Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2009

Πρό­τυ­πες Θεσ­σα­λι­κὲς Ἐκ­δό­σεις Λαυ­ρέν­τιος Ντετ­ζι­όρ­τζιο

Α­ΡΙ­ΣΤΟ­ΦΑ­ΝΟΥΣ 6, Τ.Θ. 135, 421 00 ΤΡΙ­ΚΑ­ΛΑ • ΤΗΛ. 2431-029897, -029887, F­AX 2431-029897
e-mail: info@degiorgio.gr

γία ρθοδοξία κα παπικ Ονία

Ο γιοι Πατέρες τς ρθοδόξου κκλησίας
κα οκουµενιστς κ. Βαρθολοµαος

Πα­να­γι­ώ­της Ση­µά­της (θε­ο­λό­γος), « Πα­τε­ρι­κ στά­ση στος θε­ο­λο­γι­κος δι­α­λό­γους κα Ο­κου­µε­νι­κς Πα­τριά­ρχης Βαρ­θο­λο­µα­ος», Πρό­τυ­πες Θεσ­σα­λι­κς κ­δό­σεις, Τρί­κα­λα-­θή­να 2008 • Σχ­µα: 130x205 χιλ. • Σε­λί­δες: 288 • Τι­µ: 8,00 ε­ρώ • ISBN: 978-960-6683-23-7

Εἶ­ναι γνω­στς ο συν­θ­κες κά­τω ­π τς ­πο­ες γκαταλείφθηκε Πα­τε­ρι­κή γραµ­µή, στς σχέ­σεις µας µ τος ­τε­ρό­δο­ξους, κα ξε­στρά­τι­σε τν προ­η­γού­µε­νο α­­να µ ε­θύ­νη το µ­πε­ρί­στα­του Ο­κου­µε­νι­κο Πα­τρι­αρ­χεί­ου. Κα ­ν βη­µα­τι­σµς τν προ­η­γού­µε­νων Πα­τρια­ρχν πρς τν Ο­κου­µε­νι­σµ κα τν ­ξου­σι­αστι­κ βου­λι­µί­α το Πά­πα ε­χε κα δι­α­λείµ­µα­τα, γιατ ­λάµ­βα­νε ­π­ψιν τς ν­τι­δρά­σεις τν πι­στν, τώ­ρα πλέ­ον τ βή­µα­τα ­γι­ναν τα­χύ­τα­τοι δι­α­σκε­λι­σµοί, ­πως α­τ ­πο­δει­κνύ­ε­ται ­π συγ­κε­κρι­µέ­νες ­νέρ­γει­ες το Ο­κου­µε­νι­κο Πα­τριά­ρχου κ. Βαρ­θο­λο­µαί­ου, ­φο κα ο ­γέ­τες τν λ­λων κ­κλη­σι­ν, πο προ­έ­βαλ­λαν ως τό­τε σθε­να­ρ ν­τί­στα­ση, συν­θη­κο­λό­γη­σαν.

Α­τς ο ­νέρ­γει­ες ­δή­γη­σαν ­νε­παι­σθή­τως στν υ­ο­θέ­τη­ση κα ­λο­ποί­η­ση µις ο­κου­µε­νι­στι­κο κα ο­νι­τι­κο τύ­που θε­ο­λο­γί­ας­πως φαί­νε­ται κα δι γυ­µνο ­φθαλ­µο, ­π τν ­πλ ­νά­γνω­ση τν πα­ρα­τι­θε­µέ­νων στ βιβλίο πα­τε­ρι­κν κει­µέ­νων­φο κα­τα­στρα­τη­γον­ται µε­θο­δι­κ ­ως κα­ταρ­γή­σε­ως ­πο­στο­λι­κ πα­ραγ­γέλ­µα­τα, δόγ­µα­τα κα ερο Κα­νό­νες, κα ­χι µό­νο «κα­το­κο­νο­µί­αν», πα­ρ τς συ­χνς δι­α­βε­βαι­ώ­σεις το Πα­τριά­ρχη, ­τι «ο­δν θυ­σι­ά­ζο­µεν κα ο­δν ­πεµ­πο­λο­µεν», ­πο­ος στη­ρί­ζει τ ν­τι­πα­τε­ρι­κ ­νοίγ­µα­τά του πρς τ Βα­τι­κα­ν κα στ ­να­πό­δει­κτο ­πι­χεί­ρη­µα ­τι ο α­ρε­τι­κο ­χουν ε­λι­κρί­νεια!

Ο Πα­τέ­ρες, ­µως, ­µό­φω­να κα δι­α­χρο­νι­κ δι­αφο­ρε­τι­κ στά­ση ­κρά­τη­σαν πρς τος α­ρε­τι­κος κα ε­χαν κα­θα­ρ κα ­γι­ο­πνευ­µα­τι­κ κρι­τή­ρια γι ν ­λέγ­ξουν τν ε­λι­κρί­νειά τους. ­παι­το­σαν ­λεγ­χο κα ­χι ­νο­χ τν «α­ρε­τι­κν ­να­πλα­σµά­των», ­πο­κά­λυ­ψη τς α­ρε­τι­κς «πο­νη­ρί­ας κα δο­λι­ό­τη­τος» κα ­χι συγ­κά­λυ­ψη, ν­τί­στα­ση σθε­να­ρ κα ­πο­στρο­φ τς α­ρέ­σε­ως, «πα­ραί­τη­ση» ­π τος ­τε­ρό­δο­ξους µε­τ ε­λο­γο χρο­νι­κ δι­ά­στη­µα, κα­τ τν Παύ­λεια προ­τρο­π «α­ρε­τι­κν ν­θρω­πον µε­τ µί­αν κα δευ­τέ­ραν νου­θε­σί­αν πα­ραι­το». Κα εναι σ α­τ κυ­ρί­ως τ ­πο­στο­λι­κ χω­ρί­ο κα τν κα­κο­ποί­η­σή του ­π τν Πα­τριά­ρχη, πο ­πι­κεν­τρώ­νε­ται ­ρευ­να το συγ­γρα­φέ­α.

Εἶ­ναι ­νάγ­κη ν το­νι­στε ­δ, ­τι κ­κλη­σι­α­στι­κ στά­ση δν ­πο­κλεί­ει τν ­γά­πη πρς τος ν­θρώ­πους πο ε­ρί­σκον­ται ­κόν­τες-­κον­τες στς α­ρε­τι­κς «κ­κλη­σί­ες». ν­τί­θε­τα, ­γά­πη πρς τος ­τε­ρό­δο­ξους ­χει νό­η­µα, ­ταν βο­η­θονται ν κα­τα­νο­ή­σουν τν πλά­νη τους κα ­χι ν φήνονται ν ­φη­συ­χά­ζουν µ τος ­ναγ­κα­λι­σµος κα τς συµ­προ­σευ­χς κα µ τν πα­ρα­δο­χ κ µέ­ρους τν ρθοδόξων ­τι κι κενοι ­πο­τε­λον «κ­κλη­σί­α». Γιατ ­τσι δί­νε­ται ε­και­ρί­α στος ­γέ­τες τους ­προ­κά­λυ­πτα ν ρ­γά­ζον­ται γι τν ­φαρ­µο­γ τν αρετι­κν στό­χων τους.

Σηµειώνει χαρακτηριστικ στν πρόλογό του συγγραφέας: «Στ κεί­µε­να τν Πα­τέ­ρων ­πάρ­χει ­πέ­ραν­τος σε­βα­σµς στς ν­το­λς το Χρι­στο κα τος . Κα­νό­νες, σα­φς κα στα­θε­ρ ­µο­λο­γί­α Πί­στε­ως καί, ς κ τού­του, πρς τος α­ρε­τι­κος στά­ση κα ο ­νέρ­γει­ες δν µπο­ρον πα­ρ ν ­πο­πνέ­ουν ­λη­θι­ν ­γά­πη Χρι­στο. Α­τ ­γά­πη παίρ­νει ­πο­φά­σεις κα προ­βαί­νει σ πρά­ξεις, πο προ­κα­λον πολ­λς φο­ρς πό­νο, ­πως κά­ποι­α σω­τή­ρια χει­ρουρ­γι­κ ­πέµ­βα­ση, κα στν ­σθε­ν κα στν συµ­πο­νον­τα για­τρό, ­πως το­το δι­α­κρί­νε­ται κα στ φρα­σε­ο­λο­γί­α τν ­πο­φά­σε­ων τν Πα­τέ­ρων, στν ­ποί­α ­πο­τυ­πώ­νε­ται ­λο τους τ ν­δι­α­φέ­ρον κα φρον­τί­δα, ­στω κι ν πολ­λς φο­ρές (κυ­ρί­ως ­ταν ­πευ­θύ­νε­ται στος ρ­χη­γος τν α­ρέ­σε­ων) θ µπο­ρο­σε ν χα­ρα­κτη­ρι­στε –µ τ ση­µε­ρι­ν δε­δο­µέ­νας α­στη­ρ κα ­βρι­στι­κή.

»Ο Πα­τέ­ρες, ­µως, κα µ’ α­τ τ φαι­νο­µε­νι­κ α­στη­ρό­τη­τα, σκο­π ε­χαν ν πε­ρι­γρά­ψουν τν ­πι­κιν­δυ­νό­τη­τα το α­ρε­σιά­ρχη κα τν σκλη­ρν α­ρε­τι­κν, ν τος φέ­ρουν σ συ­ναί­σθη­ση κα σω­τη­ρί­α κα ταυ­τό­χρο­να ν προ­φυ­λά­ξουν τν πι­στ ­π τν µο­λυ­σµα­τι­κ «­» τς α­ρέ­σε­ως. Δν ­πο­κοί­µι­ζαν ο Πα­τέ­ρες µ ­γα­πο­λο­γί­ες τος α­ρε­τι­κος κα τος πι­στούς, ο­τε ­πέ­δι­δαν στος α­ρε­τι­κος χα­ρα­κτη­ρι­σµος πο ταί­ρια­ζαν σ ­γί­ους κα στν ­διο τν Χρι­στό».

Ἀ­σφα­λς, α­τ στά­ση δν κλεί­νει τν πόρ­τα το Δι­α­λό­γου. Κλείνει µό­νο τν πόρ­τα τν α­θαί­ρε­των κα και­νο­τό­µων πρω­το­βου­λι­ν κα ­νοί­γει θε­α­ρέ­στως τν δρό­µο τς ν­τά­ξε­ως τν ­τε­ρο­δό­ξων στν ΜΙΑ κ­κλη­σί­α «ξ ς ­πε­κό­πη­σαν», ­φο φα­νε­ρώ­νει ­πα­κο­ στς ν­το­λς το Ε­αγ­γε­λί­ου κα κα­λε σ ν­τι­µη ν­τι­µε­τώ­πι­ση τν Δι­α­λό­γων.

­δι­ά­κρι­τη, ­δό­κι­µη κα κα­τ πα­ρά­βα­ση τν ­ε­ρν Κα­νό­νων ν­τι­µε­τώ­πι­ση τν ­τε­ρο­δό­ξων κα­τ τς τε­λευ­τα­ες δε­κα­ε­τί­ες, συ­νι­στ ε­σα­γω­γ ­δε­ο­λο­γή­µα­τος ξέ­νου πρς τν Πα­τε­ρι­κ Πα­ρά­δο­ση κα ­λέγ­χε­ται ς ­πο­βο­λ τν ­τε­ρο­δό­ξων µέ­σω τν σπου­δα­σάν­των θε­ο­λό­γων σ πα­πι­κ κα προ­τε­σταν­τι­κ πα­νε­πι­στή­µια. Α­τ τ ­δε­ο­λό­γη­µα, πς δη­λα­δ πέ­ρα­σε πι και­ρς τς ν­τιρ­ρη­τι­κς ­πο­λο­γη­τι­κς, πς σή­µε­ρα χρει­ά­ζε­ται ­νο­χ κα προ­σπά­θεια συν­δι­αλ­λα­γς µε­τ τν ­τε­ρό­δο­ξων, κα­νέ­να στή­ριγ­µα δν ε­ρί­σκει στν Πα­τε­ρι­κ θε­ο­λο­γί­α κα ποι­µαν­τι­κ πρα­κτι­κή, ν­τί­θε­τα ε­νο­ε τν γέν­νη­ση ­νς λ­λό­κο­του µορ­φώ­µα­τος πο δν ε­ναι κ­κλη­σί­α τν Ο­κου­µε­νι­κν Συ­νό­δων. ­πο­τε­λε τν δού­ρει­ο π­πο τν ο­κου­µε­νι­στν γι τν ­λω­ση τς ρ­θο­δο­ξί­ας.

Κα συγγραφέας πιλέγει: «­χου­µε... σή­µε­ρα κα τ θλι­βε­ρ προ­νό­µιο ν δι­α­πι­στώ­νου­µε, πς δι­α­νύ­ου­µε µι ­πο­χ πο συγ­κρί­νε­ται µ πα­ρό­µοι­ες ­πο­χς το πα­ρελ­θόν­τος, κα­τ τς ­πο­ες ρ­θό­δο­ξοι ­γέ­τες ­πο­χω­ρο­σαν ξ ­νάγ­κης ­δυ­να­µί­ας σ θέ­µα­τα Πί­στε­ως κα συσ­σώ­ρευ­αν πολ­λ δει­ν στ σ­µα τς κ­κλη­σί­ας.

»­σο, λοι­πόν, κι ν σέ­βε­ται κα­νες τ Πα­τρι­αρ­χε­ο κα τν ­στο­ρί­α του, µλ­λον ­ποι­ος σέ­βε­ται σω­στ τν ­στο­ρί­α του, δν µπο­ρε ν ­θε­λο­τυ­φλε κα χά­ριν ­νς ­κρι­του σε­βα­σµο ν ρ­νε­ται τν πραγ­µα­τι­κό­τη­τα πο ­λους σκαν­δα­λί­ζει κα θλί­βει βα­θύ­τα­τα: πς δη­λα­δή, ν­τ Πα­τριά­ρχης κα τ Πα­τρι­αρ­χε­ο ν στέ­κον­ται φρου­ρο τν Πα­ρα­δό­σε­ων, προ­ω­θον µί­α δι­α­δι­κα­σί­α Δι­α­λό­γου, πο ε­ναι λ­λό­τρια τς πα­τε­ρι­κς γραµ­µς κα ­τσι, ο­σι­α­στι­κ πρω­το­στα­τον στν πα­ρά­δο­ση το σώ­µα­τος τς κ­κλη­σί­ας στν Πα­πι­κ ­ξου­σι­α­στι­κ βου­λι­µί­α τ ­φή­νουν ν τα­πει­νώ­νε­ται κα προ­ο­δευ­τι­κ ν ­ξο­µοι­ώ­νε­ται µ τς α­ρε­τι­κς ­µά­δες το Παγκοσµίου Συµβουλίου κκλησιν. Στ πλαί­σιο α­τ ­ξη­γε­ται κα πα­ρερ­µη­νεί­α ­νς Παύ­λει­ου ρη­το ­π τν Ο­κου­µε­νι­κ Πα­τριά­ρχη.

»Ε­ναι, βέ­βαι­α, γνω­στ κρι­τι­κ πο ­χουν δε­χθε α­τς ο θέ­σεις κα ­νέρ­γει­ες το Πα­τριά­ρχη, στν προ­σπά­θειά του ν δι­και­ο­λο­γή­σει κα ν προ­ω­θή­σει τν πε­ραι­τέ­ρω µ­πλο­κ τς ρ­θο­δό­ξου κ­κλη­σί­ας στος ­δι­έ­ξο­δους κα ­πο­τυ­χη­µέ­νους Θε­ο­λο­γι­κος Δι­α­λό­γους, ­πως κα κρι­τι­κ πο ­χει ­σκη­θε στς πα­ρε­πό­µε­νες ν­τι­κα­νο­νι­κς ­νέρ­γει­ές του, δη­λα­δή, συµ­προ­σευ­χς ­κό­µα κα µ ε­δω­λο­λά­τρες τν ­πο­δο­χ τς «συµ­µε­το­χς» το Πά­πα µε­τ χω­ρς καρ­δι­να­λί­ων σ ρ­θό­δο­ξες Θ. Λει­τουρ­γί­ες κα ν­τί­στοι­χα το Πα­τριά­ρχη σ πα­πι­κές».

Τέ­λος, ­ξι­ο­ση­µεί­ω­το ε­ναι, πς ­ν Πα­τριά­ρχης κα ο σν α­τ δι­ε­ξά­γουν τν Δι­ά­λο­γο µ τος ­τε­ρό­δο­ξους χρό­νια, ­πο­φεύ­γουν στόσο συστηµατικ ν διαλεχθον µ τος ­µό­δο­ξους δελφούς τους, ν κα πα­ρα­κα­λον­ται. ρ­κον­ται ν ­πο­τι­µον τ µ ­πε­ρέ­χον­τα µέ­λη το σώ­µα­τος τς κ­κλη­σί­ας κα ν ­βρί­ζουν ς φον­τα­µεν­τα­λι­στς κα τα­λιµ­πν, ­σους κ­φρά­ζουν τν ­ποι­α γνώ­µη.

Για­τί, ­λή­θεια, α­τ µα­κρο­χρό­νια ­πο­µο­ν πρς τος ­τε­ρό­δο­ξους κα ­κνευ­ρι­σµός, ­πα­ξί­ω­ση κα ο ­βρεις πρς τος ρ­θό­δο­ξους;

Το βιβλίο μπορείτε να το παραγγείλετε από τις Προτυπες Θεσσαλικές εκδόσεις τηλ.2431029897 Τρίκαλα, www.degiorgio.gr

6 σχόλια:

  1. Πολύ καλό το blog, συγχαρητήρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Με την ευκαιρία της παρουσίασης του πολύ καλού βιβλίου του κ. Π. Σημάτη για την Ορθοδοξία και την Ουνία και σχετικά με τους "αιρετικούς", καλόν είναι να θυμηθούμε τα λόγια ενός αγίου της Εκκλησίας μας, του αγίου Σιλουανού, σχετικά με την καταδίκη των "αιρετικών":
    Είναι ενδιαφέρουσα η άποψη που έχει ο άγιος Σιλουανός για την μοίρα των αιρετικών. Σε ιστορίες από την ζωή του, όπως τις έχει εκδώσει ο πατέρας Σωφρόνιος, αναφέρεται στην γνώμη κάποιου πατέρα Κασσιανού, ο οποίος συνήθιζε να λέει ότι όλοι οι αιρετικοί θα χαθούν. Ο άγιος Σιλουανός παρουσιάζεται να έχει απαντήσει πάνω σ' αυτό: «Δεν το ξέρω αυτό, αλλά πιστεύω μόνο στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Σ' αυτήν βρίσκεται η χαρά της σωτηρίας με την χριστοειδή ταπείνωση». Αυτή η θέση είναι πάρα πολύ σημαντική. Διαφέρει ριζικά από το ζηλωτικό πνεύμα που χαρακτηρίζει πολλούς μοναχούς, ακόμη και στο ίδιο το Άγιον Όρος, και εκφράζει μια ορισμένη θεολογική θέση όσον αφορά το λεπτό θέμα των ορίων της Εκκλησίας, παρόμοια με αυτήν που παίρνουν οι σύγχρονοι ορθόδοξοι θεολόγοι, σύμφωνα με την οποία το μόνο πράγμα που μπορούμε, ως ορθόδοξοι, με σιγουριά να πούμε, σχετικά με αυτούς που βρίσκονται έξω από την Εκκλησία, είναι ότι είμαστε σίγουροι για τη σωτηρία που προσφέρεται μέσα στην Εκκλησία, αποφεύγοντας έτσι να καταδικάσουμε οποιονδήποτε άλλον και αφήνοντας τον Θεό να κρίνει τελικά τους πάντες, και μαζί μ' αυτούς κι εμάς. Αυτό βέβαια δεν μας αποτρέπει από το να προβούμε σε έλεγχο και κριτικές, αλλά καλόν είναι να αποφεύγονται οι βαρύγδουπες καταδίκες.
    Αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το βιβλίο ανταποκρίνεται στο παλμό της εποχής μας. Δεν ξεχνούμε όμως πως ο Πατρών έκανε ό,τι μπορούσε για να ματαιώσει την παρουσίαση του Βιβλίου διότι του χάλούσε την όλη φιέστα υποδοχής του Πατριάρχη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο πιό πάνω "αιρετικός" σχολιαστής, όπως ο ίδιος υπογράφεραι, υιοθετεί την κακόδοξη άποψη του μοναχού Σιλουανού, που το λατινίσαν Πατριαρχείο ανακήρυξε "άγιο", δεν ξέρει αν οι αιρετικοί θα χαθούν, δηλ. αν θα κολασθούν! Λέτε να πάνε στον Παράδεισο; Κατά τον "αιρετικό" σχολιαστή ή τον "νεοφανή άγιο" Σιλουανό των ψευδοορθοδόξων, μπορεί να πάνε και στον Παράδεισο! Σαν δεν ντρεπόμαστε, Αργείοι!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όταν οι καλόδοξοι σχολιαστές δεν θέλουν να κατανοήσουν κάποια πράγματα, τι να κάνουμε; Δυστυχώς, μυαλά δεν πωλούνται.
    Αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να και μια άλλη κακόδοξη άποψη του αββά Ποιμένα, που δεν ξέρω ποιό λατινίσαν Πατριαρχείο τον κήρυξε άγιο:
    "Ερώτησαν μερικοί πατέρες τον αββά Ποιμένα: Εάν ιδούμε έναν αδελφό που αμαρτάνη, θεωρείς σωστό να τον ελέγξουμε;
    Τους λέγει ο Γέρων: Εγώ πάντως, εάν χρειασθή να περάσω από εκεί και τον ιδώ να αμαρτάνη, προσπερνώ και δεν τον ελέγχω"
    (Από το Γεροντικό, ΕΠΕ-Φ 1, 579).
    Αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου