Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ | |||
του Θεολογου-Φιλολογου Κων. ΣΙΑΜΑΚΗ Ὁ Χριστὸς ἀγάπησε τὶς γυναῖκες ὅσο κανένας ἄλλος στὴν πανανθρώπινη ἱστορία, καὶ οἱ γυναῖκες εὐεργετήθηκαν ἀπὸ τὸ Χριστὸ ὅσο ἀπὸ κανέναν ἄλλον. ὁ Χριστὸς τὴ γυναῖκα τὴ βρῆκε σ̉ ἐλεεινὴ κατάστασι, καὶ τὴν ἀποκατέστησε, τὴν ἀνύψωσε, δέχτηκε τὴ διακονία της, κι ἔδωσε καὶ στὴν ἐκκλησία τὴν ἐντολὴ νὰ δέχεται κι αὐτὴ τὴ διακονία της. Στὴν εἰδωλολατρία καὶ στὸ ἰσλὰμ καὶ γενικὰ ἔξω ἀπὸ τὴν ἐκκλησία ἡ θέσι τῆς γυναικὸς εἶναι ἀξιολύπητη. ὁ Περικλῆς στὸν περιβόητο Ἐπιτάφιό του (πολιτικὸ καὶ καθεστωτικὸ μανιφέστο τῆς ‘’δημοκρατικῆς’’ Ἀθήνας τοῦ στρατηγοῦ αὐτοῦ) λέει ὅτι ἡ σωστὴ γυναίκα εἶναι ἐκείνη ποὺ εἶναι τόσο φυλακισμένη μέσα στὸ σπίτι τοῦ ἀντρός της καὶ τόσο ἄγνωστη, ὥστε νὰ μὴ γνωρίζῃ κανέναν ἐκτὸς ἀπὸ τὸν ἄντρα της, νὰ μὴν τὴ γνωρίζῃ κανεὶς ἐκτὸς ἀπ̉ αὐτόν, καὶ νὰ μὴν ἔχῃ γίνει ποτὲ λόγος γι̉ αὐτὴν ἀπὸ κανέναν (Θουκυδίδης 2, 45, 2). ὁ φιλόσοφος Σωκράτης, ποὺ εἶχε δύο γυναῖκες ταυτόχρονα στὸ ἴδιο σπίτι, τὴ Μυρτὼ καὶ τὴν Ξανθίππη, λέει ὅτι ἡ σωστὴ γυναίκα πρέπει νὰ μὴν ξέρῃ γραφὴ κι ἀνάγνωσι, καὶ νὰ εἶναι τόσο ἔγκλειστη στὸ σπίτι τοῦ ἀντρός της, ὥστε ἀπὸ τὸν ἔξω κόσμο νὰ ἔχῃ δῆ ὅσο γίνεται ἐλάχιστα πράγματα, νὰ ἔχῃ ἀκούσει γιὰ ὅσο γίνεται ἐλάχιστα πράγματα, καὶ νὰ ἔχῃ ῥωτήσει στὴ ζωή της ὅλη γιὰ ὅσο γίνεται ἐλάχιστα πράγματα (Ξενοφῶν, Οἰκονομικός 7, 5). ὁ Εὐριπίδης λέει ὅτι ἡ γυναίκα εἶναι ‘’τὸ πιὸ ἄθλιο φυτό’’ (Μήδεια, 230-231). κι ὁ Ἀριστοτέλης λέει ὅτι ἡ γυναίκα δὲν εἶναι ἀκριβῶς ἄνθρωπος, ὅπως ὁ ἄντρας, διότι δὲν ἔχει ψυχή˙ ἔχει μόνο κάποια μόρια ψυχῆς —ἕνα μικροτσὶπς ἀπὸ ψυχή, ὅπως θὰ λέγαμε σήμερα—, γιὰ νὰ μπορῇ ν̉ ἀντιλαμβάνεται τὶς διαταγὲς τοῦ ἀντρός (Πολιτικά 1,13). ὁλόιδια εἶναι ἡ θέσι τῆς γυναικὸς κι ὁλόιδιες οἱ ἀντιλήψεις γι̉ αὐτὴν σ̉ ὅλους τοὺς μὴ Χριστιανικοὺς λαοὺς καὶ τὰ θρησκεύματα τῆς γῆς μέχρι σήμερα, ὅπου ἡ γυναίκα εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ πολλὰ κατοικίδια τοῦ σπιτιοῦ ἢ τοῦ χαρεμιοῦ, καὶ ὀφείλει νὰ εἶναι εὐχαριστημένη, ἂν ὁ ἄντρας τὴ θυμηθῇ κι ἀσχοληθῇ μ̉ αὐτὴ μία φορὰ τὸ χρόνο. Ὁ Χριστὸς μόνο, ἀποκλειστικὰ ὁ Χριστός, ἔδωσε στὴ γυναῖκα τὸ προνόμιο νὰ ἔχῃ ὅλο τὸν ἄντρα δικό της, καὶ μόνο ἡ Χριστιανικὴ πίστι ἔχει στὴν ἠθική της αὐτὴ τὴν πατέντα. κι ὁ Χριστὸς ἔκανε τὸ διαζύγιο δύσκολο μόνο γιὰ χάρι τῆς γυναικός. γι̉ αὐτὸ ἄλλωστε στὴ φύσι ἄντρες καὶ γυναῖκες εἶναι 50% - 50%. Στὸν πρὸ Χριστοῦ Ἰσραὴλ τῆς Π. Διαθήκης ἡ γυναίκα ἔχει θέσι πολὺ καλλίτερη ἀπ̉ ὁποιαδήποτε ἄλλη κοινωνία ἀρχαία καὶ σημερινὴ ἐκτὸς ἀπὸ τὴ Χριστιανικὴ ἐκκλησία. στὸν Ἰσραὴλ ἡ γυναίκα δὲν εἶναι ἔγκλειστη, μιλάει ὅποτε πρέπει ὅπως ἡ Σαμαρεῖτις στὸ Χριστὸ ἢ οἱ δυὸ γυναῖκες ἐνώπιον τοῦ Σολομῶντος, ταξιδεύει καὶ μόνη της, ὅταν θέλῃ, ὅπως ἡ μητέρα τοῦ Χριστοῦ, ὅταν ἐπισκέπτεται τὴν Ἐλισάβετ, μπορεῖ νὰ ἐρωτευτῇ τὸν ἄντρα τῆς ἐκλογῆς της ὅπως ἡ Ῥοὺθ καὶ ἡ κοπέλλα τοῦ ᾌσματος, μπορεῖ νὰ ὁρίσῃ ἡ ἴδια τὸν καιρὸ τοῦ γάμου της ἢ καὶ νὰ τὸν ἐπισπεύσῃ ὅπως ἡ Ῥεβέκκα, μπορεῖ νὰ ἔχῃ γνώμη γιὰ τὰ παιδιά της ὅπως ἡ μητέρα τοῦ Σαμουὴλ καὶ ἡ μητέρα τοῦ Σαμψών, καὶ πάρα πολλὲς φορὲς αὐτὴ ὀνομάζει τὰ παιδιά της ὅπως οἱ γυναῖκες τῶν πατριαρχῶν Ἀβραὰμ Ἰσαὰκ καὶ Ἰακώβ, πράγματα ποὺ γιὰ τὴν ἀρχαία Ἑλλάδα καὶ γιὰ τὴ λοιπὴ εἰδωλολατρία μέχρι σήμερα καὶ γιὰ τὸ ἰσλὰμ εἶναι ὅλα ἀδιανόητα. Ἀλλὰ εἶχε καὶ στὸν Ἰσραὴλ τρία μεγάλα μειονεκτήματα. α’) μοιραζόταν τὸν ἄντρα της μαζὶ μὲ ἄλλες γυναῖκες, ἀκόμη καὶ μὲ πολλές. ἀκόμη καὶ οἱ ἅγιοι ἄντρες, ὅπως ὁ Ἰακώβ, ὁ Γεδεών, ὁ Βοόζ, ὁ πατέρας τοῦ Σαμουήλ, ὁ Δαυΐδ, ὁ Ἐζεκίας, ὁ Ἰωσίας, εἶχαν πολλὲς ἢ καὶ πάρα πολλὲς γυναῖκες. ὁ προφήτης Ἠσαΐας ἀναφέρει καιροὺς κατὰ τοὺς ὁποίους ὁ μέσος ὅρος γιὰ ὅλη τὴν κοινωνία ἦταν ἕνας ἄντρας καὶ ἑφτὰ γυναῖκες (Ἠσ 4, 1). β’) ἡ γυναίκα ἀντιμετώπιζε ἕνα διαζύγιο αὐτόματο, ἀναίτιο, ἰδιωτικό, καὶ ἀκαριαῖο. ὁ ἄντρας τὴν ἡμέρα ποὺ δὲν τοῦ ἄρεσε πιὰ ἡ γυναίκα του, εἶχε τὸ δικαίωμα, χωρὶς κανένα λόγο καὶ κανένα αἰτιολογικό, νὰ τῆς δώσῃ ἀποστάσιον, δηλαδὴ διαζύγιο ποὺ ἦταν ἕνα ἁπλὸ σημείωμά του τῆς στιγμῆς, χωρὶς καμμιὰ παρέμβασι ἢ ἔστω ἐνημέρωσι τῆς συναγωγῆς, τὸ ὁποῖο ἔγραφε˙ ‘’Ἐγὼ ὁ Τάδε ἀπ̉ αὐτὴ τὴν ἡμερομηνία καὶ ὥρα τὴ γυναῖκα αὐτὴ δὲν τὴν ἔχω γυναῖκα, καὶ τὴ διώχνω ἀπὸ τὸ σπίτι μου, καὶ δὲν ἐνδιαφέρομαι γι̉ αὐτὴν καθόλου’’. καὶ κρατοῦσε κι ὅλα τὰ παιδιά, ἀκόμη καὶ τὸ νεογνὸ ποὺ θήλαζε, χωρὶς ἡ γυναίκα νὰ ἔχῃ τὸ δικαίωμα νὰ τὰ ξαναδῇ. ἤ, ἂν προτιμοῦσε, ἔδιωχνε μαζί της καὶ ὅλα τὰ παιδιὰ ποὺ εἶχε ἀπ̉ αὐτή. καὶ γ’) ἡ γυναίκα στὴ ζωὴ καὶ στὴ δρᾶσι τῆς συναγωγῆς δὲν ἔπαιζε κανέναν ἀπολύτως ῥόλο. Σὲ ἄλλα θρησκεύματα, καὶ στὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ θρησκεία, ἡ γυναίκα μποροῦσε νὰ ἔχῃ μὲ τὴ θρησκεία μόνο μία σχέσι˙ νὰ εἶναι βακούφικη ἱερόδουλος˙ ἡ λέξι κατάγεται ἀπὸ τὸ ἀρχαῖο ἑλληνικὸ βακούφι. στὴν Ἰνδία μέχρι τὸ 1920, ποὺ κατήργησαν τὸ παραδοσιακό τους ἔθιμο οἱ Ἄγγλοι ἀγγλικανοὶ ἀποικιοκράτες διὰ τῆς βίας, ἕνας πλούσιος γεροξεκούτης 80 χρονῶν, ποὺ μποροῦσε νὰ παντρεύεται δεκάδες κοριτσάκια 12 χρονῶν καὶ ἄνω, ὅταν σὲ 5 χρόνια πέθαινε, ἔπαιρνε μαζί του καὶ τὰ κοριτσάκια καὶ ὅλες τὶς ἄλλες γυναῖκες του, διότι τὰ ἔθαβαν μαζί του στὸν τάφο του σφαγμένα ἢ καὶ ζωντανά. νὰ ὄψεται ἡ ἀποικιοκρατία ποὺ κατάργησε τὶς ἱερές τους παραδόσεις καὶ ἀλλοίωσε τὴν ἐθνική τους ταυτότητα! Ὁ Χριστὸς ὅλ̉ αὐτὰ τὰ κατήργησε καὶ τ̉ ἄλλαξε. τὸ σημερινὸ συζυγικὸ καθεστὼς εἶναι ἐντολὴ μόνο τοῦ Χριστοῦ. πρὸ Χριστοῦ ἡ λέξι σύζυγος, ποὺ σημαίνει πολλά, χρησιμοποιεῖται κατ̉ ἀρχὴν καὶ κυρίως γιὰ τὸ ζῷο ποὺ εἶναι ζεμένο στὸν ἴδιο ζυγὸ τῆς ἁμάξης ἢ τοῦ ἀρότρου μαζὶ μ̉ ἕνα ἄλλο. τυχαία μόνο καὶ μόνο σὲ λογοτεχνικὴ μεταφορικὴ χρῆσι χρησιμοποιεῖται γιὰ τὸν σύζυγο ἄντρα ἢ τὴ σύζυγο γυναῖκα. χρησιμοποιεῖται δὲ καὶ γιὰ τὴ δήλωσι δύο συνεργατῶν, δύο συμπολεμιστῶν, δύο συνεταίρων, δύο συμπαικτῶν (παρτεναίρ), κλπ.. σὰ νομικὸς ὅρος γιὰ τὸ ἀντρόγυνο δὲν ὑπάρχει. σὰν τέτοιος ἀρχίζει νὰ συνηθίζεται τὸν Γ’ καὶ Δ’ μ.Χ. αἰῶνα κυρίως μὲ τὴν ἐπίδρασι τῆς ἀπὸ τὸ ῥωμαϊκὸ δίκαιο λατινικῆς του λέξεως coniux (=σύζυγος). ἔτσι ὁ Χριστὸς εἶναι ἐκεῖνος ποὺ ἀποκατέστησε τὴ γυναῖκα στὴ σημερινή της θέσι στὰ χριστιανικὰ ἔθνη. Ὁ Χριστὸς ἀνύψωσε κιόλας τὴ γυναῖκα, ὅταν γεννήθηκε μόνος αὐτὸς μόνο ἀπὸ γυναῖκα, ὅταν συνωμίλησε πρῶτος αὐτὸς σὲ θέματα πνευματικὰ μὲ τὴ Σαμαρείτιδα, ἐνῷ οἱ μαθηταί του ἔμειναν κατάπληκτοι, ὅτι μετὰ γυναικὸς ἐλάλει (Ἰω 4, 27), ὅταν ὡς ἀνεστημένος ἐμφανίστηκε γιὰ πρώτη φορὰ σὲ γυναῖκα (Μρ 16, 9˙ Ἰω 20, 11-18), ὅταν δέχτηκε νὰ τὸν διακονοῦν ἡ πεθερὰ τοῦ Πέτρου (Μθ 8, 14-15˙ Μρ 1, 30-31) καὶ οἱ ὀχτὼ μαθήτριές του, ποὺ ἦταν μητέρες τῶν μαθητῶν του, καὶ μητέρα δική του, καὶ θεία του, καὶ φίλες τῶν γυναικῶν αὐτῶν (Λκ 10, 38-42˙ Ἰω 11, 1-6˙ 12, 1-11), ὅταν ἄφησε στοὺς μαθητάς του καὶ στὴν ἐκκλησία τὴν παράδοσι νὰ διακονοῦνται ἀπὸ γυναῖκες, ὑπὸ ὡρισμένους ὅρους βέβαια, ποὺ κυριώτεροι εἶναι ἡ ἰσόβια μονογαμία τους, ἡ σεμνότητά τους τόσο ἡ ἐσωτερικὴ ὅσο καὶ ἡ ἐξωτερική, καὶ τὸ νὰ εἶναι πάνω ἀπὸ 60 ἐτῶν. Ἡ Μαρία ἡ μητέρα τοῦ Ἰωάννου Μάρκου καὶ ἀδερφὴ τοῦ Βαρνάβα, ποὺ προσφέρει στοὺς ἀποστόλους τὸ ἀρχοντικό της σπίτι γιὰ ἕδρα διοικήσεως, ὅπου ἔγινε ἡ ἐμφάνισι τοῦ ἀνεστημένου Χριστοῦ στοὺς 10 καὶ στοὺς 11 μαθητάς του, καὶ ἡ ἐκλογὴ τοῦ ἀποστόλου Ματθίου, καὶ ἡ ἐπιφοίτησι τοῦ ἁγίου πνεύματος κατὰ τὴν πεντηκοστή, καὶ τὸ πρῶτο ἀποστολικὸ κήρυγμα τὸ ἱδρυτικὸ τῆς ἐκκλησίας ἀπὸ τὰ μπαλκόνια του, καὶ ἡ προσευχὴ γιὰ τὴ διάσωσι τοῦ Πέτρου, καὶ ἡ ἀποστολικὴ σύνοδος (Πρξ 12, 12), καὶ ἡ Δορκὰς ἡ φιλόπτωχος (Πρξ 9, 36-43), καὶ ἡ Χλόη ἡ μητέρα τῶν ἀδελφῶν Στεφανᾶ Ἀχαϊκοῦ καὶ Φορτουνάτου καὶ συνεργατῶν τοῦ Παύλου (Α’ Κο 1, 11˙ 1, 16˙ 16, 17), καὶ ἡ Φοίβη ἡ διάκονος τῆς ἐκκλησίας τῶν Κεγχρεῶν τῆς Κορίνθου (Ῥω 16, 1-2), καὶ ἡ Πρίσκιλλα ἡ γυναίκα τοῦ Ἀκύλα τοῦ ἐργοδότου καὶ μαθητοῦ τοῦ Παύλου (Πρξ 18, 2-3˙ 18, 26˙ Α’ Κο 16, 19), καὶ ἡ Ἀπφία ἡ γυναίκα τοῦ Φιλήμονος (Φλμ, 2), καὶ ἡ γυναίκα τοῦ Σίμωνος τοῦ Κυρηναίου καὶ μητέρα τοῦ Ἀλεξάνδρου καὶ τοῦ Ῥούφου ποὺ διακόνησε τὸν Παῦλο σὰ μητέρα του (Ῥω 16, 13), καὶ ἡ Ἰουνία ἡ γυναίκα τοῦ Ἀνδρονίκου (Ῥω 16, 7), καὶ ἡ Ἰουλία ἡ γυναίκα τοῦ Φιλολόγου (Ῥω 16, 15), καὶ ἡ Μαριὰμ ἡ Ῥωμαία (Ῥω 16, 6), καὶ οἱ ἄλλες Ῥωμαῖες Τρύφαινα καὶ Τρυφῶσα καὶ Περσὶς καὶ ἡ ἀδερφὴ τοῦ Νηρέως (Ῥω 16, 12), καὶ ἡ Θυατειρηνὴ Λυδία στοὺς Φιλίππους τῆς Μακεδονίας (Πρξ 16, 13-15˙ 16, 40), καὶ οἱ Φιλιππήσιες Εὐοδία καὶ Συντύχη (Φι 4, 2), καὶ οἱ τέσσερες παρθένες θυγατέρες τοῦ ἀποστόλου Φιλίππου ποὺ διακονοῦσαν τὸν πατέρα τους (Πρξ 21, 9), καὶ τόσες ἄλλες. ἔχω ὑπολογίσει ὅτι ἀπὸ τὰ 160 πρόσωπα, ποὺ ἀναφέρονται στὴν Κ. Διαθήκη ὡς συνεργάτες τοῦ Κυρίου καὶ τῶν ἀποστόλων, τὰ 28 ἦταν γυναῖκες. Ὁ δὲ ἀπόστολος Παῦλος διδάσκει ὅτι εἰδικὰ στὸ ζήτημα τοῦ ἁγιασμοῦ καὶ τῆς δυνατότητος γιὰ σωτηρία ἡ γυναίκα εἶναι ἴση μὲ τὸν ἄντρα, ὅταν στὴν Πρὸς Γαλάτας Ἐπιστολή του λέῃ ἐκεῖνο τὸ περίφημο, ὅτι ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ (Γα 3, 28), ἐννοώντας ὅτι ἡ γυναίκα ὑπὸ ὡρισμένους ὅρους, αὐτοὺς ποὺ τήρησαν κι αὐτὸς καὶ οἱ ἄλλοι ἀπόστολοι κι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ διακόνισσα τῆς ἐκκλησίας καὶ σὲ ἄλλα ἔργα καὶ στὴν κατήχησι, ἀλλ̉ ὄχι στὸ κήρυγμα καὶ στὴν ἱερουργία. γι̉ αὐτὸ ἡ γυναίκα μέχρι σήμερα δὲν γίνεται κληρικὸς ἢ ἱεροκήρυκας, ἀλλὰ γίνεται ὑπηρέτρια τῆς ἐκκλησίας —αὐτὸ σημαίνει τὸ διακόνισσα— καὶ κατηχήτρια. διαφέρει δὲ τὸ κήρυγμα ἀπὸ τὴν κατήχησι˙ διότι τὸ κήρυγμα γίνεται μόνο ἀπὸ ἄντρες ἀγάμους ἢ ἐγγάμους ἄνω τῶν 30 ἐτῶν, δημοσίως, καὶ πρὸς τὰ δύο φῦλα, πρὸς ὅλες τὶς ἡλικίες, καὶ πρὸς ὅλες τὶς τάξεις (ἀγάμους, ἐγγάμους, κληρικούς, καὶ λαϊκούς), ἐνῷ τὴν κατήχησι, μόνο πρὸς κορίτσια καὶ γυναῖκες, καὶ ὄχι δημοσίως, μπορεῖ νὰ τὴν κάνῃ καὶ γυναίκα, διδάσκοντας στὶς νέες ν̉ ἀγαποῦν τοὺς ἄντρες των καὶ τὰ παιδιά τους καὶ νὰ γίνωνται καλὲς νοικοκυρές (φιλάνδρους εἶναι καὶ φιλοτέκνους καὶ οἰκουρούς, Ττ 2, 4)˙ ἡ γυναίκα στὴν ἐκκλησία καὶ μπροστὰ σὲ ἄντρες σιγᾷ καὶ σιωπᾷ (Α’ Κο 14, 34), καὶ οὐδέποτε διδάσκει ἄντρες οὔτε εἶναι προϊσταμένη ἀντρός (Α’ Τι 2, 12), ἀλλὰ μόνο ὑπηρετεῖ στὴν ἐκκλησία καὶ κατηχεῖ κορίτσια καὶ γυναῖκες. Βέβαια μερικοὶ ποὺ παρεξηγοῦν τὴν Ἁγία Γραφή, φλυαροῦν ὅτι ὅλα ὅσα διδάσκει ὁ φεμινισμός, τὰ δίδαξε πρῶτος ὁ Χριστός. καὶ ὡς κατὰ Χριστὸν ἐξίσωσι τῶν γυναικῶν μὲ τοὺς ἄντρες ἐννοοῦν τὴν κοινωνικὴ ἢ νομικὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ἐξίσωσί της. νομίζουν ὅτι ἔτσι προσφέρουν πρωτιὰ στὸ Χριστὸ καὶ στὴν ἐκκλησία. αὐτὸ ὅμως δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ ἐξωχριστιανικὴ θεωρία, ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὸν κόσμο τῆς ἁμαρτίας καὶ ἀπὸ τὴ ῥοπὴ μερικῶν νὰ θεωροῦν τὸ Χριστὸ πρωτοπόρο σὲ ὅ,τι ἀρέσει σ̉ αὐτούς. ἡ γυναίκα κατὰ τὴν Καινὴ Διαθήκη πρέπει νὰ ὑποτάσσεται στὸν ἄντρα, πρέπει ἵνα φοβῆται τὸν ἄνδρα, δὲν ἱερουργεῖ, δὲν κηρύσσει Χριστόν, δὲν αὐθεντεῖ ἀνδρός, ἀλλ̉ εἶναι ἐν ἡσυχίᾳ, δηλαδὴ κάθεται φρόνιμα καὶ ἥσυχα. μόνο πιστεύει καὶ ἁγιάζεται ὅσο ὁ ἄντρας καὶ διακονεῖ ὑπὸ ὅρους τὸν ἄντρα στὸ ἔργο του τὸ ἀποστολικό. ὡς ἔγγαμη ἔχει ὅλο τὸν ἄντρα δικό της, καὶ ἐργασιακῶς ἢ ὑπαλληλικῶς τέσσερες μόνο ἄντρες μπορεῖ κι ἐπιτρέπεται νὰ ἔχῃ ἐργοδότες ἢ ἐργασιακοὺς προϊσταμένους˙ τὸν πατέρα της, τὸν ἀδερφό της, τὸν ἄντρα της, καὶ τὸ γιό της˙ κανέναν ἄλλον. ἀκόμη καὶ στὸ ἐπιτρεπόμενο ἀπὸ τὸ Χριστὸ διαζύγιο, ὁ ἄντρας μόνο μπορεῖ νὰ χωρίσῃ τὴ γυναῖκα του, ὄχι ἡ γυναίκα τὸν ἄντρα. διότι ἡ πρώτη ἐκκλησία, ὅπως φαίνεται καὶ στὶς Ἐπιστολὲς τοῦ Παύλου (Α’ Κο 7, 12-16) εἶχε ν̉ ἀντιμετωπίσῃ καὶ περιπτώσεις γυναικῶν, ποὺ ἦταν σύζυγοι πολυγάμων ἀντρῶν, οἱ ὁποῖοι δὲν προσῆλθαν στὴν πίστι˙ καὶ δὲν τὶς ἐπέτρεπε νὰ χωρίσουν τὸν ἄπιστον καὶ πολύγαμο ἄντρα τους. ἄλλο θέμα τὸ ὅτι ἕνα Χριστιανὸ ἄντρα ποὺ ἀπατάει τὴ γυναῖκα του ἡ ἐκκλησία κανονικὰ πρέπει νὰ τὸν διαγράφῃ ἀπὸ μέλος της, νὰ τὸν ἀφορίζῃ. καὶ τότε ἡ Χριστιανὴ γυναίκα μπορεῖ νὰ τὸν χωρίσῃ. δὲν ἔχει λοιπὸν τίποτε τὸ κοινὸ ὁ Χριστιανισμὸς μὲ τὸ φεμινισμό. Αὐτά, γιὰ νὰ μὴ γελιόμαστε μὲ παραμύθια τῆς ἐποχῆς μας καὶ νὰ μὴν ἐκτρεπόμεθα σὲ βεβήλους κενοφωνίας.
Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι γιὰ πολλὰ πράγματα ὀφείλουμε στὸ Χριστὸ ἀπέραντη εὐγνωμοσύνη, ἀλλ̉ οἱ γυναῖκες κάτι παραπάνω.
Μελέτες 7 (2010)
|
Κυριακή 29 Απριλίου 2012
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΥΚΟΥΛΟΦΟΡΟ “ΒΟΙΩΤΟ”. Αγαπητοί κύριοι της ‘ ’ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ’’ . Όπως γνωρίζετε εσείς και πάρα πολλά άλλα ιστολόγια ότι δεν απαν...
-
Εισαγωγικά Επειδή το κείμενο που ασκεί κριτική ο κ.Σαρρής δημοσιεύτηκε και στο ιστολόγιο ΟΜΟΛΟΓΙΑ δημοσιεύουμε την οφειλόμενη απάντηση : -...
-
- Παναγιώτης Ασημακόπουλος Σημειώσεις περί ομοφυλοφιλίας και πατερικών τοποθετήσεων με αφορμή τη διανομή φυλλαδίου σε μαθητές 1. Οι κ...
-
ΜΙΑ ΕΞΑΜΒΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ “12”» και ο Κος Ανδρεοπουλος, στο καταρρυπωμένο από ψεύδη βιβλίο (ΣΥΝΕΧΕΙΑ, αρ. φ. 321/Μάρτιος 202...
-
ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΜΕ!!!! Ο ΛΑΦΤΣΗΣ ΔΕΝ ΧΑΛΑΕΙ ΧΑΤΗΡΙ. ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΦΩΤΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΣΙΠΟΥΡΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΨΗΤΑ, ας ειναι και Τεσσαρακοστη. Υπουργοί και 21 ...
-
Η ΣΙΓΟΝΤΑΡΟΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΗ «αρχή» των «Ακτίνων» : Αφήστε το σχόλιό σας και να είστε σίγουρος, πως αν εκφράζει την Παράδοση της Εκκλησίας,...
-
ΣΠΟΡΟΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΙΟΔΟΤΕΣ “Αλήθειες & ψέµατα” Τι έλεγαν (δήθεν) ένθεν κακείθεν, οι νέοι όσιοι, Παΐσιος, Ιάκωβος, Πορφύριος… για τους “1...
-
Ρωμανίδης: Ἄν φορᾶς τό ἐγκόλπιο γιά νά λιτανεύεις μιά Κολωνακιώτικη ἐκκλησιαστική ἀριστοκρατία ὡς ὑπεροχή, εἶσαι ἕνας μασκαρεμένος ἀπατεων...
-
πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου. Συνεχίζονται οι δημοσιεύσεις στον ηλεκτρονικό τύπο που έχουν σχέση με το θέμα της θέσης του Εσταυρω...
-
ΑΝΘΡΑΚΕΣ Ο ...ΘΗΣΑΥΡΟΣ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΩΤΕΣ ΑΔΕΛΦΟΙ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ, ΕΧΕΙ ΔΙΚΗΟ ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ, Ο ΟΝΤΩΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΑΣ. Η Π...
Αν, ο καθ' όλα αγαπητός και έγκριτος κ. Κ. Σιαμάκης θεωρεί, ως διακόνισσα την νεωκόρο, τότε έχει καλώς. Αν όμως θεωρεί ως διακόνισσα την κληρικό, που έχει τον βαθμό του Διακόνου, τότε σφάλλει. Εξηγούμεθα:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ/
1.- Οι Διακόνισσες στην αρχαία Εκκλησία, όπως και οι Διάκονοι, εχειροτονούντο εις το αξίωμα αυτό εντός του ιερού βήματος μετά δυο ευχών, κατά την ώρα της θ. λειτουργίας και μάλιστα μετά την αγίαν αναφοράν, όπου ελάμβαναν επίσης το Σώμα και το Αίμα Χριστού. Αντίθετα, οι ευχές για την κατάταξη ενός λαϊκού στον λεγόμενο κατώτερο κλήρο (Υποδιάκονοι, Αναγνώστες, Ψάλτες κλπ.) γίνονται εκτός ιερού βήματος και εκτός της θ. λειτουργίας με την ανάγνωση μιάς ευχής (Θεοδώρου Ε. καθ. Θεολ.: "Ο θεσμός των Διακονισσών εις την Ορθοδόξον Εκκλησίαν").
2.- Οι Διακόνισσες, όπως και οι Διάκονοι, συμπαρίσταντο στον Επίσκοπο και τους άλλους κληρικούς στην ποιμαντική μέριμνα των πιστών και ιδία των γυναικών. Ο ρόλος τους στο βάπτισμα και το χρίσμα των ώριμων γυναικών ήτανε ιδιαίτερα σημαντικός, χρίοντας δια του αγίου μύρου το σώμα της βαπτισθείσας, πλην του μετώπου, όπου εχρίετο υπό του ιερέως. Συνέβαλλαν επίσης στη συνέχεια της παιδείας και της άσκησης των νεοβαπτισμένων γυναικών, προετοίμαζαν τις κατηχούμενες με τη σχετική κατήχηση για να δεχθούν το άγιο βάπτισμα, συμπαρίσταντο στις ασθενείς και τις δυστυχισμένες, ασκούσαν καθήκοντα τήρησης της τάξης κατά τις εκκλησιαστικές ακολουθίες και φρόντιζαν τον ιερό χώρο. Συνόδευαν δε τις γυναίκες που ήθελαν ακρόαση από τον Επίσκοπο. Επίσης μετέφεραν και μετέδιδαν την θ. Κοινωνία σε ασθενείς γυναίκες και σαβάνωναν τις νεκρές. Ετιμώντο και ετύγχαναν σεβασμού ως σημαντικές αξιωματούχοι στη ζωή της Εκκλησίας.
3.- Η Διακόνισσα εχειροτονείτο εντός του ιερού βήματος κατά τη θ. λειτουργία με δυο ευχές (όχι μιαν όπως οι κατώτεροι κληρικοί), ελάμβανε το Οράριο και μετελάμβανε της θ. Κοινωνίας εις την αγία Τράπεζα.
4.- Ο θεσμός των διακονισσών υπάρχει ήδη από τους αποστολικούς χρόνους:
α/ "Συνίστημι δε υμίν Φοίβην την αδελφήν ημών, ούσαν διάκονον της εκκλησίας της εν Κεγχρειαίς" (Ρωμ. 16. 1). Προφανώς δεν πρόκειται για περίπτωση νεωκόρου.
β/ "Διακόνους ωσαύτως σεμνούς, μη διλόγου, μη οίνω .......... γυναίκας ωσαύτως σεμνάς, μη διαβόλους, νηφαλίους, πιστάς εν πάσι" (Τιμόθ. Α΄ 3. 8-12). Είναι πασιφανές εδώ ότι ο Απ. Παύλος γράφει στον Τιμόθεο, πως πρέπει να είναι οι Διάκονοι και οι Διακόνισσες (να είναι σεμνές, να μην κακολογούν, να είναι προσεκτικές, άξιες εμπιστοσύνης σε όλα). Και εδώ δεν πρόκειται για νεωκόρους.
ΙΚ
Β/
ΑπάντησηΔιαγραφή5.- Τον θεσμό των Διακονισσών καθώς και τα καθήκοντά τους θεσπίζουν οι Αποστολικές Διαταγές (όπου: "αι χήραι είναι υποταγμέναι τοις διακόνοις, έτι μην και ταις διακόνοις") και οι Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων Α΄, Δ΄, Πενθέκτης, του Μ. Βασιλείου, τα αρχαιότερα γνωστά λειτουργικά βιβλία και το ευχολόγιο του Γρηγοριανού τυπικού. Οι εκκλησιαστικές αυτές διατάξεις αναφέρονται στην εκλογή, την ηλικία, τη χειροτονία, το τυπικό, το ένδυμα και το βαθμό του λειτουργήματος.
6.- Η εκλογή γινότανε ή μεταξύ των χηρών ή μεταξύ των παρθένων που είχαν κάμει ευχή αφιερώσεως ή από τας συζύγους των επισκόπων, μεγαλόσχημες μοναχές ή ηγούμενες μονών, πάντως η ηλικία για την χειροτονία δεν έπρεπε να είναι κάτω των 40 ετών. Δεν επετρέπετο δε ο γάμος της Διακόνισσας μετά την χειροτονία της.
7.- Τα περί των Διακονισσών διαλαμβάνουν οι παρακάτω Ι. Κανόνες: ΙΘ΄ Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, ΙΕ΄ Δ΄ Οικουμενικής, ΙΔ΄, ΙΕ΄, Μ΄, ΜΗ΄ Πενθέκτης Οικουμενικής και ΜΔ΄ Μ. Βασιλείου.
8.- Η ευχή επί χειροτονία Διακόνισσας, την οποίαν αναγινώσκει ο Επίσκοπος με επίθεση των χειρών του επί της κεφαλής της χειροτονουμένης (η οποία σημειωτέον δεν γονατίζει, αλλά κλείνει την κεφαλή) βρίσκεται στις Αποστολικές Διαταγές και είναι:
"Ο Θεός ο αιώνιος, ο Πατήρ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο ανδρός και γυναικός δημιουργός, ο πληρώσας Πνεύματος Μαριάμ και Δεβώρραν και Άνναν και Όλδαν, ο μη απαξιώσας τον μονογενή Σου Υιόν γεννηθήναι εκ γυναικός, ο και εν τη σκηνή του μαρτυρίου και εν τω ναώ προχειρισάμενος τας φρουρούς των αγίων Σου πυλών, Αυτός νυν έπιδε επί την δούλην Σου τήνδε, την προχειριζομένην εις διακονίαν, και δος αυτή Πνεύμα άγιον και καθάρισον αυτήν από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος, προς το επαξίως επιτελείν αυτήν το εγχειρισθέν βαυτή έργον, εις δόξαν Σην και έπαινον του Χριστού Σου, μεθ’ ου Σοι δόξα και προσκύνησις, και τω Αγίω Πνεύματι, εις τους αιώνας. Αμήν". Η παραπάνω ευχή είναι παρόμοια με την ευχή της χειροτονίας Διακόνου με την διαφορά, ότι λείπει η αναφορά, όπως "αξιωθή μείζονος βαθμού". Σήμερα αναγιγνώσκεται η αυτή ευχή, όπως και εις την χειροτονίαν διακόνου: "Η Θεία Χάρις η τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλείποντα αναπληρούσα....., ουκ ανδράσι μόνον, αλλά και ταις γυναιξί δωρησάμενος την χάριν του αγίου Πνεύματος.....".
9.- Είναι γνωστά πολλά ονόματα διακονισσών (Αγία Ολυμπιάδα, Οσία Μακρίνα αδελφή του Μ. Βασιλείου, Θεοσεβία σύζυγος Αγ. Γρηγορίου Νύσσης, Λαμπαδία, Ευσέβεια της Μακεδονίας, Κελερίνα, Οσία Ευπραξία, Οσία Μάρθα, μητέρα του αγίου Συμεών Στυλίτη, Οσία Μελάνη η Ρωμαία, Οσία Μελάνη η νεωτέρα, εγγονή της προηγούμενης, Οσία Ποπλία η ομολογήτρια κ.ά.) στην εκκλησιαστική ιστορία, καθώς και ότι σύμφωνα με την 3η Νεαρά του Ιουστινιανού υπηρετούσαν στον Ι. Ναό της Αγ. Σοφίας: 100 πρεσβύτεροι, 60 διάκονοι, 40 διακόνισσες (ανώτερος κλήρος), 90 υποδιάκονοι, 110 αναγνώστες και 25 ψάλτες (κατώτερος κλήρος), σύνολο 425 άτομα.
ΙΚ
Μπουκέτο με πνευματικά άνθη οι τρεις αναρτήσεις με αφορμή τις μυροφόρες, του π.Αθανασίου, του π.Αυγουστίνου και η παρούσα, στην οποία ας κάνω δυο σκέψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο θέμα του διαζυγίου, τα πράγματα είναι πολύπλοκα. Η εκκλησία εφαρμόζει, τους νόμους της πολιτείας. Ο κ.Σιαμάκης αναφέρει τις ευαγγελικές θέσεις. Πάρα πολύ σημαντική και χριστιανική είναι η τοποθέτηση, ότι "ἕνα Χριστιανὸ ἄντρα ποὺ ἀπατάει τὴ γυναῖκα του ἡ ἐκκλησία κανονικὰ πρέπει νὰ τὸν διαγράφῃ ἀπὸ μέλος της, νὰ τὸν ἀφορίζῃ. καὶ τότε ἡ Χριστιανὴ γυναίκα μπορεῖ νὰ τὸν χωρίσῃ".
Στο εργασιακό των γυναικών, ο κ.Κ.Σιαμάκης προϋποθέτει ότι μια γυναίκα μπορεί να είναι αυτοαπασχολούμενη, μοδίστρα, κομμώτρια, μαία, ιατρός, καθηγήτρια αγγλικών, κ.λπ. και αναφέρει ότι μια γυναίκα μπορεί να έχει γυναίκα εργοδότρια ή προϊστάμενο, αλλά από άντρες μόνο τον πατέρα, αδελφό, γιο, άντρα. Ο κ.Κ.Σιαμάκης αναφέρει το τέλειο, σε μια εκκλησία που θα ενδιαφέρεται για όποιο μέλος της, γυναίκα, χήρα, νέα, δεν έχει εισοδήματα, κάτι που δεν γίνεται από την Εκκλησία μας. Συνεπώς κατ εξαίρεσιν, κατ ανάγκην και κατ οικονομίαν και οι γυναίκες ψάχνουν οποιαδήποτε εργασία για να επιβιώσουν σε μια εχθρική κοινωνία, όπου η διαφθορά, οι μίζες, τα φακελλάκια, οι εκβιασμοί, οι προστάτες και νταβατζήδες δεν επιτρέπουν σε μια απροστάτευτη χριστιανή γυναίκα να επιβιώσει εύκολα. Αλλά υπάρχουν και τα λεγόμενα "γυναικεία επαγγέλματα", νοσοκόμες, νηπιαγωγοί, βρεφοκόμοι, καθαρίστριες, μαγείρισσες νοσοκομείων, ιδρυμάτων, δασκάλες μικρών τάξεων, μαίες, μαιευτήρες ιατροί, θαλαμηπόλοι νοσοκομείων κ.ά. Υπάρχουν οι εξαιρέσεις κατ' οικονομίαν, και κατ'ανάγκην π.χ. μια γυναίκα που σπούδασε καθηγήτρια, δεν έχει περιουσιακά στοιχεία και εισοδήματα, δεν παντρεύτηκε ούτε υπάρχει τέτοια προοπτική, δεν έχει εργοδότες πατέρα, αδελφό, γιατί να μην διοριστεί καθηγήτρια στο δημόσιο, έστω και αν κάποτε ο προϊστάμενος της είναι άντρας; και μια παρόμοια περίπτωση νομίζω ότι ο κ.Κ.Σιαμάκης την δέχθηκε σαν σωστή και ευλογημένη και πάντως αναγκαία. Υπάρχουν μονογονεϊκές οικογένειες μητέρων, άλλες περιπτώσεις απροστάτευτων γυναικών, που αναγκαστικά πρέπει να έχουν εργασία.
Θα ήταν ευχής έργο, να καταστή δυνατή η διευκρίνιση από τον κ.Κ.Σιαμάκη, ποια συνάγει εκ της μελέτης του επί των Γραφών και των Πατέρων ως καθήκοντα των "διακονισσών" γυναικών, αν οι άντρες διάκονοι ή και οι γυναίκες είχαν γενικά καθήκοντα ή εξειδικευμένα κατά περίπτωση καθήκοντα, αν όλοι είχαν τα ίδια ή μήπως διαφορετικά ανάλογα με τις ανάγκες της εκκλησίας ή την ειδικότητά τους, πάντως στην περίπτωση της ψήφω κλήρου και λαού εκλογής των επτά διακόνων, φαίνεται ότι οι 7 ήταν άντρες και εξελέγησαν για συγκεκριμένο καθήκον, της διανομής των τροφίμων, δεν είχαν ανάμιξη στο κήρυγμα και στην ανάγνωση του Θείου λόγου, των Γραφών, που στην αρχαία εκκλησία ήταν στην ουσία το 99% της Θ.Λειτουργίας, και το 1% ήταν ψαλμοί και η Θ.Ευχαριστία. Επίσης με αφορμή το μη "κηρύττειν" των γυναικών, τι εννοεί η Γραφή όταν εννοεί ότι οι αναφερθείσες παρθένες Πραξ 21,9 ήσαν "προφητεύουσαι", διότι αυτό χρησιμοποιούν σαν επιχείρημα όσοι φρονούν ότι οι γυναίκες μπορούν σαν ομιλήτριες να διδάσκουν στην εκκλησία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκετοί χριστιανοί, μπερδεμένοι από ύμνους της (Μ.Τρίτης) Μ.Τετάρτης, παρασύρονται από τις παραφιλολογίες, και τις κινηματογραφικές ταινίες όπου η Μαρία η Μαγδαληνή παρουσιάζεται όμορφη και φλογερή νέα, και νομίζουν ότι η Μαρία η Μαγδαληνή ήταν περίπου μια νεαρή ύπαρξη, ή μια μετανοημένη πόρνη που μύρωσε στον Χριστό οσο ζούσε, ενώ άλλα πολλά και απαράδεκτα γράφηκαν και από πένες λογοτεχνών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην πραγματικότητα η Μαρία η Μαγδαληνή, ήταν μια γιαγιά, από την οποία ο Ιησούς έβγαλε επτά δαιμόνια και γι'αυτό τον ευγνωμονούσε, υπηρετώντας τον με τη μητέρα του και τις άλλες μαθήτριες, μητέρες μαθητών, συγγενείς τους, όλες πάνω από 50-60 ετών, και η Μαρία η Μαγδαληνή η μεγαλύτερη, η πιο σεβάσμια, ίσως 70-75 ετών.
Περισσότερα αναφέρονται στην διεύθυνση
http://www.symbole.gr/bible/hermbi/521-magdjer
σε μια συναρπαστική συζήτηση όπου συμετέχουν μεταξύ άλλων και οι γνωστοί μας π.Αθανάσιος Σιαμάκης και ο συγγραφέας του παρόντος άρθρου κ.Κων/νος Σιαμάκης, την οποία κατέγραψε και δημοσίευσε ο θεολόγος και διδάκτωρ της φιλοσοφικής, κ. Διονύσιος Μπιλάλης Ανατολικιώτης, αλλά καλύπτεται από αυστηρούς όρους copyright και δυστυχώς δεν επιτρέπεται να αναδημοσιευθεί εδώ ούτε ένα μικρό τμήμα της.
Αναγνώστης
"ἡ γυναίκα ὑπὸ ὡρισμένους ὅρους, αὐτοὺς ποὺ τήρησαν κι αὐτὸς καὶ οἱ ἄλλοι ἀπόστολοι κι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος, μπορεῖ νὰ εἶναι καὶ διακόνισσα τῆς ἐκκλησίας καὶ σὲ ἄλλα ἔργα καὶ στὴν κατήχησι, ἀλλ̉ ὄχι στὸ κήρυγμα καὶ στὴν ἱερουργία. γι̉ αὐτὸ ἡ γυναίκα μέχρι σήμερα δὲν γίνεται κληρικὸς ἢ ἱεροκήρυκας, ἀλλὰ γίνεται ὑπηρέτρια τῆς ἐκκλησίας —αὐτὸ σημαίνει τὸ διακόνισσα— καὶ κατηχήτρια".
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνεπώς μάλλον είναι σαφής η τοποθέτηση του Κ.Σ. επί του ερωτήματος στο πρώτο σχόλιο του κ. Ι.Κ. δηλ. ο κ.Σιαμάκης, λέει ότι ο Απ.Παύλος και η Κ.Δ. δεν θεωρεί επισκόπους ή πρεσβυτέρους, δηλ. "κληρικούς" δηλαδή ιέρειες τις γυναίκες διακόνισσες (και ίσως και τους άντρες διακόνους, αυτό ας διευκρινιστή). Τα ίδια λέει και ο π.Αυγουστίνος, στην προηγούμενη ανάρτηση "Ιερείς βεβαίως και αρχιερείς δεν δύνανται αι γυναίκες να γίνουν. Δεν δύνανται να φορέσουν άμφια, να τελέσουν ιεράς Λειτουργίας και μυστήρια, διότι η Αγία Γραφή και η Ιερά Παράδοσις της Εκκλησίας το αποκλείουν (ιδέ Α΄Κορ.14,34-35)".
Αλλά και ο Ευάγγελος Θεοδώρου, αναφέρει, ότι ακόμα και οι άνδρες διάκονοι, οι σημερινοί, που τους φιλάμε το χέρι και είναι ένστολοι, ΔΕΝ έχουν την ιερωσύνη σε βαθμό ώστε να μπορούν να τελέσουν μυστήρια, αλλά έχουν κάποιο βαθμό ιερωσύνης που την αποκαλεί "μυστηριακή διακονική ιερωσύνη!". Μην ξεχνάμε ότι διάκονος σημαίνει υπηρέτης, γεμάτος σκόνη από τη φροντίδα, διά -κονος οι δε εκλεγέντες άντρες επτά διάκονοι δεν φαίνεται να συμμετείχαν σε κάτι άλλο πλην του δίκαιου μοιράσματος των φαγητών, όπως και η Φοίβη δεν συμμετείχε σε κήρυγμα απ΄ άμβωνος ή ιερουργία. Με την επωνυμία κληρικός, κατώτερου κλήρου καλύπτονται τα αξιώματα του υποδιακόνου, αναγνώστου, ψάλτη, ωδού, κηροφόρου, δεσποτάτου ή πυλωρού, πότε όμως ο διάκονος χαρακτηρίσθηκε κληρικός του ανώτερου κλήρου όπως ο πρεσβύτερος ή ο επίσκοπος; Τέλος, αν το οράριο φέρεται ανάμεσα στο στήθος γυναικός ιέρειας, θα είναι εντυπωσιακό διότι θα τονίζει το ανάγλυφο. Θα είναι πάντως προτιμώτερο από θηλυπρεπείς εμφανίσεις αντρών, για τις οποίες όλοι σιωπούν. Απαγορεύεται η ιερωσύνη σε γυναίκες και επιτρέπεται σε τοιούτους; Αναμένουμε απαντήσεις.
Σύγχρονες Διακόνισσες:
ΑπάντησηΔιαγραφή1.- Είναι γνωστό, ότι ο Αγ. Νεκτάριος χειροτόνησε διακόνισσα την μικρόσχημη μοναχή Μαγδαληνή Μουστάκα, η οποία κατεστάθη αργότερα ως η 1η ηγουμένη της Ι. Μονής Χρυσολεόντισσας Αίγινας μετά από πρόταση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσόστομου. Προφανώς ο Αγ. Νεκτάριος (ως Μητροπολίτης Πενταπόλεως) ουδεμία άδεια ζήτησε για την χειροτονία αυτή, καθότι δεν χρειαζότανε άδεια προς τούτο από καμία εκκλησιαστική αρχή (Η Διακόνισσα Μαγδαληνή εμφανίζεται σε φωτογραφία, φέρουσα το οράριο και τα επιμανίκια. Από το βιβλίο της Ι. Μονής Χρυσολεόντισσας Αίγινας).
2.- Κατά την μαρτυρία της νυν ηγουμένης της ανωτέρω Ι. Μονής (η οποία ως μοναχή είχε ηγουμένη την ανωτέρω Διακόνισσα), η Διακόνισσα Μαγδαληνή βοηθούσε τον Ιερέα κατά την τέλεση της θ. Λειτουργίας (όπως ακριβώς και ο Διάκονος), μετέδιδε δε, συν τοις άλλοις, και την θ. Κοινωνία στο εκκλησίασμα (στις γυναίκες).
3.- Χειροτονίες διακονισσών είχε πραγματοποιήσει επίσης και ο Ματθαίος Καρπαθάκης, Αρχιεπίσκοπος των Παλαιοημερολογιτών (υπάρχει σχετική φωτογραφία του Αρχιεπισκόπου Ματθαίου με δυο Διακόνισσες).
ΙΚ