ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Είναι αλήθεια, ή ψέμμα πελωρίων διαστάσεων, ότι συμφωνουν οι αρχιερεις της Εκκλησίας με τον Ιερώνυμο Λιάπη, που συμφωνει σε ολα με τους ...χασαπηδες και τους ...δημιους, πλην της "εικαζομενης συναινεσης";
Συνέντευξη Υπουργού Υγείας για τις μεταμοσχεύσεις και τη συζήτησή του με τον Αρχιεπίσκοπο γύρω από το θέμα
Μεταφέρουμε απόσπασμα ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ του ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ «FLASH» ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΚΩΣΤΗ ΠΑΡΡΑ - ΤΡΙΤΗ 23 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2011
Κ. ΠΑΡΡΑΣ: Έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή τον Υπουργό Υγείας, τον κ. Ανδρέα Λοβέρδο. Κύριε Υπουργέ, καλό μεσημέρι.
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Καλό μεσημέρι κ. Παρρά.
Μιλώ για την οικογένεια που επισκεφθήκατε, μία από τις οικογένειες που θρηνεί ένα δικό της πρόσωπο, αγαπημένο πρόσωπο. Παρ’ όλα αυτά, αυτό δεν την εμπόδισε, ο χαμός, η λύπη, ο θρήνος, να πάρουν μια σπουδαία απόφαση και να χαρίσουν ζωή μέσα από τη μεταμόσχευση των οργάνων του εκλιπόντος. Θέλω να μοιραστώ αν είναι δυνατόν, γιατί ξέρω ότι είναι δύσκολο, συναισθήματα από αυτή την εμπειρία.
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Κοιτάξτε, ήταν μέσα στο περιβάλλον της υγείας, αυτό το βαρύ και δύσκολο, το συνδεδεμένο πολλές φορές, ίσως τις περισσότερες για τους Έλληνες με τα νοσοκομεία και όχι με την υγεία των ανθρώπων και όχι με τις πολιτικές παρεμβάσεις για τη δημόσια υγεία, για τις μεταμοσχεύσεις, για τον ΟΚΑΝΑ, για τη μάχη για μια άλλη διατροφή, πιο υγιεινή, για τη μάχη για μια γενιά Ελλήνων η οποία θα πρέπει ν’ αθληθεί για να αποκρούσει τους κινδύνους που απειλούν όλες τις δυτικές χώρες, όλους τους κατοίκους των δυτικών χωρών από ασθένειες μη μεταδιδόμενες που όμως έχουν συνδυαστεί με τη ζωή μας, όπως οι ψυχικές ασθένειες, ο καρκίνος, ο διαβήτης, δηλαδή τέτοιου είδους μη μεταδιδόμενες ασθένειες.
Πέρα από τα νοσοκομεία υπάρχουν και αυτά. Για την εμπειρία που με ρωτήσατε, ήταν μια εμπειρία πραγματικά συγκλονιστική που δικαιώνει μέσα από την ανθρωπιά ορισμένων συμπολιτών μας, τον αγώνα που κάνουμε εδώ.
Κ. ΠΑΡΡΑΣ: Είναι μια εμπειρία που σας ενισχύει περισσότερο σε μια προσπάθεια να πείσετε την άλλη πλευρά γιατί για το θέμα των μεταμοσχεύσεων και το νέο νόμο υπάρχουν, όπως γνωρίζετε καλύτερα από μένα αντιρρήσεις, ενστάσεις, αστερίσκοι που κατατίθενται και από την πλευρά της εκκλησίας.
Εγώ θέλω να σας μεταφέρω και να το αθροίσω στο ερώτημά μου ζητώντας από σας στο τέλος το σχόλιο, την εμπειρία που είχα κάνοντας το θέμα το προηγούμενο Σαββατοκύριακο να καταγράψω σειρά μηνυμάτων από τους ακροατές του FLASH που υποδήλωναν αυτά τα μηνύματα, ότι και δεν ξέρει καλά ο κόσμος πώς γίνεται αυτή η πολύ ευαίσθητη ιστορία, και φοβάται.
Πιο πολύ μου βγάλανε φόβο κ. Υπουργέ και άγνοια. Ίσως δηλαδή, λέω ταπεινά, να έπρεπε να προηγηθεί μια καμπάνια ενημέρωσης πριν φτάσουμε σ’ ένα νόμο ο οποίος μπορεί ν’ ακυρωθεί στην κοινωνία αν η κοινωνία δεν είναι έτοιμη.
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Η ελληνική κοινωνία θα ενημερωθεί πριν αρχίσει να εφαρμόζεται στο σημείο που λέτε ο νόμος. Η έναρξη εφαρμογής του νόμου σε ό,τι αφορά την τεκμαιρόμενη βούληση ενός ανθρώπου που φεύγει από τη ζωή…
Κ. ΠΑΡΡΑΣ: Ναι, αυτό είναι το αγκάθι, παρατήρησα κι εγώ..
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Είναι το μοναδικό. Όμως όλο το 2011 και όλο το 2012 θα είναι χρόνος ενημέρωσης. Θα είναι μια περίοδος ενημέρωσης του κόσμου. Η έναρξη εφαρμογής αυτής της ρύθμισης έχει να κάνει με το 2013. Σε όλα τ’ άλλα σημεία, με την Εκκλησία είμαστε σύμφωνοι. Και αυτό το σημείο της διαφωνίας, όπως είπαμε σήμερα το πρωί με το Μακαριότατο..
Κ. ΠΑΡΡΑΣ: Τι βρήκε από αυτό το πολύ σημαντικό ραντεβού που είχατε;
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Ως προς τις μεταμοσχεύσεις, ζήτησα να παραστώ στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο της ιεραρχίας. Θα γίνει αυτό το Σεπτέμβριο. Θα εξηγήσω στου ιεράρχες ποιο ακριβώς είναι το θέμα, θα τους πω ότι υπάρχει χρόνος προσαρμογής και εν πάση περιπτώσει θα τους πω πώς το έχουμε σκεφτεί. Όλα τ’ άλλα θέματα μας βρίσκουν σύμφωνους με την Εκκλησία. Ο αγώνας που δίνει η Εκκλησία στο θέμα των μεταμοσχεύσεων είναι πιο προχωρημένος, θα μπορούσα να σας πω, από τον αγώνα της πολιτείας.
Πολλοί ιεράρχες είναι συνειδητοποιημένοι, είναι οι ίδιοι δωρητές. Ο Αρχιεπίσκοπος είπε-στις δηλώσεις που έκανε μετά- ότι αυτό το θέμα θα το συζητήσουμε. Για τα υπόλοιπα όλα πηγαίνουμε μαζί.
Κ. ΠΑΡΡΑΣ: Κύριε Υπουργέ, αν κάποιος δε θέλει αλλά δεν έχει προλάβει να δηλώσει ότι δε θέλει και πέφτει θύμα ενός τροχαίου δυστυχήματος, πάει ο γιος του λοιπόν ή η σύντροφός του, η σύζυγός του και λένε στους γιατρούς, λένε στους υπευθύνους ότι τους είχε πει πριν πάθει το δυστύχημα ότι ο ίδιος ήταν, για τους δικούς του λόγους, αντίθετος, γιατί να μη λαμβάνεται υπ' όψιν η γνώμη της οικογενείας;
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Στην πράξη, σε όλες τις χώρες που έχουν τη ρύθμιση που βάλαμε κι εμείς, 17 χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν τη ρύθμιση που έχουμε κι εμείς πια, η γνώμη των συγγενών μετράει. Και αυτό είπα στον Αρχιεπίσκοπο. Αυτό θα πω και στους ιεράρχες. Αυτό πρέπει να ξέρει κάθε πολίτης, ότι η γνώμη των συγγενών είναι καθοριστική για το γιατρό ο οποίος κάνει την επέμβαση της λήψης των οργάνων ενός ανθρώπου που έφυγε από τη ζωή.
Στην Ισπανία, ας πούμε, που είναι η πρωταθλήτρια χώρα στις μεταμοσχεύσεις, η γνώμη των συγγενών μετράει. Δεν υπάρχει περίπτωση να μη μετρήσει η γνώμη των συγγενών. Δεν μπορεί όμως ν’ αφαιρεθεί και η γνώμη του εκλιπόντος. Πρέπει να έχουμε, λοιπόν, έναν συνδυασμό αυτών των παραγόντων και έτσι θα πορευθεί η ελληνική κοινωνία. Εν τοις πράγμασι έτσι πορεύεται.
Κ. ΠΑΡΡΑΣ: Είδατε δηλαδή ο Αρχιεπίσκοπος ν’ αποδέχεται τα επιχειρήματά σας, να αίρονται οι τριβές και οι αστερίσκοι;
Α. ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Το θέμα της διαφωνίας δεν είναι το μεγάλο, είναι το μικρότερο εξ όλων των θεμάτων. Τα θέματα της συμφωνίας είναι όλα τ’ άλλα. Εμείς ξέρουμε ότι στις πιο δύσκολες στιγμές του ανθρώπου, όταν αυτός είναι σ’ ένα νοσοκομείο και αισθάνεται και ο ίδιος ότι εν πάση περιπτώσει ο θάνατος δεν είναι μακριά, εκεί όπως ξέρετε η Εκκλησία αλλά και γενικότερα οι εκκλησίες σε όλο τον κόσμο παίζουν έναν πολύ μεγάλο ρόλο. Γιατί ο άνθρωπος στην απόγνωσή του δε σκέφτεται με τη λογική, σκέφτεται άλλα πράγματα, βαθύτερα.
Εκεί, λοιπόν, συνειδητοποιεί κανείς ότι ο ρόλος της Εκκλησίας είναι πολύ μεγάλος και δε μπορεί κανείς να πορευθεί χωρίς να είναι σύμμαχος η Εκκλησία στα θέματα αυτά.
Ωστόσο, εγώ δεν πήγα εκεί για να βρω τρόπους διαφωνίας. Εγώ πήγα εκεί, όπως δήλωσα μετά, για να βρούμε τρόπους συμφωνίας και πραγματικά ως προς το θέμα αυτό υπήρξε κατά το μέγιστο μέρος συμφωνία. Στη διαφωνία είπαμε ότι θα το συζητήσουμε τις επόμενες εβδομάδες.
Μετά το πέρας της συνάντησης που είχε με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ο υπουργός Υγείας κ. Λοβέρδος δήλωσε τα ακόλουθα: "Έχουμε μπροστά μας ενάμιση χρόνο για συνεννόηση".
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι συμπληρώνουμε εμείς
Τώρα έχουμε 2011, έχουμε ακόμη άλλο ενάμιση χρόνο, ώστε οι κατηχούμενοι από πανεπιστημιακούς, από διαπρέψαντας εις τη NASA και από ευσεβείς και παραδοσιακούς(!) ιεράρχες, να κάνουν την εικαζομένη συναίνεση συνειδητή θέληση (σημ. τώρα έγινε θέληση) : Βίωμα ή τρόπο ζωής. Έτσι, θα μάθουμε και το θείον θέλημα, κατά το "γενηθήτω το θέλημά σου" κλπ.
Εν τω μεταξύ, θα φροντίζουν παράλληλα οι νεοησυχαστές και νεονηπτικοί πατέρες να μας απαλλάξουν από τη νευροβιολογική ασθένεια της θρησκείας, οδηγώντας μας βήμα βήμα στην κάθαρση, στο φωτισμό, στη θέωση. Έχουμε και τις ερωτικές μεθέξεις συν τοις άλλοις. Μη το ξεχνάμε και εννοώ τις "θείες". Χρήσιμα κάποτε τα εισαγωγικά.
Οπότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Το θείον θέλημα θα μας αποκαλυφθεί και θα μας γίνει πλήρως γνωστό. Όπως έχει αποκαλυφθεί στους Κινέζους από τους δικούς τους θεούς. Μιά σφαίρα στο κεφάλι των καταδικασμένων σε θάνατο, σε γνωστό σημείο, έτσι ώστε ο άνθρωπος να μην πεθαίνει, αλλά να χαροπαλεύει.
Με αυτές τις προϋποθέσεις η εικαζομένη συναίνεση θα γίνει συνειδητή θέληση, αλλά χωρίς σφαιρίδιο στο κεφάλι, ως προς εμάς, συμπληρώνουμε. Ο άγιος Θεός, θα λένε οι κατηχητές, τόσο πολύ μας αγαπά ώστε φροντίζει κάποιος αδελφός, φίλος ή το συνηθέστερο άγνωστος, να περιπίπτει σε προθανάτιο κώμα, να τον διασωληνώνουν οι γιατροί και στο τέλος να τον αποτελειώνουν για να ζήσει έτερος αδελφός κλπ. Δεν αποκλείεται να συνταχθεί και ευχή "υπέρ του πληθύναι τον αριθμό των αδελφών" (εγκεφαλικά νεκρών).
Αυτό, Θεέ μου συγχώρα, είναι το θέλημα του θεού τους και αυτή την κατήχηση θα μας κάνουν πανεπιστημιακοί, νεοησυχαστές ποιμένες, ασκητεύοντες και πλήθοςε άλλοι.
Κατά παράδοξο τρόπο, η πολιτική επιμόνως ζητά την έγκριση της Εκκλησίας για το θέμα των μεταμοσχεύσεων. Πώς εξηγείται αυτό παραμένει άγνωστο και ουδείς από τους κατηχητάς των κατηχουμένων θα μπεί στον κόπο να προβληματισθεί, να διερωτηθεί "γιατί";
Οι πολιτικοί μας είναι βαθύτατα θρησκευόμενα άτομα, όπως φαίνεται.
Όντως γιατί;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ερώτησή μου είναι η εξής:
Αυτό δεν είναι έμεση αγορά παράτασης ζωής,από φόνο εκ προμελέτης;Είχαμε αγορά παράτασης ζωής με χρήματα τα οποία δανείζονταν οι άνθρωποι από τράπεζες προκειμένου να κάνουν υγειή τον δικό τους άνθρωπο..έχουμε και αγορά παράτασης ζωής από σαρκία άλλων ανθρώπων;Δεν ξέρω..φρονώ πως εάν Ο Κύριος είναι αυτός που καθορίζει την ζωή και τον θάνατο,γιατί να γίνουμε εμείς οι σωτήρες και μάλιστα με ανανδρα μέτρα;Τα πράγματα δεν είναι επιπόλαια στη ζωή γιατί την επιπολαιότητα την πληρώνεις και σε αυτή και στην άλλη ζωή.Ας αναρωτηθεί η εκκλησία εάν είναι λάθη ανεπανόρθωτα αυτά!Παίζονται ψυχές.Είχα συγγενή μου σε κόμμα 9 μήνες από αυτοκινητιστικό και έζησε από θαύμα και είναι καλά.Γιατί θάπρεπε δηλαδή να του πάρουν τα μέλη του για μόσχευμα,τη στιγμή που το θέλημα του Θεού ήταν να ζήσει;Αυτή η υπόθεση θέλει πολλή προσευχή να φωτίσει Ο θεός και μιά σφαιρική γνώση από γεγονότα,θέσεις ιατρικές,ομιλίες και απόψεις πολλών εκ της ιεραρχίας και χτένισμα κειμένων πατερικών προκειμένου να καταλήξουμε στην σωστή λύση πιστεύω..πην
"Αυτή η υπόθεση θέλει πολλή προσευχή να φωτίσει Ο θεός και μιά σφαιρική γνώση από γεγονότα,θέσεις ιατρικές,ομιλίες και απόψεις πολλών εκ της ιεραρχίας και χτένισμα κειμένων πατερικών προκειμένου να καταλήξουμε στην σωστή λύση ..."
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εν τη καρδία το λογιστικόν ημών είναι επιστάμεθα ακριβώς"
Άγιος Γρηγόριος Θεσ/νίκης, ο επονομαζόμενος Παλαμάς.