Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024

 

ρθόδοξη κκλησία εναι Καθολική[1](=χει δηλ. τήν πληρότητα τς ληθείας).

                


Πρωτοπρεσβύτερος Matei Vulcanescu            

σκοπός τς πίγειας ζως εναι σωτηρία τς ψυχς. Ατό μπορε νά πραγματοποιηθε μόνο στήν ρθόδοξη κκλησία.

πάρχει σωτηρία κτός τς ρθόδοξης κκλησίας; Εναι ο μάρτυρες τν τερόδοξων ληθινοί μάρτυρες γιά τόν Χριστό;

Ατό εναι να ρώτημα, πού πασχολε λους σους πιθυμον τήν σωτηρία τν δελφν τους στήν νθρωπότητα. Καί εναι πόδειξη λτρουϊσμο καί γάπης νά πιθυμε κάποιος νά σωθον λοι, μοιάζοντας τσι μέ τόν Θεό, ποος «πάντας νθρώπους θέλει σωθναι καί ες πίγνωσιν ληθείας λθεν»[2].

Γι’ ατό καί σωτηρία τν μή ρθοδόξων δελφν μας στήν νθρωπότητα, πρέπει νά εναι μέσα στήν  ψυχή μας ς μιά συνεχής γνοια. γιος ωάννης Χρυσόστομος λέγει : «Πς μπορομε νά εμαστε τόσο δειλοί, στε νά εμαστε εχαριστημένοι μέ τήν σωτηρία μας, μέ δεδομένο τι θέτουμε σέ κίνδυνο τήν δια τήν σωτηρία μας, ν δέν φροντίζουμε καί γι’ ατή τν λλων; τσι, σέ μιά μάχη, ποιος δέν σκέφτεται παρά τό πς θά ξεφύγει, τρέχοντας μακριά, χάνει καί τόν αυτό του, πρίν χάσει καί τούς δικούς του· λλά ποιος γωνίζεται γενναα, γιά νά βγάλει τούς συντρόφους του πό τόν κίνδυνο, σώζεται καί διος, καί  γλυτώνει καί τούς λλους. Ατή ζωή εναι νας συνεχής πόλεμος καί ο χθροί εναι πάντα παρόντες, πολεμώντας τσι πως μς προστάζει ατοκράτορας καί κεφαλή μας»[3].

Συνεχίζει γιος ωάννης Χρυσόστομος : «κοστε τά λόγια, πού λέει στό νομα το Θεο [ προφήτης ερεμίας[4]] καί εναι ς Θεός νά λέγει : « ποιος κάνει γνωστή τήν λήθεια στόν πλησίον του, ποιος τόν φέρει πό τό κακό στήν ρετή, μέ μιμεται κατά τό δυνατόν τς νθρώπινης φύσεως»[5].

πό ατήν τήν μιλία το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, βλέπουμε τι ατή γνοια γιά τήν σωτηρία τν δελφν μας, τόσο γιά τούς ρθς πιστεύοντες χριστιανούς, σο καί γιά τούς μή χριστιανούς κακς πιστεύοντες (αρετικούς, θέους παγανιστές), εναι καλή γνοια.

γιος πόστολος Παλος λέγει στήν πρός Ρωμαίους πιστολή τι σωτηρία δέν ρχεται πό τίς πράξεις το νόμου τς Παλαις Διαθήκης. Χριστός εναι τό τέλος το νόμου, τό πλήρωμα το νόμου. Νόμος τς Παλαις Διαθήκης δέν μποροσε νά φέρει μόνος του τήν σωτηρία τν νθρώπων. Ατός ταν προπαρασκευστικός, γιά νά δεχθε νθρωπότητα τόν Κύριο μν ησο Χριστό ς Θεό καί νθρωπο. Χριστός εναι τό πλήρωμα το Νόμου καί τν Προφητν, καί νθρωπος, σο καλός καί ν εναι, δέν μπορε νά σωθε μόνο μέ τίς καλές του πράξεις. τσι, αστηρή κπλήρωση το Νόμου καί τά καλά ργα, χωρίς πίστη στόν Χριστό, δέν χουν τήν δυνατότητα νά φέρουν τήν σωτηρία[6].

θεος πόστολος Παλος λέγει : «άν μολογήσς ν τ στόματί σου Κύριον ᾿Ἰησον, καί πιστεύσς ν τ καρδί σου τι Θεός ατόν γειρεν κ νεκρν, σωθήσ· καρδί γάρ πιστεύεται ες δικαιοσύνην, στόματι δέ μολογεται ες σωτηρίαν»[7].

πομένως, σωτηρία δέν εναι προϊόν νθρώπινης προσπάθειας. «Τ γάρ χάριτί στε σεσωσμένοι διά τς πίστεως· καί τοτο οκ ξ μν, Θεο τό δρον, οκ ξ ργων, να μή τίς καυχήσηται»[8].  σωτηρία ρχεται μέσ τς ρθς πίστης στόν ησο Χριστό, δηλαδή σάν δρο, πού τό λαμβάνουμε.

σωτηρία πιτυγχάνεται μέσ το ησο Χριστο, ς Θεο καί νθρώπου, πως λέγει γιος Κύριλλος εροσολύμων : « Σωτήρας πέμεινε ατά τά πράγματα (σταύρωση, θάνατο, μπαιγμό) καί φερε ερήνη μέ τό αμα το Σταυρο Του, πειδή μασταν χθροί το Θεο πό τήν μαρτία … Χριστός φερε πί ξύλου τίς μαρτίες μας στό σμα Του, στε μέσ το θανάτου Του νά μπορέσουμε νά θανατώσουμε τήν μαρτία καί νά ζήσουμε μέ δικαιοσύνη»[9]. Καί ατήν τήν νομάζουμε γενική ντικειμενική σωτηρία. Ατό σημαίνει τι δυνητικά εμαστε λοι σεσωσμένοι, λλά κάθε τομο θά πρέπει νά ποκτήσει τούς καρπούς τς νσάρκωσης, τς θυσίας, το θανάτου καί τς ναστάσεως το Χριστο. Τήν πόκτηση ατς τς θυσίας τήν νομάζουμε ποκειμενική σωτηρία καί πιτυγχάνεται μέ τήν νωση κάθε νθρώπου στήν κκλησία μέσ το Μυστηρίου το Βαπτίσματος.

Χριστός μς δίνει τήν δυνατότητα νά σωθομε, δέν μς σώζει χωρίς τήν θέλησή μας, λλά μς νοίγει τήν Βασιλεία τν Ορανν, δυνατότητα νύπαρκτη μέχρι τήν νσάρκωση το Υο το Θεο. Μέχρι τότε, σύμφωνα μέ τήν γία Γραφή, λοι ο νθρωποι πήγαιναν στόν χρο τν νεκρν, στόν δη, παραμένοντας θάνατη ψυχή, λλά χι καί σέ κοινωνία μέ τόν Θεό. μαρτία το δάμ παραμένει σέ σχύ καί μετά τόν σωματικό θάνατο, καί νθρωπος εναι σέ παφή μέ τά κπτωτα πνεύματα καί τίς προγονικές ψυχές στήν κατάσταση τς πουσίας το Θεο. Συνεπς, Χριστός νοίγει τήν δυνατότητα τς σωτηρίας, λλά δέν δίνει ατόματα τήν σωτηρία σέ λους, νεξάρτητα μέ τήν κατάστασή τους μπροστά Του, νεξάρτητα πό τά πάθη τους καί πό τίς συνέπειές τους καί τήν ζωή τους. Σωτηρία σημαίνει, πως λέει καί πόστολος Παλος, κοινωνία μέ τόν ναστάντα Χριστό.

σωτηρία ξεκίνησε μέ τήν κάθοδο το Χριστο στόν  δη, που βρισκόταν καί γιος ωάννης Βαπτιστής, πιό μεγάλος νδρας, πού γεννήθηκε πό γυναίκα. πό τήν κόλαση δέν φυγαν μέ τόν Χριστό λες ο ψυχές, λλά μόνο ο Δίκαιοι, πό κάθε θνος, ο ποοι εχαν κάνει τήν πιλογή τους στήν πίγεια ζωή. γιος ωάννης Χρυσόστομος στήν ΛΣΤ΄ (36η) μιλία του στό κατά Ματθαον Εαγγέλιο, ξηγε τι, πειδή διος Χριστός δέν εχε κατέβει κόμα στόν δη, πρεπε καί γιος ωάννης Βαπτιστής νά πάει στόν δη, πως κάθε λλη ψυχή. γιος ωάννης Χρυσόστομος λέγει : « τωρινή μας ζωή εναι χρόνος τς ζως μας (ο πιλογές μας), μετά τόν θάνατο θά εναι κρίση καί κατάκριση˙ διότι λέγει γία Γραφή «τι οκ στιν ν τ θανάτ μνημονεύων σου· ν δέ τ δη τίς ξομολογήσεταί σοι»[10]; Κατόπιν μς δείχνει τι σωτηρία χει ρθει μόνο μέ τήν κάθοδο το Χριστο στόν δη : «τι συνέτριψε πύλας χαλκάς καί μοχλούς σιδηρος συνέθλασεν»[11] μέσ το Σώματος το Χριστο! Τότε, γιά πρώτη φορά, ποκαλύφθηκε τό θάνατο σμα, διαλύοντας τήν τυραννία το θανάτου. πιπλέον, ατό δείχνει τι διαλύθηκε δύναμη το θανάτου, λλά χι καί τι συγχωρέθηκαν ο μαρτίες ατν, πού πέθαναν πρίν τήν λευση το Χριστο. «Λέγω δέ μν τι Σοδόμοις ν τ μέρα κείνη νεκτότερον σται τ πόλει κείνη»[12]. Θά τιμωρηθον ο κάτοικοι τν Σοδόμων καί τν Γομόρρων˙ θά τιμωρηθον πιό πια, λλά θά πρέπει νά τιμωρηθον. Παρόλο πού λαβαν στήν γ τήν μεγαλύτερη τιμωρία, παρά τατα δέν θά γλυτώσουν καί τήν μελλοντική τιμωρία… Μήπως πάρχει δ μιά δικία; Σίγουρα χι! Γιατί εχαν τήν δυνατότητα νά σωθον τότε, κόμα καί ν δέν εχαν μολογήσει τόν Χριστό. Τόν καιρό κενο δέν τούς ζητονταν κάτι τέτοιο πό τόν Θεό, παρά μόνο τό νά μήν θυσιάζουν στά εδωλα καί νά πιστεύουν τόν ληθινό Θεό … Γι’ ατόν τόν λόγο θαυμάζουμε τούς τρες νέους στή Βαβυλώνα, γιατί ζησαν μιά λαμπρή ζωή, γεμάτη πό καλές πράξεις καί γιατί φύλαξαν ατή τήν γνώση το Θεο. Βλέπουμε, λοιπόν, τι τίποτε περισσότερο δέν τούς ζητήθηκε. Τότε γνώση μόνο το Θεο ταν ρκετή, γιά νά σωθε κάποιος»[13] σωτηρία θά ρχόταν μέ τήν κάθοδο το Χριστο στόν δη, που βρίσκονταν ο δίκαιοι μαζί μέ τόν ωάννη τόν Βαπτιστή. γιος ωάννης Χρυσόστομος λέγει τι, μετά τήν λευση το Χριστο, σωτηρία εναι δυνατή μόνο μέσ τς γνώσης Του : «λλά τώρα, χι, εναι ναγκαία καί γνώση του Χριστολλά, εναι δίκαιο νά ριχθον στήν κόλαση καί ατοί, πού δέν εχαν κούσει γιά τήν κόλαση; Θά πον : άν μς εχατε πειλήσει μέ τήν κόλαση, θά εχαμε φοβηθε καί θά μασταν πιό σοφοί! Δέν πιστεύω! πως καί μες σήμερα κομε κάθε μέρα νά μιλνε γιά τήν κόλαση, λλά δέν νοιαζόμαστε καθόλου… τό νά στενοχωρέσεις τόν Χριστό εναι πιό τρομερό καί τρομακτικό πό τήν κόλαση…»[14].  γιος ωάννης Χρυσόστομος μς δείχνει τι Θεός δέν φήνει κανέναν στό σκοτάδι τς γνοιας το Θεο, λλά πάντα προνοε, στε κάθε νθρωπος νά Τόν γνωρίσει, ετε στήν Παλαιά Διαθήκη, ετε στήν Καινή Διαθήκη, δέν χει σώσει μως κανένα μέ τή βία. Ατός εναι καρπός τς λευθερίας, τό γεγονός τι Χριστός δέν μς σώζει μέ τήν βία. τσι, σύμφωνα μέ τούς Πατέρες, Χριστός μς δωσε τήν δυνατότητα τς σωτηρίας καί ατό εναι καρπός τς νθρώπινης συνεργασίας μέ τήν κτιστη Χάρη το γίου Πνεύματος, τήν ποία λαμβάνουμε μόνο μέ τήν νθρώπινη πιθυμία καί μέσ τς ρθόδοξης χριστιανικς διδασκαλίας.

αρετικός ριγένης μιλοσε γιά ποκατάσταση, δηλαδή εχε ποπέσει στήν αρεση, σύμφωνα μέ τήν ποία λοι ο νθρωποι, κόμα καί ο δαίμονες μακροπρόθεσμα θά σωθον, σχετα ν ταν παγανιστές, αρετικοί κπτωτοι γγελοι.

Πελάγιος, αρετικός το 5ου αώνα μ.Χ., ρνονταν τήν Χάριν το Παναγίου Πνεύματος ς πολύτως παραίτητη γιά τήν σωτηρία, σχυριζόμενος τι νθρωπος, σχέτως μέ τό τί πιστεύει, μπορε νά σωθε, ν κάνει καλές πράξεις. ς κ τούτου αρεση το Πελαγιανισμο δήλωνε τι νθρωπος δέν εναι ναγκαο νά νήκει στήν Μία, γία, Καθολική καί ποστολική ρθόδοξη κκλησία, γιά νά σωθε, γιατί εναι παρκες ο καλές του πράξεις.

Ατή αρεση, πού μφανίστηκε στήν νατολή, καταδικάσθηκε πό τήν Σύνοδο το Orange (πόλη τς Γαλλίας) τό 530 μ.Χ. μέ σκοπό νά ξαλειφθε.

Δυστυχς, ατή αρεση το Πελαγιανισμο πανέρχεται σήμερα πό τήν μορφή τς παναίρεσης το Οκουμενισμο, πού πιβεβαιώνει τόν δογματικό μινιμαλισμό, σέ πεκτεινόμενη μορφή, ποία πρεσβεύει τι εναι ρκετό νά κάνεις καλές πράξεις, σέ ποια θρησκεία καί νά βρίσκεσαι, γιά νά σωθες, καί σέ συνοπτική μορφή, (κυκλοφόρησε πό τό λεγόμενο Παγκόσμιο Συμβούλιο «κκλησιν», δηλ. αρέσεων) τι δηλαδή εναι ρκετό γιά κάποιον νά εναι βαπτισμένος στό νομα τς γίας Τριάδος καί νά πιστεύει στόν Χριστό σάν προσωπικό  Σωτήρα,  γιά νά εναι στό δρόμο τς σωτηρίας.

πάρχει καί παρερμηνεία τς περικοπς πό τήν πρός Ρωμαίους πιστολή˙              «ταν γάρ θνη τά μή νόμον χοντα, φύσει τά το νόμου ποι, οτοι νόμον μή χοντες αυτος εσι νόμος, οτινες νδείκνυνται τό ργον το νόμου γραπτόν ν τας καρδίαις ατν … ν μέρα τε κρινε Θεός τά κρυπτά τν νθρώπων κατά τό εαγγέλιόν μου διά ησο Χριστο»[15].

πόστολος Παλος δέν λέει τι ο παγανιστές θά σωθον, πειδή χουν μέσα τους τό νόμο τς συνειδήσεως, πού εναι μφυτος πό τόν Θεό σέ λους τούς νθρώπους, σάν νας δέκτης, γιά νά μπορέσουν νά τόν ναγνωρίσουν ς Δημιουργό, λλά δηλώνει τι ατή συνείδηση τς διάκρισης το καλο καί το κακο τόν κρίνει τόν περασπίζεται. λλά, χι τι ατό τόν σώζει. ντιθέτως, στό κείμενο στήν πρός Ρωμαίους πιστολή ατό κριβς τό πράγμα πιβεβαιώνεται, τι χωρίς τήν πίστη στόν Χριστό, κόμα καί ν εσαι ουδαος, πό νόμον, παγανιστής, πό τό νόμο τς φύσης, δέν μπορες νά σωθες χωρίς νά μπες σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό.

γιος ωάννης Χρυσόστομος, ρμηνεύοντας τό νωτέρω χωρίο πό τήν πρός Ρωμαίους πιστολή το ποστόλου Παύλου, λέγει : «… «Γιατί σοι μάρτησαν χωρίς νόμο, θά καταδικασθον σέ πώλεια χωρίς τό νόμο˙ καί σοι μάρτησαν μέ νόμο, θά κριθον με βάση το νόμο». δ, λοιπόν, χι μόνο δείχνει τήν σοτιμία ουδαίου καί λληνα, λλά καί πώς ουδαος πιβαρύνεται πολύ πό τή χορήγηση το νόμου. Γιατί λληνας κρίνεται χωρίς τό νόμο. Τό «χωρίς νόμο», δ δέ σημαίνει τό πιό δυσάρεστο, λλά τό πιό μαλακό˙ δηλαδή δέν χει τό νόμο κατήγορο. Γιατί τό «χωρίς νόμο», δηλαδη χωρίς τήν κατηγορία το νόμου, σημαίνει, καταδικάζεται μόνο πό τούς φυσικούς συλλογισμούς. ουδαος μως κρίνεται μέ βάση τό νόμο, δηλαδή, μαζί μέ τή φύση εναι καί νόμος κατήγορος. Γιατί σο περισσότερο δέχθηκε τή φροντίδα, τόσο περισσότερο θά τιμωρηθε.

Βλέπεις πς παρουσίασε μεγαλύτερη τήν νάγκη στούς ουδαίους, γιά νά τρέξουν στή Χάρη; πειδή, λοιπόν, λεγαν τι δέν χρειάζονται τή Χάρη, σωζόμενοι μόνο μέ τό νόμο, δείχνει πώς ατοί τή χρειάζονται περισσότερο πό τούς λληνες, φο βέβαια πρόκειται νά τιμωρηθον περισσότερο…».

Καί συνεχίζει χρυσορρήμων : «… Γιατί ταν ο θνικοί, πού δέν χουν νόμο, κάνουν πό τή φύση σα ρίζει νόμος, εναι πολύ καλύτεροι πό ατούς, πού διδάσκονται πό τό νόμο…  «Γιατί ταν ο θνικοί, πού δέν χουν νόμο, κάνουν πό τή φύση σα ρίζει νόμος, ατοί χωρίς νά χουν νόμο, εναι ο διοι νόμος στούς αυτούς τους. Ατοί ποδεικνύουν πώς χουν γραμμένο στίς καρδιές τους τό ργο το νόμου, ταν συνείδησή τους δίνει μαρτυρία σ’ατούς». Γιατί εναι ρκετή ντί το νόμου συνείδηση καί τό λογικό. Μέ τά λόγια ατά δειξε πάλι, πώς Θεός κανε τόν νθρωπο κανό γιά τήν κλογή τς ρετς καί τήν ποφυγή τς κακίας.

Καί μήν πορήσεις, ν ποδεικνύει ατό καί μιά καί δυό καί πολλές φορές. Γιατί το ταν πάρα πολύ ναγκαο ατό τό σπουδαο πράγμα γιά κείνους πού λεγαν, γιατί λοιπόν λθε τώρα Χριστός; Καί πο ταν ο κδηλώσεις τς μεγάλης Του πρόνοιας τόν προηγούμενο καιρό; Καί ατούς, λοιπόν, ποκρούοντας παρεμπιπτόντως τώρα, δείχνει πώς, καί στά προηγούμενα χρόνια καί πρίν πό τήν χορήγηση το νόμου, τό νθρώπινο γένος πολάμβανε λη τήν πρόνοια το Θεο. Γιατί πραγματικά κενο, πού μποροσε πό τό Θεό νά γίνει γνωστό, ταν φανερό σ’ατούς, καί γνώριζαν ποιό ταν τό καλό καί ποιό ταν τό κακό, μέ τά ποα κριναν τούς λλους…».

Σέ λλο σημεο ερός Χρυσόστομος σημειώνει : «… πειδή, λοιπόν, επε «Φαντάζεσαι σύ, πού κατακρίνεις κείνους, πού κάνουν τέτοια ργα, καί μως κάνεις κι σύ ατά, τι θ’ποφύγεις τήν κρίση το Θεο»; Γιά νά μή δεχθες τέτοια κρίση, μοια μ’ατή, πού κφέρεις καί διος, λλά γιά νά δες τι κρίση το Θεο εναι πολύ κριβέστερη πό τή δική σου, συμπλήρωσε˙ «Τίς πόκρυφες πράξεις τν νθρώπων» καί πρόσθεσε˙ «Σύμφωνα μέ τό Εαγγέλιο πού κηρύττω, μέ τόν ησο Χριστό…

… Εδες πς μέ σύνεση δήγησε ατούς καί τούς προσκάλεσε στό Εαγγέλιο καί τόν Χριστό, καί πέδειξε τι τά νθρώπινα δέν σταματον δ, λλά προχωρον πιό πέρα; Ατό καί προηγουμένως τό κανε, λέγοντας «Μαζεύεις ναντίον σου θησαυρούς ργς κατά τήν μέρα τς ργς», καί δ πάλι «Θά κρίνει Θεός τίς πόκρυφες πράξεις τν νθρώπων». καθένας, λοιπόν, γνωρίζοντας τή συνείδησή του καί ναλογιζόμενος τά μαρτήματά του, ς ζητάει τίς εθύνες μέ κρίβεια πό τόν αυτό του, γιά νά μή κατακριθομε τότε μαζί μέ λο τόν κόσμο. Γιατί εναι φοβερό τό δικαστήριο κενο, φρικτό τό βμα, ο εθύνες εναι γεμάτες τρόμο, τρέχει ποταμός φωτις…»[16].

γιος Κυπριανός πό τήν Καρθαγένη ξηγε γιατί εναι δύνατη σωτηρία κτός τς ρθοδόξου κκλησίας : «Ατοί ο νθρωποι (σοι γεννήθηκαν σέ αρεση), κόμα καί ν χασαν τή ζωή τους στό νομα τς πίστης τους, δέν θά ξεπλυθον τά λάθη τους οτε μέ τό αμα τους. Τό σφάλμα τς διαίρεσης εναι σοβαρό, συγχώρητο, καί δέν μπορε νά τό καθαρίσει πόνος. Δέν μπορε νά εναι μάρτυρας κάποιος, πού δέν εναι στήν κκλησία. (…) Δέν μπορον νά μείνουν μέ τόν Θεό ατοί, πού δέν θά εναι νωμένοι μέ τήν κκλησία το Θεο. κόμα κι ν καον στήν πυρά δοθον στά γρια θηρία, ατά δέν θά εναι στέφανος τς πίστης, λλά τιμωρία τς προδοσίας, καί χι τό νδοξο τέλος ατο μέ θρησκευτική ρετή, λλά θάνατος πό πελπισία. νας σάν ατόν, πού μπορε νά σκοτωθε, λλά δέν μπορε νά στεφθε. μολογε τι εναι Χριστιανός, πως διάβολος, ποος συχνά ψεύδεται τι εναι Χριστός, πειδή  διος Κύριος μς φιστ τήν προσοχή καί λέει : «πολλοί γάρ λεύσονται πί τ νόματι μου λέγοντες˙ γώ εμι Χριστός, καί πολλούς πλανήσουσιν». πως ατός δέν εναι Χριστός, κόμα καί ν παραπλαν μέ τό νομα, τό διο δέν μπορε νά εναι Χριστιανός ποιος δέν παραμένει στό Εαγγέλιο το Χριστο καί στήν ληθινή πίστη»[17].

Σύνοδος τς Λαοδικείας ρισε τόν ξς (34ο) Κανόνα  : «τι ο δε πάντα Χριστιανόν γκαταλείπειν μάρτυρας Χριστο, καί πιέναι πρός τούς ψευδομάρτυρας, τουτ’ στιν αρετικν, ατούς πρός τούς προειρημένους, αρετικούς γινομένους˙ οτοι γάρ λλότριοι το Θεο τυγχάνουσιν. στωσαν ον νάθεμα ο περχόμενοι πρός ατούς»[18].

πό δ φαίνεται ξεκάθαρα τι κτός τς ρθοδόξου Χριστιανικς κκλησίας, σωτηρία, χι μόνο δέν εναι δυνατή, λλά δέν εναι δυνατόν οτε καί τό μαρτύριο γιά τόν Χριστό νά σώσει.

