τῶν Ἡρῳδιανῶν, τῶν Σαδδουκαίων καὶ τῶν Φαρισαίων, τὶς ὁποῖες ὁ Χριστὸς ἀμυνόμενος ἀντικρούει μὲ ἀποστομωτικὲς ἀπαντήσεις.

 Μετ μως τν μυνα προχωρε κα σ πίθεσι. Κα πίθεσις ενε λεγχος το Χριστο πρς τος γραμματες κα φαρισαίους, μέσα στν ποον κούονται κτ φοβερ «οαί» (βλ. Ματθ. 23,13-35).

 ξίζει ν στρέψουμε τν προσοχή μας εδικς σ᾿ ατ τ «οαί».

Ὕστερα ἀπὸ ὅλες τὶς συντονισμένες προσπάθειες, ποὺ κατέβαλαν οἱ σοφισταὶ καὶ δικηγόροι τῆς ἐποχῆς ἐκείνης μὲ σκοπὸ νὰ μπλέξουν τὸ Χριστό, νὰ τὸν ἐξευτελίσουν ἐνώπιον τοῦ λαοῦ, νὰ δείξουν ὅτι δὲν ξέρει τίποτε, ὅτι εἶνε ἕνας γελοῖος καὶ τίποτε περισσότερο, ὁ Χριστὸς ὠργίστηκε καὶ ἄρχισε νὰ τοὺς ἀπευθύνῃ κατηγορητήριο. Ὅπως ὁ εἰσαγγελεὺς ἀπευθύνει ἀπὸ τῆς ἕδρας κατηγορῶ ἐναντίον τῶν ἐγκληματιῶν καὶ τῶν ἐνόχων, ἔτσι καὶ ὁ Χριστός. Ἀπὸ τὴ δική του σκοπιά, ποὺ εἶνε ὑπεράνω τῆς ἀτελοῦς ἀνθρωπίνης δικαιοσύνης, μὲ βάσι τὰ κριτήρια ἐκεῖνα μὲ τὰ ὁποῖα μιὰ μέρα θὰ δικάσῃ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα, ἀπηύθυνε ἕνα κατηγορῶ δριμύτατο ἐναντίον τῶν γραμματέων καὶ φαρισαίων. Τὸ κατηγορῶ αὐτὸ περιέχει τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο. Ὅποιος διαβάζει ἢ ἀκούει τὸ κατηγορῶ αὐτὸ τοῦ Χριστοῦ, νομίζει πὼς ἀστράφτει ὁ οὐρανὸς καὶ πέφτουν κεραυνοὶ κι ἀστροπελέκια. Εἶνε τὰ «οὐαί…» «οὐαί…» ποὺ ἀκούσαμε. «Οὐαὶ» θὰ πῇ ἀλλοίμονο, τρισαλλοίμονο σ᾿ ἐκεῖνον ποὺ ἔκανε αὐτὰ τὰ πράγματα. Αὐτὰ τὰ ἀστροπελέκια, ποὺ πέφτουν στὶς κεφαλὲς τῶν ὑποκριτῶν, εἶνε ὀκτώ. Τ᾿ ἀκούσατε;

 Τ πρτο τί λέει· «Οαί», λλοίμονο σ᾿ σς τος γραμματες κα φαρισαίους, διότι εστε «ποκριταί». Μπαίνετε μ προσποιητ εγένεια κα ελάβεια στ σπίτια τν χηρν, τάχα γι ν κάνετε καλό, κι ρπάζετε τ βιός τους. ν εστε λσταί, λέει, κα κατατρώγετε τς περιουσίες τν φτωχν, ποκρίνεστε τος εσεβες πο κάνουν μεγάλες προσευχές. Γι᾿ ατ θ κατακριθτε αστηρότερα (.. 23,13).

 «Οα» κόμη, λέει, λλοίμονο σ᾿ σς, «γραμματες κα φαρισαοι ποκριταί», πο χι μόνο ο ίδιοι δν πιστεύετε κα δν κολουθετε τ δρόμο το Θεο, λλ κα τος λλους μποδίζετε ν τν κολουθήσουν. Πς τος μποδίζετε; Πρτα – πρτα σιωπηρς, μ τ παράδειγμα πο δίνετε· διότι λας μιμεται συνήθως τος ρχοντάς του, κα μάλιστα στ κακά. Τος μποδίζετε κόμη νεργητικς, μ τν πιρρο πο σκετε. Καλά, σες δν πιστεύετε· γιατί μως ταν δτε κάποιον λλο ν πιστεύ, προσπαθετε ν το σβήσετε τν πίστι; Τ εδαμε ατ στς μέρες μας· δν πιστεύει πατέρας μάνα, κα μόλις δον κάποιο παιδί τους ν πιστεύ, πς ντιδρον! Δν σέβονται τν λευθερία το λλου. πιστοι ατοί, προσπαθον ν μεταδώσουν τν πιστία κα στος γύρω τους. σοι φέρονται τσι, νήκουν στν κατηγορία ατο το δευτέρου «οαί». Ο ίδιοι σες, τος λέει Κύριος, δν θέλετε ν μπτε στν κκλησία πο ενε βασιλεία τν ορανν π τς γς· λλ κα στος λλους, πο θέλουν ν μπον, κλείνετε τ δρόμο. «μες οκ εσέρχεσθε, οδ τος εσερχομένους φίετε εσελθεν» (.. 23,14).

 «Οαί», λέει, «μν, γραμματες κα φαρισαοι ποκριταί», πο κοπιάζετε, τρέχετε δεξι κι ριστερά, πηγαίνετε παντο, γι ν φέρετε στ θρησκεία σας ναν λλόθρησκο· κι ταν τν φέρετε, μ τν κακή σας ζω το δείχνετε δρόμο στραβ πο τν δηγε στν κόλασι, τν κάνετε «υἱὸν γεέννης» χειρότερο κι π σς (.. 23,15).

 

«Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι ὑποκριταί»· ἀλλοίμονό σας, διότι, ἐνῷ εἶστε «τυφλοί», θέλετε νὰ ὁδηγῆτε ἄλλους. Καὶ ποῦ τοὺς ὁδηγεῖτε; Στὴν πλάνη. Διδάσκετε, ὅτι ὅποιος ὁρκιστῇ στὸ ναό, δὲν εἶνε τίποτε· ὅποιος ὁρκιστῇ στὸ χρυσάφι τοῦ ναοῦ ―τὸ χρυσάφι λάτρευαν οἱ φιλάργυροι―, ὤ αὐτὸ εἶνε μεγάλη ἁμαρτία. «Μωροὶ καὶ τυφλοί!», λέει ὁ Χριστός, ποιό εἶνε ἀνώτερο, τὸ χρυσάφι ἢ ὁ ναὸς ποὺ ἁγιάζει τὸ χρυσάφι; (ἔ.ἀ. 23,16-22).

 

«Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ φαρισαῖοι ὑποκριταί», λέει, ποὺ ἐκτελεῖτε τὶς μικρὲς ἐντολές κι ἀφήνετε τὶς μεγάλες. Τὶς μικρὲς ἐντολὲς τὶς ἐκτελοῦσαν, γιατὶ ἦταν εὔκολες (π.χ. τὸ νὰ δίνουν τὸ ἕνα δέκατο ἀπὸ τὸν δυόσμο, τὸ ἄνηθο καὶ τὸ κύμινο). Τὶς μεγάλες ὅμως ἐντολές, ποὺ θέλουν θυσία, τὶς καταπατοῦσαν χωρὶς φόβο Θεοῦ· μεγάλες ἐντολὲς εἶνε ἡ «κρίσις» (ἡ δικαιοσύνη, τὸ νὰ μὴν κάνουν ἀδικίες), τὸ «ἔλεος» (ἡ ἐλεημοσύνη, τὸ νὰ ἐλεοῦν), καὶ ἡ «πίστις» (ὅ,τι κάνουν δηλαδὴ νὰ τὸ κάνουν γιατὶ πιστεύουν στὸ Θεό). Στὴν κατηγορία αὐτὴ ἀνήκουν καὶ σήμερα πολλοὶ λεγόμενοι Χριστιανοί, ποὺ κάνουν κάτι μικρὰ πράγματα (πετοῦν τίποτε δεκάρες στὴν ἐκκλησία, ἀνάβουν κανένα κερί, κάνουν τὸ σταυρό τους, νηστεύουν Τετάρτη καὶ Παρασκευή). Πρέπει νὰ τὰ ἐκτελοῦμε καὶ αὐτά, ἀλλοίμονο· εἶνε καλὸ ν᾿ ἀνάβῃς κερί, νὰ προσκυνᾷς τὶς εἰκόνες, νὰ νηστεύῃς κ.λ.π.. Ἀλλὰ πέρα ἀπὸ αὐτά, ποὺ εἶνε σχετικῶς εὔκολα, ὑπάρχουν οἱ μεγάλες ἐντολές· ἡ δικαιοσύνη, ἡ εὐσπλαχνία, καὶ πρὸ παντὸς ἡ ἀγάπη ἡ κορυφαία ἀρετή. Ἀλλοίμονο σ᾿ ἐσᾶς, λέει, ποὺ τὸ κουνούπι τὸ προσέχετε, ἀλλὰ τὴν καμήλα τὴν καταπίνετε ὁλόκληρη. Τέτοιοι εἶνε πολλοί. Αὐστηροὶ στὰ μικρά, ἐλαστικοὶ στὰ μεγάλα ἁμαρτήματα καὶ ἐγκλήματα (βλ. ἔ.ἀ. 23,23-24).

