Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2017

«Μηδέν ελαττωθήναι ποιήσαντι την αλήθειαν εν τη προδοσία των δήθεν υπερκρατούντων» (Μ. Βασίλειος – Επιστολή (17) προς Ωριγένην)


 Αναμφίβολα, υπάρχει δυσκολία στην προσπέλαση των αγιολογικών κειμένων των Πατέρων, λόγω πνευματικής πενίας. Την πνευματική πενία συμπληρώνει, πολλές φορές, κα η αμάθεια. Στη ζωή της Εκκλησίας, δεν υπάρχουν μόνο τα μυροβόλα λείψανα των αγίων. Η ζωντανή χάρη του Θεού υπάρχει και στα «κεκρυμμένα» των κειμένων των Πατέρων.
Έτσι και στα κείμενα του Μ. Βασιλείου υπάρχουν, μέσα σε λίγες γραμμές τα «αεί διαρρέοντα» και τα «μη ορώμενα». Άβυσσος αγιότητος και πνευματικής σοφίας κρύβονται και στην επιστολή αυτή (17) προς Ωριγένην.


Ο Άγιος Βασίλειος δεν ήταν μόνο ένας σοφός – οξυδερκής παρατηρητής των ανθρωπίνων πραγμάτων αλλά, το κυριότερο ήταν βαθύς ερμηνευτής των νόμων του Θεού και της Αγίας Γραφής. Οι πνευματικοί νόμοι λειτουργούν αδιάκοπα, σύμφωνα πάντα με την κρίση του Θεού, στη ζωή των ανθρώπων και στο χώρο της Εκκλησίας.
Για την επιστολή αυτή γράφει ο σχολιαστής – μεταφραστής (Ε.Π.Ε. – τόμος 2): «Εγράφη κατά την βασιλείαν του Ιουλιανού (361-363). Εις την Καππαδοκίαν ανεδείχθη τότε ο Ωριγένης αυτός, ο οποίος ετόλμησε να υπερασπισθή την Χριστιανικήν θρησκείαν με ομιλίας και συγγράμματα. Ο Βασίλειος τον συγχαίρει δια τούτο». (Ε.Π.Ε. – τόμος 2).
Στην επιστολή συνοψίζεται με σαφήνεια – ευκρίνεια ένα πολυεπίπεδο σύμπλεγμα πνευματικών ή, καλύτερα, Εκκλησιαστικών αληθειών.
Ο Ιουλιανός με τον έκδηλο ειδωλολατρικό ορθολογισμό του, έβλεπε την Ορθοδοξία υπό το πρίσμα του ισχυρού ατομικισμού του αρχαίου Ελληνισμού στα όρια της αποστασίας από την αληθινή πίστη των Ορθοδόξων.
Στη φιλοσοφική του θεώρηση περί Κράτους – Εξουσίας δεν αναγνώριζε το διακονικό ρόλο της εξουσίας (Ρωμ. 13, 1-6). Τον ρόλο των εξουσιών ο Ιουλιανός δεν τον αναζήτησε στην αυθεντία και στο αλάθητο της Εκκλησίας αλλά στην κατά άνθρωπο φιλοσοφία. Η ειδωλολατρική οπτική γωνία του Ιουλιανού τον παρέσυρε σε κατασκευή κανόνα εξουσίας με ανθρώπινη βεβαιότητα, που είχε στόχο την κατάλυση του Χριστιανισμού. Ασφαλώς δεν είχε συνειδητοποιήσει – πιστέψει, ότι ο Χριστός είναι το κλειδί της ιστορίας. Δεν είναι τυχαίος ούτε αστήρικτος ο χαρακτηρισμός του Μ. Βασιλείου περί «δήθεν υπερκρατούντων», περί δυνάμεων δηλ. εξουσίας που νόμιζαν ότι υπερτερούσαν της δύναμης της παγκόσμιας ιστορίας, που είναι ο Χριστός!
Ομόλογες και ομογενείς είναι και εκείνες οι εκκλησιαστικές ηγεσίες, οι οποίες με αφετηρία αλήθειες της πίστεως προχωρούν με τα βήματα της νόησης σε πεποιθήσεις, που δημιουργούν υποκειμενικές (προσωπικές) σχέσεις με το Θεό σε κατεύθυνση αιρετική.
Έτσι προδοτικά ως προς την πίστη λειτουργούν οι ηγεσίες, πολιτικές ή εκκλησιαστικές, όταν αποδεσμευθούν από την αλήθεια της Ορθοδοξίας, ως «δήθεν υπερκρατούντες».
Η πτώση του ανθρώπου δημιούργησε και το αλαζονικό φρόνημα, ότι είναι κυρίαρχος του κόσμου.
Η διαστροφή της θεϊκής αποστολής των εξουσιών, ως θεσμών, είναι γεγονός βεβαιωμένο ιστορικά, κοινωνιολογικά, Γραφικά. Αν μελετήσουμε το διάλογο της ερήμου μεταξύ Χριστού και διαβόλου (Λουκ. 4, 5-7), αντιλαμβανόμαστε την εισβολή του δαιμονικού στοιχείου στο μυαλό της ανθρώπινης εξουσίας, το οποίο δημιούργησε τους δυνάστες, τους ισχυρούς, τους τυράννους, τα αντίχριστα κοινωνικά συστήματα, τους πολέμους, την φτώχεια, την εξαθλίωση, τους «δήθεν υπερκρατούντες» κατά το Μ. Βασίλειο. «Ο φθόνος του διαβόλου έφερε το θάνατο στη Γη», αναγράφεται στη Σοφία Σολομώντος (2,24).
Όλοι οι μεγάλοι Πατέρες όρθωσαν το πνευματικό τους ανάστημα στη λογική των «υπερκρατούντων», στους αγώνες για την πίστη, για την ελευθερία, για την κοινωνική δικαιοσύνη, είτε οι «υπερκρατούντες» είχαν έκφραση πολιτική είτε εκκλησιαστική. «Υπερκρατούντες» και διαστρέβλωση της αλήθειας είναι (ιστορικά) διαλεκτικά δεμένα, με ακραία έκφραση, κορύφωση, τον διωγμό της αλήθειας.
Η αλήθεια της Ορθοδοξίας που διατηρήθηκε αναλλοίωτη από την εποχή του αρχέγονου Χριστιανισμού, χωρίς αλλαγές και διαστρεβλώσεις, ήταν το επίκεντρο της σωτηριολογικής ελπίδας των Πατέρων. Χωρίς δηλ. ορθή (εκούσια) δογματική συνείδηση δεν υπάρχει αγιασμός – σωτηρία.
Γι’ αυτό, ο επαινετικός λόγος του Μ. Βασιλείου για τον Ωριγένη στην επιστολή του (17), φανερώνει την κύρια βάση της Εκκλησίας, που είναι η προστασία της Αλήθειας.
«Ωφείλεται δε μεγάλη χάρις εις τον αγαθόν Θεόν, ο οποίος έκαμεν ώστε να μη ελαττωθή η αλήθεια λόγω της προδοσίας των δήθεν ανωτάτων αρχόντων, αλλ’ αναπλήρωσε με σας την συνηγορίαν υπέρ του λόγου της ευσεβείας», σημειώνει κατηγορηματικά ο Ι. Πατήρ. Είναι φανερό, ότι ο Μ. Βασίλειος αναδεικνύει την ενότητα της πνευματικής ζωής ή, καλύτερα, υπενθυμίζει ότι Ομολογία και Άσκηση είναι αλληλοσυμπληρούμενα πνευματικά μεγέθη, παρ’ όλες τις σημερινές προσπάθειες των «δήθεν υπερκρατούντων», των μετα-πατερικών, να οδηγήσουν το πλήρωμα σε «νέα ανάγνωση της Ορθοδοξίας» όπως αναγράφεται, δυστυχώς, και στο νέο βιβλίο του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου.
Ο Μ. Βασίλειος υπενθυμίζει έναν αξονικό πνευματικό νόμο της Εκκλησίας, στον οποίο αναφέρεται και ο Απ. Παύλος: «Ενώ κακοπαθώ μέχρι δεσμών ως κακούργος· αλλ’ ο λόγος του Θεού ου δέδεται» (Β΄ Τιμ. 2,9).
Όποια στένωση και αν δημιουργηθεί στη ροή της Ευαγγελικής Αλήθειας, όποια ανθρώπινη θεολογική ερμηνεία και αν καταλάβει τον δημόσιο, πολιτικό ή εκκλησιαστικό χώρο, η Αλήθεια του Χριστού, η Αλήθεια της Ορθοδοξίας, βρίσκει πάντα διέξοδο ώστε «μηδέν ελαττωθήναι», όπως υπογραμμίζει κατηγορηματικά ο Μ. Βασίλειος.
Διαυγέστατη η γραμμή του Μ. Βασιλείου, θεμελιώδης βάση στη ζωή της Εκκλησίας η ομολογία, αναπότρεπτη ανάγκη ο βηματισμός στην γραμμή της Γραφής, εμφανής η γραμμή των αγίων Πατέρων όταν κινδυνεύει η Αλήθεια.
Δόξα τω Θεώ, που υπάρχει και σήμερα προσπάθεια ανάσχεσης του πολυεπίπεδου συμπλέγματος των αιρέσεων, που ακούει στο όνομα «Οικουμενικότης – Οικουμενισμός».
Ιδιαίτερα σήμερα, όπου οι «δήθεν υπερκρατούντες» προωθούν πολυεθνική, πολυθρησκευτική, πολυγλωσσική και οικουμενιστική Ελλάδα, πιστεύοντες πως είναι μη ελεγχόμενοι από καμία δύναμη. Αγνοούν ή θέλουν να αγνοούν, ότι η ιστορία βαδίζει στους ρυθμούς του θελήματος και της οικονομίας του Θεού, όπως αυτή εκφράστηκε στην διαχρονική Ορθόδοξη Εκκλησία.
Η συνθηματολογία των οικουμενιστικών «υπερκρατούντων», περί αγάπης, ειρήνης και ενότητας είναι (ακουστικά) ελκυστική. Γι’ αυτό και μεγάλο τμήμα των Ορθοδόξων δεν θέλει το Πατερικό πέρασμα στις περιπέτειες μιας ομολογίας της Πίστεως.
Ο έπαινος του Μ. Βασιλείου στον Ωριγένη αποτελεί στηλίτευση και αποδοκιμασία της διασπάσεως Ομολογίας και Ασκήσεως, διότι στην πράξη την ακολουθεί ελάττωση της αληθείας και αναίρεση του λόγου της ευσεβείας.
Για την ομολογία του Ωριγένη ο Μ. Βασίλειος υπογραμμίζει: «Υμίν δε ανθηρόν και αεί νέον ο Κύριος τον μισθόν τον υπέρ του ονόματος αυτού λαληθέντων παρέξει» δηλ. με απλά λόγια: «Εις σας δε θα παράσχη ο Κύριος ανθηρόν και πάντοτε νέον μισθόν δι’ όσα εκηρύξατε υπέρ αυτού».

ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ

9 σχόλια:

  1. Ο Ωριγένης είναι μέγας αιρεσιάρχης. Οφείλουμε να το αναφέρουμε εφόσον στο κείμενο δεν αναφέρεται ότι ήταν κακόδοξος και αιρετικός, μάλλον φαίνεται ωσάν να επαινείται, ώστε να μην παρασυρθεί κάποιος αναγνώστης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο Μ. Βασίλειος δεν είναι αλάθητος. Κανένας άγιος, Πατέρας, άνθρωπος, δεν έχει το "αλάθητο". Υπ' αυτή τη θεώρηση και υπό την έρευνα χρονικώς των κειμένων δέον να εκλαμβάνονται οι έπαινοί του για τον αιρετικό Ωριγένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η έκφραση "πνευματικοί νόμοι" κατά τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά της μόδας - και εν ευρεία χρήσει στη σημερινή εκκλησιαστική πραγματικότητα, ιδίως από τότε που την ανέφερε γέροντας προβεβλημένος και αργότερα αγιοποιηθείς.

    "Πνευματικούς Νόμους" ονομάζουν και απαριθμούν από δεκαετιών και προτεστάντες, και ανατολικές θρησκείες και γέροντες. Δεν υπάρχει ομοφωνία σε πόσους και ποιους "πνευματικούς νόμους" αναφέρεται έκαστος ανάλογα με τις πεποιθήσεις και τις γνώσεις του. Καθένας και κάθε "διδασκαλία" παραθέτει αυθαίρετα το δικό του κατάλογο αόριστο ή με 3 ή 5 "πνευματικούς νόμους" είτε της "φύσεως" όπως "της παγκοσμίου ανταποδόσεως" είτε της Αγίας Γραφής όπως π.χ. "τα οψώνια της αμαρτίας θάνατος".

    Οι Χριστιανοί αναφερόμαστε στο Νόμο ή στους Νόμους του Θεού, στη Δικαιοσύνη Του, στο θέλημά Του, στο Σχέδιό Του, στην Οικονομία Του, στη βούλησή Του, και στο γραπτό Νόμο και τους Προφήτες (Παλαιά Διαθήκη) Του και στό Ευαγγέλιό Του (τη θεόπνευστη Καινή Του Διαθήκη) που περιέχει τους αιώνιους Νόμους του Θεού, το Σύνταγμα της Εκκλησίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τό γνήσιο Κανονικό θεόπνευστο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης "Παροιμίες Σολομῶντος", το ίδιο, επωνομάστηκε και "Σοφία" λόγω του σοφού περιεχομένου του.

    Και καταγραφόταν με τον τίτλο "Παροιμίαι Σολομῶντος ἡ καὶ Σοφία"..

    Κάποιος στην αρχαιότητα, εξ αγνοίας υπέθεσε ότι υπάρχουν δύο βιβλία, οι Παροιμίες Σολομώντος και η Σοφία Σολομώντος. Επειδή το δεύτερο δεν υπήρχε, το συνέγραψε. Η σημερινή "Σοφία Σολομώντος" είναι αυτό το "νόθο" βιβλίο, που δεν ανήκει στα Κανονικά θεόπνευστα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, απλά επιτρέπεται η ανάγνωσί του ως "αναγινωσκόμενου". Ακριβώς έτσι το κατατάσσει και το αναφέρει ο Μ. Αθανάσιος στη ΛΘ΄ εορταστική επιστολή του, που περιέχει τον Κανόνα των θεόπνευστων Βιβλίων της Αγίας Γραφής αλλά και των "αναγινωσκόμενων" μή θεόπνευστων, ὀπως η "Σοφία Σολομώντος", η "Σοφία Σειράχ" που δεν ανήκουν μεν στην Παλαιά Διαθήκη, δεν είναι θεόπνευστα, αλλά είναι βιβλία που επιτρέπεται η ανάγνωσή τους.

    Θεόπνευστα Κανονικά βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, του Σολομώντος (συγγραφέντα με δικά του κείμενα, και μερικά που ταξινόμησε) στην Π.Δ. είναι
    ο Εκκλησιαστής,
    οι Ψαλμοί
    το Ἀσμα Ασμάτων
    οι Παροιμίες Σολομώντος (η και Σοφία)
    όχι όμως η ψευδεπίγραφη "Σοφία Σολομώντος"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ και ΑΙΡΕΣΙΑΡΧΗΣ Ωριγένης, όχι μόνο δεν είναι πρότυπο, ούτε καν αποδεκτός, ή ανεκτός, αλλά είναι παράδειγμα ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗ για τους Χριστιανούς ιδίως εν έτει 2017 που οι Χριστιανοί αγανακτούν με τους νόμους περί αλλαγής φύλου και τη δήλωση (επιλογής) φύλου στα 15χρονα παιδιά...

    ...Παράδειγμα ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗΝ, όχι μόνο για τις αιρέσεις και παναιρέσεις του (εκείνος εισήγαγε στην Εκκλησία την ολισθηρή "Αλεξανδρινή" παράδοση της αλληγορικής ερμηνείας (που ο Μ. Αθανάσιος ΔΕΝ την ακολούθησε) αλλά και διότι πήγε εθελοντικά στα άντρα των ειδωλολατρών μοναχών και ευνουχίστηκε, δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ πήγε και του έκαναν χειρουργική επέμβαση "ΑΛΛΑΓΗΣ ΦΥΛΟΥ". Τάχα παρερμήνευσε το λόγο του Κυρίου (Ευνούχισαν εαυτούς) αλλά...

    -όποιος μεν δέχεται ότι ο Ωριγένης όντως παρερμήνευσε το χωρίο του Ευαγγελίου δεν πρέπει να τον προβάλλει ως πρότυπο, αλλά ως οιηματία αιρετικό, διότι και τότε και σήμερα και αιωνίως και ποτέ η Εκκλησία δεν δεχόταν, δεν δέχεται και δεν θα δέχεται ότι ο Κύριος ανέφερε για σωματικό ευνουχισμό, αλλά ότι ανέφερε για ευνουχισμό στο σαρκικό θέλημα το επιτρεπτό και ευλογημένο, χάριν της Βασιλείας του Θεού.

    - όποιος υποθέτει ότι το χωρίο της Κ.Δ. ήταν πρόσχημα, διότι εωσφορικώς παρέβη την Εκκλησιαστική Ερμηνεία του χωρίου "εἰσὶν εὐνοῦχοι οἵτινες εὐνούχισαν ἑαυτοὺς διὰ τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν" (Ματθ. 19,12) και η αιτία ήταν ότι του άρεσε η θηλυπρέπεια, έχει τεκμήρια δικαιώσεως της άποψής του. Η Εκκλησία ούτε για μια στιγμή δεν δίδαξε ευνουχισμό. Μόνο θηλυπρεπείς χάριν του πάθους τους, καταχράστηκαν την παρερμηνεία του νοήματος ως δικαιολογία "ευσεβείας".

    Στην εποχή του Ωριγένη στην Αίγυπτο οι ειδωλολάτρες μοναχοί είχαν εν χρήσει χειρουργικές μεθόδους "αλλαγής φύλου" δηλ. οι άντρες ευνουχίζονταν και σωματικώς προσομοίαζαν στην περιοχή των εκτομηθέντων οργάνων ως θήλεις ώστε, απόντων των αδένων που παράγουν τις ορμόνες του φύλου να γίνουν και σωματικώς θηλυπρεπείς, με μείωση γενειάδας (σπανοί, γυναικοπρόσωποι), ανάπτυξη υποδορίου λίπους (γυναικομαστία, τρυφερό δέρμα και υποδόριος ιστός). Είχαν εξελιγμένη την επιφανειακή αλλαγή σωματικών χαρακτηριστικών του φύλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αλληγορική (καββαλιστική) ερμηνεία της Αγίας Γραφής είναι να καταλαβαίνεις και να διδάσκεις ερμηνευτικώς, όχι αυτό που εννοεί ο συγγραφέας του ερμηνευόμενου χωρίου της Κ.Δ. αλλά ό,τι θέλεις και όπως θέλεις.

    Η Εκκλησιαστική ιστορική Ερμηνεία, ένα πράγμα ερμηνεύει, αυτό που εννοούν οι συγγραφείς. Διότι οι συγγραφείς της Βίβλου, ένα συγκεκριμένο πράγμα θέλουν να πουν.

    Η αλληγορική καββαλιστική ερμηνεία, δίνει πολλές διαφορετικές ερμηνείες στο ίδιο χωρίο, διότι εκφράζει όχι τι εννοεί ο συγγραφέας, αλλά τι φαντάζεται ο ερμηνευτής.
    Η μεταφορά, η παραβολή, η παροιμία, το παράδειγμα, το αλληγορούμενον υπό του συγγραφέως δεν υπάγονται στην αλληγορική καββαλιστική ερμηνεία αλλά στην Εκκλησιαστική ιστορική ερμηνεία.

    Ο Κύριος στο Ματθ. 19,12 "μεταφορικώς" ως "αλληγορούμενον" αλλά όχι αλληγορικό καββαλιστικό εννοεί αυτό που ερμηνεύει η Εκκλησιαστική ιστορική Ερμηνεία, ότι "μερικοί ευνούχισαν το σαρκικό τους θέλημα για τη Βασιλεία των Ουρανών", και όχι ότι "τα έκοψαν", όπως ερμηνεύει η "αλληγορική ερμηνεία", την οποία ακριβώς δεν τη νοιάζει τι εννοεί ο Κύριος -και ο συγγραφέας του βιβλίου της Κ.Δ.- αλλά αυθαίρετα φαντάζεται άλλη ερμηνεία ή ερμηνείες ανάλογα με τη φαντασία του αλληγοριστή ερμηνευτή.

    Την αλληγορική ερμηνεία την εισήγαγε στην Εκκλησία ο αιρεσιάρχης Ωριγένης. Την εφάρμοσε κι όλας, ως αφρρμή, για να νομίζει ότι έχει και αναίσχυντο σατανικό "ερμηνευτικό" έρεισμα της διαστροφής του από την ανδρική φύση του σώματος που του έδωσε ο Κύριος. Σατανικά πράγματα. Ποτέ δεν τα αποδέχτηκε η Εκκλησία.

    Σήμερα αρκετοί επιχειρούν να απενοχοποιήσουν και να αποκαταστήσουν το Ωριγένη και μάλιστα στο όνομα του "αντιοικουμενισμού". Εις μάτην. Προσβάλλουν την Πίστι των Ορθοδόξων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και αντιοικουμενιστές, και οικουμενιστές ομονοοῦν στην επιχείρηση αποκατάσής του και με απαλές κινήσεις απενοχοποιούν τον αιρεσιαρχη εκτομία θηλυπρεπή Ωριγένη. Τον δικαιολογούν ότι ως θύμα παρερμήνευσε τα χωρία "ευνούχισαν εαυτούς διά την βασιλείαν των ουρανών και "εάν σε σκανδαλίζει ο οφθαλμός σου βγάλε τον" και "εάν σε σκανδαλίζει το χέρι σου κόψε το". Βέβαια δεν τους προβληματίζει ότι η Εκκλησία ποτέ δεν τα δίδαξε αυτά άρα ο Ωριγένης βγήκε εκτός διδασκαλίας της Εκκλησίας, όχι μόνο στον εθελοντικό ευνουχισμό του αλλά και με τις υπόλοιπες αιρέσεις του, ούτε τους προβληματίζει ότι μαζί με τα ανδρικά όργανα που ανέθεσε να του αποκόψουν οι εξειδικευμένοι χειρουργοί "αλλαγής φύλου" (κατά τη νοοτροπία των θηλυπρεπών) στο άντρο του ειδωλολατρικού μοναχισμού της Νιτρίας της Αιγύπτου, δεν τους ανέθεσε να του βγάλουν και το δεξί του μάτι και να του κόψουν και το χέρι του εκτός εάν αυτά δέν τον σκανδάλιζαν.

      Αλλά, η αλληγορική του ερμηνεία, του έδινε το "εργαλείο" δικαιολογίας και επιχειρημάτων ώστε πρώτα να παρερμηνεύει το λόγο του Θεού όπως θέλει και έπειτα "αναμάρτητα" να επικαλείται ότι αυτό που πράττει "το διδάσκει το Ευαγέλιο". Μεγάλο μυαλό. Μεγάλος "Πατέρας" της Εκκλησίας. Να τον χαίρονται όσοι και εάν τον επαινούν και τον εκτιμούν, ακόμα και οι διάδοχοί του στην Αλεξάνδρεια και απανταχού, τό τε πάλαι το τε νυν, όπως ο αιρεσιάρχης Άρειος που είχε εμπνευστεί και ακολουθήσει μια από τις αιρέσεις του προηγούμενου από αυτόν Ωριγένη που ισχυριζόταν ότι ο Υιός είναι κατώτερος στην εξουσία σε σχέση με τον Πατέρα.

      Διαγραφή
  7. Τὸν πολυ-αἱρεσιάρχη καὶ κατὰ καταπάτησι τοῦ θεἰου λόγου ἐκτομία Ἀλεξανδρινὸ Ὠριγένη ἐπιχειροῦν νὰ ἀποκαταστήσουν Ὀρθόδοξοι συγγραφεῖς ἰσχυριζόμενοι ὅτι αἱρετικὲς εἶναι οἱ διδασκαλίες του, ὁ ἴδιος ὅμως δὲν εἶναι αἱρετικός.

    Σχετικὸ βιβλίο (τοῦ κυρίου Μακρυγιάννη) ἐξέδωσαν οἱ πνευματισταὶ τῆς Ἑλλάδος, οἱ ἀπόψεις τῶν ὁποίων ἐκφράζονται στὴν ἡλεκτρονικὴ διεύθυνσι http://divinelight.org.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο Ωριγένης, που ακολούθησε τις διδασκαλίες του αλληγοριστού Κλήμεντος Αλεξανδρέως, "υιοθετήθηκε" από μια πλούσια αριστοκράτισσα, η οποία φιλοξενούσε στα σαλόνια της κύκλους αιρετικούς – γνωστικούς και ορθόδοξους. Το τῶν ἱερῶν λόγων διδασκαλεῖον (που ονομαζόταν και διδασκαλεῖον τὸ τῆς κατηχήσεως, τῆς ἱερᾶς πίστεως και ως ἡ κατ’ Ἀλεξάνδρειαν κατήχησις, τῆς κατηχήσεως διατριβή) δεν ήταν απλώς ένα "κατηχητικό" σχολείο όπου προετοιμάζονταν τα υποψήφια μέλη της Εκκλησίας, αλλά ένα forum, όπου συζητούσαν άνδρες και γυναίκες ειδωλολάτρες, αιρετικοί και χριστιανοί σχετικά με τον Θεό, τον άνθρωπο και τον κόσμο. Βλ. Alfons Fürst, Der junge Origenes im Bildungsmilieu Alexandriens [υποσ. 7], 257-8. Ο Ωριγένης εργαζόμενος ως γραμματοδιδάσκαλος στο διδασκαλείο, δε δίστασε να εμβαθύνει στην ελληνική φιλοσοφία στον Αμμώνιο, εντασσόμενος στον ιδιαίτερο κύκλο κάποιου που είχε συνειδητά αρνηθεί το Χριστιανισμό χάριν της ελληνικής φιλοσοφίας. Αυθαίρετα ερμήνευε τας Γραφάς, ακόμα και τα σχετικά χωρία του Κατά Ματθαίον (26, 26-28) και του Κατά Ιωάννη (6, 52-58) τὰ οποία ερμηνεύονται στα αντίστοιχα Υπομνήματα αλληγορικά - υπαρξιακά.

    Όταν ήταν παιδί, ο Ωριγένης υπέστη κάποια πράξη που τον συνόδευε σε όλη του τη ζωή. Ακόμα και όταν χειροτονήθηκε ιερέας, κατηγορήθηκαν (από τον Δημήτριο, στο παρακάτω απόσπασμα του Ευσεβίου) εκείνοι που τον χειροτόνησαν ενώ γνώριζαν την πράξη αυτή. Καθαιρέθηκε από ιερέας και καταδικάστηκε ως αιρετικός από Συνόδους, οικουμενικές και τοπικές. Παρόλα αυτά, έχει και σήμερα πολλούς οπαδούς, ορθοδόξους, προτεστάντες, εσωτεριστές, πνευματιστές, ομοφυλόφιλους, αρχαιολάτρες (οι οποίοι γράφουν ότι μυήθηκε και σε μυστήρια), κ.α. όπως οπαδούς της της αποκαταστάσεως των πάντων ή της ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

    http://tentmaker.org/greek_articles/apokatastasis/greekhistory15a.htm

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου