πρωτοπρεσβυτέρου Δημ.Αθανασίου (χημικού)
Α.ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΙΑ
Είχε η Παναγία άλλα παιδιά;Τι ήταν αυτοί που
ονομάζονται από την Καινή Διαθήκη «αδελφοί του Χριστού»;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Ο κύριος λόγος που οι
Προτεστάντες υποστηρίζουν ότι ο Χριστός έχει αδέλφια, είναι επειδή η Αγία Γραφή
δεν δίνει πολλές πληροφορίες για το ζήτημα αυτό. Και επειδή ο Προτεσταντισμός
απέρριψε το μεγαλύτερο μέρος τών Αποστολικών παραδόσεων, κρατώντας μόνο την
Αγία Γραφή (και όχι όλη), βρέθηκε στη δυσάρεστη θέση, να πρέπει να βρει άκρη
από ελειπείς πληροφορίες για διάφορα θέματα. Και από τη στιγμή που δεν είχε την
πλήρη Εκκλησιαστική Αποκάλυψη, ήταν φυσικό να παροδηγηθεί σε κακοδοξίες και
αυθαιρεσίες, παρερμηνεύοντας ακόμα και το τμήμα τής Αγίας Γραφής που κράτησε.
Και μόνο η παράδοση της
διαχρονικής Εκκλησίας για κάτι, είναι απόδειξη. Δεν είναι απαραίτητο να το
γράφει η Αγία Γραφή. Επειδή όμως ο Κύριος προέβλεψε ότι κάποτε θα βρίσκονταν
κάποιοι Προτεστάντες που θα χρειάζονταν αποδείξεις μόνο από την Αγία Γραφή για
να δεχθούν την αλήθεια, φρόντισε για χάρη τους να γραφούν κάποια πράγματα και
στην Αγία Γραφή.
Έτσι, θα απαντήσουμε από την Αγία Γραφή, όχι επειδή πιστεύουμε ότι είναι η μόνη έγκυρη παράδοση όπως λένε οι Προτεστάντες, αλλά για χάρη τών Προτεσταντών, που θέλουν να τα βλέπουν όλα εκεί, και να μην εμπιστεύονται τις άλλες παραδόσεις της Εκκλησίας. Στην αρχή θα αναλύσουμε μερικά εδάφια που χρησιμοποιούν για τους ισχυρισμούς τους, και στο τέλος θα αναφέρουμε μερικά ιστορικά στοιχεία, που θα βάλουν τα πράγματα στη θέση τους οριστικά.
Απάντηση σε επιχειρήματα
τών Προτεσταντών
ΜΑΤΘΑΙΟΣ 1/Α΄ : 18
"Του δε Ιησού Χριστού η γέννησις ούτως ην. Μνηστευθείσης γαρ της μητρός
αυτού Μαρίας τω Ιωσήφ, πριν η συνελθείν αυτούς, ευρέθη εν γαστρί έχουσα εκ
Πνεύματος Αγίου".
Το ότι βρέθηκε έγκυος πριν
«συνέλθουν» σε σεξουαλική πράξη, δεν σημαίνει ότι μετά «συνήλθαν». Βλέπετε
πουθενά εκεί κάτι που να λέει ότι μετά «συνήλθαν»; Εδώ το σημείο που τονίζεται,
είναι το ότι ο Χριστός δεν ήταν γιος του Ιωσήφ, και ότι η Μαρία ήταν παρθένος!
Δεν υπονοείται τίποτα περισσότερο. Το ίδιο συμβαίνει και με το παρακάτω εδάφιο
που θα δούμε. Εκεί θα δούμε και την απάντηση και για τα δύο.
ΜΑΤΘΑΙΟΣ 1/Α΄ : 25 "και
ουκ εγίνωσκεν αυτήν έως ου έτεκε τον υιόν αυτής τον πρωτότοκον, και εκάλεσε το
όνομα αυτού Ιησούν".
Και εδώ επίσης, το σημείο που
τονίζει ο Ευαγγελιστής είναι ότι ο Χριστός δεν ήταν γιος του Ιωσήφ. Δεν λέει
τίποτα για τη σχέση τους μετά. Παρ' όλα αυτά οι Προτεστάντες ΥΠΟΘΕΤΟΥΝ ότι τα
δύο προηγούμενα χωρία, γράφουν κάτι περισσότερο.
Υποθέτουν ότι οι φράσεις:
"πριν η εισελθείν αυτούς" και "έως ου έτεκε τον υιόν αυτής τον
πρωτότοκον", υπονοούν ότι ΜΕΤΑ είχε συζυγικές σχέσεις η Παναγία με τον
Ιωσήφ.
Το ότι θα μπορούσε κάποιος να
υποθέσει κάτι, δεν σημαίνει ότι το συμπέρασμα αυτό είναι σωστό. Θα μπορούσε να
μην συμβαίνει αυτό. Βεβαίως σε αναλυτικότερη μελέτη μας, αυτό θα το
αποδείξουμε. Εδώ όμως απλώς θα απαντήσουμε. Θα γράψουμε ένα γνωστό εδάφιο για
να διαπιστώσει ο καθένας ότι το "έως", δεν υπονοεί τίποτα. Είναι το
τελευταίο εδάφιο του Ματθαίου: Ματθαίος 28/κη΄ 20. Εκεί λέει ο Ιησούς: «…και
ιδού εγώ μεθ’ υμών ειμί πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος».
Δηλαδή επειδή λέει: «έως»,
πρέπει να συμπεράνουμε ότι ο Κύριος μετά τη συντέλεια του αιώνος δεν θα είναι
μαζί μας; Είναι ακριβώς η ίδια διατύπωση. Όπως αυτό το «έως» δεν κρύβει κάποιο
συμπέρασμα, ούτε τα προηγούμενα κρύβουν. Άλλωστε, θα ρωτήσουμε κάτι κι εμείς:
Αν υπήρχε κάποια σαφής δήλωση για κάποια μετέπειτα σεξουαλική σχέση του Ιωσήφ
με την Παναγία, δεν θα τη χρησιμοποιούσαν οι Προτεστάντες; Γιατί να καταφεύγουν
σε υποθέσεις; Δεν θα χρησιμοποιούσαν σαφή στοιχεία; Πάντως ξεκαθαρίζουμε για μια ακόμα φορά ότι το «έως», το «εως ου» και το «εως αν»,
στην γλώσσα της Άγ. Γραφής δέν έχουν
πάντοτε τήν έρμηνείαν πού δίδουν οί πάσης φύσεως κακοί έρμηνευτές δηλαδή νά σημαίνουν μόνο κάποιο χρονικό διάστημα , τό όποίον αφού
συμπληρωθεί νά γίνεται το αντίθετο, αλλά σημαίνουν καί τό πάντοτε, το αίωνίως, όπως θά δούμε
παρακάτω..
Τό «εως ου» στην
περίπτωση αυτή δεν τέθηκε για να πληροφορηθούμε , ότι μετά αυτά
εγνώρισεν Αυτήν ο Ιωσήφ, αλλά για να
αποκλείσει προηγούμενο τόκον,
όπως αποδεικνύεται από τα παρακάτω Γραφικά
εδάφια.
ΕΡΜΝΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΦΡΑΣΗΣ "ΕΩΣ ΟΥ": α) «Ανατελεί έν ταίς ήμέραις αυτου δικαιοσύνη καί πλήθος είρήνης, ΕΩΣ
ΟΥ άνταναιρεθή η σελήνη» (Ψαλμ. οα' 7). Εάν εχει λοιπόν η ερμηνεία του «έως
ου» όπως ισχυρίζονται οί «Ευαγγελικοί», οί Ίεχωβίται καί λοιποί,
τότε μετά τήν εξάλειψη της Σελήνης
πρέπει η δικαιοσύνη του Κυρίου νά μετατραπεί σε αδικία.. . β) «ουκ έπίστευον ούν οί
Ίουδαίοι περί αυτό,' ότι τυφλός ήν καί ανέβλεψεν, εως ότου εφώνησαν τούς
γονείς αυτου... και ήρώτησαν αυτούς κ.λ. π. ». (Ίωάν. θ' 18). Καί στο
εδάφιο αυτό τό επίρρημα «εως» σημαίνει συνέχεια της
ίδιας καταστάσης , ότι δηλαδή, οί Ίουδαίοι δεν πίστευσαν καί μετά τήν πρόσκληση τών γονέων
του τυφλου, όπως αναφέρει άλλωστε
ρητά αυτό ο Ευαγγελιστής (Ιωαν. θ 24-41). γ) «Είπεν ο Κύριος τω Κυρίω
μου' κάθου εκ δεξιων μου ΕΩΣ ΑΝ θω τούς έχθρούς σου ύποπόδιον των ποδων σου»
(Ψαλμ. ρθ' 1, Ματθ. κβ' 44, Πράξ. β' 35). Καί εδώ εχει τήν εννοια του μόνιμου
του παντοτινού τό «έως αν»,επειδή σε αντίθετη
περίπτωση πρέπει νά πιστεύσουμε
, ότι θά ελθη καιρός πού ό Κύριος θά παύση νά ευρίσκεται << παρά τω
Θεώ.>> δ) «Τό δέ ύδωρ ήλαττονούτο
ΕΩΣ του δεκάτου μηνός» (Γεν. η' 5). Καί εδώ τό «έως» εχει τήν εννοια της μόνιμης , της παντοτεινης , καί όχι της αλλαγης' διότι,
εάν δώσω μεν τήν ερμηνείαν πού δίδουν οί Διαμαρτυρόμενοι καί λοιποί, ότι
«έως» του δεκάτου μηνός >> ελαττωνόταν τό νερό
καί επειτα επαυσε νά ελαττώνεται, τότε δέν θά υπηρχε κανείς από αυτούς σήμερα. ε) «Καί άπέστειλε τόν
κόρακα' και έξελθών ουκ ανέστρεψεν ΕΩΣ του ξηρανθήναι τό ύδωρ από τής γής».
(Γεν. η' 7). Καί ερωταται, αφου δέν επέστρεψεν ο κόραξ, εφ' όσον υπηρχε ύδωρ
ακόμη, μήπως επέστρεψεν όταν ξηράθηκε
τό ύδωρ; Διότι σύμφωνα με τήν
ερμηνείαν τους θά πρέπη να επέστρεψε
κατόπιν.... στ) «Καί τη Μελχόλ θυγατρί
Σαούλ ουκ έγένετο παιδίον ΕΩΣ τής ήμέρας του άποθανείν αυτήν». (Β' Βασ. ή
Σαμ. στ' 23). Καί ερωτώνται οί πάσης φύσεως κακοί ερμηνευτές είτε από άγνοια είτε από
πονηριά κινούμενοι. Άφου δέν γέννησε
η Μελχόλ, έως πού απέθανε, μήπως παραδέχονται ότι εγέννησε μετά τόν
θάνατόν της; Διότι όπως ερμηνεύουν τό «έως» θά πρέπη νά γέννησε μετά
θάνατον... |
Ένα από πολλά όμοια εδάφια,
λέει τα εξής: «Ουχ ούτός εστίν ο του τέκτονος υιός, ουχί η μήτηρ αυτού λέγεται
Μαρία και οι αδελφοί αυτού Ιάκωβος και Ιωσής και Σίμων και Ιούδας, και αι
αδελφαί αυτού ουχί πάσαι προς ημάς εισι;» (Ματθαίος 13/ιγ΄ 55 – 56, Μάρκος 6/ς΄
3. Λουκάς 8/η΄ 19). Το εδάφιο αυτό χρησιμοποιούν οι Προτεστάντες, για να πουν
ότι η Παναγία είχε άλλα παιδιά.
Η απάντηση όμως εδώ, είναι
απλή. Και σήμερα ακόμα, λέμε «αδέλφια» τα ετεροθαλή αδέλφια. Το ότι όλοι
νόμιζαν τον Ιησού σαν γιο του Ιωσήφ, δεν
σημαίνει ότι ο Ιωσήφ ήταν πραγματικός του πατέρας! Το ίδιο συμβαίνει και με τα
αδέλφια του.
Προσέξτε και κάτι άλλο: Στην
Αγία Γραφή, «αδέλφια» λέγονται και οι μακρυνότεροι συγγενείς, και όχι μόνο τα
παιδιά των ιδίων γονιών. Δέστε ένα παράδειγμα από τον Αβραάμ και το Λωτ. Ο
Αβραάμ ήταν θείος του Λωτ, όμως η Αγία Γραφή τους λέει: «αδέλφια». Βρίσκεται
στο εδάφιο: Γένεσις 13/ιγ΄ 8. Εκεί λέει ο Αβραάμ στο Λωτ: «…άνθρωποι αδελφοί
ημείς εσμέν».
Άλλο παράδειγμα, από πολλά
που θα μπορούσαμε να πούμε: «Είπε δε Λάβαν τω Ιακώβ, ότι γαρ αδελφός μου εί, ου
δουλεύεις μοι δωρεάν». Δεν ήταν όμως αδελφός του, με τη σημερινή έννοιαΕπίσης
στο κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο ,κεφ.ιθ 25,αναφέρεται."Ειστηκεισαν παρά τω
Σταυρώ του Ιησού η μήτηρ αυτού και η αδελφή της μητρός
αυτού΄" .Γνωρίζουμε ότι η Θεοτόκος ηταν μοναχοκόρη.Δεν είχε άλλα
αδέλφια.Είχε όμως πρώτα ξαδέλφια.Αρα "η αδελφή της μητρός αυτού " ήταν εξαδέλφη της.Εξ’ αλλου η μεγάλη φροντίδα του Κυρίου για την μητέρα
του ,τον ανάγκασε να την παραδώσει στον Ιωάννη κατά τις τελευταίες στιγμές της
ζωής του πάνω στο Σταυρό.(Ιωαν.ιθ 26-27).Εαν η Θεοτόκος είχε και άλλα παιδιά θα
ήταν ανάγκη να τα εγκαταλείψει και να προστατευθεί από τον Ιωαννη;Και μάλιστα
να της πεί ο Κύριος ".ιδού ο υιός;" Πως δικαιολογείται ,η
Παναγία να δεχθεί να την πάρει ο Ιωάννης "εις τα ίδια" ;επίσης
,Όταν ο Ιησούς ήταν δωδεκαετής ,η Αγία οικογένεια αποτελούνταν από τρία άτομα
:Τη Θεοτόκο, τον Ιωσήφ και τον Ιησού.(Λουκ.β 41).Και όταν ο δωδεκαετής Ιησούς
παρέμεινε στον Ναό ,η οικογένεια που τον αναζητούσε αποτεούνταν από τη
Μητέρα του και τον Ιωσήφ.(Λουκ.β 48)Αν
είχε κι άλλα παιδιά ,δεν θα βρίσκονταν μαζί τους;Και αν βρίσκονταν δεν θα τα
ανέφερε ο Ευαγγελιστης; Συμπερασματικά λοιπόν λέμε ότι, πιθανότερη εκδοχή είναι πως ότι οι
νομιζόμενοι αδελφοί του Χριστού (Ιάκωβος,Ιωσής,Σίμων, Ιούδας) ήταν τέκνα της
Μαρίας ,συζύγου του Κλωπά. Ο Κλωπάς
φέρεται σαν αδελφός του Ιωσήφ,αρα τα τεκνα αυτά της Μαρίας ήταν πρώτα
ξαδέλφια του Χριστού.
Μπράβο στον π. Δημήτριο Αθανασίου για τις απαντήσεις του στις αιρετικές απόψεις των προτεσταντών για την μητέρα του Θεού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθόδοξος Ανατόλιος