Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025

Λόγος Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Πάριου εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον τὸν Εὐγενικὸν(Θ) (Επιστροφή στην Πόλη κ.α)

 



 ΜΕΡΟΣ Θ


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1.Επιστροφή στην Πόλη

2. Θάνατος τοῦ Ἰωσὴφ

3. Διωγμὸς καὶ φυγὴ

4.Το στήριγμα και η ομόνοια της Πόλης

5. Σύνοδος Ὀρθόδοξη κατὰ τῆς Φερράρας-Φλωρεντίας

6. Ἐπιστροφὴ τῶν μετανοούντων

7. Κοίμηση τοῦ Ἁγίου Μάρκου τοῦ Εὐγενικοῦ

-------------------------------------------------------------------------------------- 

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ [1.2.1440]

Γι ν συντομεύσω λοιπν τ νδιάμεσα το ταξιδιο τς πιστροφς, φτασαν κα στν Κωνσταντινούπολη. Κι πειδ φήμη εχε προλάβει ν φτάσει κα ν διακηρύξει τος γνες το γίου κα τν τέλεια ντίσταση κα παραμονή του στν πατρογονικ εσέβεια, δν τρεξε τόσος λας ν προϋπαντήσει τό βασιλι (μάλιστα ο περισσότεροι, πειδ τν μισοσαν τν πέφευγαν), σος συνέρευσε στν ποδοχ ατο του ερο ρωα τς κκλησίας, το λαμπρο κα ριστου. λλοι τν νόμαζαν κλόνητο στύλο τς κκλησίας, λλοι σύλητο ταμεο τς ρθόδοξης πίστης. Κι λλοι τν ποκαλοσαν θανάσιο, λλοι Κύριλλο, λλοι νέο ωάννη Θεολόγο, το ποίου εχε κληρωθε κα τν ερότατο θρόνο, δηλαδ τν φεσο. Κα γι τ πώς κα μ ποι τρόπο φέρονταν πρς τος λλους, πού κακς λοκλήρωσαν κείνη τν κακ νωση, δν μπορε κανες ν παραστήσει κανοποιητικ τν σύγχυση, τν νακατωσούρα κα τν θλιότητα κείνης τς πόλης. κτς π’ ατ μόνο, τι γινε μεγάλο σχίσμα κα χάσμα. μεταξύ το ρθόδοξου λαο κα τν Λατινισθέντων. Ο ρχιερες πέφευγαν τος ρχιερες, ο ερες τος ερες, ο μοναχοί, τος μοναχος κα λοι λους μ’ κρατο μίσος κα τος ποστρέφονταν ς μιάσματα κα βδελύγματα. Κα δν κούγοταν τίποτα λλο, παρ: «Ο προδότες τς πίστης, ο πίβουλοι τς κκλησίας, ο πολέμιοι τς ρθοδοξίας». Τόσο ταν τ μίσος κα ποστροφ πρς τν αρεση κείνου το ρθόδοξου λαο, στε κα μόνο πειδ νας ερέας πγε ν δε τν νθρόνηση το νέου Πατριάρχη, πού ταν π τος λατινόφρονες, ο νορίτες του δν πάτησαν στν κκλησία οτε τ βράδυ, οτε τ πρωί, πού τυχε ν εναι κα Δεσποτικ γιορτή, δηλαδ τς ναλήψεως. Τόσο μεγάλο γινε λοιπν τ σχίσμα κι διαίρεση μεταξύ των ονιτν κα τν εσεβν. Μόνος λοιπν μέγας Μάρκος, νάμεσά σέ κείνους τος ζοφερος πλαντες, τος σκοτεινος ταξιδευτς πού σκοτείνιασαν μέσα στν ασθητ κα νοητ Δύση, μόνος φαινόταν κι στραφτε σν λλος λιος, μ τς κτίνες λιος τς στερες μολογίας κα το γώνα, Εγενικός.

Θάνατος το ωσφ

πειδ νεφερα δ τν νθρόνηση το νέου Πατριάρχη, ναγκαστικά θ βρεθε σ πορία φιλαναγνώστης σχετικ μ τ τί γινε Πατριάρχης ωσφ πο ταν στν Σύνοδο.
Γι’ α
τό, πρς πληροφόρηση, σημειώνω δ το φοβερό του τέλος. φο λοιπν επε προφορικ τ γνώμη του, ν δεχτον τ ΄κ το Υο΄ κα ν νωθον μ τος Λατίνους, φεύγοντας π κεΐ, γευμάτισε. Κα μπαίνοντας στν οκισκο πού κοιμόταν γι ν’ ναπαυθε, πρε χαρτ κα μολύβι κι γραφε. Κι κε παθε τρόμο κα κλονισμ κι μέσως ξεψύχησε.
Κι
ταν κούστηκε ατό, λοι ταράχτηκαν. Κα τρέχοντας, τν βρκαν νεκρ κα παίρνοντας τ χαρτ γι ν δον τί γραψε, βρκαν γραμμένη τ γνώμη του, τς ποίας τ λόγια, παρόλο πού εναι λίγα, τ παραβλέπω ς περιττά. Κι γι’ ατ πού γραψα ν μν μφιβάλλει κανείς, γιατί εναι παρμένα π τ πρακτικ κείνης τς συνόδου, τ ποία τά γραψε κα λατινόφρονας κα τυπώνονται στ Ρώμη κι εναι ληθέστατα, φο εναι γραμμένα κι π τος χθρούς.
Γι’ α
τ λοιπν βασιλιάς, διέταξε κι ξέλεξαν λλον ταν γύρισαν. Δηλαδ ναν π τος νωτικούς κι ατς ταν Κυζίκου Μητροφάνης (Β’, (4. 5.1440 -1.8.1443). ποίος, ταν γινε Πατριάρχης, φρόντισε τόσο πολ ν διαφυλάξει τν κάκιστη νωση, στε νοχλοσε πίμονα κα τν βασιλιά, ν’ σκήσει βία σ κείνους πού τν πέφευγαν.

Διωγμς κα φυγ

Γι΄ ατ θεος Μάρκος, π τ μία γι ν δώσει τόπο στν ργ πρς τ παρν κι π τν λλη γι ν πισκεφτε κα τ γαπητό του ποίμνιο, πειδή δέν εχε προλάβει στν ρχ ταν χειροτονήθηκε πίσκοπος φέσου φο εχε φύγει μέσως γι τν ταλία. Τώρα λοιπν φυγε κρυφ π τν Πόλη γι τν Προσα κι π κε πέρασε γρήγορα στν γαπημένη του παρχία. Κα γι τ πώς τν δέχτηκαν κε ο χριστιανο κα ποι κατορθώματα κανε σο μεινε κε, τ επα κα πρίν, πώς κοινή μας δυστυχία μς ποστέρησε π πολλ καλά.
Γι’ α
τ κι γώ, μν χοντας τί ν γράψω κτός π κενα πού καθένας μπορε ν σκεφτε π μόνος του. Δηλαδ μ πόση χαρ κι εφροσύνη δέχτηκαν κενοι ναν τέτοιο ποιμένα καί, τί λογς διδαχς τος κανε κενος ποιμένας τους κα πώς τος νουθετοσε γιά ν κρατον στερε τν πίστη το Χριστο, πειδ κυριεύονταν π τότε κόμα π τος θεους γαρηνούς. Μν χοντας λέω ν γράψω κάτι λλο κτς π’ ατά, ρχομαι τώρα σ κενο τ μέγα ργο πού ποσχέθηκα ν διηγηθ.


ΤΟ ΣΤΗΡΙΓΜΑ ΚΑΙ Η ΟΜΟΝΟΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

ν λοιπν γιος ταν στν ΄φεσο κα δίδασκε τ λα του σύμφωνα μ τ χρέος νς τέτοιου ποιμένα, προσκαλεται στν Κωνσταντινούπολη, γι ν διορθώσει τν κακς χουσα κκλησία. Γιατί λατινόφρονας βασιλις ωάννης, πέρασε στν λλο κόσμο γι ν λογοδοτήσει θλιος, γι τν θέτηση κα τν προδοσία το πατρικο δόγματος κα κάθισε στ θρόνο δερφς το Κωνσταντνος,΄[31] ποίος κα κατ τ νομα κα κατ τν βασιλεία, νομάστηκε σχατος. Κα θεωρώντας Μάρκος πώς κκλησία τς Κωνσταντινούπολης, εναι κεφαλ κι καρδι λης τς ρθόδοξης οκουμένης κι ταν κείνη βαίνει καλς, ναγκαστικ εναι καλ κα τ ξω π’ ατ κα πάλι, ν ατ βαίνει κακς κα τ ξω κακς χουν, τρεξε τάχιστα στν Πόλη. Κα γι τ τι γι’ ατ κα μόνο κανε στν ταλία κείνους τος αώνιους γνες κι ντιστάθηκε μέχρι αματος στν κακς γενόμενη νωση. Γι΄ ατν κα μόνο τό σκοπ λέω, γι ν διαφυλάξει κείνη τν εσέβεια πού παρέλαβε π τν κκλησία του. Γι΄ ατ κι πρεπε κι διος ν τν νασυστήσει κα ν τν νακαινίσει κατ κάποιο τρόπο, φο φθάρηκε κι πωλέστηκε π τος κακος νωτικούς.

Σύνοδος ρθόδοξη κατ τς Φερράρας-Φλωρεντίας

Γι΄ατ ρπάζοντας τν εκαιρία, δηλαδ το νέου βασιλι γι τν διόρθωση τς κκλησίας, φτασε στν Κωνσταντινούπολη πρν μεταστρέφουν τν Κωνσταντνο ο πολέμιοι τς εσέβειας. Δν πάρχει μφιβολία, πώς ο πολίτες δέχτηκαν τν δάσκαλο τς πίστης κα τν γενναο πρόμαχο τς κκλησίας, μ’ κρατη χαρά, τόσο λος ερς κλρος, σο κι βασιλις μ τ σύγκλητο κα διαίτερα φιλοχριστς λαός. Μόνο ο χθροί τς πίστης στενοχωρήθηκαν κα ταράχτηκαν μ τν ρχομό του, πως κάποτε κι ο θεομίσητοι ρειανοι ταν γύριζε στ θρόνο του μέγας θανάσιος.
Κα
Πατριάρχης τότε, ταν κενος παγκάκιστος Γρηγόριος, πού πολλς φορς ναφέρθηκε ς πρωτοσύγκελλος. μέγας Μάρκος λοιπόν, μέσως σκέφτηκε ς ναγκαία μία γενικ Σύνοδο, γι ν’ νατρέφει κα ν καταδικάσει συνοδικά τα κακ κι λέθρια πού γιναν στν Φλωρεντία. ποια κα συγκροτήθηκε μ βασιλικ διαταγ στν να τς γίας Σοφίας, μετ π’ να χρόνο κα ξι μνες π τ θάνατο το βασιλι ωάννη κα μ παρόντες κα τος τρες Πατριάρχες τς νατολς, δηλαδ τν λεξάνδρειας, τν ντιόχειας κα τν εροσολύμων κα πολλν μητροπολιτν κα δασκάλων κι λλων πολλν. Ατ πρτα, καθαιρε π τν θρόνο τς βασιλεύουσας τν σεβή κα μιαρότατο Γρηγόριο, ποίος κα μν ντέχοντας τν ντροπή, πειδ μεινε πιστς στν νωση, γύρισε στ Ρώμη, τν πηγ τς ποστασίας.
Κι
ντ ατο, χειροτονεται θανάσιος [33], νδρας κόσμιος κι εσεβέστατος, κατ το ποίου τν πατριαρχικ θητεία, πως θέλουν κάποιοι, γινε κι λωση τς Πόλης. Κα μετ π’ ατό, καταδικάζει κι νατρέπει σα γιναν στν ταλία, κάνοντας σ διάφορα σημεα λαμπρ κι ξαίρετα γκώμια το θείου Μάρκου κα ποδεικνύοντας, τι ατς δν διαφέρει σ τίποτα π τος παλιος κα περιβόητους Πατέρες κα δασκάλους, στ σοφία κα τν ρθότητα τν δογμάτων.

πιστροφ τν μετανοούντων

Σ ατ λοιπν τν περίσταση, ατς μέγας προστάτης τς κκλησίας, δειξε π τν ρχ τν συνηθισμένο του ζλο, πιστράτευσε λη του τν πιμέλεια, μεταχειρίστηκε κάθε γώνα, γι ν συμφιλιώσει τ’ ντιμαχόμενα μέρη, πού ς τότε ταν κακ κα θλια μεταξύ τους, π τότε δηλαδ πού γύρισαν π τ σύνοδο τς ταλίας. Γι’ ατ κα σ’ σους κλαιγαν γιά τν πογραφ το λατινισμο, δωσε θάρρος μ τν λπίδα τς θείας συμπόνιας γι τν μετάνοιά τους. Γι σους δν εχαν ντιληφθε κα στοχάζονταν ατ πού εχε γίνει ς διάφορο κι ς καλό, τος δήγησε σ μετάνοια δίνοντάς τους ν καταλάβουν τί μεγάλο κακ διέπραξαν. Κι π τ λλο μέρος, δίδασκε κόμα κι ατος πού ταν στν Πόλη κα δν εχαν πάει στ σύνοδο τς ταλίας, ν μν φέρονται μ σκληρότητα κι ποστροφ πρς τος μετανοοντες δελφος ο ποίοι καταφεύγουν στ λεος τς κκλησίας. Κα πρατοντς τσι, πανέφερε τος πλανημένους, νόρθωσε ατος πού εχαν πέσει, νωσε τ’ ντιμαχόμενα μέρη κι ρέμησαν ο ταραχς μεταξύ τν μοφύλων, γνώρισαν ο μογενες τος μογενες τους κι πανήλθε ερήνη. Κι κτς π δύο τρες, πού προτίμησαν κούσια τν πώλεια τν ψυχν τους, λοι ο πόλοιποι, διέγραψαν μ τν μετάνοιά τους τ κακς γενόμενα π’ ατος στν ταλία. τσι γιναν λοι να ποίμνιο κα να σμα, π ναν ποιμένα κα μία κεφαλή, χι το βρωμερο κι ποστάτη κι ξιοκατάκριτου γυναικοπρόσωπου Πάπα, λλ τς θάνατης κεφαλς λων, το ησο Χριστο.

Κοίμηση το γίου Μάρκου το Εγενικο

λλ φτασε τέλος κα γι΄ατν ν’ φήσει ατ ΄τν κοιλάδα τν δακρύων΄ κα ν’ νεβε στν οράνια κληρουχία, γι ν λάβει κε π τν γωνοθέτη Χριστό, τς πάξιες μοιβς τν μυρίων του γώνων. τσι κα σύμφωνα μ τος νόμους τς φύσης, σθένησε λίγο κα κείτονταν στν πατρική του κατοικία, στ Γαλατά. Κα πλησιάζοντας στ τέλος, δίδασκε τος παρόντες Χριστιανος τ πρέποντα κι διαίτερα τούς δίδασκε ν’ ποφεύγουν μ’ λες τς δυνάμεις τους τν ψυχοφθόρα νωση, πού εναι νατροπ λης της ρθόδοξης πίστης. Κι φο παράγγειλε ατ κα παραινοσε κα δίδασκε τος πάντες, ν μμένουν στν καλ μολογία τν Πατέρων τους κα ν μν ξαπατουνται π τ χρηστ κα γλυκ λόγια τν πατεώνων παπιστν, παρέδωσε ν ερήνη τ πνεμα του στν ρχιποίμενα ησο, ατς καλς ποιμν κα γνήσιος μαθητς ατο το ρχιποίμενα, μιμητς το θείου Παύλου, τ στόμα τν θεολόγων, τ μέγα μόνι τς πίστης, περίγραπτος πύργος τς γενναιότητας, σφαλέστατος δηγς τν πλανεμένων.

Πόσα κα ποι εφημα νόματα ν π, γι ν πλέξω τ ξιο γκώμιο ατο, φο σα κι ν παραθέσω, δν εναι δυνατν ν προσεγγίσω τν ξία του οτε στ λάχιστο;
Τελείωσε λοιπ
ν τ ζω του μέγας Μάρκος, εγενέστατος πόγονος τν Εγενικν κα λαμπρς πρόεδρος τν φεσίων κα κοινς Δάσκαλος λης τς οκουμένης. Κα τελείωσε τ ζω του θαυμάσια, πως τ μαρτυρε κι πικήδεια μονωδία το σοφότατου Σχολαρίου, τν ποία κφώνησε στν ερή του ταφή, θρηνώντας κι δυρόμενος γι τν πώλειά του πού τ γένος δέχθηκε π τν κοίμηση νς τέτοιου μεγάλου προστάτη καί, πρόμαχου. Καί στν ερή του ταφ συνέρευσε λη πόλη, ο ρχιερες πο παρευρίσκονταν τότε κε, λοι ο ερες, τ πλήθη τν μοναχν, νδρες κα γυνακες, νέοι κα παρθένες, πρεσβύτεροι κα νεότεροι. λοι συνέρευσαν π παντο, χι τόσο γι ν τιμήσουν ατν πού τίμησε τος πάντες, σο γι ν’ ξιωθον τν ελογία κα τ χάρη πού ξέπεμπε κενο τ πανίερο κα θεο σμα, λλοι μ τν σπασμό του κι λλοι μόνο μ τ θέα του, μ μπορώντας ν πλησιάσουν π τ μέγεθος το πλήθους. Κα τ ερότατο σμα του, μετ π’ ατ τν πανκοιν κφορ π’ λους τούς μίλους πού προπορευόταν κα τ συνόδευε μ τος ερος κα θείους μνους τς κκλησίας, παραδόθηκε στ γ, σύμφωνα μ τν κοιν νόμο τν σωμάτων, κι μακάρια ψυχή του, γκαταλείποντας τό χμα, μεταφέρθηκε στν Δεσπότη πού ποθοσε κα γι τν ποίο τέλεσε κείνους τος μακροχρόνιους κα συνεχες γνες κα τ παλέματα. Κα προσμετρήθηκε μ τος σιους ατς σιος, μ τος εράρχες εράρχης, μ τος θεολόγους θεολόγος, μ τος θλητς θλητής, μ τος μολογητς μολογητς κα μ τος μάρτυρες ναίμακτος μ τ θέλησή του μάρτυρας. Κι τι στ’ λήθεια πρξε τέλειο τό μαρτύριο σ’ ατν μ τ δική του πιθυμία, τ ποδείξαμε κανοποιητικ κι εναι εκολο ν τ καταλάβει καθένας.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου