Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2010

η παναγιότατη

δολοφονία...


Το ερώτημα είναι: Ποια είναι η καλύτερη συνταγή για τη δολοφονία μιας μεγαλοφυΐας;

Και η ιστορία αποκρίνεται: Το εκρηκτικό μίγμα της κακουργίας με τη βλακεία.

Συνταγή που «θαυματούργησε» και στην περίπτωση του Χρυσόστομου (27 Ιανουαρίου, Ανακομιδή λειψάνων )…

Διέπρεψε στις μέρες του άβουλου αυτοκράτορα Αρκαδίου, για τον οποίο οι ιστορικοί της εποχής του λένε, πως ο Πρωθυπουργός του Ευτρόπιος τον μεταχειριζόταν, σαν πρόβατο. Τόσο, που φρόντισε ο ίδιος να βάλει στο πλευρό του, ως αυτοκράτειρα, τη μωροφιλόδοξη Ευδοξία.

Αυτή, λοιπόν, η Ευδοξία, μεθυσμένη απ’ τα αυτοκρατορικά μεγαλεία, ζήτησε και της έστησαν, κοντά στην Αγία-Σοφία, ασημένιο άγαλμα. Όπου το σούσουρό των καθημερινών θεατρικών παραστάσεων, που γίνονταν προς τιμήν της, δημιουργούσε προβλήματα, όχι μόνο στις εκκλησιαστικές ακολουθίες της Αγια-Σοφιάς, αλλά και στα κηρύγματα του Χρυσοστόμου. Γεγονός που τον ανάγκασε να διαμαρτυρηθεί…

Τη διαμαρτυρία του οι εχθροί του την παρουσίασαν ως ανταρσία κατά της αυτοκράτειρας και πολλαπλασίασαν σκόπιμα τους θορύβους. Έτσι ώστε να τον παγιδεύσουν και να τον αναγκάσουν ν’ απαντήσει στην πρόκληση μ’ έναν πύρινο, εναντίον της αυτοκράτειρας, λόγο. Και να κατηγορηθεί, κατόπιν αυτού, για έσχατη προδοσία, ώστε να δρομολογηθεί η εξόντωσή του…

Αν όμως η σύγκρουσή του με την αυτοκράτειρα ήταν η εύλογη αφορμή του διωγμού του, η βαθύτερη και ουσιαστική αιτία ήταν η αντίθεσή του με το κατεστημένο της εποχής του. Με πρώτους και χειρότερους τους δεσποτάδες…

Οι οποίοι, όχι μόνο τον φθονούσαν για την ασύγκριτη μεγαλοφυΐα του, αλλά και τον μισούσαν θανάσιμα, γιατί η απλότητα και η λιτότητα της ζωής του αποτελούσε ανυπόφορο έλεγχο για τα αμαρτωλά τους συμφέροντα και την πολυτελή διαβίωσή τους.

Έμεινε άλλωστε παροιμιώδης η φράση με την οποία επισημαίνει την εξαιρετική επικινδυνότητα του συναφιού τους, όταν λέει:

«Τίποτε δεν φοβήθηκα τόσο, όσο τους δεσποτάδες, πλην ελαχίστων»!…

Ποιοι άλλοι, πέραν των δεσποτάδων, αποτελούσαν το κατεστημένο της εποχής του; Όλοι αυτοί που ζούσαν ηγεμονικά. Με τις μεγαλοπρεπείς κατοικίες τους. Με τα ρούχα από μετάξι και χρυσάφι. Με τις ολόχρυσες άμαξες, που τις έσερναν χρυσοχάλινα άλογα. Και τα τόσα άλλα. Που όλα τα απολάμβαναν σε βάρος της πλειονότητας του λαού, που ζούσε σε συνθήκες αβάσταχτης φτώχειας, με αποτέλεσμα να περιπλανιέται, κατά κοπάδια, στη ζητιανιά …

Ο ίδιος ο Χρυσόστομος ντυνόταν με τα πλέον κοινά υφάσματα. Απλότητα που επιδίωξε και στις εκκλησιές. Όπου τα μεταξωτά και τα χρυσά, τις τάπητες και τα πορφυρά παραπετάσματα και τα πλούσια ιερατικά ενδύματα διέταξε να τα πουλήσουν, για να διατεθούν, προφανώς, τα χρήματα για τους φτωχούς.

Γεγονός, που αποτελούσε αβάσταχτο έλεγχο της άσωτης πολυτέλειας και της άδικης κραιπάλης μέσα στην οποία ζούσαν οι χρυσοκάνθαροι. Και που επισημαίνει ο ίδιος ως βασικότερη αιτία της εναντίον του καταδρομής, λέγοντας στον περίφημο, πριν απ’ την εξορία, λόγο του:

«Γνωρίζετε για ποια αιτία θέλουν να με καθαιρέσουν; Γιατί δεν έστρωσα τάπητες και δεν φόρεσα μεταξωτά και γιατί δεν ικανοποίησα τη λαιμαργία τους…».

Ήταν στο πλευρό των ανθρώπων της ανάγκης:

«Ο ένας, λέει ο επίσκοπος Κύρου Θεοδώρητος, ζητούσε τη μαρτυρία του στο δικαστήριο, ο φυλακισμένος τη λευτεριά του, ο πεινασμένος τροφή, ο γυμνός ρούχα, ο ξένος φιλοξενία, ο άρρωστος τη γιατρειά, ο πονεμένος την παρηγοριά, ο καταπιεζόμενος απ’ τις αυθαιρεσίες της εξουσίας τη συμπαράστασή του. Και ο πατέρας (ο Χρυσόστομος) ανταποκρινόταν καθημερινά στου καθενός το κάθε πρόβλημα…».

Καταδίκαζε την κοινωνική ανισότητα:

Οι πλούσιοι, που δεν συγκινούνται απ’ τα παθήματα των φτωχών, έλεγε, είναι ιερόσυλοι, που κλέβουν το Θεό. Τα θέλουν όλα δικά τους. Πράγμα, που δείχνει ότι είναι αγριότεροι κι απ’ τ’ άγρια θηρία. Γιατί τα λιοντάρια και οι αρκούδες, όταν χορτάσουν, παύουν ν’ αναζητούν τροφή. Ενώ οι πλούσιοι είναι αχόρταγοι…

Με τέτοια, λοιπόν, και παρόμοια, που έλεγε και έκανε πώς να μην τον μισήσουν; Πώς ν’ αντέξουν τ’ άρρωστα μάτια τους τις αστραπές του πνεύματός του; Κι έτσι, που ένιωθαν συντριπτική την υπεροχή του, πώς να μην τον φθονήσουν και πώς με κάθε τρόπο να μην προσπαθήσουν να τον δολοφονήσουν!….

Αλλεπάλληλες ήταν οι εναντίον του απόπειρες δολοφονίας. Γεγονός, που ανάγκασε το λαό να περιφρουρεί την Αρχιεπισκοπή όλο το 24ωρο. Ώσπου τελικά αποφασίστηκε η καθαίρεσή του και η εξορία του. Οπότε ο κλοιός του λαού γύρω απ’ την αρχιεπισκοπή έγινε ασφυκτικότερος. Με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η πραγματοποίηση της εξορίας για μήνες.

Τελικά, για να αποφευχθεί η αιματοχυσία, ο Χρυσόστομος αναγκάστηκε, χρησιμοποιώντας κάποια μυστική έξοδο, να παραδοθεί στη φρουρά, που τον οδήγησε στην εξορία. Γεγονός ,που, όταν έγινε αντιληπτό, προκάλεσε την έκρηξη της οργής του λαού, ο οποίος έκαψε το ναό της Αγίας Σοφίας και το μέγαρο της Γερουσίας.

Η εξορία ακολούθησε μια κλιμακωτή πορεία θανάτου. Όπως πρόβλεπε η συνταγή δολοφονίας, που σχεδίασαν οι παναγιότατοι και σεβασμιότατοι αρχιερείς και το μεγαλειότατο αυτοκρατορικό ζεύγος.

Έτσι ώστε οι διαρκώς αυξανόμενες κακουχίες, σε συνδυασμό με τη σωματική του αδυναμία και την κλονισμένη του υγεία να τον οδηγήσουν αναπόφευκτα στο θάνατο (407 μ. Χ.).

Πράγμα, που κάνουν όλοι οι καλλιτέχνες της κακουργίας, που ευφραίνονται να δολοφονούν, αλλά παράλληλα προσέχουν να διατηρείται το ονοματάκι τους άσπιλο και αμόλυντο…

Οι οπαδοί του Χρυσοστόμου δημιούργησαν ιδιαίτερη θρησκευτική μερίδα, τους «Ιωαννίτες», οι οποίοι, παρά τους διωγμούς και τα βασανιστήρια, δεν συμβιβάστηκαν με την «εκκλησία» των δολοφόνων.

Μέχρις ότου, τριάντα, περίπου, χρόνια μετά το θάνατό του, το λείψανό του μεταφέρθηκε με αυτοκρατορικές τιμές στην Κων/πολη απ’ το γιο του Αρκαδίου και της Ευδοξίας, το Θεοδόσιο το Β΄. Ο οποίος, αφού ζήτησε συγνώμη από τον άγιο για λογαριασμό των γονιών του, τοποθέτησε το λείψανό του στο ναό των Αγίων Αποστόλων, δίπλα στις λάρνακες των γονιών του.

Για να σκηνοθετήσει, κάπως έτσι, η τραγική ειρωνεία της ιστορίας την, έστω και μεταθανάτια, συνύπαρξη της κακουργούσας μωρίας με την ασυμβίβαστη μεγαλοφυΐα…

Παπα-Ηλίας

7 σχόλια:

  1. Οδυσσέα

    Ευχαριστώ για την ανάρτηση. Και βεβαίως όλοι να ευχαριστούμε τον Αγιο Ιωάννη, το Χρυσόστομο, που
    μας έδωσε ένα ακόμη παράδειγμα ανθρώπου, που αγωνίστηκε μέχρι θανάτου...

    παπα-Ηλίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτή η κακουργούσα μωρία και μοχθηρία έχει φάει ανά τους αιώνες πλείστες όσες ασυμβίβαστες μεγαλοφυίες αρ
    ξαμένη από τον Άβελ άχρι της σήμερον! Και ο θάνατος
    λυτρώνει την ασυμβίβαστη μεγαλοφυία,αλλά,όταν "σκοτώ-
    νεται"και εξοντώνεται ψυχικά,απομονωνεται,εξουθενώνε-
    ται τότε αυτό είναι χείρον πάντων! Ο ιερός Χρυσόστο-
    μος υπέστη εν τη μεγαλοψυχία του αμφότερα!Πολλοί σήμε
    ρα φέρουν το όνομά του ΑΝΑΞΙΩΣ...!Ας έχουμε τις πρε-
    σβείες του προς τον Τριαδικό Θεό και σε κάθε λειτουρ-
    γία ας τον παρακαλούμε να μεσιτεύει για όλους ποιμέ-
    νες και ποιμενόμενους!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δυστυχώς, έτσι έχουν τα πράγματα:

    Η Εκκλησιαστική Ιεραρχία και Διοίκηση είναι η κύρια αιτία της καθαίρεσης, της εξορίας και του αργού μαρτυρικού θανάτου του μεγάλου αυτού Ιεράρχη, η οποία βρήκε πρόσφορον «ους» σε μια διεφθαρμένη πολιτική εξουσία του Αρκάδιου (αγίου, κατά την Εκκλησία των Ιεροσολύμων, Αρχιμ. Καλλίστου: Ιεροσολυμιτικό Κανονάριο, σελ. 105, με εορτή μνήμης 27 Αυγούστου), ενός ανάξιου υιού του Μ. Θεοδοσίου με παθολογική νωθρότητα και μικρόνοια, με πλήρη απομώρανση, ξένο σε κάθε σοβαρή ενασχόληση, αμέριμνο και αγνοώντα τα του οίκου του, ο οποίος και εναπέθεσε τη διοίκηση της αυτοκρατορίας στους θαλαμηπόλους του, στους υπουργούς του και προ παντός στην έκφυλη σύζυγό του Ευδοξία, κόρη Φράγκου στρατηγού (από τότε οι Φράγκοι αλώνιζαν στη βασιλεύουσα), η οποία αποφάσιζε αντ’ αυτού.

    Αλλά το πιο συγκλονιστικό (που δεν έχει ξαναγίνει στην εκκλ. ιστορία), είναι ότι για την καταδίκη, την εξορία και το θάνατο της μεγάλης και αγίας αυτής μορφής συνείργησαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο επτά άγιοι της Εκκλησίας μας: Κύριλλος, Επιφάνιος, Αρσάκιος, Αττικός, Αρκάδιος, Αυγουστίνος και Ιερώνυμος.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι μεγάλος Αγιος είναι ο Ιερός Χρυσόστομος!

    Θα εμπνέει πάντοτε τους πιστούς με το παράδειγμά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λες ψέμματα ΙΚ όπως συνήθως. Δεν συνήργησαν αυτοί οι άγιοι που λες στον διωγμο του Ιερου Χρυσοστομου. Μόνο οι άγιοι Κύριλλος και Επιφανιος ήταν δυσμενεις απεναντι του λογω παραπληροφορησης. Για σοβαρεψου λιγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο φοβερότερος διώκτης του Χρυσοστόμου ήταν ο θείος του Κυρίλλου Θεόφιλος, πατριάρχης και αυτός Αλεξανδρείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το σοβάρεμα χρειάζεται σε ορισμένους ανιστόρητους, που μη γνωρίζοντας εκκλησιαστική ιστορία, κοκορεύονται:

    1/ Ο Κύριλλος, ως διάκονος του Θεόφιλου, ήταν ο κύριος αίτιος της καταδίκης του Χρυσόστομου και όταν πιέσθηκε το 417 να τον γράψει στα δίπτυχα αρνήθηκε, παρομοιάζοντάς τον με τον Ιούδα! (Χρ. Κρικώνη: άγ. Ιω. Χρυσόστομος, Απ. Διακονία, σελ. 45).
    2/ Ο Επιφάνιος, μετά τη σύνοδο στη Δρυ ανεχώρησε, χωρίς να κοινωνήσει με τον Χρυσόστομο (που του το ζήτησε), εγκατέλειψε την Κων/πολη και πέθανε στο ταξίδι, πριν πατήσει την γη της Κύπρου (Παπαδόπουλου Στ. Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, σελ. 46).
    3/ Ο Αρσάκιος αποκαλείται από τον Χρυσόστομο: προβατόσχημος λύκος και μοιχός (επιστολή προς επίσκοπο Κυριακό).
    4/ Ο Αττικός. Ο βιογράφος του Χρυσοστόμου, Ελενοπόλεως Παλλάδιος καταγράφει για τον Αττικό, ότι είναι «πάσης μηχανής τεχνίτης κατά του Ιωάννου» και με τη βία ανάγκασε τους Επισκόπους, που δεν έσκυβαν να τον προσκυνήσουν και να επικοινωνήσουν μαζί του, να τον αποδεχτούν ως κανονικό Αρχιεπίσκοπο και κυριάρχη του θρόνου της Κωνσταντινούπολης.
    5/ Ο Ιερώνυμος, φίλος και συνομώτης με τον Θεόφιλο προσπάθησε να μεταπείσει τον Ρώμης Ιννοκέντιο Α΄ να υπογράψει την καταδίκη του Χρυσόστομου (Γ. Φλωρόφσκυ. Ιστορία του μοναχισμού).
    6/ Ο Αυγουστίνος παρομοίως προσπάθησε ανεπιτυχώς να πείσει τον Ιννοκέντιο Α΄ να υπογράψει την καταδίκη (Γ. Φλωρόφσκυ, ως ανωτέρω).
    7/ Ο Αρκάδιος είναι ο γνωστός αυτοκράτορας, που υπέγραψε την καταδίκη.

    Αυτά τα ολίγα, για να μαθαίνουν οι ανιστόρητοι.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου