KΑΙ ΑΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΤΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΑΓΙΟ ΜΑΡΚΟ ΤΟΝ ΕΥΓΕΝΙΚΟ
O Συρόπουλος μᾶς
παρέχει τήν πληροφορία ὅτι
οἱ
Πατριάρχες τῆς
Ἀνατολῆς
ὁμοφώνως
παρήγγειλαν στούς τοποτηρητές τους, τότε μόνο νά ὑπογράφουν στή Σύνοδο: «ἐάν γένηται νομίμως καί κανονικῶς καί
κατά τάς παραδόσεις τῶν ἁγίων οἰκουμενικῶν συνόδων καί τῶν ἁγίων διδασκάλων τῆς Ἐκκλησίας καί μηδέν τι προστεθῇ τῇ πίστει ἤ ἀμειφθῆ ἤ κοινοποιηθῆ».
Mετά
δε τήν ἐπιστροφή
τῶν
ἀντιπροσώπων
ἀπό
τήν Ἰταλία–
οἱ
τρεῖς
Πατριάρχες τῆς Ἀνατολῆς συγκρότησαν Σύνοδο
καί ἀπεκήρυξαν
τήν Σύνοδο τῆς Φλωρεντίας.
Ουδεποτε εἶχαν
πεισθῆ
πρό τῆς
Συνόδου νά ἀποδεχθοῦν
συμβιβαστική ἕνωσι,
αφου μετά τήν Σύνοδο, τήν ἀπεκήρυξαν;
Ἀλλά καί εἰς τήν Φερράρα, κατ’ ἀρχάς,
τήν ἴδια
στάσι κράτησαν. Ἡ
ἀρχική,
μάλιστα, παρουσία τῆς
ὀρθόδοξης
ἀντιπροσωπείας
μέ προεξάρχοντα τόν ἅγιο
Μᾶρκο,
ἦταν
τόσον ὁμόφωνη
καί δυναμική, ὥστε,
κατά τόν ἅγιο
Ἀθανάσιο
τόν Πάριο, οἱ
παρευρισκόμενοι ἔγκριτοι
Λατῖνοι,
ἀλλά
καί πολλοί δυτικοί μοναχοί, «"ὅταν ἄκουσαν
τούς ὅρους
(τῶν
Οἰκουμ.
Συνόδων) κι αὐτά
πού ἔλεγε
ὁ
Ἐφέσου,
ἔλεγαν
ὅτι
ἐμεῖς
οὔτε
εἴδαμε,
οὔτε
ἀκούσαμε
ποτέ αὐτά...,
καί τώρα βλέπουμε ὅτι
οἱ
γραικοί τά λένε πιό ὀρθά ἀπό
μᾶς
κι ὅλοι
ἐθαύμαζαν
τόν Ἐφέσου".
Αὐτά
λέει ὁ
Συρόπουλος» (Ἁγ. Ἀθανασίου Πάριου, «Ἅγιος Μᾶρκος ὁ Εὐγενικός, [Ὁ Ἀντίπαπας], Ἐπιμέλεια Παπαδόπουλος Δημήτριος, ἐκδ. Δ. Π. Νέστωρ, Ἀθήνα, σελ. 79).
Δέν ἦσαν
Λατινόφρονες οι Πατριαρχες, τουλάχιστον ἐξωτερικά, ἀλλά
ἐπεδείκνυον
καί αὐστηρῶς
ὀρθόδοξο
φρόνημα.
«ὅταν
ὁ
ἅγιος
κατάλαβε ὅτι
ὅλοι
σχεδόν εἶχαν
ἤδη
προδώσει τήν πίστη καί ἦταν ἕτοιμοι
νά ὑπογράψουν
τήν ἐπαίσχυντη
ἕνωση…
ἐσιώπησε.“ὁ
Ἅγιος
ἦτο
κατ' οὐσίαν
ξεχωρισμένος
και διισταμενος από τους Λατινοφρονες ἀπό
τήν Φλωρεντία, καθ' ἥν στιγμήν αὐτός
ἤθελε
νά παραμείνει στά ὅρια
τῶν
Πατέρων καί οἱ
ὑπόλοιποι
προτιμοῦσαν
τόν συμβιβασμό”» (σελ. 214).
Όταν ὁ
ἅγιος
διεπίστωσε, κατά τήν διάρκεια τῆς Συνόδου, τήν ἀλλαγή τοῦ
φρονήματος τῶν
Ἀνατολικῶν
καί τήν ταύτησί τους μέ τόν βασιλέα, ὁ ὁποῖος
ἤθελε
πλέον ἀπροκάλυπτα
νά ὁδηγήση
τούς Ὀρθοδόξους
σέ συμβιβαστική ἕνωσι,
εκεινος ξεχωρισε και απομονωσε τον εαυτο του. Ἄρα λοιπόν ἀποστασιοποιήθηκε
ἀπό
αὐτούς
καί παρέμεινε, όπως λεει ο Συροπουλος «ἀλγῶν
καί σιωπῶν».
Πουθενά στη συνεχειᾳ δέν ἀναφέρεται ὅτι συλλειτούργησε μαζί των ἤ ἐπετέλεσε κάτι ἱερατικό. Ἁπλα
παρέμεινε μαζί των, προκειμένου νά ἐπιστρέψη στήν Κων/πολι.
Μάλιστα, ὅπως
ἀναφέρει
ὁ
Συρόπουλος, ἐπειδή
ὁ
αὐτοκράτωρ
τόν ἐκτιμοῦσε,
τόν προστάτευσε, ὥστε
νά μήν κακοποιηθῆ
ἀπό
τούς Παπικούς. Μέ τά σημερινά μέσα ἐπικοινωνίας καί
συγκοινωνίας θά εἶχε
ἀποχωρήσει
πολύ πρίν τελειώσει ἡ
Σύνοδος.
Ἡ
ἀποστασιοποίησίς
του ἀποδεικνύεται
μέ εὐκρίνεια
καί ἀπό
τό γεγονός ὅτι
δέν ὑπέγραψε τόν Ὅρο, ὅπως ὅλοι οἱ ἄλλοι.
Ἡ
διαγωγή τοῦ
Ἁγ.
Μάρκου στή Σύνοδο Φεράρας-Φλωρεντίας κυμαίνεται μεταξύ ἀκρίβειας
καί οἰκονομίας.
Στα θέματα της πίστεως χρησιμοποιεῖ μόνο τήν ἀκρίβεια,
διότι ἐκεῖ
δέν ἔχει
θέση ἡ
«μεσότης» (στίς δογματικές διατυπώσεις).
Ο
Ἁγίος
Μάρκος πότε ὁμιλεῖ
“οἰκονομικῶς”
καί πότε “ἀγωνιστικότερον”
ὥστε
νά μή συγχέουμε τό “οἰκονομικῶς”
καί τό “ἀγωνιστικότερον...
Όμως
τελικά, ποιά εἶναι
ἡ
θέση τοῦ
Ἁγίου
Μάρκου γιά τούς Λατίνους; Ἀναγνώριζε σώζουσα Θ. Χάρη στήν ἐκκλησία
τῶν
Λατίνων; Πίστευε ὅτι
οἱ
Λατίνοι ἀνῆκαν
στήν Μία Ἐκκλησία
τοῦ
Χριστοῦ;
Ο ιδιος θα μας πει «Αἳρεσις
ἐστι
καί οὓτως
εἶχον
αὐτήν
καί οἱ
πρό ἡμῶν»[6], «οὐκοῦν
ὡς
αἱρετικούς
αὐτούς
[τούς Λατίνους] ἀπεστράφημεν
καί διά τοῦτο
αὐτῶν
ἐχωρίσθημεν……
αἱρετικοί
εἰσί
ἂρα
καί ὡς
αἱρετικούς
αὐτούς
ἀπεκόψαμεν
… πόθεν οὖν
ἡμῖν
ἀνεφάνησαν
ἐξαίφνης
ὂντες
Ὀρθόδοξοι
οἱ
διά τοσούτων χρόνων καί ὑπό τοσούτων Πατέρων καί διδασκάλων
κριθέντες αἱρετικοί;
… φευκτέον αὐτούς,
ὡς
φεύγει τις ἀπό
ὂφεως
… τούς χριστοκάπηλους καί χριστεμπόρους»[7] καί «ἡμεῖς
δι’ οὐδέν
ἂλλο
ἀπεσχίσθημεν
τῶν
Λατίνων, ἀλλ’
ἢ
ὃτι
εἰσίν,
οὐ
μόνον σχισματικοί, ἀλλά
καί αἱρετικοί»[8].
Ο Ἅγιος
Μάρκος θεωρεῖ ὡς “ἐκκλησία”
μέ τήν αὐστηρή
θεολογική-ἐκκλησιολογική
ἔννοια
τοῦ ὃρου τή
Λατινική ἐκκλησία;
Εἶναι
δυνατόν νά χαρακτηρίζει τό ἀκήρατο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ (γιατί αὐτό εἶναι ἡ Ἐκκλησία) ὡς «Αἳρεσιν»; Εἶναι δυνατόν στή συνείδηση τῶν Ἁγ.
Μάρκου, του Μ. Βασιλείου καί του Ἁγ. Ταρασίου νά συμφύρεται ἡ Ἐκκλησία, ὡς Σῶμα Χριστοῦ, ὡς ἄσπιλος
Νύμφη τοῦ
Χριστοῦ μέ
πλάνες, ἑτεροδιδασκαλίες,
αἱρέσεις;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου