«Τό σφάλλειν ἀνθρώπινον,
τό ἐμμένειν
σατανικόν, τό μετανοεῖν
θεῖον»! Τοῦ Δημητρίου Χατζηνικολάου, πρ. Ἀν. Καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου Ἰωαννίνων
επιμέλεια κειμένου: πρωτοπρεσβ.Δημήτριος Αθανασίου
Εισαγωγικά
Δημοσιεύουμε το πρώτο μέρος του διαλόγου του
κ.Δ.Χατζηνικολάου με τον δημοσιογράφο κ.Τρακάδα της εφημερίδας ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ και αφορά την ερμηνεία του ΙΕ Κανόνα της ΑΒ
Συνόδου. Με τον αρθρογράφο κ.Δ.Χ έχουμε διαφωνήσει πολλές φορές, αλλά θεωρώ το
συγκεκριμένο άρθρο ‘ένα από τα καλύτερα που έχω διαβάσει και προτείνω να
μελετηθεί. Σημειώνω ότι δεν συμφωνώ με την άποψη ότι το πρώτο βήμα της αίρεσης του Οικουμενισμού έγινε 1924 , με την εισαγωγή του νέου ημερολογίου, αλλά εισήχθη με τις εγκυκλίους 19ο2 και 192ο και στην Ελλαδική Εκκλησία εισήχθη στην εποχή του Όθωνος.
π.Δ.Α
Περί τοῦ
ΙΕ՛ τῆς ΑΒ՛ καί πάλιν ὁ λόγος
Γράφει ὁ
κ. Τρακάδας: «Ὁ Κανων εἶναι δυνητικός, τόσον ἐπειδὴ συμφωνοῦν ὅλοι
οἱ Κανονολόγοι, ἐν οἷς καὶ
ὁ ἀνυπέρβλητος π. Ἐπιφάνιος,
ὅσον καὶ ἀπὸ τὴν
συγκεκριμένην διατύπωσίν του: οὔτε
ἐπιβάλλει ἀποτείχισιν οὔτε τιμωρεῖ ὅσους
δὲν διακόπτουν τὴν κοινωνίαν (εἰς τὴν ἀντίθετον
περίπτωσιν -ὅπου θὰ ἦτο
ὑποχρεωτικός-, θὰ ὑπῆρχε σαφὴς προσταγὴ
καὶ ἐπιπλέον τιμωρία διὰ
τοὺς μὴ τηροῦντας αὐτόν).
Τὰ ὅσα ἰσχυρίζεται
ὁ κ. Χατζηνικολάου, δηλ. ὅτι «ὁ Κανὼν
δὲν εἶναι οὔτε ὑποχρεωτικὸς οὔτε δυνητικὸς»
εἶναι κενολογίαι, διότι
μόνον δύο δυνατότητες ὑπάρχουν
«tertium non datur». Ἂν δὲν εἶναι οὔτε
ὑποχρεωτικὸς οὔτε δυνητικός, τότε τί εἶναι; Ἂν
ὁ κ. Χατζηνικολάου δὲν τὸν θεωρῆ
τίποτε ἀπὸ τὰ
δύο, τότε διατί παρέθεσε τὸν
Βαλσαμῶνα καὶ τὸν
Μίλας, ὑπογραμμίζων ὅτι αὐτοὶ
τὸν θεωροῦν ὑποχρεωτικόν;
Τελικῶς, ὅλοι οἱ Κανονολόγοι κάνουν λάθος καὶ μόνον ὁ
κ. Χατζηνικολάου ἔχει
δίκαιον; ... Διερωτᾶται
κανείς: τότε διὰ ποῖον λόγον ἐθεσπίσθη ὁ
ΙΕ΄ Κανών, ἂν ὄχι διὰ νὰ
θέση ὅρους εἰς τὴν πρᾶξιν
τῆς ἀποτειχίσεως;»
Ἐκκινῶ τήν ἀπάντησίν μου ἀπό
τό τελευταῖον ἐρώτημα τοῦ κ. Τρακάδα: «διὰ ποῖον
λόγον ἐθεσπίσθη ὁ ΙΕ΄ Κανών;». Ὁ π. Γεώργιος Μεταλληνός (+2019)
μᾶς ἐδίδαξεν ὅτι
ἡ ὀρθή ἑρμηνεία
τῶν ἱστορικῶν
γεγονότων ἀπαιτεῖ τήν κατανόησιν τῶν συνθηκῶν πού ἐπεκράτουν
ὅταν αὐτά συνέβησαν. Οἱ ἱστορικοί
Ἀρχιμ. Β. Στεφανίδης (Ἐκκλησιαστική ἱστορία: ἀπ’ ἀρχῆς μέχρι σήμερον, Ἐκδ.
Παπαδημητρίου, Β՛ ἔκδ., Ἀθῆναι,
1959, σ. 345-349) καί Ἀρχιμ.
Φ. Βαφείδης (Ἐπίτομος ἐκκλησιαστική ἱστορία: Ἀπό τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ μέχρις ἁλώσεως τῆς Κωνσταντινουπόλεως (1-1453
μ.Χ.) πρός χρῆσιν τῶν σχολείων, Κων/λις, 1884,
σ. 157-160) μᾶς πληροφοροῦν ὅτι
ἡ ΑΒ՛ Σύνοδος (861) συνεκλήθη διά δύο λόγους. Πρῶτον, διότι εἶχεν ἀναβιώσει ἡ
ἤδη καταδικασθεῖσα ὑπό τῆς Ζ՛
Οἰκ.
Συνόδου (787) αἵρεσις
τῆς εἰκονομαχίας καί οἱ εἰκονομάχοι
ἐδίωκον τούς Ὀρθοδόξους, φθάσαντες εἰς τό σημεῖον νά τούς φονεύουν διά μαχαίρας κατά τήν Α՛ συνεδρίαν τῆς Συνόδου (Πηδάλιον, σ.
344). Δεύτερον, διότι οἱ Ὀρθόδοξοι ἦσαν τότε διῃρημένοι
εἰς δύο ἀντιμαχομένας, ἀλληλοϋβριζομένας, ἀλληλοκαθῃρουμένας καί ἀλληλοαναθεματιζομένας
μερίδας: τούς «Ζηλωτάς», οἱ
ὁποῖοι ἐστήριζον
τόν Ἰγνάτιον, καί τούς
«Πολιτικούς», οἱ ὁποῖοι
ἐστήριζον τόν Φώτιον. Οἱ μέν ἦσαν ἐχθροί
τῆς ἀρξαμένης ἀναγεννήσεως
τῶν γραμμάτων, οἱ δέ θιασῶται αὐτῆς· οἱ μέν ἐπολέμουν
τάς ἐπεμβάσεις
τῆς
πολιτείας εἰς τά ἐκκλησιαστικά,
οἱ δέ ἦσαν ὑπέρ αὐτῶν ἤ
τοὐλάχιστον ἠνείχοντο αὐτάς· οἱ μέν ἐστιγμάτιζον
δημοσίως τάς ἠθικάς
παρεκτροπάς, οἱ δέ ἦσαν ἐπιεικεῖς.
Ὁ Ἰγνάτιος μάλιστα ἠρνήθη
τήν θείαν κοινωνίαν εἰς τόν
πανίσχυρον κυβερνήτην τοῦ
Βυζαντινοῦ κράτους Βάρδαν,
λόγῳ τῆς σχέσεως αὐτοῦ
μέ τήν Εὐδοκίαν, συζύγου τοῦ ἀποθανόντος
υἱοῦ του. Ἀλλά
καί ὁ Φώτιος ἐτιμώρησε καί ἐξώρισε πολλούς ἐκ τῶν ἀντιπάλων
του. Διά τούς λόγους αὐτούς,
ὑπῆρχε μέγας διχασμός καί πολλαί ἀλληλοκαθαιρέσεις καί ἀλληλοαναθεματισμοί, ἄρα καί πολλαί ἀποτειχίσεις. Συνεπῶς, ὑπῆρχε
τότε ἡ ἀδήριτος ἀνάγκη ν’ ἀποφανθῇ ἡ
ΑΒ՛ Σύνοδος πότε ἐπιτρέπεται ἡ ἀποτείχισις
(ὅταν ἐγίνετο λόγῳ τῆς
εἰκονομαχίας) καί πότε ὄχι (ὅταν ἐγίνετο
διά λόγους ἠθικῆς κ.λπ.).
Αὐτό ἀκριβῶς ἔπραξεν
ἡ Σύνοδος διά τοῦ ΙΕ՛ Κανόνος: διέκρινε τούς ἀποτειχισμένους εἰς
δύο κατηγορίας καί τούς μέν ἐπῄνεσε τούς δέ κατέκρινε. Δέν ἠσχολήθη μέ τούς μή ἀποτειχιζομένους, καθότι
τό θέμα της δέν ἦτο «τί
δέον γενέσθαι ἐν καιρῷ αἱρέσεως».
Οὔτε ἐχρειάζετο ν’ ἀσχοληθῇ μέ τό γενικώτερον αὐτό
θέμα, ἐφόσον τό ὑποχρεωτικόν τῆς ἀποτειχίσεως
τῶν ἐν γνώσει κοινωνούντων μέ τήν αἵρεσιν ἀπετέλει κρυσταλλίνην
διδασκαλίαν τῆς Ἐκκλησίας ἀπό
τήν ἀποστολικήν ἐποχήν καί εἶχεν ἤδη θεσπισθῆ
ὑπό τῆς Ζ՛ Οἰκ.
Συνόδου: «Τοῖς κοινωνοῦσιν ἐν γνώσει τοῖς
ὑβρίζουσι καί ἀτιμάζουσι τάς σεπτάς Εἰκόνας, ἀνάθεμα» (Ζ’ Οἰκ.
Σύνοδος, Πράξεις Α' και Ε'). Ὁ
«Δυνητισμός», ὅτι δηλαδή ὁ ΙΕ՛ Κανών ἐπιτρέπει
δῆθεν εἰς τόν πιστόν νά μή ἀποτειχίζηται πρό συνοδικῆς διαγνώσεως ἀπό μίαν κατεγνωσμένην ὑπό Πατέρων ἤ Συνόδων αἵρεσιν πού κηρύσσεται «γυμνῇ τῇ
κεφαλῇ», καί ἐν γνώσει του νά κοινωνῇ μέ αὐτήν, ἀντιβαίνει
εἰς τήν διδασκαλίαν τῆς Ἐκκλησίας
καί παραχαράσσει ὠμῶς τόν ἐν λόγῳ
Κανόνα. Ὅσον δέν
κατανοεῖται τό οὐσιῶδες
αὐτό γεγονός, ὅτι τό θέμα τοῦ Κανόνος ἦτο ἀποκλειστικῶς καί μόνον οἱ ἀποτειχισμένοι,
πρός ἐξάλειψιν τοῦ μεγάλου διχασμοῦ καί τῶν ταραχῶν,
καί ὄχι «τί
δέον γενέσθαι ἐν καιρῷ αἱρέσεως»,
καί γίνεται προσπάθεια νά ἑρμηνευθῇ ὡς
εἴτε δυνητικός εἴτε ὑποχρεωτικός, ἀναποδράστως
θά παρερμηνεύηται, καθότι τρίτη δυνατότης δέν ὑπάρχει. Ὡς θά ἴδωμεν κατωτέρω, καί ὁ
κ. Τρακάδας, ἀντιφάσκων
πρός ἑαυτόν,
γράφει -- ἐπιτέλους ὀρθῶς!
-- ὅτι «ὁ ΙΕ΄ Κανὼν δὲν
ἐπιτρέπει τὴν κοινωνίαν μὲ αἱρετικούς»!
Εἰς τήν ἀπάντησίν του εἰς τό πρῶτον ἄρθρον μου («ΟΤ», 10-11-23), ὁ κ. Τρακάδας ἔγραψεν: «Ὁ κ. Χατζηνικολάου προβαίνει περαιτέρω καὶ εἰς παράθεσιν χωρίων ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς, Ἁγίων Πατέρων καὶ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Γνωστὸν τοῖς πᾶσι ὅτι ἡ Ἁγία Γραφὴ καὶ ἡ Ἱ. Παράδοσις βρίθουν προτροπῶν ἀποφυγῆς τῶν αἱρετικῶν, ἑτεροφρόνων, σχισματικῶν κ.ἄ. Ἀλλοίμονον! Ἦτο ποτὲ δυνατὸν νὰ ἐνεθάρρυνον οἱ Θεοφόροι Διδάσκαλοι ἔστω τὴν συναναστροφὴν μὲ «ἄνδρας λαλοῦντας διεστραμμένα» ἐμβάζοντες εἰς πειρασμὸν ἀποπλανήσεως τοὺς πιστούς; Ὡστόσον, ἀφ’ ἑνὸς δύνανται νὰ παρατεθοῦν καὶ περιπτώσεις οἰκονομίας ἀκόμη καὶ εἰς δογματικὰ ζητήματα, ὅπως ἀνεπτύξαμεν εἰς προηγούμενον ἄρθρον, ἀφ’ ἑτέρου καὶ ἐξίσου καταλυτικὸν διὰ τὴν συζήτησιν εἶναι ὅτι: ὅλα αὐτὰ τὰ χωρία ἀνεκεφαλαιώθησαν ἀπὸ συγκεκριμένους Ἱ. Κανόνας περὶ ἀποτειχίσεως. Δὲν ζῶμεν εἰς τὸ 400, 500 ἢ 600, ἀλλὰ μετὰ τὴν Πρωτοδευτέραν Σύνοδον. Ἑπομένως, ἀκόμη καὶ ἂν προσκομίση καὶ δεκάδας ἀκόμα χωρία οὐδὲν θὰ εἰσφέρη ὑπὲρ τῆς ἀποτειχίσεως ... Πάντως, ἡ συνοδικὴ ‘κονίστρα’ κατέληξεν εἰς τὸν ΙΕ΄ Κανόνα».
Τό
κείμενόν του αὐτό ἐσχολίασα ὡς ἑξῆς («ΟΤ», 19-1-24): «Ὁ κ. Τρακάδας ἰσχυρίζεται ὅτι ὁ ἐν
λόγῳ ἱερός Κανών ἔχει λύσει τό θέμα τοῦ τί δέον γενέσθαι ἐν καιρῷ κηρυσσομένης αἱρέσεως,
παρέχων δῆθεν τό δικαίωμα εἰς τόν πιστόν νά ἐπιλέγῃ εἴτε
τήν κοινωνίαν μέ αἱρετικούς
εἴτε τήν ἀποτείχισιν ἀπό αὐτούς, ὁπότε
αἱ ἀναφοραί εἰς
τήν Ἁγίαν Γραφήν, εἰς τούς Ἁγίους Πατέρας καί εἰς
τήν Ζ΄ Οἰκουμενικήν
Σύνοδον, αἱ ὁποῖαι
ἀπαγορεύουν ρητῶς ἐπί
ποινῇ ἀναθεματισμοῦ τήν κοινωνίαν μέ αἱρετικούς, περιττεύουν!!! ... Ἡ γνώμη αὐτή, ἐκτός
ἀπό διαστροφήν τῆς Ἀληθείας,
καθότι, ὡς προανεφέρθη, ὁ ἐν
λόγῳ Κανών ΔΕΝ δίδει εἰς τόν πιστόν τήν ἐπιλογήν νά κοινωνῇ μέ αἱρετικούς, εἰσάγει
καί μίαν νέαν διαστροφήν, καθότι ἐμφανίζει
τήν ΑΒ΄ Σύνοδον νά νομοθετῇ
ἀντιθέτως πρός τήν Ἁγίαν Γραφήν, τάς Οἰκ. Συνόδους καί τούς Ἁγίους Πατέρας!»
Εἰς τήν ἀπάντησίν του («ΟΤ», 19-1-24), ὁ κ. Τρακάδας γράφει ὅτι ὁ ὡς
ἄνω σχολιασμός τοῦ κειμένου του ἀποτελεῖ δῆθεν
«ὠμήν παραχάραξιν» τοῦ ΙΕ՛ Κανόνος καί τῶν
λεγομένων του, καθώς καί ὅτι
ὁ ἰσχυρισμός μου ὅτι
ὁ κ. Τρακάδας ἐμφανίζει τήν ΑΒ΄ Σύνοδον νά
νομοθετῇ ἀντιθέτως πρός τήν Ἁγίαν Γραφήν, τάς Οἰκ. Συνόδους καί τούς Ἁγίους Πατέρας εἶναι δῆθεν ψευδής! Καιρός νά ἴδωμεν ποῖος παραχαράσσει
ὠμῶς τόν ἐν
λόγῳ Κανόνα καί ποῖος ψεύδεται, ὅπως ἀποδεικνύουν αἱ
ἀντιφάσεις τοῦ κ. Τρακάδα. Μήπως δέν ἰσχυρίζεται ὅτι ζῶμεν εἰς
τήν μετὰ τὴν Πρωτοδευτέραν ἐποχήν, ἡ ὁποία
δῆθεν ἐνομοθέτησε τόν «Δυνητισμόν», καί
ἄρα δέν δυνάμεθα πλέον νά ἐπικαλούμεθα προηγουμένας
Συνοδικάς ἀποφάσεις καί
διδασκαλίας; Περαιτέρω, προκειμένου «νά συμμαζέψῃ
τά ἀσυμμάζευτα», ὁ κ. Τρακάδας γράφει: «Ὁ ΙΕ΄
Κανὼν δὲν ἐπιτρέπει
τὴν
κοινωνίαν μὲ αἱρετικούς,
δηλώνει μόνον ὅτι διὰ τοὺς καθ’ ὑποψίαν
αἱρετικοὺς δύναται κανεὶς νὰ παύση τὴν
μνημόνευσιν, ἕως ὅτου ὑπάρξη συνοδικὴ
κρίσις, ἡ ὁποία αὐτὴ
καὶ μόνον θὰ κρίνη τελεσιδίκως ἐὰν ὄντως κάποιος εἶναι
αἱρετικὸς ἢ
ἂν ἄδικα κατηγορῆται
ἢ ἐὰν ἐν
τῷ μεταξὺ ὤν
αἱρετικὸς μετενόησεν» (αἱ ὑπογραμμίσεις
ἡμέτεραι). Πῶς εἴπατε, κ. Τρακάδα, «ὁ
ΙΕ΄ Κανὼν δὲν ἐπιτρέπει
τὴν κοινωνίαν μὲ αἱρετικούς»;
Σύμφωνοι! Ἀντιλαμβάνεσθε, ὅμως, ὅτι ἀντιφάσκετε,
καθότι γράφετε συνεχῶς ὅτι «ὁ Κανών εἶναι
δυνητικός», πού σημαίνει ὅτι
δύναταί τις πρό συνοδικῆς
διαγνώσεως ν’ ἀποτειχισθῇ ἀπό
ψευδεπίσκοπον κηρύσσοντα κατεγνωσμένην αἵρεσιν
«γυμνῇ τῇ κεφαλῇ», ἀλλά
δύναται καί νά κοινωνῇ μέ αὐτόν; Ποῦ ἀκριβῶς ὁ
ἐν λόγῳ Κανών ἀναφέρει τι διά «καθ’ ὑποψίαν
αἱρετικοὺς»;
Πουθενά! Ἐσεῖς τό προσεθέσατε αὐτό εἰς μίαν ἀπεγνωσμένην
προσπάθειαν νά δικαιολογήσητε τάς ἀντιφάσεις
σας! Ὁ Κανών ἀναφέρεται ρητῶς εἰς τήν πρό συνοδικῆς
διαγνώσεως ἀποτείχισιν ἀπό ψευδεπισκόπους κηρύσσοντας
«γυμνῇ τῇ κεφαλῇ» κατεγνωσμένην ὑπό Πατέρων ἤ Συνόδων αἵρεσιν, καί ὄχι εἰς «καθ’ ὑποψίαν αἱρετικοὺς»! Ἡ πρόσθεσις πού ἐκάματε
ἀποτελεῖ ὠμήν παραχάραξιν τοῦ Κανόνος!
Ὁ κ.
Τρακάδας ὁμιλεῖ καί περί οἰκονομίας. Ἀλλ’ ὅπως προανέφερα, ὁ
ΙΕ΄ Κανὼν δέν ἐπιβάλλει τήν ἀποτείχισιν -- αὐτό τό ἔκαμε ἡ
Ζ΄ Οἰκ. Σύνοδος! Ἑπομένως, δέν ἀντιλαμβάνομαι τό νόημα τῆς οἰκονομίας ἐν
προκειμένῳ. Ὁ λόγος διά τόν ὁποῖον
παρέπεμψα εἰς τὸν Βαλσαμῶνα καὶ
τὸν Μίλας εἶναι ὅτι θά ἦτο
παράλειψις νά λέγω τήν ἰδικήν
μου γνώμην, ἄν καί μή εἰδικός, ἐπί ἑνός
θέματος πού ταράσσει τήν Ὀρθοδοξίαν
κατά τά τελευταῖα 100
περίπου ἔτη, καί νά μή ἀναφέρω τάς γνώμας ἐπιφανῶν κανονολόγων. Εἶναι
προδήλως ἐσφαλμένος ὁ ἰσχυρισμός
τοῦ κ. Τρακάδα, ὅτι τὸ «ἐὰν» τοῦ Βαλσαμῶνος εἰς τήν φράσιν «ἐὰν ἑαυτὸν
ἀποτειχίση» καί τό «εὖ ποιοῦντες»
τοῦ Μίλας διά τούς πρό συνοδικῆς διαγνώσεως ἀποτειχειζομένους ἀπό κατεγνωσμένας αἱρέσεις πού κηρύσσονται «γυμνῇ τῇ
κεφαλῇ» ὑποδηλώνουν δῆθεν τό δυνητικόν τοῦ Κανόνος. Διότι ὑπάρχουν πάντοτε οἱ παραβάται τῶν συνοδικῶν ἀποφάσεων
(ἐν προκειμένῳ τῆς
Ζ΄ Οἰκ.), ὁπότε ἐάν τινες ἀποτειχισθοῦν ἀπό
τούς ὡς ἄνω ἐν δυνάμει αἱρετικούς,
αὐτοί ἐπαινοῦνται ὡς
«εὖ ποιοῦντες». Μήπως καί τό «ἐάν» εἰς τό χωρίον «ἐάν
τις τὸν λὸγον τὸν ἐμὸν τηρήσῃ, θάνατον οὐ
μὴ θεωρήσῃ εἰς
τὸν αἰῶνα» (Ἰω. 8:51) σημαίνει ὅτι
ἔχομεν ἄδειαν νά μή τηρῶμεν τόν λόγον τοῦ Χριστοῦ; Ἀλλά,
πῶς εἶναι δυνατόν, κ. Τρακάδα, μέ τό
«εὖ ποιοῦντες» ὁ Μίλας νά ὑποδηλώνῃ δυνητισμόν, καθ’ ἥν στιγμήν ὁ ἴδιος
ὁμιλεῖ διά «δικαίωμα ἅμα καί χρέος»
(«ΟΤ», 10-11-23); «Ἆρά γε
γινώσκεις ἅ ἀναγινώσκεις;» (Πρ. 8:30).
Ὁ κ.
Τρακάδας γράφει ἀκόμη
(χωρίς ν’ ἀναφέρῃ τήν πηγήν) ὅτι «ὁ ἴδιος
ὁ Βαλσαμῶν [sic] καταγράφει ρητῶς τὸ σχόλιόν του ἐπὶ τοῦ Κανόνος, ὅτι
οὗτος παρέχει δικαίωμα ὄχι ὑποχρέωσιν». Εἰς
τό σχόλιον τοῦ Βαλσαμῶνος εἰς Γ.Α. Ράλλη καί Μ. Ποτλῆ, Σύνταγμα τῶν Θείων καί Ἱερῶν Κανόνων, τ. Β΄, σελ.
694-696, δέν ὑπάρχει ἡ φράσις «παρέχει δικαίωμα ὄχι ὑποχρέωσιν». Βεβαίως, ἄν
καί ἡ ἰδική μου ἀνάγνωσις τοῦ
ὡς ἄνω σχολίου τοῦ
Βαλσαμῶνος εἶναι ὅτι αὐτός
θεωρεῖ τόν
Κανόνα ὑποχρεωτικόν,
ἐντούτοις, ἐάν ὑπῆρχεν
ἡ ὡς ἄνω
φράσις, θά μέ εὕρισκε
σύμφωνον, ὑπό τήν
προϋπόθεσιν βεβαίως ὅτι αἱ λέξεις «δικαίωμα» καί «ὑποχρέωσις» θ’ ἀνεφέροντο εἰς τήν ἀποτείχισιν, καί ὄχι
εἰς τήν «μή ἀποτείχισιν», καθότι ὁ Κανών δέν δίδει ἄδειαν κοινωνίας μέ τήν αἵρεσιν. Καί πάλιν, ἡ αἰτία
τῆς πλάνης τῶν «Δυνητιστῶν» εἶναι ὅτι ἐμμένουν
εἰς τό σφάλμα ὅτι τό θέμα τοῦ Κανόνος εἶναι δῆθεν «τί δέον γενέσθαι ἐν καιρῷ
αἱρέσεως» καί προσπαθοῦν νά τόν ἑρμηνεύσουν εἴτε
ὡς δυνητικόν εἴτε ὡς ὑποχρεωτικόν,
ἐνῷ δέν εἶναι
τίποτε ἀπό τά δύο. Ἡ προσφιλής των φράσις ὅτι «ὁ Κανών παρέχει δικαίωμα, ὄχι ὑποχρέωσιν»
εἶναι ὀρθή μόνον ὅσον ἀφορᾶ
τήν ἀποτείχισιν, ἐνῷ
οἱ «Δυνητισταί» τήν ἀντιλαμβάνονται καί ὡς δικαίωμα εἰς τήν κοινωνίαν μέ τήν αἵρεσιν! Αὐτό ἀποδεικνύεται
ὄχι μόνον ἐκ τῶν κειμένων των, τά ὁποῖα, ὅπως μόλις ἀπέδειξα,
εἶναι ἀντιφατικά, ἀλλά καί ἐκ τοῦ
γεγονότος ὅτι κοινωνοῦν ἐν
γνώσει των μέ τήν κατεγνωσμένην ὑπό
Πατέρων καί Συνόδων παναίρεσιν -- ἤ
μᾶλλον πανθρησκείαν -- τοῦ Οἰκουμενισμοῦ! Τί ἔτι χρείαν ἔχομεν
μαρτύρων;
Ἐπ’ εὐκαιρίᾳ, θά ἤθελα
νά σχολιάσω ὅτι, γενικῶς, αἱ συνοδικαί ἀποφάσεις
δύνανται νά οἰκονομηθοῦν ὅταν
ὑπάρχῃ συγκεκριμένος λόγος καί
προοπτική καί πάντοτε «πρός καιρόν», ὄχι
ἐς ἀεί. Ἡ
αἵρεσις τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἤρχισε
νά ἐφαρμόζηται ἐν τῇ πράξει τό 1924 μέ τήν εἰσαγωγήν τοῦ
νέου ἑορτολογίου (ν.ἑ.)· ἐσυνέχισε μέ τήν ἔνταξιν τῶν «ὀρθοδόξων»
εἰς τό «Π.Σ.Ε.» (1948 καί ἑξῆς)·
προέβη ἐπισήμως εἰς τήν «ἄρσιν τῆς
ἀκοινωνησίας», ἤτοι «ἄρσιν» τοῦ
Σχίσματος τοῦ 1054
(7-12-1965)· συνῆψε
συμφωνίας ἑνώσεως μέ
Μονοφυσίτας (1990) καί Παπικούς (1993)· ἀνεγνώρισε
«συνοδικῶς» τάς αἱρέσεις ὡς «ἐκκλησίας»
μέ τήν «ἱστορικήν των ὀνομασίαν» (2016), καί συνεπῶς ἀνεγνώρισε
τόν Παπισμόν ὡς «Καθολικήν Ἐκκλησίαν», πού εἶναι βεβαίως τό ὄνομα τῆς Ὀρθοδόξου
Ἐκκλησίας· καί, μονολεκτικῶς, καλπάζει! Διό καί ἡ Ρωσσική Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία
τῆς Διασπορᾶς (ΡΟΕΔ) ἀνεθεμάτισε τόν Οἰκουμενισμόν
(1983), πλῆθος δέ συγχρόνων
πατέρων, ἐν οἷς καί ὁ Ἅγιος
Ἰουστῖνος Πόποβιτς (1979+), ἀπεφάνθησαν ὅτι εἶναι «παναίρεσις»! Παρά ταῦτα, ἐσεῖς κ. Τρακάδα, κοινωνεῖτε μέ τούς Οἰκουμενιστάς ψευδεπισκόπους,
κάμνοντες «οἰκονομίαν»
χωρίς καμμίαν προοπτικήν καί χωρίς χρονικά ὅρια,
θεωροῦντες προφανῶς αὐτούς ὡς
«καθ’ ὑποψίαν αἱρετικούς»!
Τέλος,
ὁ κ. Τρακάδας θεωρεῖ ἀτυχές
τό παράδειγμα τῆς ὑπό τοῦ Ἀλεξανδρείας
Ἡρακλᾶ καθαιρέσεως τοῦ Θμουΐδος Ἀμμωνίου, ἐπειδή αὐτός
ἐκοινώνησε μέ τόν Ὠριγένην, πρίν ὁ τελευταῖος καταδικασθῇ ὡς αἱρετικός, τό ὁποῖον
ἀνέφερα, προκειμένου νά
δείξω τό ὑποχρεωτικόν τῆς ἀποτειχίσεως
ἀκόμη καί ἀπό ἀκρίτους αἱρετικούς.
Ὁ κ. Τρακάδας γράφει ὅτι ἠναγκάσθη «μετά λύπης» νά «καταδείξῃ» ὅτι
δῆθεν παραποιῶ τά ἱστορικά γεγονότα, ὥστε
νά λάβω «ὁριστικήν καί ἀποστομωτικήν ἀπάντησιν», διότι, ὅπως γράφει, ὁ Ὠριγένης
ἦτο πολλαπλῶς καταδικασμένος ὡς αἱρετικός. Ὡς πηγάς, ὁ κ. Τρακάδας προσκομίζει τόν Δοσίθεον, εἰς τόν ὁποῖον
παρέπεμψα καί ἐγώ, καθώς
καί τόν ἱ. Φώτιον. Ἀλλ’ ἡ φράσις τοῦ
Δοσιθέου, «τοῦ Ὡριγένους ἐξωσθέντος τῆς Ἐκκλησίας
ὡς βλασφήμου ὑπό τοῦ Ἀλεξανδρείας
Ἡρακλᾶ» (Δωδεκάβιβλος, Βιβλίον
Γ΄, Κεφ. Η΄, Παρ. Β΄), σημαίνει ὅτι
ὁ Ἡρακλᾶς ἐξεδίωξε τόν Ὠριγένην ἀπό τήν Ἐκκλησίαν
τῆς Ἀλεξανδρείας, ὄχι
ὅμως καί ὅτι τόν ἀφώρισεν! Ὁ
δέ Φώτιος γράφει: «Ἦν ἐν ταῖς ἡμέραις
τοῦ αὐτοῦ
ἁγιωτάτου Ἡρακλᾶ Ὠριγένης
ὁ καλούμενος Ἀδαμάντιος, τήν ἰδίαν φανερῶς ἐξηγούμενος
αἵρεσιν, τετράδι καί
παρασκευῇ. Τοῦτον τοίνυν ὡς παραποιοῦντα τήν ὑγιαίνουσαν διδασκαλίαν, καί παραχαράσσοντα τήν ὀρθόδοξον πίστιν, ἐχώρησεν ὁ αὐτός
ἅγιος ἐπίσκοπος Ἡρακλᾶς
καί ἐδίωξε τῆς Ἀλεξανδρείας.
Ὁ δέ αὐτός ἐκκήρυκτος Ὠριγένης, ἀπερχόμενος εἰς
τάς τῆς Συρίας πόλεις ...»
(P.G. 104, 1229). Αὐτά
σημαίνουν ἐξορίαν τοῦ Ὠριγένους
ἀπό τήν Ἐκκλησίαν τῆς Ἀλεξανδρείας,
κ. Τρακάδα, ὄχι ἀφορισμόν! Ἐσεῖς
παρεποιήσατε τά χωρία τοῦ ἱ. Φωτίου καί τοῦ Δοσιθέου, ὄχι ἐγώ! Ἄν
ὁ Ἡρακλᾶς
εἶχεν ἀφορίσει τόν Ὠριγένην, τότε ὁ Φώτιος καί ὁ Δοσίθεος ἀσφαλῶς θά τό ἔγραφον.
Ὁ Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τῆς
Χάλκης Β. Σταυρίδης γράφει: «Καί ὁ
ἱ. Φώτιος ὁμιλεῖ περί τῆς
ὑπό τοῦ Ἡρακλᾶ ἐκ
τῆς Ἀλεξανδρείας ἐκδιώξεως τοῦ Ὠριγένους»
(Αἱ Ὠριγενιστικαί Ἔριδες, 1958, σελ. 559, αἱ ὑπογραμμίσεις
ἡμέτεραι).
Ἐκ τῶν ὑστέρων,
συνεβουλεύθην πολλούς ἱστορικούς,
οἱ ὁποῖοι
γράφουν μέν πολλά διά τόν Ὠριγένην,
ἀλλά δέν ἀναφέρουν καταδίκην του ὡς αἱρετικοῦ ἐν ὅσῳ αὐτός
ἔζη. Βλ. π.χ. Εὐσεβίου Καισαρείας, Ἐκκλησιαστική ἱστορία, Βιβλίον ΣΤ΄. Ὁ Στεφανίδης (ἔ.ἀ.,
σ. 238-239) ἀναφέρει ὅτι, κατά μίαν γνώμην ἐκφρασθεῖσαν εἰς
τήν Ε΄ Οἰκ. Σύνοδον, ὁ Ὠριγένης
«ἐθεωρήθη ὡς διαρκῶς ἐκ
τῆς Ἐκκλησίας ἀποκλεισθείς,
ὅτε ἀκόμη ἔζη»
καί ὅτι, κατά τόν αὐτοκράτορα Ἰουστιανιανόν, ἀφωρίσθη ὑπό τοῦ
Ἡρακλᾶ. Οἱ περισσότεροι ἱστορικοί,
ὅμως, ἀναφέρουν μόνον τήν καθαίρεσιν τοῦ Ὠριγένους
ὑπό τοῦ Ἀλεξανδρείας
Δημητρίου εἰς δύο συνόδους
(231-232) διά τόν αὐτο-ευνουχισμόν
του καί διά τήν παρ’ ἐνορίαν
χειροτονίαν του εἰς
πρεσβύτερον (Στεφανίδης, ἔ.ἀ., σελ. 126). Οἱ Σταυρίδης
(ἔ.ἀ.,
σελ. 554) καί Στεφανίδης (ἔ.ἀ., σελ. 126) θέτουν ἐρωτηματικόν εἰς τό ἄν αἱ
δύο αὐταί σύνοδοι ἀφώρισαν τόν Ὠριγένην. Μάλιστα, ὁ Σταυρίδης (ἔ.ἀ.,
σελ. 556) γράφει περαιτέρω: «Ὡρισμένοι
ἐκ τῶν ἀρχαίων
-- μεταγενεστέρων τοῦ
Ὡριγένους -- καί ἐκ τῶν συγγραφέων τῶν
νεωτέρων χρόνων προσθέτουν εἰς τά αἴτια
τῆς ὑπό τοῦ
Δημητρίου καταδίκης τοῦ Ὠριγένους καί τάς δογματικάς αὐτοῦ
ἀποπλανήσεις. Ἡ ὑπόθεσις
αὕτη δέν ἔχει ὑπέρ αὐτῆς μαρτυρίας τῶν συγχρόνων τοῦ Ὠριγένους, οὔτε εἶναι δυνατόν νά φέρῃ πολλάς πιθανότητας ὑποστηρίξεως, ἕνεκα τῆς ἐξαιρετικῆς θέσεως, τήν ὁποίαν ἐξηκολούθει νά κατέχῃ ὁ Ὠριγένης κατά
τούς χρόνους τῆς μετέπειτα
αὐτοῦ Ἐκκλησιαστικῆς σταδιοδρομίας ἐν Καισαρείᾳ καί λόγῳ τοῦ
ὅτι ὁ παράγων οὗτος
ἐτονίσθη μᾶλλον κατά τήν διάρκειαν τῶν Ὠριγενιστικῶν Ἐρίδων»
(τέλος τοῦ Γ΄, ἀρχή τοῦ Δ΄ αἰῶνος,
αἱ ὑπογραμμίσεις ἡμέτεραι).
Ὁ Βαφείδης (ἔ.ἀ.,
σελ. 91) γράφει ὅτι ὁ Ὠριγένης
κατέστη ὕποπτος διά
δογματικάς ἀποκλίσεις μετά τήν
αἵρεσιν τοῦ Ἀρείου
(Δ΄ αἰών). Ὁ δέ Σωκράτης (Ε΄ αἰών, Ἐκκλησιαστική ἱστορία, ἐκ τῆς Β΄ ἐκδ.
τοῦ Migne, Ἀθῆναι,
1901) γράφει διά τόν Ὠριγένην
ὅτι ἦτο ἀνήρ
πάσης σοφίας ἐπιστήμων (σ.
165)· ὅτι ματαίως ἐκατηγορήθη (σ. 321)· ὅτι ἦτο μεγάλη ἡ
δόξα του εἰς ὅλην τήν οἰκουμένην (σ. 323)· ὅτι
ὁ Μ. Ἀθανάσιος ἐχρησιμοποίει τά βιβλία του κατά τῶν Ἀρειανῶν (σ. 412)· ὅτι τά βιβλία του διεβλήθησαν καί
κατεκρίθησαν, ἀλλ’ ὄχι ὁ ἴδιος,
καθώς καί ὅτι ὁ Ἐπιφάνιος
Κύπρου (Δ΄ αἰών) δέν τόν
εἶχεν ἀκοινώνητον (σ. 413, 417). Αὐτά ἀρκοῦν
διά νά θεωρηθῇ ἀβεβαία ἡ καταδίκη τοῦ Ὠριγένους ὡς αἱρετικοῦ ἐν ὅσῳ ἀκόμη
ἔζη (ἀπέθανε τό 254). Συνεπῶς, οἱ πανηγυρισμοί τοῦ
κ. Τρακάδα, ὁ ὁποῖος
ταυτίζει τήν «ἔξωσιν» τοῦ Ὠριγένους
ἀπό τήν Ἐκκλησίαν τῆς Ἀλεξανδρείας
μέ τόν ἀφορισμόν του, καθώς
καί αἱ ψευδεῖς κατηγορίαι του ἐναντίον μου, δείχνουν τήν ἐπιπολαιότητα καί τήν ἀμάθειάν του.
Ἄς μοῦ ἐπιτραπῇ, ὅμως,
νά ἐρωτήσω τά ἑξῆς.
Πρῶτον, ὅταν αἱ γνῶμαι
τῶν ἱστορικῶν
διΐστανται εἰς τό θέμα τῆς καταδίκης τοῦ Ὠριγένους ὡς αἱρετικοῦ ἐν ὅσῳ αὐτός
ἔζη, πῶς ὁ
κ. Τρακάδας εἶναι σίγουρος
καί μάλιστα γράφει ὅτι δῆθεν παρεποίησα τά
ἱστορικά γεγονότα;
Δεύτερον, ἀντιλαμβάνεται ὅτι τό παράδειγμα αὐτό ὄχι μόνον δέν εἶναι
ἄσχετον, ὅπως γράφει, ἀλλά εἶναι καί καταλυτικόν διά τήν περίστασιν; Διότι, ναί
μέν ἴσως νά μή εἶναι κατάλληλον νά χρησιμοποιηθῇ διά τήν περίπτωσιν τῶν ἀκρίτων
αἱρετικῶν (τοῦτο ἀπαιτεῖ περαιτέρω ἔρευναν), ἀλλά ἐλέγχει
τόν κ. Τρακάδαν, ὁ ὁποῖος
ἀφενός «πανηγυρίζει» διά
τήν ἀβεβαίαν καταδίκην
τοῦ Ὠριγένους ὡς
αἱρετικοῦ ὑπό μιᾶς ἐνδημούσης
συνόδου, καί ἀφετέρου
καταφρονεῖ τόν βέβαιον ἀναθεματισμόν μιᾶς τοπικῆς Ἐκκλησίας (τῆς
ΡΟΕΔ) κατά τοῦ Οἰκουμενισμοῦ (1983)! Μέ τόν ὁποῖον
ὄχι μόνον κοινωνεῖ, ἄν
καί γράφει ὅτι οἱ Θεοφόροι Πατέρες ἀπαγορεύουν τήν συναναστροφὴν μὲ «ἄνδρας
λαλοῦντας διεστραμμένα», ἀλλά καί κατακρίνει τούς ἀποτειχιζομένους! Πλήρης ἀναντιστοιχία λόγων καί πράξεων!
………………………………………………………………………………….
Να βάλετε και τις απαντήσεις του θεολόγου κ. Τρακάδα απέναντι στις αερολογίες του παλαιοημερολογίτη Δ. Χατζηνικολάου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑτυχέστατα επιεικώς τα γραφόμενα από τον Δ. Χατζηνικολάου. Το δίκαιο βρίσκεται στον θεολόγο κ. Τρακάδα.
Οι θέσεις του κ.Τρακάδα γράφονται και σχολιάζονται στο άρθρο ΑΠΟ ΤΟΝ κ.Δ.Χ. Αν είναι διαφορετικές να γράψετε ακριβώς που διαφέρουν για να μιλάμε με συγκεκριμένα δεδομένα.
Διαγραφήπ.Δ.Α
@ Ανώνυμος18 Απριλίου 2024 στις 12:08 μ.μ.
ΔιαγραφήΤό ὑφάκι σου αὐτό μοῦ εἶναι πολύ οἰκεῖον ἀπό τά «σχόλια» 2-3 τρόλ πού «σχολίαζαν» πρό μερικῶν ἐτῶν στό καλόν ἱστολόγιον «Ὀρθόδοξη Φωνή». Ἐννοεῖται ὅτι δέν κάμνω διάλογον μέ τρόλ, ἀλλ' ἁπλῶς τούς εἶπα τότε ὅτι εἶναι «σχολιασταί τῶν €0,60 τό κομμάτι». Τί ἔγινε, λάβατε καμμίαν αὔξησιν, λόγῳ πληθωρισμοῦ;
Τις παρανοϊκές φαντασίες σου Δ. Χατζηνικολάου περι δήθεν τρόλ και περι δήθεν σχολιαστών επι πληρωμή να τις κρατήσεις για τον εαυτό σου!
ΔιαγραφήΌ,τι δεν μας αρέσει, δεν μπορεί να το συκοφαντούμε με παρανοϊκές φαντασίες!
Άφησε τα περι "υφάκιου" και κοίταξε να μετανοήσεις για τις παλαιοημερολογίτικες πλάνες σου και την αγιομαχία εναντίον των συγχρόνων αγίων που δεν παραδέχεσαι!
Τώρα για τη δημοσίευση, έχω να πω ότι πρέπει να προβάλλονται ταυτόχρονα και οι θέσεις του κ. Τρακάδα, όχι, μόνο οι απαντήσεις του παλαιοημερολογίτη Δ. Χατζηνικολάου.
Ο θεολόγος κ. Τρακάδας μετά δεν απάντησε στις αερολογίες και στις πλάνες του Δ. Χατζηνικολάου; Αν ναι , γιατί δεν τις βάζετε;
Εδώ φαίνονται οι θέσεις και απαντήσεις του θεολόγου κ. Τρακάδα για τον ΙΕ΄ Κανόνα ως υποχρεωτικό, στις αερολόγίες του παλαιοημερολογίτη Δ. Χατζηνικολάου.
ΔιαγραφήἈπάντησις πρὸς ἐμμένοντας εἰς τὴν ἀμάθειαν
Γράφει ὁ κ. Παῦλος Τρακάδας, θεολόγος
https://orthodoxostypos.gr/%cf%80%cf%81%e1%bd%b8%cf%82-%ce%bc%ce%b5%ce%bc%ce%b1%ce%b8%ce%b7%ce%ba%cf%8c%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%b5%e1%bc%b0%cf%82-%cf%84%e1%bd%b8-%ce%b1%e1%bc%b1%cf%81%ce%b5%cf%84%ce%af%ce%b6%ce%b5%ce%b9%ce%bd/
Και εδώ η πρώτη επιτυχής απάντηση του θεολόγου κ. Τρακάδα προς τον Δ. Χατζηνικολάου για το ίδιο θέμα.
ΔιαγραφήἈπάντησις πρὸς μὴ μεμαθηκότας
Γράφει ὁ κ. Παῦλος Τρακάδας, θεολόγος
https://orthodoxostypos.gr/%ce%b5%e1%bc%b6%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%b1%ce%b9%cf%81%ce%b5%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%e1%bc%a4-%e1%bd%91%cf%80%ce%bf%cf%87%cf%81%ce%b5%cf%89%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%e1%bc%a1/
Επειδή διακρίνω κάποιο εκκλησιαστικό ρατσισμό καλό θα είναι να σχολιάζουμε μόνο τα άρθρα, σεβόμενοι τις επιλογές στην προσωπική ζωή του κάθε αρθρογράφου. Στο συγκεκριμένο άρθρο ούτε αγιομαχία υπάρχει ούτε κάτι άλλο απ΄αυτά που εννοείτε.
ΔιαγραφήΑγαπητέ Ανώνυμε, και λοιποί δυνητιστές: Ο ΙΕ’ ΚΑΝΩΝ της ΑΒ ΣΥΝΟΔΟΥ αναφέρει ότι όσοι αποτειχίζονται από τον αιρετικό επίσκοπο, όχι μόνο δεν κατακρίνονται, αλλά είναι άξιοι επαίνου, και όχι μόνο δεν είναι σχισματικοί, αλλά προστατεύουν την εκκλησία από τα σχίσματα και τις αιρέσεις. Εσείς λέτε ότι ο κανόνας είναι προαιρετικός. Δηλαδή άμα θέλουμε προστατεύουμε την εκκλησία από τα σχίσματα και τις αιρέσεις, άμα θέλουμε μπορούμε να τα αφήσουμε…
ΔιαγραφήΗ Αγία Γραφή λέει ότι δεν μπορεί να συνυπάρχει το φως με το σκότος, η αλήθεια με το ψέμα, το καλό με το κακό. Και Απόστολος Παύλος λέει «μη συγκοινωνήτε τοις έργοις τοις ακάρποις του σκότους, μάλλον δεν και ελέγχετε». Εσείς όμως λέτε ότι άμα θέλουμε μπορούμε να συγκοινωνούμε με τα έργα του σκότους (όπως είναι οι αιρέσεις), άμα θέλουμε μπορούμε να μην συγκοινωνούμε…
Θα μπορούσα να δώσω και άλλα πολλά παραδείγματα. Καταλαβαίνετε πόσο ηλίθια είναι η θεωρία σας;; Σίγουρα το καταλαβαίνετε απλώς είστε βολεψάκηδες…
Και τα «επιχειρήματά» σας είναι αερολογίες και ο κάθε νοήμων το βλέπει αυτό. Είπαμε, και εσείς το βλέπετε, αλλά δεν σας νοιάζει, γιατί φοβάστε μην ξεβολευτείτε.
ΔιαγραφήΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΡΗΓΑΣ
(Ξέχασα πριν να γράψω το όνομά μου)
Ἀγαπητέ κ. Ρήγα, ἡ ἐπιχειρηματολογία σας εἶναι ἀπολύτως ὀρθή καί τεκμηριωμένη. Κατά τόν θεολόγον κ. Παῦλον Τρακάδαν, ὅμως, αὐτά ὅλα τά ἔλαβεν ὑπ' ὄψιν της ἡ ΑΒ' Σύνοδος καί δῆθεν κατέληξεν εἰς τόν ... «Δυνητισμόν»! Κατ' αὐτόν, συνεπῶς, δέν δυνάμεθα νά ἐπικαλούμεθα τήν Ἁγίαν Γραφήν, τούς Ἁγίους Πατέρας καί τήν Ζ' Οἰκ. Σύνοδον, διότι ζοῦμε εἰς τήν ἐποχήν μετά τήν ΑΒ' Σύνοδον, ἡ ὁποία κατ' αὐτόν ἀντινομοθέτησε πρός τήν Ἁγίαν Γραφήν καί τήν Ἱ. Παράδοσιν! Ἡ ἀντιπαράθεσίς μου μέ αὐτόν ἄρχισε τόν Νοέμβριον τοῦ 2023, ἐπειδή εἶχε γράψει εἰς πρωτοσέλιδον ἄρθρον τοῦ «Ο.Τ.» ὅτι οἱ ἀποτειχισμένοι ἐξυπηρετοῦν τά καταχθόνια σχέδια τοῦ Οἰκουμενισμοῦ!!! Μιλᾶμε γιά τήν ἀπόλυτον διαστροφήν!
ΔιαγραφήΔεν υπάρχει κανένας εκκλησιαστικός "ρατσισμός" όταν λέμε τις αλήθειες για τις απόψεις του Δ. Χατζηνικολάου και του οποιουδήποτε, παλαιοημερολογίτη σχισματικού ή αιρετικού.
ΔιαγραφήΟύτε αναφερθήκαμε στην προσωπική ζωή του.
Όμως δεν μπορούμε να βάλουμε παρωπίδες μπροστά στην αλήθεια, ότι το ίδιο πρόσωπο δεν παραδέχεται τους σύγχρονους αγίους! Γιατί θέλετε να το κρύψουμε; Αυτό είναι αγιομαχία, που φθάνει στα όρια τις βλασφημίας του Αγίου Πνεύματος που δημιουργεί τους αγίους!
Αφήστε λοιπόν την νεοεποχίτικη ορολογία "ρατσισμός" για ό,τι δεν μας αρέσει και δείτε την πραγματικότητα, ότι οι παλαιοημερολογίτικες σχισματικές απόψεις και πλάνες και η αγιομαχία δεν είναι της Εκκλησίας, αλλά πράγματα που καταδικάζει η Ορθόδοξη Εκκλησία!
Διαβάστε πιο κάτω, τί γράφει ο άγιος Γέροντας Εφραίμ της Αριζόνας για τους παλαιοημερολογίτες, για να αφήσω τί γράφει ο άγιος Επιφάνιος ο Θεοδωρόπουλος και μην παραφέρεστε, όταν κατακρίνουμε τον παλαιοημερολογιτισμό και τις πλάνες του. Μήπως και ο άγιος Γέροντας Εφραίμ έπασχε δήθεν από εκκλησιαστικό "ρατσισμό" (κατα την νεοεποχίτικη ορολογία που χρησιμοποιήσατε);
Γερόντας Εφραίμ Φιλοθεΐτης για παλαιοημερολογίτες
https://elderephraimarizona.blogspot.com/2018/08/blog-post_10.html
Ορθόδοξος
Μπορείτε να μου εξηγήσετε μια απλά απορία.Ο ΙΕ κανόνας της ΑΒ Συνόδου, που τον παρουσιάζω στην αρχή του άρθρου έχει δύο μέρη. Στο πρώτο λεει ρητά πότε ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΥΕΤΑΙ η διακοπή εκκλησιαστικής κοινωνίας κληρικών απο επισκόπους και το δεύτερο μέρος (που είναι χρωματισμένο κίτρινο) λέει πότε επιτρέπεται. Δηλαδή ο κανόνας αυτός είναι και ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΣ ως προς το ένα μέρος και ΔΥΝΗΤΙΚΟΣ ως προς το άλλο;;. Επίσης ο κανόνας αυτός δίπλα αριστερά παραπέμπει και σε άλλους σχετικούς κανόνες μεταξύ των οποίων και στον 31ο Αποστολικό. Δηλ.και ο κανόνας αυτός είναι ΔΥΝΗΤΙΚΟΣ;;;
ΔιαγραφήΠεριμένω απάντηση.
π.Δ.Α
Πάτερ Δημήτριε, συγχαρητήρια γιά τήν ὀρθοτάτην ἐπισήμανσίν σας! Ἐπιτρέψατέ μοι νά προσθέσω ὅτι εἰς τό πρῶτον μέρος ἐπιβάλλονται καί ἐπιτίμια εἰς τούς παραβάτας!
ΔιαγραφήΝα σας απαντήσω π. Δημήτριε στο ερώτημα μας.
ΔιαγραφήΟ ΙΕ΄ Κανόνας είναι ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟΣ και ΜΟΝΟ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ως προς το δεύτερο μέρος.
Βγάζει μάτι αυτό και είναι ηλίου φαεινότερον!
Δεν επιβάλλει κανένα επιτίμιο σε όσους δεν διακόπτουν το μνημόσυνο! Και τυφλός ακόμα αν είναι κάποιος το βλέπει!
Στο πρώτο μέρος είναι υποχρεωτικός αφού απαγορεύει και επιβάλλει και επιτίμια στους παραβάτες.
Αν αυτό δεν αρέσει σε κάποιους παλαιοημερολογίτες και στους "Υποχρεωτιστές" είναι δικό τους πρόβλημα.
Ελπίζω να έγινα κατανοητός και να απάντησα στο ερώτημα σας.
Ορθόδοξος
Α) Πρέπει να γνωρίζεται ότι δυνητικοί Κανόνες στο Ιερό Πηδάλιο δεν υπάρχουν.
ΔιαγραφήΒ.Δεν υπάρχει καλύτερος ερμηνευτής του ΙΕ Κανόνος, από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Συνόδου που τον εξέδωσε. Λέει λοιπόν ο Μ. Φώτιος: «Αιρετικός είναι ο ποιμήν; Τότε είναι λύκος. Να φεύγετε από αυτόν αστραπιαία ακόμα κι αν σας φαίνεται πράος. Να μην έχετε κοινωνία μαζί του όπως αποφεύγετε το δηλητήριο του φιδιού…Ορθόδοξος είναι ο ποιμένας και δεν ακολουθεί την αιρετική φατρία; Υποταχτείτε σε αυτόν σαν να κάθεται στη θέση του Χριστού.» «Φύγε» λέει ο Μ. Φώτιος, και όχι: «αν θέλεις φύγε»! Ούτε «ρώτα τον Επίσκοπό σου» λέει, ούτε «περίμενε την Σύνοδο να αποφασίσει» λέει, αλλά μόνο «φύγε» από τον «λύκο» επιτάσσει.
Σας απαντώ όπως έχετε καταριθμήσει τις απαντήσεις σας, π. Δημήτριε.
ΔιαγραφήΑ) Πρέπει να γνωρίζετε ότι στο Πηδάλιο υπάρχουν διάφοροι Κανόνες, μερικοί απο τούς οποίους δεν είναι υποχρεωτικοί, όπως και στο Ευαγγέλιο υπάρχουν τρόποι ζωής ανώτεροι που δεν είναι υποχρεωτικοί όπως η παρθενία. Το ίδιο ισχύει και για τον ΙΕ΄ Κανόνα στο δεύτερο μέρος του.
Β)Ο Μέγας Φώτιος δεν καταδικάζει πουθενά αυτούς που παραμένουν Ορθόδοξοι και καταδικάζουν την αίρεση του αιρετικού ποιμένα, αλλά παραμένουν σε εκκλησιαστική κοινωνία κατ΄ οικονομία. Δεν καταδικάζει τους πιστούς π.χ. που πηγαίνουν σε άλλες ενορίες, μακρυά απο εκείνες όπου λειτουργεί ο αιρετικός ποιμένας, που όμως μνημονεύεται σ΄ αυτές τις ενορίες που πηγαίνουν ο αιρετικός ποιμένας.
Όταν φύγε, εννοεί, να φύγουμε απο κοντά του, να μην τον ακολουθούμε, να μην δεχόμαστε τις αιρέσεις του. Απο κοντά του φεύγουν και οι πιστοί π.χ. που πηγαίνουν σε άλλες ενορίες , μακρυά απο εκείνες όπου λειτουργεί ο αιρετικός ποιμένας, που όμως μνημονεύεται σ΄ αυτές ο αιρετικός ποιμένας. Να φύγουν από την αίρεση του, να μην τον προσέχουν και να καταδικάζουν την αίρεση του, αυτό επιτάσσει ο Μέγας Φώτιος και αυτό είναι το νόημα του ρητού του Μεγάλου Φωτίου.
Ορθόδοξος
Μην μπερδεύετε τους κανόνες (όροι) πίστεως απο τους ποιμαντικούς. Στους δεύτερους υπάρχει ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ. Οι όροι πίστεως είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΙ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ.
ΔιαγραφήΌσον αφορά τα λόγια του Αγίου Φωτίου. Πώς εννοείς εσύ την απομάκρυνση απο αιρετικούς ποιμένες
Έχω γνώση της διάκρισης των ιερών Κανόνων σε Κανόνες (όρους) πίστεως και ποιμαντικούς. Οι Όροι Πίστεως δηλαδή εκεί όπου εκτίθεται η Δογματική Διδασκαλία της Εκκλησίας είναι υποχρεωτικοί.
ΔιαγραφήΟ ΙΕ΄ Κανόνας όμως είναι φανερό ότι είναι ποιμαντικός Κανόνας, δεν εκτίθεται κάποια Δογματική Διδασκαλία της Εκκλησίας, αλλά μιλάει για τον τρόπο αντιμετώπισης των αιρετικών ποιμένων. Είναι φανερό και φαεινότερο ηλίου ότι δεν είναι υποχρεωτικός στο β΄ μέρος του, αφού ταυτόχρονα δεν επισύρει επιτίμιο.
Το πώς μπορεί να εννοηθεί η απομάκρυνση από τους αιρετικούς ποιμένες φαίνεται στο χθεσινό σχόλιο μου.
Ορθόδοξος
Η αίρεση δεν έχει σχέση με την δογματική διδασκαλία; Τότε με τί εχει;;;;
ΔιαγραφήΗ αίρεση έχει σχέση με την δογματική διδασκαλία. Η αντιμετώπιση της αίρεσης όμως είναι ζήτημα ποιμαντικό.
ΔιαγραφήΟρθόδοξος
Αν η Εκκλησία προβάλλει την Αποτείχιση ως μία προαιρετική δυνατότητα, αυτό σημαίνει ότι όποιος θέλει αποτειχίζεται και όποιος θέλει δεν αποτειχίζεται. Αυτό σημαίνει επίσης ότι, αυτός που δεν αποτειχίζεται (και παραμένει υπο ενός κακοδόξου επισκόπου μη καταδικασθέντως συνοδικά) δεν βλάπτεται πνευματικά από την κοινωνία μαζί του και από το κήρυγμα του. Γιατί θα ήταν παράλογο η Εκκλησία να πρότεινε στον πιστό μία επιλογή που θα τον έβλαπτε πνευματικά. Αν όμως παραμένοντας ο πιστός σε κοινωνία με τον (κακόδοξο και μη καταδικασμένο) επίσκοπο, δεν βλάπτεται πνευματικά, τότε γιατί ο κακόδoξος Επίσκοπος να παραπεμφθεί στην Σύνοδο με το ερώτημα της καταδίκης και της καθαίρεσης; Ας κάτσει στον θρόνο του ισοβίως κι ας συνεχίσει να διδάσκει ότι θέλει αφού κανείς δεν βλάπτεται.
ΔιαγραφήΕπιπλέον,
¨ Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν οι Αποστολικές Διαταγές διατάσσουν: «Να φεύγετε από τους φθοροποιούς ποιμένες γιατί όπως το πρόβατο που ακολουθεί καλό ποιμένα γλυτώνει από τον λύκο, έτσι κι αυτό που ακολουθεί κακό ποιμένα θα αντιμετωπίσει μπροστά του τον θάνατο»;
¨ Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν η Ζ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος αποφαίνεται: «Τοις κοινωνούσιν εν γνώσει [με τους αιρετικούς] ανάθεμα»;
¨ Αν είναι δυνητικός ο Κανόνας γιατί μετά την καθαίρεση του Βέκκου, καθαιρέθηκαν κι όλες οι χειροτονίες που έκανε πριν καθαιρεθεί; Και μάλιστα εξαγιάσθηκε πάλι και ο ναός της Αγίας Σοφίας;
¨ Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέει πως, όσο πιο πολύ απομακρύνομαι από τον Καλέκα (ο οποίος δεν ήταν μη καταδικασμένος , εν ενεργεία πατριάρχης), τόσο πλησιάζω τον Θεό; Πως η συνέχιση της κοινωνίας με τον Καλέκα ήταν δυνητική; Και πως αλλού λέει: «Να φεύγουμε από αυτούς που
δεν παραδέχονται τις ερμηνείες των Πατέρων και αποπειρώνται να διδάσκουν τα αντίθετα. Και ναι μεν, λένε τις ίδιες λέξεις υποκριτικά, το δε ευσεβές νόημά τους το διώχνουν. Να φεύγουμε από αυτούς όπως όταν συναντάμε φίδια»; Είναι οφθαλμοφανές ότι ο Άγιος αναφέρεται σε διδασκάλους εντός της Εκκλησίας, μη καθηρημένους. Γιατί, αν ήταν συνοδικά κατάδικασμένοι, δεν θα δίδασκαν μέσα στην Εκκλησία και ούτε οι χριστιανοί θα αποτελούσαν το ακροατήριό τους.
¨ Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει: «Τι ποιείς, άνθρωπε; Παρεβιάσθη ο νόμος, κατεφρονήθη σωφροσύνη, πλημμελήματα τοσαύτα ετολμήθη παράτινος των ιερωμένων, τα άνω κάτω γέγονε, και ου φρίττεις; …αλλά και κοινωνείς;».
¨ Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν: ο Ζ Κανὼν της Γ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ορίζει τις μέγιστες εκκλησιαστικές ποινές σε κληρικούς και λαϊκούς που ασπάζονται τα «μιαρά και διεστραμένα δόγματα των αιρετικών»; Και βέβαια ο Κανόνας αναφέρεται σε κληρικούς και λαϊκούς που είναι μέλη της Εκκλησίας μας, γιατί που ακούστηκε, να επιβάλλονται ποινές σε μέλη ξένων, αιρετικών «εκκλησιών»;
Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν: η απόφαση της Συνόδου του 1351 που αναθεμάτισε τον Βαρλάαμ και τον Ακίνδυνο όριζε να διακόπτουμε την κοινωνία, όχι μόνο με τους αιρετικούς αλλά και με όσους κοινωνούν μαζί τους, τους οποίους αν είναι κληρικός «πάσης ιερατικής λειτουργίας απογυμνώμεν»… «κι αν είναι λαϊκός την ιδίαν [ακοινωνησίαν] καθυποβάλλομεν»;
Ἀγαπητέ μοι Πάτερ Δημήτριε, σᾶς παρακαλῶ μή δίνετε ἀξίαν σ' ἕνα τρόλ τῶν €0,60 ἀνά «σχόλιον» καί σπαταλᾶτε τόν χρόνον σας προσπαθῶντας νά τόν πείσετε. Σ' αὐτόν ἁρμόζει τό γνωστόν «στοῦ κωφοῦ τήν πόρτα ὅσο θέλεις βρόντα!»
ΔιαγραφήΆρχισες πάλι Δ. Χατζηνικολάου τις βρισιές περι δήθεν τρολ και τις παρανοϊκές φαντασίες σου περι πληρωμένων σχολιαστών;
ΔιαγραφήΑίσχος σου!
Σου είπα: Τις παρανοϊκές φαντασίες σου Δ. Χατζηνικολάου περι δήθεν τρόλ και περι δήθεν σχολιαστών επι πληρωμή να τις κρατήσεις για τον εαυτό σου!
Ό,τι δεν μας αρέσει, δεν μπορεί να το συκοφαντούμε με παρανοϊκές φαντασίες!
Κοίταξε να μετανοήσεις για τις παλαιοημερολογίτικες πλάνες σου και την αγιομαχία εναντίον των συγχρόνων αγίων που δεν παραδέχεσαι!
Ορθόδοξος
Να γνωρίζεις Δ. Χατζηνικολάου ότι η συκοφαντία ανθρώπων που δεν γνωρίζουμε με παρανοϊκές φαντασίες και μάλιστα η συνεχής, είναι αντιχριστιανική συμπεριφορά και άξια κάθε περιφρόνησης!
ΔιαγραφήΟρθόδοξος
Η Εκκλησία η οποία θέσπισε τον προαιρετικό Κανόνα ΙΕ΄ στο δεύτερο μέρος του, διατάζει να φεύγουμε από την αίρεση.
ΔιαγραφήΑν το έχετε αυτό κατα νού τότε θα σας λυθούν πολλά άτοπα ερωτήματα που γράψατε.
Για παράδειγμα:
Κανείς δεν είπε ότι η Εκκλησία δέχεται ασπασμό των μιαρών αιρετικών δογμάτων.
Άρα είναι άτοπο το ερώτημα σας : Πως είναι «δυνητικός» ο 15ος Κανόνας όταν: ο Ζ Κανὼν της Γ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ορίζει τις μέγιστες εκκλησιαστικές ποινές σε κληρικούς και λαϊκούς που ασπάζονται τα «μιαρά και διεστραμένα δόγματα των αιρετικών»;
Μετά την Συνοδική καταδίκη των αιρέσεων απαγορεύεται και η κοινωνία με τους αιρετικούς γι΄ αυτό και η απόφαση της Συνόδου του 1351 που αναθεμάτισε τον Βαρλάαμ και τον Ακίνδυνο όριζε να διακόπτουμε την κοινωνία, όχι μόνο με τους αιρετικούς αλλά και με όσους κοινωνούν μαζί τους, τους οποίους αν είναι κληρικός «πάσης ιερατικής λειτουργίας απογυμνώμεν»… «κι αν είναι λαϊκός την ιδίαν [ακοινωνησίαν] καθυποβάλλομεν».
Οταν λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει: «Τι ποιείς, άνθρωπε; Παρεβιάσθη ο νόμος, κατεφρονήθη σωφροσύνη, πλημμελήματα τοσαύτα ετολμήθη παράτινος των ιερωμένων, τα άνω κάτω γέγονε, και ου φρίττεις; …αλλά και κοινωνείς;», μιλάει για όσους δεν φρίττουν για τα σοβαρά αμαρτήματα που καταργείται ο Θείος Νόμος αλλά αδιαφορούν και τα νομίζουν ως κάτι ασήμαντο και κοινωνούν με την καρδιά τους και όχι κατ΄ οικονομία.
Πολύ σωστά λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς να φεύγουμε από τους αιρετικούς και όσο πιο πολύ απομακρύνομαι από τον Καλέκα τόσο πλησιάζω τον Θεό.
Και «Να φεύγουμε από αυτούς που δεν παραδέχονται τις ερμηνείες των Πατέρων και αποπειρώνται να διδάσκουν τα αντίθετα. Και ναι μεν, λένε τις ίδιες λέξεις υποκριτικά, το δε ευσεβές νόημά τους το διώχνουν. Να φεύγουμε από αυτούς όπως όταν συναντάμε φίδια». Το γράφει για να προφυλάξει τους πιστούς για να μην δεχθούν τα αιρετικά δόγματα ως δόγματα σωστά, ως δόγματα της Εκκκλησίας.
Αν όμως ο πιστός καταδικάζει τις αιρέσεις και αποφεύγει την συναναστροφή με αιρετικούς ποιμένες, τότε δεν κινδυνεύει.
Σας απάντησα με μερικά από όσα γράφετε στο μεγάλο σχόλιο σας. Αλλά με βάση αυτά απαντώνται και τα υπόλοιπα.
Ο ΙΕ΄ Κανόνας είναι οφθαλομαφανές ότι είναι προαιρετικός, στο δεύτερο μέρος του και δεν χωρά καμία συζήτηση.
Ορθόδοξος
Ἀγαπητέ καί σεβαστέ μοι Πάτερ Δημήτριε, κατ' ἀρχάς σᾶς εὐχαριστῶ θερμῶς γιά τήν ἀναδημοσίευσιν μέρους τοῦ ἄρθρου μου. Εἰς τόν πρόλογόν σας, γράφετε ὅτι διαφωνεῖτε μέ τόν ἰσχυρισμόν μου ὅτι ἡ αἵρεσις τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἤρχισε νά ἐφαρμόζεται τό 1924 μέ τήν εἰσαγωγήν τοῦ νέου ἑορτολογίου (ν.ἑ.) καί λέτε ὅτι αἱ Ἐγκύκλιοι τῶν ἐτῶν 1902 καί 1920 ἀπετέλεσαν τά πρῶτα βήματα. Αὐτό εἶναι ἀσφαλῶς ὀρθόν, ἀλλά σᾶς ἐπισημαίνω ὅτι εἰς τόν ὡς ἄνω ἰσχυρισμόν μου περιλαμβάνονται αἱ λέξεις «ἐν τῇ πράξει», πού τόν καθιστοῦν ἐπίσης ὀρθόν, καθότι αἱ ὡς ἄνω Ἐγκύκλιοι ἦσαν μόνον ἡ θεωρία. Ἡ ἀρχή τῆς ὑλοποιήσεώς της ἔγινε τό 1924 μέ τήν εἰσαγωγήν τοῦ ν.ἑ., προκειμένου νά πραγματοποιηθῇ καί τό σχίσμα πού ἐπεθύμουν διακαῶς οἱ Οἰκουμενισταί, πρός ἀποδυνάμωσιν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τῆς ἐπιβολῆς τῶν περαιτέρω σατανικῶν σχεδίων των.
ΑπάντησηΔιαγραφήκ. Xατζηνικολαου, θαυμασια η ερμηνευτικη τοποθετησι σας στο ζητημα της Αποτειχισης. Ας τα διαβασουν οι Δυνητιστες που τους καλοβολευει ο δυνητισμος. ' Η αποτειχιζεσαι ή συμπλεεις με τους Αιρετικους. Αλλη ερμηνεια δεν υπαρχει. Ο Κανων ειναι σαφεστατος και δεν επιτρεπει παρερμηνειες. Σας συγχαιρω, με αναπαυσατε και με ικανοποιησατε απολυτα. Σας ευχαριστω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟδυσσεας Τσολογιαννης.
Ἀγαπητέ ἐν Χριστῷ ἀδερφέ μου, Ὀδυσσεῦ, σ' εὐχαριστῶ κι ἐγώ γιά τήν πολυετῆ ὁμολογιακήν παρουσίαν σου στόν Ὀρθόδοξον χῶρον!
ΔιαγραφήΈχετε διαβάσει Οδυσσέα ότι ο Δ. Χατζηνικολάου δίνει δογματική διάσταση στην αλλαγή του εορτολογίου-ημερολογίου και το ονομάζει δογματικό θέμα;
ΔιαγραφήΑν όχι, δείτε τις φράσεις του
"Καί ἐφόσον, τόσον ἀπό τά ΠΡΟ τοῦ 1924 κείμενα τῶν Οἰκουμενιστῶν ὅσον καί ἀπό τά ἴδια τά γεγονότα πού ἠκολούθησαν προκύπτει ἀβιάστως ὅτι ὁ σκοπός τῆς (πραξικοπηματικῆς) ἐπιβολῆς τοῦ ν.ἑ. ἦτο ἡ ἕνωσις καί κοινωνία μέ τούς αἱρετικούς, πού ἔγιναν καί αὐτές, πῶς εἶναι δυνατόν νά συμπεράνῃ κάποιος ἐχέφρων ὅτι ἡ ΑΡΡΗΚΤΩΣ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΜΕ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΝ εἰσαγωγή τοῦ ν.ἑ. δέν ἔχει δῆθεν δογματικήν διάστασιν; Προφανῶς, λοιπόν, εἶναι δογματικόν θέμα!
Δεύτερον, τό γεγονός ὅτι ἡ εἰσαγωγή τοῦ ν.ἑ. εἶναι δογματικόν θέμα ἀποδεικνύεται καί ἀπό τό σχίσμα πού προεκάλεσε, πλήττοντας εὐθέως τό Δόγμα τῆς Μιᾶς Ἐκκλησίας. Τό ὅτι θά προεκάλει σχίσμα ἦτο γνωστόν, βεβαίως, δεδομένων τῶν Συνοδικῶν ἀναθεμάτων τοῦ 16ου αἰῶνος κατά τοῦ «Καλενταρίου τῶν Λατίνων», καθώς καί δεδομένου ὅτι ἦτο γνωστόν ὅτι μέ τό ν.ἑ. ἐπεδιώκετο ἡ «ἕνωσις τῶν Ἐκκλησιῶν», ὅπως προκύπτει ἀπό πολλά κείμενα πού ἐδημοσιεύθησαν ΠΡΟ τοῦ 1924."
https://orthodox-voice.blogspot.com/2020/08/blog-post_90.html
Οδυσσέα γνωρίζεις τί γράφει ο π. Ευθύμιος Τρικαμηνάς για τον Δ. Χατζηνικολάου και τί έχει γράψει το παλαιό μπλογκ του Παναγιώτη Σημάτη;
Διαγραφή«Π.Π.»: Ως πότε οι Γ.Ο.Χ. θα διαστρέφουν τα της Πίστεως και θα "ψαλιδίζουν" τα κείμενα!
Ἀπάντηση
πρὸς τὸν κ. Δημήτριο Χατζηνικολάου
διὰ τὸ κείμενό του
«Διαστροφή και παραλογισμός της ομάδος του π. Ευθυμίου Τρικαμηνά δια το ημερολογιακό ζήτημα»
Τοῦ Ἱερομονάχου π. Εὐθυμίου Τρικαμηνᾶ
https://paterikiparadosi.blogspot.com/2019/08/blog-post_88.html
Ρωτήστε και τον ίδιο τον Δ.Χατζηνικολάου αν μετανόησε για τις απόψεις του και για τους χαρακτηρισμούς του στον π. Ε. Τρικαμηνά.
Εδώ σε σχόλιο του δίνει συγχαρητήρια για το άρθρο "Τρικαμηνικής ανοησίας το ανάγνωσμα "
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://krufo-sxoleio.blogspot.com/2018/07/blog-post_7.html
Έχει μετανοήσει για όλα αυτά;
Τον Οδυσσέα ενημερώνω με το προηγούμενο σχόλιο μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο ίδιο link γράφει για δογματικό χαρακτήρα του νέου εορτολόγιου!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ἐκτός ἐάν δέν ἔχετε καταλάβει τόν δογματικόν χαρακτῆρα τοῦ ν.ἑ., ὁπότε σᾶς παραπέμπω στήν σχετικήν χθεσινήν ἀνάρτησιν τοῦ παρόντος ἱστολογίου."
http://krufo-sxoleio.blogspot.com/2018/07/blog-post_7.html
Αν η απόδοση δογματικού χαρακτήρα στο νέο εορτολόγιο δεν είναι αίρεση , τότε τί είναι;
Μεγάλη πλάνη παλαιοημερολογίτικη η απόδοση δογματικού χαρακτήρα στην αλλαγή εορτολογίων και ημερολογίων! Μεγάλη πλάνη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθόδοξος