Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020


    ANAΓΚΗ ΠΑΡΡΗΣΙΑΣ

του Αειμνηστου Αετου της Θεολογιας  ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ Θεολογου Νικολαου Σωτηροπουλου



Tν 7η ανουαρίου κκλησία ορταζει τν προφήτη κα πρόδρομο κα βαπτιστ ωάννη. O τρες τίτλοι του δείχνουν τ μεγαλωσύνη του. ρχάγγελος Γαβριλ προεπε τ μεγαλωσύνη του στν πατέρα του Zαχαρία: «σται μέγας νώπιον το Kυρίου» (Λουκ. α΄ 15).
Πολλο ενε μεγάλοι νώπιον το κόσμου. λλʼ νώπιον το Kυρίου πόσοι ενε μεγάλοι; Mέγας νομάσθηκε κα νας ρώδης, λλʼ ταν θηριώδης, λήστου μνήμης γκληματίας. Πραγματικς μέγας πρξεν ωάννης, διότι τ μεγαλωσύνη του προκήρυξε κα διακήρυξε δι το ρχαγγέλου ορανός. Kα ταν ωάννης ξετέλεσε τν ποστολή του ς προφήτης κα πρόδρομος κα βαπτιστής, κα κακοήθεια τν νθρώπων τν κλεισε στ φυλακ κα φαινόταν ξουθενωμένος, Xριστός, νανθρωπήσας Θεός, ποος γνωρίζει κριβς τν παξία κα τν ξία καθενός, πλεξε τ γκώμιο το ωάννου κα κτς λλων γκωμιαστικν λόγων επε κα τοτον: «μν λέγω μν, οκ γήγερται ν γεννητος γυναικν μείζων ωάν νου το βαπτιστο» (Mατθ. ια΄ 11). λήθεια σς λέγω, γυνακα δν γέν νησε νδρα μεγαλύτερο π τν ωάννη τν βαπτιστή. Mέχρι τν ποχ το Xριστο μεγαλύτερος π τος νδρες ενε ωάννης.
ωάννης ενε μέγας, μεγαλύτερος μέχρι τν ποχ το Xριστο, γι πολλος λόγους. π τος πολλος δ λόγους ναφέρουμε δ να, τν παρρησία του. π τς πολλς κα μεγάλες ρετές του πιλέγουμε τν παρρησία, διότι ατ ζητεται περισσότερο στν ποχή μας, δίως π κ προσώπους τς κκλησίας, κα ατ σπανίζει περισσότερο, κα γιʼ ατ πολλς μάχες τς κκλησίας χάνονται. Xάνονται μ τν ν νοια, τι δν δίνονται, μ τν ννοια, τι δίνονται τόνως κα ποτυγχάνουν.
λέξι «παρρησία», π τς λέξεις «πν» κα «ρμα», σημαίνει τ ν λέγ κανες πσαν τν λήθειαν, λόκληρη τν λήθεια, χι κρωτηριασμένη, χι μόνο τ εχάριστο μέρος τς ληθείας, λλ κα τ πικρ κα δυσάρεστο, τ ποο δημιουργε ντιδράσεις κα παιτε θάρρος, τόλμη, ρωισμ γι ν λεχθ. O δειλο λέγουν μόνο τ εχάριστα, κα πιμελς ποφεύγουν ν επον τ δυσάρεστα, γι ν μ χουν συνέπειες. O θαρραλέοι λέγουν κα τ δυσάρεστα ψηφντες τς συνέπειες.
προφήτης κα πρόδρομος κα βαπτιστς ωάννης εχε παρρησία. Δν φοβόταν τίποτε. Kα λεγχε τν μαρτία κα νομία κα σέ βεια πρς λες τς κατευθύνσεις. λεγχε κα λα κα ρχοντες. Kα λεγχε μ γλσσα αστηρή, διότι δν πέφερε τν κακοήθεια, κα διότι θελε ν συγκλονίσ κα ν φέρ ψυχς σ μετάνοια.


π τ λεγκτικ κήρυγμα το ωάννου παραθέτουμε δ, μεταφράζουμε κα σχολιάζουμε τρία χωρία το Mατθαίου κα να το Mάρκου. «δν πολλος τν Φαρισαίων κα Σαδδουκαίων ρχομένους π τ βάπτισμα ατο επεν ατος· Γεννήματα χιδνν, τίς πέδειξεν μν φυγεν π τς μελλούσης ργς; Ποιήσατε ον καρπν ξιον τς μετανοίας» (Mατθ. γ΄ 7-8).
ταν ( ωάννης) εδε πολλος π τος Φαρισαίους κα τος Σαδδουκαίους ν ρχωνται γι τ βάπτισμά του, επε σ ατούς: Tέκνα γεννημένα π χιές, ποιός σς επε τι θ ξεφύγετε π τ μέλλουσα ργή; Kάνετε λοιπν ργα, πο ενε καρπς μετανοίας.
π τν ουδαϊκ λα ο Φαρισαοι ταν θρησκευτικ τάξι, ποία εχε καταντήσει τάξι ποκριτν, ο δ Σαδδουκαοι ταν λισταί. ν τούτοις κα ο μν κα ο δ πήγαιναν ν βαπτισθον π τν ωάννη τυπικς, χι π πίστι κα συνείδησι τς μαρτωλότητός των.
Γι ατ ωάννης, σ ψηλος βεβαίως τόνους, τος λεγξε μ γλσσα σκληρ κα ρμόζουσα. Tος νόμασε «γεννήματα χιδνν», χιές, φίδια φαρμακερά. O ποκριτα κα ο λισταί, καίτοι γιναν «καθʻ μοίωσιν Θεο», λόγ τς ποκρισίας κα το λισμο τους ξομοιώνονται μ τ ζα, γίνονται φίδια φαρμακερά. Kα πειδ χουν τν δέα, τι δν θ τιμωρηθον, ωάννης τος λέγει τι τος ξεγέλασε ποιος τος επε τι θ ξεφύγουν π τν ργ το Θεο. Kα γι ν ξεφύ γουν π τν ργή, τος συνιστ ν κάνουν ργα μετανοίας. λλος τρόπος σωτηρίας δν πάρχει.
«δη δ κα ξίνη πρς τν ίζαν τν δένδρων κεται· πν ον δένδρον μ ποιον καρπν καλν κκόπτεται κα ες πρ βάλλεται»(Mατθ. γ΄ 10). δη δ κα τ τσεκούρι ενε κοντ στ ρίζα τν δένδρων, κα κάθε δένδρο, πο δν κάνει καρπ καλό, κόβεται σύρριζα κα ρίχνεται στ φωτιά.
Προηγουμένως ωάννης ξωμοίωσε τος σεβες Φαρισαίους κα Σαδδουκαίους μ ζα, χιές. Tώρα τος ξομοιώνει μ δένδρα χρηστα, πο δν παράγουν καλος καρπούς, κα τ τσεκούρι τ κόβει σύρριζα, κα γίνονται καύσιμη λη. Tοτο σημαίνει τι νθρωποι χωρς μετάνοια κα ργα μετανοίας καταλήγουν στν κόλασι, ποία δ συμβολίζεται μ πρ,φωτιά.
«O τ πτύον ν τ χειρ ατο κα διακαθαριε τν λωνα ατο, κα συνάξει τν στον ατο ες τν ποθήκην, τ δ χυρον κατακαύσει πυρ σβέστ» (Mατθ. γ΄ 12). T φτυάρι του ενε στ χέρι του, κα θ καθαρίσ τελείως τ λνι του, κα θ συνάξ τ σιτάρι στν ποθήκη, τ δ χυρο θ κατακαύσ μ φωτιά, πο δν θ σβήσ ποτέ.
δ τος σεβες, ο ποοι ενε πιπόλαιοι κα δν παίρνουν στ σοβαρ τ ψιστα ζητήματα τς πίστεως κα τς ζως, ωάννης ξομοιώνει μ χυρο νντι θέσει πρς τος εσεβες, τος ποίους ξομοιώνει μ σιτάρι. Xριστς χει φτυάρι, τ κρατε στ χέρι του, κα μʻ ατ θ καθαρίσ τελείως τ λνι του, λιχνίζοντας κα διαχωρίζοντας τ σιτάρι π τ χυρο.
τ μν σιτάρι θ βάλ στν ποθήκη, τ δ χυρο θ ρίψ σ φωτιά, πο δν θ σβήσ ποτέ. T φτυάρι ενε κρίσι το Xριστο, το μεγάλου Kριτο. T λνι ενε κόσμος. Kατ τ δευ τέρα δ παρουσία κα παγκοσμία κρίσι Xριστς θ διαχωρίσ τελικς κα τελείως τ σιτάρι π τ χυρο, τος καλος π τος κακούς. Kα ποθήκη, που θ συναχθ τ σιτάρι, ενε βασιλεία τν ορανν, που θ εσέλθουν ο καλοί. δ σβεστη φωτιά, που θ ριφθ τ χυρο, ενε αωνία κόλασι, αωνία τιμωρία κα δυστυχία, στν ποία θ περιέλ θουν ο κακοί, ο μηδέποτε μετανοήσαντες. O φαλοι κα πιστοι δν ενε δυνατ ν ενε αωνίως σύδοτοι. Στν παροσα προσωριν ζω ο νθρωποι δοκιμάζονται, γι ν λάβ καθένας θέσι στν αωνία ζω ναλόγως τς συμπεριφορς κα διαγωγς του.
«λεγεν ωάννης τ ρώδ τι οκ ξεστί σοι χειν τν γυνακα το δελφο σου» (Mάρκ. στ΄ 18). λεγεν ωάννης στν ρώδη: Δν σο πιτρέπεται ν χς τ γυνακα το δελφο σου. βασιλες ρώδης λαβε σ γάμο τ γυνακα το δελφο του Φιλίππου, ν δελφός του ζοσε κόμη. Kα μ τν θεμιτογαμία ρώδης περιέπεσε στ μάρτημα τς μοιχείας. ς βασιλες δ ρώδης κυβερνοσε αταρχικ κα μποροσε ν κόβ κεφάλια, χωρς ν δίν λογαριασμ σ κανένα.
λλʼ ωάννης, ποος π τ λα λεγξε τος Φαρισαίους κα τος Σαδδουκαίους, φοβήθηκε ν λέγξ κα τν βασιλέα ρώδη; χι, δν φοβήθηκε ν στρέψ τν λεγχο κα πρς τ νάκτορα. πως λεγξε νθρώπους το λαο, τσι λεγξε κα τν βασιλέα. Kα δν λεγξε μία μόνο φορά, λλ πολλς φορές, πως δείχνει παρατατικς «λεγε» στ φράσι «λεγεν ωάννης τ ρώδ».
ποιος δ λέγχει, μάλιστα σχυρος τς γς, φίσταται συνέπειες. Kα προφήτης κα πρόδρομος κα βαπτιστς το Xριστο ωάννης γι τν λεγχο το ρώδη κα τς ρωδιάδος, ποία ταν χειρότερη π τν ρώδη, γκλείσθηκε στ φυλακ κα ποκεφαλίσθηκε.
κκλησία τιμ τν τίμιο Πρόδρομο. λλ τιμ γίου σημαίνει μίμησι το γίου. Kα ρωτται: O κπρόσωποι τς κκλησίας μιμονται τν γιο ωάννη;
Στν ποχή μας, ποχ τς ποστασίας κα προετοιμασίας, δι τς παγκοσμιοποιήσεως, πρς λευσι το ντιχρίστου, σ λους τος τομες τς ζως τν νθρώπων συμβαίνουν πράγματα κατ τς πίστεως κα τς θικς διανόητα σ λλες ποχές. σέβειες, μαρτήματα, νομήματα, κραυγαλέες κοινωνικς κα λλες δικίες, βοντα σκάνδαλα πάσης φύσεως. Aτιοι δ τν σκανδάλων ενε προ πάντων πολιτικο κα κκλησιαστικο γέτες.
O μν καταποντίζουν τν Πατρίδα,ο δ ξουθενώνουν τν κκλησία, κα λοι ατο δημιουργον γανάκτησι κα πογοήτευσι. O πονοντες δ γι τν Πατρίδα κα τν κκλησία παιτον ν ψωθον παναστατικς φωνές, ν λεγχθον ο νοχοι μ παρρησία. λλ πο παρρησία; Πο γλσσα ωάννου το Προδρόμου περ «γεννημάτων χιδνν», «μελλούσης ργς», «πυρς σβέστου» κα λοιπν; Πρτοι στν παρρησία πρεπε ν ενε ο καλο κκλησιαστικο γέτες κα ο κήρυκες το Eαγγελίου. Δυστυχς μως δν θέλουν ν δυσαρεστήσουν κακούς, κα ν συγκρουσθον μ σχυρούς, κα ν ποστον συνέπειες. Kαίτοι δν πρόκειται νʼ ποκεφαλισθον πως Πρόδρομος, δειλιον κα σιωπον.Kα τσι ο δίστακτοι τύποι, πως πολιτικο κα Oκουμενισταί, προχωρον στ ργο τς κατεδαφίσεως κα σοπεδώσεως τν πάντων. Tί ν επομε; σοι πιστεύουμε στ Xριστό, τοτο ν επομε, μλλον συνεχς ν λέγωμε ς νθερμη προσευχή: 
Kύριε, λυπήσου τν λλάδα, τν καρδι τς ρθοδοξίας, κα σσε μας π τος καταφρονητάς σου, τος λετρες πολιτικούς, ο ποοι μφανίζονται ς σωτρες. Σσε μας πίσης π τος ναξίους ντιπροσώπους σου, δίως τος Oκουμενιστάς, ο ποοι συμμάχησαν μ τος Nεοεποχτες κα καταπροδίδουν τν Πίστι σου. νάδειξε δέ, Kύριε, στν κκλησία σου νδρες πεπαρρησιασμένους, πως Πρόδρομός σου, γι ν δίνουν μάχες κραταις πρ το νόματός σου κα τς Πίστεώς σου. μήν

2 σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου