Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2024

 

Ο 15ος Κανών και ο Μέγας Φώτιος 

(π. Ευθυμίου Τρικαμηνά)

(Υπενθύμιση παλιότερης δημοσίευσης).


 


Πολλ θ μποροσε ν παρουσιάσει κανες π τν πραγματικ Μεγάλο Πατέρα τς κκλησίας γιο Φώτιο. Προτιμήσαμε, μως, ν προβάλουμε τν πτυχ κείνη π τ ργο του (ργο ζως) πο ναφέρεται στν αρεση, στν στάση του πέναντι στος αρετικούς, μις (κι πως λο κα περισσότεροι Πατέρες διαπιστώνουν) βιώνουμε σχατολογικς καταστάσεις στ κκλησιαστικά μας πράγματα ντιμετωπίζοντας τν Παναίρεση το Οκουμενισμο, πο χει χαρακτηριστε ς τελευταία μεγάλη αρεση τς στορίας.

Τ κείμενο πο κολουθε εναι πιλογς π μελέτες το π. Εθυμίου Τρικαμην« 15ος Κανών τς ΑΒ Συνόδου ν σχέσει μέ τήν γία  Γραφή καί τόν Μέγα Φώτιο "

-----------------------------------------------------------------------------

Θά ναφερθ ν συνεχεί, φήνοντας τόν Χρυσορρήμονα, ες τόν Μ. Φώτιο, ποος ς γνωστόν προήδρευσε τς Συνόδου, ποία ξέδωσε τόν περί ποτειχίσεως Κανόνα.

Μ. Φώτιος λοιπόν ες τόν λόγον του «Περί τς το γίου Πνεύματος μυσταγωγίας» ναφέρει τά ξς: «Καί οδέ τν το θεσπεσίου Παύλου φρίττουσι φωνήν, ν ατοί κατά τν Πατέρων ατν μετά πολλς πορρίπτουσι τς κακουργίας. Καί γάρ οτος τήν ξουσίαν λαβών δεσμεν καί λύειν καί το δεσμο φοβερόν μα καί κραταιόν (μέχρι γάρ ατς ναφέρεται τς βασιλείας τν ορανν), οτος δή μεγάλη καί διαπρυσΐ κέκραγε τ φων∙ “Κν μες γγελος ξ ορανο εαγγελίζηται μν παρ’ εαγγελιζόμεθα μν, νάθεμα στω”.

»Παλος σίγητος τς κκλησίας σάλπιξ τοσοτος καί τηλικοτος τούς παρά τό Εαγγέλιον τερόν τι τολμντας φρόνημα λαβεν καί παρεισάγειν τ ναθέματι παραπέμπει, καί ο τούς λλους μόνον, οτινες τοτο τολμήσειαν, ρας νυπερβλήτοις πάγει, λλά καί αυτόν, νοχος ε φθείη, πρός τήν σην συνωθε δίκην. Καί οδέ μέχρι τούτου τό φοβερόν τς ποφάσεως περιγράφει, λλά καί τόν ορανόν ατόν ρευν∙ κν γγελον ερ τος πί γς κεθεν πιστάντα καί τερόν τι παρά τό εαγγελικόν εαγγελιζόμενον κήρυγμα, τος μοίοις δεσμος ποβάλλει καί τ διαβόλ παραπέμπει» (ΕΠΕ 4, 396,30).

δ, μολογε κατ’ ρχάς Μ. Φώτιος τι Παλος λαβε τήν ξουσία το δεσμεν καί λύειν καί χι, πως κάποιοι ναφέρουν, τήν ξουσία το νά παραπέμπη στήν Σύνοδο τούς αρετικούς. Μάλιστα ναφέρει γιος, ξουσία του πεκτάθηκε καί στόν ορανό, φ’ σον δηλαδή ναθεματίζει καί γγέλους, ν κηρύττουν κάτι ντίθετο στό εαγγελικό κήρυγμα. ναφέροντας ν συνεχεί τό χωρίον το Παύλου (Γαλατ. 1,8) τό ρμηνεύει λέγοντας τι «τούς παρά τό Εαγγέλιον τερον τι τολμντας φρόνημα λαβεν καί παρεισάγειν τ ναθέματι παραπέμπει».

ρα λοιπόν, λους ατούς, Παλος τούς παραπέμπει ες τό νάθεμα, σύμφωνα μέ τόν Μ. Φώτιο καί χι στήν Σύνοδο. Τά λόγια το π. Παύλου, Φώτιος, τά ναφέρει ς καταδικαστική πόφασι: «Καί οδέ μέχρι τούτου τό φοβερόν τς ποφάσεως περιγράφει». ν συνεχεί πεκτείνει τήν ξουσία το Παύλου στόν ορανό: «λλά καί τόν ορανόν ατόν ρευν». Στήν ρευνα το ορανο ξετάζει τό φρόνημα τν  γγέλων: «κν γγελον ερη τος πί γς κεθεν πιστάντα καί τερόν τι παρά τό εαγγελικόν εαγγελιζόμενον κήρυγμα...». Ατούς τούς γγέλους, ο ποοι θά χουν λλο φρόνημα πό τό εαγγελικό «τος μοοις δεσμος ποβάλλει καί τ διαβόλ παραπέμπει».

π’ τι φαίνεται λοιπόν, κάποιοι πατέρες, περιωρίζουν τήν ξουσία το Παύλου, μλλον τήν καταργον καί τήν ποδίδουν στήν Σύνοδο, πργμα τό ποον σημαίνει γιά τίς μέρες μας, τι τήν ξουσία το Παύλου τήν ποδίδουν στούς διους τούς αρετικούς πισκόπους, ο ποοι, σύμφωνα μέ τήν διδασκαλία τους, πρέπει νά καταδικάσουν πρτα τήν αρεσί των καί πειτα τούς αυτούς των.

ν δέν χουν, ατοί ο πατέρες, κατανοήσει τό πόσο πέχουν πό τήν διδασκαλία τν γίων καί μάλιστα ατήν πού ρμηνεύει τήν γ. Γραφή, τουλάχιστον ς τος πείση κατάστασις στήν ποία χει δηγηθ ρθοδοξία, διότι ο ντιοικουμενιστές νστερνίστηκαν τήν δυνητική ρμηνεία το Κανόνος καί μέ βάσι ατήν πολεμον μέ χαρτοπόλεμο τούς αρετικούς.

Καί κάτι κόμη, τό ποο νίχνευσα ες τόν Μ. Φώτιο, πάρχει μως καί ες τό Συνοδικό τς Ζ΄ Οκουμενικς. Πρόκειται γιά τό ργο το Φωτίου «Σύνταγμα τν Κανόνων» (Τίτλος Α΄ Κεφαλ. 2) καί ναφέρει τά ξς: «παντα τά παρά τήν κκλησιαστικήν παράδοσιν καί τήν διδασκαλίαν καί ποτύπωσιν τν γίων καί μακαρίων Πατέρων καινοτομηθέντα καί πραχθέντα μετά τοτο πραχθησόμενα, νάθεμα» (ΕΠΕ 10,30).

δ θέλω νά προβληματισθτε, πατέρες, ες τό ξς. Πς εναι δυνατόν ο Πατέρες ατοί, συνοδικς διασκεψάμενοι, νά ναθεματίζουν –πέραν τν λλων– καί κάθε μελλοντική καινοτομία καί νά μήν χη ατήν τήν ξουσία πόστολος Παλος; Διότι σες διδάσκετε τι, διά νά χη σχύ ναθεματισμός το Παύλου, πρέπει νά πιληφθ Σύνοδος, ποία θά κρίνη καί θά καταδικάση τόν αρετικό πίσκοπο. ν εναι τσι τά πράγματα, τότε πολύ περισσότερο δέν σχύει μελλοντικός ναθεματισμός τν Πατέρων ατν καί, μάλιστα, γιά καινοτομίες πού φορον τήν διδασκαλία τν γ. Πατέρων καί τήν κκλησιαστική Παράδοσι. Στήν περίπτωσι μως ατή, τό Συνοδικό τς Ζ΄ Οκουμενικς, ες τό ποο ναφέρεται ατός ναθεματισμός, εναι λάθος καί συνεπς κακς τό διάβασε Μητροπολίτης Πειραις προσφάτως κατά τήν Κυριακή τς ρθοδοξίας.

Ες λα ατά τά διέξοδα καί τά συμβίβαστα θά δηγονται διαρκς, σοι δέχονται τήν δυνητική ρμηνεία το Κανόνος μέχρις του τν πορρίψουν. Διότι καί π. Παλος χει ατήν τήν ξουσία νά ναθεματίζη τούς αρετικούς λων τν ποχν, καί ο Πατέρες τς Ζ΄ Οκουμενικς χουν τήν ξουσία νά ναθεματίζουν τούς μελλοντικούς αρετικούς, καί κόμη καί μεμονωμένοι Πατέρες.

μέγας Φώτιος λοιπόν, ποος ς γνωστόν προήδρευσε καί τς Συνόδου πού ξέδωσε τόν Κανόνα, ναφέρει πί το θέματος τά ξς:

«Αρετικός στιν ποιμήν; Λύκος στί· φυγεν ξ ατο καί ποπηδν δεήσει, μηδ’ πατηθναι προσελθεν, κν μερον περισαίειν δοκ·  φύγε τήν κοινωνίαν ατο καί τήν πρός ατόν μιλίαν ς όν φεως· γκίστρ μέν καί δελέατι χθύες λίσκονται, μιλία δέ πονηρά καί τόν αρετικόν όν ποκαθήμενον χουσα πολλούς τν πλουστέρων προσιόντας καί μηδέν βλάβος παθεν φορωμένους ζώγρησε· φεύγειν ον παντί σθένει διά τατα προσήκει τούς τοιούτους» (ΕΠΕ 12, 400, 31).

γ. ωάννης Χρυσόστομος πίσης διά τό διο θέμα μς διδάσκει τά ξς: «Πς ον Παλς φησι· Πεθεσθε τος γουμνοις μν, κα πεκετε; νωτρω επών, ν ναθεωροντες τν κβασιν τς ναστροφς μιμεσθε τν πστιν, ττε επε, Πεθεσθε τος γουμνοις μν, κα πεκετε. Τ ον, φησίν, ταν πονηρς , κα μ πειθμεθα; Πονηρός, πς λγεις; ε μν πστεως νεκεν, φεγε ατν κα παρατησαι, μ μνον ν νθρωπος , λλ κν γγελος ξ ορανο κατιν» (P.G. 63, 231A).

γ. Γρηγόριος Παλαμς πίσης, κατ’ πολύτως παρόμοιον τρόπον  καί χρησιμοποιν τίς διες εκόνες μέ τόν μέγα Φώτιο, λέγει πί το θέματος τούτου τά ξς: «Φύγωμεν ον τούς τάς πατρικάς ξηγήσεις μή παραδεχομένους, λλά παρ’ αυτν πειρωμένους εσάγειν τά ναντία, καί τάς μέν ν τ γράμματι λέξεις περιέπειν ποκρινομένους, τήν δέ εσεβ διάνοιαν πωθουμένους· καί φύγωμεν μλλον φεύγει τις πό φεως. μέν γάρ νδακών τό σμα θανατο πρόσκαιρα, τς θανάτου ψυχς χωρίσας· ο δέ τς ψυχς ατς λαβόμενοι τος δοσι χωρίζουσιν ατήν το Θεο, περ στί θάνατος αώνιος τς θανάτου ψυχς. Φεύγωμεν ον τούς τοιούτους πάσ δυνάμει, καί προσφεύγωμεν τος ποτιθεμένοις τά εσεβ καί σωτήρια, ς συνάδοντα τας πατρικας παραδόσεσι» (ΕΠΕ 10, 356).

Τέλος, γιά νά μή μακρυγορ γιά κάτι πασιφανές, θά ναφέρω καί τήν διδασκαλία το γ. Μάρκου το Εγενικο ποος λέγει: «Καί τί δε πολλά λέγειν; παντες ο τς κκλησας διδσκαλοι, πσαι α σνοδοι κα πσαι α θεαι γραφα φεγειν τος τερφρονας παραινοσι κα τς ατν κοινωνας διστασθαι» (Patrologia Orientalis, Τοme XV, Αu Concile de Florence, σελ. 304, και Τά ερισκόμενα παντα, Τόμ. Α΄, σελ. 424).

Και πίσης σε λλη πιστολή: «λλ τφησδρσωμεν πρς τος μσους τοτους Γραικολατνους, ο τν μεστητα περιποντες, τ μν παινοσι τν λατινικν θν κα δογμτων ναφανδν, τ δ' παινοσι μν, λλ' οκ ν λοιντο, τ δ' οδ' παινοσιν λως; -Φευκτον ατος, ς φεγει τις π φεως, ς ατος κενους, κακενων πολλ δπου χερονας, τος χριστοκαπλους κα χριστεμπρους·  ...Φεγετε ον ατος, δελφο, κα τν πρς ατος κοινωναν· ο γρ τοιοτοι ψευδαπστολοι, ργται δλιοι, μετασχηματιζμενοι ες ποστλους Χριστο (“Τος πανταχο τς γς κα τν νσων ερισκομνοις ρθοδξοις Χριστιανος, Μρκος πσκοπος τς φεσων Μητροπλεως ν Κυρίῳ χαρειν”, Patrologia Orientalis, Τοme XV Αu Concile de Florence, σελ. 318-320 καί  Τά ερισκόμενα πανταΤόμΑ’, σελ. 258, 266).

[ Μ. Φώτιος πάλι διδάσκει τν «ξ νστίκτου ποτείχιση»] Ατήν λοιπόν, τήν ξ νστίκτου ποτείχισι πο κάποιοι πορρίπτουν, τήν διδάσκει διος Μ. Φώτιος, ποος ταν καί πρόεδρος τς Συνόδου, ποία θέσπισε τόν πό ξέτασιν Κανόνα. Λέγει λοιπόν γιος τά ξς: «Αρετικός στιν ποιμήν; Λύκος στί·φυγεν ξ ατο καί ποπηδν δεήσει, μηδ’ πατηθναι προσελθεν» (ΕΠΕ 12, 400,31).

δ γιος, προκειμένου γιά τήν φυγή πό τόν αρετικό ποιμένα, χρησιμοποιε τήν λέξι «ποπηδ». λέξις ατή στό λεξικό τς λληνικς γλώσσης χει τίς ξς ννοιες: «πηδ πό τινός, καταλείπω, ποσκιρτ, ξέρχομαι πό τς φυσικς μου θέσεως, τρέχω πηδν, τινάσσομαι πάνω πίσω». Στό οσιαστικό, πίσης, «ποπήδησις» χει τίς ννοιες: «τίναγμα πρός τά πίσω πρός τά νω, ς ταν ρίψς σφαίραν μεθ’ ρμς πί το δάφους ς ταν δύο σώματα συγκρουόμενα τινάσσονται πίσω». λέξις ατή λοιπόν, πατέρες, καθώς καί παρομοίωσις το αρετικο ποιμένος μέ τόν λύκο, πο ραγε δηγον; μήπως δίδουν περιθώρια λλης ρμηνείας πέραν τς ξ νστίκτου ποτειχίσεως;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου