Χειροτονίες
υπό …πίεσι!
του αρχιμ. Δανιήλ Αεράκη
Διαδόθηκε , ότι δεν θα διορίζη πλέον το Κράτος εφημερίους, και έσπευσαν μερικοί Μητροπολίτες να χειροτονήσουν κυριολεκτικά «σωρηδόν» πρόσωπα ποικίλα. Λέγεται, ότι δυο από τους νεωτέρους (κατά την ενθρόνισι) επίσκοποι, μέσα σε τέσσερις μήνες χειροτόνησαν είκοσι νέους κληρικούς!
Ξένον και παράδοξον! Υπήρχαν, λοιπόν, στην περιοχή τους τόσα πρόσωπα με ουσιαστικά προσόντα, με θεολογική κατάρτισι, με πνευματική καλλιέργεια, με αγιοπνευματική πορεία, με ταπείνωσι και προσοχή βίου; Αν υπήρχαν, εύγε στους επισκόπους, που τα ανακάλυψαν και τα χειροτόνησαν.
• Υπάρχουν-λένε- εφημεριακά κενά! Σύμφωνοι. Γι’ αυτό, λοιπόν, θα σπεύδουμε προς χειροτονία του οποιουδήποτε; Καμμιά επισκοπή δεν έχει ανάγκη πρεσβυτέρων, όση ανάγκη είχε η πρώτη Εκκλησία. Και όμως, παραγγέλλει ο απόστολος Παύλος στον επίσκοπο και συνεργό του Τιμόθεο: «Χείρας ταχέως μηδενί επιτίθει» (Α΄Τιμ.ε΄22).
• Υπάρχει θέμα κληρικών, αλλ΄αυτό δεν είναι ποσοτικό∙ είναι ποιοτικό. Η ποσότητα οφείλει να περνάη από το φιλτράρισμα της ποιότητας. Μέτρο παρουσίας κληρικών δεν είναι τα εφημεριακά κενά, αλλ’ η πνευματική καταλληλότητα. Με κενούς θα γεμίζουμε τα κενά;
• Συνήλθε εκτάκτως την 17 Ιανουαρίου η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ποιο το έκτακτο; Το ότι το Κράτος, εν όψει περιορισμού των δημοσίων δαπανών, ενδέχεται να περιορίση και τον αριθμό νέων κληρικών!
• Υπάρχουν βέβαια Μητροπόλεις, κυρίως παραμεθόριες, που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την απουσία εφημερίων σε μικρά χωριά. Όμως υπάρχουν και Μητροπόλεις αστικών περιοχών με πληθώρα εφημερίων, και μάλιστα νεαρών αγάμων (επικινδύνως παρόντων!).
Αλλά για την Εκκλησία σήμερα έκτακτο γεγονός είναι όχι τόσο η απουσία εφημερίων, αλλ’ η …παρουσία ακαταλλήλων κληρικών!
• Τι θα γίνη με τόσους νεαρούς αναιδείς και προκλητικούς, που περιφέρονται με ράσα (με όσα και όποια θέλουν);
• Τι θα γίνη με κληρικούς, που χειροτονήθηκαν για χωριά της Πελοποννήσου π.χ. και πηγαίνουν μόνο το πρωΐ της Κυριακής, ενώ όλη τη βδομάδα γυρίζουν στην Αθήνα, ή χειροτονήθηκαν για χωριά της Μακεδονίας και περνούν όλη τη βδομάδα στη Θεσσαλονίκη, και, μόνο την Κυριακή το πρωΐ με τα πολυτελείας αυτοκίνητά τους εμφανίζονται στο χωριό τους;
• Ποιος δημόσιος υπάλληλος πληρώνεται για να δουλεύη τέσσερις ώρες τη βδομάδα; (φυσικά υπάρχουν και οι τίμιοι κληρικοί, και πολλοί μάλιστα που η ποιμαντική τους μέριμνα είναι σχεδόν επί 24ώρου βάσεως).
• Τι θα γίνη και με τους Μητροπολίτες εκείνους, που καμμιά αναστολή δεν διαθέτουν στο να χειροτονούν τον οποιονδήποτε;
Ο μακαριστός επίσκοπος Αυγουστίνος (Καντιώτης), όταν εγκαταστάθηκε επίσκοπος το 1967, βρήκε εβδομήντα εφημεριακά κενά. Η απάντησίς του στις πιέσεις να προβή σε μαζικές χειροτονίες, ήταν: «Καλύτερα λαχτάρα ιερέως, παρά αηδία ιερέως»!
Και άλλος επίσκοπος, παλαιότερος, κοιμηθείς προ πεντηκονταετίας, όταν ρωτήθηκε γιατί κλαίει στο κρεββάτι του πόνου, απάντησε: «Δεν ξέρω για ποια από τις χειροτονίες μου με τιμωρεί ο Θεός»!
Περιοδικό «ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΑΠΤΙΣΤΗΣ» Φεβρουάριος 2011 τ.551
Πολύ καλό το κείμενο και θίγει ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς ελπίσουμε ότι η "Διοικούσα εκκλησία" θα δει
όλες τις παραμέτρους, όπυ χρειάζεται θα κάνει το δκό της "Καλλικράτη" και θα περιμαζέψει τους αργοσχόλους και καλοπερασάκηδες!!
Μερικές φορές η συμπεριφορά κληρικών είναι προκλητική όντως, με νάζια και καμώματα και θηλυπρεπή τόνο φωνής. Δε σκέφτονται τον κατασκανδαλισμό του λαού μερικοί - μερικοί; Ο κόσμος, κακώς, έχει συνδέσει την κατάσταση που ο μακαριστός Χριστόδουλος περιέγραψε ως "κουσούρι" με τον κλήρο και τις χειροτονίες κληρικών. Εκεί καταντήσαμε, από μια μειοψηφία. Στώμεν καλώς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚληρικοί πραγματοποιούν εκτός ωραρίου υπερωρίες, όπου κυριαρχεί ζήλος, διαμάχη, ως και φιλονικίες ποιος κληρικός πρώτος θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες του λαού. Μπορεί οποιοσδήποτε να το διαπιστώσει στα κοιμητήρια μεγαλουπόλεων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜερικοί από τους νέους κληρικούς, είναι πνευματικοπαίδια των επισκόπων επί έτη, άρα γνωστής πίστεως κ.λπ. Το ζήτημα όμως ορθά τίθεται διότι είναι γενικότερο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι αξιότεροι μορφωμένοι θεολογικώς πιστοί, ηθικοί, αφιλοχρήματοι, δεν προσέρχονται στον κλήρο αφήνοντας πεδίο για αναξιότερους. Εκλεκτές ψυχές «δραπετεύουν» στην έρημο του μοναχισμού επιτρέποντας σε κακοποιά στοιχεία να παρεισφρύσουν στον κλήρο. Είναι διαδεδομένη αντίληψη του λαού «ο του βίου ναυαγός του υψίστου λειτουργός». Φταίει και η υποχρεωτική αγαμία που προϋποτίθεται για εξέλιξη σε υψηλά αξιώματα. Η Διοικούσα Εκκλησία δεν απαιτεί την τήρηση προϋποθέσεων και ΔΕΝ ελέγχει: Προ 4-5 ημερών συνελήφθη σπουδαστής ιερατικής σχολής 25 ετών που επρόκειτο να χειροτονηθεί, για διακίνηση υλικού παιδικής πορνογραφίας!
«Χείρας ταχέως μηδενί επιτίθει» (Α’ Τι. 5,22).
«Ορίζομεν μηδείς να χειροτονήται πρεσβύτερος προς των τριάκοντα ετών. Μηδείς διάκονος προ των είκοσι πέντε ετών» (Πηδάλιον, ΙΔ΄ΙΕ΄Κανόνας της ΣΤ Οικ.Συνόδου).
«Προσοχή εις τας χειροτονίας σας, ώ επίσκοποι... Για να γίνη κανείς κληρικός, ουδεμία βάσανος, ουδεμία δοκιμασία!. Αρκεί να θελήση ο πρώτος τυχών και αμέσως θα βρεθούν οι επίσκοποι έτοιμοι προς χειροτονίαν. Ώ σεις επίσκοποι οι χειροτονούντες αναξίους, είσθε φονείς, εκχέοντες αίματα, οι σφάζοντες ψυχάς υπέρ ών Χριστός απέθανε. Δια να μην φέρετε την ευθύνην των φόνων μυριάδων Χριστιανών, εστέ προσεκτικοί στις χειροτονίες σας». Αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος.
«Τις μοι δώσει τη κεφαλή μου ύδωρ και τοις οφθαλμοίς μου πηγήν δακρύων; Ου πόλεως πενθώ καταστροφήν αλλά ψυχής ιεράς ερήμωσιν και ναού χριστοφόρου καθαίρεσιν και αφανισμόν» Ιερός Χρυσόστομος, με αφορμή παρεκτροπή του νεαρού Θεοδώρου, που εξέπεσε της μοναχικής πολιτείας «εξ αφορμής Ερμιόνης τινος».
«Ιεράρχαι και τώρα και εις το παρελθόν με τας αβασανίστους χειροτονίας νεαρών, επλημμύρισαν την Ελλάδα με κληρικούς εκ των οποίων άλλοι επέταξαν τα ράσα… άλλοι δε φέροντες τα ράσα έγιναν δημιουργοί σκανδάλων που συνετάραξαν ολοκλήρους επαρχίας» «Τα κατσουλάκια των μητροπολιτικών αυλών έγιναν νύμφαι, εφόρεσαν στολάς διακόνων, πρεσβυτέρων, αρχιμανδριτών. Και φωτιά μεγάλη ήναψε ο διάβολος από τοιαύτας ακαίρους, αψυχολογήτους και αντικανονικάς χειροτονίας». π.Αυγουστίνος Καντιώτης.
«Αποθανών αρχιεπίσκοπος Αθηνών, επισκεφθείς σπουδαστάς της Ιεράς Επιστήμης, αντί να τους είπη ολίγας λέξεις περί της αποστολής των εν τω συγχρόνω κόσμω, αποστολής ήτις απαιτεί άκραν αυταπάρνησιν, (και δι΄αυτό ο δυνάμενος χωρείν εις το στάδιον των ιερών αγώνων της Πίστεως, χωρείτω) ούτος ελησμόνησε ταύτα και στραφείς προς τους σπουδαστάς έκαμε την προτροπήν: Να περιβληθούν όλοι το ράσον και να γίνουν κληρικοί, κληρικοί έγγαμοι. Και ισχυρόν επιχείρημα, όπερ μετεχειρίσθη δια να τους προσελκύση εις το ιερατείον, ποίον νομίζετε ότι ήτο; Ήτο ότι:
ΑπάντησηΔιαγραφή«το πετραχήλι είναι βρύση» η οποία συνεχώς τρέχει χρυσίον και αργύριον !
Ιδού με ποίαν γλώσσαν ομιλούν σήμερον εκείνοι οι οποίοι λέγουν ότι αντιπροσωπεύουν τον ακτήμονα Ιησούν. Πού σήμερον το πνεύμα της αυταπαρνήσεως την αλιέων της Γαλιλαίας; Δυστυχώς και εν αυτή τη ιερά περιοχή της θρησκείας του Ιησού, ο δαίμων της άκρας ιδιοτελείας βασιλεύει»
π.Αυγουστίνος (Καντιώτης)- "Ακολούθει μοι", σελ 84-85.
"Αθλία είναι η σύγχρονος εκκλησιαστική μας κατάστασις. Τελετουργοί μυστηρίων άπαντες! Επαγγελματίαι του επιτραχηλίου και ωμοφορίου πολλοί. Εκμεταλλευταί των ιερών και των οσίων. Χριστέμποροι που μοσχοπουλούν τον Χριστόν. Αλλά ποιμένες, που να έχουν τα γνωρίσματα του Καλού Ποιμένος πόσοι; (π.Αυγουστίνος Καντιώτης "Ακολούθοι μοι σελ. 377).
ΑπάντησηΔιαγραφή"Αγνίσθητι, περιτμήθητι, περιελού το από γενέσεως κάλυμμα. Μετά τούτο δίδαξον εν τω ιερώ, τους θεοκαπήλους απέλασον. λιθάσθητι, αν τούτο δέη παθείν" Γρηγόριος Ναζιανζηνός (P.G. Migne 36,332-333).