Παρασκευή 29 Μαΐου 2020


Γιάννη Χελιδώνη: μαρμαρωμένος βασιλις κα ο μαθητευόμενοι μάγοι



Εσαγωγικ σχόλιο Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου
 Γιννης Χελιδνης, πκαιρος κα προφητικς ναγνώστης
 δελφοί μου, σ μερικος νθρπους δθη π τν Θε τ μεγλο χρισμα ν εναι ναγνστες. Δηλαδ, ν μπορον ν διαβζουν τν ποχή τους κα ν τν ρμηνεουν σ ατος πο δν χουν τ χρισμα ατ. Ο ναγνστες ατο εναι κενοι πο βλπουν τ παρελθντα κα τ παρντα.
 Σ μερικος π ατούς πο τος δθη  τ  χρισμα αύτό, πονον φρητα γι τν ποχή τους. Κνουν τν πνο τους προσευχή. Κα τ χάρισμά τους αξάνει κα  βλπουν κα τ μλλοντα συμβανειν.  Ατ κα ν εναι πνος δυσβστακτος, μοναξι κα σαλτης!  
Γιννης Χελιδνης, παιδ τς Σαμαρνας κα τν γγαμον βον του σκσας  στν πλη τν θηναων,  εναι νας ττοιος ναγνστης. Βαθι πονεμνος, εασθητος κα μοναχικός, μ τλαντο συγγραφικ σο λγοι. Μαθητς κα υἱὸς κατ πνεμα το μακαριστο Μητροπολτη Κεφαλληνας κυρο Γερασμου. Δικηγρος στ πγγελμα, νηπτικς στος ρθοδξους δρμους κα τρπους.
Τ κεμενό  του πο κολουθε:  « μαρμαρωμνος βασιλις κα ο μαθητευμενοι μγοι», εναι μα ξαρετη νατομα το ψευδο-ρωμέϊκου πο στησαν ο μαθητευμενοι μγοι μτεροι κα ξνοι, λλ κα μα συγκλονιστικ ραση στν "κβαση το νεοελληνικο δράματος" μ τν ρθοδοξη προσδοκία τς νάστασης τν νεκρν.  
Κα τατα πντα θ γενον π τ βλμμα το μαρμαρωμνου Βασιλι
Γιάννης Χελιδώνης τελειώθη ν Κυρί τ 2016.
Χριστός νέστη! ληθς νέστη!
Διάπυρος πρς τν ναστάντα Κύριον εχέτης
Μητροπολίτης
Μόρφου Νεόφυτος
***
μαρμαρωμένος βασιλιάς κα ο μαθητευόμενοι μάγοι
Γιάννη . Χελιδώνη 


«ταν ρθε ρα ν τουρκέψ Πόλη, κα μπκαν μέσα ο Τορκοι, τρεξε βασιλιάς μας καβάλα ‘ς τ’ λογό του ν τος μποδίσ. ταν πλθος ρίφνητο Τουρκιά, χιλιάδες τν βαλαν ‘ς τ μέση, κι κενος τος χτυποσε κ’ κοβε διάκοπα μ τ σπαθί του. Τότε σκοτώθη τ λογό του κ’ πεσε κι ατός. Κι’ κε πο νας ράπης σήκωσε τ σπαθί του ν χτυπήσ τ βασιλιά, ρθε γγελος Κυρίου κα τν ρπαξε, κα τν πγε σ μι σπηλι βαθι στ γ κάτω, κοντ στ Χρυσόπορτα.
κε μένει μαρμαρωμένος Βασιλιάς, κα καρτερε τν ρα ν ρθ πάλι γγελος ν τν σηκώσει. (…) Κα θ σηκωθ βασιλιάς, κα θ μπ ‘ς τν Πόλη π τ Χρυσόπορτα, κα κυνηγώντας μ τ φουσσάτα του τος Τούρκους, θ τος διώξ ς τν Κόκκινη Μηλιά. Κα θ γίν μεγάλος σκοτωμός, πο θ κολυμπήσ τ μουσκάρι ‘ς τ αμα.»
μθος εναι πρωταρχικ κφραση το ψυχολογικο βάθους κα τς βιοθεωρίας νς λαο. ς στόρημα φανταστικό, δν ξαντλεται στν καταγραφ τν φαινομένων, οτε πόκειται στος νόμους τς λογικς. ντίθετα κάνοντας χρήση φανταστικν, ξωλογικν μεταϊστορικν στοιχείων κατατείνει σ μι «παράδοξη» ρμηνεία το πραγματικο. Στ μυθικ κδοχ τς λήθειας ποτ να σν να δν κάνει δύο. Κάθε μυθικ φήγηση φορ μι νάδυση το συλλογικο ποσυνείδητου νς λαο, εναι τρόπος μ τν ποο ατς βιώνει τ στορικ του πεπρωμένο, συνειδητοποιε τς λανθάνουσες δυνάμεις κα φουγκράζεται τ μέλλον του. Εναι κοινς τόπος πι πς κάθε μεγάλο στορικ κίνημα χει ς φετηρία του να μύθο κα κάθε συγκλονιστικ στορικ γεγονς γενν κάποιο μύθο. συνέχεια διαδραματίζεται στ καθαρτήριο τς στορίας κα επιτυχία ποτυχία το στορικο πι γχειρήματος ξαρτται π τ σύμμετρη πραγμάτωση τν προτύπων το δοκιμαζόμενου στορικ μύθου. διαδρομή τς στορίας ς μι σειρ τελεύτητων γεγονότων γίνεται ντιληπτ κάτω π τ φς το μύθου, ντίστοιχα κα κάθε μθος μόνο στν στορική του προοπτικ μπορε ν κατανοηθε.
κατάρρευση τς νατολικς Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας προκάλεσε τ γέννηση δύο χθρικν κα συμφιλίωτων μύθων αντιπαλότητα τν ποίων σημάδεψε κα σημαδεύει μέχρι κα σήμερα τ μοίρα το Νέου λληνικο θνους. πόμενη μέρα τς λωσης τς Βασιλίδος τν πόλεων σημαδεύτηκε π τ μυθικ ανάδυση του ΕΛΛΗΝΑ κα του ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ. Το παραμύθι τς «Ερώπης» κα μθος τς «νατολς».
λληνικς μθος κδηλώθηκε κυρίως στ πρόσωπο το Πλήθωνα το Γεμιστο, στ πρτο μισυ το 15ου αἰῶνος, λίγα χρόνια πρν τν πτώση τς Κωνσταντινουπόλεως. Θ μποροσε ν πε κανες τι πεμπτουσία το μυθικο λληνα μπεριέχεται στ πόμνημα το Πλήθωνος πρς τν Μανουήλ Γ’ που μεταξ λλων γραφε : «μες πο μς κυβερνς κα μς λέγχεις εμαστε λληνες κατ τ φυλή, πως φανερώνει γλώσσα μας κα παιδεία… κα γι τος λληνες δν πάρχει καταλληλότερος τόπος π τν Πελοπόννησο… Γιατί φαίνεται τι τόπος ατς εχε πάντα κατοικηθε π τος διους τος λληνες… Κανες δν ζησε δ πρν π ατούς, οτε μετανάστες κατέλαβαν ατό τν τόπο, κδιώκοντας τος κατοίκους… Ο διοι ο λληνες… πρξαν πάντοτε ο κάτοικοί του κα ποτέ δν τν γκατέλειψαν…»
νας μθος εχε γεννηθε, μθος τς φυλετικς κα πνευματικς καθαρότητας τν λλήνων, ποος στιάζετο στν στορικ εάλωτο σχυρισμό, πς ο κάτοικοι το λλαδικο χώρου, ταν μεσοι πόγονοι τν ρχαίων λλήνων, μεση δ συνεπαγωγ ατο ταν πίστη πς μόνη σκέψη κα παιδεία τν ρχαίων κλασσικν θ μποροσε ν ποτελέσει τν θεμέλιο λίθο το Νέου λληνικο θνους.
γέννηση το λληνικο μύθου ταν καρπς κα μεση συνέπεια τόσο τς δαφικς συρρίκνωσης τς βυζαντινς ατοκρατορίας π τ συνεχή πέκταση τν Τούρκων, σο κα τς πολιτικς κα πνευματικς ατονόμησης τς Δύσεως, στορικά γεγονότα τ ποα συνδυαζόμενα θεταν μ μείλικτο πλέον τρόπο τ ρώτημα τς στορικς πιβίωσης τς ατοκρατορίας ς νιαίου πολιτιστικο κα πολιτικο μορφώματος, σύμφωνα μ τ ποο λοι ο λαο τς Ρωμέϊκης οκουμένης ποτελοσαν να σμα μ κεφαλ τν Ρωμαο Ατοκράτορα ς μόνο ντιπρόσωπο το Θεο. Μ δεδομένο, λοιπόν, τν σχισματικ χαρακτήρα τν Φράγκων κα τν αρετικ τν Τούρκων τ περιθώρια τς πολιτικς κα θρησκευτικς πρωτοκαθεδρίας στένευαν πικίνδυνα. Ο τριγμο στ σκάφος το μακροβιότερου σως θεσμο στν πολιτικ στορία τς νθρωπότητας ταν ρκετ ντονοι. περχιλιετς θεσμς τς χριστιανικς ρωμαϊκς ατοκρατορίας σείετο συθέμελα. ν ναλογισθε κανες τι ο δυτικο ς συμμέτοχοι στν λληνιστική-ρωμαϊκ παράδοση τν διεκδικοσαν γι λογαριασμό τους εκολα ντιλαμβάνεται κανες γιατί πι πρωτότυπος κα πολυμαθς π τος βυζαντινος λόγιους τν τελευταίων τν, Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων, πινόησε ς σανίδα σωτηρίας τν μθο το «λληνα». Στν οσία πρόκειτο γι τν διεκδίκηση μις κληρονομις, τς αρχαιοελληνικς, ποία δν μποροσε ν μφισβητηθε π’ τος δυτικούς, κα ποία φ’ νς μν τόνωσε τν διαιτερότητα τν βυζαντινν, φ’ τέρου μ τ πέρασμα το χρόνου εχε ρχίσει ν κτιμται γι τν τελεύτητο πλοτο της. Κάτω π ατές τς προϋποθέσεις πληθωνικς μθος, ριξε τν σπόρο του σ’ δαφος γονο, π τν ννοια τι ο συνθκες δν ενοοσαν τν νάπτυξή του, καθότι πλειονότης τν λογίων λλ κα τν λαϊκν μαζν, μειναν πιστο στν παράδοση τς νατολικς κκλησίας, πο θελε τν ατοκρατορία πίγεια εκόνα τς Βασιλείας το Θεο, μις βασιλείας πο κυριαρχία της ταν βεβαία, νεξάρτητα π τν φαινομενικ ρο κα ψη τν πραγμάτων. Μοιραία λοιπν πληθωνικς μθος γνώρισε τν μεταφύτευσή του κα τν νθοφορία στν σπερία γι ν πανακάμψει ργότερα βίαιος κα ν κυριαρχήσει μ τν λοκληρωτικ διαστροφ τς ξέγερσης το 1821.
μθος το ΕΛΛΗΝΑ παιτοσε να ξεκαθάρισμα λογαριασμν μ τ πώτερο παρελθόν. βασικς ρος κα ναγκαία συνθήκη πο θετε γι τν ναγέννηση το θνους, ταν πομάκρυνση π τν θρησκευτική, πολιτικ κα κοινωνικ παρακμ τς βυζαντινς ατοκρατορίας τν τελευταίων τν. Πλήθων, πιστς στ μεταφυσικ πλατωνικ κοσμοείδωλο, ρμήνευε τ φθορ τς ατοκρατορίας, ς νεπάρκεια τν μεταφυσικν της ρεισμάτων, τοι το ρθόδοξου χριστιανισμο. πομένως ναγέννηση το θνους, πέραν το τόπου κα το τρόπου προϋπέθετε κα τν πανεμφάνιση νέας θρησκείας γι τν ποία εχε μεριμνήσει Πλήθων.
δρυση μως θνικο κράτους στω κα στ γεωγραφικ ρια τς Πελοποννήσου δυναμίτιζε τν δέα τς οκουμένης, σύμβολο τς ποίας ταν ερς ατοκράτωρ. πεμπτουσία το πληθωνικο μύθου συνίσταται στν διαγραφ μις περχιλιετος πορείας το λληνισμο κα τν πανάκαμψή του σ’ να μιγς φυλετικ κα πολιτιστικ κράτος. Οσιαστικ πρόκειτο γι μιν πισθοδρόμηση χιλιετιν στν προαλεξανδριν περίοδο, μ τν εδοποι διαφορ, τι πλέον θ ναβίωνε να κράτος κα χι πόλις-κράτος. πόπειρα δημιουργίας θνικο κράτους, τ ποο θ γνοοσε τ βυζαντιν ριζώματα το νέου λληνισμο, παιτοσε τν δρασκελισμ τς στορίας πρς τ πίσω τουλάχιστον κατ χίλια πεντακόσια χρόνια. Τ ντικείμενο τς στορικς λχημείας ταν πλέον δεδομένο, πλς μελλε ν πραγματωθε ς στορικ γχείρημα, ργο τ ποο πιτέλεσαν ς μαθητευόμενοι μάγοι Πλήθων κα ο μαθητές του λλ κα λλοι κλεκτο στοχαστς πως Βησσαρίων, Μάξιμος Πλανούδης, Δημήτριος Κυδώνης κα λλοι. Ο μαθητευόμενοι μάγοι πικέντρωσαν τν προσοχή τους στ κύριο ργο τς πληθωνικς μαγγανείας, τοι στν διαδικασία μεταμόρφωσης το Ρωμιο σ λληνα, ποίαστ συνέχεια δι το Κορα κα λλων πιφανν πνευματικν γενίτσαρων θ δηγήσει στν «θνικ» προσπάθεια λλοτρίωσης κα μεταβολς το λληνορωμιο σ «Γραικογάλλο».
Στ Πληθωνικ θέσφατο: «λληνες σμν τ γένος ν γεσθε κα βασιλεύετε ς τε φων κα πάτριος παιδεία μαρτυρεται» βυζαντιν λογιοσύνη ντέταξε, δι στόματος το μετέπειτα πατριάρχη Γεννάδιου: «λλην ν τ φων, οκ ν ποτέ φαίην λλην εναι δι τ μ φρονεν ς φρόνουν ποτέ λληνες. Κα ε τς ροιτό με τς εμί, ποκρινομαι Χριστιανς εναι».
Στος αντίποδες το λληνικο μύθου Ρωμιοσύνη ντέταξε τν θρύλο του ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ. μθος θέλησε τν τελευταο βασιλιά μαρμαρωμένο κα χι νεκρό. Εναι αλήθεια τι ο τελευταίοι δύο αἰῶνες τς βυζαντινής ατοκρατορίας, ο ποοι ακολούθησαν τν φράγκικη κατάκτηση ποτελον θλιβερ διήγηση ποσύνθεσης κα παρακμς σ τέτοιο βαθμό στε λωση του 1453 ν λειτουργε σν πολύτρωση π μι νίατη σθένεια. δη π τν ΙΑ ́ αώνα ατοκρατορία κατέρρεε, καθς πέρα π τς σωτερικς ντιθέσεις, δυνάμεις βάρβαρες κα λογες πως ο Βούλγαροι, ο Τορκοι, ο Πατσινάκες κ.. βάλθηκαν ν κπαραθυρώσουν τν λληνισμό π τν στορία.
πρώτη πράξη του λληνικο δράματος φοροσε τν περιορισμ της ατοκρατορίας στν Χερσόνησο το Αμου. δεύτερη προανήγγειλε κα τν ριστικ κατάρρευση. ταν πρώτη λωση τς Πόλης π τος Φράγκους τ 1204. λατινικ κατάκτηση τς Κωνσταντινούπολης σήμαινε τν ρχ το τέλους τς χριστιανικς ατοκρατορίας, ο συνέπειες τς ποίας ταν τρομακτικς τόσο π πολιτικ σο κα π θικ ποψη. κατάλυση το διοικητικο κέντρου τς ατοκρατορίας, καταστροφ τς λικς ποδομς κα ργάνωσής της, ο βαρβαρότητες κα ο εξευτελισμο κείνων τν μερν δήγησαν φ’ νς μν στν κάμψη το θικο κα φ’ τέρου δ στ μετακίνηση τς ατοκρατορικς ξουσίας στ Νίκαια, ποία μ τ σειρά της σήμανε τν γέννηση τν διαδόχων κα νταγωνιστικν τάσεων στν πειρο, στν Τραπεζούντα, στν Νίκαια, οτως στε νακατάληψη τς Κωνσταντινουπόλεως π τους Παλαιολόγους κα ποκατάσταση τς βασιλείας στν ερ Πόλη δν μπορε παρ ν ρμηνευθε ς μι πιβράδυνση το πιθανάτιου ρόγχου τς ατοκρατορίας. Τ Βυζάντιο πλέον δ θύμιζε σ τίποτα τν παλαι δόξα, δν ντιπροσώπευε πι τν χριστιανικ νατολ λλ πανάκτηση τς Πόλης δημιουργοσε να πιπλέον κρατίδιο στ χρο τς νατολς κα ς τέτοιο ταν ξ ρισμο θνησιγενές. κυρίαρχη ντίληψη γι τ Χριστιανικ Ρωμαϊκ Ατοκρατορία πέρναγε πλέον στ χρο το μύθου, καθς δυναμία πανάκτησης δαφν σ δύση κα νατολ εχαν μεταβάλει τν λλοτε κραται ατοκρατορία σ μι νησίδα πόλεων-κρατν (Μυστράς, Θεσσαλονίκη, Νίκαια, κλπ) ν μέσ βαρβαρικς πλημμυρίδος καθιστώντας τ κύριο χαρακτηριστικό της, τν οικουμενικότητα, μόρφωμα οτοπικό. Μοιραία λοιπόν, ποφράδα Τρίτη 29 Μαΐου 1453 ρθε σν πολύτρωση κα δύνη τς λώσεως τεξε τν Ρωμιοσύνη. Παρηγορι κα βάλσαμο στν μακραίωνη περίοδο τς Τουρκοκρατίας.
λαϊκ εσέβεια θέλησε τν τελευταία λειτουργία στν γία Σοφία μιτελή, ν διακόπτεται τ στιγμ πο ψάλλετο Χερουβικός μνος κα πρόκειτο ν ξαχθον τ για: φων τος ρθε ξ ορανο κι π’ ρχαγγέλου στόμα πάψατε τ χερουβικ κι ς χαμηλώσουν τ’ για παπάδες, πάρτε τ ερ κα σες κερι σβηστετε γιατί εναι θέλημα Θεο Πόλη ν τουρκέψει…
Κα τν τελευταο ατοκράτορα μαρμαρωμένο, ς στατη λπίδα τν Ρωμιν γι τν παλιγγενεσία. που τ ξαναζωντάνεμα το βασιλι θ σημάνει τν κδίωξη τν Τούρκων ς τν Κόκκινη Μηλιά κα τν ναγέννηση της ατοκρατορίας σ λη τν παλαιά οκουμενικ μεγαλοπρέπειά της. Βεβαιότητα ποία καμε τος λληνες π τ πρτα χρόνια τς λώσεως ν δημιουργήσουν στίχους γι τ πάρσιμο τς Πόλης κα τς Μεγάλης κκλησίας.
Σώπασε κυρά Δέσποινα κα μν πολυδακρύζς πάλι μ χρόνια μ καιρούς πάλι δικιά μας θναι
Κάτω π ατς τς παραμέτρους καθίσταται σαφς πς ο Βυζαντινο θεώρησαν ς θέλημα Θεο, τ τούρκεμα τς Πόλης, ξ λλου σύμφωνα μ τος πολογισμος τν Βυζαντινν, συντέλεια το κόσμου θ πέρχετο τ τος 1492. πομένως τ μόνο ζητούμενο γι ατος ταν ρθότητα τς πίστης.
νδεικτικ τς προσήλωσης τς λαϊκς ψυχς στν διαιτερότητα τς πίστης εναι τ παρακάτω πόσπασμα π τ Χρονικ το Μορέως, που Βιλλαρδουΐνος συγκαλε τος προεστος γι ν το θέσουν τος ρους τς παράδοσης κι κενοι πάντησαν ς ξς:
Λοιπν ν θς φέντη μου τ κάστρα ν τ πάρς.
Κι μες τ γένος τν Ρωμιν, δολοι σου ν’ ποθανομε Τοτο ζητομε, λέγουμε μεθ’ρκου ν μς πείσς π το νν κι μπροσθεν Φράγκος ν μ μς βιάσ ν’λλάξουμε τν πίστη μας κα Φράγκοι ν γενομεν.
λαϊκ συνείδηση προέκρινε ς σχατη λπίδα σωτηρίας τν πίστη, χι ς μι φηρημένη σχέση μ τ πέκεινα, λλ ς σχέση ζως σαρκωμένη στ λαϊκ ζωγραφική, τν ποίηση, τ χορό, τ γλέντι, τ νηστεία κ.., δηλαδ ς πράξη πο διαφοροποιοσε ριζικ τν λληνορωμι π τν Φράγκο κα τν κατακτητή.
Τ πρτο μέλημα το νέου Πατριάρχη Γενναδίου ταν πεξεργασία κάτω π τν πίβλεψη το Μωάμεθ νς καταστατικο χάρτη, σύμφωνα μ τν ποο τ πόδουλο γένος μελλε ν πορευτε. π τν σκέπη τς Μεγάλης κκλησίας ο Ρωμιο κολούθησαν τος δικούς τους κώδικες διοίκησης, τ δικά τους θη κι θιμα. ργάνωσαν τν κοινωνικό τους βίο στ μέτρο πο φυσικά δν εθίγετο θωμανική κυριαρχία μ βάση τν παράδοσή τους. σχηματισμός τν κοινοτήτων συνέβαλλε αποφασιστικά στν νάπτυξη κα τ συντήρηση το γένους. τσι ρχισε ργ κα συστηματικ σιωπηλ διάβρωση το κρατικο κα οκονομικο μηχανισμο τς Ατοκρατορίας. Ο λληνες κμεταλλευόμενοι τν παροιμιώδη κνηρία τν κατακτητν, κυριάρχησαν σιγά-σιγά τόσο στ εμπόριο κα τν ναυσιπλοΐα, σο κα στν γροτικ κα βιομηχανικ ζω. Οσιαστικ λληνισμός πιχειροσε γι δεύτερη φορ τ μοναδικ γχείρημα στν στορία τς κ τν νδον λώσεως νς κατακτητ, μις κα πρώτη φορά ποτελοσε ποκλειστικ λληνικ πρωτοτυπία (Ρώμη).
παρξη της Ρωμιοσύνης ντιπροσώπευε να σκάνδαλο γι τος δυτικούς. Πς ταν δυνατόν τ πόδουλο γένος ν θεωρε τν αυτό του, μεσο κληρονόμο τς ρχαιοελληνικς κα λληνορωμαϊκς κληρονομις, μ ποτέλεσμα κάθε προσπάθεια τν δυτικν γι τν νασύσταση τς Ατοκρατορίας ν μν ποτελε παρ ετελισμό κα ερωνεία τς στορίας. γία Ρωμαϊκ Ατοκρατορία το Γερμανικο θνους, δν ποτελε παρ μι κακόγουστη θεσμικ φάρσα, ποία μως καταδεικνύει τι Αναγέννηση τίποτα λλο δ γέννησε παρ μόνο τ κτόπλασμα τς ερωπαϊκς φαντασίας. Τ λεγόμενο ερωπαϊκό-λληνικ δν ποτελε παρ τν υοθέτηση το κλινικ νεκρο ρχαιοελληνικο πολιτισμο κα τ βίαιη πανεισαγωγ τς λλοτρίωσής του στν κοιτίδα του.
ντίπαλος μθος, λοιπόν, πορεύτηκε στς τραπος τς Δύσης, π τν ννοια τι πλειονότης τν κπροσώπων- λογίων, ξενιτεύτηκαν κα ς κ τούτου κάθε σύνδεσμος μ τ τελούμενα στ βάθη τς λαϊκς ψυχς διεκόπη. Κα ν τ μέγα σμα τς Ρωμιοσύνης σφάδαζε π τ νελέητα κα διαδοχικ κτυπήματα, ρχικ τν Σταυροφόρων, τν Φράγκων, τν νετν κα μετέπειτα τν Τούρκων κατακτητν, ο κπατρισθέντες λόγιοι ρνήθηκαν τν ρωμέικη ταυτότητά τους κα μετεβλήθησαν κόντες κοντες σ πληθωνιστές.
