Οι προκλήσεις
των γυναικών
του αρχιμ. Δανιηλ Αερακη
Γιατί προσέρχεται η γυναίκα στον Ναό; Ρωτάμε ειδικά τη γυναίκα, διότι η ιεροπρεπής και αγία στάσις του άντρα στο Ναό εξαρτάται εν πολλοίς από την παρουσία της γυναίκας, και μάλιστα την εμφάνισί της.
● Γιατί προσέρχεται, λοιπόν η γυναίκα; Για να επιδειχθή; Είναι «πασαρέλα» μόδας ο Ναός του Θεού, και θέλει να επιδείξη τα κοσμήματά της η γυναίκα και τα φτειασίδια της;
Μα σκοπός του εκκλησιασμού, και για τη γυναίκα, είναι να εκζητήση το έλεος του Θεού.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, που δεν μπορεί να κατηγορηθή ως μισογύνης (ότι μισεί τις γυναίκες), σε μια έντονη αποστροφή του ξεσπάει:
«Προσέρχη δεομένη του Θεού και περίκεισαι χρυσία και εμπλέγματα; Μή γάρ χορεύσαι ήλθες; Μή γαρ γάμων μεθέξουσα; Μή γάρ πομπήν παρεγένου; Ήλθες παρακαλέσαι, δεηθήναι υπέρ αμαρτημάτων, εντευξομένη υπέρ ών προσέκρουσας, αιτουμένη τον Δεσπότην, ίλεων καταστήσουσα αυτόν. Τι κοσμείς σεαυτήν; Ουκ έστι ταύτα ικετευούσης τα σχήματα. Πώς δύνασαι στενάξαι; Πώς δύνασαι δακρύσαι; Πώς μετά εκτενείας εύξασθαι, τοιούτον σχήμα περικειμένη;» (Ε.Π.Ε.23,248).
Μετάφρασις: ‘Ερχεσαι να προσευχηθής στο Θεό και φοράς τόσα χρυσά και άλλα κοσμήματα; Μήπως νόμισες πως πηγαίνεις σε χοροεσπερίδα ή σε κοσμικούς γάμους ή σε ειδωλολατρική πομπή; Ήρθες να παρακαλέσης για τα αμαρτήματά σου, να μιλήσης στο Θεό, που με τα αμαρτήματά σου προσέκρουσες. Ήρθες να ζητήσης να γίνη ίλεως ο Δεσπότης Χριστός. Λοιπόν, τι στολίζεσαι; Η εμφάνισίς σου δεν ταιριάζει σε γυναίκα που ικετεύει. Πώς μπορείς να στενάξης; Πώς μπορείς να δακρύσης; Πώς μπορείς με τέτοια εμφάνισι να προσευχηθής με ζήλο πολύ;
● Γιατί προσέρχεται η γυναίκα; Για να κάνη υπακοή στο Θεό και «στο λόγο της χάριτος αυτού» (Πράξ.κ΄36), ή για να μεταβάλη με την παρουσία της τον παράδεισο σε κόλασι; Για να αναδείξη την ασχημοσύνη της αναιδούς γυμνότητας σε περίοπτη θέσι, ή για να καταδείξη την ευλάβεια και τη σωφροσύνη της;
● Ο ιερός Χρυσόστομος ρωτάει ευθέως τις γυναίκες, που προσέρχονται στον τόπο της λατρείας με προκλητική και σκανδαλώδη εμφάνισι:
-Δηλαδή, πάτε κόντρα στον απόστολο Παύλο;
● Μιλάει ο απόστολος Παύλος για το ντύσιμο των γυναικών;
Ναι! Ο …καθυστερημένος Παύλος δεν ήταν σαν τους …προοδευτικούς, που επιτρέπουν την οποιαδήποτε εμφάνισι των γυναικών.
Ναι! Ο… ηθικολόγος Παύλος δεν ήταν σαν τους κουλτουριάρηδες θεολόγους, που δεν καταπιάνονται με παρόμοια θέματα!
Ναι! Ο Παύλος, ο θεολόγος των θεολόγων, ο προοδευτικός των προοδευτικών, καθορίζει και τον τρόπο ντυσίματος (όχι γδυσίματος!) των γυναικών στον τόπο της κοινής προσευχής.
Ας τον ακούσουμε:
«Βούλομαι προσεύχεσθαι (εν εκκλησίαις) τας γυναίκας εν καταστολῇ κοσμίω, μετά αιδούς και σωφροσύνης κοσμεῖν εαυτάς, μή εν πλέγμασιν ή χρυσῷ ή μαργαρίταις ή ιματισμῷ πολυτελεῖ, αλλ΄ό πρέπει γυναιξίν επαγγελλομέναις θεοσέβειαν» (Α΄Τιμ.β΄8-9).
Αυτά λέει ο Παύλος. Απαιτεί ντύσιμο, που να καλύπτη όλο το σώμα. Ορίζει σαν στολίδια την ντροπή και τη σεμνότητα. Απαγορεύει χρυσά κοσμήματα και ρούχα πολυτελή.
Λοιπόν, θα πάη η χριστιανή γυναίκα κόντρα στον απόστολο Παύλο; Ρωτάει ο ιερός Χρυσόστομος:
«Τι εισέρχεσαι χρυσία φορούσα ενταύθα, η οφείλουσα εισελθείν, ίνα ακούσῃ κοσμείν εαυτάς μή χρυσίω μηδέ μαργαρίταις μηδέ ιματισμώ πολυτελεί; Τίνος ένεκεν εισέρχῃ ούτω, ώ γύναι; Άρα ως μαχομένη τώ Παύλω και δεικνύουσα, ότι κάν μυριάκις ταύτα λέγῃ, ουκ επιστρέφῃ;» (Ε.Π.Ε.25,264).
Μετάφρασις: Γιατί εισέρχεται η γυναίκα στο ναό ντυμένη με χρυσά; Δεν ξέρει πως εδώ θα ακούση, ότι πρέπει οι γυναίκες να στολίζωνται όχι με χρυσαφικά, με μαργαριτάρια ή με ρούχα πολυτελή; Για ποιο λόγο μπαίνεις έτσι, ώ γυναίκα; Θέλεις, δηλαδή, να πας κόντρα στον απόστολο Παύλο και να δείξης, ότι όσα κι αν λέη, εσύ δεν υπακούεις;
● Γιατί προσέρχεται η γυναίκα στην εκκλησία; Για να χρησιμοποιηθή ως μαγνήτης της αμαρτίας; Αν ο λειτουργός δή ένα διάβολο (με το σχήμα που εικονίζεται) να μπαίνη στο Ναό, την ώρα μάλιστα της λατρείας, θα του συμπεριφερθή με ευγένεια; Θα τον αφήση να περιφέρεται και να «γαργαλάη» με αισχρές επιθυμίες τους εκκλησιαζομένους;
Ασφαλώς θα τον κυνηγήση. Διάβολος, περιφερόμενος θίασος, μέσα στο Ναό του Θεού; Και μάλιστα εστώς και καθήμενος «εν τῷ ναῷ του Θεού;»(Β΄Θεσ.β΄4).
● Δεν λέμε, ότι η γυναίκα (μικρή ή μεγαλύτερη), που εμφανίζεται προκλητικώτατα στο Ναό, είναι διάβολος. Δεν είναι βέβαια διάβολος, αλλά διαβολικό έργο επιτελεί, εκούσια ή ακούσια.
● Δεν λέμε να την πετάξη έξω, με άγριο τρόπο, ο λειτουργός τη γυναίκα, που τολμάει με θρασύτητα να δείχνη όλο σχεδόν το σώμα της γυμνό! Αλλά ρωτάμε: Τι θα γίνη;
● Θα επηρεάζεται και θα κάμπτεται ο λειτουργός της Εκκλησίας από την αναιδή συμπεριφορά κάθε ημίγυμνης γυναίκας που λέει:
-Γιατί; Σας ενοχλώ; Αν σκανδαλίζεστε, να μη με κοιτάτε. Έτσι διώχνετε τους ανθρώπους από την εκκλησία!
● Θα ανεχτή ο λειτουργός της Εκκλησίας, που ορίστηκε φύλακας και φρουρός των δικαιωμάτων του Θεού, να μετατραπή ο Ναός σε τόπο αλλεπαλλήλων πράξεων μοιχείας; Ναι, ο Κύριός μας τόνισε, ότι κάθε βλέμμα πονηρό σε γυναίκα ισοδυναμεί με μοιχεία (Ματθ.ε΄28).
Και πού θα πάη τα μάτια του ο εκκλησιαζόμενος άντρας αλλά και ο λειτουργός, όταν μπροστά του προβάλλουν γυμνά τα ... «κάλλη» της δήθεν εκκλησιαζόμενης γυναίκας; Θα προστατεύη ο λειτουργός της αγνής και καθαράς λατρείας την αναίδεια και τη μοιχεία, μόνο και μόνο για να μή κακοκαρδίση κάποια κυρία ή δεσποινίδα; Ή θα σταθή ακοίμητος φρουρός της σεμνότητας και της σωφροσύνης, της ηθικής και της καθαρότητας;
● Κάθε πρόβλημα θέλει τη σωστή αντιμετώπισή του. Το πρόβλημα της καλοκαιρινής εμφανίσεως πολλών γυναικών σε Ναούς και προσκυνήματα, απαιτεί σωστή αντιμετώπισι. Πάντως, αντιμετώπισι, όχι ανοχή.
Αλλοίμονο, αν ο οίκος του Θεού, ο οίκος της προσευχής (Ματθ.κα΄13), καταντήση οίκος … ανοχής!
«Στώμεν καλώς! Στώμεν μετά φόβου!»
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Φυσικό και τεχνητό κάλλος
«Απέχεσθαι της επιβλαβούς συνηθείας του κονιᾶν το πρόσωπον… Ύβριν εις τον Δημιουργόν εκτείνετε. Τί ποιείς, ώ γύναι; Μή από των επιτριμμάτων και των υπογραφῶν προσθήκην εργάσασθαι έχει τῷ φυσικῷ κάλλει; … Η περιέργεια αύτη τεκμήριον γίνεσθαι της ένδοθεν βλακείας».
Χρυσόστομος Ε.Π.Ε. 30,468.
Μετάφρασις
Ν’ αποφεύγετε την επιβλαβή συνήθεια να βάφετε το πρόσωπο … Επεκτείνετε έτσι την προσβολή στο Δημιουργό. Τι κάνεις, συ, η γυναίκα; Μήπως νομίζεις, ότι με τα φτειασίδια σου και τα βαψίματα μπορείς να προσθέσης κάτι στο φυσικό κάλλος; Η ενέργεια αυτή είναι απόδειξις εσωτερικής ακαταστασίας.
Υποψιάζομαι, για κάτι τετοια σχόλια ο Ιω Χρυ ονομαστηκε 'απλως' 'ιερός Χρυσόστομος" και οχι "Μεγας Χρυσόστομος"
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ. συμφωνω απόλυτα με τα σχολια της "Αποτείχισης"
Μυρμιδόνας
"κονιάν" "επιτριμμάτων" !!! δηλαδή "σοβάντισμα" του προσώπου. Ο Ι. Χρυσόστοος αλλού ρωτάει τις γυναίκες, γιατί άραγε καλλωπίζονται, χρυσοστολίζονται και είναι προκλητικές όταν βγαίνουν έξω από το σπίτι; Για να αρέσουν στον άντρα τους; Μα τότε, θα στολιζόταν στο ...σπίτι!!! Άρα για τους ξένους και τη ματαιοδοξία τους τα κάνουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν ήξερε ο πατήρ για τα σύγχρονα λίγτινκ, μπότοξ, πλαστικές στήθους, ανόρθωσης γλουτών, λιπαναρροφήσεις κ.λπ. τι θα έλεγε;
Ιδίως στα μυστήρια, γάμους και βαπτίσεις οι γυναίκες είναι προκλητικά ντυμένες... Για τον γαμπρό η νύφη;;; Για τον σύζυγό της η κουμπάρα;
Ντεκολτέ αβυσσαλέα, διαφάνειες, μίνι κ.λπ. 'Ετυχε σε βάπτιση ο όχι πουριτανός ιερέας όταν έπεσε το βλέμμα του από το βιβλίο (ευχολόγιο) στο σχεδόν ακάλυπτο μπούστο της αναδόχου (ακάλυπτο όταν έσκυβε στην κολυμβήθρα), να "τα χάσει", να σταματήσει στιγμιαία την τελετή, να μουρμουρίσει "ντροπή", και να παρακαλέσει να της ρίξουν ένα σάλι... άνθρωποι είναι και οι ιερείς.
Ο Μέγας (σωστή η παρατήρηση του Μυρμιδόνα) Χρυσόστομος, είχε την έξωθεν και έσωθεν μαρτυρία να τα λέει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤολμάει να τα πει αυτά στις γυναίκες ένας σημερινός επίσκοπος, χρυσοστόλιστος, χρυσοπόρφυρος, χρυσοπλούμιστος, χρυσοφορεμένος, καλλωπισμένος με χρυσά κεντήματα, μίτρες, μπασούνες, στολές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ; Θα του απαντήσουν και δικαίως ... δεν κοιτάς τον εαυτό σου.. εμείς είμαστε στο κάτω κάτω γυναίκες, εσύ είσαι άντρας και κληρικός.
Ωραιότατη ανάρτηση αυτή!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι είναι και έτσι πρέπει...
Δεν μπορείς με τα φτιασίδια να λές ενδόμιχα ''Ξέρεις Κύριε;Δεν μου αρέσει όπως με εφτιαξες..γιαυτό θαβρώ τρόπους να αρέσω στον εαυτό μου και στους άλλους''.
πην
@Ανώνυμος 9.40
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τη διαφορά πως ο επίσκοπος εικονίζει στη Λειτουργία τον Βασιλέα Χριστό και γι αυτό είναι χρυσοστολισμένος (ενώ έξω από την Λειτουργία διατηρεί το μοναστικό σχήμα της ταπείνωσης και της υπακοής).
Πού να δείτε και κάποιες νύφες,της Εκκλησίας κατά τα άλλα,που την ημέρα του γάμου τους ξεσαλώνουν κυριολεκτικά τόσο με τα ημίγυμνα νυφικά που φορούν όσο και με τους αισχρούς και αισθησιακούς χορούς που χορεύουν στο γλέντι του γάμου τους μεταφέροντας την ατμόσφαιρα της κρεββατοκάμαρας σε δημόσιο χώρο.Κι όλα αυτά με την παρουσία του δεσπότη που τυχαίνει μάλιστα κάποιες φορές να είναι κι ο πνευματικός τους πατέρας.Ο ιερός Χρυσόστομος σε κείμενό του καυτηριάζει τη σημπεριφορά της νύφης που την ημέρα του γάμου της δαιμινίζεται κυριολεκτικά και τα χαλά όλα.Ευτυχώς που υπάρχουν και αξιοπρεπή κορίτσια που δε ρίχνουν νερό στο κρασί τους και δεν κάνουν εκπτώσεις!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Με τη διαφορά πως ο επίσκοπος εικονίζει στη Λειτουργία τον Βασιλέα Χριστό και γι αυτό είναι χρυσοστολισμένος"
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Ιησούς Χριστός ήταν χρυσοστολισμένος; Πάφτωχος (για να μας διδάξει) ήταν. ακάνθινο στέφανο και όχι χρυσή μίτρα φόρεσε. καλάμι και όχι πατερίτσα χρυσή. τον πλούτο πολλές φορές τον απεκήρυξε, τις πολυτελείς ενδυμασίες ακόμη και τα φαρδυά φυλακτήρια και κράσπεδα των ενδυμάτων απετάξατο (Ματθ.23,5).
Ούτε καν χρήματα είχε ο Κύριός μας. γι' αυτό όταν αν και Βασιλιάς των βασιλέων, έπρεπε ως άνθρωπος να δώσει φόρο στους φοροεισπράκτορες, έστειλε τον Πέτρο να ψαρέψει ένα ψάρι, που στο στόμα του είχε ένα νόμισμα, ώστε να το δώσει για φόρο !!!
Οι βυζαντινές αυτοκρατορικές στολές που φορούν οι σημερινοί επίσκοποι, τι σχέση έχουν με την Εκκλησία; Τι φορούσαν στους πρώτους αιώνες; Ξεχάσαμε τον μακαριστό Χριστόδουλο που παραδέχτηκε ότι οι βυζαντινές στολές των ιεραρχών κατασκανδαλίζουν το πλήρωμα της Εκκλησίας;
Αλλά όταν ο εκάστοτε πατριάρχης πρεσβυγενούς πατριαρχείου φρονεί ότι είναι Πατήρ Πατέρων, Ποιμήν Ποιμένων, Αρχιερεύς Αρχιερέων, τρίτος και δέκατος των Αποστόλων και Κριτής της Οικουμένης (!!!) τι είπωμεν και τι λαλήσωμεν;
Μακάρι να γνώριζαν οι νύφες την αλήθεια και αυτό που αρέσει στον Θεό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιαυτό τα τόσα διαζύγια!
Γιαυτό η μη ειρήνη των συζύγων!Δεν υπάρχει ευλογία Κυρίου!
Συνήθως και ο χώρος που γνωρίζονται δυο νέοι ευνοεί τις εκφράσεις των συναισθημάτων.Αλλά όταν μπει κανείς στα πραγματικά προβλήματα της ζωής διαπιστώνουν πως τα συναισθήματα έφυγαν..και έρχεται στο ερώτημα να πει κανείς που πήγε όλη αυτή η ομορφιά;΄που πήγαν όλα αυτά τα συναισθήματα;Όταν μιλούσαν οι πατέρες για ομορφιά ενοούσαν την ομορφιά της καρδιάς που έχει μέσα της Χριστό..εκεί βλέπει κανείς όλη την ακτινοβολία της καθαρότητας και της αγνότητας στα πρόσωπα και των δύο..Σήμερα ξοδεύονται τόσα χρήματα άσκοπα τελείως για τον καλοπισμό του ασθενούς φύλου και αν ρωτήσει κανείς γιατί σου λέγουν ''για να είμαι πάντα νέα-ος''Και όμως γνωρίζω κάτι ανθρώπους [γυναίκες -άνδρες],που έχουν γκρίζα μαλλιά αλλά η καρδιά τους είναι νέα..Η ΚΑΡΔΙΆ ΤΟΥΣ ΦΤΕΡΟΥΓΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ!Και αυτοί νιώθουν σαν παιδιά παρά την ηλικία...
Σημεία των καιρών είναι όλα αυτά!!!!!!!!!
Ο ΘΕΟΣ ΑΣ ΜΑΣ ΦΩΤΙΖΕΙ ΟΛΟΥΣ
ΚΑΙ ΑΣ ΕΧΟΥΜΕ ΕΙΡΗΝΗ..πην
χρυσοστολισμένοι θα είμαστε στην αιώνιο ζωή.Μήπως η απεικόνηση τον χρυσοποικιλτων αυτό δεικνύει;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφή