Κυριακή 17 Ιουλίου 2011

Ε΄ Μθ 5,14-19


Χριστιανοί,


το φως του κόσμου


του αρχιμ. Αθανασιου Σιαμακη


Το ευαγγέλιο της Ε΄ κυριακής του Ματθαίου είναι 8,28-9,1. Αλλά λόγω του εορτασμού της μνήμης των πατέρων της εν Χαλκηδόνι Δ΄ οικουμενικής συνόδου (451), παρακάμθηκε, και στη θέση του, κατά την τάξη της λατρείας, ορίστηκε να διαβάζεται μια άλλη περικοπή (Μθ 5,14-19), στην οποία μιλάει ο Κύριος πώς θέλει τους ανθρώπους που τον πιστεύουν και τον ακολουθούν. Και μια και οι διδάσκαλοι της εκκλησίας με το βίο και το λόγο τους εκπληρούν εν πολλοίς την προδιαγραφή του Κυρίου, αναδεικνύεται η σχέση της διδασκόμενης αλήθειας με το εορταζόμενο γεγονός. Πώς λοιπόν θέλει ο Κύριος τους ανθρώπους του;


Τους θέλει φως μέσα στον κόσμο. Σεις είστε, πρέπει να είστε, το φως του κόσμου, λέει στους μαθητάς του. Προορισμός σας είναι με την καθαρή και λάμπουσα ζωή σας να φωτίζετε τους ανθρώπους γύρω σας, που ζουν μέσα στο σκοτάδι και το βούρκο της αμαρτίας, για ν’ αντιληφθούν και αυτοί την κατάντια τους και ποθήσουν τη ζωή της αγιότητος. Με τη χριστιανική σας ζωή θα τους παρακινήσετε. Δεν θα επιδεικνύεσθε, αλλ’ εφόσον μέσα από τη δημόσια ζωή σας θ’ ακτινοβολεί αυτομάτως η πίστη σας, θα βλέπουν οι άνθρωποι και θα ελκύονται προς αυτήν. Η δόξα της προσελκύσεως και επιστροφής των ανθρώπων θ’ ανήκει στο Θεό, που σας κάλεσε στην πίστη και σας δυνάμωσε να την βιώνετε και να λάμπετε σαν παιδιά του.


Καθώς μία πόλη κτισμένη πάνω ψηλά στο βουνό δεν είναι δυνατόν να κρυφτεί, αλλά φαίνεται από μακριά και από παντού, έτσι και η δική σας ζωή, ζωή της χάριτος, θα υποπίπτει στην αντίληψη όλων. Και καθώς όταν οι άνθρωποι ανάβουν ένα λυχνάρι, δεν το κρύβουν κάτω από τον κάδο, αλλά το τοποθετούν ψηλά στο λυχνοστάτη, για να φωτίζει και όλα μέσα στο σπίτι, έτσι ας φωτίζει το φως της αγίας σας ζωής μπροστά στους ανθρώπους, για να δουν τα καλά έργα σας και να δοξάσουν τον ουράνιο Πατέρα, τον αίτιο της φωτοβόλου ζωής σας.


Ο Κύριος αφού ζήτησε ακρίβεια και φωτεινότητα στη ζωή των οπαδών του, ζητάει τώρα ακρίβεια και στη εφαρμογή του νόμου του. Νόμος του είναι ο νόμος του Μωϋσέως και η διδασκαλία των προφητών, όχι ακριβώς όπως βγήκαν απ’ αυτούς, αλλ’ όπως πρόκειται να συμπληρωθούν από τον ίδιο. Ο Πατέρας ενέπνευσε τότε το Μωϋσή και του προφήτες, αυτός τώρα, ο μονογενής Γιος και Λόγος του Πατέρα, με θεία νομοθετική εξουσία τροποποιεί το νόμο και τους προφήτες, για να ταιριάζουν στο νέο Ισραήλ. Τότε ο Ισραήλ έμοιαζε με νήπιο που τρέφεται με γάλα, τώρα ο νέος Ισραήλ, η εκκλησία του, ανδρώθηκε και έχει ανάγκη από στερεά τροφή. Δεν έχει ανάγκη από τις ζωοθυσίες και από την αργία του σαββάτου. Αυτά τώρα ανήκουν στο παρελθόν. Οι διατάξεις του μωσαϊκού νόμου για το φόνο, τη μοιχεία, το διαζύγιο, τον όρκο, την εκδίκηση, την αγάπη, την προσευχή , τη νηστεία, την ελεημοσύνη, τη συγχώρηση, το θησαυρισμό, θα πάρουν καινούργιο τέλειο περιεχόμενο, τέτοιο που ταιριάζει στους ανθρώπους της τέλειας πίστεως. Και προχωρεί ο Κύριος στο σχετικό προϊδεασμό.


Μ’ αυτά που σας λέω, μη νομίσετε ότι ήρθα για να καταργήσω το νόμο του Μωϋσέως και τη διδασκαλία των προφητών. Απλώς ήρθα για να τους συμπληρώσω με τη θεϊκή μου εξουσία, να τους προσαρμόσω στα δεδομένα της νέας ζωής. Και ο συμπληρωμένος αυτός νόμος μου θα ισχύσει πια στο ακέραιο και χωρίς χρονικούς περιορισμούς, και η ισχύς του θ’ αποδειχθεί ανθεκτικότερη από τη γη και τα άστρα του ουρανού. Διότι αυτά κάποια στιγμή θα παρέλθουν, αλλά από το νόμο μου δεν θα αλλάξει ούτε ένα γιώτα, ούτε ένα κόμμα. Όλα θα εκπληρωθούν στη ζωή μου και στη ζωή των πιστών μαθητών μου.


Αν τώρα κάποιος με την κακή διδασκαλία του και την ανάξια ζωή του ακυρώσει μία από τις εντολές μου, από αυτές έστω που φαίνονται μικρές, και διδάξει στους ανθρώπους να τη θεωρούν και αυτοί ασήμαντη και ανάξια λόγου, αυτός θα κηρυχθεί από μένα τελευταίος στη βασιλεία των ουρανών. Εκείνος όμως που θα εφαρμόσει όλες τις εντολές μου και θα διδάξει και τους άλλους να τις τηρούν, αυτός θ’ ανακηρυχθεί μεγάλος στη βασιλεία των ουρανών.


Σύμφωνα με την προειδοποίηση αυτήν του Κυρίου έχουν μεγάλη ευθύνη οι κατά καιρούς αιρεσιάρχες, που αλλοιώνουν την ακατάλυτη διδασκαλία του και συμπαρασύρουν στη διαστροφή και άλλους πολλούς ανυποψίαστους. Μια μέρα θα δικαστούν ως ανάξιοι της βασιλείας των ουρανών. Ενώ οι πιστοί τηρηταί των ευαγγελικών λόγων, όπως οι διδάσκαλοι της εκκλησίας, που και ένας - ένας στην προφορική και γραπτή διδασκαλία τους και όλοι μαζί στις τοπικές και οικουμενικές συνόδους διακήρυξαν ακέραιες τις αλήθειες του Χριστού και καταδίκασαν τους καταλυτάς του λόγου του, θα δοξαστούν από τον Κριτή των όλων στη βασιλεία των ουρανών.

3 σχόλια:

  1. Οι διδασκαλίες του Κυρίου, όχι μόνο για το φως του κόσμου ή το άλας της γης, αλλά όλες, απευθύνονται μόνο στους αποστόλους, ή σε όλους τους πιστούς ανά τους αιώνες;

    Ο π. Αθανάσιος αναφέρεται στους ανθρώπους που πιστεύουν, αλλά και σε όσους έχουν κάποια θέση διδασκάλου, που έχουν μεγαλύτερη ευθύνη γιατί επηρεάζουν πολλούς.

    Αν όμως ισχύουν για όλους, όλα, ποιοί άραγε τα εφαρμόζουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχετικά με το ερώτημα του α σχολίου, από το άρθρο συνάγεται:

    Οι πιστοί χριστιανοί, με τη φωτεινή ζωή τους μέσα στον κόσμο, παρακινούν τους άλλους που είναι στο σκοτάδι, να ενδιαφερθούν για τον Χριστό, και τα υπόλοιπα είναι έργο του Θεού.

    Οι διδάσκαλοι των πιστών, έχουν ευθύνη να ορθοτομούν τον λόγο της Αληθείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου