Τετάρτη 19 Ιουνίου 2024

Περὶ τῆς Ἁγιοκατάταξης τοῦ Γέροντος Σωφρονίου τοῦ Ἔσσεξ.(1)

 ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΕΩΝ (Γ)

To Βασίλειου Εσταθίου, Δρ. Φυσικο, πτ. Θεολογίας (Τμ.Κοιν.Θ.ΕΚΠΑ)

επιμέλεια κειμένου: πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου



Μένει λλη μι περίπτωση γιοκατάταξης ς σήμερα, τν ποία φήσαμε τελευταία, γιατ σ ατ θ χρειαστε ν μμείνουμε παρακάτω περισσότερο, ατ το γέροντα Σωφρονίου το  σσεξ. Ατ χει τν διαιτερότητα τι ντίθετα π τς λλες παραπάνω περιπτώσεις, που ο γιοι γέροντες ταν λληνες κα χωρς ν χουν προχωρήσει στ γράμματα, κτς τν γιο Δανιήλ πο εχε ποφοιτήσει π τν  Εαγγελικ Σχολ τς Σμύρνης, κα μς φησε χειρόγραφές του πιστολς κα πραγματεες, γέροντας Σωφρόνιος ταν Ρώσος, κα εχε ποφοιτήσει π τν Κρατική Σχολή Καλν Τεχνν τς Μόσχας, φήνοντάς μας βιβλία κα πιστολς πο διος γραψε.

Πολλς μφιβολίες κούστηκαν π διάφορες φωνς γι τν γιότητα το πατρός, πο κφρασαν τς διαφωνίες τους γι τν γιοκατάταξή του, πρν, λλ κα μετά, π ατν. Παρακάτω θ παραθέσουμε τ βασικ σημεα μφισβητήσεως το πνευματικο γώνα το γέροντα κα ντίρρησεως στν γιοκατάταξή του, ξηγντας γι κάθε να ποις παρανοήσεις, ποι γνωστα σχετικ στοιχεα, λλ κα ποις παραβλέψεις κα συγχύσεις λόγω δυναμίας κα π σκόπιμη πρόθεση δήγησαν στ ν κφραστον τέτοιες πόψεις.

1) Τ πρτο ρώτημα πο χει τεθε εναι πς εναι δυνατν γέροντας ν χειροτονηθε, φο εχε γίνει βουδιστς κα ο ερο κανόνες παγορεύουν ν χειροτονηθε ποιος χει στ παρελθν λλαξοπιστήσει. παρανόηση δ εναι τι γέροντας δν ταν ποτ βουδιστής, λλ μόνο γι να μεγάλο χρονικ διάστημα (κτ τη) εχε φαρμόσει τν βουδιστικ πρακτικ το διαλογισμο, πράγμα πο συμβαίνει σήμερα π πολλος βαπτισμένους Χριστιανούς, πο να μν βρίσκονται σ πλάνη, κάνοντας διαλογισμό, μως ατ δν σημαίνει τι χουν παρνηθε τν πίστη τους κα χουν γίνει βουδιστές.

γέροντας παρασύρθηκε λόγω τς λης κατάστασης, ταν ταν νέος, π τν μι το πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, που κατομμύρια νέοι πο πολεμοσαν στ Μέτωπο, κα χι μόνο, χαναν τν ζωή τους, κα π τν λλη τς κομμουνιστικς λαίλαπας ντς τς Ρωσίας, μ πίσης πολλ κατομμύρια νεκρούς, γεγονότα τ ποία εαίσθητη ψυχή του δν μποροσε ν τ διαχειριστε, κα τσι βρέθηκε, πως κα λος κόσμος, σ ψυχολογικό διέξοδο, μπροστ στ ποο κατέφυγε στς βουδιστικς πρακτικές, μ γνωρίζοντας τν δαιμονική τους φύση.

Μάλιστα ατ νεανικ περιπέτειά του, κα βιωματικ γνώση κ τν σω, πο πέκτησε ξαιτίας της, σχετικ μ τς πλάνες τν νατολικν θρησκειν πο κμηδενίζουν τ νθρώπινο πρόσωπο, στ κίνησή τους πρς τ «Μ ν», ταν πι γέροντας πέστρεψε πι στν λήθεια τς ρθοδοξίας, μετ π τν προσευχή του μπροστ στν εκόνα το Χριστο πο τν εσάκουσε, τν φώτισε κα τν λευθέρωσε, κα τν μετάνοιά του μετ δακρύων φ’ ρου ζως πο κολούθησε, τότε μέσω τν βιβλίων του που κατέγραψε λη του ατ τν θλιβερ μπειρία βοήθησε πλήθος νθρώπων, ταν νεοβουδισμός σάρωνε τν Δυτικ Κόσμο. Γι παράδειγμα Κλάους Κένεθ πο ταν Καθολικός, λλ στράφηκε στς νατολικς θρησκείες γι ν βρε τν λήθεια, μετ τν χρόνια σεξουαλικ κακοποιησή του πό Καθολικό ερέα, ταν μετ π πολλς ταλαιπωρίες κα δαιμονικς πιθέσεις, γνώρισε τν γέροντα Σωφρόνιο, τν λευθέρωσε Κύριος π τς νατολικς πλάνες κα τν δήγησε ν βαπτιστε ρθόδοξος Χριστιανός.              

πομένως γιος γέροντας δν εχε κώλυμα εροσύνης κα σ ατ συνάδει τι εχε χειροτονηθε διάκονος π τν γιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, ν χειροτονήθηκε ερέας στν ερ Μον Παντελεήμονος π τν πνευματικ καθοδήγηση το γίου Σιλουανο, που προφανς γνώριζαν πολ καλ λο τ στορικό του κα τν νεανικ περιπέτειά του.

διος γιος γέροντας Σωφρόνιος εχε γράψει σχετικ μ τν ερωσύνη του: « γαθ πρνοια το Θεο πτρεψεν ες μ π δεκδας τν ν τελ τν Θεαν Λειτουργαν, κα κστην φορν, ν ατ κενω τ μτρω, σθανμην τν συγκατβασιν το Θεο π τν λατρεαν τατην. Δι τς λειτουργικς προσευχς ψυχ βυθζεται ν τ κεαν τν νθρωπνων παθημτων. Κατ τος χρνους το Πρτου Παγκοσμου Πολμου, λαν καταστρεπτικο δι τν Ρωσαν, στερον δ κατ τν διρκειαν τν πρτων τν τς Ρωσικς παναστσεως (μετ το περιγρπτου χους το μφυλου πολμου), πετυπθησαν ν τ ψυχ μου σαε τ παρκλητα μαρτρια πολλν κατομμυρων νθρπων.

γ διος ερισκμην π συνθκας νδεχομνου λθρου ν τ νενδτω κα νεξελγκτω κενη θυλλη (το Πρτου Παγκοσμου Πολμου). Κριος μως δι θαυμαστο τρπου διεφλαξεν μ π πσης συμμετοχς ες τν πλεμον τοτον. Οδποτε φνευσ τίνα. τε δ γγισεν ρα ν λβω τν ελογαν τς ερωσνης, ττε δν ερισκον λγους εγνωμοσνης πρς τν Θεν μου δι τ τοσοτον ξαρετον λεος Ατο πρς μ. Οχ μνον δν βαλον κατ τίνος, λλ λπζω τι κα ες οδνα πφερον κουσως ρατν βλβην – κτς ἐὰν εναι δυνατν ν θλψωμεν τίνα κ τν περξ μν ζντων κα μνον κ το πλο γεγοντος τς παρουσας μν. νεκα τοτου δν πρξεν ν τας πρξεσι τς ζως μου κανονικν κλυμα δι τν ποδοχν τς ερωσνης».

2) Τ δεύτερο ρώτημα πο χει τεθε εναι περ το τρόπου δρυσης τς Μονς, καθς σ ατ γκαταβιώνουν κπρόσωποι κα τν δύο φύλων, πράγμα ρητς παγορευμένο π τος ερος κανόνες κα τν κκλησιαστικ παράδοση ς σαφς γνωστόν. στόσο δημιουργία τς ερς μονς μ τν παρούσα μορφ γινε ναμφισβήτητα ξ’ νάγκης, κάτω π τν ελογία τς προϊσταμένης ρχς, πο συμμερίστηκε τ πρόβλημα πο πήρχε γι ν γίνει μον κατ τν παράδοση κα τ ποο γγειται στν διότυπη ντίληψη τν  γγλων γι τ δύο φύλα. Ατ γίνεται ντιληπτ ν ναλογιστομε τν θέση τους γι τς γυναίκες μέσα στν θρησκεία, που τος ταν δύνατον ν δεχθον τι μπορον σ ντίθεση μ τος νδρες ν πέχουν π τν ερωσύνη, λλ κα τν περαιτέρω «τόλμη» τν γγλικανν ν θεωρήσουν ς κάτι φυσικ κα ποδεκτ τν κατάσταση τς μοφυλοφιλίας. τσι, πιθαν φυλετικ διάκριση σ να «νδρικ» μοναστήρι πο βρίσκεται νάμεσά τους, θ ποτελοσε γι τος γγλους πρόκληση κα δύσκολα θ τ ποδέχονταν ερηνικά, πως ντιθέτως μπόρεσε ν συμβε ταν στ διο μοναστήρι παρουσιάστηκαν ν μονάζουν κάποιοι κα π τ δύο φύλα. Ατ βέβαια μποροσε ν γίνει μόνο μ τν μεγάλο προσωπικ γώνα το γέροντα κα τν νωθεν ελογία κα τν χάρη το Θεο, στε ν γίνει τελικ επρεπς, προσεκτικς κα πιτυχς. Τ γχείρημα ταν γι τν γέροντα Σωφρόνιο μι ξαίρεση πο δν εναι κατάλληλη πρς μίμηση, πο γινε ξ’ νάγκης, στε ν μπορέσει ν πάρξει ατ ασις τς ρθοδοξίας ν μέσω μις πνευματικς φιλόξενης ρήμου. διος γιος Γέροντας λεγε τι τύπος τς Μονς πού δρυσε δέν εναι κάτι τό συνηθισμένο καί τι δέν τόν συστήνει, οτε τόν πιβάλλει ς πρότυπο σέ κανένα. πήρξε ποτέλεσμα μις νάγκης σέ να ρισμένο τόπο καί χρόνο. 

Στ σημεο ατ θ πρέπει ν διευκρινήσουμε τι τ κελι τν μοναζουσν εναι σ διαφορετικ κτίριο κα σ πόσταση, π τ κτίριο πο βρίσκονται τ κελι τν πατέρων, λλ κα τ διακονήματα εναι διαφορετικά. Βρίσκονται μαζ μόνο στν κκλησία κα στν τράπεζα.  Εναι χαρακτηριστικ τ σα χει γράψει γι τν ερ Μον το Τιμίου Προδρόμου στόν σσεξ διος Οκουμενικός Πατριάρχης: «κε, πό τήν ελογίαν καί σκέπην τς Μητρός κκλησίας, ν περηγάπα καί βαθέως σέβετο, δρυσεν ληθς μίαν ʺκαινήν πολιτείανʺ, ν νέον περον τς Πεντηκοστς, νθα μοναχοί καί πλο πιστοί κ διαφόρων θνν, γλωσσν καί παραδόσεων, συνήρχοντο καί συνέρχονται χρι τοδε πί τό ατό, ζντες καί ναπνέοντες διά το νόματος το γλυκυτάτου  ησο καί διά τς μετοχς ες τό κοινόν ποτήριον».  Στν ερ Μον πο δρυσε γιος Γέροντας βιώνεται συχαστικ Παράδοση μ τ σκητικ πνεμα κα τν νοερ προσευχή, πο τν κάνει φάμιλλη μ τς πι σκητικς μονς τς  λλάδος, κα μέσα σ ατν τν συχαστικ κα ταπεινή, πλν μως ζεστή, τμόσφαιρα λκεται πλήθος πιστν, πο γνωρίζουν πολ καλ τι κε δν μπορε ν σταθε κανένας λόγος κα δικαίωμα σκανδάλου, παρ μόνο ατς τόπος προξενε τν νάπαυση κα τν γάπη κ βάθους καρδίας .

συνεχιζεται ....

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου