Πρότυπες Θεσσαλικὲς Ἐκδόσεις ● Λαυρέντιος Ντετζιόρτζιο
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ 6, Τ.Θ. 135, 421 00 ΤΡΙΚΑΛΑ • ΤΗΛ. 2431-029897, -029887, FAX 2431-029897
e-mail: info@degiorgio.gr
Ἁγία Ὀρθοδοξία καὶ παπικὴ Οὐνία
Οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας
καὶ ὁ οἰκουµενιστὴς κ. Βαρθολοµαῖος
Παναγιώτης Σηµάτης (θεολόγος), «Ἡ Πατερικὴ στάση στοὺς θεολογικοὺς διαλόγους καὶ ὁ Οἰκουµενικὸς Πατριάρχης Βαρθολοµαῖος», Πρότυπες Θεσσαλικὲς Ἐκδόσεις, Τρίκαλα-Ἀθήνα 2008 • Σχῆµα: 130x205 χιλ. • Σελίδες: 288 • Τιµὴ: 8,00 εὐρώ • ISBN: 978-960-6683-23-7
Εἶναι γνωστὲς οἱ συνθῆκες κάτω ἀπὸ τὶς ὁποῖες ἐγκαταλείφθηκε ἡ Πατερική γραµµή, στὶς σχέσεις µας µὲ τοὺς ἑτερόδοξους, καὶ ξεστράτισε τὸν προηγούµενο αἰῶνα µὲ εὐθύνη τοῦ ἐµπερίστατου Οἰκουµενικοῦ Πατριαρχείου. Καὶ ἐνῶ ὁ βηµατισµὸς τῶν προηγούµενων Πατριαρχῶν πρὸς τὸν Οἰκουµενισµὸ καὶ τὴν ἐξουσιαστικὴ βουλιµία τοῦ Πάπα εἶχε καὶ διαλείµµατα, γιατὶ ἐλάµβανε ὑπ’ ὄψιν τὶς ἀντιδράσεις τῶν πιστῶν, τώρα πλέον τὰ βήµατα ἔγιναν ταχύτατοι διασκελισµοί, ὅπως αὐτὸ ἀποδεικνύεται ἀπὸ συγκεκριµένες ἐνέργειες τοῦ Οἰκουµενικοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολοµαίου, ἀφοῦ καὶ οἱ ἡγέτες τῶν ἄλλων Ἐκκλησιῶν, ποὺ προέβαλλαν ἕως τότε σθεναρὰ ἀντίσταση, συνθηκολόγησαν.
Αὐτὲς οἱ ἐνέργειες ὁδήγησαν ἀνεπαισθήτως στὴν υἱοθέτηση καὶ ὑλοποίηση µιᾶς οἰκουµενιστικοῦ καὶ οὐνιτικοῦ τύπου θεολογίας —ὅπως φαίνεται καὶ διὰ γυµνοῦ ὀφθαλµοῦ, ἀπὸ τὴν ἁπλὴ ἀνάγνωση τῶν παρατιθεµένων στὸ βιβλίο πατερικῶν κειµένων— ἀφοῦ καταστρατηγοῦνται µεθοδικὰ ἕως καταργήσεως ἀποστολικὰ παραγγέλµατα, δόγµατα καὶ Ἱεροὶ Κανόνες, καὶ ὄχι µόνο «κατ’ οἰκονοµίαν», παρὰ τὶς συχνὲς διαβεβαιώσεις τοῦ Πατριάρχη, ὅτι «οὐδὲν θυσιάζοµεν καὶ οὐδὲν ἀπεµπολοῦµεν», ὁ ὁποῖος στηρίζει τὰ ἀντιπατερικὰ ἀνοίγµατά του πρὸς τὸ Βατικανὸ καὶ στὸ ἀναπόδεικτο ἐπιχείρηµα ὅτι οἱ αἱρετικοὶ ἔχουν εἰλικρίνεια!
Οἱ Πατέρες, ὅµως, ὁµόφωνα καὶ διαχρονικὰ διαφορετικὴ στάση ἐκράτησαν πρὸς τοὺς αἱρετικοὺς καὶ εἶχαν καθαρὰ καὶ ἁγιοπνευµατικὰ κριτήρια γιὰ νὰ ἐλέγξουν τὴν εἰλικρίνειά τους. Ἀπαιτοῦσαν ἔλεγχο καὶ ὄχι ἀνοχὴ τῶν «αἱρετικῶν ἀναπλασµάτων», ἀποκάλυψη τῆς αἱρετικῆς «πονηρίας καὶ δολιότητος» καὶ ὄχι συγκάλυψη, ἀντίσταση σθεναρὴ καὶ ἀποστροφὴ τῆς αἱρέσεως, «παραίτηση» ἀπὸ τοὺς ἑτερόδοξους µετὰ εὔλογο χρονικὸ διάστηµα, κατὰ τὴν Παύλεια προτροπὴ «αἱρετικὸν ἄνθρωπον µετὰ µίαν καὶ δευτέραν νουθεσίαν παραιτοῦ». Καὶ εἶναι σὲ αὐτὸ κυρίως τὸ ἀποστολικὸ χωρίο καὶ τὴν κακοποίησή του ἀπὸ τὸν Πατριάρχη, ποὺ ἐπικεντρώνεται ἡ ἔρευνα τοῦ συγγραφέα.
Εἶναι ἀνάγκη νὰ τονιστεῖ ἐδῶ, ὅτι ἡ ἐκκλησιαστικὴ στάση δὲν ἀποκλείει τὴν ἀγάπη πρὸς τοὺς ἀνθρώπους ποὺ εὑρίσκονται ἑκόντες-ἄκοντες στὶς αἱρετικὲς «ἐκκλησίες». Ἀντίθετα, ἡ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἑτερόδοξους ἔχει νόηµα, ὅταν βοηθοῦνται νὰ κατανοήσουν τὴν πλάνη τους καὶ ὄχι νὰ ἀφήνονται νὰ ἐφησυχάζουν µὲ τοὺς ἐναγκαλισµοὺς καὶ τὶς συµπροσευχὲς καὶ µὲ τὴν παραδοχὴ ἐκ µέρους τῶν ὀρθοδόξων ὅτι κι ἐκεῖνοι ἀποτελοῦν «ἐκκλησία». Γιατὶ ἔτσι δίνεται ἡ εὐκαιρία στοὺς ἡγέτες τους ἀπροκάλυπτα νὰ ἐργάζονται γιὰ τὴν ἐφαρµογὴ τῶν αἱρετικῶν στόχων τους.
Σηµειώνει χαρακτηριστικὰ στὸν πρόλογό του ὁ συγγραφέας: «Στὰ κείµενα τῶν Πατέρων ὑπάρχει ἀπέραντος σεβασµὸς στὶς Ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ καὶ τοὺς Ἱ. Κανόνες, σαφὴς καὶ σταθερὴ ὁµολογία Πίστεως καί, ὡς ἐκ τούτου, ἡ πρὸς τοὺς αἱρετικοὺς στάση καὶ οἱ ἐνέργειες δὲν µποροῦν παρὰ νὰ ἀποπνέουν ἀληθινὴ ἀγάπη Χριστοῦ. Αὐτὴ ἡ ἀγάπη παίρνει ἀποφάσεις καὶ προβαίνει σὲ πράξεις, ποὺ προκαλοῦν πολλὲς φορὲς πόνο, ὅπως κάποια σωτήρια χειρουργικὴ ἐπέµβαση, καὶ στὸν ἀσθενῆ καὶ στὸν συµπονοῦντα γιατρό, ὅπως τοῦτο διακρίνεται καὶ στὴ φρασεολογία τῶν ἀποφάσεων τῶν Πατέρων, στὴν ὁποία ἀποτυπώνεται ὅλο τους τὸ ἐνδιαφέρον καὶ ἡ φροντίδα, ἔστω κι ἂν πολλὲς φορές (κυρίως ὅταν ἀπευθύνεται στοὺς ἀρχηγοὺς τῶν αἱρέσεων) θὰ µποροῦσε νὰ χαρακτηριστεῖ –µὲ τὰ σηµερινὰ δεδοµένα– ὡς αὐστηρὴ ἢ καὶ ὑβριστική.
»Οἱ Πατέρες, ὅµως, καὶ µ’ αὐτὴ τὴ φαινοµενικὴ αὐστηρότητα, σκοπὸ εἶχαν νὰ περιγράψουν τὴν ἐπικινδυνότητα τοῦ αἱρεσιάρχη καὶ τῶν σκληρῶν αἱρετικῶν, νὰ τοὺς φέρουν σὲ συναίσθηση καὶ σωτηρία καὶ ταυτόχρονα νὰ προφυλάξουν τὸν πιστὸ ἀπὸ τὸν µολυσµατικὸ «ἰὸ» τῆς αἱρέσεως. Δὲν ἀποκοίµιζαν οἱ Πατέρες µὲ ἀγαπολογίες τοὺς αἱρετικοὺς καὶ τοὺς πιστούς, οὔτε ἀπέδιδαν στοὺς αἱρετικοὺς χαρακτηρισµοὺς ποὺ ταίριαζαν σὲ Ἁγίους καὶ στὸν ἴδιο τὸν Χριστό».
Ἀσφαλῶς, αὐτὴ ἡ στάση δὲν κλείνει τὴν πόρτα τοῦ Διαλόγου. Κλείνει µόνο τὴν πόρτα τῶν αὐθαίρετων καὶ καινοτόµων πρωτοβουλιῶν καὶ ἀνοίγει θεαρέστως τὸν δρόµο τῆς ἐντάξεως τῶν ἑτεροδόξων στὴν ΜΙΑ Ἐκκλησία «ἐξ ἧς ἀπεκόπησαν», ἀφοῦ φανερώνει ὑπακοὴ στὶς Ἐντολὲς τοῦ Εὐαγγελίου καὶ καλεῖ σὲ ἔντιµη ἀντιµετώπιση τῶν Διαλόγων.
Ἡ ἀδιάκριτη, ἀδόκιµη καὶ κατὰ παράβαση τῶν Ἱερῶν Κανόνων ἀντιµετώπιση τῶν ἑτεροδόξων κατὰ τὶς τελευταῖες δεκαετίες, συνιστᾶ εἰσαγωγὴ ἰδεολογήµατος ξένου πρὸς τὴν Πατερικὴ Παράδοση καὶ ἐλέγχεται ὡς ὑποβολὴ τῶν ἑτεροδόξων µέσω τῶν σπουδασάντων θεολόγων σὲ παπικὰ καὶ προτεσταντικὰ πανεπιστήµια. Αὐτὸ τὸ ἰδεολόγηµα, πὼς δηλαδὴ πέρασε πιὰ ὁ καιρὸς τῆς ἀντιρρητικῆς ἀπολογητικῆς, πὼς σήµερα χρειάζεται ἀνοχὴ καὶ προσπάθεια συνδιαλλαγῆς µετὰ τῶν ἑτερόδοξων, κανένα στήριγµα δὲν εὑρίσκει στὴν Πατερικὴ θεολογία καὶ ποιµαντικὴ πρακτική, ἀντίθετα εὐνοεῖ τὴν γέννηση ἑνὸς ἀλλόκοτου µορφώµατος ποὺ δὲν εἶναι ἡ Ἐκκλησία τῶν Οἰκουµενικῶν Συνόδων. Ἀποτελεῖ τὸν δούρειο ἵππο τῶν οἰκουµενιστῶν γιὰ τὴν ἅλωση τῆς Ὀρθοδοξίας.
Καὶ ὁ συγγραφέας ἐπιλέγει: «Ἔχουµε... σήµερα καὶ τὸ θλιβερὸ προνόµιο νὰ διαπιστώνουµε, πὼς διανύουµε µιὰ ἐποχὴ ποὺ συγκρίνεται µὲ παρόµοιες ἐποχὲς τοῦ παρελθόντος, κατὰ τὶς ὁποῖες ὀρθόδοξοι ἡγέτες ὑποχωροῦσαν ἐξ ἀνάγκης ἢ ἀδυναµίας σὲ θέµατα Πίστεως καὶ συσσώρευαν πολλὰ δεινὰ στὸ σῶµα τῆς Ἐκκλησίας.
»Ὅσο, λοιπόν, κι ἂν σέβεται κανεὶς τὸ Πατριαρχεῖο καὶ τὴν ἱστορία του, ἢ µᾶλλον ὅποιος σέβεται σωστὰ τὴν ἱστορία του, δὲν µπορεῖ νὰ ἐθελοτυφλεῖ καὶ χάριν ἑνὸς ἄκριτου σεβασµοῦ νὰ ἀρνεῖται τὴν πραγµατικότητα ποὺ ὅλους σκανδαλίζει καὶ θλίβει βαθύτατα: πὼς δηλαδή, ἀντὶ ὁ Πατριάρχης καὶ τὸ Πατριαρχεῖο νὰ στέκονται φρουροὶ τῶν Παραδόσεων, προωθοῦν µία διαδικασία Διαλόγου, ποὺ εἶναι ἀλλότρια τῆς πατερικῆς γραµµῆς καὶ ἔτσι, οὐσιαστικὰ πρωτοστατοῦν στὴν παράδοση τοῦ σώµατος τῆς Ἐκκλησίας στὴν Παπικὴ ἐξουσιαστικὴ βουλιµία ἢ τὸ ἀφήνουν νὰ ταπεινώνεται καὶ προοδευτικὰ νὰ ἐξοµοιώνεται µὲ τὶς αἱρετικὲς ὁµάδες τοῦ Παγκοσµίου Συµβουλίου Ἐκκλησιῶν. Στὸ πλαίσιο αὐτὸ ἐξηγεῖται καὶ ἡ παρερµηνεία ἑνὸς Παύλειου ρητοῦ ἀπὸ τὸν Οἰκουµενικὸ Πατριάρχη.
»Εἶναι, βέβαια, γνωστὴ ἡ κριτικὴ ποὺ ἔχουν δεχθεῖ αὐτὲς οἱ θέσεις καὶ ἐνέργειες τοῦ Πατριάρχη, στὴν προσπάθειά του νὰ δικαιολογήσει καὶ νὰ προωθήσει τὴν περαιτέρω ἐµπλοκὴ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στοὺς ἀδιέξοδους καὶ ἀποτυχηµένους Θεολογικοὺς Διαλόγους, ὅπως καὶ ἡ κριτικὴ ποὺ ἔχει ἀσκηθεῖ στὶς παρεπόµενες ἀντικανονικὲς ἐνέργειές του, δηλαδή, συµπροσευχὲς ἀκόµα καὶ µὲ εἰδωλολάτρες ἢ τὴν ἀποδοχὴ τῆς «συµµετοχῆς» τοῦ Πάπα µετὰ ἢ χωρὶς καρδιναλίων σὲ ὀρθόδοξες Θ. Λειτουργίες καὶ ἀντίστοιχα τοῦ Πατριάρχη σὲ παπικές».
Τέλος, ἀξιοσηµείωτο εἶναι, πὼς ἐνῶ ὁ Πατριάρχης καὶ οἱ σὺν αὐτῷ διεξάγουν τὸν Διάλογο µὲ τοὺς ἑτερόδοξους χρόνια, ἀποφεύγουν ὡστόσο συστηµατικὰ νὰ διαλεχθοῦν µὲ τοὺς ὁµόδοξους ἀδελφούς τους, ἂν καὶ παρακαλοῦνται. Ἀρκοῦνται νὰ ὑποτιµοῦν τὰ µὴ ὑπερέχοντα µέλη τοῦ σώµατος τῆς Ἐκκλησίας καὶ νὰ ὑβρίζουν ὡς φονταµενταλιστὲς καὶ ταλιµπὰν, ὅσους ἐκφράζουν τὴν ὅποια γνώµη.
Γιατί, ἀλήθεια, αὐτὴ ἡ µακροχρόνια ὑποµονὴ πρὸς τοὺς ἑτερόδοξους καὶ ὁ ἐκνευρισµός, ἡ ἀπαξίωση καὶ οἱ ὕβρεις πρὸς τοὺς ὀρθόδοξους;
Το βιβλίο μπορείτε να το παραγγείλετε από τις Προτυπες Θεσσαλικές εκδόσεις τηλ.2431029897 Τρίκαλα, www.degiorgio.gr
Πολύ καλό το blog, συγχαρητήρια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε την ευκαιρία της παρουσίασης του πολύ καλού βιβλίου του κ. Π. Σημάτη για την Ορθοδοξία και την Ουνία και σχετικά με τους "αιρετικούς", καλόν είναι να θυμηθούμε τα λόγια ενός αγίου της Εκκλησίας μας, του αγίου Σιλουανού, σχετικά με την καταδίκη των "αιρετικών":
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι ενδιαφέρουσα η άποψη που έχει ο άγιος Σιλουανός για την μοίρα των αιρετικών. Σε ιστορίες από την ζωή του, όπως τις έχει εκδώσει ο πατέρας Σωφρόνιος, αναφέρεται στην γνώμη κάποιου πατέρα Κασσιανού, ο οποίος συνήθιζε να λέει ότι όλοι οι αιρετικοί θα χαθούν. Ο άγιος Σιλουανός παρουσιάζεται να έχει απαντήσει πάνω σ' αυτό: «Δεν το ξέρω αυτό, αλλά πιστεύω μόνο στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Σ' αυτήν βρίσκεται η χαρά της σωτηρίας με την χριστοειδή ταπείνωση». Αυτή η θέση είναι πάρα πολύ σημαντική. Διαφέρει ριζικά από το ζηλωτικό πνεύμα που χαρακτηρίζει πολλούς μοναχούς, ακόμη και στο ίδιο το Άγιον Όρος, και εκφράζει μια ορισμένη θεολογική θέση όσον αφορά το λεπτό θέμα των ορίων της Εκκλησίας, παρόμοια με αυτήν που παίρνουν οι σύγχρονοι ορθόδοξοι θεολόγοι, σύμφωνα με την οποία το μόνο πράγμα που μπορούμε, ως ορθόδοξοι, με σιγουριά να πούμε, σχετικά με αυτούς που βρίσκονται έξω από την Εκκλησία, είναι ότι είμαστε σίγουροι για τη σωτηρία που προσφέρεται μέσα στην Εκκλησία, αποφεύγοντας έτσι να καταδικάσουμε οποιονδήποτε άλλον και αφήνοντας τον Θεό να κρίνει τελικά τους πάντες, και μαζί μ' αυτούς κι εμάς. Αυτό βέβαια δεν μας αποτρέπει από το να προβούμε σε έλεγχο και κριτικές, αλλά καλόν είναι να αποφεύγονται οι βαρύγδουπες καταδίκες.
Αιρετικός
Το βιβλίο ανταποκρίνεται στο παλμό της εποχής μας. Δεν ξεχνούμε όμως πως ο Πατρών έκανε ό,τι μπορούσε για να ματαιώσει την παρουσίαση του Βιβλίου διότι του χάλούσε την όλη φιέστα υποδοχής του Πατριάρχη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ πιό πάνω "αιρετικός" σχολιαστής, όπως ο ίδιος υπογράφεραι, υιοθετεί την κακόδοξη άποψη του μοναχού Σιλουανού, που το λατινίσαν Πατριαρχείο ανακήρυξε "άγιο", δεν ξέρει αν οι αιρετικοί θα χαθούν, δηλ. αν θα κολασθούν! Λέτε να πάνε στον Παράδεισο; Κατά τον "αιρετικό" σχολιαστή ή τον "νεοφανή άγιο" Σιλουανό των ψευδοορθοδόξων, μπορεί να πάνε και στον Παράδεισο! Σαν δεν ντρεπόμαστε, Αργείοι!...
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν οι καλόδοξοι σχολιαστές δεν θέλουν να κατανοήσουν κάποια πράγματα, τι να κάνουμε; Δυστυχώς, μυαλά δεν πωλούνται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑιρετικός
Να και μια άλλη κακόδοξη άποψη του αββά Ποιμένα, που δεν ξέρω ποιό λατινίσαν Πατριαρχείο τον κήρυξε άγιο:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ερώτησαν μερικοί πατέρες τον αββά Ποιμένα: Εάν ιδούμε έναν αδελφό που αμαρτάνη, θεωρείς σωστό να τον ελέγξουμε;
Τους λέγει ο Γέρων: Εγώ πάντως, εάν χρειασθή να περάσω από εκεί και τον ιδώ να αμαρτάνη, προσπερνώ και δεν τον ελέγχω"
(Από το Γεροντικό, ΕΠΕ-Φ 1, 579).
Αιρετικός