βασικ κα πίπονη νασχόλησή τους ταν καλλιέργεια μις τέρμονης ρχαιολατρίας κα νς φανταστικο ρχαιολατρικο λληνισμο. Κι ν κκλησία, κοινοτικ ργάνωση, νάπτυξη το μπορίου κα τν τεχνν ρχισε ν δρομολογε τς ξελίξεις χι μόνο γι τ σωτηρία το γένους τν Ρωμιν, λλ κα γι τν δυναμικ νασυγκρότησή του κα πανεμφάνιση στν κοινωνία τν θνν, ο «μαθητευόμενοι μάγοι» ξαντλήθηκαν σ θρηνητικς κεσίες πρς τος κάστοτε σατραπίσκους τν ερωπαϊκν θνν, γι τ δημιουργία νς φανταστικο θνικο κράτους τν λλήνων, τ ποο ς διανοητικ κατασκεύασμα κα πλάσμα το ερωπαϊκο νο, τελοσε σ παντελ σχεσία μ τ δεδομένα πο κυοφοροσε μακρόχρονη τουρκικ κατοχή, δεδομένα πο στν κατάλληλη στορικ στιγμ δημιούργησαν πικς μορφές, τος πολεμάρχους το ’21.
Τ πεδίο ναμέτρησης τν δύο μύθων προσδιορίζεται στορικ στ προεπαναστατικ χρόνια τς ξέγερσης το ’21 κα στ μέσως πόμενα, που «εσαγόμενος» λληνας διασταύρωσε τ ξίφος του μ τν Ρωμιό. σύγκρουση ατ προσωποποιεται στ πρόσωπο το δαμαντίου Κορα, το πατριάρχη το «θνικο» κράτους κα το θανασίου Πάριου. Στν οσία πρόκειτο γι τ σύγκρουση δύο διαφορετικν πολιτικν ραμάτων. π τ μι μερι σύσταση «θνικο» κράτους, τ ποο ν νταποκρίνεται στς πιταγς τς ερωπαϊκς διανόησης κα ντίληψης κα π τν λλη πλευρ μμον στ σχμα τς παραδοσιακς πολυεθνικς ατοκρατορίας, ποία στν οσία μετεφράζετο στν κ τν νδον λωση τς δυναστείας τν σμανιδν. Μι πι δυναμικ ντίθεση στν δέα το κοραϊκο-θνικο κράτους ντιπροσώπευε μορφ το πολυεθνικο δημοκρατικο κράτους τ ποο εχε συλλάβει κα πρότεινε στ Σύνταγμα το 1791 Ρήγας Φερραος ς μι νασύσταση τς ατοκρατορίας, ποία θ πραγματώνετο π τν μορφ τς μοσπονδιακς νώσεως τν πιμέρους κοινοτήτων σ κράτος. Ο λόγοι μως τς πιβολς τς κοραϊκς κδοχς μετ τ 1821, σχετίζονται μεσα μ τ συμφέροντα τν μεγάλων δυνάμεων στν περιοχ κα τοτο διότι ποδοχ κα φαρμογ τν δεν το Κορα σήμαινε τν δημιουργία νς νυπόληπτου κα κατ’ πίφαση νεξάρτητου βασιλείου, ν μπραγμάτωση τν δεν το Ρήγα, ο ποες ναμφίβολα εχαν ς σημεο ναφορς τν μμον στ σχμα τς παραδοσιακς πολυεθνικς ατοκρατορίας, θ σήμαινε τν νασύνταξη τς Ρωμιοσύνης στς πραγματικές της διαστάσεις, πνευματικς κα πολιτικές, κάτι τ ποο δν θ ταν κα εχάριστο γι τος φιλέλληνες τς σπερίας. π τ σύγκρουση τν δύο μύθων νικημένος ξλθε κενος ποος σώκλειε τ γόνιμα σπέρματα το μέλλοντος, καθότι μ τν διαστροφ τς ξέγερσης το ’21, ποία μπεδώθηκε κα πολιτικ μετ τ δολοφονία το Καποδίστρια κα τν πραξικοπηματικ πιβολ τς πόλυτης μοναρχίας, πιβαλλόμενη λύση ταν θεσμικς πιθηκισμός, τοι συγκρότηση συγκεντρωτικο κράτους δυτικο τύπου.
Τ τί θέλησε πραγματικ τ εκοσιένα προκύπτει βίαστα π τ στορικ δρώμενα κι χι π τς διανοητικς αθυποβολς. Τ σπέρμα τς Μεγάλης δέας, τοι τς ποκατάστασης τς Ρωμιοσύνης στ φυσικά της ρια, δν μς προέκυψε ς ψιμος καρπς τς δύσης, πως θέλουν ν πιστεύουν ρκετο αθεροβάμονες διανοούμενοι, λλ προαναγγέλθηκλε προφητικ π τν Θεόδωρο Λάσκαρι, τν Ατοκράτορα τς Νικαίας μετ τν λωση τς Πόλης π τος Φράγκους:
Κα νν τν πατρίδων αθις λαβώμεθα ν μαρτάνοντες πεστερθημεν· αται δ εσ τ χαον κα πρτον μν νδιαίτημα, παράδεισος κα πρς τν λλήσποντον πόλις το Κυρίου τν δυνάμεων, πόλις το Θεο μν, τ ερριζον γαλλίαμα πάσης τς γς θ βρε τν πιβεβαίωσή του κατοντάδες χρόνια ργότερα στ λόγια το Γέρου το Μορι:
Βασιλέας μας σκοτώθη [σ.σ. Παλαιολόγος] καμμι συνθήκη δν καμε… Κα παρακάτω:
Ες τν πρτον χρόνον τς παναστάσεως εχαμε μεγάλη μόνοια… κα σν ατη μόνοια βαστοσε δύο χρόνους, θέλαμε κυριεύσει τν Θεσσαλία κα τν Μακεδονία κα σως φθάναμεν κα ως τν Κωνσταντινούπολιν…
θρνος γι τν χαμ τς ατοκρατορίας πο μετατράπηκε σ μακραίωνο λυγμ το γένους, δν πεδέχετο τ καταπραϋντικ το νεοελληνικο βασιλείου, λλ καρτεροσε τν νασύσταση τς Ρωμανίας, πο κι «ν πέρασε νθε κα φέρει κι λλο».
περιορισμς μως το λληνισμο στν περιφέρεια το Μορι κα τν περιχώρων τς ττικς, πέραν τν λλων καταδεικνύει τν βάσταχτη λαφρότητα τν δεν το Κορα, ο ποες συνθέτουν κα στιχουργικ τ πολιτικό του ραμα: Φίλους τς λευθερίας Τν γραικν τς σωτηρίας ταν χουμε τος Γάλλους τίς χρεία π λλους
χρησιμοποίηση κα μόνο π τν Κορα το χλευαστικο ρου «Γραικς» ντ Ρωμιός, καταδεικνύει τν θελοδουλία του πρς τν ερωπαϊκ διαφωτισμό, κα τν ραγιαδισμό του πέναντι σ κάθε τί ερωπαϊκό. Κορας καλε τος Γραικος ν ξεσηκωθον γι ν συμπτύξουν να θνος, τ θνος τν «Γραικογάλλων». δέες κωμικς κα νιστόρητες, ο ποες πετέλεσαν τν κρογωνιαο λίθο το κοραϊκο δεολογήματος, τ ποο πετέλεσε μετ τ διαστροφ κι ποτυχία το ’21 τ κυρίαρχο δεολόγημα το Νέου λληνισμο γι ν βρε κε τν πλήρη δικαίωσή του κόμη κα σήμερα στ «λλς-Γαλλία συμμαχία» τς δεξις παρατάξεως κα στν γαλατικ σοσιαλισμ το ΠΑΣΟΚ.
πικράτηση το μύθου το λληνα στν κοραϊκή του κδοχή, μετεπαναστατικ σήμαινε τν κατ μέτωπο πίθεση νάντια σ κάθε τ ρωμέικο, μ πρτο θύμα τν κκλησία. Μ δυ λόγια σ μι σύντομη διαδρομ 150 τν λεύθερου βίου, ,τι θύμιζε λληνικότητα, τοι γλώσσα, παράδοση κα θρησκεία, σπιλώθηκε κα κατασυκοφαντήθηκε, σ τέτοιο βαθμό, στε κα παραμικρ ναφορ στν ρο Ρωμιοσύνη ν κινε βλέμματα ποψίας. Ο μαθητευόμενοι μάγοι νεμπόδιστα προχώρησαν στν μεταστοιχείωση το λληνορωμιο σ Ερωπαο, μι λχημεία ποία σ πεσμα τς στορίας πιβλήθηκε, μ ποτέλεσμα ν ντιδικομε π 150 χρόνια λεύθερου βίου μ τν διο μας τν αυτό, χοντας πωλέσει τ στορικό μας πρόσωπο. Ατόκλητοι σωτρες κα πατέρες το θνους κλήθηκαν ν σελγήσουν στ μέγα σμα τς Ρωμέικης Οκουμένης, νομίζοντας τι στορία θ τος φείλει χάρες, γιατ νοιξαν τος δρόμους γι τ ψυχορράγημα τς Ρωμιοσύνης κα τν περήφανη κα πρόσκοπτη διάβαση το λληνα στ σημεριν Ερωπαϊκ νωση. Μι κα μόνο φράση το μμ. ντωνιάδη εναι ρκετ γι ν δώσει τ μέγεθος το πάθους των: «ο βυζαντινο ταν προορισμένοι ν ενουχίσουν τν νθρώπινο νο», κατ συνέπεια τιδήποτε θύμιζε λληνισμ κα ρωμιοσύνη πρεπε συλλήβδην ν διαγραφε ς μίασμα π τ νεώτερη στορία, ποψη ποία πετέλεσε τ κυρίαρχο δεολόγημα το λλαδικο κρατιδίου.
μμον στν αώνα το Περικλέους, π τν ννοια τι ποκλειστικς μύθος το Νεοελληνικο θνους ταν νεκρώσιμη προσήλωση στος κλασικος χρόνους, κατέστησε τ λλαδικ κρατίδιο θύμα στορικν παραισθήσεων, μ συνέπεια ν κολουθε μία διαρκς φθίνουσα πορεία ποία τ δηγε στν φανισμό. πώλεια το Μεγάλου κόσμου τς λληνικς οκουμένης καθς κα συνεχιζόμενη μφισβήτηση τς Μακεδονίας κα τς Θράκης κα ο προσπάθειες φελληνισμο τς Βορείου πείρου, καθιστον σαφ τήν, γι μι κόμη φορά, πιχειρούμενη γεωπολιτικ συρίκνωση το λληνισμο, ποία κατατείνει στν ξαφάνιση τς κεντρικς διομορφίας του· τοι το σύμπτωτου θνους κα κράτους. Τ προαναφερθέντα γεγονότα, τ ποα ποτελον «τ ργα κα τς μέρες» τν μαθητευόμενων μάγων καθιστον σαφς κα στος πι δύσπιστους πλέον, τι 150 χρόνια συνεχος ρχαιοπληξίας χι μόνο δν «βελτίωσαν» τος Νεοέλληνες λλ δήγησαν κα στ σημεριν ξαρτημένο κα νυπόληπτο κρατίδιο. σπου ντρομοι κα κπληκτοι ο διάδοχοι νεογενίτσαροι π τ διαρκς συρρικνούμενο δημιούργημα τν πνευματικν τους πατέρων νακάλυψαν τ’ πομεινάρια π’ τ μέγα σμα τς Ρωμέικης Οκουμένης, κα πανικόβλητοι τρεξαν ν τ συνάξουν σ μουσεα, βιβλιοθκες, δρύματα, κόμη κα στ σπίτια τους τβαλαν σ περίοπτη θέση, γι ν μπορον ν τ’ ποθαυμάζουν χάσκοντας χαζοχαρούμενοι γραικοί.
πανανακάλυψη το «Βυζαντίου» τ τελευταα χρόνια, ς συνέπεια τς ποσάθρωσης το μύθου το λληνα, κα τς πιστοποίησης τς παντελος ετέλειας το νεοελλαδικο κρατιδίου, δήγησε τος νεόκοπους «βυζαντινούς» σ ρηξικέλευθες προτάσεις, ο ποες κινούμενες μεταξ στείου κα σοβαρο κατατείνουν στ δημιουργία μις «πολιτιστικς λβετίας ντς τν ρίων τς λλαδικς πικρατείας» στν θεμελίωση μις «σύγχρονης πολιτιστικς περδύναμης». Προτάσεις ο ποες δν χουν καμμι σχέση μ τν καθ’ μς νατολή, λλ εναι καρπς κα γέννημα μις δυτικότροπης νατολς ποία θάλλει κα εημερε τ τελευταα χρόνια.
ναμφίβολα πρόκληση τς στορίας γι τ λληνικ θνος σ πίπεδο τουλάχιστον «μυθικ» εναι Μαρμαρωμένος Βασιλιάς, χι τόσο ς νάγκη πανασύνδεσης μ τ παρελθν κα ς πανανακάλυψη τς χαμένης πατρίδας κα τς συνακόλουθης νοσταλγίας πολυτρώσεως π τν φιλόξενο κα νταγωνιστικ ερωπαϊκ κόσμο, λλ ς σχατη πόμνηση πρς τος μαθητευόμενους μάγους, τι ο «ναπομείναντες» Ρωμιο δν ποτελον ναν πλ λα στ μωσαϊκ τς Ερώπης, λλ δυστυχς τν να κα μοναδικ φορέα το λλου κέντρου τς οκουμένης, τ ντίβαρο στ βαρβαρότητα το δυτικο πολιτισμο. τελευταία πράξη το λληνικο δράματος θ παιχθε π τ βλέμμα κα τν γρυπνο φθαλμ το Μαρμαρωμένου Βασιλι τς ταπεινωμένης Ρωμιοσύνης, πράξη ποία θ θέσει τέλος στ βρόγχο τς λλοτρίωσης πο πέβαλαν στ θνος ο μαθητευόμενοι μάγοι θ ποτελέσει τν τελευταία πράξη θνικς ατοχειρίας.
τελευταος βασιλις σύμφωνα μ τος στίχους το ποιητ θ παρακολουθε μίλητος τν κβαση το νεοελληνικο δράματος.
[…] ρθς μπροστ στν Πύλη κι παρτος μες στ λύπη του […]
Πάντοτε μ μι λέξη μς στ δόντια του σπαστη κειτάμενος Ατς  τελευταος λληνας!
----
π τ βιβλίο το Γιάννη Χελιδώνη, ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΟΜΠΗΪΑΣ, κδ. ρουρέμ, θήνα, 2017. immorfou.org.cy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου