Πειραιώς Σεραφείμ - Διευκρινίσεις περί της ώρας της Αναστάσεως
Μετά πολλοῦ ἐνδιαφέροντος ἀναγινώσκω τίς τοποθετήσεις ὑπεροχικῶν προσώπων τῆς Ἁγιωτάτης ἡμῶν Ἐκκλησίας καί τῆς Θεολογικῆς Ἐπιστήμης διά τήν ἀποφασισθεῖσα ἀλλαγή τοῦ χρόνου τελετῆς τῆς Ἀναστάσεως ἀπό τῆς 12ης νυκτερινῆς εἰς τήν 9η ἑσπερινή. Τιμῶ ἀνυπερθέτως τούς ἐξ εὐλαβείας καί εὐσεβείας ἀντιτιθεμένους καί ἀνησυχούντας ἀδελφούς ἀλλά χρεωστῶ διά τήν ὀρθήν θεώρησιν τοῦ ζητήματος νά ὁμιλήσω εἰς τόν λαόν τοῦ Θεοῦ πού ἁπαρτίζει τό πλήρωμα τῆς κατά Πειραιᾶ συνεκλεκτῆς ἐκ λόγων ποιμαντικῆς εὐθύνης καί ἱεροῦ χρέους.
Τό ἐρώτημα πού τίθεται ἐν προκειμένῳ εἶναι εἰς τήν Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική ἐκκλησία, τό σῶμα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ποῖο ὡρολόγιο τηροῦμε εἰς τάς καθημερινάς ἱεράς Ἀκολουθίας. Πῶς δηλαδή κατατμίζομε ἐκκλησιαστικῶς τόν ἀδιάστατο χρόνο διότι ἡ ἀπάντησις εἰς αὐτό τό οὐσιῶδες ἐρώτημα ἐπάγεται καί τήν λύσι τοῦ ἀναφυέντος προβληματισμοῦ. Στή Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία τῶν 2.021 ἐτῶν τήν ἀκαινοτόμητο καί ἀποστολικοπαράδοτο τό ἡμερονύκτιο λειτουργικῶς ἄρχεται διά τοῦ Ἑσπερινοῦ καί κατακλείεται διά τῆς ἐνάτης ὥρας. Δι’ αὐτό καί αἱ ἀπολύσεις τοῦ Ἑσπερινοῦ ὡς πρώτης Ἀκολουθίας τοῦ ἡμερονυκτίου χαρακτηριστικῶς ἀναφέρονται εἰς τό ἑορταζόμενο ἐκκλησιαστικό γεγονός ἤ τό τιμώμενο ἐκκλησιαστικό πρόσωπο καί περιλαμβάνει τόν Ἑσπερινό, τό Ἀπόδειπνο, τόν Ὄρθρο, τήν Πρώτη Ὥρα, τήν Τρίτη Ὥρα, τήν Ἕκτη Ὥρα καί τήν Ἐνάτην Ὥρα. Σημαντικό εἶναι τό γεγονός ὅτι στήν Ἀπόλυση τοῦ Ἑσπερινοῦ χρησιμοποιοῦμε ἐνεστῶτα χρόνο διά τό τιμώμενο ἐκκλησιαστικό πρόσωπο «οὗ τήν μνήμην ἐπιτελοῦμεν» καί στήν Ἐνάτη Ὥρα ἀόριστο χρόνο «οὗ τήν μνήμην ἐπετελέσαμεν». Αὐτό τό ὡρολόγιο ἐφηρμόζετο ἀπό τόν βυζαντινό τρόπο μετρήσεως τοῦ ἡμερονυκτίου πού σήμερον ἀκολουθεῖται στό Ἁγιώνυμο Ὄρος Ἄθω. Ἀπό τῆς 6ης ἑσπερινῆς τοῦ ὡρολογίου ἄρχεται ἡ νέα ἐκκλησιαστική ἡμέρα μέ τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ εἰς τόν ὁποῖον ψάλλονται τά Στιχηρά τά Δοξαστικά, τά Ἀπόστιχα καί τά Ἀπολυτίκια τῆς νέας ἡμέρας καί καταστέφεται ἡ Ἀκολουθία ἐπί Δεσποτικῶν ἑορτῶν μέ τήν ἀνάλογο ἀπόλυσι.
