Ελλάδα 2018 - Τι έκαναν οι φύλακες όταν βανδαλιζόταν το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο;
Προετοιμασμένες για την ανόσια πράξη τους προσήλθαν στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο οι δύο γυναίκες οι οποίες ράντισαν με baby oil και παραφίνη εκθέματα το απόγευμα της 28ης Ιουλίου.
Αυτό εκτιμά διευθυντικό στέλεχος κορυφαίου μουσείου, κρίνοντας από το ότι η ανάλυση του υλικού που χρησιμοποιήθηκεδείχνει μίξη υγρών και δεν πρόκειται για ένα στοιχείο μόνο. Το ερώτημα που προκύπτει είναι πολύ σοβαρό: τι έκανε το φυλακτικό προσωπικό σε ένα μουσείο που δεν έχει και μεγάλη επισκεψιμότητα; Σε αυτό, υποτίθεται, θα απαντήσει η Ενορκη Διοικητική Εξέταση που έχει διαταχθεί. Στην πραγματικότητα όλα αναμένεται να καταλήξουν περίπου όπως καταλήγουν ανάλογες ΕΔΕ: σε κάποιες επιπλήξεις…
Τι συνέβη στο Μουσείο το απόγευμα του Σαββάτου, 28 Ιουλίου; Δύο μεσόκοπες γυναίκες, όπως φαίνεται από τα βίντεο του κλειστού κυκλώματος, μπήκαν στη μόνιμη έκθεση από περιοδική έκθεση που γίνεται σε διπλανές αίθουσες. Βάδιζαν δίπλα δίπλα και είχαν μαζί τους μεγάλες τσάντες. Στην αρχή, κάποιοι φύλακες θεώρησαν περίεργη τη συμπεριφορά τους και τις παρακολούθησαν. Μάλιστα, σύμφωνα πάντοτε με το ρεπορτάζ, τις απέτρεψαν από το να αγγίξουν μια εικόνα. Ωστόσο, κατόπιν, σταμάτησαν να τις ακολουθούν, για λόγους ακατανόητους.
Το βίντεο δείχνει στη συνέχεια τις γυναίκες να ραντίζουν με φύλλα δάφνης διάφορα εκθέματα. Θα μπορούσε να είναι και αγιασμός, που φυσικά και δημιουργεί προβλήματα, καθώς το νερό δεν πρέπει να έρχεται σε επαφή με υλικά όπως ξύλο ή με χρώματα. Ηταν, όμως, κάτι χειρότερο. Baby oil με παραφίνη και ποιος ξέρει τι άλλο. Οι φύλακες, 20 τον αριθμό σε όλη τη μόνιμη έκθεση, δεν πήραν χαμπάρι εκείνη τη στιγμή. Το κατάλαβαν την επομένη, όταν τα εκθέματα που ραντίστηκαν έμοιαζαν σαν λαδωμένοι ποντικοί! Ενημέρωσαν τη διεύθυνση του μουσείου, και απέσυραν τα εκθέματα για καθαρισμό και συντήρηση. Όμως, τουλάχιστον ένα σημαντικό έκθεμα, ένας ξύλινος κοπτικός σταυρός, δεν είναι δυνατόν να αποκατασταθεί, διότι το ξύλο έχει ποτιστεί με το λάδι…
Το υπουργείο Πολιτισμού έκρυψε το συμβάν, το οποίο αποκαλύφθηκε από ρεπορτάζ της «Καθημερινής» μερικές μέρες πριν. Ούτε η υπουργός, ούτε ο υφυπουργός ή η γενική γραμματέας έκαναν τον κόπο να μεταβούν στο μουσείο και να δουν την κατάσταση. Πήγε μόνο η γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων. Σήμερα το ΥΠΠΟΑ χαρακτηρίζει «κακόβουλη ενέργεια» το ράντισμα με το ελαιώδες υγρό και- επιτέλους- ενημερώνει επίσημα ότι ειδοποιήθηκε η Σήμανση και η Κρατική Ασφάλεια προς εξέταση των επιτόπιων στοιχείων. Δυστυχώς, η ανακοίνωση δεν αφήνει καμία ελπίδα: «Η κακόβουλη αυτή πράξη δεν επέφερε καμία ανήκεστο βλάβη σε αρχαία αντικείμενα, τα οποία έχουν καθαριστεί σχεδόν στο σύνολό τους» αναφέρεται. Παραλείπεται εντέχνως το πρόβλημα με τον πολύτιμο κοπτικό σταυρό και το υπουργείο δείχνει πως καθόλου δεν ανησύχησε.
Κακώς. Διότι ακόμα και το γεγονός ότι κανείς δεν φαίνεται να βλέπει τι καταγράφουν οι κάμερες στις αίθουσες του μουσείου «ζωντανά», είναι μέγιστο πρόβλημα.
Τι κάνουν λοιπόν είκοσι φύλακες ένα απόγευμα Σαββάτου σε μουσείο με πολύ χαμηλή επισκεψιμότητα, επομένως αρκετά εύκολο να ελεγχθεί; Πώς φυλάσσουν τα αρχαία; Πώς είναι δυνατόν δύο επισκέπτριες να βανδαλίσουν τόσα εκθέματα και να μη πάρει κανείς είδηση; Δεν υποτίθεται πως σε κάθε αίθουσα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας φύλακας, αλλιώς η αίθουσα δεν πρέπει να είναι ανοιχτή; Δεν υποτίθεται πως κάποιος παρακολουθεί τις κάμερες; Και, τέλος πάντων, κανείς δεν περπάτησε μετά επάνω στο λαδωμένο πάτωμα, ώστε να καταλάβει κάτι; Πώς είναι δυνατόν; Ας αφήσουμε στην άκρη τα απαρχαιωμένα συστήματα φύλαξης. Όπως λένε οι πληροφορίες, οι δράστιδες δεν είναι δυνατόν να αναγνωριστούν, επειδή η καταγραφή δεν είναι καλής ποιότητας!
Τι κάνουν λοιπόν είκοσι φύλακες ένα απόγευμα Σαββάτου σε μουσείο με πολύ χαμηλή επισκεψιμότητα, επομένως αρκετά εύκολο να ελεγχθεί; Πώς φυλάσσουν τα αρχαία; Πώς είναι δυνατόν δύο επισκέπτριες να βανδαλίσουν τόσα εκθέματα και να μη πάρει κανείς είδηση; Δεν υποτίθεται πως σε κάθε αίθουσα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας φύλακας, αλλιώς η αίθουσα δεν πρέπει να είναι ανοιχτή; Δεν υποτίθεται πως κάποιος παρακολουθεί τις κάμερες; Και, τέλος πάντων, κανείς δεν περπάτησε μετά επάνω στο λαδωμένο πάτωμα, ώστε να καταλάβει κάτι; Πώς είναι δυνατόν; Ας αφήσουμε στην άκρη τα απαρχαιωμένα συστήματα φύλαξης. Όπως λένε οι πληροφορίες, οι δράστιδες δεν είναι δυνατόν να αναγνωριστούν, επειδή η καταγραφή δεν είναι καλής ποιότητας!
Η διευθύντρια του ΒΧΜΑ, Αικ. Δελαπόρτα, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως οι φθορές που έχουν γίνει στο ίδιο το κτίριο χρειάζονται αποκατάσταση γιατί τοίχοι και πατώματα στο εσωτερικό του μουσείου είναι ραντισμένοι με λάδι».
Κάτι πρέπει να γίνει με τη σωστή φύλαξη των μουσείων. Χθες!
Αγγελική Κώττη
Βυζαντινό Μουσείο: ΕΔΕ για τις γυναίκες που ράντιζαν τα έργα με baby oil
news247.gr 16 Αυγούστου 2018
Έχει δρομολογηθεί ΕΔΕ για την "κακόβουλη ενέργεια" στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, αναφέρει το υπουργείο Πολιτισμού
Για την «κακόβουλη ενέργεια» που πραγματοποιήθηκε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών την 28η Ιουλίου όταν «δύο άτομα τα οποία διήλθαν μέσα από τις αίθουσες των μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων χωρίς η ενέργειά τους να γίνει αντιληπτή» ράντισαν με ελαιώδες υγρό αντικείμενα, προθήκες και χώρους του Μουσείου, ενημερώνει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η ενέργεια «δεν επέφερε καμία ανήκεστο βλάβη σε αρχαία αντικείμενα, τα οποία έχουν καθαριστεί σχεδόν στο σύνολό τους», ενώ έχει «δρομολογηθεί η διεξαγωγή Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) προκειμένου να διερευνηθεί σε βάθος το θέμα, να ανευρεθούν οι ένοχοι και να αποδοθούν οι ευθύνες», σημειώνει μεταξύ άλλων το ΥΠΠΟΑ.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:
«Την 28η Ιουλίου πραγματοποιήθηκε κακόβουλη ενέργεια στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών (ΒΧΜΑ), η οποία έγινε αντιληπτή και γνωστοποιήθηκε στην προϊσταμένη κ. Αικατερίνη Δελλαπόρτα την επομένη. Ειδοποιήθηκε αμέσως η Σήμανση και η Κρατική Ασφάλεια προς εξέταση των επιτόπιων στοιχείων, ενώ από την εξέταση των ταινιών από τις κάμερες του κέντρου ελέγχου διαπιστώθηκε ότι το “ράντισμα” των αντικειμένων, προθηκών και χώρων του Μουσείου με ελαιώδες υγρό, επιχείρησαν δύο άτομα τα οποία διήλθαν μέσα από τις αίθουσες των μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων χωρίς η ενέργειά τους να γίνει αντιληπτή. Η κακόβουλη αυτή πράξη δεν επέφερε καμία ανήκεστο βλάβη σε αρχαία αντικείμενα, τα οποία έχουν καθαριστεί σχεδόν στο σύνολό τους. Η Διεύθυνση του Μουσείου και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχώρησαν σε όλες τις δέουσες ενέργειες, έχει δε δρομολογηθεί η διεξαγωγή Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) προκειμένου να διερευνηθεί σε βάθος το θέμα, να ανευρεθούν οι ένοχοι και να αποδοθούν οι ευθύνες».
Από την πλευρά της η διευθύντρια του ΒΧΜΑ, Αικ. Δελαπόρτα, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «έχουμε αποκαταστήσει σ' έναν μεγάλο βαθμό τις ζημιές και πως «οι συντηρητές αμέσως έκαναν όλες τις αναλύσεις και πήραν όλα τα απαραίτητα μέτρα». Ωστόσο σημείωσε ότι «οι φθορές που έχουν γίνει στο ίδιο το κτίριο χρειάζονται αποκατάσταση γιατί τοίχοι και πατώματα στο εσωτερικό του μουσείου είναι ραντισμένοι με λάδι, ενώ ο κοπτικός σταυρός του 6ου αι. μ. Χ. από την Αίγυπτο «δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να αποκατασταθεί γιατί το υλικό είναι ξύλο. Από εκεί και πέρα έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες διοικητικές ενέργειες προς το ΥΠΠΟΑ και την Αστυνομία, οι οποίοι έχουν αναλάβει την υπόθεση», είπε η κ. Δελαπόρτα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Το περιστατικό
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών, δύο γυναίκες είχαν πάει ως επισκέπτριες στο Μουσείο, αλλά όχι για να δουν τα εκθέματα, όπως αποδείχθηκε. Περιδιάβαιναν τους χώρους και ράντιζαν εικόνες, επιγραφές, ψηφιδωτά, τοίχους κ.α. με ένα υγρό, το οποίο ήταν baby oil.
Η δράση τους διήρκεσε επί μιάμιση ώρα και είκοσι φύλακες που ήταν εκεί δεν αντιλήφθηκαν τίποτα. Την επόμενη μέρα όταν το προσωπικό διαπίστωσε τους εκτεταμένους λεκέδες στα έργα, ειδοποιήθηκε η Διευθύντρια του Μουσείου και η Αστυνομία, όπως και το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο μέχρι τώρα δεν έχει βγάλει επίσημη ανακοίνωση, σύμφωνα με την εφημερίδα.
Οι περισσότερες ζημιές αποκαταστάθηκαν ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με τον κοπτικό σταυρό- σύμβολο της κοπτικής τέχνης των Χριστιανών της Αιγύπτου που κατέχει κυρίαρχη θέση στην κεντρική αίθουσα των μόνιμων συλλογών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου