Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009









Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ


Και οι σημερινοί


ΝΑΝΟΙ

Mία ολόκληρη "ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΑ" με Κρατική επιχορήγησι ΜΗΔΕΝ=0
==============================
Έχω υποσχεθεί στο σημερινό Αρχιεπσκοπο, τον κ. Ιερνυμο, να εκδιπλώσω μπροστά του ολόκληρο το θαυμαστό φάσμα του ποιμαντικού οράματος και της ποιμαντικής πράξης του μακαριστού προκατόχου του, του Αρχιεπισκπου Ιερνυμου του πρώτου. Την ανήσυχη ευρηματικότητά του, που τον συνέδεε με την Πατερική εμπειρία καί με την αγωνία της εποχής του. Την φωτισμένη μεθοδικότητά του, που έδινε πνοη στούς σχεδιασμούς του και αποτελεσματικότητα στο μόχθο του. Την πολυκλαδικότητα των θυσιαστικών του εξορμήσεων, που τον αποτραβούσαν από τον πνιγηρό χώρο της γραφειοκρατίας και της υψηλής εθιμοτυπίας και τον έφερναν εκεί, που στάζει ο ιδρώτας η κυλάει το δάκρυ.
Η παρουσίαση αυτής της προσφοράς, μοναδικής κατά τον εικοστό αιώνα, δεν είναι εύκολη. Απαιτε άνεση δημοσιογραφικού χώρου και καταβολή άμετρου κόπου. Πως να σμικρύνεις την ατέρμονη έμπνευση, την ευσυνείδητη πιστότητα στη Θεϊκή εντολή, το ταπεινό, αθόρυβο θρόϊσμα, που έδινε ανάσα στις καρδιές και λάμψη ευγνωμοσύνης στα μάτια; Πως να ακουμπήσεις, ανάλαφρα, το δάχτυλο στην πρώτη, κατάμεστη σελίδα και, βιαστικά, να το αποσύρεις, για να επισημάνεις το θαυμαστό περιεχόμενο της επόμενης;
Με
επίγνωση και με εμπειρία αυτής της δυσχέρειας, θα σκύψω, με βαθειά ευλάβεια, στην πολύτομη έκθεση των πεπραγμένων του, που είναι χαραγμένη από το δικό του χέρι και, συνοψίζοντας το πλούσιο ενημερωτικό υλικό, θα μεταφέρω εδώ ένα λιτό διάγραμμα της προσπάθειας, που έκανε ο μακαριστός Αρχιεπσκοπος Ιερνυμος, για να βελτιώσει και να εμπλουτίσει τον πνευματικό και το θεωρητικό οπλισμό των συνεργατών του ιερέων και για να δώσει πνοη και έμπνευση στο πολύπλευρο ποιμαντικό του διάγραμμα.

***
Α
Η ποιμαντική επιμόρφωση των ιερέων.
Γράφει
ο ίδιος· « Οταν ληφθή υπ ψιν, ότι η Εκκλησιαστικ μας Παιδεία δεν παρείχεν εις τούς κληρικούς μας όλα τα εφόδια εκείνα, τα οποία είναι εις αυτούς απολύτως απαραίτητα, ίνα τούς καταστήσουν καρποφόρους εργάτας του Ευαγγελίου και κατηρτισμένους διακόνους της Εκκλησας, τότε η ανάγκη της επιμορφώσεώς των καθίσταται προφανής».
Με βαθειά γνώση της παιδευτικής στέρησης του
ιερατικού δυναμικού και με αποσαφηνισμένο το όραμα της βαθμιαίας, ουσιαστικής καλλιέργειας, ανάπτυξε σειρά ολόκληρη ευκαιριών, για ανανέωση και για εμπλουτισμό της Θεολογικς και της Εκκλησιολογικς παιδείας των ιερέων της Αρχιεπισκοπς Αθηνν. Και συγκεκριμένα·


1. Ωργνωσε τακτικές συγκεντρώσεις των εφημερίων, μια η δυο φορές το μήνα, διάρκειας δυο και πλέον ωρών. Σ ατς γινόταν παρουσίαση, διάλογος και επεξεργασία σοβαρών θεμάτων και έπαιρναν οι ιερείς απόψεις και οδηγίες, ώστε να είναι σε θέση να διαφωτίζουν, σωστά και αποτελεσματικά, το ποίμνιό τους.


2. Ταυτόχρονα, κατέβαλε προσπάθεια, να οργανωθούν ειδικές συνάξεις, με ενιαίο πρόγραμμα, για τούς νέους εφημερίους. Γι ατος, που ήταν νέοι κατά τη χειροτονία η νέοι κατά την ηλικία η νέοι κατά το διορισμό τους στις ενορίες των Αθηνν. Οι Συνάξεις τους γίνονταν μια φορά την εβδομάδα. Τα θέματα ήταν· Μελέτη της Αγας Γραφής. Η πνευματική ζωη του ιερέα. Πατερικές διδαχές. Προσέγγιση των Ιερν Κανόνων. Οργνωση της ενορίας. Ο εφημέριος, ως λειτουργός της Αναμακτης Ιερουργας. Απορες και προβλήματα.


3. Ιδρυσε «φροντιστήριο λειτουργικής επιμόρφωσης των κληρικών», για τη μελέτη όλων των παραμέτρων της Θείας Ευχαριστίας, ώστε να μπορούν οι ιερείς να μεταφέρουν το πνεύμα και την εμπειρία της Ευχαριστιακής ζωής σ λκληρο το πλήρωμα.


4. Παράλληλα, ίδρυσε «Φροντιστήριο εξομολόγων», στο οποίο μετείχαν όλοι οι εξομολόγοι της Αρχιεπισκοπς και μελετούσαν, ολοένα και βαθύτερα τις διαστάσεις της αποστολής τους.


5. Ορισε να γίνονται συνάξεις ιεροκηρύκων, για να εμβαθύνουν οι κήρυκες της Εκκλησας στην παρακαταθήκη των μεγάλων Πατέρων μας και νάκαλλιεργείται, με ιδιαίτερη επιμέλεια το κήρυγμα.


6. Θεσπισε συνάξεις των ιερέων των Κοιμητηρίων, που ασκούν την ποιμαντική τους διακονία στον ιερό τόπο, όπου η αγάπη βιώνεται ως έσχατος πόνος και όπου τα όρια του επίγειου τέλους βυθίζονται στο άνοιγμα και στο φως της αιωνιότητας.


7. Εγκαινασε Γραφείο ποιμαντικής μέριμνας των φυλακισμένων, στο οποίο εξετάζονταν θέματα, σχετικά με τα προβλήματα και τις δυσκολίες, που συναντούν οι ιερείς κατά την άσκηση του ποιμαντικού τους έργου στις φυλακές.


8. Ιδρυσε ειδικό «Κεντρο Νεότητας» και «Σεμινάριο Υπεθυνων Νεανικών Κεντρων», για την αντίστοιχη ενημέρωση και μόρφωση των ιερέων, που είχαν κληθεί να αναλάβουν τη διαπαιδαγώγηση και τη συμπαράσταση στα νέα μέλη της Εκκλησας μας.


9. Δεν παρέλειψε να οργανώσει και «Κεντρο συμπαράστασης της ελληνικής οικογένειας», στο οποίο, ειδικοί ομιλητές προσέγγιζαν τις δυσκολίες και τούς προβληματισμούς της σύγχρονης οικογένειας και συζητούσαν, από κοινού, τρόπους πνευματικής ενίσχυσης και πρακτικής χειραγωγίας.


10. Ενδιαφρθηκε για την πνευματική βοήθεια της τρίτης ηλικίας. Σε φροντιστήριο αποκλειστικής στόχευσης, έγιναν 60 ομιλίες σε ιερείς, που είχαν επιφορτιστεί με τη μέριμνα των υπερήλικων.


11. Εχοντας ως όραμα και στόχο να αποκτήσουν οι ιερείς ευρύτερη μόρφωση και να καταστούν ικανοί να εκπληρώνουν, ολοένα και αποδοτικότερα το έργο τους, έδινε σε εκείνους, που είχαν τις προϋποθέσεις, εκπαιδευτικές άδειες και υποτροφίες, για να παρακολουθήσουν, στο εξωτερικό, ευρύτερα προγράμματα σπουδών και συζητήσεις σε εξειδικευμένα συνέδρια.

***


Ολα αυτά τα εκπαιδευτικά προγράμματα, προσδιορίζουν το πλάτος και το βάθος των αποστολικών οραμάτων, που ηλέκτριζαν και που ευαισθητοποιούσαν τον Αρχιεπσκοπο Ιερνυμο τον πρώτο, τον ανύστακτο ποιμένα της Εκκλησας της Ελλδος. Το άνοιγμα του τόξου της ποιμαντικής του φροντίδας, για ολόκληρο το εκκλησιαστικό πλήρωμα. Τη μέριμνά του για το κάθε πρόσωπο και για το κάθε πρόβλημά του. Τη χαρισματική του ανησυχία, να προσεγγίσει με διάκριση και με λεπτότητα την κάθε ψυχή, ώστε το άγγιγμα της αγάπης νά είναι λυτρωτική αφύπνιση και όχι βάθαιμα της πληγής.
Ο μακαριστός Ιερνυμος βημάτιζε, με πιστότητα, στα ίχνη των φωτισμένων Πατέρων της Εκκλησας μας, που είχαν το χάρισμα να λιτανεύουν αδιάκοπα τη Χαρη και τη Δυναμη του Σταυρού, αλλά και να προσεγγίζουν την καθεμιά ύπαρξη με τη σοφία και τη λεπτότητα ενός εξειδικευμένου επιστήμονα.
Αν, γυρίσουμε το φύλλο και αναζητήσουμε τον τρόπο, με τον οποίο αξιοποιήθηκε όλο αυτό το «εκπαιδευτικό πρόγραμμα», θα βρεθούμε μπροστά σε ένα θαύμα. Το άνοιγμα της ποιμαντικής πρακτικής του και τα επιτεύγματα, που χαράχτηκαν κατά τν εξάχρονη, μόνο, ποιμαντορία του, εγγράφουν άθλο.
«Πετώντι καλάμω», θα μεταφέρω
εδώ ένα διάγραμμα·

***


Β Ανοιγμα ποιμαντικού μόχθου.
Δε θα
αναφερθώ στα ποιμαντικά ανοίγματα, που εκπορεύονται από το λειτουργικό, το μυστηριακό και το κηρυκτικό χρέος. Οχι, γιατί αυτά είναι λίγα. Αλλ, γιατί μπροστά μου συνωθούνται τα πολλά, εντελώς πρωτότυπα, που καταξινουν τις ανησυχίες και την ευρηματικότητα του αείμνηστου Αρχιεπισκπου Ιερνυμου.
Φερνω στη δημοσιότητα μερικά
από αυτά.


1. Αντιμετπιση των αιρετικών παραφυάδων, που-όπως όλοι γνωρίζουμε-παραπλανούν τούς αδαείς και σπείρουν ζιζάνια στον αγρό της Εκκλησας. Οργανθηκαν, με εντολή και με προγραμματισμό της Αρχιεπισκοπς, ειδικά κλιμάκια μελέτης και δράσης. Αυτά ερεύνησαν, με πολλή προσοχή, τις στρεβλωτικές διδαχές των αιρετικών. Μελέτησαν, παράλληλα, την κρυστάλλινη διδαχή των Πατέρων μας. Και άρχισαν να επισκέπτονται περιοχές και συνάξεις, στις οποίες είχαν εισχωρήσει οι νοθευτές της Ευαγγελικής Αλήθειας και να διαφωτίζουν, με σωστές αναλύσεις και με πειστικά επιχειρήματα, τα θύματα της διάστροφης προπαγάνδας.


2. Στα πλαίσια της κάθε νορας μελετήθηκαν τρόποι καλλιέργειας του πνεύματος αγαπητικής προσφοράς αίματος, για τούς εμπερίστατους αδελφούς μας και άρχισε μια κινητοποίηση, που είχε σαν αποτέλεσμα την ευρύτερη κυκλοφορία και απήχηση του συνθήματος και την καθιέρωση των, κατά καιρούς, αιμοδοτικών ευκαιριών, είτε στούς Ενοριακος Ναούς είτε στις αίθουσες των Θρησκευτικών Συλλόγων της πρωτεύουσας.


3. Εξιχνιστηκε η ύπαρξη ανεκμετάλλευτων κληροδοτημάτων και κινητοποιήθηκαν όλοι οι παράγοντες, που ήταν αρμόδιοι και υπεύθυνοι για την αξιοποίησή τους. Στα κληροδοτήματα, που-«εξ οφικίου»-πρόεδρος ήταν ο Αρχιεπσκοπος Αθηνν, μπήκε τάξη και άρχισαν να εκπονούνται οι σχετικές μελέτες για την ανταπόκριση στις θελήσεις των δωρητών. Στα κληροδοτήματα, τα κατεσπαρμένα στις διάφορες ενοριακές δικαιοδοσίες, ενεργοποιήθηκαν τα Εκκλησιαστικ Συμβούλια και οι λοιποί συνεργάτες, με στόχο να μη χαθεί ο τελευταίος «κοδράντης».


4. Δε λησμονήθηκαν και δεν αποκλείστηκαν-κατά τη σύνταξη των προγραμμάτων πνευματικής αγωγής-και οι ευκαιρίες των φιλικών διαλόγων η των δυναμικών εξορμήσεων, καθώς και το χρέος ομαδικής ενασχόλησης, γι την επίλυση εκκρεμών τοπικών προβλημάτων, που απασχολούν η βασανίζουν τον τοπικό πληθυσμό, εγγράφονταν στα κατάστιχα των προτεραιοτήτων και γίνονταν μέλημα και αγώνας του πληρώματος της τοπικής Εκκλησας.


5. Προσεκτική και διακριτική προσφορά οικονομικών βοηθημάτων σε κάθε άτομο και σε κάθε οικογένεια, που βρισκόταν στο τούνελ της ανέχειας και αντίκρυζε, αμήχανα, το σκοτάδι και την παγωνιά. Η οικονομική ενίσχυση, σε καμμιά περίπτωση, δεν παρεχόταν με το σφίξιμο, που προκαλεί η απαρέσκεια, η περιφρόνηση στο πρόσωπο του φτωχού και η διάθεση του «ξεφορτώματος». Προσφερόταν, πάντοτε, ως αδελφική συμπαράσταση. Ως ένδειξη και ως λειτουργία της κοινοκτημοσύνης. Της Ευαγγελικής εντολής και πράξης, που κυριάρχησε στην αρχαία Εκκλησα και εξακολουθεί να ενεργοποιείται στις σγχρονες κοινωνίες μας.
Για την καθιέρωση και την
εξασφάλιση του σεβασμού της προσωπικότητας των φτωχών αδελφών μας, η Αρχιεπισκοπ Αθηνν, με την έμπνευση και την εντολή του μακαριστού Ιερνυμου, έκανε επίμονη, ομαδική, εκπαίδευση και έδινε προσωπικές οδηγίες.


6. Οργανθηκαν ειδικές ομάδες φροντίδας για τούς ασθενείς, που παρενέβαιναν, όταν διαπίστωναν, πως η νοσηλεία δεν είναι εφικτή στα νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας μας και, με την ενίσχυση του ενοριακού φιλοπτώχου ταμείου η του αντίστοιχου ταμείου της Αρχιεπισκοπς, αναλάμβαναν να προωθήσουν τούς αρρώστους αδελφούς σε Νοσοκομεία του εξωτερικού, της Ευρώπης η και της Αμερικς. Η αγάπη δεν λύγιζε μπροστά στα εμπόδια. Ηταν πάντοτε άκαμπτη και αποφασιστική.


7. Μεγάλος τομέας ποιμαντικής διακονίας της Εκκλησας, υπήρξε η μελετημένη και συντονισμένη προσπάθεια του «Κεντρου συμπαράστασης της οικογένειας», που ιδρύθηκε στα πλαίσια του Γραφείου Ποιμαντικής της Οικογέ-νειας. Γεγονός, διαπιστωμένο σε παγκόσμια κλίμακα, είναι ότι η οικογένεια περνάει μεγάλη κρίση και τα πνευματικά της στηλώματα ολοένα και αφανίζονται. Για την αντιμετώπση των πολλαπλών προβλημάτων, αποφασίστηκε η ίδρυση αυτής της Υπηρεσας, που ανέλαβε να προσεγγίσει με αγάπη και κατανόηση τις αποσυντονισμένες οικογένειες, να αφουγκραστεί την αγωνία τους, να ξανασυνδέσει τα τρεμάμενα χέρια των συζύγων, να θερμάνει τις παγωμένες καρδιές τους, να δώσει χαμόγελο στα νέα βλαστάρια, να ξαναχτίσει την ευτυχία, εκεί, που είχε φωλιάσει η ποικρία και η απογοήτευση.
Από την «έκθεση πεπραγμένων» του μακαριστού Ιερνυμου αποσπώ ένα κομμάτι, που ιχνογραφεί την έκταση και τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας· « Εκ των προληπτικώς παραπεμφθέντων εις τας Επιτροπς περιπτώσεων, δηλαδή επί εκείνων των περιπτώσεων δυσαρμονίας της οικογενείας, αι οποίαι δεν έχουν ακόμη φθάσει εις την υποβολήν αγωγής διαζυγίου, παρεπέμφθησαν εις τας Επιτροπς 844. Εξ αυτών επετεύχθη συμφιλίωσις επί των 535, δια 122 συνεχίζεται η ειδική παρακολούθησις και προσπάθεια και επί 85 εσημειώθη αποτυχία, αι δε υπόλοιποι περιπτώσεις εκκρεμούν. Επσης δέον να σημειωθή, ότι το Κ.Σ.Ο. επέτυχε την ανασύστασιν του γάμου 14 ήδη διεζευγμένων συζύγων».


8. Πνοη αγάπης και φροντίδα αδελφική προσπάθησε να φέρει η Εκκλησα και στις φυλακές, εκεί, που φυλακίζεται όχι μόνο το κορμι του ανθρώπου, αλλά και η ψυχή του και η ζωντάνια του και το στεφάνι των ονείρων του, που πιθανό να το είχε πλέξει κατά την ανοιξιάτικη διαδρομή του βίου του. Εκε βρίσκονται όλα κατάχαμα, νεκρές, αλλά μη λησμονημένες, χαρές. ερεθίσματα πένθους και απόγνωσης.
Καταθέτω μια δεύτερη
αποτίμηση του έργου συγκεκριμένης χρονικής πε-ριόδου, χαραγμένη και αυτή από το χέρι του Αρχιεπισκπου της αγάπης Ιερνυμου·
« Εκ των ποιμαντικών
επισκέψεων των εντεταλμένων Εφημερων εις τας Φυλακάς και της κατ δαν μετά των κρατουμένων επαφής, εξηκριβώθησαν ωρισμέναι υλικαί ανάγκαι των κρατουμένων και των οικογενειών των, τας οποίας οι εντεταλμένοι ιερείς προσεπάθησαν κατά το δυνατόν να θεραπεύσουν.
Ούτω,
ενισχύθησαν οικονομικώς 81 κρατούμενοι, κατεβλήθησαν τα δικαστικά έξοδα 32 αποφυλακιζομένων, εβοηθήθησαν οικονομικώς 49 οικογέ-νειαι κρατουμένων, εδόθη ιματισμός και υποδήματα εις 268 κρατουμένους και εις τας οικογενείας 50 εξ αυτών, ηγοράσθησαν γυαλιά δια 45 κρατου-μένους. Τον ιματισμόν εις το «Γραφείον Ποιμαντικής των εν ταις Φυλακαίς» χάριν των κρατουμένων» προσέφεραν αφ νς μεν η « Χριστιανική Αλληλεγγη» της Ι. Αρχιεπισκοπς, αφ τρου δε ευσεβείς Χριστιανοί... Επσης, μερίμνη των εντεταλμένων εφημερίων « συνεργοί» δικηγόροι υπερασπίσθησαν προ των Δικαστηρίων δωρεάν τας υποθέσεις 6 κρατουμένων».


9. Ο απόδημος Ελληνισμς, τα αδέλφια μας, που για τον ένα η τον άλλο λόγο, δραστηριοποιούνται μακρυά από την ελληνική πατρίδα και μακρυά από τα αγαπημένα τους πρόσωπα, δέστερήθηκαν την πνοη της αδελφικής αγάπης. Το «Γραφείο Ποιμαντικής Αποδμων και Διασποράς» της Ι. Αρχιεπισκοπς Αθηνν είχε επενδύσει τα προγράμματά του με σειρά ολόκληρη εκδηλώσεων. Κρατούσε ανοιχτή τη γραμμή επικοινωνίας με διάφορους παράγοντες του Εξωτερικο. Οργνωνε Σεμινάρια μελέτης προβλημάτων των Ελλνων της διασποράς και της, κατά το δυνατόν, εξυπηρέτησής τους. Διατηρούσε γόνιμη επαφή με τούς Μητροπολίτες, που διαποίμαιναν τις ελληνικές Ορθδοξες Κοινότητες, τις εγκαταστημένες στα διάφορα μέρη του πλανήτη. Ανταποκρινταν στα αιτήματα των αποδήμων αδελφών μας, που ζητούσαν εξυπηρέτηση και βοήθεια, για την προώθηση και επίλυση προσωπικών η οικογενειακών τους δυσχερειών. Με ένα λόγο, μετέφερε παλμο καρδιάς στούς απόδημους και δεχόταν αντιφωνική καρδιακή δόνηση, από τούς νοσταλγούς της Ορθδοξης, ελληνικής αδελφοσύνης.

***


Γ ᾿Εκδηλώσεις αγάπης και πανανθρώπινης αλληλεγγύης.
Με τη νέα πνοη και κατεύθυνση, που δόθηκε στα αισθήματα των Χριστιανών, το
ενδιαφέρον των επεκτάθηκε και πέρα από τα όρια της ελλληνικής πατρίδας.
Η Αρχιεπισκοπ Αθηνν και, κοντα σ ατ, αρκετές άλλες ιερές Μητροπόλεις δραστηριοποιήθηκαν, κατά την παγκόσμια εξόρμηση για τη σωτηρία των παιδιών της Αφρικανικς Μπιάφρα, που αποδεκατίζονταν, κατά χιλιάδες, εξ αιτίας της ασιτίας. Οι συνεργοί του έργου της Αγπης της Αρχιεπισκοπς Αθηνν πρόσφεραν περί τις 300.000 κονσέρβες,που είχαν αποτιμηθεί, σε 3,5 εκατομμύρια δραχμές.
Παράλληλα,
η Αρχιεπισκοπ Αθηνν πρόσφερε αρωγή στην Εκκλησα της Ρουμανίας, που διαβιβάστηκε στούς πλημμυροπαθείς της παραδουνάβειας χώρας. Επ πλέον, στάλθηκαν 42.830 κουβέρτες και 30.000 κομμάτια ιματισμού. Αυτή η βοήθεια εκτιμήθηκε ιδιαίτερα και θεωρήθηκε, ότι ήταν από τις σημαντικότερες, σε σύγκριση με όσα πρόσφεραν άλλες, πλουσιότερες χώρες.
Επίσης, το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Αρχιεπισκοπς Αθηνν ανταποκρίθηκε, κατά τον καλύτερο τρόπο, και στην έκκληση των κατοίκων του Πακιστάν, που είχαν πληγεί από πρωτοφανή τυφώνα, το 1970 και θρήνησαν εκατομμύρια ανθρώπινα θύματα και ανυπολόγιστες ζημιές. Για το Πακιστάν συγκεντρώθηκαν 712.640 κομμάτια κονσερβών, αξίας 5.850.000 δραχμών. Σ ατ προστέθηκαν 491.960 κομμάτια κονσερβών, αξίας 3.700.000 δραχμών, που συγκεντρώθηκαν από διάφορες Μητροπόλεις.
Πρώτη, πάλι,
από όλες τις αποστολές βοήθειας, ήταν η προσφορά της Ι. Αρχιεπισκοπς Αθηνν στούς πλημμυροπαθείς της Μοζαμβίκης, κατά το 1971. Εκε στάλθηκαν 800 μεγάλα κιβώτια κονσερβών κρέατος, 4.600 μεγάλα κιβώτια ιχθυερών, 158 μεγάλα κιβώτια ιματισμού, 100 τόννοι ρύζι και άλλα, χρήσιμα, είδη.
Θα παραθέσω μια
ακόμα ενημερωτική και, ταυτόχρονα, εξομολογητική πληροφόρηση, που μας άφησε ο μακαριστός Ιερνυμος.
«Παρά την μακράν αυτήν σειράν των δειγμάτων των αισθημάτων
ενότητος και αλληλεγγύης του ποιμνίου της Αρχιεπισκοπς Αθηνν, δεν τα έχομεν ακόμη απαριθμήσει όλα. Θα έπρεπε να προστεθούν αι εισφοραί υπέρ της λειτουργίας και συντηρήσεως των πολυαρίθμων Ιδρυμτων της « Ειδικής Μερίμνης Υπερηλκων» (Ε.Μ.Υ.). Αύται κατά το 1969 ανήλθον εις 1.620.000, το 1970 εις 6.580.000 και το 1971 εις 7.220.000 δραχμάς, ήτοι εν συνόλω εις15.420.000 δραχμάς.


Αλλά και πάλιν δεν εφθάσαμεν εις το τέλος, διότι παρελείψαμε το σπουδαιότερον και πολυτιμότερον, το πραγματικώς ανεκτίμητον, την αξίαν εις χρήμα της εθελοντικής εισφοράς των κυριών και δεσποινίδων εις τα έργα της Αγπης της Αρχιεπισκοπς. Αυτή, όμως, δεν είναι δυνατόν να αποτιμηθή. Διότι δεν είναι μόνον ο αριθμός των εθελοντικώς προσφερομένων ωρών εργασίας, αλλά και η ποιότης της, όπως επίσης, εις πολλάς περιπτώσεις, και η θυσία, η οποία κρύπτεται όπισθεν της εθελοντικής αυτής προσφοράς, η οποία θυσία καθιστά την προσφοράν όντως ανεκτίμητον. Εν όμως, έστω και κατά προσέγγισιν, ήθελον με τας συνήθεις αμοιβάς αποτιμηθή αι ώραι εργασίας, αι οποίαι έχουν προσφερθή εθελοντικώς υπό των «συνεργών» της «Χριστιανικής Αλληλεγγης» θα έπρεπε να υπολογισθούν εις ποσόν ανερχόμενον εις 200.000.000 δραχμάς.
Δια να
έχωμεν πάντα μίαν γενικήν εικόνα των κατά την τελευταίαν πενταετίαν δια της Ιερς Αρχιεπισκοπς, ταις ενεργείαις των « συνεργών» της προσφερθέντων ποσών, θα πρέπη να σημειώσωμεν, ότι τούτο ανήλθεν εις 159.814.872 δραχμάς».



Δ Η δράση των Φιλοπτώχων Ταμείων.

Ενα νοικοκύρεμα στο Γενικό Φιλόπτωχο Ταμείο στα Φιλόπτωχα Ταμεία των Ναών της Ιερς Αρχιεπισκοπς Αθηνν και μια εμπνευσμένη αγωγή των προσώπων, που τα διαχειρίζονταν, έφεραν μια άνθηση στις καρδιές των διακόνων της Αγπης και ένα άρωμα ευγνωμοσύνης στα κατακουρασμένα και μαραμένα πρόσωπα.
Οι συνεργοί του «Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου»
απαλλάχτηκαν, από την ψυχρή και μειωτική για την ανθρώπινη ύπαρξη, διανομή ευτελών χρηματικών βοηθημάτων και επωμίστηκαν το επίπονο, αλλά ουσιαστικό έργο της μελέτης και της οργάνωσης των επί μέρους τομέων, που λειτούργησαν κάτω από τη στέγη της « Αλληλεγγύης».
Ανάπτυξαν, με πολλή προσοχή, αλλά και με θαυμαστή αποδοτικότητα, ένα ευρύτατο φάσμα δραστηριοτήτων.
Το νοικοκύρεμα στα
Ενοριακ Φιλόπτωχα Ταμεία, σε συνάρτηση με την ειδική εκπαίδευση των ιερέων και των λαϊκών μελών της κάθε εκκλησιαστικής κοινότητας, είχε σαν αποτέλεσμα να διακλαδωθεί μια θαυμαστή, ευρηματική και ανανεωτική ανταπόκριση στην εντολή της Αγπης, που έλυωσε παγόβουνα αδιαφορίας και απόδειξε, πως πράξη αγάπης δεν είναι το ψυχρό φιλοδώρημα στο ανοιχτό χέρι του ταλαίπωρου συνάνθρωπου, αλλά το αδελφικό πλησίασμα, ο μόχθος και η έκχυση των ανόθευτων αισθημάτων.


Σημειώνω τη σειρά των «χαρισματικών» στεγάστρων της αγάπης.


α) Τα «Σπίτια Γαλήνης Χριστού». Αρχισαν να λειτουργούν στις 6 Ιουλου του 1969 και επεκτάθηκαν, σταδιακά, σ λο το χώρο και σ λες τις ενορίες της Ι. Αρχιεπισκοπς. Και πριν κλείσει ο χρόνος ο αριθμός των Σ.Γ.Χ. έφτασε τα 15. Το 1970 ο αριθμός των «Σπιτιών Γαλήνης Χριστού» ανέβηκε στα 40. Το 1971 έγιναν 54. Και, τελικά, ίσαμε την αποχώρηση του μακαριστού Ιερνυμου από την αρχιεπισκοπική έπαλξη, έγιναν 64.
Ο αριθμός των προσώπων, που έβρισκαν στοργη και περίθαλψη στα κέντρα αυτά, έφτασε τα 1.640. Οι «συνεργάτιδες» κυρίες, που προσέφεραν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους, μόνο στα σπίτια αυτά και όχι στο σύνολο έργο της περίθαλψης των υπερήλικων, ήταν 2.024.


β) Για τα κυρτωμένα γηρατειά, που δεν ήταν σε θέση να περπατήσουν και να φτάσουν στα σπίτια της γαλήνης και της αγάπης, είχε ληφθεί ιδιαίτερη πρόνοια και είχε οργανωθεί « Η δράσις των «συνεργών» εις τας « Ομάδας Ελευθρως διαβιούντων Υπερηλκων».
Η πρώτη « Ομάδα» λειτούργησε το Μαρτιο του 1969 στην περιοχή του Θησείου. Και, σταδιακά, δημιουργήθηκαν και λειτούργησαν 82 « Ομάδες». Αυτές εξυπηρετούσαν 1.113 ανήμπορα πρόσωπα. Και τη διακονία την πρόσφεραν 410 «συνεργοί», εθελόντριες κυρίες και δεσποινίδες.


γ) Προέκταση αυτής της προσπάθειας ήταν « Η δράσις των « συνεργών» εις τούς « Ομίλους Διασπάρτου Γηρατος»». Ο πρώτος « Ομιλος» διωργανώθηκε κατά το Φεβρουάριο του 1971. Εκτοτε οργανώθηκαν και άλλοι Ομιλοι, που έφτασε να εξυπηρετούν 850 υπερήλικους γέροντες.


δ) Μια άλλη, ευρηματική διακονία ήταν « Η δράσις των «συνεργών» εις τας «κινητάς Μονάδας Περιθάλψεως Κατακοίτων»».
Τον
Ιονιο του 1970 έγιναν οι σχετικές εξακριβώσεις και οι ανακαλύψεις, ότι υπάρχουν κατάκοιτοι εγκαταλειμμένοι, που έχουν ανάγκη από βοήθεια και περίθαλψη. Και άρχισε η εξόρμηση. Εγινε η σχετική εκπαίδευση για την «κατ οκον νοσηλεία» σε 30 συνεργάτιδες εθελόντριες κυρίες και δεσποινίδες και συγκροτήθηκαν οι πρώτες «Κινητές Μονάδες Περίθαλψης Κατακοίτων». Αυτές-κατά το διάστημα της λειτουργίας τους-εξυπηρέτησαν 140 κατάκοιτους υπερήλικες. Οι εθελοντές γιατροί αυτών των Μονάδων είχαν πραγματοποιήσει επισκέψεις σε 163 άτομα.


ε) Εντελς πρωτότυπη πρωτοβουλία είχε εγκαινιάσει « Η δράσις των «συνεργών» του « Κινήματος Αγπης»».
Μεταφέρω το «μνημόνιο» του μακαριστού
Ιερνυμου;
« Η
απόδοσις της δραστηριότητος του «Κινήματος Αγπης» υπερέβη κατά πολύ τας προσδοκίας μας. Αχρηστα η μηδαμινής αξίας είδη (ρουχισμός, χάρτης, μέταλλα, έπιπλα, ράκη κλπ.), τα οποία άλλοτε ερρίπτοντο εις τον κάλαθον των αχρήστων, τώρα, η ευσέ-βεια και η φιλάδελφος διάθεσις του πληρώματος της Αρχιεπισκοπς Αθηνν, καταλλήλως διαφωτισθείσα και καθοδηγηθείσα, τα προσφέρει εις τό «Κινημα Αγπης». Ταύτα, συλλεγέντα υπ ατο κατά το διάστημα από 15ης Μαΐου 1970 μέχρι της 15ης Μαΐου 1972, απέδωκαν, αποτιμηθέντα, κατά τους μετριωτέρους υπολογισμούς, εις το σεβαστόν ποσόν των 51.500.000 δραχμών περίπου. Εις το ποσόν αυτό δεν περιλαμβάνεται η αξία των κατά την πρώτην δοκιμαστικήν Εξρμησιν της 10ης Μαΐου 1970 συλλεγέντων ειδών, δια την μεταφοράν των οποίων απητήθησαν χίλια (1000) περίπου φορτηγά αυτοκίνητα».

Θα δημοσιοποιήσω και κάτι, που-διακριτικά
αποσυρόμενος ο μακαριστός Ιερνυμος-το αποσιώπησε. Στις ομάδες, που δραστηριοποιούνταν, για τη συλλογή των άχρηστων αντικειμένων, συμμετείχε και ο ίδιος.



Οσα είδη προσφέρονταν από εταιρείες η καταστήματα και ήταν καινούργια, το «Κινημα της Αγπης» τα προωθούσε σε «Ευαγή Ιδρματα» η σε ομάδες, που ασκούσαν το έργο της περίθαλψης των «εν ανάγκαις». Τα υπόλοιπα, άχρηστα χαρτιά, κουρέλια η ο,τιδήποτε άλλο, τα πουλούσε στις μάντρες ανακύκλωσης και με τα ποσά, που συγκεντρώνονταν, κάλυπτε διάφορες ανάγκες του έργου της αγάπης.
στ) Θα
εγγράψω εδώ και μια άλλη προέκταση της πλατειάς έμπνευσης. Είναι « Η δράσις του Γραφείου Ευρέσεως Εργασας». Η κάλυψη της τραγικής πληγής της ανεργίας, που προκαλεί πόνο, περιπέτεια και αδιέξοδο σε πλατειές λαϊκές μάζες. Κατά το διάστημα, που λειτούργησε αυτό το Γραφείο, δέχτηκε 663 αιτήσεις ανέργων προσώπων, ανδρών και γυναικών, πάσης ηλικίας, μορφώσεως και ειδικότητας. Απ αυτούς, τοποθετήθηκαν σε γραφεία, εταιρείες, εργοστάσια κλπ, οι 474. Για τούς υπόλοιπους υπήρχαν κωλύματα υγείας, ηλικίας η και άλλης φύσης.
***

Ε Τ
ανάπτυγμα των ευαγών ιδρυμάτων.
Ο τομέας των ιδρυμάτων ήταν η καρδιά του ευρύτατου φιλανθρωπικού έργου του μακαριστού Ιερνυμου και η αρχιεπισκοπική του καρδιά ήταν η αέναη πηγή των εμπνεύσεών του και των σχεδιασμών του.
α) Θα
αναφερθώ πρώτα στο «Νοσοκομείο των Κληρικών». Και, σαν πρώτο στοιχείο στην αναφορά μου, θα αναμεταδώσω ένα μικρό απόσπασμα από το λόγο του, που τον εκφώνησε κατά την επίσημη τελετή της ενθρόνισής του στον αρχιεπισκοπικό θρόνο. Είπε τότε· « Ως πρώτον δείγμα της υπέρ του ιερού μας κλήρου μερίμνης μας, ήδη από της στιγμής ταύτης θα μας επιτραπή να εξαγγείλωμεν, ότι πάντα τα εκτός του μηνιαίου επιδόματος έσοδα του Αρχιεπισκπου από 1ης Σεπτεμβρίου 1967, θα διατίθενται δια την λειτουργίαν Νοσοκομείου των κληρικών, τούτο δε διότι τα από 1ης Ιουνου μέχρι της 31ης Αυγούστου 1967 αντίστοιχα έσοδα του Αρχιεπισκπου θα διατεθούν υπέρ των σεισμοπλήκτων».
Η εξαγγελία αυτή, που έγινε κατά τη στιγμη, που πάτησε το πόδι του στο θρόνο των Αθηνν, φέρνει στην επιφάνεια τα βαθειά του οράματα και το χαρισματικό άνοιγμα της αγάπης του προς τούς λειτουργούς της Εκκλησας.
Σε διάστημα μικρότερο των δυο χρόνων,
έγιναν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες. Και, κατά τις μέρες, που συνεδρίαζε η Ιερ Συνοδος της Ιεραρχας της Εκκλησας της Ελλδος, το Φεβρουάριο του 1969, κατατέθηκε ο θεμέ-λιος λίθος του Νοσηλευτικού Ιδρματος Κληρικών Ελλδος (Ν.Ι.Κ.Ε.), που σε διάστημα τεσσάρων χρόνων πήρε ένσημα πληρότητας και αρτιότητας και που είχε το ατύχημα, κατά τη διάδοχη εκκλησιαστική κατάσταση, να κατρακυλήσει, απότομα, στη χρεωκοπία και στο ξεπούλημα.
Στο Ν.Ι.Κ.Ε.
επιστρατεύτηκαν διακεκριμένοι και εξειδικευμένοι γιατροί, προσκλήθηκαν Αδελφς Νοσοκόμες με πείρα και με ζήλο ιεραποστολικό, έγιναν δεκτοί εθελοντές, για να οργανώσουν τη διοίκηση και για να προγραμματίσουν την προμήθεια του μηχανικού εξοπλισμού του. Και, «εν σπουδή», συμπληρώθηκαν όλα τα τμήματα, με την έμψυχη και τη μηχανική εξάρτησή τους και άρχισαν να λειτουργούν, μέσα στη θαλπωρή της αγάπης και στην ακοίμητη φροντίδα της επιστήμης.
Στη συνέχεια,
ο μακαριστός Ιερνυμος, ο εμπνευστής και ιδρυτής του Ν.Ι.Κ.Ε. αντιμετώπισε το τεράστιο πρόβλημα της προετοιμασίας κατάλληλου προσωπικού, ικανού να συμπληρώσει τα κενά η να διαδεχτεί εκείνους, που θα περνούσαν στη σύνταξη. Και ίδρυσε τη «Σχολή Διακονισσών Αδελφν Νοσοκόμων « η Ολυμπις», που ήταν ισότιμη με όλες τις άλλες, κρατικές Σχολές Νοσοκόμων. Η φοίτηση ήταν τριετής. Και οι απόφοιτες είχαν το δικαίωμα να ασκήσουν το λειτούργημά τους είτε στα ιδρύματα της Εκκλησας της Ελλδος, είτε-αν το προτιμούσαν-σε οποιοδήποτε κρατικό ίδρυμα.
β) Το Ν.Ι.Κ.Ε.
ήταν η υλοποίηση ενός μεγάλου οράματος του Αρχιεπισκπου της αγάπης. Αλλ δεν ήταν το μόνο ίδρυμα, που το θέρμαινε και το ζωογονούσε η ακοίμητη φροντίδα του.
Σειρά
ολόκληρη ιδρυμάτων πέρασαν στον κύκλο της φροντίδας του και ένοιωσαν την αγάπη του όχι μόνο σαν έκφραση θερμών αισθημάτων, αλλά και σαν πολύπλευρη, υλική και ηθική συμπαράσταση.


Ο ίδιος αποκαλύπτει, ότι επτά Φιλανθρωπικά Ιδρματα λειτούργησαν τότε, υπό την αιγίδα της Ιερς Αρχιεπισκοπς Αθηνν.


«1. Το Καλέριον Ορφανοτροφεον Θηλέων «Παναγία η Ελεοσα» .


2. Ορφανοτροφεον Θηλέων « Η Αγπη» .


3. Ορφανοτροφεον Αρρνων «ο Ιερς Χρυσόστομος» .


4. Ορφανοτροφεον Αρρνων «Σπίτι της Στοργής» .


5. Στέγη νηπίων «Νεα Ζωη» .


6. Σωματείον «Φιλοι των κωφαλάλων-ο Προφήτης Ζαχαρίας» .


7. Ρωσικόν Γηροκομείον « Αγα Τριάς» .
Δηλώνει,
ότι έχει εντάξει στη φροντίδα του όλα αυτά τα Ιδρματα και συμπληρώνει·
« Η
Αρχιεπισκοπ Αθηνν περιέβαλε μετά της αυτής στοργής, όσης και τα ιδικά της, τά ως άνω Ιδρματα, συμπαρισταμένη ολοψύχως ηθικώς και υλικώς εις αυτά.
Ενδεικτικώς αναφέρομεν, ότι εις το Ορφανοτροφεον Αρρνων « Σπίτι της Στοργής» εις Ανω Γλυφάδα παρεσχέ-θη βοήθεια δια της παραχωρηθείσης εις αυτό δωρεάν εκ μέρους του ΟΔΔΕΠ εκτάσεως 300 στρεμμάτων άνωθεν της Βαρης προς εγκατάστασιν ποιμνιοστασίου. Το ποιμνιοστάσιον αυτό αποφέρει σημαντικόν εισόδημα εις το Ιδρυμα.
Γενικώς, σημαντικαί οικονομικαί
ενισχύσεις δίδονται κατ τος εκ της Αρχιεπισκοπς προς άπαντα τα Ιδρματα, τα εξαρτώμενα είτε αμέσως είτε εμμέσως, εξ αυτής. Επσης παρέχονται ταμειακαί διευκολύνσεις.
Ωσαύτως, ταύτα ενισχύονται δι εδν ιματισμού, κλινοσκεπασμάτων κλπ. εκ μέρους της «Χριστιανικής Αλληλεγγης» και του «Κινήματος Αγπης» .


γ) Εξω από τον κύκλο αυτών των Ιδρυμτων, υπήρχε ένας ευρύτατος κύκλος 14 Ιδρυμτων, Συλλόγων η Κληροδοτημάτων, που σύμφωνα με ορισμό του Καταστατικού τους, προεδρεύονταν από τον εκάστοτε Αρχιεπσκοπο. Οι υποθέσεις των Κληροδοτημάτων αυτών απορροφούσαν μεγάλο μέρος του χρόνου του και μεγάλο κομμάτι της καρδιάς του.
***

ΣΤ Τ
ανεξάντλητο ταμείο.
Καθώς
ο αναγνώστης μου θα βηματίζει, με τη σκέψη του και, ενδεχομένως, με μια συγκλονιστική, συναισθηματική φόρτιση, την απέραντη «Βασιλειάδα» του εικοστού αιώνα, υποψιάζομαι, πως θα διερωτάται· Που εύρισκε ο Αρχιεπσκοπος Ιερνυμος τα χρήματα, για να υλοποιήσει τα φιλάνθρωπα προγράμματά του και να ανταποκριθεί στα αιτήματα των παράλληλων ιδρυματικών σχηματισμών;
Προτού
επιχειρήσω να δώσω απάντηση στην απορία αυτή, θα τολμήσω να τη μεγιστοποιήσω, ενημερώνοντας «τούς απορούντες», ότι τα ανοίγματα του μακαριστού Ιερνυμου ήταν τόσο πολλά και τόσο μεγάλα, που το κόστος τους σκαρφάλωνε στα ύψη.
Θα
αναφέρω, ενδεικτικά, μερικές, από αυτές τις πρωτοβουλίες του, που καλύπτουν άλλους τομείς της δράσης του και άλλες απαιτήσεις εκείνης της εποχής.


1. Η ανοικοδόμηση του «Πανορθόδοξου Κεντρου, στο χώρο της Ιερς Μονής Πεντέλης. Πρόκειται για μεγάλων διαστάσεων και σύγχρονου εξοπλισμού οικοδόμημα, που προσφέρεται για Συνέδρια και φιλοξενία σημαντικού αριθμού Συνέδρων.


2. Οι νέες εγκαταστάσεις της Ιερς Συνόδου, στο επισκευασμένο και ενισχυμένο με πρόσθετο όροφο, κτίριο της Ιερς Μονής Πετράκη. Η δαπάνη και αυτής της προσθήκης δεν ήταν μικρή.


3. Η ανακαίνιση των δυο μεγάλων Ιερν Μονών, της Μονής Πετράκη και της Μονής Πεντέλης, που βρίσκονταν σε κατάσταση ερείπωσης και αναδείχτηκαν σε αξιόλογα Κεντρα Μοναχικής διαβίωσης και Ποιμαντικής εξόρμησης.


4. Η χρηματοδότηση των Ιδιωτικν Σχολείων της Ιερς Μονής «Θεομήτορος», για την ανέγερση και νέων κτιρίων, απαραίτητων για τη στέγαση των συνεχώς πολλαπλασιαζόμενων μαθητών τους.


5. Η συχνή επιχορήγηση των άλλων Ιδρυμτων, που ξεκίνησαν με ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά που αναζήτησαν, ως συμπλήρωμα αγάπης, την πρόσθετη βοήθεια του ποιμένα τους και πατέρα τους.
Ολα αυτά προσθέστε τα και θα έχετε μπροστά σας ένα ασύλληπτο όγκο δαπανών. Μια θαυμαστή πηγή, που πάντοτε έτρεχε. Ενα ανοιχτό πορτοφόλι, που ήταν φιλάνθρωπο για όλους.
Και
η υπογράμμιση· Ο Αρχιεπσκοπος Ιερνυμος δεν είχε καμμιά Κρατική η διακρατική επιχορήγηση. Το ελληνικό, κατεστημένο Κράτος δεν του έδωσε ούτε μια δεκάρα. Ευρωπαϊκοί μηχανισμοί χρηματοδότησης έργων κοινωνικής αντίληψης, εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν. Ο,τι σχεδιάζε και ο,τι έκανε το υλοποιούσε μόνο με τη σφιχτή διαχείριση των πόρων της Αρχιεπισκοπς του και του Οργανισμο διαχείρισης της Εκκλησιαστικς Περιουσίας και με τις ενισχύσεις, που απόθεταν μπροστά του, εκείνοι, που θαύμαζαν το ήθος του και μαγνητίζονταν από τα κρυστάλλινα οράματά του.
Φτωχός
ο ίδιος, επλούτιζε τούς πάντες. Διωκόμενος ο ίδιος, άνοιγε για όλους τις πύλες της παρηγοριάς και της χαράς και σηματοδοτούσε την κατεύθυνση προς την αγκαλιά του Θεού και προς την αιωνιότητα.

***
Θα σας παρακαλέσω να μου συγχωρήσετε την καταχώρηση
ενός ασυνήθιστου επίλογου. Μετά τη σεβαστική αναφορά μου στο μακαριστό Αρχιεπσκοπο Ιερνυμο τον πρώτο, τη φυλλομέτρηση της Πατερικής βιοτής του, την εκτίμηση του απέραντου ανθώνα της αγάπης του και την προσέγγιση στην ασκητική πτωχεία του, που είχε αναδειχτεί πηγή ανεξάντλητη οραμάτων και υλικών δωρημάτων, νοιώθω την ανάγκη και το χρέος να απευθυνθώ στο διάδοχό του, στον Ιερνυμο το δεύτερο και να καταθέσω μπροστά του τις εκτιμήσεις μου, που ανακύπτουν μετά την παράλληλη φωτογράφηση των δυο προκαθήμενων.

Φιλε
Ιερνυμε,
Ο προκάτοχός σου, ο Ιερνυμος ο πρώτος, χάραξε, ως δρόμο ζωής, την πιστότητα στο πρόσωπο του Κυρίου μας, θρόνιασε στην καρδιά του τη διαυγή αλήθεια, αποδέχτηκε και έκανε βίωμά του, τη φτώχεια, διακόνησε με αφοσίωση και με πάθος ακοίμητο, την αγάπη. Μας δίνει το έναυσμα και το δικαίωμα να τον νοιώθουμε, να στέκεται, μετά την αναχώρησή του από τον παρόντα κόσμο, μπροστά στο θρόνο του Θεού και Πατέρα της Αγπης και να καταθέτει το ατίμητο θησαύρισμά του.
Ο διάδοχός του, συ, ο Ιερνυμος ο δεύτερος, διάλεξες ως όραμα και ως πράξη ζωής αυτά, που διακινούνται κάτω η έστω πάνω από το τραπέζι της εξουσίας, αυτή την εύκολη μεθοδολογία, που είναι γνώριμη και στούς χώρους του κοσμικού διαγκωνισμού. Και πασκίζεις να ωραιοποιήσεις το ποιμαντικό προφίλ σου, με την αξιοποίηση η την πεζή εκμετάλλευση των οικονομικών κονδυλίων, που υπόσχονται τα Κρατικά η τα Ευρωπαϊκά κέντρα σχεδιασμών και εξουσίας.
Αν αυτά μπορούν να επικαλύψουν τα «εν τω σκοτί ειργασμένα», να φωτίσουν τον ορίζοντα των οραμάτων σου και να συνθέσουν «την απολογίαν» σου ενώπιον του βήματος του Κυρίου μας, είναι υπόθεση, που εγγράφεται στα προσωπικά σου δεδομένα και που απαιτεί τη δική σου, φιλότιμη και έντιμη επεξεργασία.
Εγώ δε θα πάψω να ελπίζω και να προσεύχομαι να μετακινηθείς από τη σκοτεινή σκοπιμότητα, στη διαύγεια της «επάνω όρους κειμένης πολιτείας» (Ματθ. ε 14) και στην πρακτική, που θα σε φέρει στο πλευρό του Αρχιεπισκπου των αποστολικών οραματισμών και της «εν Χριστώ» αδελφοσύνης.


Ο ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ


Ο τίτλος και ο υπότιτλος του blog apotixisi


15 σχόλια:

  1. Νομίζω ότι η μεγαλύτερη προσφορά του αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου ήταν η ανάδειξη ιεραρχών , ανεπίληπτων, αφιλοχρημάτων με αγάπη στην Εκκλησία και τον άνθρωπο.
    Ωστόσο ώφειλε να έχει μιλήσει για τα εγκλήματα της χούντας, όπως έκαναν ο Ελευθερουπόλεως ή ο Ψαρουδάκης.
    Όπως και για τα ζητήματα των οικουμενιστικών εκτροπών του Πατριάρχη Αθηναγόρα για τα οποία επίσης εσιώπησε.
    Ωστόσο το ήθος του ανδρός φάνηκε στην αθόρυβη απόσυρση του , στην ταπεινή και ησύχιο έκτοτε βιωτή του και την εκδημία του από αυτό τον κόσμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Mγάλη προσωπικότητα της οικουμενικής Ορθοδοξίας ο μακαριστός Ιερώνυμος Α', αυτός που είχε όραμα για την Εκκλησία και προσπάθησε(και πραγματοποίησε σε μεγάλο βαθμό)την κάθαρση στην Εκκλησία. Δυστυχώς κάποιοι τον αποκάλεσαν στο παρελθόν λατινόφρονα επειδή προφανώς διέκειτο φιλικά προς τον Αθηναγόρα. Πιστεύω πως είναι λάθος ο χαρακτηρισμός αυτός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγχαρητήρια θερμά στον σφαγιασμένο μητροπολίτη Αττικής και Μεγαρίδος ΝΙΚΟΔΗΜΟ γιά την τέλεια και εντυπωσιακή πράγματι περιγραφή της βιοτής Ιερωνύμου μόνο τα 6 χρόνια του σαν αρχιεπίσκοπος.
    Μέχρι τωρα ακούγαμε για τον αρχιεπίσκοπο της Χούντας και τον αρχιεπίσκοπο της Χούντας.
    Ποιάς χούντας;
    Αυτής που είχε δεχθεί ολόκληρος ο ελληνικός λαός;
    Και ολοι οι αντιστασιακοί εμφανίσθηκαν κατόπιν;
    Βλέπουμε και σήμερα τους αρχιεπισκόπους της δεσποτοκρατικής δημοκρατίας.
    Μηδενικά στο τετράγωνο.
    Βλέπετε ο Θεός επενέβη θαυματουργικά στην εκλογή Ιερωνύμου και έσωσε και λάμπρυνε την Εκκλησία με αυτόν τον αξιοθαύμαστο άνθρωπο την εποχή εκείνη.
    Μπράβο σας σεβασμιώτατε.
    Ο Θεός να σας ευλογη.
    Εμείς πιστεύουμε οτι η επιμονή σας να ζητάτε τον θρόνο σας ειναι Πατερική.
    Ολα οι σημερινη φτηνότητα τα έκανε σχετικά.
    Και αυτοί οι ίδιοι, γιατί είναι λειψοί και λίγοι σαν τις μαϊμουδες των γύφτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Νομίζω πως τα σχόλια θα πρέπει να μπαίνουν και να τίθενται στην κρίση των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Όχι να βάζετε μόνον ότι σας συμφέρει.
    Ωστόσο συμφωνώ με την τελευταία παράγραφο του Misha. Μακάρι τον μακαριστό Ιερώνυμο να μιμούνταν και ο κ. Νικόδημος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Μακαριστός έδιωξε πολλούς κίναιδους που μόλυναν το τίμιο ράσο. Και τίποτε άλλο να μην έκανε αυτό θα έφτανε για να φανεί πόσα πρόσφερε στην Εκκλησία. Φανταστείτε μόνο τούτο. Αν ο ανεπίληπτου ήθους Σεβασμιώτατος κ.κ. Νικόδημος, που έγινε Αττικής και Μεγαρίδος το 1968, συνέχιζε ακόμη και σήμερα , ύστερα από 41 χρόνια, να είναι στο θρόνο που αδίκως έχασε, τι φοβερές περιπέτειες θα είχε αποφύγει το Σκάφος της Εκκλησίας(ειδικά η πολύπαθη Μητρόπολη Αττικής από το 1994 και μετά). Ο νοών νοείτω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Ιερώνυμος ήταν, είναι και θα είναι βαθιά χαραγμένος
    στη μνήμη μας! Ήταν τόσο απλός, ώστε, όταν έμπαινε στη μητρόπολι δεν τον έπαιρναν χαμπάρι ούτε οι νεωκό-
    ροι! Στις 23-7, όταν ήρθα στην Αθήνα, για να υπηρετή-σω, μπήκα στη μητρόπολι να ανάψω κερί και να προσκυνή
    σω. Δίπλα μου ακριβώς και ξαφνικά βρέθηκε να ανάβει κι αυτός κερί! Τά' χασα, κοκκίνησα με είδε και μου πρότεινε το χέρι του. Αμέσως προσκύνησα και το φίλη-
    σα και τότε μια νεωκόρος είπε: "Ωχ το αφεντικό"! Ό-
    πως κατάλαβα είχε έρθει, για να διαβάσει Τρισάγιο στη
    σορό του μακαριστού πατιάρχη Αλεξανδρείας Χριστοφό-
    ρου! Έκτοτε μου δόθηκε πολλές φορές η ευκαιρία να παρακολουθήσω πάμπολες λειτουργίες και χοροστασίες του και πάντοτε με εντυπωσίαζε η ευλαβεια και ο σεβασμός, που απέπνεε! Όσο για την απόσυρσή του έχει
    δίκιο ο Misha.Λειτουργούσε ως απλός παπάς στα Υστέρ-
    νια με φελόνιο και ωμόφορο! Αλλά και στην πλάκα του τάφου του, που επισκέφθηκα, για να προσκυνήσω, έχει γραφεί ένα ψαλμικό ρητό με το οποίο εκδηλώνει την πικρία του, αλλά και την υπακοή του! Δυστυχώς αγαπη-
    τέ τελευταίε σχολιαστή ούτε ο Ν. μπορεί να του μοιά-
    σει ούτε κανένας άλλος! Ο Ν. μέσω των γραφομένων του
    προσπαθεί να χτυπήσει τον νυν Ι., γιατί δεν του έχει
    γίνει το χατήρι-άρση του επιτιμίου- κι όχι γιατί τον πήρε ο πόνος για το έργο του Ι. Το έχω ξαναγράψει και δε θα ήθελα να ..επεκταθώ! Ελπίζω να μην προκλη-
    θώ!!
    Υ.Γ. Τον Ιερό Χρυσόστομο δεν πρέπει να τον χρησιμοποι
    ούμε μόνο, όποτε μας συμφέρει...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα επρεπε ανωνυμε
    να ντρεπεσαι να μιλας για επιτιμιο και αρσι επιτιμιου.
    Μονον κακοψυχοι και φθονεροι ανθρωποι πιστευουν οτι υπαρχει επιτιμιο και επιβληθηκε επιτιμιο στον μητροπολιτη Αττικης Νικοδημο.
    Ολη η αρχιερατικη κακια και το απυθμενο βαθος της αρχιερατικης μοχθηριας ....επιστρατευτηκε για να επιβαλη το ανυπαρκτο επιτιμιο για το οποιο ολοι μα ολοι οι σημερινοι αρχιερεις θα πρεπη να ντρεπονται.
    Ο Ζακυνθου ειπε την αληθεια.
    Μπηκε αυτό το γελοιο και ανυπαρκτο επιτιμιο για να τον φιμωσουν και για να μη τον αφησουν να καταλαβη τον θρονον του.
    Ειναι ενα αισχος των αρχιερεων της αισχυνης της σημερον.
    Τιποτα αλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο ΜΙΣΑ εχει δικηο.
    Μονο αυτοι που επιστρατευτηκαν ειναι θεοπροβλητοι.
    Οι αλλοι ειναι ....θου Κυριε φυλακην τω στοματι μου- να το πω; ΣΑΤΑΝΟΠΡΟΒΛΗΤΟΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Toτε ανωνυμε και ο Χρυσοστομος και ο Αθανασιος και οι αλλοι Πατερες που κακως εκδιωχθηκαν και διεκδικουσαν τους θρονους τους μεχρι του θανατου τους, θα επρεπε και εκεινοι να αποσυρονταν στην ....ησυχια!!!
    Αλλα, με ποιο δικαιωμα θα το εκαναν;

    Απο την αλλη ενω εμφανιζεσαι να θαυμαζεις τον Ιερωνυμο πετας και την μπηχτη οτι εξελεγει ελεω ανακτορων η διοτι ειχε το Ζ. και δεν ντρεπεσαι.
    Δεν διαβασες τη μαρτυρια του καθηγητου Σιωτη;
    Ηταν θαυμα απο το Θεο ή δεν ηταν;
    Δεν δικαιολογω σε κανεναν να αμφισβητη την θεια Παρεμβασι.
    Οποιος την αρνειται ειναι "σκληροτραχηλος και απεριτμητος τη καρδια".

    Και κατι ακομα. Συγκρινε την "Βασιλειαδα" του Ιερωνυμου Α΄με το ανυπαρκτο εργο του Ιερωνυμου Β΄.
    Μονο πονηριες βλεπουμε και υπογειες και υποχθονιες ενεργειες και πραξεις.
    Να τον χαιρεστε.
    Δεν μας χρειαζεται.
    ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ.

    Ο ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, αγαπητε, βγηκε και μιλησε και συνεχιζει να μιλαη και δεν θα σταματηση να μιλαει και εως του θανατου του, θελω να πιστευω, και δεν πρεπει να σταματηση να μιλαει δεν του το επιτρεπουμε εμείς να το κανη.
    Καταλαβες φιλε;

    Οσον αφορα το "σατανοπροβλητοι", δηλαδη οσοι γινονται με αναξιοπρεπεις τροπους επίσκοποι.
    Δεν χρειαζεται να ωραιοποιουμε τις ανθρωπινες αθλιοτητες.
    Ενα και ενα κανουν δυο.
    Ποιος τους βαζει να χρησιμοποιουν αυτους τους αναξιοπρεπεις τροπους;
    Ο Θεος;
    Μιλα, και πες κυριε, ολοκληρη την αληθεια.
    Γι αυτο και μετα δεν προοδευει τιποτα στις μητροπολεις τους.
    Για δες το χαλι το σημερινο.
    Πνευματικο εργο σχεδον ΜΗΔΕΝ.
    Γεμισε ο Σεραφειμ και ο Χριστοδουλος την Εκκλησια με ΑΝΙΚΑΝΟΥΣ.
    Και καταδικασαν τις τοπικες αυτες Εκκλησιες σε ΑΦΑΣΙΑ και σε ΑΦΑΝΕΙΑ.
    Διαφωνεις;

    Τωρα βεβαια δεν δημοσιευω το σχολιο σου γιατι χυδαιολογεις και υβριζεις.
    Νασαι ευγενης, θρασυτατε ΑΝΩΝΥΜΕ, για να δημοσιευθη το σχολιο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πού διαπίστωσες ΥΒΡΙ; Και μόνο γιαυτό το παρανοϊκό σου ξαναλέγω ΑΙΔΩΣ!! ΚΑΙ ΠΆΛΙ ΣΤΑΧΥΟΛΌΓΗΣΕΣ ΚΑΙ ΑΠΆΝΤΗΣΕς ΣΕ Ό,ΤΙ ΣΕ ΒΌΛΕΥΕ! Αλλά βέβαια η αλήθεια ΠΟΝΑΕΙ και τη βλέπουμε σαν ύβρη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σου απάντησε Ανωνυμε υβριστα
    στο ζητημα του επιτιμιου.

    Σου απαντησα στην θεια επεμβασι στην εκλογη Ιερωνυμου Α΄.
    Που εσυ ανευ εντροπης αμφισβητης.
    Μια τοσο τρανταχτη και τοσο φανερη επεμβασι του Θεου.
    Υποσχομαι να γραψω ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ περι αυτης της φοβερης επεμβασεως του ΘΕΟΥ.

    Σου απαντησα για την αξιοθαυμαστη Βασιλειαδα του.

    Σου απάντησα για τον Νικοδημο που τον κατηγορεις οτι δεν μιλάει οτι δεν σταματησε να μιλαη 30 ολοκληρα χρονια.
    Τον κατηγρεις και για φανταστικες διασυνδεσεις.
    Χωρις αποδειξεις, αυθαιρετα και συκοφαντικα.
    Θελεις στην εκδοσι βιβλιων, θελεις στην εκδοσι του περιοδικου του που ...σκίζει κοκαλα.

    Σου απαντησα στο θεοπροβλητοι ή σατανοπροβλητοι.

    Τι αλλο δεν σου απαντησα;

    Θελεις να κανω συγκρισι της προσφορας Ιερωνυμου και Νικοδημου;
    Αυτο το αφηνω σε σενα, που δεν βλεπεις προσφορα σε κανενα Ιερωνυμικο.
    Και βλεπεις προσφορα μονο στους σημερινους(στην πλειοψηφια τους) ...ανυπαρκτους.

    Που ρημαζουν τα εκκλησιαστικα ταμεια.

    Εμεινε τιποτα αλλο να σε απαντησω;

    Τωρα οι υβρεις σου ειναι πολλες και αχαρακτηριστες.

    Μας λες μαινομενους και ταραττομενους.
    Μας λες τυφλους, γεματους μισος, ελεεινους.
    Μας ειρωνευεσαι οτι ειμαστε ψευτομαχομενοι.
    μας λες μη ΑΙΔΩΜΕΝΟΥΣ!!!

    Μας λες οτι υπερασπιζομαστε αδικως τον Νικοδημο που καταδικαστηκε αναπολογητος και αδικαστος.
    Και αυτος ο σφαγιασθεις λόγιος Ιεραρχης που δεν μπορει να συγκριθη μαζι του ΟΥΔΕΙΣ απο τους εν ενεργεια σημερινους,ΕΣΥ ο λεγομενος χριστιανος, δεν το αισθανεσαι ως υποχρεωσι σου να ομιλησης για το δικαιο του.
    Και κοιμασαι τον υπνο του ανευθυνου και του δικαιου.
    Και δεν εντρεπεσαι.
    Μπραβο σου, χριστιανουλη.

    Ωστε η επιστρατευσι τους ειναι τραβα με και ας κλαιω, ε;
    Φανταζονταν αυτοι οι ανθρωποι οτι θα γινουν ποτε αρχιερεις αφου ειχαν δωσει ακομα και υποσχεσι οτι δεν θα γινουν;
    Και με την αλλαγη της καταστασεως, με την ελευσι της ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ανατραπηκαν ολα και βρεθηκαν να ειναι αρχιερεις;
    Και αυτο δεν ηταν επιστατευσι;
    Και τι ηταν;
    Λυσσα για αρχιερωσυνη;
    Αν γινης ευγενεστερος θα δημοσιευσω το σχολιο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ακατανότη η εμπάθεια του "ανώνυμου" εναντίον ενός επισκόπου ο οποίος λευκάνθηκε στην υπηρεσία της Εκκλησίας και διώχθηκε όπως ο χειρότερος κακούργος.

    Πρέπει να ντρέπεται για τη στάση του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Λίαν πρωί μου απάντησε ο κ. Τελεβάντος. Αντί άλλης α-
    παντήσεως θα του ευχηθώ τα κράτιστα επί ταις επικειμέ
    ναις εορταίς! Όσον αφορά το Νικόδημο, ΔΥΣΤΥΧΩΣ δεν πρόκειται να τον "ΔΩ" ΠΟΤΕ, όπως τον βλέπει αυτός και
    οι λοιποί υποστηρικτές του ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΔΙΑΦΕΡΟΥΜΕ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Δεν προκειται να τον δης ποτε,
    οπως τον βλεπουμε εμεις αγαπητε,
    γιατι εχεις φθονο στην καρδια και τσιμπλες στα ματια σου.
    Αν αποβαλης τα δυο αυτα, τοτε θα τον δης και θα τον βλεπεις, πολυ διαφορετικα.
    Γνωριζουμε οτι ο ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ηταν ατεγκτος στους ανηθικους και στους κλεφτες.
    Τα δυο αυτα φοβερα παθη απο τα οποια διακατεχονται πολλοι κληρικοι.
    Ειχε αδικο σε αυτο που ήταν σκληρος και αμετακινητος;
    Δεν ειδες τι εκανε ο Ιερωνυμος εξ ιδιων, και των λοιπων Νικοδημων, συμπαραστατων του;
    Ολοκληρη Βασιλειαδα.
    Χωρις δεκαρα απο κρατικες επιχορηγησεις.

    Κοιταξε τους πολλους σημερινους.
    π.χ. Μπεζενιτης, Πατρων Νικοδημος. Εκατομμυριουχοι.
    Με τα χρηματα της Εκκλησιας.
    Και των Μοναστηριων.
    Αυτοι ειναι οι "εκλεκτοι" της σημερινης εκκλησιαστικης καταστασεως.
    Δεν βλεπεις που συχναζει και που σταυλιζει ο Ιερωνυμος;
    Μεσσηνιας, Ζακυνθου, Ιωαννινων, Ιερισσου, Βερροιας.
    Ολοι τους "μπουμπουκια".
    Και πισω απο ολους αυτους και τον Ιερωνυμο, ο Ζηζιουλας με τους ανθρωπους του.
    Ο γνωστος γονος των γνωστων καυευθυνσεων.
    Λοιπον;
    Βγαλε τις τσιπλες και τον φθονο και κοιταξε την πραγματικοτητα.
    Και θρηνησε για την αθλιοτητα και την καταντια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Θα συμφωνήσω με ΟΛΑ,όσα γράφεις αγαπητέ κ. Οδυσσέα σχετικά με την κατάντια των κληρικών ανωτέρων και κα-
    τωτέρων! Αν και είχα την αγθή πρόθεση να γίνω κληρι-
    κός και παιδιόθεν ήμουν στην εκκλησία από τον όρθρο και μάλιστα έψαλλα, όταν μεγάλωσα 18 και κατάλαβα ότι
    το να γίνω κληρικός ΔΕΝ ΗΤΑΝ και τόσο ΕΥΚΟΛΟ!! Έτσι επέλεξα διαφορετικόν δρόμο, για να επιβιώσω..! Πάντως
    ΠΟΤΕ δεν απομακρύνθηκα από την εκκλησία. Όσο για τους
    αναξίους κληρικούς έχω μεγάλην πείραν...!! Με το Νι-
    κόδημο ΔΕΝ ΕΧΩ ΤΙΠΟΤΑ ΟΥΤΕ ΤΟΝ ΕΧΩ ΔΕΙ ΠΟΤΕ!! Εκεί-
    νο, που με έχει ενοχλήσει και δε θα αλλάξω γνώμη εί-
    ναι η ΕΜΠΑΘΕΙΑ, που έδειξε -και δυστυχώς παρέσυρε και
    τους άλλους 2-, όταν η εκκλησία του έδωσε την ευκαιρί
    α της αποκατάστασης-έστω κι έτσι- και δεν την αποδέ-
    χθηκε!! Νομίζω ότι, αν την αποδεχόταν και ξανάμπαινε στην Ιεραρχία, ΙΣΩΣ να αποκαθίστατο και ΠΛΗΡΩΣ! Ευελ-
    πιστώ πως ΕΔΩ θα σταματήσει η συζήτηση-τουλάχιστον α-
    πό την πλευρά μου! 1. Ζητώ ταπεινά συγνώμη, αν-εν τη
    ρύμη- του λόγου μου παρεφέρθην και 2. Σας εύχομαι τα
    κράτιστα επί ταις επικειμέναις εορταίς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου