Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2025

Σχολιάζοντας απόψεις-ενστάσεις για τον μολυσμό (Γ)

 



 

Άποψη-ένσταση τέταρτη

« γιος ωάννης Χρυσόστομος ταν τν καθαίρεσαν τος λέγει: ντάξει, δν θ πογράψετε ναντίον μου τς ποφάσεις, λλ δν θ σχισθετε π τν κκλησία, δν θ φύγετε π τν κκλησία. Θ κάνετε πακο σ ατν πο πγε στν θέση μου, δν θ φύγετε, δν θ κάνετε σχίσμα, καταλάβατε, ατ εναι τ ρθόδοξο. Κα σήμερα εναι κάποιοι πο κόβουν τ μνημόσυνο, ν τ πομε κα ατό, ατ θέλει πολλ ριμότητα σκέψης κα πολλ γιότητα ν τ κάνει κανείς. λλ παξ κα τ κάνουν, θ πρέπει ν χουν τν διάκριση τν στοιχειώδη πως πρν π χρόνια εχε ξαναγίνει μ τρες ρχιερες, ν συλλειτουργον μ τος λλους πο κόμη δν κοψαν τ μνημόσυνο. Ο τρες ρχιερες τότε πο εχαν κόψει τ μνημόσυνο, λευθερουπόλεως μβρόσιος, μακαριστς Φλωρίνης Αγουστνος κα τρίτος Παλος Παραμυθίας, ατο ο τρες λοιπόν, δν μνημόνευαν τότε τν θηναγόρα πο ταν οκουμενιστς κρος, λλ συλλειτουργοσαν μ τος λλους ρχιερες πο κόμη τν μνημόνευαν, ατ εναι τ σωστό. διακοπ το μνημοσύνου δν σημαίνει σχίσμα, προσέξτε το ατό. Σχίσμα σημαίνει ν φύγεις τελείως κα ν μ συλλειτουργες μ κανένα κα ν κάνεις δική σου παντιέρα, δικό σου κομματάκι, δική σου κκλησία, ατ εναι λάθος, τεράστιο λάθος, ατ εναι χειρότερο κα π τν αρεση, λένε ο Πατέρες. Κα ατο τώρα πο κόβουν τ μνημόσυνο δν πρέπει ν κόψουν τν πικοινωνία μ τν πόλοιπη κκλησία κα ν μ συλλειτουργον κα ν μ κοινωνον. Γιατ κόμη Οκουμενικός, εναι καθαιρετέος, βέβαια εναι, φο χει παραβε τος κανόνες τς κκλησίας. βαλε τ 2006 τν Πάπα στ Φανάρι μέσα ν πε τ Πάτερ μν κα πάρχει ρητς κανόνας τς κκλησίας πο λέγει, κληρικς πο θ πιτρέψει σ ναν κοινώνητο, σ ναν αρετικό, ν κάνει κάτι μέσα στ να σ ρα λειτουργίας, καθαιρεται. λλ δν εναι νεργεί καθηρημένος, εναι δυνάμει, πρέπει ν γίνει σύνοδος γι ν καθαιρεθε κα ποιοι συμπλέουν μαζί του. Μέχρι τότε μως δ πρέπει ατς πο κόβει τ μνημόσυνο κα δν τν μνημονεύει ν παύσει ν συλλειτουργε μ τος λλους πο τν μνημονεύουν. Ατ εναι λεπτ διάκριση, τ λεπτ σημεο. Κα πειδ δν τν χουν ατ τν διάκριση κα τν ριμότητα, γι’ ατ λέμε καλύτερα περιμένετε κόμη. Κα λας δν μπορε εκολα ν τ καταλάβει ατά, κούει κα κάποιες λλες δέες τι μολύνεσαι κα λοιπά, δν μολύνεσαι, φ’ σον ατς πο μνημονεύεται δν χει καθαιρεθε. Τ μυστήρια εναι γκυρα»

Σχόλια

π’ ατ τ τελευταο πο λέγεται π τς νστάσεως: «δν μολύνεσαι, φ’ σον ατς πο μνημονεύεται δν χει καθαιρεθε. Τ μυστήρια εναι γκυρα», προκύπτει τι πάρχει μολυσμς στν ρθόδοξο ταν κοινωνε μ καθηρημένο κα δν πάρχει μολυσμς ταν κοινωνε μ καθαίρετο. Κα κόμη πρέπει ν προστεθε, τι νσταση κλαμβάνει τν μολυσμ μ τν ννοια τς πωλείας τς ερωσύνης στν ρθόδοξο κληρικ χωρς τν πράξη τς καθαιρέσεως, ξ ατίας τς κοινωνίας μ καθηρημένο κληρικό. Τέτοιος μολυσμς μως δν πάρχει, ετε κοινωνε ρθόδοξος μ καθηρημένο, ετε μ καθαίρετο αρετικό. πάρχει μως λλος μολυσμς πο κφεύγει τς ντιλήψεως τς νστάσεως. ποος ατς συμμολυσμς συγκατακρίνει τν ρθόδοξο, ξ ατίας τς κκλησιαστικς κοινωνίας του μ τν καθαίρετο αρετικ συμφώνως μ τν διδασκαλία τς κκλησίας.

νδεικτικς δ ναφέρουμε τος γίους ποστόλους  κα τν συνοπτικ θεολόγο γιο ωάννη Δαμασκην . Συνεπς ατ πο λέγεται π τς νστάσεως τι «δν μολύνεσαι, φ’ σον ατς πο μνημονεύεται δν χει καθαιρεθε», δν σχύει. ν μως μολύνεται ρθόδοξος π τν κοινωνία το καθαιρέτου αρετικο κα ντως μολύνεται, ατ σημαίνει τι καθίσταται κα ατς κοινώνητος. Κα κόμη, ν μολυσμς μεταδδεται π τν κοινωνία το αρετικο στν ρθόδοξο ρα ατς μολυσμς δι τς κοινωνίας μεταδίδεται κα στν τρίτο πο κοινωνε μ’ ατν πο κοινωνε μ τν κοινώνητο. Τν ρχ « κοινωνν κοινωνήτ κοινώνητος στω» ο Πατέρες τν ξέλαβαν τι σχύει κα ς πρς καθαιρέτ «κοινωνήτ».

Δν μπορε λοιπν ν δημιουργεται σχίσμα, κατ τν σχυρισμ τς νστάσεως, ταν τηρεται νωτέρω ρχ π καθαιρέτ «κοινωνήτ», Ο τρες πίσκοποι πο εσηγεται νσταση τι πραξαν ατν τν διακοπ μνημοσύνου, πράγματι εναι τσι πως τ λέγει. διακοπ μνημοσύνου πο συνέβη κείνη τν περίοδο (1970 κ..), τελοσε π τ κράτος τς διδασκαλίας το βιβλίου «Τ δύο κρα» το ρχιμ. πιφανίου Θεοδωροπούλου. Πο θέλει, ατ διδασκαλία, ν μν πάρχει μολυσμς στν ρθόδοξο πο κοινωνε μ καθαίρετο αρετικό. λλ’ ατό, δν χει πατερικ ρείσματα, πάρχει ατς συμμολυσμς . δ, νδεικτικς μόνον, ντιπαραβάλλουμε τν διακοπ μνημοσύνου τν τριν ατν σεβαστν εραρχν μ τν διακοπή, πλέον χι μόνον το μνημοσύνου λλ κα τς γενικς κκλησιαστικς κοινωνίας, νς λλου σεπτο κα γίου εράρχου τς κκλησίας μας, το Μ. Βασιλείου κα μ τν καθαίρετο αρετικ κα μ σους ρθοδόξους κοινωνοσαν μαζί του. Μ. Βασίλειος κα μολυσμ δέχεται π τν κοινωνία το καθαιρέτου αρετικο κα ντέλλεται ν τηρηθε ρχ « κοινωνν κοινωνήτ κοινώνητος στω» π καθαιρέτ «κοινωνήτ» κα τσι ν γίνονται κοινωνικο ο ρθόδοξοι.

Εναι φανερ λοιπν τι πράξη τς διακοπς μνημοσύνου, τσι πως γινε τ 1970, ρχεται σ ντίθεση μ τν διδασκαλία κα πράξη τς κκλησίας μις κα Μ. Βασίλειος εναι νας κύριος κφραστής της. δ ερς Χρυσόστομος πο πικαλεται νσταση δν φορ τ θέμα τς αρέσεως, διότι ατ πο λέγονται π το ερο Πατρς στν συγκεκριμένη συνάφεια ναφέρονται σ θέματα δικαιοσύνης. Σ θέματα πίστεως εναι ξεκάθαρη διδασκαλία του, ς τν ρμηνεύουν ο γιοι Πατέρες, δ μόνον νδεικτικς παναλαμβάνουμε το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου: «χθρος γρ Θεο Χρυσόστομος ο μόνον τος αρετικούς, λλ κα τος τος τοιούτοις κοινωνοντας, μεγάλ κα πολλ τ φων πεφήνατο». Κα λλο σιος Θεόδωρος, πάλι γι τν ερ Χρυσόστομο, λέγει τι γι ν γίνει κοινωνικς ερες πρέπει ν τηρε τν ρχ « κοινωνν κοινωνήτ κοινώνητος στω» π καθαίρετο «κοινώνητ» διότι ἐὰν δν τν τηρε τότε εναι κατεγνωσμένος κα κοινώνητος παρ’ τι καθαίρετος διος. Πο σημαίνει γι ν εναι κατεγνωσμένος τι συμμολύνεται. λλωστε κα σιος Θεόδωρος Στουδίτης στν κε συνάφεια λέγει τι πρόκειται «περ γρ μεγάλων κίνδυνος», . Λέγεται κόμη π τς νστάσεως τι θέλει πολλ ριμότητα σκέψης κα πολλ γιότητα γι ν προβε κανες στν διακοπ μνημοσύνου. Ατν μως τν πολλ ριμότητα κα τν πολλ γιότητα τν συναντμε στος μόλις νωτέρω δύο κ τν τριν γίων εραρχν, Μ. Βασίλειο κα ωάννη Χρυσόστομο. Κα γι ν μν φήσουμε παραπονεμένο κα τν τρίτο γιο εράρχη τς κκλησίας μας Γρηγόριο Θεολόγο κα ατς τ δια λέγει, τι κα μολυσμς πάρχει στν ρθόδοξο π τν κοινωνία το καθαιρέτου αρετικο κα γι ν γίνει κοινωνικς ερες πρέπει ν τηρε τν ρχ « κοινωνν κοινωνήτ κοινώνητος στω» π καθαιρέτ «κοινωνήτ», (βλ. τν νωτέρω παρένθεση). Ο χοντες λοιπν ατν τν πολλ ριμότητα κα πολλ γιότητα τρες εράρχες τς κκλησίας μας, μ να στόμα, ντέλλονται τι χι γι ν φθάσει κανες στν πολλ γιότητα λλ κατ’ ρχς σν Θε ν ποφύγει τν συμμολυσμό, τσι στε μετ τν κάθαρση ν φθάσει πρτα στν γιότητα κα μετ κα στν πολλ γιότητα, πρέπει ν τηρήσει τς θεμελιώδεις ρχς «ατν πο ποστρεφόμαστε τ φρόνημα, π’ ατος πρέπει ν φύγουμε τν κοινωνία», κα «ατς πο κοινωνε μ τν κοινώνητο ν εναι κα ατς κοινώνητος» π καθαίρετο κοινώνητο γι τν ποφυγ το συμμολυσμο. Κα τ τι εναι διαχρονικ ντολή τους ατ προκύπτει π τν ρμηνεία ες τος τρες εράρχες γι’ ατ τ θέμα τν σίων: Θεοδώρου Στουδίτου, Μελετίου Γαλησιώτου, ωσφ Πατριάρχου Κπόλεως κ.. (πιτιμίου κα το συμμολυσμοῦ.

(Ιερομονάχου Ευγενίου .Η  έννοια του μολυσμού. Οι παραπομπές των κειμένων βρίσκονται στο βιβλίο. Ευχαριστούμε τον Γέροντα για την άδεια δημοσίευσης αποσπασμάτων του βιβλίου του.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου