Πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου
Δημοσιεύσαμε μέχρι τώρα τα τέσσερα μέρη από την εργασία μας για την ημερολογιακή μεταρρύθμιση του 1924, με την
παρουσίαση άγνωστων σε πολλούς ιστορικών στοιχείων. Παρατηρήσαμε ότι μέχρι τώρα
δεν έχει γίνει κανένας σχολιασμός για ό,τι δημοσιεύσαμε. Υπενθυμίζω ότι βασικός
μας σκοπός είναι η διερεύνηση σχετικά με το ποιος ξεκίνησε τη δημιουργία του σχίσματος του 1924 και ποιοι
τελικά είναι οι ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΟΙ.
Σύμφωνα με ό,τι γράψαμε προηγουμένως προκύπτουν τα εξής
πρώτα συμπεράσματα.
Α. Το λεγόμενο ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ 1923 στην ΚΩΝ/ΠΟΛΗ
είχε σοβαρό πρόβλημα ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ, επειδή δεν συμμετείχαν τρία Ορθόδοξα Πατριαρχεία.
Β Το σκεπτικό της ημερολογιακής μεταρρύθμισης ήταν το ξεκίνημα της εφαρμογής των ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΕΓΚΥΚΛΙΩΝ 1902 και 1920 και ΟΧΙ Η ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ. Η παρουσία αιρετικών παρατηρητών στη Σύνοδο της Κων/πολης το 1923, που προσπάθησαν να επηρεάσουν τις αποφάσεις είναι ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΠΑΡΑΠΤΩΜΑ.
Γ. Τελικά θεσπίστηκε το νέο -ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ και ΟΧΙ ΤΟ
ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ, λόγω των αντιδράσεων που υπήρχαν
εκ μέρους τοπικών εκκλησιών.
Δ. Καμία Ορθόδοξη
Εκκλησία δεν προχώρησε στην εφαρμογή αυτής της αποφάσεως, ούτε η ίδια η
Κωνσταντινούπολη, μέχρις ότου ενεργοποιήθηκε δυναμικά και αποφασιστικά ο
«συνεταίρος» του Μεταξάκη, όπως τον αποκαλεί ο ιεράρχης του Οικουμενικού
Πατριαρχείου, ο μητροπολίτης Κασσανδρείας Ειρηναίος, δηλαδή ο τότε
αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος. Σε συνεννόηση με το Οικουμενικό
Πατριαρχείο αποφασίσθηκε και ανακοινώθηκε προς τους αρχιερείς και των δύο
δικαιοδοσιών, ότι η 10η Μαρτίου του 1924 θα λογισθεί και θα ονομασθεί 23η,
χωρίς μεταβολή του Πασχαλίου. Σαν
απόλυτος μονάρχης αποστέλλει το υπ΄αριθμ. 70/Δ3046/4.1.24 έγγραφό του και εκβιάζει τον Πατριάρχη Γρηγόριο (αυτός
διαδέχτηκε τον εκδιωχθέντα Μελέτιο Μεταξάκη) να προβεί στις ενέργειες που το
υποδεικνύει για την αλλαγή του ημερολογίου. Μετά τη σχετική αλληλογραφία με το
Οικουμενικό Πατριαρχείο, ο Χρυσόστομος στέλνει
την υπ΄άριθμ. 430/123/3.3.1924 απόφασή του την οποία υπογράφει και μόνος και επιβάλλει αμετάκλητα σαν υπερεκκλησιαστική
αρχή το νέο ημερολόγιο.
Ε. Δεν έγινε καμία διαφώτιση και ενημέρωση του ποιμνίου.
ΣΤ. Επίσης πρέπει να έχουμε υπόψη και τα εξής.
Στην Ελλάδα, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και την επικράτηση του Κινήματος Πλαστήρα - Γόνατα - Φωκά, ο Μητροπολίτης Αθηνών Θεόκλητος, αντιβενιζελικών πεποιθήσεων και με ενεργό ανάμειξη στο διχασμό (1915- 1917), θα απομακρυνθεί από τον μητροπολιτικό θρόνο των Αθηνών, ενώ η κυβέρνηση Γόνατα θα διορίσει μια Αριστίνδην Σύνοδο, η οποία στις 23 Φεβρουαρίου 1923 θα αναδείξει ως προκαθήμενο τής ελληνικής Εκκλησίας τον Αρχιμανδρίτη και καθηγητή του Πανεπιστημίου Χρυσόστομο Παπαδόπουλο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο ο Μελέτιος Μεταξάκης που ορίσθηκε προ του 1920 ως επικεφαλής της Εκκλησίας, όσο και ο Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, είχαν εμμέσως εκδηλωθεί υπέρ τής βενιζελικής παράταξης σε όλο το διάστημα της σύγκρουσης των δύο μεγάλων αστικών πολιτικών σχηματισμών. Οι δύο αυτοί Ιεράρχες, ο πρώτος από τη θέση του Οικουμενικού Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, ο δεύτερος ως Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, πρωτοστάτησαν στην εισαγωγή του νέου ημερολογίου.(Δ.ΜΑΛΕΣΗΣ.ΤΟ ΠΑΛΙΟΗΜΕΡΟΛΓΙΤΙΚΟ ΖΗΜΤΗΜΑ-. Μνήμων, 22)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΡΩΤΟ.
Αυτοί που ξεκίνησαν το ΣΧΙΣΜΑ ήταν οι ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΜΕΤΑΞΑΚΗΣ και ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ λόγω σοβαρών ΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ.
Επομένως στην πρώτη φάση το ΣΧΙΣΜΑ βαραίνει τη νεο-ημερολογίτικη εκκλησιαστική ηγεσία.
(Θα συνεχίσουμε την παρουσίαση της εργασίας και σε επόμενες αναρτήσεις).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου