Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024

Η εκκλησιαστική καθιέρωση της εορτής των Χριστουγέννων την 25η Δεκεμβρίου (Β)



ΜΕΡΟΣ Β 

 Της Ολυμπίας

ΠΗΓΗ.katanixi.gr

«Καί μέν στέρας δήγησε τούς Μάγους πό τήν νατολή, τό δέ διάταγμα φερε τή Μαριάμ στόν τόπο πού προφήτευσαν ο Προφτες τι θά εναι πατρίδα το Χριστο» (γιος ωάννης Χρυσόστομος)

γιος ωάννης Χρυσόστομος,ναφέρει τι ορτή τν Χριστουγέννων εχε μόλις ξεχωρίσει πό τήν ορτή τν Θεοφανείων στήν ντιόχεια, ν στήν Θράκη, ννοώντας τήν περιοχή τς Κωνσταντινούπολης, διαχωρισμός εχε γίνει πρό δεκαετίας κολουθώντας τό παράδειγμα τς Δύσης, ξηγώντας κόμη καί τούς πολογητικούς λόγους το διαχωρισμο λέγοντας:

«… Καί μες πρός κείνους λέγωμεν, καί τά ναίσχυντα τν σεβν ποφράττωμεν στόματα, καί πί τος μετέροις γαθος εφραινώμεθα, καί τόν σαρκωθέντα Θεόν δοξάζωμεν πέρ τς τοσαύτης συγκαταβάσεως, καί κατά δύναμιν τήν μετέραν, ξίαν ποδμεν ατ καί τήν τιμήν καί τήν μοιβήν». (6)

3. Ζαχαρίας ταν μόνος ντός το Ναο

Τό στοιχεο τς μονότητας το Ζαχαρία, εναι κατά τόν Χρυσόστομο τό τρίτο στοιχεο τό προσδιοριστικό τν γίων τν γίων ς το τόπου εαγγελισμο το Ζαχαρία. (7)

Πράγματι, μολονότι πηρεσία τν ερέων καί τν Λευιτν στόν Ναό τν εροσολύμων δέν εναι εκρινς καί λεπτομερς περιγεγραμμένη στήν Παλαιά Διαθήκη, στόσο φαίνεται τι καθημερινή πηρεσία, προσφορά θυμιάματος καί τν λλων νομικν θυσιν στόν Ναό τελετο πό περισσοτέρους το νός ερες.

Σύμφωνα μέ τό βιβλίο τς ξόδου (Κεφ. 27, 21) καθημερινή φή (ναμμα) το λύχνου τς Σκηνς το Μαρτυρίου, γινόταν πό τόν ρχιερέα αρών καί τούς ερες:

– «ν τ σκην το μαρτυρίου ξωθεν το καταπετάσματος το πί τς διαθήκης καύσει ατό αρών καί ο υοί ατο φ’ σπέρας ως πρωΐ ναντίον Κυρίου· νόμιμον αώνιον ες τάς γενεάς μν παρά τν υἱῶν σραήλ».

Παραλλήλως, μως, μέ τήν τελετουργική ατή φή, γινόταν καί προσφορά θυμιάματος πό τόν ρχιερέα αρών, προφανς μέ τούς ερες παρισταμένους:

– «Καί θυμιάσει π’ ατο αρών θυμίαμα σύνθετον λεπτόν· τό πρωΐ πρωΐ, ταν πισκευάζ τούς λύχνους, θυμιάσει π’ ατο, καί ταν ξάπτ αρών τούς λύχνους ψέ, θυμιάσει π’ ατο» (ξ. 30, 7-8).

Α΄ Παραλειπομένων εναι κόμη σαφέστερη: «Καί αρών καί ο υοί ατο θυμιντες πί τό θυσιαστήριον τν λοκαυτωμάτων καί πί τό θυσιαστήριον τν θυμιαμάτων ες πσαν ργασίαν για τν γίων καί ξιλάσκεσθαι περί σραήλ…» (Α΄ Παρ. 6, 34).

πό κοινο ερατική πηρεσία τν ερέων σέ ντίθεση μέ ατήν το ρχιερέως μόνου μέσα στά νδότερα, ποδηλώνεται καί πό τή διάκριση το κειμένου τς Πρός βραίους πιστολς, μεταξύ πολλν ερέων καί νός μόνου ρχιερέως:

– «Ες μέν τήν πρώτην σκηνήν διαπαντός εσίασιν ο ερες τάς λατρείας πιτελοντες, ες δέ τήν δευτέραν παξ το νιαυτο μόνος ρχιερεύς» (βρ. 9, 6-7).

διάκριση ατή εναι μφανής καί στίς πατερικές ξηγήσεις, πως το ερο Θεοδωρήτου: «Τούτου χάριν ο ερες ες μέν τήν πρώτην εσίεσαν σκηνήν, καί τήν νενομισμένην πετέλουν λατρείαν· ες δέ τά για τν γίων οκέτι, ες δέ μόνος ρχιερεύς εσιών, το Δεσπότου Χριστο τόν τύπον πλήρου».

Γιά τή συνόδευση ατή το ρχιερέως πό τούς ερες στήν προσφορά θυμιάματος, συνάδει καί σύγχρονη ουδαϊκή ρευνα· πως ναφέρει ουδαϊκή on-line γκυκλοπαιδεία (jewishencyclopedia.com)· «στήν περίπτωση πού ρχιερεύς πιθυμοσε νά θυμιάσει, βοηθετο πό τόν προϊστάμενο καί δύο συνοδούς».

Τό διο καί ναφορά το «Temple Institute» σημειώνει τήν πό κοινο προσφορά θυμιάματος πό τέσσερις ερες, κατά τίς φημερίες τους, ταν δηλαδή δέν παρίστατο ρχιερεύς· «Σέ ατό τό σημεο, ατοί ο δύο ερες τώρα συνεχίζουν νά νεβαίνουν τούς δώδεκα ναβαθμούς πού δηγον πρός τό κτήριο τν γίων. Προηγονται δύο λλοι ερες, ατοί πού νέλαβαν τά καθήκοντα τς πομακρύνσεως τν πολειμμάτων στάκτης καί πό τό σωτερικό θυσιαστήριο (το θυμιάματος), καί πό τή μενορά».

ποδεικνύεται, λοιπόν, κατά πσα νδειξη, τι στά για τόσο καθημερινή προσφορά θυμιάματος πό νομικούς ερες, σο καί ατή το νομικο ρχιερέως, δέν τελετο πό να μόνο ερέα πό τόν ρχιερέα μόνο του· ρα ερατική πηρεσία το Ζαχαρία στό α΄ κεφάλαιον το Εαγγελίου το Λουκ, δέν ταν καθημερινή φημεριακή πηρεσία, λλά τήσια εσοδος το ρχιερέως μόνου στά γιατν γίων καί δικαιώνεται ρμηνεία τοῦἉγίου ωάννουτο Χρυσοστόμου.

4. λατρευτική συνάφεια τς θυμιάσεως το Ζαχαρία

Λοιπόν, καί τά τρία μαζί στοιχεα τς διηγήσεως το Εαγγελιστο Λουκ συνηγορον πρός τήν δια κατεύθυνση: «Τό θυσιαστήριο τό ξωτερικό ταν τν θυσιν καί τν λοκαυτωμάτων, τό δέ σωτερικό ταν το θυμιάματος.

στε καί πό ατό, καί πό τι φανερώθηκε σέ ατόν μόνο καί πό τό τι λέγεται, τι ξω ταν λαός περιμένοντάς τον, εναι εδηλο, τι εσλθε στά για τν γίων»  Ζαχαρίας, κατά τόν Χρυσόστομο.

χοντας λοιπόν, ς δεδομένο, τι Ζαχαρίας εσλθε στά για τν γίων, λλά καί βάσει τν σχετικν μωσαϊκν διατάξεων το Λευιτικο περί τς μωσαϊκς σκηνς το Μαρτυρίου, ξετάζει Χρυσορρήμων ωάννης τήν λατρευτική συνάφεια τν δρωμένων, στε νά βρε ποιά ταν ορτή κατά τήν ποίαν Ζαχαρίας προσέφερε τό θυμίαμα.

Τά σχετικά κείμενα το ερο βιβλίου το Λευιτικο ναφέρουν καί τήν σπανιότητα τς προσπελάσεως το ρχιερέως στά νδότερα τς Σκηνς το Μαρτυρίου, «μή εσπορευέσθω πσαν ραν ες τό γιον σώτερον το καταπετάσματος», καί τήν εσοδο το αρών μόνου, «καί πς νθρωπος οκ σται ν τ σκην το μαρτυρίου, εσπορευομένου ατο ξιλάσασθαι ν τ γί, ως ν ξέλθ».

πίσης, τά δάφια το Λευιτικο πού προσάγει Χρυσορρήμων προσδιορίζουν τι πρόκειται περί τς ορτς το ξιλασμο, ποία μως ταυτίζεται καταχρηστικς(;) πό τόν ερό Χρυσόστομο μέ τήν Σκηνοπηγία.

Ατή ορτή, κατά τό βιβλικό κείμενο, το Λευιτικο, τελετο «ν τ μηνί τ βδόμ δεκάτ το μηνός».

Μέ γνώμονα τήν ταύτιση τν στοιχείων πό τήν ορτή το ξιλασμο καί τή διήγηση το Λουκ περί Ζαχαρία, σύλληψη το Προδρόμου –ξι μνες πρίν πό Συλλήψεως το Χριστο κατά τόν Εαγγελισμό τς Θεοτόκουγινε μέσως μετά τήν Σκηνοπηγία, στό μεθόριο Σεπτεμβρίου–κτωβρίου.

ταύτιση τν ορτν το ξιλασμο (Γιόμ Κιππούρ) καί τς Σκηνοπηγίας (Σουκκότ) πό τόν γιο ωάννη τόν Χρυσόστομο, φείλεται προφανς στό τι ο δύο ορτές τελονταν συναπτς μία πρός τήν λλη.

μέν το ξιλασμο στό σραήλ ταν «βαρυσήμαντος φθινοπωρινή σραηλιτική ορτή τς δημοσίας μετανοίας καί φέσεως τν μαρτιν» ποία «ωρτάζετο κατά τήν 10ην το βδόμου ουδαϊκο μηνός Τισρεί», δέ τς Σκηνοπηγίας «ρχετο τήν 15ην μέραν το μηνός Tishri (τέλη Σεπτεμβρίου–ρχαί κτωβρίου), τοι πέντε μέρας μετά τήν ορτήν το ξιλασμο (τις γετο τήν 10ην το μηνός Tishri) καί διήρκει πί πτά μέρας».

Ο βραϊκοί μνες ταν κινητοί, λόγ σεληνιακς ρυθμίσεως το πρώτου θρησκευτικο βραϊκο μήνα, το Νισάν· τσι γιά νά βρομε τήν ντιστοίχιση τς ορτς το ξιλασμο, τήν 10η μέρα το βδόμου θρησκευτικο (πρώτου πολιτικο) μήνα, το Τισρεί, προσφεύγουμε σέ εδικούς πίνακες ντιστοιχίσεως τν βραϊκν μηνν τν παρελθόντων τν μέ τούς τώρα γνωστούς ρωμαϊκούς μνες.

δυσκολία γκειται στό τι μς εναι γνωστο τό κριβές τος γεννήσεως το Χριστο, λόγ λλιπν προσδιορισμν το στορικο Διονυσίου το Μικρο· στε εναι δυσχερές νά ερεθον καί ο ρωμαϊκές μερομηνίες τν βραϊκν μηνν το τους 1 π.Χ., ταν συνελήφθη Τίμιος Πρόδρομος στήν κοιλία τς λισσάβετ, 15 μνες πρό το Χριστο.

Πάντως, μιά νδεικτική διερεύνηση στά πέριξ τη τν εδικν πινάκων δείχνει, παραδείγματος χάριν, τι τό τος 3 π.Χ., ορτή το ξιλασμο συνέπεσε τήν 19η Σεπτεμβρίου καί Σκηνοπηγία τήν 24η.

Ατές δέν πέχουν πό τόν κκλησιαστικό ορτασμό τς Συλλήψεως το Προδρόμου, τήν 23η Σεπτεμβρίου”.

γιος ωάννης Χρυσόστομος, στήν μιλία του γιά ατή τήν κκλησιαστική καθιέρωση τς ορτς τν Χριστουγέννων, γράφει κόμη καί τά ξς: “Εδες, γαπητέ, τήν οκονομία (τό σχέδιο) το Θεο, πού ρυθμίζει τά ζητήματά Του μέ τό νά χρησιμοποιε ς ργανά Του τούς πιστούς καί τούς πίστους; (8)

Κι’ ατό γιά νά μάθουν ο πιστοι πόσο ξίζει εσέβεια καί πόση εναι δύναμη το Θεο.

Καί μέν στέρας δήγησε τούς Μάγους πό τήν νατολή, τό δέ διάταγμα φερε τή Μαριάμ στόν τόπο πού προφήτευσαν ο Προφτες τι θά εναι πατρίδα το Χριστο.

πό ατό μαθαίνουμε τι καί Παρθένος καταγόταν πό τό γένος το Δαυΐδ. φο ταν, δηλαδή, πό τή Βηθλεέμ, εναι προφανές τι ταν καί πό τήν οκογένεια καί τή φυλή το Δαυΐδ.

Ατό καί προηγουμένως μς τό δήλωσε Εαγγελιστής μέ σα λεγε: «Πγε καί ωσήφ πό τή Γαλιλαία μαζί μέ τή Μαρία, γιατί ταν π᾿ τή γενιά καί τή φυλή το Δαυΐδ» (Λουκ. 2, 4).

– πειδή, λοιπόν, γνωρίσαμε τό γενεαλογικό δένδρο το ωσήφ (Ματθ. 1, 1-16), τούς προγόνους μως τ Μαρίας κανένας δέν μς τούς παρίθμησε πως τούς προγόνους το ωσήφ, καί γιά νά μήν μφιβάλλεις καί ρωτς: πό πο φαίνεται τι καί ατή ( Μαρία) κατάγεται πό τό γένος το Δαυΐδ;

– κουσε: «Τόν κτο μνα πέστειλε Θεός τόν γγελο Γαβριήλ σέ μιά πόλη τς Γαλιλαίας, τς ποίας τό νομα ταν Ναζαρέτ, σέ μιά Παρθένο μνηστευμένη μέ ναν νθρωπο το ποίου τό νομα ταν ωσήφ, καί καταγόταν π᾿ τή γενιά το Δαυΐδ» (Λουκ. 1, 26-27). Τή φράση «καταγόταν π᾿ τή γενιά το Δαυΐδ», πρέπει νά θεωρήσουμε πώς επώθηκε γιά τήν Παρθένο.

Ατό λοιπόν γινε φανερό καί μέ ατά. Γι’ ατό κδόθηκε καί τό διάταγμα καί πόφαση ατή, γιά νά δηγηθον ατοί στή Βηθλεέμ. Μόλις φτασαν στήν πόλη, μέσως γεννήθηκε ησος. Γι’ ατό καί τόν βαλαν νά πλαγιάσει στή φάτνη ς βρέφος, γιατί συγκεντρώθηκαν τότε πολλοί πό πολλά μέρη καί κατέλαβαν τά καταλύματα καί δημιούργησαν μεγάλη λλειψη χώρου.

Γι’ ατό καί ο Μάγοι κε τόν προσκύνησαν. Γιά νά σς προσφέρω μως μία σαφέστερη καί πειστικότερη πόδειξη, σς παρακαλ νά μέ προσέξετε λίγο περισσότερο· γιατί θέλω νά σς διηγηθ μεγάλη στορία καί νά σς διαβάσω παλαιούς νόμους, στε μέ λα ατά νά καταλάβετε καλύτερα ατά πού τώρα λέω.

πρχε στούς ουδαίους κάποιο παλαιό θιμο. λλά καλύτερα νά μεταφερθομε κόμα παλαιότερα, ταν Θεός λύτρωσε τούς βραίους πό τά βάσανα καί τή βάρβαρη τυραννία τν Αγυπτίων.

Βλέποντάς τους τι ταν κόμη ρκετά σεβες καί τι τούς συγκινοσαν τά λικά πράγματα καί τι θαύμαζαν τήν μορφιά καί μέγεθος τν ναν, τούς δωσε ντολή νά χτίσουν Ναόν, πού νά ξεπερν λους τούς ναούς τς γς χι μόνο στήν πολυτέλεια τν λικν, οτε στήν ποικιλία τς τέχνης, λλά καί στό σχμα τς οκοδομς.

Καί πως φιλόστοργος πατέρας πού βρκε τό γιό του, ποος γιά πολύ καιρό συναναστράφηκε μέ μαρτωλούς, διεφθαρμένους καί σωτους νθρώπους καί πόλαυσε πολλές μαρτίες, το προσφέρει πλόχερα τά πάντα μέ σύνεση καί πολλή λεπτότητα, στε νά μή στενοχωριέται νθυμούμενος τά περασμένα οτε καί νά τά νοσταλγήσει.

τσι καί Θεός, βλέποντας τούς ουδαίους νά συγκινονται πό τά λικά πράγματα, προσφέρει σ᾿ ατούς φθονία γαθν γιά νά μήν πιθυμήσουν τήν κατάσταση τά γαθά τν Αγυπτίων. Καί τούς βάζει νά κατασκευάσουν τό Ναό μοιο μέ τόν κόσμο λο, τόν ασθητό καί τό νοητό.

πως δηλαδή πάρχει γ καί ορανός καί μεταξύ τους τό διάστημα το στερεώματος, κατά τόν διο τρόπο δωσε ντολή νά κατασκευασθε κι’ Ναός.

Καί φο χώρησε σέ δύο τό Ναό ατό καί τοποθέτησε στή μέση τό καταπέτασμα, πέτρεψε νά μπαίνουν λοι στό τμμα πού εναι ξω πό τό καταπέτασμα, στό τμμα μως πού εναι μετά πό ατό, παγόρευσε σέ λους νά μπαίνουν κτός πό τόν ρχιερέα.

Καί τι δέν ποτελον δική μου φαντασία ατά, λλ᾿ τι κατασκευάσθηκε Ναός κατά τό πρότυπο το σύμπαντος, πρόσεξε τί λέει Παλος ναφερόμενος στό Χριστό, πού νέβηκε στόν ορανό:

– “ Χριστός δέν εσλθε σέ για καμωμένα πό νθρώπους, πού εναι πομίμηση τν ληθινν”, «ο γάρ ες χειροποίητα για εσλθεν Χριστός, ντίτυπα τν ληθινν, λλ᾿ ες ατόν τόν ορανόν, νν μφανισθναι τ προσώπ το Θεο πέρ μν» ( βρ. 9, 24), δείχνοντας τσι τι τά πίγεια για ταν πομίμηση τν ληθινν.

Καί γιά τό τι τό καταπέτασμα χώριζε τά για τν γίων πό τά ξωτερικά για, πως ορανός χωρίζει σα βρίσκονται πάνω π᾿ ατόν π᾿ λα σα βρίσκονται πρός τό μέρος μας, πρόσεξε πς κι’ ατό ποδηλώνεται μέ τό νά χαρακτηρισθε ορανός ς καταπέτασμα.

Μιλώντας ( Παλος) γιά τήν λπίδα, τι δηλαδή ποτελε σφαλή καί κλόνητη γκυρα γιά τή ζωή μας, πρόσθεσε: «ατή εσέρχεται στό σώτερο μέρος το καταπετάσματος, κε πού εσλθε γιά νά μς νοίξει τό δρόμο ησος, δηλαδή πάνω πό τόν ορανό”.

– «ν ς γκυραν χομεν τς ψυχς σφαλ τε καί βεβαίαν καί εσερχομένην ες τό σώτερον το καταπετάσματος, που πρόδρομος πέρ μν εσλθεν ησος, κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ ρχιερεύς γενόμενος ες τόν αἰῶνα» (βρ. 6, 19-20).

– Βλέπεις, λοιπόν, τι νόμασε τόν ορανό καταπέτασμα;

ξω πό τό καταπέτασμα βρισκόταν λυχνία, καί τράπεζα, καί χάλκινος βωμός, πάνω στόν ποο προσφέρονταν θυσίες καί λοκαυτώματα.

πισθεν το καταπετάσματος καί στό σωτερικό μέρος το Ναο βρισκόταν κιβωτός, καλυμμένη σ᾿ λη τήν πιφάνειά της μέ χρυσάφι, περιέχουσα μέσα της τίς πλάκες πού ταν γραμμένη διαθήκη (ο ντολές το Θεο), τή χρυσή στάμνα (μέ τό μάννα) καί τό ραβδί το αρών πού βλάστησε θαυματουργικά· μαζί μέ τήν κιβωτό βρισκόταν καί χρυσός βωμός, χι γιά θυσίες καί λοκαυτώματα, λλά μόνο γιά θυμίαμα.

Καί σέ λους πιτρεπόταν νά εσέρχονται στό ξωτερικό μέρος, στό σωτερικό μως μέρος μόνο στόν ρχιερέα.

Γιά λα ατά θά σς παρουσιάσω πάλι τή μαρτυρία το Παύλου, πού λέγει περίπου τά ξς: «Γίνονταν λατρευτικές τελετές καί στήν πρώτη σκηνή καί στό κοσμικό, στό γιο, μέρος το Ναο”. «Εχε μέν ον καί πρώτη σκηνή δικαιώματα λατρείας τό τε γιον κοσμικόν» (βρ. 9, 1).

νομάζει κοσμικό μέρος το Ναο ατό πού βρισκόταν ξω πό τό καταπέτασμα, πειδή πιτρεπόταν στόν καθένα νά εσέρχεται λεύθερα· «Σ᾿ ατό βρισκόταν λυχνία καί τράπεζα καί πρόθεση τν ρτων.

Στό σώτερο μέρος το καταπετάσματος βρισκόταν μιά σκηνή πού νομαζόταν για τν γίων, μέσα στήν ποία βρίσκονταν τό χρυσό θυμιατήριο, κιβωτός τς διαθήκης, καλυμμένη σ᾿ λη της τήν πιφάνεια μέ χρυσάφι.

Μές στήν κιβωτό βρίσκονταν χρυσή στάμνα πού περιεχε τό μάννα, ράβδος το αρών πού βλάστησε καί ο πλάκες τς Διαθήκης.

Πάνω π᾿ ατή βρίσκονταν Χερουβείμ νδοξα πού φύλαγαν τό θυσιαστήριο.

Κι’ τσι πως ταν κατασκευασμένα ατά, στή μέν πρώτη σκηνή εσέρχονταν πάντοτε ο ερες καί κτελοσαν τά σχετικά μέ τή λατρεία, στή δεύτερη μως εσήρχετο μιά φορά τό χρόνο μονάχος ρχιερέας, χι χωρίς αμα, πού τό προσφέρει γιά τόν αυτό του καί τίς κούσιες μαρτίες το λαο» (βρ. 9, 2-7).

– Βλέπεις, λοιπόν, τι σ᾿ ατό εσέρχεται καί μόνος ρχιερέας καί γιά μία καί μόνη φορά τό χρόνο;

– Ποιά σχέση, μως, χουν ατά, θά ρωτοσε κανείς, μέ τήν μέρα γιά τήν ποία μιλμε;

ναμείνατε λίγο κόμη καί μήν νησυχετε. Γιατί πό τήν κορυφή σκάβουμε τήν πηγή καί βιαζόμαστε νά φτάσουμε στήν κρη της, στε μέ εκολία νά γίνουν φανερά λα ατά σέ σς.

Καλύτερα μως, γιά νά μή γίνει μιλία μου δυσνόητη γιά πολλή ρα καί ποβε σέ βάρος σας μεγάλη διάρκειά της, νά σς π τώρα τήν ατία πού μέ κανε νά ναφέρω λα ατά.

– Ποιά εναι, λοιπόν, ατία;

ταν λισάβετ ταν ξι μηνν γκυος γιά νά γεννήσει τόν ωάννη τότε ρχισε γκυμοσύνη τς Μαρίας. ν μάθουμε λοιπόν ποιός ταν κενος κτος μήνας, θά ξέρουμε καί πότε ρχισε γκυμοσύνη τς Μαρίας. πειτα, φο μάθουμε πότε ρχισε γκυμοσύνη, θά ξέρουμε καί τό χρόνο τς γεννήσεως (το Χριστο), φο μετρήσουμε ννιά μνες πό τή Σύλληψη”.

δέλφια μου, ςμήν γινόμαστε ποτέ χάριστοι πρός τόν Εεργέτη Κύριό μας, λλά ς το προσφέρουμε μέ δοξολογία σάν κείνη τν γίων γγέλων Του μέσα πό τά βάθη τς καρδις λη μας τήν γνή πίστη, μέ λπίδα, μέ γάπη, δείχνοντας τό δικό μας λεος καί τή φιλοξενία τς ψυχς μας γιά νά ποδεχθε κενον.

«Δόξα ν ψίστοις Θε, καί πί γς ερήνη, ν νθρώποις εδοκία»!

 

 

γιος ωάννης Χρυσόστομος, πιβεβαιώνει μέ δικούς του πολογισμούς τήν μερομηνία τς Γέννησης το Θεανθρώπου. Ξεκινώντας πό τό γεγονός τς μφανίσεως το γγέλου στόν Ζαχαρία, ταν ατός βρίσκονταν στά για τν γίων, καί στά ποα εσέρχονταν ερεύς παξ το νιαυτο κατά τήν ορτή τς Σκηνοπηγίας, καθορίζει τόν χρόνο τς Συλλήψεως το γίου ωάννη το Προδρόμου.

 

Εαγγελισμός τς Θεοτόκου γινε ξι μήνες μετά πό τήν Σύλληψη το γίου ωάννη το Προδρόμου καί ννέα μήνες μετά γεννήθηκε Χριστός.

Μ’ ατούς τούς πολογισμούς του, καταλήγει πρός τό τέλος καί τήν 25η μέρα κατά τόν μήνα πελλαο, δηλαδή κανονικά μέρα τν Χριστουγέννων εναι  25η Δεκεμβρίου:

«Μετά τοτον ον τόν κτον μνα ρχήν Μαρία τς συλλήψεως λαβεν˙ θεν καί ννέα μνας ριθμοντες, ες τόν παρόνταν τοτον παντησόμεθα μνα. στιν ον πρτος μήν τς συλλήψεως το Δεσπότου πρίλιος, ς στι Ξανθικός˙ μεθ’ ν ρτεμίσιος, Δέσιος, Πάνεμος, Λώιος, Γορπιαος, περβεταος, Δος, πελλαος, καί οτος μήν νεστώς, καθ’ ν τήν μέραν πιτελομεν». (9)

5. Ζαχαρίας ερεύς ρχιερεύς κατά τόν Εαγγελιστή Λουκ;

ναφορά το Κατά Λουκν Εαγγελίου στόν Ζαχαρία ς ερέα πού χει φημερία (Λουκ. 1, 5 «ερεύς τις Ζαχαρίας») καί χι ρχιερέα, δέν φαίνεται νά προβληματίζει τόν ερό Χρυσόστομο. (10)

Διότι κτός το ατονοήτου, τι δηλαδή μόνον ρχιερες καί χι πλο ερες μποροσαν νά εσέλθουν στό νδότερο το καταπετάσματος, που τό θυσιαστήριον το θυμιάματος, καθώς ποδείξαμε νωτέρω, περαιτέρω στήν Παλαιά Διαθήκη, ρος «ερεύς» χρησιμοποιεται πρός δήλωση καί το ρχιερέως, πως εναι καταφανές στά λεγόμενα πολλάκις περί το ρχιερέως αρών:

– «Καί τάς στολάς τάς γίας αρών το ερέως» (ξ. 35, 19) «ν χειρί θάμαρ το υο αρών το ερέως» (ριθμ. 4, 33) «καί δωκα ατά αρών τ ερε καί τος υος ατο νόμιμον αώνιον παρά τν υἱῶν σραήλ» (Λευιτ. 7, 34).

Τήν ρχιερατική διότητα το Ζαχαρία ξηγε γιος ωάννης Χρυσόστομος καί σέ λλο σημεο τν κειμένων του· ξηγώντας γιατί ναφέρονται πολλοί ρχιερες στά Εαγγέλια, λέγει:

«Πς, λοιπόν, τότε πρχαν πολλοί ρχιερες; Μεταγενεστέρως γιναν τήσιοι. Καί ατό τό φανέρωσε εαγγελιστής, ταν μιλοσε γιά τόν Ζαχαρία, λέγοντας τι ταν πό τήν φημερία βι».

Πράγματι, στούς μεταιχμαλωσιακούς χρόνους « ρώδης Μέγας διόρισε χι λιγότερους πό ξι ρχιερες· ρχέλαος, δύο.

Ρωμαος Λεγτος Κβιρίνιος καί ο διάδοχοί του ξήσκησαν τό δικαίωμα διορισμο, πως κανε καί γρίππας Α΄, ρώδης τς Χαλκς καί γρίππας Β΄».

ντιθέτως Π. Τρεμπέλας, στό πόμνήμα του στό Κατά Λουκν, πικαλούμενος τή γνώμη το A. Plummer, πιμένει στήν πλ ερατική διότητα το Ζαχαρία καί ρνεται τι συγκεκριμένη διήγηση «λαβε χώραν κατά τήν μέραν το ξιλασμο ες τά για τν γίων»· καί συνεχίζει:

– «άν πρόκειτο περί ρχιερέως Λουκς δέν θά γραφεν οτε ερεύς τις οτε “λαχε το θυμισαι” περί τς μέρας το ξιλασμο».

Εναι σαφές, τι ν Ζαχαρίας ταν ερεύς, τότε προσφορά θυμιάματος πό ατόν θά μποροσε νά εναι μις ποιασδήποτε καθημερινς μέρας, χωρίς λοιπόν ατή νά μπορε νά προσδιορισθε μερολογιακς.

Περαιτέρω, τό διο πόμνημα το Τρεμπέλα, βάσει το M.J. Lagrange ξηγε:

– «Κατά τό ξόδ. λ΄, 7 αρών προσέφερε τό θυμίαμα. περίσχυσεν μως συνήθεια τήν λειτουργίαν ταύτην νά πιτελ πλος ερεύς».

φράση τς Πρός βραίους πιστολς πού ναφέρεται στήν εσοδο το ρχιερέως στά για τν γίων «ο χωρίς αματος», δέν ναιρε τήν δ τεκμηρίωση τς ρχιερατικς διότητος το Ζαχαρία· διότι κατά τήν ορτή το ξιλασμο ρχιερεύς «τήν πρώτην φοράν εσήρχετο προσφέρων θυμίαμα, τήν δευτέραν φοράν κομίζων αμα μόσχου, δι’ ο ρράντιζε τό λαστήριον, ετα κομίζων αμα χιμάρου (τράγου), δι’ ο πάλιν ρραινε διά το δακτύλου τό λαστήριον (Λευϊτ. ιστ΄ 12-15)».

πίσης, εδηση το Κατά Λουκν Εαγγελίου τι Ζαχαρίας μετά τήν πηρεσία του πλθε πρός τήν οκία του, «καί γένετο ς πλήσθησαν α μέραι τς λειτουργίας ατο, πλθεν ες τόν οκον ατο», πονοε προφανς τήν ορτή τς Σκηνοπηγίας, ποία κολουθοσε τήν εσοδο το ρχιερέως στό δυτον κατά τήν ορτή το ξιλασμο καί ποία καθυστέρησε τήν πιστροφή το ρχιερέως Ζαχαρίου στήν οκία του.

6. Ο πόλοιποι πολογισμοί μέχρι τή Χριστο Γέννηση

φο γιος ωάννης Χρυσόστομος χει ποδείξει τι Σύλληψη το Προδρόμου συνέβη μέσως μετά τή Σκηνοπηγία, ν συνεχεί κατονομάζει τούς ξι μνες –σύμφωνα μέ τό (Λουκ. 1, 26)– μέχρι τή Σύλληψη το Χριστο, δηλαδή μέχρι τόν Εαγγελισμό τς Θεοτόκου:

Εναι ο μνες (ταν συνελήφθη Πρόδρομος), κατά τίς λληνικές, μακεδονικές, νομασίες, μετά τόν μνα Γορπιαο:

– περβερεταος, Δος, πελλαος, Αδοναος, Περίτιος, Δύστρος.

Καί συνεχίζει μέ τούς πολοίπους ννέα, πό τόν πρίλιο μέχρι τόν Δεκέμβριο τς Γεννήσεως το Σωτρος:

– «Μετά τοτον ον τόν κτον μνα ρχήν Μαρία τς συλλήψεως λαβεν· θεν καί ννέα μνας ριθμοντες, ες τόν παρόντα τοτον παντησόμεθα μνα. στιν ον πρτος μήν τς συλλήψεως το Δεσπότου πρίλλιος, ς στι Ξανθικός· μεθ’ ν ρτεμίσιος, Δέσιος, Πάνεμος, Λώϊος, Γορπιαος, περβερεταος, Δος, πελλαος, καί οτος μήν νεστώς, καθ’ ν τήν μέραν πιτελομεν», δηλαδή Αδοναος, ρωμαϊκς Δεκέμβριος–ανουάριος, ταν κανε τήν μιλία πού ναλύουμε.

Σύνοψη τν νωτέρω βιβλικν προσδιορισμν

Βάσει τν νωτέρω ρμηνευτικν διευκρινίσεων το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, καταδείχθηκε τι:

 Ζαχαρίας « γενέτης το Προδρόμου», κατά τά ναφερόμενα στό πρτο κεφάλαιο το Κατά Λουκν γίου Εαγγελίου, τελοσε τήν προσφορά θυμιάματος στά για τν γίων σύμφωνα μέ τό τελετουργικόν τς μέρας το ξιλασμο, ς ρχιερεύς· στοιχεα το τελετουργικο ατο ταν εσοδός του στά για τν γίων, ρήμην το λαο καί χωρίς νά εναι θεατός στόν λαό, καί προσφορά θυμιάματος πό τό χρυσον θυσιαστήριοντο θυμιάματος, πού ερίσκεται σχεδόν μεταξύ τν γίων καί τν γίων τν γίων.

Συνεπς δέν πρόκειται γιά κάποια καθημερινή προσφορά θυμιάματος στά για, πως λοι ο ερες τελοσαν καθημερινς· λα ατά περιορίζουν τόν χρονικό προσδιορισμό τν σχετικν γεγονότων στήν ορτή το ξιλασμο, κάπου μεταξύ Σεπτεμβρίου καί κτωβρίου, διότι μόνον τότε ρχιερεύς νέβαινε μόνος στό δυτον («Δαβίρ»).

Συνεπς, φο μέσως μετά γία λισσάβετ μεινε γκυος στόν Τίμιο Πρόδρομο, κατά τό Εαγγέλιο (Λουκ. 1, 24), καί μετά πό ξι μνες γινε Σύλληψη το Υο καί Λόγου το Θεο πό τή Θεοτόκο (Λουκ. 1, 26), ποδεικνύεται τι μετά πό ννέα μνες Γέννηση το Χριστο, πέχει συνολικς δεκαπέντε (ξι καί ννέα) μνες πό τή Σύλληψη το Προδρόμου, δηλαδή στά τέλη Δεκεμβρίου, σύμφωνα μέ τήν κκλησιαστική Παράδοση”.

γιος ωάννης Χρυσόστομος, στήν μιλία του γιά ατή τήν κκλησιαστική καθιέρωση τς ορτς τν Χριστουγέννων, γράφει κόμη καί τά ξς: “Πς θά μάθουμε, λοιπόν, ποιός ταν κτος μήνας τς γκυμοσύνης τς λισάβετ; ν μάθουμε ποιός ταν μήνας πού γινε σύλληψη. (11)

– λλά μέ ποιόν τρόπο θά μάθουμε ποιός ταν μήνας πού συνέλαβε;

ν μάθουμε ποιά ποχή σύζυγός της Ζαχαρίας πληροφορήθηκε πό τόν γγελο τή χαρμόσυνη εδηση.

– Καί ατό πς θά τό μάθουμε; πό τίς Θεες Γραφές.

πως μς λέει τό ερό Εαγγέλιο, γγελος φερε τήν χαρμόσυνη εδηση στό Ζαχαρία ν ατός βρισκόταν στά για τν γίων καί το νακοίνωσε τή γέννηση το ωάννη.

ν λοιπόν ποδειχθε μέ σαφήνεια πό τήν γία Γραφή τι μόνο μία φορά τό χρόνο εσήρχετο ρχιερέας στά για τν γίων, καί μονάχος, καί πότε, καί ποιό μήνα το χρόνου γίνεται μοναδική ατή εσοδος, θά εναι πόλυτα γνωστός καί χρόνος πού δόθηκε χαρμόσυνη εδηση (στό Ζαχαρία).

τι λοιπόν μιά φορά τό χρόνο εσήρχετο στά για τν γίων, καί Παλος τό κανε γνωστό καί Μωυσς ατό κριβς φανερώνει μέ τά ξς λόγια: «Καί μίλησε Κύριος στό Μωυσ καί το επε· πές στόν δελφό σου τόν αρών νά μήν εσέρχεται κάθε ρα στό γιο πού βρίσκεται στό σώτερο μέρος το καταπετάσματος καί νά μήν πηγαίνει μπροστά στό θυσιαστήριο πού εναι πάνω στήν κιβωτό το μαρτυρίου, γιά νά μή τιμωρηθε μέ θάνατο».

Καί πάλι: «Κανείς σραηλίτης δέν θά βρίσκεται στή σκηνή το Μαρτυρίου, ταν θά εσέρχεται αρών στά για τν γίων γιά νά κάνει τήν ξιλέωση ατή μέχρι πού νά ξέλθει. αρών θά κάνει τήν ξιλέωση γιά τόν αυτό του, γιά τήν οκογένειά του καί γιά λο τό λαό το σραήλ. Καί θά κάνει τήν ξιλέωση στό θυσιαστήριο πού βρίσκεται μπροστά στόν Κύριο» (Λευϊτ. 16, 1-17).

Τό τι λοιπόν δέν εσήρχετο στά για τν γίων συχνά, οτε ταν ταν μέσα πιτρεπόταν νά πικοινωνήσει κανείς μαζί του, λλά πρεπε νά στέκεται ξω πό τό καταπέτασμα, εναι γνωστό π᾿ σα ναφέρθηκαν.

δη τά γνωρίζεται λα ατά μέ κάθε κρίβεια. Μένει, λοιπόν, νά ποδείξω ποιός ταν καιρός πού εσήρχετο στά για τν γίων καί τι ατό τό κανε μονάχος μιά φορά τό χρόνο. πό πο μως διαφαίνεται ατό; πό τό διο ατό βιβλίο.

Γιατί τό λέγει μέ τά ξς λόγια: «Κατά τόν βδομο μνα, στίς δέκα το μηνός, θά ταπεινώσετε τίς ψυχές σας καί καμία ργασία δέ θά κάνετε κατά τή διάρκειά της, οτε προσήλυτος πού βρίσκεται μαζί σας.

Γιατί τήν μέρα ατή θά γίνει ξιλαστήρια προσευχή γιά σς, γιά νά σς καθαρίσει π᾿ λες τίς μαρτίες σας. Θά καθαρισθετε μπροστά στόν Κύριο.

πόλυτη ργία καί νάπαυση θά χετε ατή τήν μέρα καί θά ταπεινώσετε τίς ψυχές σας.

Ατό θά εναι αώνιο θιμό σας.

Καί θά κάνει τήν ξιλαστήρια προσευχή κενος πού θά τόν κάνουν ερέα, κενος πού θά κριθε τέλειος γιά τήν κτέλεση τν ερατικν καθηκόντων μετά τόν πατέρα του.

Καί θά φορέσει τήν γία στολή του, καί θά κάνει ξιλαστήρια προσευχή στό γιο το γίου, καί στή σκηνή το μαρτυρίου καί στό θυσιαστήριο, καί θά κάνει ξιλαστήρια προσευχή γιά τίς μαρτίες τν ερέων καί γιά σους βρίσκονται στή συναγωγή.

Καί διατηρετε αώνια τό θιμο ατό, νά κάνετε γιά τό λαό το σραήλ θυσία πού νά ξιλεώνει τό Θεό γιά λες τίς μαρτίες τους. Μιά φορά τό χρόνο θά γίνεται ατό, πως ρισε Κύριος στό Μωυσ» (Λευϊτ. 16, 29). δ μιλε γιά τήν ορτή τς Σκηνοπηγίας. Γιατί τότε ταν πού ρχιερεύς εσήρχετο μία φορά τό χρόνο. Ατό βέβαια καί διος τό φανέρωσε λέγοντας: «Μία φορά τό χρόνο θά γίνεται ατό».

φο λοιπόν ρχιερέας εσήρχετο μονάχος στά για τν γίων κατά τήν μέρα τς Σκηνοπηγίας, ς ποδείξουμε τώρα τι παρουσιάστηκε γγελος στό Ζαχαρία, ταν ατός βρισκόταν στά για τν γίων.

Γιατί σ᾿ ατόν μόνο παρουσιάστηκε ταν κανε τήν προσφορά το θυμιάματος, καί ρχιερέας ποτέ λλοτε δέν εσέρχεται μονάχος, παρά μόνο τότε. Καί τίποτε δέ μς μποδίζει νά δώσουμε προσοχή καί στά ξς λόγια: «Ζοσε στήν ποχή το βασιλι τς ουδαίας ρώδη κάποιος ερέας, πού τό νομά του ταν Ζαχαρίας, καί γυναίκα του ταν πόγονος το αρών καί νομαζόταν λισάβετ» (Λουκ. 1, 5).

«ταν Ζαχαρίας κτελοσε τά ερατικά του καθήκοντα νώπιον το Θεο μέ τή σειρά τς φημερίας τν ερέων, πεσε σ᾿ ατόν, κατά τή συνήθεια τς ερατικς πηρεσίας, κλρος νά θυμιάσει καί νά εσέλθει στό ναό το Κυρίου. λόκληρο δέ τό πλθος το λαο προσευχόταν ξω κατά τήν ρα πού ( Ζαχαρίας) πρόσεφερε τό θυμίαμα» (Λουκ. 1, 8-10).

Θυμήσου τώρα, γαπητέ μου τή μαρτυρία πού λέγει: «Καί κανείς δέν θά βρίσκεται μέσα στή σκηνή το μαρτυρίου, ταν κενος εσέλθει στά για τν γίων γιά νά κάνει ξιλαστήρια προσευχή, μέχρι πού νά ξέλθει».

– «Τότε μφανίστηκε σ᾿ ατόν γγελος το Κυρίου, πού στεκόταν στά δεξιά το θυσιαστηρίου το θυμιάματος» (Λουκ. 1, 11). Δέν επε το θυσιαστηρίου πού προσφερόταν θυσία, λλά το θυσιαστηρίου το θυμιάματος.

Γιατί τό ξωτερικό θυσιαστήριο ταν γιά θυσίες καί λοκαυτώματα, ν τό σωτερικό γιά θυμίαμα. Συνεπς π᾿ ατό καί πό τό γεγονός τι μόνο σ᾿ ατόν παρουσιάστηκε, καί πειδή καθώς μς λέγουν ο Γραφές, λαός βρισκόταν ξω καί τόν περίμενε, εναι λοφάνερο τι εσλθε στά για τν γίων.

– «Καί ταράχτηκε Ζαχαρίας ταν τόν εδε καί τόν κατέλαβε φόβος. Το επε δέ γγελος· “μή φοβσαι Ζαχαρία, γιατί προσευχή σου χει εσακουσθε καί γυναίκα σου λισάβετ θά σο γεννήσει γιό καί θά τόν νομάσεις ωάννη”.

Καί λαός νέμενε τό Ζαχαρία καί ποροσαν γιατί ργοποροσε πολύ στό Ναό. ταν βγκε, τούς κανε νοήματα καί δέν μποροσε νά τούς μιλήσει» (Λουκ. 1, 12-22).

– Βλέπεις, λοιπόν, πώς ταν πίσω πό τό καταπέτασμα;

Τότε λοιπόν λαβε τή χαρμόσυνη εδηση. Καί ατό γινε τήν μέρα τς Σκηνοπηγίας καί τς νηστείας, γιατί ατό δείχνει φράση «ταπεινώσατε τίς ψυχές σας».

ορτάζεται δέ ορτή ατή πό τούς ουδαίους στά τέλη το μηνός Σεπτεμβρίου, πως κι’ σες τό γνωρίζετε μέ βεβαιότητα. Γιατί τότε ξεφώνησα τούς πολλούς καί μακρούς λόγους κατά τν ουδαίων, πικρίνοντας τήν παράκαιρη νηστεία τους.

Τότε λοιπόν συνέλαβε καί λισάβετ, σύζυγος το Ζαχαρία· καί κρυβε τήν γκυμοσύνη της πέντε μνες λέγοντας: «Ατό μο κανε Κύριος κατά τήν μέρα πού ποφάσισε νά μέ παλλάξει πό τή ντροπή πού εχα μεταξύ τν νθρώπων» (Λουκ. 1, 25).

Τώρα, λοιπόν, εναι κατάλληλη στιγμή νά ποδείξω τι ταν ατή βρισκόταν στόν κτο μήνα τς γκυμοσύνης της γιά νά γεννήσει τόν ωάννη, Μαρία λαβε τή χαρμόσυνη γγελία τι θά μείνει γκυος.

– Μόλις λοιπόν τήν πισκέφθηκε Γαβριήλ τς επε: “Μή φοβσαι Μαριάμ γιατί βρκες χάρη πό τό Θεό. Θά μείνης γκυος καί θά γεννήσεις γιό καί θά τόν νομάσεις ησο”, «καί επεν γγελος ατ· μή φοβο, Μαριάμ· ερες γάρ χάριν παρά τ Θε.καί δού συλλήψ ν γαστρί καί τέξ υόν, καί καλέσεις τό νομα ατο ησον» (Λουκ. 1, 30-31).

πειδή μως κείνη ταράχτηκε καί ζήτησε νά μάθει τόν τρόπο πού θά γίνει ατό, τς ξαναμίλησε γγελος καί τς επε: «Πνεμα γιο θά λθει σ᾿ σένα καί δύναμη το ψίστου θά σέ προστατεύσει· γι’ ατό καί τό γιο πού θά γεννηθε θά νομαστε Υός Θεο.

Καί λισάβετ συγγενής σου, συνέλαβε κι’ ατή γιό στά γεράματά της καί ατή πού θεωρεται στερα, βρίσκεται τώρα στόν κτο μήνα της, γιατί κανένα πράγμα δέν εναι κατόρθωτο πό τό Θεό» (Λουκ. 1, 35-37).

ν λοιπόν γκυμοσύνη τς λισάβετ ρχισε μετά τό Σεπτέμβριο, καθώς χει ποδειχθε, πρέπει νά μετρήσουμε ξι μνες μετά π᾿ ατόν. Εναι ο μνες ατοί· κτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος, ανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος.

Μετά λοιπόν τόν κτο μνα (πού μεινε γκυος λισάβετ) ρχισε γκυμοσύνη τς Μαρίας. πομένως ν μετρήσουμε ννιά μνες μετά π᾿ ατόν θά φθάσουμε σέ ατόν τόν τωρινό γιά τόν ποο μιλμε.

πρτος λοιπόν μήνας τς συλλήψεως το Κυρίου εναι πρίλιος πού ντιστοιχε στόν Ξανθικό, μετά τόν ποο κολουθον ο Μάϊος, ούνιος, ούλιος, Αγουστος, Σεπτέμβριος κτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος, μήνας στόν ποο βρισκόμαστε καί ορτάζουμε τήν μέρα ατή.

Καί γιά νά γίνει περισσότερο κατανοητό ατό πού ποστηρίζω, θά παναλάβω, στήν γάπη σας, μέ συντομία πάλι τά σα λέω.

Μία φορά τό χρόνο εσήρχετο μονάχος ρχιερέας στά για τν γίων.

– Καί πότε γινόταν ατό; Τό μήνα Σεπτέμβριο.

Τότε λοιπόν εσλθε Ζαχαρίας στά γιατν γίων. Τότε το στειλε καί Θεός τή χαρμόσυνη εδηση τς γεννήσεως το ωάννη. Βγκε λοιπόν π᾿ κε καί ρχισε γκυμοσύνη τς γυναίκας του.

Μετά τό Σεπτέμβριο καί ταν λισάβετ βρισκόταν στόν κτο μήνα, πού εναι Μάρτιος, ρχισε γκυμοσύνη τς Μαρίας. ν μετρήσουμε λοιπόν πό τόν πρίλιο ννιά μνες θά φθάσουμε σέ ατόν τό μνα πού γεννήθηκε Κύριός μας ησος Χριστός”.

δέλφια μου, ςμήν γινόμαστε ποτέ χάριστοι πρός τόν Εεργέτη Κύριό μας, λλά ς το προσφέρουμε μέ δοξολογία σάν κείνη τν γίων γγέλων Του μέσα πό τά βάθη τς καρδις λη μας τήν γνή πίστη, μέ λπίδα, μέ γάπη, δείχνοντας τό δικό μας λεος καί τή φιλοξενία τς ψυχς μας γιά νά ποδεχθε κενον.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου