|
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ του Θεολόγου-Φιλολόγου Κων. Σιαμάκη |
Καὶ βέβαια ἡ ἐκκλησία ἔχει δικαίωμα νὰ ἐκδώσῃ ταυτότητες τῶν μελῶν της, ἕνα δικαίωμα ποὺ τὸ ἔχει καὶ τὸ ἀσκεῖ ὄχι μόνο ἡ πολιτεία, κάθε πολιτεία, ἀλλὰ καὶ κάθε ἀθλητικὸς σύλλογος, καὶ κάθε λέσχη ἢ σωματεῖο, καὶ κάθε πανεπιστήμιο, ἀκόμη καὶ κάθε ἰδιωτικὴ ἐπιχείρησι. ποιός εἶναι αὐτὸς ποὺ θὰ τολμήσῃ ν’ ἀμφισβητήσῃ στὴν ἐκκλησία ἕνα δικαίωμα ποὺ τὸ ἔχει καὶ ἡ κουτσὴ Μαρία; Ἡ ἐκκλησία χωρὶς ταυτότητες μελῶν κινδυνεύει. δὲν μπορεῖ νὰ προστατεύσῃ τὰ ἱερά της. κι ἔχει κάθε δικαίωμα νὰ βάλῃ στὴν αὐλή της φράχτη. Ἂν πέντε μουσουλμάνοι Τοῦρκοι, ἑλληνομαθεῖς εὐπρεπεῖς καὶ σοβαροὶ μὲ κουστούμι καὶ γραβάτα, μποῦν σὲ μιὰ ἐκκλησία κι ἐκκλησιαστοῦν, δὲν θὰ τοὺς πῇ κανεὶς τίποτε. κι ἂν πλησιάσουν νὰ κοινωνήσουν, φυσικὰ ὁ παπᾶς θὰ τοὺς κοινωνήσῃ. ἐγὼ ὁ ἴδιος στὴ ζωή μου κοινώνησα πολλὲς φορὲς ὡς ἄγνωστος σὲ πολλοὺς ναοὺς πολλῶν πόλεων, καὶ οὐδέποτε παπᾶς ἀρνήθηκε νἀ μὲ κοινωνήσῃ. εὐτυχῶς δηλαδὴ ποὺ εἶμαι Χριστιανὸς ὀρθόδοξος βαπτισμένος καὶ χρισμένος. Πρὶν ἀπὸ πέντε χρόνια ὁ μακαρίτης παπᾶς τοῦ Ὡραιοκάστρου Νικόλαος Φράγκος, καθὼς καθόμουν στὸ ἱερὸ τὴν ὥρα ποὺ αὐτὸς κοινωνοῦσε τοὺς Χριστιανούς, μπαίνει μέσα καὶ μοῦ λέει˙ ΄΄Ἔλα νὰ σοῦ δείξω κάποιον΄΄. σκύβω, βλέπω ἔξω, καὶ μοῦ δείχνει κάποιον λέγοντας˙ ΄΄Ἔβγα ἔξω καὶ ἀνάκρινέ τον˙ εἶναι, νομίζω, Ἀλβανὸς καὶ θέλει νὰ κοινωνήσῃ΄΄. πάω καὶ τὸν ἀνακρίνω. λεγόταν Ἐρνέστος. τοῦ λέω˙ ΄΄Ῥωμαιοκαθολικὸς εἶσαι;΄΄. ΄΄Ναί΄΄. ΄΄Καὶ γιατί ἔρχεσαι νὰ κοινωνήσῃς στὴν ἐκκλησία μας;΄΄ ΄΄Μᾶς ἐπιτρέπουν΄΄. ΄΄Ποιοί; οἱ δικοί σας;΄΄. ΄΄Ναί΄΄. ΄΄Ἡ δική μας ὅμως ἐκκλησία δὲν σᾶς κοινωνεῖ΄΄, τοῦ λέω. ἐνημέρωσα τὸν παπᾶ, καὶ δὲν τὸν κοινώνησε. Πρὶν πολλὰ χρόνια στὴν Ἀθήνα μιὰ δημοσιογράφος, κυνικὴ καὶ βλάσφημη, ἐξωμολογήθηκε σὲ 30 ἐξομολόγους. ὅπως ἔγραφε ἡ ἴδια ἔπειτα, γελοιοποιώντας ἐξομολόγησι κι ἐξομολόγους, δὲν πίστευε στὴν ἐξομολόγησι, οὔτε σὲ θεό. «ἐξωμολογήθηκε» διάφορα φανταστικά της ἁμαρτήματα, βαρύτατα κι ἀνώμαλα, προσερχόταν μὲ διάφορες ἐνδυμασίες, ἀπὸ σεμνὲς μέχρι πολὺ ἄσεμνες, μερικοὺς ἐξομολόγους ΄΄τοὺς ῥίχτηκε λεκτικὰ καὶ κάπως διακριτικά΄΄ (ἡ φράσι δική της), ἄλλους ΄΄τοὺς κουνήθηκε κιόλας΄΄ (ἡ φράσι δική της), καὶ ὅλ’ αὐτὰ τὰ ἔκανε πειραματιζόμενη, γιὰ νὰ δῇ πῶς ἀντιδροῦν οἱ ἐξομολόγοι καὶ τί ἀπάντησι δίνουν κατὰ περίπτωσι. τοὺς μεταχειρίστηκε δηλαδὴ σὰν πειραματόζῳα καὶ τὴν ἐξομολόγησι σὰν πειραματικὸ ὑλικό. καὶ ἀσφαλῶς στὸ ῥεπορτάζ της μποροῦσε νὰ γράφῃ καὶ ψέμματα πολλὰ καὶ χοντρά. Πάντως στὴ βάπτισι, στὸ χρῖσμα, καὶ στὸ γάμο μιὰ τέτοια ζαβολιὰ δὲν μπορεῖ νὰ γίνῃ. ἐπειδὴ σ’ αὐτὰ ὁ προσερχόμενος ἐμφανίζει ΄΄χαρτιὰ΄΄ καὶ πληρώνει. δικαίως πληρώνει βέβαια. διότι ἂν σ’ ἕνα γάμο Σάββατο βράδυ τὸ συμπεθεριὸ σκορπίση 30 χοῦφτες ῥύζι καὶ μερικὲς χοῦφτες ἀνθοπέταλα καὶ κουφέτα, ποὺ ὅταν συντριβοῦν κάτω ἀπὸ τακούνια, λερώνουν ἀπαίσια τὸ πάτωμα καὶ τὰ χαλιά, ὁ ναὸς τῶν 2.000 τετραγωνικῶν μέτρων πρέπει νὰ καθαριστῇ ἐπειγόντως — τὸ πρωΐἔχει ὄρθρο καὶ θεία λειτουργία— ἀπὸ εἰδικὸ νυχτερινὸ συνεργεῖο καθαρισμοῦ ἀμειβόμενο ὑπερωριακά, νὰ καθαριστῇ πάνω καὶ κάτω ἀπὸ τὰ χαλιὰ καὶ τὰ στρωσίδια του – τὰ ῥύζια τὰ βλέπω μέχρι κι ἐπάνω στὸν ἄμβωνα–, ἂν εἶναι χειμώνας, πρέπει κατὰ τὸ γάμο νὰ θερμανθῇ μὲ μισὸ βαρέλι πετρέλαιο, ἐπειδὴ ἔχει κυβισμὸ τετραωρόφου οἰκοδομῆς σὲ ἐμβαδὸν 2.000 τετραγωνικῶν καὶ ἡ θέρμανσι ἀνάβει ἀπὸ πέντε ὧρες πιὸ μπροστά, καὶ χειμῶνα - καλοκαίρι πρέπει γιὰ τὸ φωτισμὸ νὰ κάψῃ ῥεῦμα τόσο, ὅσο πληρώνεται στοὺς διμηνιαίους λογαριασμοὺς μιᾶς δεκαώροφης πολυκατοικίας. ὑπάρχουν δὲ καὶ ἄλλες δαπάνες. ἐκεῖνο ὅμως ποὺ θέλω κυρίως νὰ πῶ, εἶναι ὅτι ὑπάρχει κάποιος ἔλεγχος στὰ δαπανηρά. ἡ ἐξομολόγησι, ἡ θεία εὐχαριστία, κι ἐν μέρει τὸ εὐχέλαιο εἶναι ἐκτεθειμένα στὴ βεβήλωσι καὶ στὸ διασυρμό. Γι’ αὐτὸ ἡ ἐκκλησία ἔχει δικαίωμα, ἂν θελήσῃ, νὰ σημάνῃ τὰ μέλη της μὲ μητρῷα καὶ ταυτότητες. δὲν ἔχει καμμιὰ ὑποχρέωσι νὰ μαθαίνῃ τὰ μέλη της ἀπὸ μιὰ ἰδιωτικὴ ἐπιχείρησι ἢ ἀπὸ ἕνα κράτος. Ἐπίσης ἡ ἐκκλησία, τοὐλάχιστο ἔναντι τοῦ Κυρίου της, ἔχει δικαίωμα ν’ ἀποκρύβῃ τὰ μέλη της ἀπὸ ἕνα κράτος. διότι στὰ 200 κράτη τῆς γῆς ἀλλάζουν κυβερνήσεις καὶ καθεστῶτα κάθε λίγο, καὶ κάποια ἀπ’ αὐτὰ εἶναι ἐχθρικὰ πρὸς τοὺς Χριστιανούς, τῶν ὁποίων ἡ ζωὴ κινδυνεύει. ἐπὶ Διοκλητιανοῦ, ὁ ὁποῖος ὡς διώκτης τῶν Χριστιανῶν ΄΄χτένισε΄΄ ὅλους τοὺς ὑπηκόους του, γιὰ νὰ βρῇ καὶ νὰ σκοτώσῃ τοὺς Χριστιανούς, ἂν οἱ Χριστιανοὶ ἦταν δηλωμένοι ὡς Χριστιανοὶ σὲ κρατικὸ ἔγγραφο, μητρῷο ἢ ταυτότητα, ὁ διώκτης θὰ τοὺς εὕρισκε ὅλους σὲ μία μέρα, θὰ τοὺς σκότωνε, καὶ σήμερα, κατ’ ἄνθρωπον, δὲν θὰ ὑπῆρχε ἐκκλησία. μ’ αὐτὸ τὸν τρόπο διέσωσε τότε ὁ Κύριος τὴν ἐκκλησία, μὲ τὸ νὰ μὴν εἶναι οἱ Χριστιανοὶ δηλωμένοι στὸ κράτος ὡς Χριστιανοί. τοὺς ἤξερε μόνο ἡ ἐκκλησία. οἱ πολιτικὲς ταυτότες τότε ἦταν ἴσες μὲ τὶς σημερινές, ἀλλὰ χάλκινες, καὶ λέγονταν privilegia. Ἡ ἐκκλησία λοιπὸν δὲν ἔχει καμμιὰ ὑποχρέωσι νὰ φανερώνῃ τὰ μέλη της στὸ ἐγκόσμιο κράτος, κι ἔχει κάθε δικαίωμα νὰ σημαίνῃ γιὰ τὸν ἑαυτό της τὰ μέλη της μὲ δικές της ταυτότητες καὶ νὰ τὰ ἔχῃ γραμμένα σὲ δικά της μητρῷα (δίπτυχα). αὐτὰ τὰ δικαιώματα τὰ ἔχει καὶ μιὰ ποδοσφαιρικὴ ὁμάδα. Ἡ προειρημένη κυνικὴ δημοσιογράφος καὶ κάθε τέτοιος δημοσιογράφος τῶν ἐφημερίδων ἢ τῆς τηλεοράσεως, ἐπειδὴ θὰ χάσῃ τὴν εὐκαιρία νὰ βλασφημῇ νὰ βεβηλώνῃ καὶ νὰ διασύρῃ τὴν ἐκκλησία, μὲ μιὰ καζούρα γιὰ τὴν ὁποία ἀκριβοπληρώνεται ἡ ἴδια, ἀσφαλῶς θὰ διαμαρτυρηθῇ γιὰ σκοταδισμὸ καὶ μεσαιωνικὲς μεθόδους τῆς ἐκκλησίας. ἂν αὐτὰ εἶναι σκοταδισμός, ἂς κρατήσῃ ἡ ἴδια τὸ φωταδισμό της ἢ τοῦ καναλιοῦ της, ὥστε νὰ μπαινοβγαίνῃ στὰ γραφεῖα καὶ στὰ στούντιο χωρὶς ταυτότητα.
Μελέτες 3 (2008)
|
Δηλαδή, ανα καταλάβαμε καλά, όταν θα πηγαίνουμε να κοινωνήησουμε θα πρέπει να κρατάμε και την εκκλησιαστική ταυτότητα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχουμε ξαναπεί, ότι για το θέμα των εκκλησιαστικών ταυτοτήτων είναι κατ' αρχήν ο απόστολος Παύλος αρνητικός:
"Μήπως αρχίζουμε πάλι να συσταίνουμε τον εαυτό μας; Ή μήπως χρειαζόμαστε, όπως μερικοί, συστατικές επιστολές για σας ή από εσάς. Εσείς είστε η συστατική επιστολή για το ποιοί είμαστε. Αυτή είναι γραμμένη μέσα στις καρδιές μας και μπορούν να τη διαβάζουν και να την καταλαβαίνουν όλοι οι άνθρψποι. Είναι φανερό ότι είστε συστατική επιστολή, γραμμένη από το Χριστό με τη δική μας φροντίδα. Αυτή δεν γράφτηκε με μελάνι, αλλά με το Πνεύμα του ζωντανού Θεού, δεν γράφτηκε πάνω σε πέτρινες πλάκες, αλλά πάνω σε πλάκες ανθρώπινες, στις καρδιές σας" (Κορ. Β΄ 3. 1-3).
Αλλά και κανένα Πατερικό ή Συνοδικό κείμενο ή κανόνας δεν θεσπίζει εκκλησιατικές ταυτότητες.
Άλλωστε, τι ποιό απλό να γίνεται ανακοίνωση κάθε φορά, ότι στη θ. κοινωνία επιτρέπεται η προσέλευση μόνο σε Ορθοδόξους.
ΙΚ
Ο Απ. Παύλος δεν είναι κατά των συστατικών επιστολών, διότι απεναντίας έγραψε ο ίδιος συστατικές επιστολές και συνέστησε με έγγραφα ή αυτοπροσώπως χριστιανούς και εκκλησίες που γνώριζε, σε Εκκλησίες και πιστούς που δεν τους γνώριζαν (βλ.Κ.Δ.)
ΔιαγραφήΟ Απ. Παύλος, στο Κορ. Β΄ 3. 1-3 μιλάει αρνητικά όχι γενικά για συστατικές επιστολές, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση λέει ότι δεν χρειάζεται διότι η συστατική επιστολή υπάρχει ήδη. Αναφέρεται σε ειδική περίπτωση σε ανθρώπους που τον γνώριζαν, που τους Ευαγγέλισε, και στους οποίους κάποιοι τον διέβαλαν ως μη απόστολο. "Ξέρετε ποιος είμαι, δε θα χρειαστώ και συστατική επιστολή" τους μαλώνει, "εσείς είστε η συστατική μου επιστολή". Συνεπώς το πατρατιθέμενο χωρίο (Κορ. Β΄ 3. 1-3) αναφέρεται ειρωνικά δηκτικά και επιτιμητικά λέγοντας ότι όσο αφορά ειδικά ο συγκεκριμένο γνωστό ποίμνιό του της Κορίνθου όπου Ο ΙΔΙΟΣ έζησε και κήρυξε και εργάστηκε, δεν χρειάζονται άλλες συστατικές επιστολές για το πρόσωπό του.
Δεν κολλάμε στη "λέξη" ταυτότητες αλλά μόνο στην υποχρέωση της Εκκλησίας, ή στο αυτονόητο δικαίωμά της, να γνωρίζει το ποίμνιο, να το καταγράφει τα μέλη και να "αφορίζει" τα μη μέλη, τουλάχιστον τα κεκραγμένα. Στις κατακόμβες και στις αρχαίες εκκλησίες δεν γράφουν οι Πράξεις ότι εισήρχοντο αλλόπιστοι ή ειδωλολάτρες κατά τη Θ.Λειτουργία, ούτε ότι συμμετείχαν στις αγάπες, ούτε ότι είχαν άπαντα κοινά, συνεπώς αν όντως δεν υπάρχουν, προ τι να υπάρξουν συνοδικές αποφάσεις; για το αυτονόητο; Μόνο κατηχούμενοι προσήρχοντο, στον πρόναο, και η εκφώνηση "μήπως είναι εδώ κάποιος κατηχούμενος" κατά τη Θ.Μετάληψι, λέει πολλά.
Εκκλησία = κλήρος και πιστός λαός.
Η όντως Εκκλησία αυτονόητα ήταν και είναι υπέρ της "ταυτο"ποίησης των μελών της, με ταυτότητες ή με κάποιο άλλο τρόπο, διότι δεν είναι ξέφραγο αμπέλι, και διότι το ποίμνιο θα εκλέξει τους ποιμένες, θα τους ελέγξει, θα αποφασίσει ως Εκκλησία = κλήρος και λαός για πολλά και πνευματικά θέματα. Και δεν μπορεί να μετέχουν και οι μη Ορθόδοξοι Χριστιανοί, είναι αυτονόητο. Άλλο αν οι μισθωτοί ποιμένες και το καταναγκαστικό ποίμνιο, του 98% σαφώς δεν νοιάζονται για τέτοιες πνευματικές λεπτομέρειες.
Ο κάθε ποιμήν, έστω και αν έχει 600 πρόβατα (τσέλιγκας) γνωρίζει ένα - ένα τα πρόβατά του, τα αποκαλεί το καθένα με το όνομά του, καταλαβαίνει αν ένα ξένο πρόβατο μπήκε στο κοπάδι και το απομακρύνει, στον ποιμένα του, γιατί μπορεί να είναι και ψωραλέο ή άρρωστο και να κολλήσουν και τα υγιή. Οι ποιμένες της Εκκλησίας οφείλουν να γνωρίζουν το ποίμνιό τους, κάτι που στην Ελλάδα γίνεται στο παλαιό, στους πεντηκοστιανούς, στους Ευαγγελικούς, στους αποκαλούμενους μάρτυρες, όπου ξέρουν αν ο προσερχόμενος στις συνάξεις τους δεν είναι δικός τους και φροντίζουν να μην συμμετέχει στα δικά τους τυπικά κοινωνίας. Μόνο στην Ορθόδοξη Ελληνική Εκκλησία το σύστημα είναι τέτοιο, κρατική υποχρεωτική Εκκλησία, με μισθωτούς ποιμένες και ποίμνιο που ανήκει αλλά δεν ανήκει σε αυτή κατά το μεγάλο ποσοστό, όπου ο αδελφός δεν γνωρίζει τον αδελφό και ο ποιμένας δεν γνωρίζει τα πρόβατα τους προβατόσχημους λύκους, τα ψωραλέα πρόβατα που όπως λέει ο Χρυσόστομος πρέπει να απομακρύνονται ή να θεραπεύονται. Το μόνο που ξέρει η Εκκλησία μας είναι να αφορίζει, να θέτει σε ακοινωνησία, να εκθρονίζει όχι κραυγαλέες περιπτώσεις υβριστών, δηλωμένων αθέων, αλλά ευσεβών όπως Νικ.Σωτηρόπουλος, π.Ευθ.Τρικαμηνάς, Σεβ.Αττικής π.Νικόδημος όταν συμβαίνουν όλα τα ανωτέρω.
Αναγνώστης
Δυστυχώς, παραλείψαμε να δηλώσουμε, ότι το ανωτέρω κείμενο περί ταυτοτήτων, το πήραμε από το περιοδικό "Ελεύθερη Πληροφόρηση", του Αττικής Νικόδημου, την εποχή των συλλαλητηρίων, για την αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες. Αν λοιπόν κάνουμε λάθος, κάνει λάθος και ο Σεβασμιώτατος.
ΔιαγραφήΌσον αφορά την παρουσία ετεροδόξων κατά τη θεία λέιτουργία και βεβαίως αυτή απαγορεύεται, όπως απαγορεύεται και η παραμονή κατηχουμένων μετά το πρόσταγμα του ιερέα "οι κατηχούμενοι προέλθετε".
Τώρα αν παρελπίδα βρεθεί ετερόδοξος στη θ. λειτουργία δεν τον διώχνουμε, αλλά μπορεί να παραμείνει και στο τέλος λαμβάνει το αντίδωρον:
Όσοι εκ των αιρετικών έρχονται με σεβασμό να παρακολουθήσουν την Ορθόδοξη λατρεία και ζητούν την ευλογία, δεν τους αποπέμπουμε, αλλ’ αντιθέτως τους προσφέρουμε αντίδωρο και αγιασμό (Πατριάρχη Γεννάδιου, Άπαντα, τ. 5, σελ. 201-202. Επίσης, Καλ. Δελικάνη, Έγγραφα, τ. Γ΄, σελ. 684. Επίσης, Συναξαριστής, Νεομάρτυρας Αχμέτ, επίσκεψη της Χάριτος δια του αντιδώρου, σελ. 509. Επίσης, Αχρίδος Δημήτριος, Ρ-Π, Σύνταγμα, Ε΄, σελ. 435).
Ο π. Επιφ. Θεοδωρόπουλος αναφέρει για την προσέλευση ετεροδόξων στην Ορθόδοξη λατρεία: «αν….. θελήση αιρετικός τις να εισέλθη, τότε βεβαίως δεν θα διακόψωμεν την λατρείαν, ούτε θα καλέσωμεν την Αστυνομίαν. Θα συνεχίσωμεν την λατρείαν και μετά το πέρας αυτής θα πλησιάσωμεν τον ετερόδοξον και μετ’ ευγενείας θα είπωμεν εις αυτόν τι λέγουσιν εν προκειμένω οι ιεροί κανόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας και θα υποδείξωμεν ότι άλλοτε οφείλει να φέρηται προς αυτούς μετά σεβασμού. Ημείς ουδέποτε θα εισέλθωμεν εις ετερόδοξον Ναόν εν ώρα λατρείας, τηρούντες εν απολύτω ακριβεία τους Ι. Κανόνες. Περί την είσοδον όμως ετεροδόξων εις τους ημετέρους Ναούς μικρά τις ελαστικότης, εν τω πνεύματι της εκκλησιαστικής οικονομίας, δεν βλάπτει» (Ε. Θεοδωρόπουλου, Άρθρα-Μελέται-Επιστολαί, Α΄, σελ. 215).
ΙΚ
Καλημέρα, ωραίο το σχόλιο του κ.ΙΚ. όσο και τα παρατιθέμενα πολύ χρήσιμα αποσπάσματα (που όμως δεν αναφέρονται στις περιπτώσεις που αιρετικός θελήσει να κοινωνήσει μη δηλώνοντας τι πιστεύει ή παριστάνοντας ότι είναι Ορθόδοξος). Ο Απ.Παύλος στην Β.Κορ, αντιμετωπίζει κάποιον που τον αμφισβητούσε, και λέει ότι δεν χρειάζονται συστάσεις, ενώ αυτοπροσώπως και στην Α Κορ, διαπιστεύθηκε έγκυρα, προφανώς και ο Κανονικός Σεβ.Αττικής π.Νικοδημος, με τον ίδιο τρόπο του Απ.Παύλου απαντάει στους αμφισβητίες. Στο θέμα της υποχρεωτικής αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες της Πολιτείας, όντως υπήρξαν 3.000.000 υπογραφές, και σχεδόν σύσσωμος ο κλήρος ήταν πρωτοστάτης, αλλοίμονο αν δεν βαπτίζονται, παντρεύονται, κηδεύονται το 98% των Ελλήνων!
ΔιαγραφήΑλλά τσιμουδιά για 10.000.000 όρκομωσίες, 400.000 εκτρώσεις το έτος, το 60% των γάμων που οδηγεί σε διαζύγιο, τις ελεύθερες σχέσεις προγαμιαίες και μη, την ομοφυλοφιλία, τους πελάτες στις πολλαπλασιαζόμενες αλλοδαπές πόρνες, τα ναρκωτικά, φιλαργυρία, φιλαυτία, εκμετάλλευση, τη διαφθορά, την αδικία, και πολλά χειρότερα. Ευσεβείς Χ.Ο. στις ταυτότητες τα κάνουμε αυτά και χειρότερα... ή όχι;
Γράφει αποπνέοντας χάριν ο μακαριστός π.Επιφάνειος: " αν….. θελήση αιρετικός τις να εισέλθη, τότε βεβαίως δεν θα διακόψωμεν την λατρείαν"... Στα δε άπαντα Πατρ.Γενναδίου κ.ά: "Όσοι εκ των αιρετικών έρχονται με σεβασμό να παρακολουθήσουν την Ορθόδοξη λατρεία και ζητούν την ευλογία, δεν τους αποπέμπουμε αλλ’ αντιθέτως τους προσφέρουμε αντίδωρο και αγιασμό". Στο άρθρο του Κων/νου Σιαμάκη ακριβώς αυτά διαβάσαμε ότι διημείφθησαν, όπως τα πρεσβεύει και ο π.Επιφάνειος: Ο μεν κ.Κ.Σ, κατόπιν εντολής του ιερέα, ερεύνησε και έπειτα ενημέρωσε τον Ερνέστο: "αφού είσαι καθολικός η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν σε κοινωνάει", ο δε μακαριστός ιερέας Νικόλαος, ακριβώς εφήρμοσε την οικονομία, δεν μετέδωσε μεν την Θ.Κοινωνία στον καθολικό Ερνέστο αλλά και δεν τον εξέβαλε από τον ιερό ναό, του επέτρεψε να παρακολουθεί τη συνέχεια της Θ.Λειτουργίας.
Παρά το φαινομενική απλότητα, με αφορμή τη λέξη "ταυτότητα" το άρθρο είναι πολυθεματικό και πολλαπλώς βαρυσήμαντο και επίκαιρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν μας ενδιαφέρει η ουσία, ας μη θεωρήσει κάποιος ότι η εκκλησία έχει μητρώο μελών, όσων έχουν βαπτιστεί. Είναι εν πολλοίς άκυρο λόγω νηπιοβαπτισμού αφού δε σημαίνει ότι ο κάθε νηπιοβαπτισμένος θα είναι πιστός όταν ενηλικιωθεί. Νηπιοβαπτισμένοι είναι στην πλειοψηφία οι άθεοι, κακόβουλοι, υβριστές, είρωνες, αιρετικοί που όπως και οι αλλόθρησκοι, ελλείψει ελέγχου, αν θέλουν μπορούν να κοινωνούν ανεμπόδιστα στις μεγάλες πόλεις ή στα προσκυνήματα, ή στις τουριστικές περοχές και νησιά το καλοκαίρι. Έχω δει κι εγώ τουρίστα που κοινώνησε, χωρίς να ερωτηθεί για την πίστη του.
Η "εκκλησιαστική ταυτότητα" είναι θεμιτή. Αλλά αρκετοί Δεσπότες δεν την θέλουν, θέλουν ως ποίμνιό τους το 98% του πληθυσμού, τους αποκληθέντες Χριστιανούς της λαμπαδούρας έστω δηλωμένους άθεους, υβριστές, είρωνες, κακόδοξους, για να τους βαπτίζουν, ενίοτε παντρεύουν και σχεδόν πάντοτε κηδεύουν. Ας μην είναι σίγουρος ο σεβαστός κ.Κ.Σιαμάκης ότι σε όλους του ναούς τα -πολλά- λεφτά που πληρώνουν οι πιστοί για γάμους και βαπτίσεις, πηγαίνουν όλα στο πετρέλαιο ή στην καθαριότητα. Όπως ο κάθε πολίτης, για κάθε προσωπική αμοιβή, έστω υπερωριακή ή τυχηρών, οφείλει να κόβει αποδείξεις και να δηλώνει στην εφορία όλα τα εισοδήματα, έτσι και οι ιερείς και οι Δεσπότες οφείλουν πρώτοι να είναι υπόδειγμα τιμιότητος και να δηλώνουν τα όποια εισοδήματα, και από γάμους, και από κηδείες, και από βαπτίσεις, διαφορετικά σκανδαλίζεται ο λαός που πεινάει, και γίνονται αφορμή να απομακρύνεται ο κόσμος από την εκκλησία.
Θίγεται και η αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες της πολιτείας. Η σωστή ιστορικώς και θεολογικώς Εκκλησιαστική αντιμετώπιση είναι αυτή που αναφέρει ο συγγραφέας: Η Εκκλησία οφείλει να μην αποκαλύπτει στο Κράτος τα μέλη της. Δεν παρέδωσε και δεν παραδίδει τα μέλη της σε διωγμούς, παλιούς, σύγχρονους ή μελλοντικούς σε αθεϊστικά καθεστώτα ή αντιχριστιανικά, ούτε όμως και οι πιστοί αυτοαποκαλύπτονται έναντι του Καίσαρα. Μάλιστα, είναι γνωστή η αποδοκιμασία της Εκκλησίας σε όσουν από υπερβολικό ζήλο, εισπηδούσαν εθελοντικά στα μαρτύρια και στις Ρωμαϊκές αρένες "για να γίνουν μάρτυρες", χωρίς να τους προκαλέσει κανείς. Αν καταγγελθούν, προδοθούν, διωχθούν, Ομολογούν την Πίστη τους, τότε δεν θυσιάζουν στον Καίσαρα, στα είδωλα, δεν απαρνούνται τον Χριστό και Ομολογούν την Πίστη τους.
Αν σήμερα, αντιδράσεις προκαλεί η καταχώρηση σε κάρτες πολίτη, προσωπικών δεδομένων όπως το θρήσκευμα (τι άλλο ενδιαφέρει την Εκκλησία), πριν από λίγα χρόνια αντιδράσεις και συλλογή εκατομμυρίων υπογραφών προκάλεσε η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες, τις οποίες αντικαθιστά η κάρτα του πολίτη, και οι οποίες μετά από πολλές αλλαγές και μετά από αιώνες αντικατέστησαν τα privilegia, τις όπως πληροφορούμεθα χάλκινες ταυτότητες της Ρωμαϊκής μ.Χ. εποχής που δεν ανέγραφαν το θρήσκευμα και έτσι έσωσαν από τον θάνατο αρκετούς Χριστιανούς. "ἂν οἱ Χριστιανοὶ ἦταν δηλωμένοι ὡς Χριστιανοὶ σὲ κρατικὸ ἔγγραφο, μητρῷο ἢ ταυτότητα, ὁ διώκτης θὰ τοὺς εὕρισκε ὅλους σὲ μία μέρα, θὰ τοὺς σκότωνε, καὶ σήμερα, κατ’ ἄνθρωπον, δὲν θὰ ὑπῆρχε ἐκκλησία. μ’ αὐτὸ τὸν τρόπο διέσωσε τότε ὁ Κύριος τὴν ἐκκλησία, μὲ τὸ νὰ μὴν εἶναι οἱ Χριστιανοὶ δηλωμένοι στὸ κράτος ὡς Χριστιανοί".
ΑπάντησηΔιαγραφή"δεν υπάρχει τίποτε καινούργιο κάτω από τον ήλιο. Όποιος μιλήσει και πει: δες, τούτο είναι καινούργιο, αυτό ήδη έχει γίνει στους αιώνες που υπήρξαν πρωτύτερα από εμάς" (Εκκλησιαστής).
Η Θ.Κοινωνία είναι Σώμα και Αίμα Χριστού, η Εκκλησία οφείλει να φροντίζει και με βάση το Ευαγγέλιο και με βάση Κανόνες και κυρίως με την ιστορική λειτουργική πρακτική και λογική να μη μεταδίδεται σε αιρετικούς, άθεους, αλλόθρησκους. Αυτό είναι το νόημα του άρθρου
ΑπάντησηΔιαγραφήτου Κ.Σιαμάκη. Αυτονόητα και παραδεδομένα είναι, μη δότε τα άγια τοις κυσί, δεν δίνουν τον πολύτιμο μαργαρίτη στους χοίρους, ανάθεμα έστω ει τις την διδαχήν ου φέρει, ας αφοριστεί από την εκκλησία, ακαθάρτου μη άπτεσθε κ.λπ. Σκεφτείτε στην απόφαση για εκλογή του αντικαταστάτη του Ιούδα αποστόλου να συμμετείχε και όλος ο μη πιστός λαός. Αλλά αν δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μεμονωμένα το θέμα, ή και να το κατανοήσουμε, είναι διότι στο γενικότερο πλαίσιο της παρακμής δεν μπορείς να εννοήσεις και να αντιμετωπίσεις ένα έστω βασικό θέμα, όταν όλα τα άλλα πυορροούν.