 «Οαί», λέει, «μν, γραμματες κα φαρισαοι ποκριταί». Καθαρίζετε τ ποτήρι κα τ πιάτο σας π᾿ ξω, λλ τ φαγητ κα τ ποτ πο περιέχουν προέρχονται π ρπαγή, κ᾿ ενε κάθαρτα. τσι μοιάζει κα λη κατάστασί σας· π᾿ ξω δείχνεσθε σεμνο κα εσεβες, ψυχή σας μως κρύβει πολλ πάθη. ν θέλετε ν γίνετε καθαροί, σταματστε τν δικία (βλ. .. 23,25-26).

 «Οαί», λέει, «μν, γραμματες κα φαρισαοι ποκριταί». Μοιάζετε μ τάφους σβεστωμένους, πο ενε ραοι ξωτερικς, λλ᾿ μα σηκώσς τν πλάκα, π κάτω ενε γεμτοι κόκκαλα νεκρ κα κάθε καθαρσία. τσι κ᾿ σες· π᾿ ξω φαίνεστε στος νθρώπους δίκαιοι, μέσα σας μως εστε γεμτοι ποκρισία κα νομία (βλ. .. 23,27-28).

 «Οα μν», λέει τ τελευταο, «γραμματες κα φαρισαοι ποκριταί». Χτίζετε τος τάφους τν προφητν κα στολίζετε τ μνήματα τν δικαίων, τιμτε δηλαδ τος γίους κα μεγάλους νδρες τς στορίας σας. λλ τί κοιν χετε μ᾿ κείνους; Καθόλου δν τος μοιάζετε. ν τιμτε κείνους ελικρινς, τότε πς εστε τοιμοι ν σκοτώσετε τος νέους προφτες πο σς στέλνει Θεός; – διότι σ κάθε ποχ πάρχουν προφτες, πεσταλμένοι το Θεο. Λοιπν σες λέτε τι τιμτε τος ρχαίους μεγάλους προφτες, λλ᾿ ν παρουσιαστ νέος προφήτης στν κόσμο θ τν κτελέσετε. Παιδι τς χις, λέει, νεώτεροι πόγονοι το Κάϊν πο σκότωσε τν θο βελ, πς θ σωθτε π τν καταδίκη τς κολάσεως; (βλ. .. 23,29-35).

 τσι μίλησε, γαπητοί μου, τότε Χριστς στος γραμματες κα φαρισαίους. λλ μήπως ο φαρισαοι λειψαν π τότε. πάρχουν κα σήμερα· κα θ πάρχουν μέχρι συντελείας το αἰῶνος. Γι᾿ ατ κα στ τέλος τς Καινς Διαθήκης, στν ποκάλυψι το ωάννου, κούγονται πάλι λλα «οαί» (βλ. π. 8,13· 18,10 κ..), γι τος φαρισαίους τν σχάτων χρόνων.

 Κα ν κανες πορ «Ενε λοιπν κακς Θες κα πειλε;», πάντησις ενε· Θες γαπ κα θέλει τ σωτηρία λων· πειλε λοιπν μ τ «οαί», γι ν προλάβ τ κακό, γι ν φέρ σ μετάνοια κα σωτηρία.

 

† ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

 

Β΄ μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης ὁμιλίας, ποὺ ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 2-5-1983

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου