Γερόντισσα Γαβριηλία. Η νεοφανής Οσία ως «πρόσωπον αντιλεγόμενον».(Δ)
Έρευνα πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου (χημικού)
ΑΠΑΝΤΩΝΤΑΣ ΣΤΙΣ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
Συνεχίζουμε να καταγράφουμε τα αποτελέσματα της διαδικτυακής
έρευνας σχετικά με την Γερόντισσα Γαβριηλία. Πολλά από τις δημοσιευμένες
ενστάσεις και απαντήσεις δημοσιεύτηκαν στα ιστολόγια-amethystos, averoph κ.α. Τα κείμενα είναι διασκευασμένα ως προς την έκταση.
ΕΝΣΤΑΣΗ 1Η: "Έμενε
σε ινδουϊστικά μοναστήρια και εόρταζε σ’ αυτά τις μεγάλες Χριστιανικές
εορτές."
ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Έμενε εκεί και
προσπαθούσε να αποτρέψει ανθρώπους που ερχόντουσαν απο την δύση να ασπαστούν
τον Ινδουϊσμό. Γραφει αναλυτικά για μία περίπτωση (τον Αλαν)που κατάφερε τελικά
με πολύ κόπο να τον αποτρέψει. Γράφει και για τους Γκουρού ότι ήταν περήφανοι
και ήθελαν να τους λατρεύουν ως Θεούς.
Το ότι έμενε εκεί το πλήρωσε. Το βιβλίο λέει πως επικαλέστηκαν δαίμονες και
προσπάθησαν να την τυφλώσουν. Αν ήταν υποστηρικτής του Ινδουϊσμού δεν νομίζω
πως θα το έκαναν. Τους πείραζε το Χριστιανικό της πνεύμα.(Α.Κ)
ΕΝΣΤΑΣΗ 2Η: "Συναναστρεφόταν απροϋπόθετα και συμπροσευχόταν με όλους, ετεροδόξους αλλά και ετεροθρήσκους, χωρίς να τονίζει τις τρομερές διαφορές, υπογραμμίζοντας αντιθέτως κάποιες ομοιότητες είτε διογκωμένες είτε ανύπαρκτες και κατασκευασμένες."
------------------------ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Από το βιβλίο -Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ διαβάζουμε τα παρακάτω:
...........
"---Π.Γ: Γερόντισσα, γυρίσατε όλο τον κόσμο. Γνωρίσατε τόσα Μοναχικά Τάγματα. Ρωμαιοκαθολικών, Βουδιστών, Ινδουιστών. Είδατε Οργανώσεις, Ιεραποστόλους Προτεστάντες. Είδατε να τους παρέχονται πολλές διευκολύνσεις στο Έργο τους... Κι εσείς, σαν μία φτωχή Ορθόδοξη Μοναχή, είχατε πολύ λίγα περιθώρια υλικά για να κινηθείτε και για να προσφέρετε. Σκεφθήκατε ποτέ ότι θα ήταν καλύτερα να είσαστε κάτι άλλο κι όχι Ορθόδοξη;
---Γερ.Γαβρ.: Θεός φυλάξοι! Όχι! Ούτε μου πέρασε κατά διάνοιαν γιατί ακριβώς αυτό έχω καμάρι, θυμούμαι μία φορά που ήμουν στης Ίντιρα Γκάντι το γραφείο (σημ. λαϊκή ακόμα, στο πρώτο της ταξίδι στην Ινδία) και κουβεντιάζαμε για ένα έργο δικό τους. Εκείνη την ώρα, έρχεται κάποια και της λέει μπροστά μου: «Είναι Καθολική Μοναχή αυτή που σας μιλάει»; Και της απαντάει η Γκάντι «Όχι, είναι από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Εσείς δεν την ξέρετε, γιατί δεν υπάρχει στην Ινδία, άλλα είναι τελείως διαφορετική Εκκλησία»... Κι όταν ήρθα στην Ιερουσαλήμ, στο Μοναστήρι μας το πολύ φτωχικό το 1959, ήρθαν από την Γαλλία Καθολικές Μοναχές και μου είπαν: «Εδώ είναι ο αληθινός τρόπος της Ζωής του Χριστού, γιατί σας λείπουν τα πάντα.. Εμείς έχουμε όλες τις ανέσεις»... Καταλάβατε;"(σελ 291)
(...)
"Είναι περίεργο το γεγονός ότι ποτέ της δεν αγαπούσε την συμπροσευχή - όσο κι αν είχε φιλίες και σχέσεις με ανθρώπους από άλλα δόγματα. Αυτό το είδαμε και με τα μάτια μας όταν ζούσε στην Αθήνα, τηλεφωνούσαν Μοναχές Ετερόδοξες και της λέγανε: "Να έρθουμε συμπροσευχηθούμε"... "Δεν προσεύχομαι με φωνή, και ποτέ με παρέα. Μόνη μου ή στην Εκκλησία", τους έλεγε, "ελάτε όμως να πιούμε ένα ωραίο τσάι και να μου πείτε τα νέα σας" απαντούσε.
Παρ' όλο που έζησε και κινήθηκε και έδρασε ανάμεσα σε τόσους Ετερόδοξους και Αλλόθρησκους, δεν είχε ούτε ίχνος Συγκρητισμού στην πνευματική της ζωή και στα θέματα της Λατρείας. Κι αυτό το εκτιμούσαν διπλά οι συνοδοιπόροι της. (…) Μία μέρα μάλιστα, κάποιος έκανε ένα υποτιμητικό σχόλιο για την Παναγία μας. Άφησε να περάσουν λίγα λεπτά, και παίρνοντας τον υπεύθυνο κατά μέρος, του λέει: «Αδελφέ μου, λυπούμαι, αλλά πρέπει να σου πω ότι από αύριο δεν θα είμαι άλλο μαζί σας». Εκείνος ταράχθηκε και στεναχωρήθηκε γιατί δεν είχε δει ποτέ του αυτήν την έκφραση στο πρόσωπο της. Τότε εκείνη του εξήγησε: «Δεν μπορώ να ακούω τέτοια λόγια για Κείνην που αγαπώ πιο πολύ μετά τον Χριστό». Ζητήθηκαν βέβαια συγγνώμες κι από τότε δεν επαναλήφθηκε ποτέ τίποτε παρόμοιο.(σελ 96-97).(Α.Κ)
ΕΝΣΤΑΣΗ 3Η: Μετείχε σε ειδωλολατρικές ακόμα
τελετές, στις οποίες λατρευόταν ο γκουρού, αρνουμένη το άγιο βάπτισμά της και
λατρεύουσα δαιμόνια.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκεί που βρισκόταν στην Ινδία, βεβαίως γινόντουσαν τελετές, δεν
σημαίνει πως συμμετείχε ενεργά. Αν είσαι σε περιβάλλον αλλόδοξων η αιρετικών η
οτιδήποτε άλλο, θα γίνονται διάφορα πράγματα και καταστάσεις γύρω σου τα οποία
δεν συμφωνείς μεν, δεν μπορείς να τους σταματήσεις να τα κάνουν δε.
Στις σελ 421-522 & 428-430 του βιβλίου, η Γερόντισσα ΕΠΙΚΡΙΝΕΙ όσους
πηγαίνουν στην Ινδία. Μας λέει πως αντί να διαβάζουμε τα της Ινδικής
Φιλοσοφίας, θα έπρεπε να διαβάζουμε τους Πατέρες.
Επίσης λέει στην σελ 53:
.......
"Είδε στις Ινδικές τελετές τους πολλή ομοιότητα με τις Αρχαίες Ελληνικές.
Εβλεπετα θυμιάματα, τα εικονίσματα, άκουγε τις ψαλμωδίες και τα καμπανάκια. Κι
έλεγε: Είναι ακόμα ΠΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥ (σ.σ. οι Ινδοί) , αλλά είναι τόσο πολύ
έτοιμη η Ινδία για την Ορθοδοξία "
.......
Βλέπουμε ΞΕΚΑΘΑΡΑ πως στόχος της ήταν να τους κάνει Ορθόδοξους. Βλέποντας έναν
αιρετικό/αλλόδοξο, έβλεπε έναν μελλοντικό Ορθόδοξο.
ΕΝΣΤΑΣΗ 4Η: Διάβαζε μανιωδώς και εξίσωνε τα γκουρουϊστικά βιβλία με το άγιο
Ευαγγέλιο και οδηγούσε τους ανθρώπους σε γκουρού τους οποίους προέβαλλε ως
αγιασμένα γεροντάκια.
---------------
ΑΠΆΝΤΗΣH:
Περιγράφεται η περίπτωση του Αλαν. Ο Αλαν ήταν Δυτικός που ήρθε στην Ινδία να
βρει γκουρού. Δεν ήθελε να ακούσει τίποτα για τον Χριστιανισμό. Ευτυχώς στο
βιβλίο περιγράφεται πως τελικά η εγωϊστική συμπεριφορά του Γκουρού ( ο οποίος
ήθελε "δώρα"...) αηδίασε τον Άλαν. Όμως ο Άλαν δεν ήθελε να ακούσει
τίποτα για Χριστιανισμό, όσο και να προσπαθούσε η Γερόντισσα. Τι έκανε τότε
εκείνη; Αντί να τον αφήσει να πάει σε κάποιον άλλον Γκουρού που θα τον
κατέστρεφε τον πήγε σε κάποιον που όπως λέει στο βιβλίο "δεν έκανε
προσηλυτισμό".
Δηλαδή επιβράδυνε με αυτό τον τρόπο την επιρροή του ινδουισμού πάνω του.
Προτίμησε το "μικρότερο κακό" ώστε να κερδίσει χρόνο και να σωθεί το
παιδί. Και πράγματι. Στον κατάλληλο χρόνο και μετά από προσευχή ο Άλαν γύρισε
προς την πίστη και μάλιστα βαπτίστηκε Ορθόδοξος. Αφήνω στην κρίση του αναγνώστη
αν έπραξε καλώς η κακώς. Το αποτέλεσμα είναι παραπάνω από εμφανές.
Που λέει πως διάβαζε μανιωδώς Ινδουϊστικά βιβλία; (... όταν μάλιστα στις σελ
421-522 και 428-430 του βιβλίου, η Γερόντισσα επικρίνει όσους
πηγαίνουν στην Ινδία. Και λέει πως αντί να διαβάζουμε τα της Ινδικής
Φιλοσοφίας, θα έπρεπε να διαβάζουμε τους Πατέρες.)
Λέει πως διάβαζε κάποια ποιήματα του ινδουϊσμού (ανάλογα έχουμε και εμείς την
Ιλιάδα η την οδύσσεια) αλλά απ'ότι φαίνεται για λογοτεχνικούς σκοπούς μόνο. Δεν
τα εξίσωνε με το Ευαγγέλιο. Όταν κάνεις Ιεραποστολή πρέπει να γνωρίζεις τα
πάντα για την περιοχή στην οποία βρίσκεσαι.
-----------------------
ΕΝΣΤΑΣΗ 5Η: "Στή σελ. 42, ο “θρασύς
συγκρητισμός” ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια, καθώς , όπως διαβάζουμε, η
Αυρηλία, η γερόντισσα ως λαϊκή, φεύγοντας για την Ινδία, πήρε μαζί της μόνο δύο
βιβλία. Τό ένα ήταν το Ευαγγέλιο και το άλλο ένα βιβλίο τού γκουρού Sivananda.
Καί ενώ για το Ευαγγέλιο ούτε λόγος γίνεται, το βιβλίο τού γκουρού την
ενθουσιάζει τόσο πολύ, που ψάχνει απεγνωσμένα το συγγραφέα του. Αυτός με τή
σειρά του “ως εκ θαύματος”, την ακολουθεί παντού και την βοηθά πολύ περισσότερο
στο ξεκίνημά της στην Ινδία[5], για να μας αποδείξει, άτυπα έστω, πόσες
δυνάμεις κρύβονται στον Ινδουισμό και στους γκουρού, τις οποίες αν και
αγνοούμε, μπορούμε όμως σταδιακά να ανακαλύψουμε και να ευεργετηθούμε απ’
αυτές.»-----------------------
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Για το Ευαγγέλιο, μιλάει σε ολόκληρο το βιβλίο. Λέει πως κάθε ημέρα το διάβαζε!
Αλλά να δούμε λίγο πως ΔΙΑΣΤΡΕΦΕΤΑΙ το κείμενο. Στην σελ 43 , λέει
συγκεκριμένα, πως δεν ήταν το βιβλίο που την εντυπωσίασε αλλά «Ο Θαυμασμός του
Καθηγητή γι’αυτό».
Επίσης στην σελ 42 αναφέρει πως πήρε το βιβλίο του Γκουρού, απλά γιατί κάποια
φίλη της , της το έδωσε. Δεν μας αναφέρει ΚΑΝ αν το διάβασε.
Απλά το πήρε ως αφορμή πως έπρεπε να πάει εκεί και να κηρύξει την ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.
Και αυτό έκαμε. Στη σελ 51-52 μας λέει πως δρούσε ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΑ , προσπαθώντας να
αποτρέψει , όσους ερχόντουσαν να γίνουν Ινδουιστές. Μάλιστα αποκαλεί αυτούς
τους ανθρώπους (που πήγαιναν στους ινδουιστές )«απολωλότα πρόβατα».
Επίσης στην σελ 53 ο Sai baba , αποκαλείται Μάγος. Στην σελ 54 οι Γκουρού
κατηγορούνται επειδή επιτρέπουν να λατρεύονται ως Θεοί.
ΕΝΣΤΑΣΗ 6η: Είχε συνεχώς
πειρασμικά και δαιμονικά οράματα και οράσεις, μηνύματα και αγγελοφάνειες και
τις οποίες άκριτα δεχόταν ως θεϊκές παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι ο Σατανάς
εύκολα μετασχηματίζεται σε άγγελο Φωτός και ότι κατά τη διδασκαλία της Γραφής
και των Πατέρων “τα ενύπνια πολλούς επλάνησαν "
--------------------------
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Οντως αναφέρονται και μηνύματα και οράσεις. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει σε αυτό το
βιβλίο μόνο, αλλα και σε πολλά βιβλία Γερόντων.
Διαδίδεται επίσης ότι η γερόντισσα δεν είχε πνευματικό. Όμως
στην σελίδα 258 το λέει καθαρότατα πως ο Πνευματικός της γνώριζε όλη της
την ζωή (σελ 258). Αρχικά είχε ΓΕΡΟΝΤΑ (αυτή την λέξη χρησιμοποιεί) τον
ΓΝΩΣΤΟΤΑΤΟ π. Αμφιλόχιο Μακρη, που συμβουλευόταν (σελ99) και μετά τον π. Λεβ
ζιλέ. Ο συγγραφέας η έχει παχυλή άγνοια του βιβλίου η ψευδεται. Η Γερόντισσα
μιλάει για την ΥΠΑΚΟΗ, στις σελ 100, 91-92 κ.α.
Το ότι γνωρίζει η Γερόντισσα πως υπάρχουν και πειρασμικά οράματα, φαίνεται στην
σελ 428-431 που λέει:
.....
Ξέρεις τι φοβερό είναι όταν έρχεται μία Δύναμις, που δεν είναι δύναμις από το
Φως και σου παρουσιάζει ορισμένα πράγματα με τέτοια ομορφιά, με τέτοια δύναμη,
με τέτοια καλοσύνη και με όλα αυτά τα πράγματα που κάνουν τον καλό άνθρωπο, που
μπορεί και να τα βάλεις σε πράξη... Αυτό, να το προσέχουμε.
ΕΝΣΤΑΣΗ 7Η: Η Γερόντισσα Γαβρίηλια είχε μάθει και εξασκούσε τη
ρεφλεξολογία η οποία ανήκει στις ανορθόδοξες θεραπευτικές μεθόδους της Νέας
Εποχής, και αυτό με έχει προβληματίσει.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η γερόντισσα Γαβριηλία σπούδασε φυσιοθεραπεία στην Ελβετία όπου
η ρεφλεξολογία συγκαταλέγεται στις σπουδές της.
Μαρτυρία της συγγραφέως Σοφίας Κιορόγλου
Η Γερόντισσα Γαβριηλια ήταν μεγάλη και αυστηρή νηστευτής. Ήταν
αυστηρά ασκητική και ορθόδοξη. Δεν μιλούσε άκαιρα και για όσους την έχουν γνωρίσει
πέρασε πολύ δύσκολα και ως φοιτήτρια και μετέπειτα ως μοναχή. Ήταν πρότυπο
υπακοής στους γέροντες της γι αυτό και το αγλαισμα της Βηθανίας, και ηγουμένος
της Ιεράς Μονής Μάρθας και Μαρίας την υπεραγαπούσε. Στα Ιεροσολυμα έκανε
τεράστιο έργο. Όλα τα έκανε για τον συνάνθρωπο. Η μοναχή Αυγουστινα από την
Φαράν όπου ήταν μαζί με την γερόντισσα, ο Πατέρας Μάρκελλος στην Αίγινα που την
έζησε και η Μοναχή Αικατερίνη και πολλοι άλλοι ανώνυμοι που την έζησαν έχουν
ένα να πουν… η αγάπη της χωρούσε τους πάντες…Γι αυτό πολλοι βαφτίστηκαν
ορθόδοξοι, και πολλοι άλλαξαν ζωή. Ο Άγιος Αμφιλοχιος Μακρής ήταν αυτός που της
έδωσε το μικρό σχήμα της Ιεραποστολής και νομίζω όχι τυχαία…Ήταν μεγάλη
ιεραπόστολος και οριακή μορφή! Όσο για την υποτακτική της… περνάει την πνευματική
της δοκιμασία πριν την ανάσταση. Την κρίση θα την κάνει ο Κύριος μας. Εύχομαι
από καρδιάς να έχουμε συντριβή καρδιάς σαν εκείνη της πόρνης και του τελωνου
για να είμαστε παρόντες στο γιορτάσι της Αιώνιας Βασιλείας του! Αμήν!
(πηγή: https://averoph.wordpress.com)
Η έρευνα συνεχίζεται….
Μετά την Κοίμησή της ο π. Λεβ Ζιλλέ, εξαίρετος ρωμαιοκαθολικός
θεολόγος, από τους θεμελιωτές της γνωστής από τις θετικές μελέτες και εκδόσεις
της για την Ορθοδοξία Μονής Chevetogne του Βελγίου, ορθόδοξος Αρχιμανδρίτης
μετά, τη σφραγίζει συνοπτικά πλην λίαν εύστοχα έγραψε για την γερόντισσα
τα ακόλουθα: «Η φίλη του Αγαπημένου, κινείται αθόρυβα, γοργά, με χάρη
μέσα στους θορύβους… Είναι σ’ αυτόν τον κόσμο, αλλά φαίνεται να ανήκει ολόκληρη
στον κόσμο της χάριτος. Η μορφή της φωτίζεται απαλά από το αόρατο φως, αλλά
γίνεται φωτεινή για όσους την κοιτάζουν. Με χέρι δυνατό και ελαφρό αγγίζει και
τακτοποιεί ό,τι εμείς αγγίζουμε… δένει τις πληγές… στέκεται όρθια ανάμεσα σ’
εκείνους που κάθονται… η καρδιά τη αγρυπνεί τη νύχτα για κείνους που
κοιμούνται, αυτή αγρυπνεί και… ξυπνάει την αγάπη σ’ εκείνους που είναι χωρίς
αγάπη. Μεταδίδει αγάπη σ’ εκείνους που το χέρι της ή το βλέμμα της αγγίζει,
τείνει αδιάκοπα στην πηγή, με αφάνταστη προσοχή δίνεται ολοένα».
http://opaidagogos.blogspot.com/2023/10/blog-post_6.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο συγκεκριμένο βιβλίο στο οποίο αναφέρεται η ανάρτηση του παιδαγωγού έχει πολλούς τρόπους ανάγνωσης. Άλλοι μένουν στο γράμμα και άλλοι στο πνεύμα. Επειδή όμως τα γραφόμενα, που δημιουργούν εύλογες απορίες, συμβαίνουν σε ειδικές ιεραποστολικές συνθήκες (Ινδία) γι΄αυτό πρέπει να το μελετήσουμε για να κατανοήσουμε το πνεύμα του βιβλίου.'Οπως έγραψα και στο τελευταίο άρθρο η γερόντισσα για λόγους επιβίωσης αναγκάστηκε να υιοθετήσει πρακτικές του ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ και της ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΣΑΛΟΤΗΤΑΣ.
ΔιαγραφήΑυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το βιβλίο είναι το τέλειο. Πρέπει να διορθωθεί.
Επίδειξη κάνεις αδελφέ. Στηρίζεσαι στήν βεβαιότητα πολλών πιστών ότι οι ιερείς είναι αξιόπιστοι. Δέν είναι όλοι. Ούτε καί εσύ. Παραθέτεις αποσπάσματα γεμάτα νόημα. Η έρευνα έχει άλλες απαιτήσεις. Η χειροτονία αδελφέ δέν εξασφαλίζει διαδοχή ή χαρίσματα. Οι απόστολοι χειροτονούσαν αυτούς στούς οποίους εκδηλωνόταν ήδη τό πνεύμα. Δύσκολα αφήνει ο άνθρωπος τήν έπαρση. Είναι πολύ γλυκειά. Διάβασε τούς Πατέρες γιά νά σωθείς όχι γιά νά κάνεις τόν έξυπνο.Γιατί δέν προσυχήθηκες νά λάβεις πληροφορία πρίν εκτεθείς στά μάτια τών Αγίων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραξ. 6,3 ἐπισκέψασθε οὖν, ἀδελφοί, ἄνδρας ἐξ ὑμῶν μαρτυρουμένους ἑπτά, πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου καὶ σοφίας, οὓς καταστήσομεν ἐπὶ τῆς χρείας ταύτης·
Ανούσια κριτική χωρίς επιχειρήματα Αμέθυστε. Αναιρείς ο,τι εσύ δημοσίευσες.....
Διαγραφή