.ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ
‘‘Ο
ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ’’ Περιστέρι 24-6-2014
ΕΔΕΣΣΗΣ 43
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ Τ. Κ. 12137
ΑΡΙΘ. ΕΓΚΡ. ΠΡΩΤ.
613/1998 Προς
ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ. 487
Τα
Ιστολόγια ‘’ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ’’, ‘’ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
και ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ’’ και την
Εφημερίδα
‘’ Η ΕΚΔΟΣΗ ‘’
Αγαπητοί
αδελφοί χαίρετε εν Κυρίω,
Αφορμή που σας αποστέλλουμε
την παρούσα είναι όσα διαβάσαμε ότι τεκταίνονται για την πλήρωση της χηρεύουσας
Ιεράς Μητροπόλεως Ιωαννίνων. Παραθέτουμε αποσπάσματα από το προσωπικό ιστολόγιο
του Σεβ. Μητρ. Καλαβρύτων κ. Αμβροσίου, που αναφέρεται στο θέμα αυτό. 21-6-2014.
………ΜΗ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΤΕ ΟΡΙΑ
«α, οι Πατέρες ημών έθεντο»…
«Παναγιώτατε,
Κάτω τα χέρια Σας από την Εκκλησία της
Ελλάδος! Αφήστε μας να
διοικήσουμε μόνοι μας τα του Οίκου μας... Μη παρεμβαίνετε, λοιπόν, στη
συνείδησή μας, με το να μας πιέζετε, όλως αναρμοδίως και όλως αντικανονικώς
επίσης, να ψηφίσουμε πρόσωπα της ιδικής Σας επιλογής! Επικειμένης εκλογής για
την πλήρωση μιάς χηρευσάσης Μητροπολιτικής έδρας εμείς ψηφίζουμε κατά συνείδηση, και άρα εμείς αναλαμβάνουμε την ευθύνη έναντι Θεού και ανθρώπων, για την
ποιότητα του προσώπου της προτιμήσεώς μας. Μη,
λοιπόν, οδηγείτε τους Αδελφούς Αρχιερείς σε κρίση συνειδήσεως! …πολύ σεβασμό,
λοιπόν, Σας παρακαλώ και Σας ικετεύω: Κάτω τα χέρια Σας από την Εκκλησία της Ελλάδος! Αφήστε
μας να διοικήσουμε την Εκκλησία μας! Δεν δεχόμεθα ούτε επιτηρητές, ούτε και
καταπιεστές! Σημ. Η υπογράμμιση είναι του Σεβασμιωτάτου.
Λίγα σχόλια στο
κείμενο που ανάρτησε ο Σεβ. Μητρ. κ. Αμβρόσιος. Ορθά ο κ. Αμβρόσιος ελέγχει και σε άλλο σημείο τον κ. Βαρθολομαίο για την ανωτέρω
παρέμβασή του ως εξής. «Εάν
όντως έχουν έτσι τα πράγματα, όπως τα διαβάσατε, τότε ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, με ειδικές σπουδές στο Κανονικό
(δηλ. το εκκλησιαστικό) Δίκαιο παραβιάζει
θεμελιώδεις αρχές και διατάξεις του Κανονικού Δικαίου, σύμφωνα με τις
οποίες ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η ανάμειξη ενός εκκλησιαστικού προσώπου, οιουδήποτε βαθμού,
στα εσωτερικά ζητήματα μιάς άλλης τοπικής Εκκλησίας, όπως είναι η Εκκλησία της
Ελλάδος»! Σημ. Η υπογράμμιση είναι του
Σεβασμιωτάτου.
Δεν είδαμε όμως από τον κ. Αμβρόσιο να έχει την ίδια ευαισθησία
για τη βάναυση καταπάτηση Ιερών Κανόνων από τον κ. Βαρθολομαίο στο
θέμα των συμπροσευχών του με αιρετικούς και αλλοθρήσκους, και τις κακόδοξες
διακηρύξεις του για την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία!
Για τα «χωράφια» και τα «μαντριά» είναι ‘’λέων
πυρ πνέων’’! Για την άπαξ παραδοθείσα Πίστη Ιούδ. 3, που προδίδεται από τον
«πολυσέβαστόν του Πατριάρχη του Γένους» κ. Βαρθολομαίο, ο κ. Αμβρόσιος δεν ύψωσε
ελεγκτική φωνή Προφήτη Ηλία! Επαθε «αορασία», «αλαλία» και επιλεκτική
«αμνησία»! Δεν έπρεπε να υπενθυμίσει στον κ. Βαρθολομαίο τους Ιερούς Κανόνες
που απαγορεύουν τις ανωτέρω ανίερες συμπροσευχές και επισύρουν την ποινή της
καθαιρέσεως και του αφορισμού;
Δεν το έπραξε!
Μακάρι να κάνουμε λάθος. Θα χαρούμε σφόδρα να πληροφορηθούμε ότι
τον ήλεγξε, όπως τον ήλεγξε για την
αντικανονική του παρέμβαση να εκλεγεί Μητροπολίτης Ιωαννίνων πρόσωπο δικής του
επιλογής. Επανερχόμαστε στο θέμα μας.
Ακούμε σχεδόν πάντοτε από χείλη
Αρχιερέων και όχι μόνον, σε περιπτώσεις εκλογής Μητροπολίτη, Αρχιεπισκόπου και
Πατριάρχη, ότι ‘‘ η εκλογή του έγινε από
το ΄Αγιο Πνεύμα’’. Ο ισχυρισμός αυτός δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα σε πολλούς
πιστούς Ορθοδόξους Χριστιανούς, γιατί υπήρξαν περιπτώσεις Αρχιερέων που εκ των
υστέρων αποδείχθηκε ότι ήταν ανάξιοι για τον βαθμό του Επισκόπου!
Τίθεται το ερώτημα. Είναι
ορθή η άποψη-θέση, ότι όλους τους Μητροπολίτες, Αρχιεπισκόπους και Πατριάρχες
ΕΚΛΕΓΕΙ το ΄Αγιο Πνεύμα;
΄Ολοι όσοι υπήρξαν Αρχιερείς στην Π. Διαθήκη με την Λευιτική Ιερωσύνη και
στην Καινή Διαθήκη, ως Αρχιερείς-αντιπρόσωποι του Μεγάλου Αρχιερέως Ιησού Χριστού,
ΕΚΛΕΧΘΗΚΑΝ από το ΄Αγιο Πνεύμα; (Εβρ. 3: 1, 4: 14, 5: 1-6).
Ενδεικτικά αναφέρουμε την περίπτωση του Χριστοκτόνου, Αρχιερέως Καϊάφα, το Άγιο Πνεύμα τον εξέλεξε; (Iωάν. 11: 49-52).
Υπήρξαν στην ιστορία της
Εκκλησίας μας Αρχιερείς φιλάργυροι1
Υπήρξαν πόρνοι και ομοφυλόφιλοι
Υπήρξαν Σιμωνιακοί2
Υπήρξαν Μισθωτοί ποιμένες3
Υπήρξαν αιρετικοί και άπιστοι 4
Υπήρξαν Μασόνοι τα τελευταία 150
χρόνια 5
΄Οσοι εκλέχθηκαν
κληρικοί στην ιστορία της Εκκλησίας, είχαν τις προβλεπόμενες από την Αγία Γραφή
και τους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας επτά (7) προϋποθέσεις ιδίως την ΣΤ’; «Να
μη έχη έλθη εις σαρκικήν ομιλίαν, ουδέ μετά της μνηστής του Καν. Θ’
Νεοκαισαρείας». Πόσοι χειροτονήθηκαν ενώ είχαν ένα ή και περισσότερα από τα
(12) δώδεκα κωλύματα που απαγορεύουν ρητώς να γίνει κάποιος κληρικός, ιδίως το
(5ο) πέμπτο κώλυμα της πορνείας; «Πορνεία. Πορνεία είναι η σαρκική μίξις μετά γυναικός αγάμου ή χήρας ή
διαζευγμένης. Ο υποπέσας εις το εν λόγω
αμάρτημα δεν δύναται να γίνει κληρικός.(ΞΑ’ Αποστολικός, ΠΣΤ’ της Πενθέκτης
το αυτό ισχύει και δια τους κτηνοβάτας(Καν. Ζ’ Μ. Βασιλείου Αγκύρας ΙΘ’
Λευιτικόν 18,23) 6. Σημ.
Η υπογράμμιση είναι δική μας
Η εκλογή των ανωτέρω ΑΝΑΞΙΩΝ ΜΕΓΑΛΟΣΧΗΜΩΝ ΡΑΣΟΦΟΡΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ έγινε
από το Άγιο Πνεύμα; ΄Εγινε κατ' ευδοκία του Αγίου Πνεύματος ή κατ’ ΑΝΟΧΗ Του,
χάριν του αγιασμού του Λαού Του, της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής
Εκκλησίας, στην οποία μένει στον αιώνα και την οδηγεί σε ολόκληρη την αλήθεια;(
Ιωάν. 14: 16-17, 16: 13).
Είναι γνωστές οι
παρασκηνιακές παρεμβάσεις-διαβουλεύσεις για την εκλογή ενίων Μητροπολιτών,
Αρχιεπισκόπων και Πατριαρχών, ώστε πολλές φορές δημοσιογράφοι από τηλεοράσεως,
όταν ακούν τα περί εκλογής τους από το Άγιο Πνεύμα, μειδιούν ή και καγχάζουν!
Τι διδάσκει η Αγία Γραφή για
το θέμα αυτό;
Τι διδάσκουν Πατέρες της
Εκκλησίας μας;
Στο Πραξ. 20: 17, 28-30, ο
Απόστολος των εθνών, στον αποχαιρετιστήριο λόγο του στη Μίλητο, προς τους
«Πρεσβυτέρους» της εκκλησίας της Εφέσου, δηλαδή τους Ιερείς και τους Αρχιερείς,
μεταξύ των άλλων τους υπενθυμίζει ότι το Πνεύμα το ΄Αγιο, τους έθεσε Επισκόπους, τους κατέστησε δηλαδή Επισκόπους!
To Aγιο Πνεύμα τους έδωσε το
ειδικό χάρισμα της Ιερωσύνης. Ο Παύλος δεν αναφέρει ότι ήταν και
εκλεγμένοι=εκλεκτοί του Αγίου Πνεύματος και τούτο γιατί η ορολογία που
χρησιμοποίησε, είναι σε πλήρη συμφωνία με όσα λέγει στη συνέχεια του λόγου του
στίχ. 29-30, για εμφάνιση λυκοποιμένων.
Τονίζει μάλιστα ότι μερικοί θα προερχόντουσαν από τους παρευρισκόμενους
ποιμένες.
Στην 1 Τιμ. 5: 22, εφιστά
την προσοχή στον Επίσκοπο της Εφέσου Τιμόθεο, που ο ίδιος τον εξέλεξε και τον
χειροτόνησε ( 2 Τιμ. 1: 6), να είναι
πολύ προσεκτικός στην επιλογή των προσώπων για την ιερωσύνη, για να μη γίνει
συμμέτοχος σε ξένες αμαρτίες.
Στην Αποκ. κεφ. 2 και 3 ο
Ιησούς Χριστός στους λόγους που απευθύνει στους επτά (7) «Αγγέλους»-Επισκόπους
των επτά (7) τοπικών εκκλησιών της Μικράς Ασίας, για τους δύο(2) από τους επτά
(7) Επισκόπους, στον Επίσκοπο της εκκλησίας των Σάρδεων και στον Επίσκοπο της εκκλησίας της Λαοδικείας,
λέγει λόγους ε λ ε γ κ τ ι κ ο ύ ς και
πουθενά δεν αναφέρει ότι ήταν εκλεκτοί Του! Αποκ. 3: 1-3, 14-19.
Για την Ιερωσύνη έχουμε δύο
κατηγορίες ανθρώπων, εκείνους που έχουν την κλήση για το χάρισμα της ειδικής
Ιερωσύνης από το Θεό, και συνεπώς είναι θεόκλητοι (Εβρ. 5: 4), και εκείνους που
είναι αυτόκλητοι! Είναι δυνατόν να εκλέγονται από το Άγιο Πνεύμα οι αυτόκλητοι;
Εμείς δεχόμαστε ορθή την
άποψη-θέση του Ιερού Χρυσοστόμου, του μεγαλυτέρου Πατρός και Διδασκάλου της
Εκκλησίας, για το θέμα που εξετάζουμε την οποία διατυπώνει ως εξής. «Πάντας μεν ο Θεός ου χειροτονεί,(Σημ. Ο
Ιερός Πατέρας με τη φράση ου χειροτονεί, εννοεί δεν εκλέγει) δια πάντων δε αυτός ενεργεί…», «Ει μεν
δόγμα έχει διεστραμμένον καν άγγελος η, μη πείθου, ει δε ορθά διδάσκει, μη τω
βίω πρόσεχε, αλλά τοις ρήμασιν και ανάμενε τον κριτήν» (Εις Τιμόθεον Β’) και «Μηδέποτε
αμελώμεν της θεραπείας των του Θεού Ιερέων, και τούτο λέγω… βουλόμενος υμάς δια
πάντων κερδαίνειν»7. Σημ. Η
υπογράμμιση είναι δική μας.
Το Άγιο Πνεύμα μας έπλασε με
ελευθερία στη βούληση. Φωτίζει το νου κάθε εκλέκτορα, αλλά δεν καταργεί την
ελευθερία στην εκλογή του! Αποτέλεσμα, λόγω κακής χρήσεως της ελευθερίας της
βουλήσεως πολλές φορές εκλέγονται ανάξια και διαβεβλημένα πρόσωπα, την εκλογή
των οποίων α ν έ χ ε τ α ι το Άγιο
Πνεύμα, και γίνονται και αυτοί μεν αγωγοί της θείας χάριτος, αλλά δεν είναι εκλεκτά δοχεία Του!
H Εκκλησία μας καθόρισε, προφανώς επειδή είχε υπόψη τα ανωτέρω, κατά την
τέλεση του Ιερού Μυστηρίου της Ιερωσύνης στο βαθμό του Επισκόπου, να
διαβάζονται μεταξύ των άλλων από τον ψηφισθέντα «…ο Υποψήφιος ανοίγων το ιερόν
Ευαγγέλιον, λέγει, από χειρογράφου, μεγάλη τη φωνή. Ο (δείνα) ελέω Θεού, εψηφισμένος της αγιωτάτης Μητροπόλεως(της
δείνος) οικεία χειρί προέταξα».8 Σημ. Η υπογράμμιση είναι δική μας.
Με σοφία η Εκκλησία
χρησιμοποίησε την ορολογία ‘‘ελέω Θεού’’, γιατί
ο Θεός αγαπά τους δικαίους και ελεεί τους αμαρτωλούς. Στην προκειμένη
περίπτωση, στο έλεος του Θεού περιλαμβάνονται όλες οι περιπτώσεις των
Επισκόπων, όχι μόνον εκείνων που λαμβάνουν το βαθμό του Επισκόπου κατ’ ευδοκία
Του, αλλά και εκείνων που γίνονται Αρχιερείς, κατά παραχώρηση και ανοχή Του!
Κατόπιν όσων συντόμως
αναφέρουμε ανωτέρω, θα πρέπει όσοι Επίσκοποι αναφέρονται στην εκλογή ενός
Μητροπολίτη, Αρχιεπισκόπου ή Πατριάρχη, να είναι πολύ προσεκτικοί στην ορολογία
που χρησιμοποιούν. Σε περίπτωση εκλογής ενός προσώπου στο αξίωμα του Αρχιερέως
που δεν έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία σε θέματα Ορθοδόξου Πίστεως ή ηθικής (1
Τιμ. 3: 7), η επίκληση περί εκλογής του από το ΄Αγιο Πνεύμα, λυπεί όχι μόνο
τους πιστούς, αλλά κυρίως το ΄Αγιο Πνεύμα γιατί γίνεται αιτία δυσμενών σχολίων
από ποικιλώνυμους αρνητές και εχθρούς της Εκκλησίας μας! (Εφεσ. 4: 30).
Mε πολλή αγάπη γράψαμε τα ανωτέρω,
και πιστεύουμε ότι εκφράζουμε την ορθή θέση από Αγιογραφική και Πατερική άποψη.
Κρίναμε ότι ήταν απαραίτητη η διασαφήνιση της ορολογίας «περί
εκλογής των κληρικών από το ΄Αγιο Πνεύμα», προς αποφυγήν παρερμηνειών και
δυσμενής κριτικής σε περιπτώσεις εκλογής αναξίων ρασοφόρων κληρικών.
Με
αγάπη Χριστού
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝ.
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΖΙΩΓΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΧΟΡΤΑΤΟΥ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ
1.
1 Τιμ. 6: 10 Η φιλαργυρία είναι η ρίζα όλων των κακών!
2.
ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ Π.
ΤΡΕΜΠΕΛΑ Τόμος 3ος σελ. 305
3.
Ιεζ. 34: 1-16, Ιωάν. 10: 12-13
4.
Πράξ. 20: 29-30
5.
΄Ιδε επιστολή μας που δημοσιεύθηκε στον ‘‘ΟΡΘΟΔΟΞΟ
ΤΥΠΟ’’ της 18-1-2008, με πλήθος παραπομπών για κληρικούς που φέρονται σε
Τεκτονικά έντυπα ως Μασόνοι!
6.
TΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ Πρ. Ευαγγ. ΜΑΝΤΖΟΥΝΕΑ ΑΘΗΝΑ 1989, σελ. 241-243, Δογματική Π.
ΤΡΕΜΠΕΛΑ Τόμος 3oς
σελ. 302-307
7.
ΕΠΕ Τόμος 23ος, 492-494, PG 62, 610-614, Εις
Γένεσιν ΞΕ’, ΕΠΕ 5,32, PG 54,564
8.
ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ Πρ.
Ευαγγ. ΜΑΝΤΖΟΥΝΕΑ ΑΘΗΝΑ 1989, σελ. 251
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου