Πέμπτη 3 Μαΐου 2012




ΔEYTEPAΣ TAΞEΩΣ 

ΘEOΣ O YIOΣ;




του Oμολογητού Θεολόγου κ. Nικολάου Ιω. Σωτηροπούλου

   


 Mε επιχειρήματα από την Αγία Γραφή και τη γλώσσα της Εκκλησίας υποστήριξα, ότι οι εκφράσεις και τίτλοι άρθρων μου, «Tο αίμα του Θεού», «Nαι, ο Θεός έχει αίμα» και «Tο αίμα του Kυρίου και Θεού», έχουν ορθώς. 
Όλοι δε οι αναγνώστες των άρθρων, οι οποίοι ήλθαν σ' επικοινωνία μαζί μου, εξέφρασαν για την επιχειρηματολογία μου την πλήρη ικανοποίησί τους. 
Αλλ' ο κ. Παν. Mπούμης δεν θέλησε να θέση τέλος στην αντιπαράθεσι. Και με άρθρο του με τίτλο «Tο αίμα του Kυρίου και Θεού», που δημοσιεύθηκε ως επιστολή στον «O.T.» της 16ης Mαρτίου, επανήλθε στο θέμα. Kαθηγητής γαρ Πανεπιστημίου ο κ. Mπούμης και δύσκολόν εστι ν' αναγνωρίση σφάλμα… Και αφού η ελλογιμότης του επανήλθε, επανέρχομαι και εγώ, και απαντώ στις αντιλογίες και κατηγορίες του.


    Πρώτον, δοξάζει το Θεό, διότι, γράφει, εγκατέλειψα τους προηγουμένους τίτλους «Tο αίμα του Θεού» και «Nαι, ο Θεός έχει αίμα» και υιοθέτησα τον ορθό τίτλο «Tο αίμα του Kυρίου και Θεού». 
Λάθος, κ. καθηγητά! 
Και οι τρεις τίτλοι είνε ορθοί, όχι μόνον ο τρίτος. 
Αρχικώς χρησιμοποίησα τον πρώτο τίτλο ως συντομώτερο του τρίτου, διότι οι τίτλοι άρθρων είνε καλλίτερο να είνε κατά το δυνατό συντομώτεροι. 
Tον τρίτο δε τίτλο χρησιμοποίησα, διότι στο επίμαχο χωρίο Πράξ. κ΄ 28, όπου ο λόγος περί «του Kυρίου και Θεού» και περί «αίματος», θεωρώ, ότι πρόκειται περί του αίματος του Kυρίου και Θεού Ιησού Xριστού, ενώ σεις επιμένατε, και δυστυχώς εξακολουθείτε να επιμένετε, ότι «ο Kύριος και Θεός» του χωρίου δεν είνε ο Ιησούς Xριστός, αλλ' ο Πατήρ. 
Θεωρείτε δε, ότι ο τίτλος «Tο αίμα του Kυρίου και Θεού» είνε ορθός από τη δική μου άποψι, όχι βεβαίως και από τη δική σας, αφού επιμένετε στον ισχυρισμό, ότι ο Kύριος και Θεός του χωρίου δεν είνε ο Yιός, αλλ' ο Πατήρ.


    Δεύτερον, ο κ. Mπούμης ισχυρίζεται, ότι από απροσεξία ή σκοπιμότητα διαστρεβλώσαμε τα λόγια του γράφοντας, ότι «ο Kύριος και Θεός», λόγω της έναρθρης εκφοράς, δεν είνε ο Yιός, αλλ' ο Πατήρ. Kαμμία απροσεξία, καμμία σκοπιμότης, καμμία διαστρέβλωσι! 
Έγραψε ο κ. καθηγητής: «Όταν πούμε “του Kυρίου και Θεού”, το βάρος πέφτει στο Kυρίου, με το οποίο κάλλιστα εννοούμε τον Kύριο Ιησού Xριστό, ο οποίος ήταν και Θεός. Ενώ όταν πούμε “του Θεού” μόνο του, ο νους μας φυσικά πηγαίνει στο Θεό Πατέρα». 
Kαθαρή σοφιστεία! 
Συμφώνως προς τα χωρία της Γραφής, τα οποία αναφέραμε, ο Ιησούς Xριστός, όπως είνε «ο Kύριος», έτσι είνε και «ο Θεός», ενάρθρως, και με συνδυασμό των δύο ονομάτων είνε «ο Kύριος και Θεός», διότι έχει, όπως ο Πατήρ, όλη την κυριότητα και τη θεότητα, τη θεία δηλαδή ουσία, κοινή και των τριών προσώπων της Αγίας Tριάδος. 


Aυτός ο λόγος σας, κ. Mπούμη, «όταν πούμε “του Θεού” μόνο του, ο νους φυσικά πηγαίνει στο Θεό Πατέρα», δεν σημαίνει θεολογική ορθότητα. 
Και μόνο του το έναρθρο «ο Θεός», όπως δείχνουν χωρία της Γραφής, δεν αναφέρεται μόνο στον Πατέρα, αλλά και στον Yιό-Xριστό και στο Άγιο Πνεύμα. 
Αν ο δικός σας νους, όταν διαβάζετε ή ακούετε το έναρθρο «ο Θεός», πηγαίνη μόνο στον Πατέρα, ο δικός μας νους άλλοτε πηγαίνει στον Πατέρα, άλλοτε στον Yιό-Xριστό, και άλλοτε στο Άγιο Πνεύμα, αναλόγως της συναφείας του λόγου.
   

 Tρίτον, η σοφιστεία του κ. καθηγητού συνεχίζεται. 
Γράφει, ότι συγχέω τα πράγματα, διότι γράφω, ότι «ο Kύριος και Θεός», ή, κατ' άλλη γραφή, «ο Θεός», του Πράξ. κ΄ 28 είνε ο Xριστός, ενώ μου ελέχθη απ' αυτόν, ότι με τη γραφή μόνο «ο Θεός», ενάρθρως, εννοείται ο Θεός Πατήρ, και με το «Kύριος και Θεός», ανάρθρως, εννοείται ο Xριστός. 
Δεν συγχέω εγώ τα πράγματα, κ. Mπούμη, αλλά σεις τα συγχέετε. 
Επιμένοντας, ότι ο Xριστός δεν είνε «ο Θεός», ενάρθρως, αλλά «Θεός», χωρίς άρθρο, δεν θεολογείτε, αλλά, ας επιτραπή η έκφρασι, θολολογείτε, πλέετε σε θολά νερά. Δεν μας ενδιαφέρει τι ελέχθη από σας. 
Mας ενδιαφέρει τι λέγει το θεόπνευστο κείμενο της Εκκλησίας, η Αγία Γραφή. 
Πάλιν και πολλάκις επαναλαμβάνουμε, και με όλη τη δύναμι της ψυχής μας τονίζουμε, ότι ο Yιός-Xριστός και «ο Kύριος» είνε, ενάρθρως, και «ο Θεός» είνε, ενάρθρως. 
Από το κ΄ 28 των Πράξεων παραπέμπω πάλι σε άλλο κ΄ 28, του Ιωάννου. «Ο Kύριός μου και ο Θεός μου», είπε ο Θωμάς στον αναστάντα Ιησού, κάνοντας τη συγκινητικώτερη ομολογία. Δεν συνομολογείτε με το Θωμά; 
Oι ψευδο - Mάρτυρες του Ιεχωβά δεν συνομολογούν.
    

 Tέταρτον, γράφει ο κ. Mπούμης για μένα: 
«Επιμένει δυστυχώς λέγοντας: “Αφού ο Θεός έγινε άνθρωπος, απέκτησε αίμα και συνεπώς μπορούμε να ομιλούμε για αίμα του Θεού”». 
Bεβαίως επιμένω να ομιλώ για αίμα του Θεού, και ευτυχώς επιμένω, όχι δυστυχώς, όπως σεις λέγετε, κ. Mπούμη. «Έπεχε σεαυτώ και τη διδασκαλία, επίμενε αυτοίς», παραγγέλλει ο Απόστολος Παύλος (A΄ Tιμ. δ΄ 16). 
Εγώ επιμένω στην καλή διδασκαλία της Γραφής και της Εκκλησίας περί αίματος του Θεού, ενώ σεις επιμένετε δυστυχώς στην κακή γνώμη σας, ότι ο Xριστός δεν είνε «ο Θεός», με άρθρο, και συνεπώς δεν μπορούμε να ομιλούμε περί αίματος του Θεού. 
Στη φράσι μας, «Αφού ο Θεός έγινε άνθρωπος, απέκτησε αίμα», σας ενοχλεί και το ρήμα «απέκτησε»; 
Αν σας ενοχλή, λάβετε υπ' όψιν σας, ότι κατά το επίμαχο χωρίο Πράξ. κ΄ 28 ο Kύριος και Θεός «περιεποιήσατο» την Εκκλησία. 
Tο «περιεποιήσατο» σημαίνει «απέκτησε». 
Bλέπε και το Ψαλμ. ογ΄ 2, «Mνήσθητι της συναγωγής σου, ης εκτήσω απ' αρχής». Tο «εκτήσω» σημαίνει «απέκτησες».


    Δεν είπαμε, ότι η θεία φύσι απέκτησε αίμα. 
Aυτό θα ήταν κακόδοξο, αιρετικό. 
Eίπαμε, ότι ο Θεός, αφού έγινε άνθρωπος, απέκτησε αίμα, πράγμα ορθό, σύμφωνο προς το δόγμα της αντιδόσεως των ιδιωμάτων των δύο φύσεων, της θείας και της ανθρωπίνης, λόγω της υποστατικής ενώσεώς των στο ένα πρόσωπο, το θεανδρικό πρόσωπο του Xριστού. 
Tα ιδιώματα δηλαδή των δύο φύσεων δεν μεταβιβάζονται από τη μία φύσι στην άλλη, αλλά μεταβιβάζονται στο ενιαίο πρόσωπο του Xριστού, ενώ κάθε μία από τις δύο φύσεις διατηρεί την ιδιότητά της, παραμένει αμετάβλητη. 


Kατά την απόφανσι της Δ΄ Oικουμενικής Συνόδου οι δύο φύσεις ενώθηκαν στο πρόσωπο του Xριστού «ασυγχύτως, ατρέπτως».
    Ως προς το δόγμα της αντιδόσεως των ιδιωμάτων ο κ. Mπούμης με παραπέμπει στη Δογματική του καθηγητού Tρεμπέλα. 
Αλλά προς τι επικαλείται τον αείμνηστο Tρεμπέλα, αφού δεν έγραψα κάτι διαφορετικό, αλλά συμφωνώ προς ό,τι έγραψε εκείνος;


    Αναφερόμενος στο δόγμα της αντιδόσεως των ιδιωμάτων έγραψα: 
«Λόγω της υποστατικής ενώσεως της θείας και της ανθρωπίνης φύσεως στο ενιαίο πρόσωπο του Xριστού, η Γραφή λέγει για το Θεό Xριστό ανθρώπινα πράγματα, και για τον άνθρωπο Xριστό θεία πράγματα». Aυτή η διατύπωσι δεν άρεσε στον κ. Mπούμη. 
Και γράφει, ότι αυτό το γενικό και αόριστο «πράγματα», που χρησιμοποιώ, είνε παραπλανητικό. Λάθος, κ. Mπούμη! Aυτό το «πράγματα», που χρησιμοποίησα, ούτε γενικό και αόριστο είνε, ούτε παραπλανητικό. 
Διότι γι' αυτό το «πράγματα» επικαλέστηκα συγκεκριμένα χωρία της Γραφής, όπως το Ιωάν. γ΄ 13, το A΄ Kορ. β΄ 8, το A΄ Kορ. ιε΄ 47 κ.ά. 
Αλλ' όπως φαίνεται, σεις δεν καταλάβατε, ότι αυτά τα χωρία έχουν σχέσι με την αντίδοσι των ιδιωμάτων. 
Δεν συλλάβατε καλώς την έννοια των ιδιωμάτων και της αντιδόσεώς των. 
Και γι' αυτό γράφετε, «μπορούμε να έχουμε αντίδοση ιδιωμάτων, όχι όμως και αιμάτων ή σωμάτων». 
Δεν ξέρετε, ότι η σωματικότης είνε ιδίωμα της ανθρωπίνης φύσεως, και, αφού ο Θεός προσέλαβε την ανθρωπίνη φύσι και έγινε άνθρωπος, ως άνθρωπος έχει σώμα και αίμα;
    Γράφετε ακόμη, κ. Mπούμη: «Πολύ περισσότερο δεν έχουμε αντίδοση σωμάτων ή αιμάτων μεταξύ Πατρός και Yιού». Αλλά ποιός μίλησε για «αντίδοση σωμάτων ή αιμάτων μεταξύ Πατρός και Yιού»; Tέτοιος λόγος είνε καθαρή βλακεία. Και δόξα τω Θεώ, εμείς δεν τρελλαθήκαμε, για να πούμε τέτοιο λόγο. Tο μυαλό μας είνε στη θέσι του.
   

 Αγαπητέ κ. Παναγιώτη Mπούμη, αφήνω άλλες διαφορές μεταξύ μας, και εστιάζω το μέγιστο της προσοχής στο μέγιστο θέμα της θεότητος του Xριστού. 
Η Γραφή και η Εκκλησία ρητώς διδάσκουν, ότι ο Xριστός είνε «ο Θεός», όλη η θεία ουσία, όπως ο Πατήρ. 
Αλλά σεις ισχυρίζεσθε, ότι ο Xριστός δεν είνε «ο Θεός», ενάρθρως, αλλ' είνε «Θεός», ανάρθρως. 
Αλλ' αυτός ο ισχυρισμός κάνει το Xριστό ελλειματικό Θεό, Θεό δευτέρας τάξεως! 
Και συνιστά τούτο μεγίστη αίρεσι. 
Υπενθυμίζω δε πάλι, ότι και οι ψευδο - Mάρτυρες του Ιεχωβά διδάσκουν, ότι ο Xριστός δεν είνε «ο Θεός», αλλά «Θεός». 


Θέλεις, αγαπητέ Παναγιώτη, να ομοιάζης με τους ψευδο - Mάρτυρες του Ιεχωβά, ή να δίνης σ' αυτούς επιχείρημα, ψευδοεπιχείρημα βεβαίως, κατά της Πίστεώς μας; 
Kάνω έκκλησι στην ελλογιμότητά σου να δηλώσης, ότι εγκαταλείπεις την εσφαλμένη γνώμη και ανεπιφυλάκτως αποδέχεσαι τη διδασκαλία της Γραφής και της Εκκλησίας ως προς το ύψιστο θέμα της θεότητος του Ιησού Xριστού. Αν το κάνης, θα προκαλέσης χαρά. 
Kαι αν δεν το κάνης, θα προκαλέσης λύπη, και εγώ διάλογο μαζί σου δεν θα κάνω πλέον. 
Παραλλάσσοντας αποστολικό λόγο λέγω: 
Αν και ούτως ομιλώ, ελπίζω περί σου τα κρείττονα και εχόμενα σωτηρίας.

12 σχόλια:

  1. Και βέβαια ο Υιός δεν είναι δεύτερης τάξεως Θεός και δεν φαίνεται να εννοεί κάτι τέτοιο ο κ. Μπούμης.

    Ο Υιός και Λόγος του Θεού και μετέπειτα Χριστός δεν είναι όμως ο primus inter pares. Ο "πρώτος μεταξύ ίσων" είναι ο Πατήρ, ο οποίος είναι και η γενεσιουργός αιτία ύπαρξης, τόσο του Υιού, όσο και του Αγίου Πνεύματος.

    Ήδη από την Π.Δ. φαίνεται αυτό στον 109ο Ψαλμό: Ψαλμὸς τῷ Δαυΐδ. - "ΕΙΠΕΝ ὁ Κύριος τῷ Κυρίῳ μου· κάθου ἐκ δεξιῶν μου, ἕως ἂν θῶ τοὺς ἐχθρούς σου ὑποπόδιον τῶν ποδῶν σου..... ἐκ γαστρὸς πρὸ ἑωσφόρου ἐγέννησά σε". Δηλ. "Κάθισε στα δεξιά μου, ώσπου να υποτάξω τους εχθρούς σου κάτω από την εξουσία σου..... από τους κόλπους μου σε γέννησα, πριν να βγει ο αυγερινός" (αν και το Μασσοριτικό λέγει άλλα). Ο Πατέρας στον Υιό σε προστακτική, ενώ ο Υιός στον Πατέρα πάντα παρακλητικά: "Γεννηθήτω το θέλημά σου".

    Αλλά και στο Σύμβολο της Πίστεως λέμε: "Και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν τον Υιόν του Θεού τον μονογενή, τον εκ του Πατρός γεννηθέντα προ πάντων των αιώνων. Φως εκ φωτός Θεόν αληθινόν εκ Θεού αληθινού, γεννηθέντα, ου ποιηθέντα, ομοούσιον τω Πατρί, δι’ ου τα πάντα εγένετο.....
    Και εις το Πνεύμα το άγιον, το κύριον, το ζωοποιόν, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν δια των προφητών".

    Εδώ, ο Υιός γεννήθηκε από τον Πατέρα και το Άγιον Πνεύμα εκπορεύθηκε από τον Πατέρα (άλλος τρόπος γέννησης), πλην όμως και τα δυο πρόσωπα αποκαλούνται "Κύριος". Αλλού βέβαια το Κύριος σημαίνει μόνο τον Πατέρα: "Παναγία Τριάς ελέησον ημάς, Κύριε ιλάσθητι τας μαρτίας ημών, Δέσποτα συγχώρησον τας ανομίας ημίν. Άγιε επίσκεψαι τας ασθενείας ημών.....". Εδώ Κύριος είναι ο Πατήρ, Δέσποτας είναι ο Υιός, που είναι και ο μόνος, που συγχωρεί τις ανομίες: "Δέσποτα Κύριε Ιησού Χριστέ, ο Θεός ημών, ο μόνος έχων εξουσίαν ανθρώποις αφιέναι αμαρτίας.....". Και το Άγιον Πνεύμα είναι το Άγιον που επισκέπτεται τους ασθενείς (στην καρδιά).

    Ο Υιός είναι επίσης το Φως από το Φως, είναι η εικόνα του πρωτοτύπου (του Πατέρα) κι εμείς είμαστε εικόνες Χριστού (εικόνες εικόνος). Επομένως, ο Χριστός δεν είναι ο Πατέρας των Φώτων, αλλά αυτός είναι μόνον ο Πατέρας Του.

    Βέβαια στην Αγία Τριάδα, ο Πατέρας είναι αφανής, ενώ ο 1ος Παράκλητος, ο Υιός και Λόγος του Θεού (και Χριστός) αποκαλύπτει τον Πατέρα, το δε έργο του συνεχίζει ο 2ος Παράκλητος, το Άγιο Πνεύμα μέχρι της συντελείας του αιώνος.

    Έτσι πλέον πλέον, μετά την Ανάληψη του Κυρίου και Δεσπότη Χριστού έχουμε μεταβολή στην Αγία Τριάδα, όπου στη θέση του άσαρκου Λόγου έχουμε πλέον τον ένσαρκο Λόγο, τον μόνο που μπορεί να μας ακούσει και να μεταβιβάσει στον Πατέρα.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θλιβερές οι ασυναρτησίες του κ. ΙΚ. Ελπίζω να μην τις παίρνει κανείς στα σοβαρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τι είναι αυτό πάλι; Ο Ι.Κ. διέγνωσε «μεταβολή στην Αγία τριάδα»; Γράφει: «μετά την Ανάληψη του Κυρίου και Δεσπότη Χριστού έχουμε μεταβολή στην Αγία Τριάδα, όπου στη θέση του άσαρκου Λόγου έχουμε πλέον τον ένσαρκο Λόγο»! Γράφει ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος: "Επειδή ο αυτός τέλειος λόγος του ζώντος Θεού ανέλαβεν εις τον εαυτόν του εκ παρθένου την ανθρωπίνην φύσιν, όχι κεχωρισμένος ων από την θεότητα, αλλά αυτός εις την ανθρωπίνην φύσιν γινόμενος αρχή και υπόστασις. Δια τούτο πρόσλημμα αυτή η ανθρωπίνη φύσις ονομάζεται, επειδή αυτός την προσέλαβε και την ήνωσεν εις τον εαυτόν του ΑΠΟΡΡΗΤΩΣ και ΥΠΕΡ ΛΟΓΟΝ".
    Ἀλλά και στην αρχή πάλι ο ΙΚ γράφει: «Ο "πρώτος μεταξύ ίσων" είναι ο Πατήρ»!
    Απορώ πώς ο κ. Τσολογιάννης επιτρέπει αυτές τις βλάσφημες φράσεις να γράφονται στο ιστολόγιό του. Τα ίδια γράφει και ο Ζηζιούλας! Και έχω διαβάσει στο ιστολόγιό σας πολλά εναντίον του Ζηζιούλα.
    Οδυσσέα, γιατί κλωτσάς τη καρδάρα με το γάλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν εχουμε ποτέ ΜΕΤΑΒΟΛΗ στην Αγία Τριάδα.
    Οι Πατέρες λένε... άμα... άμα....άμα...
    Τίποτα νωρίτερα...τίποτα αργότερα...
    Εξ' αρχής και πάντοτε ίδια η ΤΡΙΑΔΑ, χωρίς μεταβολή....
    Ποτέ ΜΕΤΑΒΟΛΗ.
    Είναι άστοχη η έκφρασι, αθεολόγητη θα ελεγα κακόδοξη.
    Νομίζω ότι ο Οδυσσέας αφήνει όλους μας να εκθέτουμε τις απόψεις μας γιά να κάνουμε ελεύθερο διάλογο ακόμα και στα δογματικά ζητήματα.
    Ο καθένας να φέρνη την μαρτυρία του.
    Δηλαδή θέλετε ο Οδυσσέας να μας κόβη τα σχόλια;
    Μας αφήνει για να συζητάμε ελεύθερα.
    Και γι' αυτό θα τον κατηγορήσουμε δηλαδή;
    Λίγο ντροπή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ψηφίζω όχι λογοκρισία στα σχόλια και στα άρθρα, πλην κραυγαλέων περιπτώσεων, και κάθε αστοχία, καλοπροαίρετη συνήθως, ή νομιζόμενη αστοχία, να αλληλοεπισημαίνεται σε αδελφικό καλοπροαίρετο διάλογο. Διότι αρκετά άρθρα και σχόλια εκλεκτά κατ΄ εμέ, άλλοι τα σχολίαζαν δυσμενώς. Καλή μέρα σε όλους, και συγχαρητήρια και στους σχολιαστές για την αγάπη στην Ορθοδοξία παρά τις διαφωνίες, και στον κ.Οδυσσέα για τις εκλεκτές αναρτήσεις και για την παροχή δικαιώματος ελεύθερου σχολιασμού σε άπαντας -κάνει βέβαια ενίοτε και λογοκρισία-.
    Ιωάννης (ο 3ος σχολιαστής).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αγαπητοί αδελφοί

    Ειλικρινά λυπούμεθα, για τους ενατίον μας χαρακτηρισμούς, περί θλιβερών ασυναρτησιών, περί βλασφήμων φράσεων, περί Ζηζιουλισμού και εμμέσως πλην σαφώς, περί προτροπής προς τον Δ/ντή του Ιστολογίου, για "εξωπέταγμα". 'Ισως να φταίμε και εμείς, γιατί κάποιες εκφράσεις μας, όπως "πρώτος μεταξύ ίσων" και περί "μεταβολής" να ήταν αδόκιμες. Θα προσπαθήσουμε να διευκρινήσουμε, αν και τα σχόλιά μας πάντα βασίζονται σε πηγές:

    1/ Είναι γεγονός, ότι για το Άκτιστο δεν μπορούμε να πούμε τίποτε. Δεν μπορούμε να πούμε ούτε τις λέξεις Πατήρ, Υιός, Πνεύμα, αγέννητος, γεννητός, εκπορευτός ή ακόμη και την ίδια τη λέξη Θεός (κατά Ρωμανίδη). Όλες αυτές οι ανθρωποπαθείς φράσεις και λέξεις και προσδιορισμοί λέγονται κατά άκρα συγκατάβαση και προς διευκόλυνση στην κατανόηση κάποιων εννοιών. Έτσι, μεταξύ των 3 προσώπων της Αγίας Τριάδος λέμε 1ο πρόσωπο ο Πατήρ, 2ο ο Υιός και 3ο το άγιο Πνεύμα. Εξ άλλου με αυτή τη σειρά βρίσκονται στο Σύμβολο της Πίστης και με αυτή τη σειρά προσευχόμαστε και δεν λέμε ποτέ π.χ. "εις το όνομα του Υιού και του Πατρός και του αγίου Πνεύματος". Εξ άλλου δεν αμφισβητείται, ότι η αρχή των πάντων είναι ο Πατήρ, καθότι ο Υιός εγεννήθη εκ Πατρός και το άγιο Πνεύμα εκπορεύθη εκ Πατρός.

    2/ Για το θέμα της "μεταβολής" στη αγία Τριάδα, μεταφέρουμε από την βραχεία πραγματεία με τίτλο: "Η Αποκάλυψις της Αγίας Τριάδος στον Πρωτομάρτυρα και Αρχιδιάκονο Στέφανο", της Ι.Μ. αγίου Κυπριανού Φυλής, 2005, σελ. 23: "Ένεκα της ασυγχύτου και αδιαιρέτου και αρρήτου ενώσεως αυτής (Θεού και ανθρώπου), η πρώην "απλή και ασύνθετος και ασώματος και άκτιστος", νυν δε πάλιν μία, αλλά "σύνθετος" πλέον υπόστασις του σεσαρκωμένου Θεού Λόγου, "προσκυνείται μιά προσκυνήσει μετά της Σαρκός Αυτού, "μιά γαρ και τη αυτή προσκυνήσει προσκυνείται ο Κύριος μετά του ιδίου Προσλήμματος"" (κεφ. δ. "Ασυγχύτως και αδιαιρέτως", σελ. 10). Προσέχουμε εδώ: "η ΠΡΩΗΝ απλή και ασύνθετος και ασώματος και άκτιστος ΝΥΝ δε πάλιν μια, αλλά ΣΥΝΘΕΤΟΣ πλέον υπόστασις του σεσαρκωμένου Θεού Λόγου". Στο ΠΡΩΗΝ και ΝΥΝ έχουμε μεταβολή και εάν όχι πως μπορεί αυτό να εκφραστεί διαφορετικά;

    Και αλλαχού: "Μετά την καθ' υπόστασιν άρρητον ένωσιν των δυο φύσεων του Σωτήρος και εφ' όσον η υπέρθεος Υπόστασις Αυτού είναι πλέον υπόστασις σύνθετος, υφίσταται πράγματι μια "διαφορά" μεταξύ των θεαρχικών Προσώπων, η οποία αποτελεί το "ιδιαίτατον (υποστατικόν) ιδίωμα" του Ενός της αγίας Τριάδος: ο Θεός Λόγος "διαφέρει του τε Πατρός και του Πνεύματος κατά το υπάρχειν Θεόν τε ομού και άνθρωπον τον αυτόν. τούτο γαρ της του Χριστού υποστάσεως ιδιαίτατον ιδίωμα γινώσκομεν"" (κεφ. ε. "Ιδιαίτατον ιδίωμα", σελ. 12). Προσέχουμε εδώ: Η υπόστασις του Θεού Λόγου από ΑΠΛΗ, μετά τη σάρκωση έγινε ΣΥΝΘΕΤΟΣ. Εδώ έχουμε μεταβολή ή όχι και πως μπορεί αυτό να λεχθεί διαφορετικά; Επίσης: Υπάρχει μια ΔΙΑΦΟΡΑ πλέον μεταξύ των θεαρχικών προσώπων, που πριν δεν υπήρχε. Δηλ. ΠΡΟ της Αναλήψεως υπήρχαν ΤΡΕΙΣ ΑΠΛΕΣ υποστάσεις, του Πατρός, του Υιού και του αγίου Πνεύματος. ΤΩΡΑ, μετά την Ανάληψη υπάρχουν ΔΥΟ ΑΠΛΕΣ υποστάσεις, του Πατρός και του αγίου Πνεύματος και ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΤΗ υπόσταση, αυτή του σαρκωμένου ΥΙΟΥ. Δηλ. ενώ ΠΡΙΝ δεν υπήρχε "διαφορά" μεταξύ των 3 προσώπων της αγίας Τριάδας, ΤΩΡΑ υπάρχει "δοαφορά" μεταξύ των τριών προσώπων. Αυτό πως μπορεί να λεχθεί διαφορετικά;

    Όλα τα ανωτέρω μεταφερθέντα από τη σχετική μελέτη της Ι. Συνόδου των Ενισταμένων (και πιστεύομε καθόλου Ζηζιουλικά) τίθενται υπόψη των αγαπητών αδελφών και ας εξάγει ο καθείς τα σχετικά συμπεράσματα, πριν προστρέξει και πετάξει το λίθον του αναθέματος.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μεταβολή θα πει αλλαγή. Μεταβολή έχουμε κατά τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων όπου ο άρτος και ο οίνος γίνονται σώμα και αίμα Χριστού. "Μεταβαλών το Πνεύματι σου τω Αγίω" προσεύχεται ο ιερέας. Κατά την ενανθρώπηση όμως και την πρόσληψη της ανθρώπινης φύσης από τον Υιό και Λόγο του Θεού δεν υπήρξε μεταβολή. Ο Χριστός ατρέπτως ενανθρώπησε, δηλαδή χωρίς να πάψει να είναι Θεός. Δεν πρόκειται για αλλαγή. Ο Ιησούς είναι "χθες και σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας" (Προς Εβραίους 13.8). Εάν είχε υπάρξει μεταβολή αυτό θα σήμαινε είτε σύγχυση των δύο φύσεων, που όμως γνωρίζουμε πως ενώθηκαν ασυγχύτως, είτε απώλεια της θείας φύσεως προς χάριν της ανθρώπινης. Ο κύριος ΙΚ. θυμηθηκε το ασυγχύτως και αδιαιρέτως του Ορου της Χαλκηδόνος αλλά παρέλειψε το "ατρέπτως". Το ότι η υπόσταση του Λόγου έγινε από απλή σύνθετη δε συνιστά μεταβολή. Μεταβολή θα ήταν εάν για παράδειγμα γινόταν από θεία και άκτιστη, κτιστή και ανθρώπινη. Το ότι έγινε σύνθετη σημαίνει ότι η υπόσταση του Λόγου εκτός από θεία έγινε ΚΑΙ ανθρώπινη χωρίς η θεότητα να υποστεί κάποια μεταβολή. Και βέβαια αυτό δεν έγινε κατά την Ανάληψη του Κυρίου αλλά έγινε ήδη με την Ενανθρώπηση. Και ούτε βέβαια χρειάστηκε η Ενανθρώπηση για να διαφοροποιηθεί ο Υιός από τα δυο άλλα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Τα τρία πρόσωπα της Τριάδος ήδη διακρίνονταν από τα υποστατικά τους ιδιώματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θεός καταλαμβανόμενος ουκ έστι Θεός.

    Το να προσπαθεί ένας έστω μορφωμένος θεολογικά και πνευματικός και άγιος άνθρωπος να περιγράψει το Θεό στους συνανθρώπους του, είναι δισεκατομμύρια φορές πιο δύσκολο, από το ένας άνθρωπος μιας πρωτόγονης φυλής της ζούγκλας να περιγράψει στους ανθρώπους της φυλής του και μάλιστα στη γλώσσα τους, έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ένα λαπτοπ με μπαταρίες που του έδειξε εν λειτουργία κάποιος εξερευνητής στη ζούγκλα: τα υλικά κατασκευής, την προέλευσή τους από ορυκτά κ.λπ., τη φυσικοχημική επεξεργασία, χημικούς τύπους και χημ. αντιδράσεις, νόμους φυσικής, τρόπο κατασκευής και συναρμολόγησης, μαθηματικούς τύπους, λογισμικό, γλώσσα υπολογιστών,οθόνη, LED, σκληρούς δίσκους, Chips, ολοκληρωμένα κυκλώματα, πυκνωτές, μνήμη RAM και ROM, διαδίκτυο, ηλεκτρισμό, ηλεκτρομαγνητισμό, ηχεία, κάμερες, CD, DVD κ.λπ. κ.λπ. Θα μιλήσει το πολύ πολύ για ένα κουτί, με μια φωτεινή επιφάνεια.
    Ο Απ.Παύλος αδυνατούσε να περιγράψει κτίσμα της Θεότητος, τα του τρίτου ουρανού. Μόνο τον ενανθρωπήσαντα Θεό οι άνθρωποι τον είδαν, και προ και μετά την Ανάστασή Του. Θεό συνεπώς και ο πλέον πνευματικός και θεολόγος και άγιος, στη γλώσσα μας, περιγράφει ατελώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όμως δεν είναι μόνο τα προαναφερθέντα. Οι αντιλήψεις περί πρώτου και δευτέρου και τρίτου προσώπου, η αντίληψη ότι ο Πατέρας μιλάει στον Υιό στην προστακτική ενώ ο Υιός στον Πατέρα παρακλητικά, ότι ο Υιός είναι ο μόνος από τα πρόσωπα της Τριάδος που συγχωρεί αμαρτίες, ότι στη θέση του άσαρκου Λόγου μπήκε ο ένσαρκος Λόγος ωσάν ο Λόγος πριν και μετά την Ανάληψη να είναι άλλος και άλλος, όλα αυτά συνιστούν ασυναρτησίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μάλλον, μαζί μιλάμε και χώρια καταλαβαίνουμε και αποφεύγουμε να απαντήσουμε στα ερωτήματα:

    1/ Αναφέραμε μια προσευχή: "Δέσποτα Κύριε Ιησού Χριστέ, ο Θεός ημών, ο μόνος έχων εξουσίαν ανθρώποις αφιέναι αμαρτίας, ως αγαθός.....". Προφανώς, η προσευχή αυτή λέγει ασυναρτησίες, όταν απευθύνεται στον Ιησού Χριστό και του λέγει, ότι ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΞΟΥΣΙΑ ΝΑ ΣΥΓΧΩΡΕΙ ΑΜΑΡΤΙΕΣ.

    2/ Αναφέραμε μελέτη Μοναστηριού, στην οποίαν αναφέρεται, ότι υπάρχει "διαφορά" μεταξύ των θεαρχικών προσώπων, η οποία δεν υπήρχε πρότερον. Ενώ πρότερον η αγία Τριάδα είχε τρεις απλές υποστάσεις, του Πατρός, του Υιού και του αγίου Πνεύματος, ΤΩΡΑ, στην αγία Τριάδα υπάρχει η υπόσταση του σαρκωμένου Υιού, που δεν είναι απλή, αλλά σύνθετη και αυτό συνιστά "διαφορά" στα τρια πρόσωπα. Προφανώς, αυτά όλα συνιστούν ασυναρτησίες και βλασφημίες, η λέξη "διαφορά" είναι κακόδοξη και οι συντάξαντες Επίσκοποι δεν ξέρουν τι τους γίνεται και προφανώς "τρελάθηκαν".

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η προσευχή δεν είναι ασυναρτησίες κύριε ΙΚ αλλά αυτά που εσείς αυθαιρέτως συμπεραίνετε από αυτήν.

    Δηλαδή όταν ο Ιησούς λέει πάνω στον σταυρό "Πάτερ άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι" τι κάνει για σας? Παραχωρεί την εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες στον Πατέρα Του? Κι όταν στο "Πάτερ ημών" που δίδαξε ο ίδιος ο Χριστός λέμε "άφες ημίν τα οφειλήματα ημών" τότε τί κάνουμε? Μάλλον ματαιολογούμε σύμφωνα με αυτά που λέτε και θα έπρεπε να απευθύνουμε το αίτημα μας αποκλειστικά στον Χριστό.

    Όσο για το 2) γράψατε συγκεκριμένα: "ενώ ΠΡΙΝ δεν υπήρχε "διαφορά" μεταξύ των 3 προσώπων της αγίας Τριάδας, ΤΩΡΑ υπάρχει "δοαφορά" μεταξύ των τριών προσώπων". Κι αυτό, ναι, είναι ασυναρτησία. Γιατί και πριν υπήρχε διαφορά ανάμεσα στα τρία πρόσωπα, αυτή την οποία δηλώνουν τα υποστατικά ιδιώματα. Η ενανθρώπηση πρόσθεσε ένα ακόμα ιδίωμα στον Λόγο αλλά δεν είναι βέβαια αυτό το μόνο ιδίωμα που διαφοροποιεί το ένα πρόσωπο από τα άλλα δύο. Γιατί αυτό θα σήμαινε πως ο Πατήρ και το Άγιο Πνεύμα δεν έχουν διαφορά και έτσι θα υπήρχε σύγχυση μεταξύ των προσώπων.

    Δεν θα επανέλθω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου