ΕΙΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΘΡΗΣΚΟΙ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ;
του ομολογητού Θεολόγου κ. Νικολάου Σωτηροπούλου
Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ Μητροπολίτης Φλωρίνης Αὐγουστῖνος, σύγχρονος Πατὴρ τῆς ᾿Εκκλησίας, συμβούλευε τὰ πνευματικά του τέκνα ν᾿ ἀγωνίζωνται προπάντων γιὰ τὴν πίστι, ἡ ὁποία στὶς ἡμέρες μας καταπολεμεῖται καὶ καταπροδίδεται.
῾Η πίστι, ἔλεγε, εἶνε σὰν τὸ κεφάλι στὸν ἄνθρωπο.
῍Αν κοπῇ τὸ κεφάλι, ὁ ἄνθρωπος ἀκαριαίως πεθαίνει.
Καὶ ἂν χαθῇ ἡ πίστι, ἀμέσως χανόμεθα, πεθαίνουμε πνευματικῶς. Θεωρώντας τὸ λόγο τοῦ μακαριστοῦ ᾿Επισκόπου καὶ πνευματικοῦ πατρός μας Αὐγουστίνου ὡςπνευματικὴ ὑποθήκη, πρῶτα προσπαθοῦμε νὰ δίνωμε τὴ μάχη γιὰ τὴν πίστι.
Καὶ ἰδίως δίνουμε τὴ μάχη κατὰ τῆς χειρότερης πολεμικῆς κινήσεως ἐναντίον τῆς πίστεως στὴν ἐποχή μας, τῆς παναιρέσεως καὶ πανθρησκείας τοῦ Οἰκουμενισμοῦ. ῾
Ο Οἰκουμενισμὸς εἶνε ἡ χειρότερη πολεμικὴ κίνησι κατὰ τῆς πίστεως ἐν συγκρίσει πρὸς ὅλες τὶς ἄλλες ἐχθρικὲς κινήσεις τοῦ παρόντος καὶ τοῦ παρελθόντος.
Οἰκουμενισταὶ δὲ δυστυχῶς εἶνε πολλοὶ ἡγέτες τῆς ᾿Εκκλησίας...
Τὸ δὲ μικρόβιο τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἔχει προσβάλει καὶ πολὺ ἀξιόλογο ἐκκλησιαστικὸ ἡγέτη, ἄνδρα μεγάλης μορφώσεως καὶ μεγάλου ἔργου στὴν ᾿Εκκλησία, τὸν Μακαριώτατο ᾿Αρχιεπίσκοπο ᾿Αλβανίας κ. ᾿Αναστάσιο (Γιαννουλᾶτο).
῾Η περίπτωσί του φέρει στὸ νοῦ τὸ λόγο τοῦ Κυρίου, ὅτι ὄργανα τοῦ Σατανᾶ θὰ ἐνεργήσουν, «ὥστε πλανῆσαι, εἰ δυνατόν, καὶ τοὺς ἐκλεκτούς» (Ματθ. κδ´ 24).
῾Ο ᾿Αρχιεπίσκοπος κ. ᾿Αναστάσιος στὸ βιβλίο του «ΙΧΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟΥ», σελ. 423-424, δέχεται ὅτι καὶ οἱ μὴ Χριστιανοί, οἱ ἐθνικοί, οἱ ἀλλόθρησκοι, ἀνήκουν ἀοράτως στὴν ᾿Εκκλησία.
Πρὸς ὑποστήριξι δὲ τῆς θέσεως αὐτῆς γίνεται ἐπίκλησι τοῦ χωρίου ᾿Εφεσ. γ´ 6, «εἶναι τὰ ἔθνη συγκληρονόμα καὶ σύσσωμα καὶ συμμέτοχα τῆς ἐπαγγελίας αὐτοῦ (τοῦ Θε οῦ) ἐν τῷ Χριστῷ».
Τὸ χωρίο παρερμηνεύεται. ῾Η ὀρθὴ ἑρμηνεία του εἶνε αὐτή· «Οἱ ἐθνικοὶ εἶνε (μαζὶ μὲ τοὺς ᾿Ιουδαίους) συγκληρονόμοι, καὶ μέλη τοῦ αὐτοῦ σώματος (τῆς ᾿Εκκλησίας δηλαδή), καὶ συμμέτοχοι τῆς εὐλογίας, τὴν ὁποίαν αὐτὸς (ὁ Θεὸς) εἶχεν ὑποσχεσθῆ.
Αὐτὰ δὲ ἐπιτυγχάνονται διὰ τοῦ Χριστοῦ». Κατὰ τὴν παράθεσι τοῦ χωρίου παραλείπεται ἡ ἐν τέλει φράσι «διὰ τοῦ Εὐαγγελίου».
Αὐτὴ ἡ φράσι δείχνει σαφῶς, ὅτι τὰ ἔθνη γίνονται «συγκληρονόμα καὶ σύσσωμα καὶ συμ μέτοχα τῆς ἐπαγγελίας» κατόπιν τῆς κηρύξεως καὶ τῆς ἀποδοχῆς τοῦ Εὐαγγελίου.
῞Οσοι δὲ ἐθνικοὶ δὲν πιστεύουν στὸ Εὐαγγέλιο, πῶς εἶνε δυνατὸ ν᾿ ἀνήκουν στὴν ᾿Εκκλησία;
Στὸ ᾿Εφεσ. γ´ 12 περιέχεται· «ἐν ᾧ ἔχομεν τὴν παρρησίαν καὶ τὴν προσαγωγὴν ἐν πεποιθήσει διὰ τῆς πίστεως αὐτοῦ».
Τὸ χωρίο τοῦτο εἶνε ἀπὸ τὰ δύσκολα τῆς Γραφῆς (Βλέπε ἡμέτερο ἔργο «῾Ερμηνεία δυσκόλων χωρίων τῆς Γραφῆς», τόμ. Γ´, σελ. 311-313).
Κατὰ τὸ χωρίο δὲ τοῦτο ἔχουμε «τὴν προσαγωγήν», τὴν προσέλευσι στὸ Θεό, «διὰ τῆς πίστεως αὐτοῦ», διὰ τῆς πίστεως στὸ Χριστό.
῞Οσοι πιστεύουν στὸ Χριστό, αὐτοὶ προσέρχονται στὸ Θεὸ καὶ γίνονται μέλη τῆς ᾿Εκκλησίας. ῞Οσοι ἐθνικοὶ δὲν πιστεύουν στὸ Χριστό, αὐτοὶ παραμένουν «ἄθεοι» (᾿Εφεσ. β´ 12), δὲν ἔχουν τὸ Θεό, τὸν ἀληθινὸ Θεό.
Πῶς δὲ οἱ ἄπιστοι καὶ ἄθεοι ἀνήκουν καὶ αὐτοὶ στὴν ᾿Εκκλησία;
Κατὰ τὸ ᾿Εφεσ. γ´ 10 «ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ» γνωρίζεται «διὰ τῆς ᾿Εκκλησίας».
Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἡ πολυποίκιλη σοφία τοῦ Θεοῦ φαίνεται στὴν ᾿Εκκλησία, τὴν πραγματοποίησι αἰωνίως ἀγνώστου σχεδίου τοῦ Θεοῦ.
᾿Αλλὰ σοφία τοῦ Θεοῦ εἶνε καὶ τοῦτο, ὅτι στὴν ᾿Εκκλησία ἀνήκουν καὶ οἱ ἐθνικοί, οἱ ὁποῖοι δὲν πιστεύουν στὸ Χριστὸ καὶ τὴν ᾿Εκκλησία του;
῾Ωραία σοφία! Σοφία, ὀρθή!
Κατὰ τὸ ᾿Ιωάν. ι´ 16 ὁ Κύριος εἶπε στοὺς ᾿Ιουδαίους· «Καὶ ἄλλα πρόβατα ἔχω, ἃ οὐκ ἔστιν ἐκ τῆς αὐλῆς ταύτης· κἀκεῖνα δεῖ με ἀγαγεῖν, καὶ τῆς φωνῆς μου ἀκούσουσι, καὶ γενήσεται μία ποίμνη, εἷς ποιμήν». Μὲ αὐτὸ τὸ λόγο ὁ Χριστὸς ἐννοεῖ·
῎Εχω καὶ ἄλλα πρόβατα, τοὺς ἐθνικούς, ποὺ δὲν εἶνε ἀπ᾿ αὐτὴ τὴ μάνδρα, τὴν ᾿Ιουδαϊκή. Καὶ ἐκεῖνα τὰ πρόβατα πρόκειται νὰ ὁδηγήσω, καὶ θὰ ὑπακούσουν στὴ φωνή μου, στὸ Εὐαγγέλιο, καὶ θὰ γίνῃ μία ποίμνη, ἕνας ποιμήν. ῾
Η «μία ποίμνη» εἶνε ἡ ᾿Εκκλησία. Καὶ ἀποτελεῖται ἀπὸ ᾿Ιουδαίους, οἱ ὁποῖοι πιστεύουν στὸ Χριστό, καὶ ἀπὸ ἐθνικούς, οἱ ὁποῖοι ὑπακούουν στὴ φωνὴ τοῦ Χριστοῦ, στὸ Εὐαγγέλιο, καὶ γίνονται καὶ αὐτοὶ πιστοί. Οἱ ἄπιστοι δὲν ἀνήκουν στὴν ποίμνη τοῦ Χριστοῦ, τὴν ᾿Εκκλησία.
Στὸ ᾿Εφεσ. δ´ 4-6 βλέπουμε ὅτι τὸ «ἕν σῶμα», ἡ ᾿Εκκλησία, βρίσκεται ἐκεῖ, ὅπου εἶνε τὸ «ἕν Πνεῦ μα», τὸ ὁποῖο τὴν ἐμψυχώνει, καὶ τὸ ὁποῖο «ὁ κόσμος οὐ δύναται λαβεῖν, ὅτι οὐ θεωρεῖ αὐτὸ οὐδὲ γινώσκει αὐτό» (᾿Ιωάν. ιδ´ 17). ᾿
Επίσης ἡ ᾿Εκκλησία βρίσκεται ἐκεῖ, ὅπου εἶνε ὁ «εἷς Κύριος», ὁ ᾿Ιησοῦς Χριστός, καὶ ὁ «εἷς Θεός», ὁ Πατήρ.
῞Οπως δὲ ὁ κόσμος δὲν δύναται νὰ λάβῃ τὸ Πνεῦμα, διότι δὲν τὸ πιστεύει, ἔτσι δὲν δύναται νὰ ἔχῃ καὶ τὸν Κύριο ᾿Ιησοῦ Χριστὸ καὶ τὸ Θεὸ Πατέρα. ῾
Η ῾Αγία Τριὰς κατοικεῖ στοὺς πιστούς.
῾Η ᾿Εκκλησία ἐπίσης εἶνε ἐκεῖ, ὅπου εἶνε ἡ «μία ἐλπίς», ἡ «μία πίστις», ἡ ὀρθή, καὶ τὸ «ἕν βάπτισμα», ποὺ γίνεται ὄχι ἁπλῶς μὲ νερό, ἀλλὰ μὲ τὸ Πνεῦμα τὸ ῞Αγιο, τὸ ὁποῖον ὁ κόσμος δὲν δύναται νὰ λάβῃ. ᾿
Ιδιαιτέρως ἄξιο τονισμοῦ, ὅτι ἡ ᾿Εκκλησία εἶνε ἐκεῖ, ὅπου εἶνε ἡ «μία πίστις», ἡ ὀρθή, ὄχι οἱ αἱρέσεις καὶ οἱ ἄλλες θρησκεῖες.
Παραθέτουμε δύο ἀκόμη χωρία·
«Οἱ μὲν οὖν ἀσμένως ἀποδεξάμενοι τὸν λόγον ἐβαπτίσθησαν, καὶ προσετέθησαν τῇ ἡμέρᾳ ἐκείνῃ ψυχαὶ ὡσεὶ τρισχίλιαι» (Πράξ. β´ 41),
«῾Ο δὲ Κύριος προσετίθει τοὺς σῳζομένους καθ᾿ ἡμέραν τῇ ᾿Εκκλησίᾳ» (Πράξ. β´ 47).
Συμφώνως πρὸς αὐτὰ τὰ χωρία, τὴν ᾿Εκκλησία ἀποτελοῦν ὅσοι ἀποδέχονται τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ βαπτίζονται, ὄχι οἱ ἄπιστοι καὶ ἀβάπτιστοι.
Κατόπιν τούτων, ἀλλὰ καὶ πολλῶν ἄλλων, τὰ ὁποῖα θὰ μπορούσαμε νὰ ἀναφέρωμε, ἐρωτοῦμε·
Πῶς δύνανται ν᾿ ἀνήκουν στὴν ᾿Εκκλησία ἀοράτως καὶ οἱ ἀλλόθρησκοι καὶ ἑτερόδοξοι; Τί σημαίνει αὐτὸ τὸ ἀοράτως; ῾
Η ᾿Εκκλησία εἶνε ὁρατὴ πραγματικότης, ὄχι ἀόρατη.
῾Ο ᾿Αρχιεπίσκοπος ᾿Αλβανίας δὲν παραδέχεται τὸ τοῦ ἁγίου Κυπριανοῦ «ἐκτὸς τῆς ᾿Εκκλησίας δὲν ὑπάρχει σωτηρία» (extra Ecclesiam nulla salus).
Καὶ γιατί δὲν τὸ παραδέχεται; Διότι, γράφει στὸ μνημονευθὲν βιβλίο του (σελ. 423), αὐτὸ «γεννήθηκε στὴ Δύση καὶ ἀπέκτησε Ρωμαιοκαθολικὴ ἰθαγένεια».
᾿Ερωτοῦμε πάλι· Δεδομένου ὅτι πρὸ τοῦ Σχίσματος ἡ μία ᾿Εκκλησία ὑπῆρχε καὶ στὴν ᾿Ανατολὴ καὶ στὴ Δύση, ὅ,τι ὡς πρὸς τὴν πίστι ἴσχυε στὴ Δύσι, δὲν ἴσχυε καὶ στὴν ᾿Ανατολή;
῍Αν ἐπλανᾶτο ἡ Δύσι σὲ θέμα πίστεως, τότε ᾿Εκκλησία στὴ Δύσι δὲν ὑπῆρχεν, ὅπερ ἄτοπον.
Τὸ «ἐκτὸς τῆς ᾿Εκκλησίας δὲν ὑπάρχει σωτηρία» εἶνε ὀρθό, ἰσχύει δὲ μὲ τὴν ἔννοια, ὅτι, ὅσοι ἄκουσαν τὸ Εὐαγγέλιο καὶ δὲν πίστευσαν καὶ δὲν βαπτίσθηκαν γιὰ νὰ εἰσέλθουν στὴν ᾿Εκκλησία, ἀλλ᾿ ἔμειναν ἐκτὸς τῆς ᾿Εκκλησίας, αὐτοὶ δὲν σῴζονται.
῾Ο Κύριος εἶπε στοὺς ᾿Αποστόλους· «Κηρύξατε τὸ Εὐαγγέλιον πάσῃ τῇ κτίσει. ῾
Ο πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται» (Μάρκ. ιστ´ 15-16).
Δὲν σῴζονται λοιπὸν οἱ ἀκροαταὶ καὶ καταφρονηταὶ τοῦ Εὐαγγελίου. ῾
Η σωτηρία τῶν ἀλλοθρήσκων, οἱ ὁποῖοι δὲν εἶχαν τὴν εὐκαιρία νὰ γνωρίσουν τὸ Εὐαγγέλιο, ἀλλ᾿ ἔχουν καλὴ συνείδησι, εἶνε ἄλλο θέμα. Παραπέμπουμε σχετικῶς σὲ δύο λόγους τοῦ ᾿Αποστόλου Παύλου, Ρωμ. β´ 14-16 καὶ 26-27.
῎Επειτα, γιατί τὸ «ἐκτὸς τῆς ᾿Εκκλησίας δὲν ὑπάρχει σωτηρία» ἐνοχλεῖ τὸν ᾿Αρχιεπίσκοπο ᾿Αλβανίας, ἀφοῦ αὐτὸς φρονεῖ ὅτι καὶ οἱ ἀλλόθρησκοι εἶνε ἐντὸς τῆς ᾿Εκκλησίας;
᾿Επίσης, γιατί κήρυξε στοὺς ἀλλοθρήσκους τῆς ᾿Αφρικῆς, ἀφοῦ καὶ οἱ ἀλλόθρησκοι εἶνε ἐντὸς τῆς ᾿Εκκλησίας; Μὲ τὴν παράδοξη ἐκκλησιολογικὴ ἀντίληψί του ἀναιρεῖ τὸ ἔργο του καὶ καταργεῖ τὴν ἱεραποστολή.
Μακαριώτατε ᾿Αρχιεπίσκοπε ᾿Αλβανίας κ. ᾿Αναστάσιε! Εἶσθε ἕνα ἀπὸ τὰ πολὺ σπουδαῖα καὶ ὑπολογίσιμα ἡγετικὰ ἀναστήματα στὴν ᾿Εκκλησία. ᾿
Αλλ᾿ὁ ὀρθολογισμὸς καὶ ἡ παναίρεσι καὶ πανθρησκεία τοῦ Οἰκουμενισμοῦ σᾶς ἔχουν ἐπηρεάσει. Καὶ κινδυνεύετε νὰ ἀπολέσετε ὅσα ἐργασθήκατε.
Λυπεῖτε τοὺς συνειδητοὺς ᾿Ορθοδόξους χριστιανούς.
Καὶ ὑπεράνω πάντων λυπεῖτε τὸ Πνεῦμα τὸ ῞Αγιο.
Σᾶς παρακαλοῦμε, δώσετε ἀπόλυτη σημασία καὶ προσοχὴ στὸ θεόπνευστο κείμενο τῆς ῾Αγίας Γραφῆς, ἰδίως στὰ λόγια περὶ πίστεως, ἀπιστίας καὶ αἱρέσεων.
᾿Εγκαταλείψετε τὸν ὀρθολογισμὸ καὶ τὸν Οἰκουμενισμό.
Καὶ γίνετε ἀκραιφνὴς ᾿Ορθόδοξος ῾Ιεράρχης.
Τότε θὰ χαρῇ γιὰ σᾶς τὸ Πνεῦμα τὸ ῞Αγιο, θὰ χαροῦν καὶ οἱ πιστοὶ καὶ θὰ δοξάσουν ἐξ αἰτίας σας τὸ Θεό. Μέχρι τώρα δὲν εἴδαμε οὔτε ἕνα Οἰκουμενιστὴ ῾Ιεράρχη ν᾿ ἀποβάλῃ τὸ Οἰκουμενιστικὸ φρόνημα.
῍Ας δοῦμε πρῶτον ἐσᾶς, τὸν λογιώτατο καὶ ἀκάματο ἐργάτη τῆς ᾿Εκκλησίας. ῍Αν δώσετε παράδειγμα, ἐλπίζουμε καὶ ἄλλοι νὰ ἀκολουθήσουν.
Δυστυχώς ο συμπαθής κατά τα άλλα αρχιεπίσκοπος Αλβανίας έχει κατασκανδαλίσει τον πιστό λαό με τα οικουμενιστικά του καμώματα.Συγχαρητήρια στον κο Σωτηρόπουλο για τον γεμάτο αγάπη και πόνο έλεγχο που του ασκεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΝΑΝΗΣ
«ὅπου εἰσί δύο ἤ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τό ἐμόν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν»
ΑπάντησηΔιαγραφή( όπου μαζευτούν δύο ή τρεις στο όνομά μου, εκεί είμαι και εγώ ανάμεσά τους).
"είναι τα έθνη συγκληρονόμα και σύσσωμα και συμμέτοχα της επαγγελίας αυτού εν τω Χριστώ δια του ευαγγελίου".
ΑπάντησηΔιαγραφή"Το μυστήριο αυτό είναι ότι με το έργο του Ιησού Χριστού και οι εθνικοί λαμβάνουν μέρος στην κληρονομία μαζί με τους Ιουδαίους, αποτελούν μέλη του ιδίου σώματος του Χριστού και μετέχουν στις υποσχέσεις του Θεού" (Κ. Διαθήκη, μετάφραση στη Δημοτική, Ελληνική Βιβλική Εταιρία).
"Με την απαρεμφατική και επεξηγηματική πρόταση του στίχ. 6 ("είναι τα έθνη συγκληρονόμα και σύσσωμα και συμμέτοχα της επαγγελίας εν Χριστώ Ιησού δια του ευαγγελίου") προσδιορίζεται ακόμη περισσότερο αυτό το μυστήριο, που συνίσταται στο ότι οι εθνικοί κληρονομούν μαζί με τους Ιουδαίους τα αγαθά που προσφέρει ο Θεός ("συγκληρονόμα"), ενσωματώνονται στο ίδιο σώμα ("σύσσωμα") και μετέχουν στις δωρεές που τους υποσχέθηκε ο Θεός ("συμμέτοχα της επαγγελίας"). Το "εν Χριστώ Ιησού" αναφέρεται προφανώς και στα τρία αυτά σύνθετα επίθετα, με τα οποία υπογραμμίζεται η ενότητα της νέας ανθρωπότητας που δημιουργείται με τη συνένωση Ιουδαίων και εθνικών μέσα στην Εκκλησία, το δε "δια του ευαγγελίου" δηλώνει τον τρόπο με τον οποίο γνωστοποιείται και πραγματοποιείται η νέα αυτή εν Χριστώ ανθρωπότητα (πρβλ. Ζιγαβηνό "τουτέστιν δια του κηρύγματος του ευαγγελίου")" (Ι. Καραβιδόπουλου, ερμηνεία της προς Εφεσίους επιστολής).
ΙΚ
Το ότι επλανήθη η Δύση σε θέματα πίστεως δεν σημαίνει, ότι είναι εκτός Εκκλησίας και είναι γνωστόν, ότι οι πλείστες πλάνες της έχουν ως αφετηρία τους τον ιερό Αυγουστίνο (δες: Ι. Ρωμανίδη, το προπατορικό αμάρτημα):
ΑπάντησηΔιαγραφή- η Οντολογία της Θεότητας με την οποίαν η γενεσιουργός αιτία ύπαρξης του Πατέρα είναι η φύση του και όχι το πρόσωπό του.
- η κτιστή και όχι η άκτιστη ενέργεια του Θεού.
- η ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης.
- το προπατορικό αμάρτημα.
- ο απόλυτος προορισμός.
- η εκπόρευση του αγίου Πνεύματος (filioque).
- το παπικό πρωτείο.
- το παπικό αλάθητο.
- η κοσμική εξουσία.
Ως προς το παπικό πρωτείο είναι γνωστή η φράση του ι. Αυγουστίνου: Roma locuta est, causa finite est (Η Ρώμη μίλησε, η συζήτηση έληξε).
Εξ άλλου, πολλοί άγιοι της Εκκλησίας μας πλανήθηκαν, χωρίς να ευρεθούν εκτός Εκκλησίας:
Ο Μ. Φώτιος σε μια επιστολή του στον πάπα Νικόλαο δηλώνει απερίφραστα ότι πολλοί Πατέρες, όπως ο Διονύσιος Αλεξανδρείας, ο Μεθόδιος, ο Γρηγόριος Νύσσης και ο Ειρηναίος, διετύπωσαν εσφαλμένες απόψεις και συμπληρώνει: "Εμείς δε επειδή προσέξαμε ότι μερικοί άλλοι από τους μακαρίους Πατέρες και διδασκάλους μας πλανήθηκαν σε πολλά σημεία της ακριβούς ερμηνείας των ορθών δογμάτων, τους μεν ισχυρισμούς τους δεν τους αποδεχόμεθα ως προσθήκη στη διδασκαλία της Εκκλησίας, αλλά τα ίδια τα πρόσωπά τους τα ασπαζόμεθα με τιμή" (Μ. Φωτίου, Επιστολαί 1 (ΚΔ΄), Migne 102, 813).
ΙΚ
Η ικανοποίηση της Θείας Δικαιοσύνης είναι σύμφωνη με την ορθόδοξη διδασκαλία.Κάτι τέτοιο διαφαίνεται περίτρανα στο βιβλίο του αγίου Νεκταρίου περί αθανασίας ψυχής και στο βιβλίο του αγίου νικολάου του Καβάσιλα περί της εν Χριστώ ζωής.Όλους τους έβγαλε δυτικόπληκτους ο πολύς Ρωμανίδης.Επίσης σε παλαιότερο άρθρο του Ορθοδόξου Τύπου αποδεικνυόταν ότι ο άγιος Αυγουστίνος ήταν κατά του πρωτείου του πάπα Ρώμης.Είχε παρατεθεί και το σχετικό χωρίο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ/
Συγκεκριμένα, ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία πρεσβεύει, ότι ο θάνατος είναι δημιούργημα του διαβόλου, ο δε Λόγος εσαρκώθη για να καταποντίσει το κράτος του θανάτου («θανάτω θάνατον πατήσας»), πράγμα που έγινε με την σταύρωση και ανάστασή Του, για τον Παπισμό ο θάνατος είναι δημιούργημα του Θεού, ο δε Λόγος εσαρκώθη και εσταυρώθη προς ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης και για να δώσει το καλό παράδειγμα της αγάπης και της υπακοής ως προϋπόθεση ένωσης με τον Θεό, αυτός δε ο θάνατος θα καταργηθεί με την β΄ παρουσία.
Η ανωτέρω Ορθόδοξη θέση τεκμηριώνεται από πάμπολλους Πατέρες της Εκκλησίας (Άγ. Ειρηναίο, Μέγα Αθανάσιο, Κύριλλο Αλεξανδρείας, Γρηγόριο Θεολόγο, Ιωάννη Χρυσόστομο, Μάξιμο Ομολογητή, Νικόλαο Καβάσιλα, Γρηγόριο Παλαμά κ.ά.) και αποτελεί την επίσημη θέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ενώ ο Παπισμός βασιζόμενος σε Δυτικούς Πατέρες (Αυγουστίνο, Αβελάρδο, Άνσελμο, Θωμά Ακινάτη κ.ά.) εκφράζει την εντελώς αντίθετη δογματική θέση, που εδράζεται στην διαφορετική του άποψη έναντι του προπατορικού αμαρτήματος και της δημιουργίας του Σατανά, τον οποίον θεωρεί ως όργανο και υπηρέτη του Θεού προς τιμωρία του ανθρώπου ένεκα της θείας οργής (ενώ η Ορθόδοξη δογματική θέση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη).
Προς επίρρωση των ανωτέρω αναφέρονται ολίγα τινά από πληθώρα Ορθοδόξων κειμένων περί του θέματος αυτού:
Α/ Ο Άγιος Γρηγόριος Θεολόγος αναφέρει: «Δεύτερον δε, τις ο λόγος, Μονογενούς αίμα τέρπειν Πατέρα, ως ουδέ τον Ισαάκ εδέξατο παρά του πατρός προσφερόμενον, αλλ’ αντηλλάξατο την θυσίαν, κριόν αντιδούς του λογικού θύματος; Ή δήλον, ότι λαμβάνει μεν ο Πατήρ, ουκ αιτήσας, ουδέ δεηθείς, αλλά δια την οικονομίαν, και το χρήναι αγιασθήναι τω ανθρωπίνω του Θεού τον άνθρωπον. ιν’ αυτός ημάς εξέληται, του τυράννου βία κρατήσας, και προς εαυτόν επαναγάγη δια του Υιού μεσιτεύσαντος, και εις τιμήν του Πατρός τούτο οικονομήσαντος, ώ τα πάντα παραχωρών φαίνεται. Τα μεν δη Χριστού τοιαύτα, και τα πλείω σιγή σεβέσθω. Ο δε χαλκούς όφις κρεμάται μεν κατά των δακνόντων όφεων, ουχ ως τύπος δε του υπέρ ημών παθόντος, αλλ’ ως αντίτυπος. και σώζει τους εις αυτόν ορώντας, ουχ ότι ζη πιστευόμενος, αλλ’ ότι νενέκρωται, και συννεκροί τας υπ’ αυτόν δυνάμεις, καταλυθείς, ώσπερ ην άξιος. Και τις ο πρέπων αυτών παρ’ ημών επιτάφιος; Που σου, θάνατε, το κέντρον; Πού σου, άδη, το νίκος; Τω σταυρώ βέβλησαι, τω ζωοποιώ τεθανάτωσαι. Άπνους, νεκρός, ακίνητος, ανενέργητος, και, ει το σχήμα σώζεις όφεως, εν ύψει στηλιτευόμενος» (Λόγος με΄, Εις το Άγιον Πάσχα, 22, Migne, P.G., 36, 653).
B/ Ο καθ. Ι. Καρμίρης αναφέρει: «Ακόμη και ο όρος «ικανοποίησις» ή «Satisfactio» είναι ξένος προς τους Έλληνας Πατέρας» (Ετερόδοξοι επιδράσεις επί της ομολογίας του ΙΖ΄ αιώνος. Ιεροσόλυμα 1949, σελ. 64, σημ. 3).
Γ/ Ο καθ. π. Ι. Ρωμανίδης αναφέρει: «Η εν τη Δύσει επικρατούσα περί απολυτρώσεως διδασκαλία είναι εν γενικαίς γραμμαίς η περί ικανοποιήσεως θεωρία του Ανσέλμου, η οποία δεν προϋποθέτει ως αναγκαίαν την συνεχή και αδιάκοπον κοινωνίαν και παρουσίαν του Χριστού εν τοις σώμασι των πεφωτισμένων. όπου δε η προϋπόθεσις αύτη δια βιβλικούς λόγους απαντά, είναι δευτερευούσης σημασίας. Εφ’ όσον δια της σταυρικής θυσίας του Κυρίου ικανοποιείται η θεία δικαιοσύνη, δεν υπάρχει πλέον ουσιαστική ανάγκη της διαρκούς και πραγματικής εν τη Εκκλησία παρουσίας Αυτού προς σωτηρίαν των πιστών» (Το προπατορικόν αμάρτημα. Αθήνα 1992, σελ. 2-3).
ΙΚ
Β/
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρ’ όλο λοιπόν, που οι δογματικές θέσεις Ορθοδοξίας και Παπισμού είναι εκ διαμέτρου αντίθετες, καθότι εδράζονται σε διαφορετικές θεωρήσεις του θανάτου, του Σατανά, της πτώσης και της απολύτρωσης του ανθρώπου, παρ’ όλα αυτά εξακολουθούν και επιζούν οι επιδράσεις από την Ρωμαιοκαθολική και Προτεσταντική κατήχηση, κατάλοιπα του σχολαστικισμού και διαφωτισμού, της προσπάθειας δυτικοποίησης της Ορθοδοξίας, της βλαπτικής επίδρασης των ιδεών του Α. Κοραή, ο οποίος αντικατέστησε: α/ την κάθαρση της καρδιάς με την φιλοσοφική ηθική, β/ τον φωτισμό του νου με τον μεταφυσικό φωτισμό της διάνοιας και γ/ την θέωση με το τίποτε και τέλος της εκρίζωσης του μοναχισμού στην χώρα μας από την βαυαροκρατία. Έτσι φθάνουμε σήμερα να διαβάζουμε σε βιβλίο Ορθόδοξης κατήχησις : «..... δια τούτο ο Θεάνθρωπος προσέφερεν εαυτόν επί του Σταυρού ως σφάγιον εξιλαστήριον, αντιπροσωπεύσας μεν δια της ανθρωπίνης φύσεώς του τον πταίσαντα, παρασχών δε δια της θείας τοιαύτην αμύθητον αξίαν εις τον θάνατόν του, ώστε να κάμψη τα σπλάχνα του Απείρου Θεού. Κατ’ αυτόν τον τρόπον ο υπέρ ημών Σταυρωθείς ικανοποίησε την θείαν δικαιοσύνην, ειρηνοποίησε τα πάντα εν εαυτώ και εδώρησεν εις ημάς την απολύτρωσιν «δια του αίματος αυτού» (Εφεσ. α΄ 7)». (Ιερά Κατήχησις. π. Κ. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ. Έκδοση ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝIΑΣ, Αθήνα 1997, σελ. 56).
Δεν εκπλησσόμεθα για την παρείσφρηση τέτοιων Ρωμαιοκαθολικών δογμάτων σε Ορθόδοξη κατήχηση, γιατί δεν είναι τα μοναδικά, που έχουν εμφιλοχωρήσει, αλλά συγκλονιζόμεθα, όταν τέτοια κείμενα ακούγονται από αναγνώστες στις τράπεζες μονών του Αγ. Όρους, που θεωρείται πλέον ο εναπομείνας Φάρος της Ορθοδοξίας, και από την πείσμονα άρνηση της αντικατάστασής των μετά από σχετικές υποδείξεις. Πρέπει όμως κάποτε να αρχίσουμε, έστω και αργά να αντικαθιστούμε τέτοια κείμενα με αντίστοιχα Ορθόδοξα, ώστε τουλάχιστον να σταματήσουμε σαν Ορθόδοξοι να κατηχούμεθα με θέσεις, που έχουν χαρακτηρισθεί αιρετικές από το ίδιο το σώμα της Εκκλησίας μας.
ΙΚ
Εδώ ο εικονιζόμενος είναι ο γνωστός ΜΑ(Σ)ΚΑΡΙΟΤΑΤΟΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜία διόρθωση:το βιβλίο του αγίου Νεκταρίου στο οποίο επανειλημμένα γίνεται λόγος για την ικανοποίηση της Θείας δικαιοσύνης τιτλοφορείται ΠΕΡΙ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑς ΨΥΧΗς κι όχι ΠΕΡΙ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ ΨΥΧΗς όπως απο παραδρομή εγράφη.Αναφορικά με το Φιλιόκβε στη σύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας οι Λατίνοι υπεραμυνόμενοι της πεπλανημένης θέσεώς τους περί εκπορεύσεως του Αγίου πνεύματος και εκ του Υιού επικαλέστηκαν τη μαρτυρία Λατίνων πατέρων της Εκκλησίας αλλ ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός χαρακτήρισε τα προσαχθέντα πατερικά χωρία νόθα ως άγνωστα στις οικουμενικές συνόδους.Πιθανώς λοιπόν να παρανόησαν ή παραμόρφωσαν,το και πιθανότερον,κάποιο σχετικό χωρίο του αγίου Αυγουστίνου αν βέβαια αυτό υπάρχει.Όσο για την ικανοποίηση της Θείας δικαιοσύνης το νόημά της δε συνίσταται στη σαδιστική απαίτηση του Θεού Πατέρα για εγωιστική ικανοποίηση-άπαγε της βλασφημίας-αλλά για αποκατάσταση της δισαλευθείσης ηθικής τάξεως της οποίας συστατικό στοιχείο αποτελεί η δικαιοσύνη.Άλλωστε η δικαιοσύνη αποτελεί ιδιότητα του Θεού.Ήταν ποτέ δυνατόν οι προαναφερθέντες άγιοι που αποδέχονταν την ικανοποιήση της Θείας Δικαιοσύνης να αποδεχόντουσαν ταυτόχρονα ένα Θεό σαδιστή;Έπομένως άλλη είναι η δοθείσα απ αυτούς ερμηνεία.Και κάτι ακόμη.Στη μέλλουσα κρίση θα θριαμβεύσει η δικαιοσύνη του Θεού.Οι άνομοι θα κολασθούν αιωνίως!Ένεκα τούτου θα πρέπει να θεωρήσουμε το Θεό σαδιστή;
ΑπάντησηΔιαγραφήTας των Δυτικών Πατέρων και διδασκάλων φωνάς,αί την αιτίαν του Πνεύματος τω Υιώ διδόασιν,ούτε γνωρίζω...ούτε παραδέχομαι,τεκμαιρόμενος,ότι διεφθαρμέναι εισί και παρέγγραπτοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάρκου Εφέσου,Ομολογία,PG.16O,69C
Ο Μάρκος ο Ευγενικός στην ομολογία πίστεως γράφει χαρακτηριστικά για τα προσαχθέντα απ τους Λατίνους στην ψευδοσύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας χωρία του αγίου Αυγουστίνου περί Φιλιόκβε:Τας τψβ Δυτικών Πατέρων και διδασκάλων φωνάς,αί την αιτίαν του Πνεύματος τω Υιώ διδόασιν,ούτε γνωρίζω...ούτε παραδέχομαι,τεκμαιρόμενος,ότι διεφθαρμέναι εισί και παρέγγραπτοι.Τα θεωρεί δηλαδή νόθα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης ο Γεννάδιος Σχολάριος θεωρεί ότι τα Αυγουστίνεια χωρία παρερμηνεύθηκαν χωρίς βέβαια να είναι κατηγορηματικός πάνω σ αυτό.Γράφει χαρακτηριστικά στο σύγγραμά του περί Αγίου Πνεύματος:Οι Ανατολικοί πάντες αρνούνται τον Υιόν αίτιον είναι ή αρχήν ή προβολέα του Πνεύματος και μόνω τω Πατρί τα τοιαύτα άπαντα αφορίζουσιν.Ει δε τα των Εσπερίων πατέρων ρητά άλλως τινές ερμηνεύουσι,κακώς εμηνεύουσι.Καλώς δε και γνησίως ερμηνευόμενα τοις των άλλων αγίων συνάδειν δύνανται κατά τα προειρημένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπε αρχιμανδρίτου Σπυρίδωνος Μπιλάλη,ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΤΟΜΟΣ Β