Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2025

ΣΧΟΛΙΑΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΜΟΛΥΣΜΟ (Α)

 


Άποψη πρώτη.

 Οι Αγιορείτες Πατέρες επί  Μιχαήλ Η Παλαιολόγου γράφουν τα εξής:  «...τν   π   τν   δύτων ναφορν...συγκοινωνίαν τελείαν δέξατο τοτο». Δηλαδή ο γιορετες Πατέρες ξηγον γι ποι λόγο μνημονεύουμε τ νομα το ρχιερέα κατ τν θεία Λειτουργία. Ατ γίνεται, χι γιατ χωρς τν μνημόνευση το νόματος το ρχιερέα δν πιτελεται τ μυστήριο, κατ τν σφαλερ γνώμη μερικν συγχρόνων, λλ γι ν φανε "τέλεια συγκοινωνία", ταυτότητα πίστεως το μνημονεύοντος κα το μνημονευομένου. ναφέρουν μάλιστα κα τν ξήγηση τς Θείας Λειτουργίας το Θεοδώρου νδίδων, σύμφωνα μ τν ποία ερουργς ναφέρει τ νομα το ρχιερέως γι ν δείξει τι κάνει πακο στν προϊστάμενό του, τι χει τν δια πίστη μ ατν κα τι εναι διάδοχος τν θείων μυστηρίων.

Σχόλιο.

Τ λεγόμενο παραπάνω  ς πρς τν Θεόδωρο νδίδων, γι ν δείξει τι χει τν δια πίστη μ’ ατόν, δν εναι κριβς κα ρθ ς πρς ρθοδόξους. Τ ρθ εναι τι διαμνημόνευση το ρχιερέως στν γία ναφορ δεικνύει τι κοινωνός στι τς πίστεως, δηλαδ μνημονεύων μετέχει στν πίστη το μνημονευομένου. ν Θεόδωρος θελε ν πε περ μόνον μίας καταδείξεως τς δίας πίστεως, δν πρεπε ν χρησιμοποιήσει τς λέξεις «κοινωνός στι» λλ μόφρων μόδοξος σύμφωνός στι. Σ’ ατ συντείνουν τ λεχθέντα: τν γιορειτν Πατέρων μ τν σχετικ ρμηνεία τους, το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου (πο πικαλονται ο γιορετες), το Προφήτου εζεκιλ κατ τν ρμηνεία τν γίων Πατέρων, τς Ε’ Οκουμενικς Συνόδου κα το ερο Γενναδίου το Σχολαρίου.

Συνεπς τ τς απόψεως: «κα γι ν δείξει... τι χει τν δια πίστη μ’ ατόν», δν εναι κριβς κα ρθ ς πρς ρθοδόξους. Τ ρθ εναι, τι ναφορ το νόματος το ρχιερέως ποτελε «τελείαν νωσιν...κα κοινωνίαν»· κα τ λλο: «γι ν φανε " τέλεια συγκοινωνία" ταυτότητα πίστεως το μνημονεύοντος κα το μνημονευομένου». ρθ διατύπωσή του εναι: γι ν δειχθε " τέλεια συγκοινωνία", δηλαδ (τέλεια) συγκοινωνία-συμμετοχ (κα χι ταυτότητα) τς πίστεως, το (ρθοδόξου) μνημονεύοντος κα το (καθαιρέτου αρετικο) μνημονευομένου -στν ποκλίνουσα πίστη του- ξ ατίας τς διαμνημονεύσεως, τοτ’ στιν ρχ συγκοινωνούντων δοχείων· κατ τν νον τν γιορειτν Πατέρων, το Θεοδώρου νδίδων, το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου ς δη λέχθη, κα τελικ τς λης κκλησίας, κατ τό:

« νωθεν (=π’ ρχς) γρ το Θεο ρθόδοξος κκλησία τν π τν δύτων ναφορν το νόματος το ρχιερέως συγκοινωνίαν τελείαν δέξατο τοτο».

Άποψη δεύτερη

«Ἡ ἐπικοινωνία μὲ τοὺς αἱρετικοὺς φαίνεται νὰ ἀπασχόλησε ἰδιαίτερα τοὺς Πατέρες τῶν συνόδων. Καὶ ἡ προτροπὴ γιὰ ἀποφυγή τους ἀπέβλεπε στὴν προφύλαξη τῶν πιστῶν ἀπὸ πιθανοὺς κινδύνους: πρῶτον γιατὶ ἡ συνεύρεση μὲ τοὺς αἱρετικοὺς θὰ μποροῦσε νὰ δώσει τὴν εἰκόνα τῆς ἀναγνώρισής τους, τῆς παραδοχῆς τους καὶ δεύτερον γιατὶ μὲ τὸ νὰ κρατοῦν περιχαρακωμένη τὴν πίστη τους θὰ ἦταν δυσκολότερο νὰ παρασυρθοῦν ὁρισμένοι πιστοὶ ἀπὸ τὰ αἱρετικὰ δόγματα».

 

Σχόλια

 

Τα παραπάνω  εναι μν ρθ λλ δν καλύπτουν τ λο θέμα το γιατ ο Πατέρες κα ο Σύνοδοι διόρισαν ν ποφεύγεται μ κάθε τρόπο κα «πάσ δυνάμει» κοινωνία μ καταδικασθέντων αρετικν. πρωτεύων λόγος εναι ποφυγ το συμμολυσμο κ τς κκλησιαστικς κοινωνίας τεροδόξων στος ρθοδόξους.

 άποψη  στν συνέχεια μνημονεύει ποστολικος κα λλους ερος Κανόνες, μεταξ τν ποίων κα τν 9ο Τιμοθέου. ρώτηση πο τέθηκε στν ρχιεπ. Τιμόθεο, ς φαίνεται π’ ατν τν ερ Κανόνα, εναι ξς:

«Ε φείλει Κληρικς εχεσθαι, παρόντων ρειανν, λλων αρετικν· οδν ατν βλάπτει, πόταν ατς ποι τν εχήν, γουν τν προσφοράν;».

  ερς Κανόνας μιλε γι βλάβη κα μάλιστα χι π τς διδασκαλίας το αρετικο λλ π μόνης τς παρουσίας του στν θεία Λειτουργία. Διότι ναφέρεται συγκεκριμένα ς πρς τν χρόνο πο τελε τν προσφορ ερεύς, δηλαδ τν ναίμακτο ερουργία κατ τν σιο Νικόδημο κα ταν εχεται ερες δν μπορε ν διδάξει αρετικς τν αρεσή του. λλωστε ρώτηση ναφέρεται στ ἐὰν βλάπτει τν διο τν κληρικ παρουσία το αρετικο ν ρ θείας λειτουργίας κα χι τν λαό. Κα ερς Τιμόθεος παντ τι Διά κονος προσφωνε «ο κοινώνητοι περιπατήσατε», δηλαδ ο κοινώνητοι ποχωρήσατε· ατ Βαλσαμν κα σιος Νικόδημος τ ποδίδουν μν ς πρς τος κατηχουμένους, τοτ’ στι τος βαπτίστους, πονοον δ στος κατηχουμένους κα τος προσωπικς κρίτους αρετικούς.

δ ρχιεπ. Τιμόθεος κα ατς τ ναφέρει κα ς πρς τος βαπτισμένους κα κατακρίτους ρειανος κα λλους αρετικος . Τ τι τ «κοινώνητοι» χει κα ατν τν ννοια προ κύπτει κα π τος γίους ποστόλους κα τν γιο Συμεν Θεσ- σαλονίκης. Κα καταλήγει ερς Τιμόθεος στν νωτέρω ερ Κανόνα του (9ο ), τι δν μπορον ν παρευρίσκονται ο αρετικο ν ρ θείας Λειτουργίας, τ ἐὰν βλάπτει μως δν πάντησε μεσα λλα μμεσα, τι να βλάπτει παρουσία τους.

Ατ τ τελευταο ποδεικνύεται, κτς τν λλων, κ τν ποστολικν Διαταγν, στς ποες λέγεται τι συμμιαίνονται ο ρθόδοξοι ἐὰν συμπροσευχηθον μετ τν αρετικν.

Ατν τν συμμολυσμ τν ρμηνεύει Ε’ Οκουμενικ Σύνοδος , ωάννης Δαμασκηνός, ο γιορετες Πατέρες (βλ. κα ποιο λλοι Πατέρες, σσ. 182κ.., λλ’ ρμηνεύεται κα π λη τν κκλησιαστικ παράδοση). λλ κα 15ος ερς Κανόνας τς ΑΒ’ Συνόδου μιλε γι σχίσμα πο εσαγάγει κατάγνωστος αρετικς ντς τς κκλησίας.

νδεικτικς, γιος Συμεν Θεσσαλονίκης λέγει: «Λας δ πας, ρθς χων περ τν πίστιν προθέσει ψυχς, τος μελωδοσι συνάπτεται, τν π Θεο κκαλούμενος λεον. μφαίνει δ’ οτος τν τελευταίαν τάξιν μεθ’ ν ο θέμις συνίστασθαι κακεργάτην τερόδοξον. Ο γρ συγκοινωνία φωτ πρς σκότος. Ε δέ τις πιστραφείη πρς τ φς, τότε δεκτέος τος το φωτός...»405. Δν πρέπει ν παρευρίσκεται μετ τν ρθοδόξων ντς το ναο οτε ργάτης το κακο - τς μαρτίας πως λέγει λλο - οτε κα τερόδοξος - κα ποδοχ τς κακοδοξίας ποτελε μαρτία κα γι τν ερ Συμεν κα γι τος λλους Πατέρες - . Κα λλο κλεινς εράρχης ξηγε γιατ δν πρέπει ν μνημο- νεύεται στν ερ προσκομιδ οτε «κακεργάτης», οτε «τερόδοξος», διότι κατακρίνονται κα νας κα λλος πο μνημονεύονται, λλ συγκατακρίνεται κα ερες πο τος μνημονεύει. Δηλαδ ρχ συγκοινωνούντων δοχείων, ατ λέγουν λοι ο Πατέρες· ο ποοι δίδαξαν βίω σαν ατν τν ρχή, χι μόνον ς πρς τν διαμνημόνευση λλ κα στν γενικώτερη κκλησιαστικ κοινωνία κατακρίτου αρετικο.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

Ο  Γέροντας προσφέρει ΔΩΡΕΑΝ  ένα μικρό αριθμό αντιτύπων του βιβλίου  σε ενδιαφερομένους, με μοναδικό έξοδο την πληρωμή των ταχυδρομικών τελών αποστολής .Όσοι ενδιαφέρονται ας στείλουν μήνυμα στο e-mail aiakeidis@yahoo.gr με τα στοιχεία τους, (ονοματεπώνυμο-ταχυδρομική διεύθυνση αποστολής-τηλέφωνο).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου