Επιμέλεια: πρωτοπρεσβύτερος Δημ.Αθανασίου (χημικός)
Η Τέταρτη Σταυροφορία στο κείμενο της Αλεξάνδρειας
1.9. Η
τέταρτη σταυροφορία (1204) κατέληξε στη λεηλασία της Κωνσταντινουπόλεως και
την ίδρυση παράλληλων λατινικών ιεραρχιών στις εναπομείνασες αρχαίες έδρες
της Ελληνικής Εκκλησίας. Παρ’ όλο που αποθάρρυνε τους Βενετούς να κυριεύσουν
την Κωνσταντινούπολη, ο Πάπας Ιννοκέντιος Γ΄ ακολούθως διόρισε Λατίνο
Πατριάρχη στην Κωνσταντινούπολη και στην Αλεξάνδρεια. |
Στις 13 Απριλίου 1204, η Κωνσταντινούπολη καταλήφθηκε από τους σταυροφόρους. Είχαν προηγηθεί μια σειρά από ολέθρια και προδοτικά λάθη των αυτοκρατόρων του Βυζαντίου. Ο Ισαάκιος Β' Άγγελος ανατράπηκε από τον μεγαλύτερο αδελφό του Αλέξιο Γ', ο οποίος τον τύφλωσε (1195). Ο γιος του Ισαάκιου, Αλέξιος Άγγελος, δραπέτευσε από τη φυλακή και ζήτησε τη βοήθεια των σταυροφόρων για την ανακατάληψη του θρόνου από τον πατέρα του, υποσχόμενος να τους ανταμείψει με υπέρογκα ποσά. Επρόκειτο για τους σταυροφόρους της Δ' Σταυροφορίας που ξεκίνησε το 1201 με πρωτοβουλία του Πάπα Ιννοκέντιου Γ', με σκοπό την κατάληψη των Αγίων Τόπων από τους μουσουλμάνους. Καθώς οι σταυροφόροι αντιμετώπιζαν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, λόγω της αδυναμίας τους να συγκεντρώσουν τα χρήματα που απαιτούνταν για τη μεταφορά των στρατευμάτων, δέχτηκαν την πρόταση του Αλέξιου και υπόγραψαν σχετική συμφωνία με την Κέρκυρα.
Επικεφαλής των σταυροφόρων, που υπολογίζονται σε 10.000, ήταν ο Βενετός Δάνδαλος, που παρά την ηλικία του (ήταν περίπου 80 χρονών τότε), είχε απίστευτη ενεργητικότητα και σπουδαίες στρατιωτικές αρετές. Ο σταυροφορικός στόλος έφτασε στην Κωνσταντινούπολη τον Ιούνιο του 1203. Ο Αλέξιος Γ' κυβερνούσε οχτώ χρόνια. Η διαφθορά και η ανικανότητά του είχαν περιορίσει τον άλλοτε κραταιό βυζαντινό στόλο σε λίγα σκάφη. Η προσπάθειά του να διαπραγματευτεί με τους Λατίνους, απέτυχε.
Οι σταυροφόροι κατέλαβαν με έφοδο τον πύργο του Γαλατά στις 6 Ιουλίου, έκοψαν την αλυσίδα που ήταν τοποθετημένη κάθετα στον Κεράτιο Κόλπο και κατέστρεψαν τα λίγα βυζαντινά πολεμικά πλοία που βρήκαν εκεί. Ο Δάνδολος, έδωσε εντολή για γενική έφοδο (9 Απριλίου 1204) κατά μήκος του τείχους που έβλεπε προς την ανατολική όχθη του Κεράτιου Κόλπου. Για τρεις μέρες, οι Δυτικοί δεν μπορούσαν να πετύχουν κάτι ουσιαστικό. Όταν όμως φύσηξε ούριος άνεμος, τα βενετικά αποβατικά σκάφη βρέθηκαν κάτω από τα τείχη, οι Φράγκοι και οι Βενετοί κατέλαβαν δύο πύργους και άνοιξαν τρεις πύλες απ' όπου μπήκαν στην Κωνσταντινούπολη.
Ορισμένα στοιχεία που η Μικτή Θεολογική Επιτροπή διαλόγου
θέλουν να ξεχάσουμε
ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ ΔΕΚΑΤΡΕΙΣ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1204
Του Κώστα Χατζηαντωνίου
«… Κάποιοι αρχίσανε να κάνουν κομμάτια την αγία τράπεζα
για να τη μοιραστούν, άλλοι είχανε φέρει στα άδυτα του ναού γαϊδούρια και
μουλάρια, υποζύγια για να μεταφέρουν τη λεία, τα ιερά σκεύη, τα αφιερώματα.
Καναδυό απ’ αυτά γλίστρησαν στις πλάκες και έπεσαν. Οι στρατιώτες του Χριστού
άρχισαν τότε να τα χτυπούν για να σηκωθούν και το θείο δάπεδο λερώθηκε από το
αίμα και τα κόπρανα των δύστυχων ζώων.
Μια μισόγυμνη βενετσιάνα πόρνη ανέβηκε στον πατριαρχικό θρόνο και άρχισε
τραγουδώντας ένα φράγκικο άσμα να χορεύει. Ήρθαν κι άλλες μετά, από τον φόρο
της Αφροδίτης, με λύρες και λαούτα. Ακολασία και μέθη σπάζανε κάθε χαλινάρι.
Ναοί ξεγυμνώθηκαν, μέγαρα ερημώθηκαν, λεηλατήθηκαν ακόμη και παράσπιτα. Αιώνων
ιερά κειμήλια κρέμονταν στην πλάτη τοξοφόρων που γάβγιζαν σαν σκυλιά ή
ξεφυσούσαν σαν τα βόδια, παρθένες που δεν τις είχε δει ο ήλιος σπάραζαν στις
βρωμερές αγκαλιές των Φράγκων, ευγενικές γυναίκες σέρνονταν σε αρμαθιές
δεμένες, μοναχές ατιμάζονταν μέσα στα μοναστήρια. Γέμισαν πτώματα οι δρόμοι
και από κάθε στενωπό άκουγες οδυρμούς, στις εκκλησιές ολοφυρμούς και θρήνους
στις τριόδους. Τόπος πουθενά άσυλο για να βρεις [...]
Στους Αγίους Αποστόλους διαρρήξανε τον τάφο του Ιουστινιανού, από τον τάφο
του Ηράκλειου αφαίρεσαν το χρυσό του διάδημα ενώ αρπάξανε το λείψανο του
Γρηγορίου του Θεολόγου. Στην εκκλησία του Εβδόμου καθυβρίστηκε χυδαία του
Βασιλείου του Μακεδόνος το σκήνωμα, στο στόμα του οποίου οι άθλιοι πριν φύγουν
βάλανε, αφού παίξανε με τον σκελετό του, μια φλογέρα» εξακολουθούσε ο διάκονος
που τον έλεγαν, όπως άκουσα πρώτη φορά τότε, Νήφωνα. «Όσο για την Αγία Σοφία,
αυτήν κι αν τη ρημάξανε. Τα σάβανα του Σωτήρος, τα χρυσά λαγήνια με τα δώρα των
μάγων, το τεμάχιο από την τράπεζα του μυστικού δείπνου, έναν λίθο από τον
Πανάγιο Τάφο, την πέτρα απ’ το φρέαρ της Σαμαρείτιδας.
Κι ακόμη τον τίμιο σταυρό, τον ακάνθινο στέφανο, τον σπόγγο, τα καρφιά, τη
λόγχη του μαρτυρίου, τη ράβδο, τον χιτώνα του Κυρίου, τη ζώνη, τα υποδήματα,
την κρύπτη με τη φιάλη του τιμίου αίματος, τη λεκάνη που έπλυνε των μαθητών τα
πόδια, την κάρα του πρωτομάρτυρα Στεφάνου, το δάκτυλο που ο απόστολος Θωμάς
έθεσε στην πλευρά του Ιησού.
Από την Παναγία των Βλαχερνών, την εικόνα Της και το ιερό σουδάριο κι από τη
μονή Στουδίου την κάρα και τίμια λείψανα του Προδρόμου. Από τον ναό του Αγίου
Μιχαήλ τον σταυρό από το κλήμα του Νώε, το κλαδί ελιάς που πήγε στον Νώε το
περιστέρι, το κέρας του Σαμουήλ, τη βέργα του Μωυσή, τη σάλπιγγα του Ιησού του
Ναυή, τα καλάθια των πολλαπλασιασθέντων άρτων.
Αρπάζανε ό,τι τους γυάλιζε και καταστρέφανε ό,τι δεν μπορούσαν να
κουβαλήσουν. Σταματούσαν μόνο για να σκοτώσουν, να βιάσουν ή να ανοίξουν
κελάρια για να πιουν. Μοναστήρια, ναοί, βιβλιοθήκες, τίποτε δεν γλίτωσε. Όσο
για τα αρχαία αγάλματα, κανείς δεν θα πιστέψει πως καταστρέψανε το άγαλμα της
Αθηνάς, έργο του Φειδίου, τον Ηρακλή του Λυσίππου, τον Πάρι με το μήλο της
έριδος, τον Αλέξανδρο, τον Βελλεροφόντη και το περίφημο Ανεμοδούλιον, πως
λιώσανε στο χυτήριο την Ήρα και τη Λύκαινα, πως κάνανε κομμάτια την Ελένη που
μάγευε όποιον την θωρούσε. Μέχρι και τα τέσσερα άλογα του Λυσίππου από τον
Ιππόδρομο ξεθεμέλιωσαν για να τα πάρουν στην Βενετία».
[Κώστας Χατζηαντωνίου, «Το στέμμα των αυγών», Εκδόσεις Καστανιώτη 2020]
ΠΙΝΑΚΑΣ: Eugène Delacroix, Entrée des Croisés à Constantinople (1840, musée
Condé de Chantilly).
Ο Θεός το επέτρεψε... Έτσι κι αλλιώς δευτερευόντως τον προσκυνούσαν οι τότε Ορθόδοξοι, άν βέβαια τον πίστευαν και τον λάτρευαν. Διότι, από τις περιγραφές, άλλα, προσκυνούσαν! Τους σιχάθηκε ο Θεός.
ΑπάντησηΔιαγραφή