Τρίτη 14 Ιουλίου 2009







Ο Άγιος Νικόδημος, η Παιδεία και τα Θρησκευτικά


Γράφει ο Κωνσταντῖνος Χολέβας

Πολιτικός Ἐπιστήμων


Στίς 14 ουλίου τό Γένος τν ρθοδόξων λλήνων τιμ τή μνήμη το γίου Νικοδήμου το γιορείτου. φέτος δέ ξίζει νά ξαναδιαβάσουμε τά πάμπολλα ργα του καί νά διδαχθομε πό τήν σοφία του, δεδομένου τι συμπληρώνονται 200 κριβς χρόνια πό τήν σιακή κοίμησή του. γιος κοιμήθη στίς 14-7-1809 στό κελλί τν Σκουρταίων κοντά στίς Καρυές το γίου ρους σέ λικία 60 τν. Πολλά γράφησαν καί θά γραφον γιά τήν προσφορά του στό πόδουλο τότε Γένος μας καί στήν ρθόδοξη κκλησία. Σήμερα θά προσπαθήσουμε νά ξιολογήσουμε τή μορφή του ς πρότυπο παιδείας καί ς δάσκαλο μέ λη τή σημασία τς λέξης.

νεαρός τότε Νικόλαος Καλιβούρτσης, πρίν καρε μοναχός καί λάβει τό νομα Νικόδημος, μαθε τά πρτα γράμματα στήν γενέτειρά του, τή Νάξο. Στή συνέχεια παρακολούθησε πί 5 τη μαθήματα στήν περίφημη Εαγγελική Σχολή τς Σμύρνης. Διέπρεψε σέ λους τούς τομες τς γνώσεως, λλά διεκρίνετο ξ σου καί γιά τό θος του. Εχε σχεδόν πομνημονεύσει τά περισσότερα κείμενα τν Πατέρων τς κκλησίας καί τν ρχαίων λλήνων συγγραφέων. μνήμη του ταν φωτογραφική. ,τι διάβαζε τό πομνημόνευε. Πιστεύω, μως, τι δέν πρόκειτο πλς γιά μία νθρώπινη κανότητα. Εχε καί τήν βοήθεια το γίου Πνεύματος. Δέν ρκε κάποιος νά γνωρίζει πολλά. Τά κείμενα καί ο πληροφορίες δέν ποτελον το μοναδικό περιεχόμενο τς παιδείας. οσία εναι πς τά χρησιμοποιομε. Καί γιος Νικόδημος χρησιμοποίησε τήν τεράστια μόρφωσή του γιά νά φυπνίσει τόν λληνισμό καί λη τήν ρθόδοξη Οκουμένη. Νά διδάξει τήν ληθινή πίστη καί νά πομακρύνει τόν λαό πό κάθε τάση θεϊσμο ξισλαμισμο.


Γιά τήν παιδεία του σέ συνδυασμό μέ τήν θαυμαστή μνήμη του διηγονται πολλά καί ντυπωσιακά. λέξανδρος Μωραϊτίδης χει γράψει τι κάποτε ο λλοι μοναχοί στό Ναό το Πρωτάτου, στίς Καρυές, το κρυψαν τά Μηναα. γιος τότε επε πό στήθους τούς 15 Ψαλμούς το Μεγάλου Σαββάτου! πίσης εναι γνωστό τι πί να τος ζησε μέ τόν Γέροντά του στήν ρημη νσο Σκυροπούλα. κε χοντας λάχιστα βιβλία γραψε τό «Συμβουλευτικόν γχειρίδιον» κατά παραγγελία το ξαδέλφου του πισκόπου Ερίπου εροθέου. Παραθέτει πολλά χωρία πό τήν γία Γραφή, τούς Πατέρες λλά καί τούς ρχαίους κλασικούς, καί λα ατά πό μνήμης! μως καλόν εναι νά πισημάνουμε τι πέραν τν διαιτέρων χαρισμάτων το γίου καί λλοι νέοι τς ποχς κείνης εχαν στιβαρή λληνική καί ρθόδοξη Παιδεία. Πρτον, διότι ατήν μετέδιδαν μέ πίστη ο διδάσκοντες καί δεύτερον, διότι ο νέοι μελετοσαν μέ κόπο καί μέ ρεξη.


λληνογνωσία του καί ριστη χρήση λων τν μορφν τς διαχρονικς λληνικς γλώσσας ποτελον παράδειγμα γιά λους μας. γιος Νικόδημος γραφε καί στήν λογία καί στήν πλή νεοελληνική τς ποχς του. πί πλέον γνώριζε ριστα καί τό γλωσσικό δίωμα τν μηρικν πν , τό ποο χρησιμοποίησε γιά νά μεταγράψει τό Εαγγέλιο πού διαβάζουμε στόν σπερινό τς γάπης. ξ λλου ρχαιομάθειά του φαίνεται καί πό τήν σύνθεση πιγραμμάτων γιά πολλούς γίους καί Μάρτυρες τς κκλησίας μας. Εναι ξιον πορίας πς τότε σέ συνθκες φτώχιας καί δουλείας τά λληνόπουλα μάθαιναν ριστα λες τίς μορφές τς λληνικς καί σήμερα πό συνθκες λευθερίας καί νέσεως δυσκολεύονται ο περισσότεροι πόφοιτοι Λυκείου νά ρθογραφήσουν καί νά κφρασθον σωστά.


Τό νδιαφέρον του γιά τήν Παιδεία, τήν ρθόδοξη γωγή καί τήν διάπλαση τν παιδικν χαρακτήρων καταδεικνύεται καί πό τό γεγονός τι γιος Νικόδημος ξέδωσε μέ πολλές δικές του προσθκες καί ναθεωρήσεις τό ργο το λληνομαθος Μοναχο Γρηγορίου το Μολδαβο μέ τίτλο «Χριστιανική Παιδαγωγία» καί πότιτλο «Λόγος περί Πάιδων γωγς» ( πιμέλεια . Μονς Χρυσοποδαριτίσσης Πατρν, κδόσεις ΤΗΝΟΣ, θναι, 2005)..... . μοναχός Γρηγόριος τς Μονς Νεάμτσου, μετέπειτα Μητροπολίτης Ογγροβλαχίας (σημερινς Ρουμανίας), γεννήθηκε στό Βουκουρέστι τό 1765 καί γνώριζε ριστα τήν λληνική. Εχε πικοινωνία μέ τόν γιο Νικόδημο καί τσι πεφάσισαν νά συνεργασθον γιά τήν συγγραφή ατο το πονήματος. Δέν μπορομε νά ξέρουμε ποιά σημεα γραψε Γρηγόριος και ποιά γιος Νικόδημος, εναι πάντως προφανές τι τό τελικό κείμενο κφράζει πολύτως τόν Νάξιο γιορείτη. Γράφουν σχετικά ο σύγχρονοι σχολιαστές τς κδόσεως:
Χριστιανική Παιδαγωγία «ποτελε μλλον μύησι στήν πνευματική ζωή (μέ τήν ρθόδοξον ννοια το ρου) παρά πρότασι κπαιδευτικο προτύπου ( μέ τήν θύραθεν περί παιδείας ντίληψη). Ατό δέν ποδηλώνει παξίωσι τς θύραθεν κπαιδευτικς σταδιοδρομίας, φο δέν πορρίπτεται ερεσις πό τν γονέων «εσεβν καί ναρέτων διδασκάλων λληνικν μαθημάτων, διά νά σπουδάσωσι τά τέκνα των ες ατούς, γραμματικά, φιλοσοφικά καί λας τάς καθ’ ξς πιστήμας, πρός φέλειαν τς ψυχς καί το σώματός των» (θ΄, 408-12). Οτε, μως, περεκτιμται καί πολυτοποιεται ατή προοπτική» ( πως νωτέρω, σελ. 255).


Στό Προίμιο το «Νέου Μαρτυρολογίου» του γιος Νικόδημος μς δίδει καί μία ραία προτροπή πάντα πίκαιρη γιά τήν ποχρέωσή μας νά σκομε εραποστολή πρός τούς μή Χριστιανούς. Θά λεγα δέ τι παντ καί στό σύγχρονο ρώτημα ν θά πρέπει τό μάθημα τν Θρησκευτικν νά βασίζεται στήν ρθοδοξία νά μετατραπε σέ θρησκειολογικό.

γιος γράφει τά ξς:

«Καθώς τό λίγον προζύμι σμιγόμενον μέ τό πολύ λευρον μεταδίδει τήν δικήν του δύναμιν ες ατό, καί γίνεται λον ζύμη, τοιουτοτρόπως οκονόμησεν Θεός νά ναι σμιγμένοι ο λίγοι πιστοί μέ τούς πολλούς λλοπίστους, διά νά μεταδώσουν ες ατούς τήν ρθόδοξον πίστιν καί νά τούς φέρουν ες τήν πίγνωσιν τς ληθείας. τζη μς τό βεβαιώνει θεος Χρυσόστομος «διά τοτο καί νέμιξεν ( Θεός δηλαδή) τ πλήθει τούς ατ πιστεύοντας, να μεταδμεν λλήλοις τς μετέρας συνέσεως»

(μιλ. Μς΄ ες τό κατά Ματθαον)». (Συναξαριστής Νεομαρτύρων, κδοση ρθοδόξου Κυψέλης, Θεσσαλονίκη 1996, σελ. 20) .


ν ζοσε σήμερα γιος τήν πίγειο ζωή του θά φώναζε πρός τούς πευθύνους τς κπαιδεύσεώς μας:


«Μήν λλοιώνετε τό περιεχόμενο τς παιδείας μέ τήν δικαιολογία τι πάρχουν στά σχολεα πολλοί λλόθρησκοι μετανάστες. κριβς σ’ ατούς χουμε ποχρέωση νά διδάξουμε τήν ρθόδοξο Πϊστη καί χι τά θρησκειολογικά συνονθυλεύματα. Ατό μς ζητε Θεός καί ατό μς διδάσκει γιος ωάννης Χρυσόστομος»!


ς φέρουμε τά παιδιά μας πιό κοντά πρός τήν νθεο σοφία το μεγάλου Πατρός καί κκλησιαστικο συγγραφέως γίου Νικοδήμου το γιορείτου.

ς δώσουμε στούς νέους και στίς νέες νά μελετήσουν τά ργα του.

Θά εναι καί ατό μία φωτεινή κτίνα παιδείας μέσα στήν θολοκουλτούρα τς ποχς μας.


πηγή:Ζωηφόρος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου