πόλεμος και ειρήνη
του παπαΗλια
Η
γερουσία των Εφεσίων συνεδρίαζε, αλλά ο στοχαστικός Ηράκλειτος
απουσίαζε. Κι ενώ έστειλαν να τον ειδοποιήσουν, τον βρήκαν να παίζει με
τα παιδιά. «Η γερουσία κι ο βασιλιάς,του είπαν, σε περιμένουν». Κι εκείνος αποκρίθηκε: «Παιδός η βασιλείη»! Που σημαίνει βασιλιάδες είναι τα παιδιά.
Κάτι
ανάλογο συνέβη και στην περίπτωση του Χριστού: Οι μαθητές του
φιλονικούσαν για το ποιοι θα έπαιρναν τις πρώτες θέσεις, όταν ο Χριστός
θα γινόταν βασιλιάς. Ο Χριστός πήρε ένα παιδάκι και βάζοντάς το ανάμεσά
τους, τους είπε: «Αν επιστρέψετε στην παιδική απλότητα, δεν θα μπορέσετε να γίνετε πολίτες της βασιλείας του Θεού».
Τα
όμορφα αυτά περιστατικά του Ευαγγελίου και του αρχαίου στοχασμού
προσανατολίζουν στα Χριστούγεννα, τη γιορτή των παιδιών. Που είναι
πρώτα-πρώτα η γιορτή του θεϊκού παιδιού: Του οποίου τις προγραμματικές
του δηλώσεις, μια και ο ίδιος ήταν νήπιο, ανέλαβαν τα ουράνια παιδιά, οι
άγγελοι. Που βέβαια δεν είπαν πολλά, χωρίς να λένε τίποτε, όπως το
συνηθίζουν κάποιοι θρησκευτικοί και πολιτικοί ρήτορες, αλλά με ελάχιστα
τα είπαν όλα. Ψάλλοντας απλά με τη χερουβική τους μελωδία το: «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία».
Που σημαίνει ότι πρωταρχικός σκοπός του ερχομού του θεϊκού παιδιού
είναι να γκρεμίσει τους μωροφιλόδοξους τυράννους. Ώστε να δώσει στους
ανθρώπους να καταλάβουν ότι απαραίτητη προϋπόθεση, προκειμένου να
ευτυχήσουν είναι αντί για τις μωροφιλοδοξίες να βάλουν πάνω απ’ όλους
και όλα τη δόξα του Ύψιστου και την ευτυχία των συνανθρώπων τους.
Και
βέβαια το γκρέμισμα των τυράννων δεν θα γίνει με τον ραγιαδισμό και την
παθητικότητα αλλά με πόλεμο μέχρις εσχάτων. Γιατί κι αυτό το τόνισε
ξεκάθαρα ο Χριστός, λέγοντας: «Δεν ήρθα να φέρω ειρήνη στη γη, αλλά μαχαίρι» (Ματθαίου: Ι: 34). Κάτι παραπλήσιο με το «πόλεμος πάντων πατήρ»του
Ηράκλειτου. Παρότι οι προσανατολισμοί τους μπορεί να είναι
διαφορετικοί: Δεδομένου ότι ο Ηράκλειτος φαίνεται να εννοεί τους
πολέμους, που γίνονται στο φυσικό και κοινωνικό επίπεδο. Σε αντίθεση με
το Χριστό, που αναφέρεται στο ηθικό και πνευματικό επίπεδο. Και, σε
τελική ανάλυση, εννοεί τον πόλεμο εναντίον του πολέμου. Που είναι και ο
μόνος ικανός να φέρει την πραγματική και όχι την κάλπικη ειρήνη μεταξύ
των ανθρώπων. Λέγοντας: «Σας δίνω τη δική μου ειρήνη, που δεν έχει καμιά σχέση με την ειρήνη του κόσμου» (Ιωάννη: ΙΔ: 27). Γιατί όπως έλεγε ο Τάκιτος: «Οι Ρωμαίοι καταστρέφουν τις χώρες και ύστερα μιλούν για ειρήνη» (pax romana). Όπως σήμερα μιλούν κάποιοι για την αμερικάνικη ειρήνη (pax americana)).
Τη στιγμή που οι Αμερικάνοι αιματοκυλούν αδιάκοπα χώρες και λαούς,
προκειμένου να επιβάλλουν καθεστώτα ανελευθερίας και αδικίας.
Και
εδώ ακριβώς βρίσκεται και το νόημα της ειρήνης του Χριστού. Γιατί, όπως
προαναφέραμε, και η ειρήνη του Χριστού προϋποθέτει τον πόλεμο. Μόνο,
που ο πόλεμος αυτός δεν γίνεται με τα όπλα, που χρησιμοποιούν οι
πολεμοκάπηλοι, προκειμένου να προωθήσουν τα σχέδιά τους και να
εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους. Γίνεται με τα όπλα της αλήθειας και
της δικαιοσύνης, που ως κινητήρια δύναμή τους έχουν το λόγο. Που σύμφωνα
με τον Απόστολο Παύλο είναι «πιο κοφτερός κι από δίκοπο μαχαίρι»(Εβραίους:
Δ: 12). Και που τ’ αφεντικά του κόσμου τον φοβούνται περισσότερο απ’
οτιδήποτε άλλο. Αφού η φωνή της αλήθειας είναι πιο ισχυρή απ’ το ψέμα
και η φωνή της δικαιοσύνης απ’ την αδικία.Γι’ αυτό και αγωνίζονται σε
όλα τα επίπεδα, να ξεριζώσουν οτιδήποτε έχει σχέση με το Ευαγγέλιο.
Πράγμα που γίνεται τα τελευταία χρόνια με ιδιαίτερη μεθοδικότητα στη
μνημονιακή Ελλάδα.
Αξιοσημείωτο
είναι πως τις προγραμματικές δηλώσεις του Χριστού οι άγγελοι δεν
έσπευσαν να τις γνωστοποιήσουν στον αρχικακούργο Ηρώδη και πολύ
περισσότερο στην κοσμοκράτειρα τότε Ρώμη. Ούτε εξάλλου στους
δοκησίσοφους αρχιερείς, γραμματείς και φαρισαίους. Γιατί, πέραν του ότι
ήταν περισσότερο επικίνδυνοι ακόμη κι απ’ τον Ηρώδη, επιπλέον δεν
υπήρχε περίπτωση μέσα στο σκοτάδι της δοκησισοφίας τους να καταλάβουν το
παραμικρό. Τις έκαμαν στα απλοϊκά παιδιά, τους τσοπάνηδες, που με
ανοιχτές καρδιές τις δέχτηκαν, όπως η διψασμένη γη τη βροχή. Και βέβαια
έσπευσαν να προσφέρουν στο νεογέννητο βασιλιά τα ειρηνικά τους δώρα.
Στα
σοφά όμως παιδιά της Ανατολής, στους αστρολόγους Μάγους μίλησαν στη
γλώσσα τους. Με το πρωτοφανέρωτο εκείνο αστέρι, που τους καθοδήγησε,
προκειμένου να φτάσουν μέχρι τη φάτνη. Και, επειδή ο Ηρώδης τους ζήτησε,
όταν βρουν το νεογέννητο να τον ενημερώσουν, οι άγγελοι με τη σειρά
τους συνέστησαν στους Μάγους να αποφύγουν τη συνάντησή του και να
επιστρέψουν στην πατρίδα τους «δι’ άλλης οδού». Κι εκείνοι
υπάκουσαν. Κάτι βέβαια που δεν κάνουν οι σημερινοί σοφοί, που δεν ακούνε
τη φωνή των αγγέλων, που είναι τα παιδιά, αλλά υπηρετούν τη θέληση των
μισάνθρωπων Ηρωδών, που θανατώνουν τα παιδιά. Γι’ αυτό και τις μεγάλες
τους ανακαλύψεις, αντί να τις χρησιμοποιούν για την ανακούφιση των
συνανθρώπων τους, τις εμπιστεύονται στους πολεμοκάπηλους και τους
εμπόρους θανάτου. Για να τις χρησιμοποιούν, προκειμένου να σπέρνουν τον
όλεθρο και το θάνατο. Αμαυρώνοντας έτσι, όχι μόνο το παρόν αλλά και το
μέλλον της ανθρωπότητας, που είναι τα παιδιά.
Πολύ ωραία η δομή του θεματός σας Πάτερ! Την ευχή σας!
ΑπάντησηΔιαγραφή