Ἑπομένως κρίνοντες ἐκκλησιαστικῶς τό ἀναφυέν ζήτημα ἡ Παννυχίδα τῆς Ἀναστάσεως, ὁ Ὄρθρος τῆς Ἀναστάσεως καί ἡ Ἀναστάσιμος Θ. Λειτουργία οὐδόλως κωλύονται νά τελεσθοῦν εἰς οἱανδήποτε ὥρα μετά τήν δύσι τοῦ ἡλίου, διότι ἔχομε εἰσέλθει ἤδη εἰς τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῆς Ἀναστάσεως. Εἰδικώτερον κατά τό Ἅγιο καί Μ. Σάββατο ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀναστάσεως τελεῖται τάς πρωϊνάς ὥρας διά πρακτικούς καί μόνον λόγους διά τήν ἐξυπηρέτησι τῆς συμμετοχῆς τῶν πιστῶν εἰς τά Ἄχραντα Μυστήρια, χωρίς αὐτό νά παραβλάπτει ἡ συγκεκριμένη ἐξαίρεσις τό ἐκκλησιαστικό ὡρολόγιο πρόγραμμα διά τήν εἴσοδο εἰς τήν ἡμέρα τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως ἀπό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου κατά τό Μ. Σάββατο. Τό αὐτό συμβαίνει καί κατά τήν παραμονή τῶν Χριστουγέννων καί τῶν Θεοφανείων χωρίς νά κωλύεται ἡ ἐπανάληψις τοῦ Ἑσπερινοῦ τῶν δύο αὐτῶν ἑορτῶν κατά τήν δύσι τοῦ ἡλίου τῆς παραμονῆς ὡς ἐπισυμβαίνει εἰς πολλάς Ἱ. Μητροπόλεις, Δι’ αὐτόν ἀκριβῶς τόν λόγο καί εἰς ἐπαρχιακάς Ἱ. Μητροπόλεις τελεῖται ἀκωλύτως ἡ Παννυχίδα τῆς Ἀναστάσεως καί ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί ἡ τέλεσις τῆς Ἀναστασίμου Θ. Λειτουργίας καί πρό τῆς 12ης νυκτερινῆς, διότι ἡ Ἐκκλησία δέν ὑποχρεοῦται νά ἐφαρμόζη τό πολιτικό ὡρολόγιο καθορισμοῦ ἐναλλαγῆς τῆς ἡμέρας.Ἐφέτος ὑφίσταται μία ἰδιαιτερότης διότι συμπίπτει κατά τό μέγα Σάββατο νά ἑορτάζεται ὑπό τῶν Ἑβραίων ἀδελφῶν μας τό λεγόμενο Νομικό Φάσκα (Μ. Εὐχολόγιον ἐκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας σελ. 684), γεγονός πού παραθεωροῦν πλήρως οἱ Ρωμαιοκαθολικοί ἀδελφοί μας δι’ ὅ καί ἡμεῖς τά μέλη τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας στοιχοῦντες εἰς τόν Ζ΄Κανόνα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων διακελεύοντα «Εἴ τις Ἐπίσκοπος ἤ Πρεσβύτερος ἤ Διάκονος τήν ἁγίαν τοῦ Πάσχα ἡμέραν πρό τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας μετά Ἰουδαίων ἐπιτελέση καθαιρείσθω» ὡς καί εἰς τόν ὅρο τῆς ἁγίας Α΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἐπαναλαμβάνοντα τά αὐτά, δικαίως ἑορτάζομεν τήν Ἀνάστασι τοῦ Σωτῆρος καί Λυτρωτοῦ τήν ἑπομένη τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Νομικοῦ Φάσκα, ἡ ὁποία ἄρχεται μετά τήν 6η ἑσπερινή τοῦ Μεγάλου Σαββάτου. Εἰρήσθω ἐν προκειμένῳ ὅτι οἱ Κανόνες τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ἔχουν ἐπικυρωθεῖ ὁρισμένως ὑπό τοῦ Β΄ Κανόνος τῆς Ἁγίας Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου τοῦ 691 ἐπί Ἰουστινιανοῦ τοῦ Ρινοτμήτου ἐν Τρούλλῳ Κων/πόλεως. Εἶναι γνωστό ὅτι τό Σάββατο τῶν Ἑβραίων ἄρχεται ἀπό τήν δύσι τοῦ ἡλίου τήν Παρασκευή καί περατοῦται μέ τήν δύσι τοῦ ἡλίου τό Σάββατο. Ἑπομένως δέν παραβιάζεται ὁ ὅρος τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου περί τοῦ Ἁγίου Πάσχα, οὔτε ὁ Ζ΄ Κανών τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων κατά τόν ἐφετινό ἑορτασμό τῆς Ἀναστάσεως, διότι τό Νομικό Φάσκα ἔχει περαιωθεῖ μέ τήν δύσι τοῦ ἡλίου κατά τό ἰδικό μας Μ. Σάββατο. Ἐπιπροσθέτως ἀπό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου κατά τό μέγα Σάββατο ἐκκλησιαστικῶς ἄρχεται ἡ ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν καί ἐθιμικῶς καί μόνο ἀκολουθεῖται τό κοσμικό πολιτικό ὡρολόγιο ἐναλλαγῆς τοῦ ἡμερονυκτίου. Συνεπῶς κρίνοντες ὄχι κατ’ ἄνθρωπον καί κατ’ ὄψιν ἀλλά ἐκκλησιαστικῶς καί κανονικῶς ἡ τέλεσις τῆς Ἀκολουθίας τῆς Παννυχίδος, τοῦ Ὄρθρου καί τῆς Θ. Λειτουργίας τῆς Ἀναστάσεως τήν 9η ἀντί τῆς 12ης οὐδόλως προσβάλλει τήν κανονική τάξι καί τήν λαμπροφόρο ἐξανάστασι τοῦ Λυτρωτοῦ μας, διότι ἀπό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου τοῦ Μ. Σαββάτου εἰσερχόμεθα εἰς τήν τρίτη ἡμέρα, ἀπό τῆς ἐπί τοῦ Σταυροῦ προσφερθείσης ὑπερτάτης θυσίας, κατά τήν ὁποία ὁ Κύριος ἐξαναστάς ἐκ τοῦ Τάφου συνέτριψε θανάτῳ τόν θάνατον. Ἄλλωστε καί γραφικῶς δέν καθορίζεται ἐπακριβῶς ἡ ὥρα τῆς Ἀναστάσεως, ἐντάσσεται ὅμως ἐντός τῆς τρίτης ἡμέρας κατά τήν ἀψευδῆ τοῦ Λυτρωτοῦ ἐπαγγελία καί τήν πιστοποίησι τῶν Μυροφόρων καί τῶν μαθητῶν, στούς ὁποίους ἐγνώσθη τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως ὑπό τῶν λαμπροφόρων Ἀγγέλων. Καί ἐπειδή ἀπό τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου εἰσερχόμεθα εἰς νέα ἡμέρα δέν παραβιάζεται ἡ κανονική ἀρχή τῆς τοπικῆς ἐν Ἀντισιοδώρῳ Συνόδου κατά τήν ὁποία ἡ Θεία Εὐχαριστία τελεῖται ἅπαξ τῆς ἡμέρας ἐν μιᾷ τραπέζῃ ὑφ’ ἑνός τελετουργοῦ, διά νά μή διπλασιάζεται ὁ θάνατος τοῦ Κυρίου, ὅπως εὐστόχως διαλαμβάνεται εἰς τήν ἀπόφασι τῆς Συνόδου.
Καλή Ἀνάσταση καί εὐλογημένο τό ἐπί θύραις Ἅγιο Πάσχα!
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ
Η Α Οικουμε όλη Σύνοδος καθόρισε το Πάσχα με βάση το Ιουλιανό ημερολόγιο στο οποίο το 24ωρο άρχιζε τα μεσανυχτα και όχι με βάση το εβραϊκό όπου η ημερα άρχιζε με την δύση του ηλίου.Ακομα και το ορόσημο του Νομικού Φάσμα είναι ημέρα με βάση το Ιουλιανό και όχι το εβραϊκό εορτολογιο.Ο λειτουργικός χρόνος δεν έχει καμμία θέση στις αποφάσεις της Α Οικουμενικής Συνοδου.Επομενως πρέπει να επανεξετάσει τα γραφόμενα ο Σεβασμιότατος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧμ! Λές ε? Τώρα αν πώ οτι Πάσχα είναι κατά την απόφαση όταν το πεί ο Πατριάρχης Αλέξανδρεας και οτι το αποφάσισαν γιατί τότε στην Αλεξάνδρεια ήταν οι καλύτεροι αστρονόμοι θα πρέπει να ψάχνω κείμενα και να γράφω σεντόνια . Όμοια και για την νηστεία που επεκτείνεται για το λόγο της Θείας κοινωνίας μέχρι την ώρα της κοινωνίας κατ εξαίρεση του κανόνα οτι Κυριακή δεν νηστεύουμε . Μετά την δυση του Μεγάλου Σαββάτου είναι Κυριακή αρα αν δεν υπάρχει πρόθεση κοινωνίας δεν υπάρχει και λόγος εξαίρεσης απο τον κανόνα . Και εδώ θέλει ψάξιμο και "σεντόνια" γιατί πόσοι ξέρουν οτι ποτε και πώς πέφτει ανάθεμα σε όσους νηστεύουν Κυριακές ? Μεγάλη βδομάδα είναι ... και ας μην αναφερθώ οτι σε άλλες χρονικές στιγμές έγιναν τα γεγονότα και στην τελική η Εκκλησία μας λέει πότε τα γιρτάζουμε . Αρα πότε είναι η Ανάσταση ? Οταν και οπόταν το πεί ο Ιερέας που την τελεί !
ΔιαγραφήΔηλαδή η Α Οικουμενικη Σύνοδος και η ἐν Ἀντισιοδώρῳ ύνοδο υιοθέτησαν το εβραϊκο ημερολογιο ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΗΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΔΕΣΠΟΤΑΔΕΣ ΝΑ ΞΑΝΑΠΑΝΕ ΠΑΛΙ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΦΕΝΕΤΑΙ ΔΕΝ ΤΑ ΞΕΡΟΥΝ ΚΑΛΑ ΤΑ ΔΩΓΜΑΤΙΚΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια χαρά τα ξέρουν τα Δογματικά. Εσύ αδελφέ μου δεν τα ξερεις.προσεχε διοτι δεν ειναι δυσκολο οταν κρινεις να πλανηθεις. Εαν εισαι Αποτειχισμενος , καλη μετανοια! Δεν ξερεις τι χανεις ευλογημενε!
ΔιαγραφήΟι Εβραϊοι γιόρτασαν ήδη το Πάσχα τους το Σάββατο 27 Μαρτίου 2021 Οι παπικοί κτλ γιόρτασαν ήδη το Πάσχα τους την Κυριακή 4 Απριλίου 2021 Το ορθόδοξο Πάσχα θα το γιορτάσουμε την Κυριακή 2 Μαϊου 2021
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Α' Οικ. Σύνοδος, θελήσασα να ορίση την ημέραν εορτασμού του Πάσχα, δεν ώρισε μήνας και ημέρας τότε Ημερολογίου, αλλ' έθετο ως σταθεράν την εαρινήν ισημερίαν όπως προκίπτει ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ σύμφωνα με τους επιστήμονες που την παρατηρούν . ( Προσοχή ! Δεν αποφάσισε υπολογισμό με βάση το «κύκλου του Μέτωνα» ο Μέτων ο Αθηναίος έζησε το 433 π.Χ.) αρα ήταν ήδη γνωστός στους πατέρες της οικουμενικής ! ) Τέτοιοι φημισμένοι τότε ήταν στην Αλεξάνδρεια και τι στην ουσία είπε ? Θα μας ανακοινώνει με ειδική επιστολή ο Αλεξανδρείας πότε είναι Πασχα . Αν ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας κατ εφαρμογή της Πρώτης Οικουμενικής Σύνοδου , ρωτούσε τους αστρονόμους πότε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝ ΤΗΝ ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ τι θα να γνωστοποιούσε με ειδικό γράμμα στις άλλες Εκκλησίες ? Εαρινή ισημερία Σαββάτου 20 Μαρτίου 2021 , πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία 8 Απριλίου 2021 . Η Κυριακή, η οποία ακολουθεί την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία 12 Απριλίου 2021 Αρα ? 12 Απριλίου 2021 το Πάσχα !!! Κάπου όμως μερικοί « έξυπνοι» είπαν και γιατί να περιμένουμε το γράμμα του Αλεξανδρείας ? Μπορούμε και εμείς να υπολογίσουμε ! Το κατάφεραν μια χαρά με χρήση υπολογισμών με βάση του «κύκλου του Μέτωνα» . Ναι αλλά ο κύκλος κάπου πέφτει λάθος !!! Κάπου το λοιπόν ο υπολογισμός του βγαίνει λάθος … Και ο υπολογισμός αυτός λάθος ξελάθος ενσωματώθηκε στην παράδοση και είναι συνώνυμος της κανονικής λέει ακρίβειας γιατί συνεχίζουν οι ορθόδοξοι να εόρταζαν ΜΑΖΙ και σε άλλη ημερομηνία από τους εβραίους και τους αιρετικούς και αυτό το ΜΑΖΙ είναι ίσως η ουσία του κανόνα και όχι η επιστημονική εφαρμογή της «κανονικής ακρίβειας» Τώρα αυτές οι διχαστικές ιαχές και επικλήσεις της Α οικουμενικής ένα είναι σίγουρο ότι δεν χαροποιούν τους πατέρες της Α οικουμενικής οι οποίοι μάλλον στις μέρες μας θα κοίταζαν ότι και στις δικές τους . Τι δηλαδή ? ΝΑ ΝΑΙ ΧΩΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥΣ και μαζί με τον Κύριο μας Ιησού Χριστό . Και δεν είναι με τον Κυριο μας όποιος είναι στο σχήσμα ή την αίρεση ακόμα και άν λέει τον εαυτό του ορθόδοξο . Και οι ουνίτες μια χαρά τυπικό έχουνε ε και ? Του σατανα είναι ! Ο κάθε μνημονεύων τον παπικό Βαρθολομαίο ΣΑΤΑΝΑ λατρεύει και μετέχει στην πλήρη σατανική συναγωγή της αιρετικής οικουμενιστικής συνόδου στο Κολιμπάρι . Δεν έχει σημασία αφού λατρεύει το σατανά ούτε πότε , ούτε πώς , ουτε πράμα άλλο σε σχέση με τις συνόδους . ΟΛΩΝ ΑΛΛΩΣΤΕ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΒΑΤΗΣ γιατί όλες καταδικάζουν τα σαταναπαίδια τους αιρετικούς που ξεκαταδικάσανε τα τσογλανια του Βορθολομαίου στο Κολιμπάρι !