Τό νά πεθάνεις κτός τς κκλησίας γιά τόν Χριστό, χοντας μιά αρετική ποψη, δέν μπορε νά σο δώσει τό στεφάνι το μαρτυρίου, διότι, πόστολος Παλος λέγει τι, «άν δέ καί θλ τίς, ο στεφανοται, άν μή νομίμως θλήση»[19].

Κανόνας τς Λαοδικείας νισχύεται πό λους τούς κκλησιαστικούς Κανόνες, ο ποοι μιλον γιά τήν παγόρευση τς κοινωνίας (κόμη καί ς πλς συμπροσευχς) μέ αρετικούς[20].

γιος Κυπριανός τς Καρθαγένης λέγει τι «ξω πό τήν κκλησία δέν πάρχει σωτηρία»[21] καί σχυρισμός ατός δέν πορρίφθηκε πό τή συνείδηση τς κκλησίας, λλά νισχύεται πό τόν γιο γνάτιο (Μπριαντσιανίνωφ), ποος κφράζει καί συνοψίζει τήν διδασκαλία τς κκλησίας σέ μιά πιστολή, πού πευθύνεται σέ να Χριστιανό, ποος σκανδαλίζεται  μέ τήν δέα τι ο μή ρθόδοξοι δέν σώζονται :

«να μόνο καλό πράγμα μς εναι παραίτητο γιά τή σωτηρία : πίστη· λλά πίστη μέ ργα. Μέσ τς πίστης καί μόνο μέσ τς πίστης μπορομε νά μπομε σέ κοινωνία μέ τόν Θεό, μέσ τν μυστηρίων, πού μς εχε δώσει Ατός. Μάταια, μως, ναλογιζόμενοι τήν μαρτία, λέτε τι ο καλοί νθρωποι νάμεσα στούς παγανιστές καί στούς μωαμεθανούς θά σωθον, δηλαδή θά μπον σέ κοινωνία μέ τόν Θεό…

χι! … κκλησία πάντοτε χει ναγνωρίσει τι πάρχει μόνο νας τρόπος σωτηρίας : Λυτρωτής («ξηγοράσας μς κ τς κατάρας το νόμου»)! Ατή ναγνωρίστηκε σάν μεγαλύτερη ρετή τς κπτωτης φύσης κάτω στήν κόλαση. ν ο δίκαιοι τς ληθινς κκλησίας καί ο ποιοντες θαύματα, ο ποοι πίστευαν στόν Λυτρωτή τι πίκειται νά ρθει, κατέβηκαν στήν κόλαση, πς φαντάζεστε τι ο εδωλολάτρες καί ο μωαμεθανοί καί ο θεοι, πού δέν γνώρισαν καί δέν πίστεψαν στόν Λυτρωτή, θά κερδίσουν τήν σωτηρία, μόνο πειδή ατοί σς φαίνονται  ραοι καί καλοί, ταν σωτηρία δέν πιτυγχάνεται μέσα πό να, σς παναλαμβάνω, να μόνον μέσον, καί ατό εναι πίστη στόν Σωτήρα»[22].

λοι χουν κληθε στήν πίστη στόν Χριστό καί στήν σωτηρία, λλά λίγοι εναι κενοι. ο ποοι ρχονται καί λαμβάνουν τούς καρπούς τς Σταυρικς Θυσίας το Χριστο.

γιος ουστνος Πόποβιτς θέτει πολύ καλά τήν νθρώπινη σκέψη πό τό φς το νθρωπισμο, σέ ντιδιαστολή μέ τήν σκέψη πό τό γιον Πνεμα το Θεο. ραγε, μες εμαστε πιό καλοί πό τόν Θεό, ποος «οτω γάπησε τόν κόσμον, στε τόν υόν ατο τόν μονογεν δωκεν, να πς πιστεύων ες ατόν μή πόληται, λλ’ χη ζωήν αώνιον»[23]; γιος Παλος λέγει τι σοφία καί δικαιοσύνη ατο το κόσμου εναι σάν να φύλλο στόν έρα μπροστά στόν Θεό[24]. Γι’ ατό καί τά σκουλήκια το ερωπαϊκο νθρωπισμο καί το νθρωπισμο γενικότερα εναι μιά πόκλιση πό τόν Θεό. αρεσιάρχης Πάπας ωάννης Παλος Β΄ ταν νας κατ’ ξοχήν νθρωπιστής καί ατός αώνας εναι συνδεδεμένος μέ τόν νθρωπισμό. Μαχητές γιά τήν κοινωνική δικαιοσύνη ( Μαχάτμα Γκάντι Μητέρα Τερέζα τς Καλκούτας ωάννης Παλος) παρουσιάζονται σάν κοινωνικοί σωτρες, ο ποοι τίθενται στήν θέση το Χριστο, πανενεργοποιώντας τόν Πελαγιανισμό.

γία Γραφή μιλάει γιά να μόνο σίγουρο δρόμο, γιά νά εσέλθουμε στήν Βασιλεία του Θεο, καί ατός εναι πίστη στόν Χριστό καί κοινωνία μαζί Του.

Ατή κοινωνία πραγματοποιεται στήν πράξη μέ τό Μυστήριο το γίου Βαπτίσματος στήν κκλησία, τήν Μία, γία, Καθολική καί ποστολική, δηλαδή στήν ρθόδοξη κκλησία.

Σωτήρας λέγει στόν Νικόδημο : «μήν μήν λέγω σοι, άν μή τις γεννηθ νωθεν, ο δύναται δεν τήν βασιλείαν το Θεο»[25]. Κατόπιν πογραμμίζει πιό καθαρά : «μήν μήν λέγω σοι, άν μή τις γεννηθ ξ δατος καί Πνεύματος, ο δύναται εσελθεν ες τήν βασιλείαν το Θεο»[26].

ντολή το Σωτήρα πρός τούς ποστόλους Του, λλά καί πρός μς λους τούς ρθόδοξους Χριστιανούς εναι : «πορευθέντες ες τόν κόσμον παντα κηρύξατε τό εαγγέλιον πάσ τ κτίσει. πιστεύσας καί βαπτισθείς σωθήσεται, δέ πιστήσας κατακριθήσεται»[27].

ληστής πί το Σταυρο ταν πρτος νθρωπος, πού μπκε στόν Παράδεισο, γιατί μολόγησε τόν Χριστό, μετανόησε καί ξομολογήθηκε στόν Χριστό. ληστής μπκε στόν Παράδεισο, τσι πως μπκαν καί λοι ο δίκαιοι τς Παλαις Διαθήκης. Τό γιον Πνεμα δέν εχε καταπεμφθε κόμη τήν Πεντηκοστή καί δέν εχε θεμελιωθε κόμη κκλησία, καί τσι ληστής δέν μποροσε νά βαπτιστε, τσι πως κριβς δέν μποροσαν νά βαπτιστον καί ο δίκαιοι στόν δη, τούς ποίους πρε Χριστός στόν Παράδεισο.

πιπλέον, κανονικό Βάπτισμα εναι καί το Βάπτισμα Αματος, ταν κάποιος πεθαίνει γιά τόν Χριστό.

λλά, τό Βάπτισμα αματος χει σχύ μόνο, ταν νας παγανιστής αρετικός ποτάσσεται (ρνεται) τόν παγανισμό τήν αρεσή του, μολογε κατά τόν ρθόδοξο τρόπο Χριστό καί γίνεται μάρτυρας γι’ ατό.

Κάποιος, ποος πεθαίνει σέ κοινωνία μέ να ψεύτικο χριστό, δέν μπορε νά μπε στήν Βασιλεία τν Ορανν.

Γνωρίζουμε τό Βάπτισμα τς «πιθυμίας» γιά τούς κατηχουμένους, ο ποοι πίστευαν στόν Χριστό καί στήν κκλησία Του, λλά δέν μπόρεσαν νά βαπτιστον.

άν σωτηρία σημαίνει κοινωνία μέ τον Χριστό, πως εδαμε, σημαίνει τι καί τήν στιγμή, κατά τήν ποία μπαίνεις σέ κοινωνία μ’ Ατόν, μπαίνεις σέ κοινωνία καί μέ λους σοι εναι «συνδεδεμένοι» μέ τόν Χριστό, μέ λους τούς φίλους Του, ο ποοι εναι τόσο ζωντανοί, σο καί κεκοιμημένοι, γιοι. Ατό νομάζεται κκλησία. τσι, τήν στιγμή, πού μπαίνεις σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό, μπαίνεις καί στήν κκλησία Του.

Χριστός δέν μπορε νά εναι ψεύτικος καί ατό σημαίνει τι δέν μπορε νά ποκαλύπτεται σέ κάποιους, πως ο γιοί Του, μέ εκόνες, μέ για Μυστήρια, μέ κκλησιαστική εραρχία καί μέ για δόγματα καί κανόνες, καί σέ λλους νά ποκαλύπτεται χωρίς Μυστήρια, χωρίς εκόνες, χωρίς γίους, χωρίς κκλησιαστική εραρχία καί χωρίς για δόγματα. πομένως, λοι σοι μπαίνουν σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό, δέν μπορον νά χουν διαφορετικά πιστεύω, λλά λοι θά χουν τήν δια πίστη.

διος Χριστός θά παρακινήσει ατόν, στόν ποο το ποκαλύφθηκε, γιά νά μπε στήν κκλησία Του, φανερώνοντάς του τό Μυστήριο τς σωτηρίας στό γιο Βάπτισμα, στήν ερωσύνη, στή Θεία Εχαριστία καί στήν δια τήν πίστη σ’ Ατόν.

ποιος λέει τι εναι σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό, λλά δέν προσκυν τίς εκόνες, δέν χει ερωσύνη καί δέν πιστεύει ρθόδοξα, στήν πραγματικότητα δέν εναι σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό, λλά βρίσκεται σέ πλάνη. Πιστεύει τι εναι σέ κοινωνία, λλά στήν πραγματικότητα εναι σέ κοινωνία μέ τούς δαίμονες, ο ποοι προσποιονται τι εναι γγελοι φωτός καί μιμονται τόν Χριστό.

άν Χριστός, βλέποντας τήν καρδιά νός ψευδομάρτυρα το εχωβ, νός Παπικο, νός Προτεστάντη, νός παγανιστδωλολάτρη), το ποκαλυφθε μέ μυστικό τρόπο, σίγουρα θά τόν παρακινήσει νά γκαταλείψει τήν παγανιστική του αρεση καί θά τόν δηγήσει στήν ρθόδοξη κκλησία.

Σάν παράδειγμα χουμε τήν περίπτωση το κατοντάρχου Κορνηλίου πό τίς Πράξεις τν ποστόλων, ποος ταν νας καλός καί δίκαιος νθρωπος, φιλεύσπλαχνος, μέ πολλές ρετές, λλά πάντα χωρίς νά μπορε νά σωθε.

Γι’ ατό, τό γιον Πνεμα λθε σ’ ατόν καί το μίλησε, προτρέποντάς τον νά πάει στόν πόστολο Πέτρο, γιά νά βαπτιστε[28], τσι στε νά μπε σέ κοινωνία μέ τόν Χριστό καί τήν κκλησία Του.

πό ατό βλέπουμε τι Θεός εναι μερόληπτος καί δέν φήνει κανένα στό σκοτάδι το θανάτου, λλά ταυτόχρονα κενοι, ο ποοι παραμένουν κτός τς ρθοδόξου κκλησίας, δέν χαίρονται τούς καρπούς τς Σταυρικς Θυσίας το Χριστο. Σέ ντίθεση μέ τούς κακόδοξους, ο ποοι βλασφημον κατ’ ατό τόν τρόπο τό γιον Πνεμα. Γι’ ατούς Χριστός εναι σάν νά μήν ρθε καί σάν νά μήν μς σωσε, ζντας κριβς πως στήν περίοδο τς Παλαις Διαθήκης, στήν «σκιά το θανάτου» τς ψυχς, περιμένοντας στό τέλος τήν κόλαση.

Κάποιοι φέρνουν σάν πιχείρημα ναντίον τς διδασκαλίας τς ρθόδοξης κκλησίας, σον φορ την σωτηρία, τήν ποία κθέσαμε πιό πάνω, τό λεγόμενο ραμα το γίου Νήφωνος Κωνσταντιανς[29]. Κανείς δέν χει ποδείξει την αθεντικότητα καί τήν πατερική συνέχεια σέ ατό τό «ραμα», μέ τό ποο σχυρίζονται τι στόν Παράδεισο πρχαν καί παγανιστές, λλά ταν τυφλοί, δέν εχαν ραση.

λλά, κόμα καί ν ατό τό ραμα ταν ληθινό, δέν μπορομε νά βγάλουμε τό συμπέρασμα τι ατοί ο παγανιστές ταν στόν Παράδεισο, γιατί Βασιλεία τν Ορανν σημαίνει κατά κύριο λόγο πνευματική ραση, ραση το κτίστου Φωτός , ν λλειψη ρασης (τύφλωση) σημαίνει στήν πραγματικότητα κόλαση.

κόσμος κτός τς ρθόδοξης κκλησίας βρίσκεται κάτω πό τήν ξουσία το κακο, το διαβόλου, καί ατό τό πράγμα φαίνεται καλύτερα μέσ τν προσευχν ξορκισμο, πού κάνουν στόν κατηχούμενο στό παιδάκι κατά τό μυστήριο το Βαπτίσματος.

Μέχρι τό Βάπτισμα, λέγει γιος Διάδοχος Φωτικς, διάβολος φωλιάζει στήν καρδιά το νθρώπου, δηλαδή εναι κύριος το νθρώπου, βασιλεύοντας στήν καρδιά[30]. Μόνο μέσ τν ξορκισμν το βαπτίσματος, μέ τό νά τόν ποτάσσεται (ρνεται) καί μέσ το μυστηρίου το Βαπτίσματος διώχνεται διάβολος πό τήν καρδιά το παιδιο το κατηχούμενου: (Καί μφυσ ατ τρίτον ερεύς, καί σφραγίζει τό μέτωπον ατο καί τό στόμα, καί τό στθος, λέγων) ξέλασον π’ ατο πν πονηρόν καί κάθαρτον πνεμα, κεκρυμμένον καί μφωλεον ατο τ καρδί (καί λέγει τοτο κ γ’). Πρίν πό ατό εναι ο ξορκισμοί, ο ποοι ξεκινον μέ τά λόγια : πιτιμ σοι Κύριος, Διάβολε,… κριβς πως προβλέπεται καί στούς κανόνες το Μεγάλου Βασιλείου[31],καί κ νέου στό τέλος, κριβς πρίν τό Σύμβολο τς Πίστεως κάνουν τίς ρνήσεις[32].

Τά «μυστήρια» κτός τς κκλησίας δέν εναι σωστικά, γιατί παραμένουν κάτω πό τήν ξουσία το διαβόλου, ποος πλαν μέσ τν ψευδοανθρωπιστικν χριστιανισμν καί τν ψευδομυστηρίων.

λοι, σοι μεταλαμβάνουν σέ αρετική εχαριστία, γίνονται συμμέτοχοι μέ τόν πατέρα του ψεύδους, ποος νέπνευσε τήν αρεση, δηλαδή μέ τόν διάβολο, λέγει γιος Θεόδωρος Στουδίτης[33]. Τά «μυστήρια» τν αρετικν, σύμφωνα μέ λους τούς ερούς Κανόνες εναι σάν τό νερό τς βροχς, φόσον δέν χουν σωστικό χαρακτήρα[34].

Συνοψίζοντας τήν διδασκαλία τν γίων Πατέρων καί τούς ερούς Κανόνες τν γίων Συνόδων, δίως τήν πόφαση τς Συνόδου τς Καρθαγένης ναντίον το Πελαγιανισμο, ποία ποστήριζε τήν σωτηρία κτός τς κκλησίας μέσ τν δικν μας δυνάμεων, καθηγητής τς Δογματικς τς Θεολογικς Σχολς το Α.Π.Θ. κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης πιβεβαίωσε στό Συνέδριο τς Κωνστάντζας :  «Δέν πάρχει σωτηρία κτός τς κκλησίας καί δέν πάρχει, πειδή ν πρχε θά κενώνονταν (θά δειαζε) τό σωτηριολογικό ργο το Χριστο. Θά δειαζε σκοπός τς νανθρωπήσεως, τς πάρξεως τς κκλησίας. Θά μο πιτρέψετε νά διευκρινίσω λιγάκι τήν ννοια τς σωτηρίας, γιά νά κατανοηθε τό θέμα. ταν μιλμε γιά σωτηρία στό πλαίσιο τς ρθόδοξης κκλησίας δέν ννοομε να νομικό γεγονός. ννοομε μιά κοινωνία ζως. Χριστός, ταν φευγε πό ατόν τόν κόσμο, επε στούς μαθητές Του : «Ζωήν τήν μήν δίδωμιν μν». Τήν ζωή τήν δική Μου σς δίνω. Καί χω ρθει «να ζωήν χωσι» ο νθρωποι, νά χουν ζωή, καί «περισσόν χωσι»[35], νά χουν ξεχείλισμα ζως. Ατή ζωή, γιά τήν ποία μιλάει Χριστός, δέν εναι βιολογική ζωή Του, γιατί βιολογική ζωή το Χριστο εναι δια μέ τήν δική μας, κτός μαρτίας. ζωή, γιά τήν ποία μιλ Χριστός, εναι Τριαδική ζωή. ζωή, δηλαδή, το Τριαδικο Θεο. Μέ λλα λόγια, εναι κτιστη Ζωή, εναι δια Θεότητα, εναι κτιστη Θεοποιός Χάρη καί νέργεια, στήν ποία μετέχουμε, γιά νά σωζόμαστε. τσι, ταν λέμε τι κάποιος μπορε νά σωθε νά μήν σωθε, ννοομε κάτι πάρα πολύ πλό καί κατανοητό. Θεός γινε νθρωπος, πρε δηλαδή τήν νθρώπινη φύση, γιά νά μς δώσει στό πλαίσιο τς κκλησίας τήν δυνατότητα νά κοινωνήσουμε, δηλαδή νά μετάσχουμε τς διας τς ζως το Τριαδικο Θεο. Σέ μιά λλη συνάφεια Χριστός επε τι γώ εμαι μπελος καί σες τά κλήματα. ν να κλμα κοπε, δέν μπορε νά φέρει καρπούς. («γώ εμί μπελος, μες τά κλήματα. άν μή τις μείνη ν μοί, βλήθη ξω ς τό κλμα καί ξηράνθη, καί συνάγουσιν ατά καί ες τό πρ βάλλουσι καί καίεται»[36]). Πρακτικς ατό στήν κκλησία σήμαινε τι μέ τήν πνευματική ξουσία, πού δωσε Χριστός στούς μαθητές Του νά λύνουν καί νά δένουν τήν μαρτία το νθρώπου, ταν κάποιος δέν χει τήν ρθή πίστη, ποκόπτεται πό τήν κκλησία, μέσ τν ποφάσεων τν Οκουμενικν Συνόδων. τσι δέν εναι φυσιολογικό γεγονός, δέν μπορε κάποιος, πού χει ποκοπε πό τήν κκλησία, νά φέρει καρπό. καρπός εναι σωτηρία. Εναι σάν νά πομε τό ξς παράδειγμα πό τόν χρο το κτιστο. πάρχει γεννήτρια, πού δίνει τό λεκτρικό ρεμα. πάρχει καί λαμπτήρας συγκεκριμένος, λάμπα. λλά ατό δέν σημαίνει τι λάμπα, πειδή εναι λάμπα, μπορε νά φωτίζει. Εναι ντελς παραίτητο νά πάρχει σύνδεση μεταξύ τς γεννήτριας, πού βγάζει τό λεκτρικό ρεμα, καί το λαμπτήρα, τς λάμπας. Μιλμε δηλαδή γιά να παρξιακό, ντολογικό γεγονός, τό ποο γνωρίζει καί διάβολος. διάβολος δηλαδή γνωρίζει καλύτερα καί πό μς καί πιστεύει στόν Θεό, λλά δέν σώζεται. Γιατί; κενο, πού συνδέει τό λεκτρικό ρεμα μέ τήν λάμπα, δέν εναι μόνο τό καλώδιο, πού πάρχει ργανικά, δηλαδή πίστη, λλά χρειάζεται καί διακόπτης. Ατό λέγουν καί ο Πατέρες, ατός διακόπτης εναι ταπεινοφροσύνη, τήν ποία δέν χει διάβολος. Τελειώνω μέ τό ξς : διος Θεός επε καί στήν Παλαιά Διαθήκη καί τό παναβεβαίωσε Χριστός στήν Καινή Διαθήκη τι « Θεός περηφάνοις ντιτάσσεται, ταπεινος δέ δίδωσι χάριν»[37]δηλαδή τήν Χάρη, τήν κτιστη Θεοποιό Χάρη καί νέργεια, τήν ζωή Του Θεός τήν δίνει μόνο σέ σους εναι ταπεινοί. νας αρετικός, νας τερόδοξος, μς λέγουν ο Πατέρες τς κκλησίας τι δέν μπορε νά εναι ταπεινός. λλωστε τό τι εναι αρετικός χει ξεχωρίσει τόν αυτό του πό τό φρόνημα τν Πατέρων. Δέν εναι πόμενος τος γίοις Πατράσι»[38].

Στό Συνοδικό τς ρθοδοξίας βρίσκονται ναθέματα καί ναντίον σων θεωροσαν τι πάρχει σωστική Χάρις κτός τς ρθόδοξης κκλησίας. Σύμφωνα μέ τίς συχαστικές συνόδους, ο ποες θεωρονται ς 9η γία καί Οκουμενική Σύνοδος :

«κόμη, στούς διους, πού φρονον καί λένε τι κάθε φυσική δύναμη καί νέργεια τς Τρισυπόστατης Θεότητας εναι κτιστή, καί ο ποοι ς κ τούτου ναγκάζονται νά πιστεύουν τι εναι κτιστή καί δια θεία φύση – διότι κτιστή νέργεια, σύμφωνα μέ τούς γίους, θά δηλώσει καί κτιστή φύση, ν  κτιστη (νέργεια) θά χαρακτηρίσει καί κτιστη φύση – καί πού ς κ τούτου κινδυνεύουν νά πέσουν σέ τέλεια θεΐα καί συσχετίζουν τήν καθαρή καί ψογη πίστη τν Χριστιανν μέ τήν λληνική μυθολογία καί τήν λατρεία κτισμάτων, καί ο ποοι δέν μολογον, σύμφωνα μέ τίς θεόπνευστες θεολογικές διδασκαλίες τν Πατέρων καί μέ τό εσεβές φρόνημα τς κκλησίας, τι κάθε φυσική δύναμη καί νέργεια της Τρισυπόστατης Θεότητας εναι κτιστη, ς εναι νάθεμα»[39].

Σύμφωνα μέ τήν αρετική παπική διδασκαλία, τό ργο το Θεο γιά τήν σωτηρία τν νθρώπων πραγματοποιεται μέ κάτι κτιστό, πού σημαίνει τι κανείς δέν μπορε νά εναι σέ μεση κοινωνία μέ τόν Θεό. νθρωπισμός καί ρθολογισμός χουν ς βάσεις κριβς ατήν τήν αρεση, ποία διακηρύσσει τι δέν χουμε μεση μετοχή το Θεο μέσ τς Χάριτος, μέσ τν γίων Μυστηρίων, λλά τότε ατοί, ο ποοι ρνονται τήν κτιστη Χάρη μέ τί κριβς κοινωνον πό τό Ποτήριο; Μέ κάτι κτιστό; Γιά τόν λόγο ατό δέν μπορον νά χουν κοινωνία μέ τόν Θεό, δέν μπορον νά χουν σωτηρία, ποία εναι κριβς μεση κοινωνία μέ τόν Θεό, χωρίς νδιάμεσα κάτι τό κτιστό.

«Ατή εναι πίστη τν ποστόλων· ατή εναι πίστη τν Πατέρων· ατή εναι πίστη τν ρθοδόξων· ατή πίστη σώζει τόν κόσμο· Ατούς τούς κήρυκες τς ληθινς πίστης, τούς παινομε σάν δελφούς καί πιθυμομε νά τούς χουμε σάν γονες μας, πρός δόξαν καί τιμήν τς ληθινς θρησκείας», σύμφωνα μέ τό Συνοδικό τς ρθοδοξίας[40].

Μέ λλα λόγια, ατή εναι μόνη σωστική πίστη, ποία μς συνδέει μέ τόν Δημιουργό καί Σωτήρα. Τό κτιστο Φς, τό Θαβώριο Φς εναι κατάσταση σωτηρίας τς Βασιλείας τν Ορανν, ποία δέν μπορε νά φανερωθε, άν βρισκόμαστε σέ πλάνη, σέ κοινωνία μέ τά κάθαρτα πνεύματα.

Στό Εαγγέλιο τς μελλούσης Κρίσεως[41] γίνεται λόγος, χι γιά καλές πράξεις, λλά γιά γιες καλές πράξεις. Χριστός νομάζει μικρούς δελφούς Του ατούς, πού εναι πιστοί, χι πιστοι. Τό Βάπτισμα καί κοινωνία μέ τά για Μυστήρια μς κάνουν δελφούς[42], δείχνοντας τι Κρίση το Θεο εναι δίκαιη, καί  θά ζητήσει  κατά τήν ρα τς κρίσεως ργα, πού θά εναι σύμφωνα μέ τήν δυνατότητα το νθρώπου νά τά πραγματοποιήσει˙ νά προσφέρει να ποτήρι νερό, νά πισκεφθε ναν ρρωστο φυλακισμένο.

Συνεχίζει γιος ωάννης Χρυσόστομος, λέγοντας : «κόμα καί ν ο δίκαιοι καναν χιλιάδες καί χιλιάδες καλές πράξεις, νταμοιβή τους θά ταν να Δρο πό τόν Θεό, σάν νά τούς δώρησε τόν Ορανό καί τήν Βασιλεία καί τόσο πολλή τιμή σέ ντάλλαγμα γιά τόσο μικρές καί σήμαντες πράξεις»[43].

πό δ φαίνεται τι λα εναι Χριστοκεντρικά. Σέ κάθε νθρωπο πρέπει νά βλέπουμε τόν Χριστό. άν τά σωματικά ργα λέους εναι τόσο  σημαντικά καί  δίνουν πνευματικά ργα λέους, πόσο μλλον, ν πιστρέψει νας αρετικός νας παγανιστής πό τό κακό καί τόν βυθίσεις στήν κολυμβήθρα το γίου ρθοδόξου Βαπτίσματος; Κανείς δέν θά δικηθε στήν Κρίση καί θά ταν βλασφημία νά σκεφτόμαστε τι κάποιος θά μποροσε νά δικηθε.

  π. Σεραφείμ Ρόουζ λεγε τι ρθοδοξία εναι φύση το νθρώπου, καί γι’ ατό τό γιον Πνεμα φωτίζει ατούς, πού εναι ταπεινοί καί λαμβάνουν τήν θεϊκή ποκάλυψη, ρχόμενοι μέ θαυματουργικό τρόπο στήν ρθόδοξη κκλησία[44].

λλά, Θεός χει φήσει τό κήρυγμα τς κκλησίας σέ μς τούς πιστούς, γιά νά χουμε τήν δυνατότητα νά  διακηρύξουμε  τήν ρθοδοξία στά πέρατα το κόσμου, τσι στε καί ο δελφοί μας στήν οκουμένη νά κούσουν τόν ρθόδοξο λόγο καί νά σωθον. Γι’ ατό ο Πατέρες πό τό γιον ρος χουν στείλει μοναχούς λλά καί λαϊκούς στήν φρική, σέ πομακρυσμένες φυλές, καί σέ κάθε γωνιά το κόσμου, γιά νά μεταδώσουν τό Εαγγέλιο το Χριστο.

άν χουμε πραγματικά ζλο γιά τήν σωτηρία μας, πρέπει νά σκεφτόμαστε καί τήν σωτηρία τν μή ρθοδόξων καί νά πηγαίνουμε νά τούς μιλομε περί τς ρθοδοξίας, καί τό γιον Πνεμα θά μιλήσει μέσω μν.

γιος μάρτυς Δανιήλ Σισόγιεφ, πού μαρτύρησε στή Μόσχα τό 2009, λέγει τι, ταν χουμε μπροστά στά μάτια μας ατή τήν τραγωδία, τι δηλαδή σωτηρία το μή ρθόδοξου πλησίον μας εναι στά χέρια μας, ατό μς δείχνει τι πρέπει νά γίνουμε πόστολοι τς ρθοδοξίας στόν κόσμο μέ λα τά μέσα καί μέ τόν τρόπο ατό νά βγάλουμε τούς λαούς πό τήν δουλεία το σαταν καί νά σώσουμε κι μες τήν ψυχή μας[45]. μήν.


[1]Καθολική  χει δηλ. τήν πληρότητα τς ληθείας.

[2]Α΄ Τιμ. 2, 4.

[3].πόμνημα ες τόν γιον Ματθαον τόν Εαγγελιστήν 59, 5PG 58, 580.581 (ΕΠΕ 11, 382). Βλ. πίσης καί JEAN-CLAUDE LARCHET, Dumnezeuesteiubire; MărturiaSfântuluiSiluanAthonitul, μτφρ. κ το γαλλικο Marinela Bojin, ed. Sophia, Bucureşti 2003, σ. 114.

[4]ερ. 15, 19.

[5]. Ες τήν Γένεσιν 3, 4 PG 53, 36 (ΕΠΕ 2, 66): «Κα να μάθς͵ σον στν γαθν τ δυνηθναι μετ τς οκείας σωτηρίας κα τερον κερδναι͵ κουσον κ προσώπου το Θεο λέγοντος το προφήτου  ξάγων τίμιον ξ ναξίου͵ ς στόμα μου σται».

[6]Ρωμ. 10, 4.

[7]Ρωμ. 10, 9-10.

[8]φ.  2, 8-9.

[9]. Πρβλ. ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ, Κατηχήσεις Φωτιζομένων 13, 33 PG 33, 812C.813A (ΕΠΕ 2, 56.58): «πέμεινε δ τατα σωτρ ερηνοποιήσας δι το αματος το σταυρο τ ν ορανος κα τ π γς. χθρο γρ μεν θεο δι΄ μαρτίας … νέλαβε Χριστς τς μαρτίας ν τ Σώματι π τ Ξύλον͵ να δι το θανάτου ατο τας μαρτίαις μες πογενόμενοι τ δικαιοσύν ζήσωμεν».

[10]Ψαλμ. 6, 5.

[11]Ψαλμ. 106, 16.

[12]Λουκ. 10, 12.

[13]. Πρβλ. ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, πόμνημα ες τόν γιον Ματθαον τόν Εαγγελιστήν  36, 3  PG 57, 416.417 (ΕΠΕ 10, 545ξ.)

[14]. ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, πόμνημα ες τόν γιον Ματθαον τόν Εαγγελιστήν 36, 3.4 PG 57, 417.418.419 (ΕΠΕ 10, 547.549.554)

[15]Ρωμ. 2, 14-16.

[16]ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, παντα τά ργα 16 Β, πόμνημα στήν πρός Ρωμαίους πιστολή, μιλία ΣΤ΄ , Κείμενο-Μετάφραση-Σχόλια Σπύρος Μουστάκας, ΕΠΕ 71, κδ. Γρηγόριος Παλαμς, Θεσ/κη 1984, σσ. 448-459.  

[17]Liber de Unitate Ecclesiae 14, PL 4, 510A-511B. Βλ. πίσηςThe Unity of the Church, translated by R. Deferrari, The Fathers of the Church; a new translation, τόμ. 36, The Catholic University of America, New York 1958, σσ. 109.: «Even if such men are slain in confession of the Name that stain is not washed away by blood; the inexpiable and serious fault of discord is purged not even by martyrdom. He cannot be a martyr who is not in the Church … They cannot abide with God who have been unwilling to be of one mind in God’s Church. Although they burn when given over to flames and fire, or lay down their lives when thrown to the beasts, that crown of faith will not be theirs, but the punishment of perfidy, and no glorious ending of religious valor but the destruction of desperation. Such a man can be slain; he cannot be crowned. Thus he professes himself to be a Christian, just as the devil often falsely declares himself to be even Christ, although the Lord forewarned of this saying: ‘Many will come in my name saying: “I am the Christ,” and will deceive many.’ Just as He is not Christ, although he deceives in His name, so he cannot seem a Christian who does not abide in His Gospel and in the true faith».

[18]. Βλ. στόΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, κδ. «στήρ», θναι 1990, σ. 433.

[19]Β΄Τιμ. 2, 5.

[20].Βλ. τήν πολύ μπεριστατωμένη σχετική μελέτη το π. ναστασίου Γκοτσόπουλου, που παρουσιάζονται λοι ο σχετικοί εροί κανόνες καί Παράδοση τς κκλησίας. Πρεσβ. ΑΝ. ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ,  συμπροσευχή μέ αρετικούς. Προσεγγίζοντας τήν κανονική πράξη τς κκλησίας, κδ. «Θεοδρομία» 2009.

[21]Μεταγενέστερη φράση πού ποδίδει συνολικς τήν οσία τς εκκλησιολογίας το γίου Κυπριανο, ποος λ.χ. γραφε σέ νάλογο χωρίο,  τι «δέν μπορε νά χει κάποιος πατέρα τόν Θεό, ν δέν χει μητέρα  τήν κκλησία» («Habere jam non potest Deum patrem, qui Ecclesiam non habet matrem», Liberde Unitate Ecclesiae 6 PL 4, 503A).

[22]. Sf. IGNATIE BRIANCIANINOV, «Despre “mântuirea” ereticilor», Buletinul Parohiei “Hanul Coltei”  176 (31 Iulie 2016) 1. Βλ. Τό κείμενο δhttps://sfantul-ilie.ro/www/wp-content/uploads/2016/08/buletin-nr.176-31.07.2016.pdf  

[23].ω. 3, 16.

[24]Βλ. Α΄Κορ. 1, 20 καί Ρωμ. 10, 3

[25]ω. 3, 3.

[26]ω. 3, 5.

[27]Μάρκ. 16, 15-16.

[28].Πράξ. 10, 1-48.

[29]γιοςΝήφωνπίσκοποςΚωνσταντιανς·ὁἀσκητήςπίσκοπος, κδ. Σταυροπηγιακς καί Συνοδικς . Μ. γ. Συμεών το Νέου Θεολόγου, Κάλαμος 1995, σ. 108. Τό ν λόγ ραμα ναδημοσιευόμενο καί στά http://www.oodegr.com/oode/swthria/krisis1.htm καί http://www.agioskosmas.gr/themata.asp?isue=76&artid=4634

[30]ΑΓΙΟΣ ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΦΩΤΙΚΗΣ, Λόγοςσκητικός76, Φιλοκαλία τν ερν Νηπτικν, τόμ. Α΄, κδ. «στήρ», θναι 1982, σ. 258: «»γώ δέ κ τν θείων Γραφν καί ξ ατς δέ το νο τς ασθήσεως κατείληφα, τι πρό μέν το γίου βαπτίσματος, ξωθεν χάρις πρός τά καλά προτρέπεται τήν ψυχήν, δέ σατανς ν τος ατς μφωλεύει βάθεσιν, λας τάς το νο ποφράττειν δεξιάς πειρώμενος διεξόδους. πό δέ ατς τς ρας ν περ ναγεννώμεθα, ξωθεν μέν δαίμων γίνεται, σωθεν δέ χάρις».

[31]Κανών Ϟα΄ (91), στό ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Πηδάλιον, νθ’ νωτ., σ. 643: «Τό δέ τρίς βαπτίζεσθαι τόν νθρωπον, πόθεν; λλά καί σα περί τό βάπτισμα, ποτάσσεσθαι τ σαταν καί τος γγέλοις ατο, κ ποίας στί Γραφς; οκ κ τς δημοσιεύτου ταύτης καί πορρήτου διδασκαλίας, ν ν πολυπραγμονήτ καί περιεργάστ σιγ ο Πατέρες μν φύλαξαν, καλς κενοι δεδιδαγμένοι τν Μυστηρίων τά σεμνά σιωπ διασζεσθαι;».

[32]. Μικρόν Εχολόγιον, κδ. ποστολικς Διακονίας τς κκλησίας τς λλάδος, θναι 1988 (κδοσις 10η), σσ. 60.64.65.

[33]πιστολή (220ή) πρός τήν Σπαθαρίαν ς τό νομα Μαχαρ 2,PG 99, 1668D: «Τό γάρ κοινωνεν παρά αρετικο προφανος διαβεβλημένου κατά τόν βίον, λλοτριο Θεο καί προσοικειο τ διαβόλ».

[34]Βλ. καί τήν νάλογη διατύπωση το γίου Νικοδήμου στό Πηδάλιον, νθ’ νωτ., σ.58 (ποσημείωση στόν ΜΖ΄ (47ο) ποστολικό Κανόνα): «Σημείωσαι δέ, τι τούς Λατίνους δέν λέγομεν τι ναβαπτίζομεν, λλ’ τι βαπτίζομεν. πειδή τό βάπτισμα ατν ψεύδεται τό νομα ατο. Καί οχ λως στί βάπτισμα, λλά άντισμα μόνον ψιλόν».

[35]ω. 10, 10

[36]ω. 15, 5-6.

[37]ακ. 4, 6.

[38]. Τά λόγια το μοτίμου καθηγητο κ. Δημητρίου Τσελεγγίδη, βλ. στό Preot MATEI VULCANESCU, «Pr. Gheorghios Metallinos si prof. Dimitrios Tselenghidis – Se mantuiesc ereticii?(1/3)» (13 Mar 2017) (https://www.youtube.com/watch?v=O5JPJGfOFe4&ab_channel=preotMateiVulcanescu) (πό τό 1:15:00 καί ξς) καί τήν συνέχεια τν λόγων στό 2ο μέρος, μέχρι τό  00:06:02 (https://www.youtube.com/watch?v=UFuMYWqkwk0&ab_channel=preotMateiVulcanescu). Βλ. πίσης καί τήν στοσελίδα: https://ortodoxiacatholica.com/2017/03/14/cum-se-dialogheaza-cu-ereticii-se-mintuiesc-neortodocsii-prima-parte/ .

[39]Συνοδικόν τς γίας καί Οκουμενικς Ζ΄ Συνόδου πέρ τς ρθοδοξίας, ναθεματισμός 50ός (4ος στά Κατά το Βαρλαάμ καί κινδύνου θ΄ κεφάλαια), στό Τριώδιον Κατανυκτικόν, κδ. ποστολικς Διακονίας τς κκλησίας τς λλάδος, θήνα 2017 (κδοση 5η), σ. 364.

[40]Ατόθι, σ. 354: «Ατη πίστις τν ποστόλων, ατη πίστις τν Πατέρων, ατη πίστις τν ρθοδόξων, ατη πίστις τήν οκουμένην στήριξε. πί τούτοις, τούς τς εσεβείας κήρυκας δελφικς τε καί πατροποθήτως, ες δόξαν καί τιμήν τς εσεβείας, πέρ ς γωνίσαντο, νευφημομεν καί λέγομεν».

[41]Ματθ. 25, 31-46.

[42]. ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, πόμνημαεςτόνγιονΜατθαοντόνΕαγγελιστήν 79, 1 PG 58, 718 (ΕΠΕ 12, 108.110): «Τούς γάρ τοιούτους ες δελφότητα μάλιστα καλε, τούς γντας, τούς εκαταφρονήτους … δελφόν γάρ τό βάπτισμα ργάζεται καί τν θείων μυστηρίων κοινωνία».

[43]πόμνημαεςτόνγιονΜατθαοντόνΕαγγελιστήν 79, 2 PG 58, 720 (ΕΠΕ 12, 116): «Κν γάρ μυρία σι πεποιηκότες, χάριτός στιν φιλοτιμία, τό ντί μικρν οτω καί ετελν, ορανόν τοσοτον καί βασιλείαν καί τηλικαύτην ατος δοθναι τιμήν».

[44]. Πρβλ. ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΡΟΟΥΖ, ἩἀποκάλυψητοΘεοστήννθρώπινηκαρδιά, μτφρ.Μαρία Δημητριάδου, κδ. «γρήγορση», θήνα 1999, σ. 25: «δ βλέπουμε πς προκύπτει ατό πού λέγεται ποκάλυψη: καρδιά συγκινεται καί λλοιώνεται πό τήν παρουσία το Θεο, πό κάποιον πού εναι πληρωμένος μέ τό Πνεμα Του, πλ κούγοντας νά κηρύσσεται λήθεια γι΄ Ατόν. πίσης, τσι ο πόστολοι εχαν τή δύναμη νά πνε σέ λη σχεδόν τήν οκουμένη …».

[45]. Διάκονος ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΒ, «Νά λάμπεις σάν να στέρι». Βιογραφία καί πνευματικές συζητήσεις το Νεομάρτυρος ερέως Δανιήλ Σισόεβ, κδ. «ρθόδοξος Κυψέλη»,Θεσσαλονίκη 2013, σ. 48.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου