Κυριακή 26 Ιουνίου 2011

Β΄Κυρ Ματθαίου (4,18-23)

Η κλήση των τεσσάρων


πρώτων μαθητών


του αρχιμ. Αθανασιου Σιαμακη


Ήταν ο καιρός που ο Ιησούς Χριστός μετά τους πειρασμούς στην έρημο και τη βάπτισή του στον Ιορδάνη βγήκε στον κόσμο και άρχισε δημόσια το κηρυκτικό έργο του. Ήταν τότε γύρω στα τριάντα του. Κινήθηκε στην περιοχή της Γαλιλαίας με έδρα την πρωτεύουσά της Καπερναούμ. Συνήθως πήγαινε το σάββατο στη συναγωγή των Ιουδαίων, ως Ιουδαίος κι αυτός, όπου μετά την ανάγνωση του νόμου και των προφητειών του δίνονταν η ευκαιρία να μιλήσει ανοιχτά ότι έφτασε η νέα εποχή για την οποία μιλούν οι προφήτες, κι ότι απαραίτητος όρος για να γίνει κάποιος δεκτός σ’ αυτήν είναι η μετάνοια. Και πρότρεπε· Μετανοείτε, ήγγικε γαρ η βασιλεία των ουρανών.


Η πρώτη ενέργεια του Ιησού κατά την έναρξη του κηρυκτικού έργου του ήταν η κλήση των δώδεκα μαθητών του. Αυτοί θα συγκροτούσαν το άμεσο περιβάλλον του, θα ήταν τα πρόσωπα που θα τον ακολουθούσαν παντού και πάντοτε, θα άκουγαν τη διδασκαλία του, θα έβλεπαν τα σημεία του, θα ζούσαν την αναμαρτησία του, και θα γίνονταν οι αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες της θεότητός του. Μετά την ανάσταση και ανάληψη του Κυρίου στους ουρανούς, οι απόστολοι με οδηγό και εμπνευστή το Άγιο Πνεύμα θα συγκροτούσαν την εκκλησία, θα συνέχιζαν το σωτήριο έργο του σ’ όλα τα έθνη, βαπτίζοντες τους προσερχόμενους στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.


Στην ευαγγελική περικοπή μας θα δούμε την κλήση των τεσσάρων πρώτων μαθητών Πέτρου Ανδρέου Ιακώβου και Ιωάννου. Για την κλήση των τεσσάρων αυτών μαθητών, που ήταν οι πρώτοι και οι συχνότερα απ’ όλους αναφερόμενοι στα Ευαγγέλια, και αποτελούντες το στενότερο κύκλο του Κυρίου (Πέτρος Ιάκωβος και Ιωάννης), μας μιλούν οι ευαγγελισταί Ματθαίος και Μάρκος. Ο Ματθαίος σ’ αυτήν εδώ την περικοπή που μελετούμε. Ο Μάρκος (1,16-20) ακολουθεί στην εξιστόρηση το Ματθαίο. Ειδικά εξιστόρηση της κλήσεως του Ματθαίου, που ήταν τελώνης, έχουμε από τον ίδιο το Ματθαίο (9,9-13), καθώς και από τους Μάρκο (2,13-16) και Λουκά (5,27-30), που τον ακολουθούν.


Νωρίτερα όμως είχαν προηγηθεί από τον Ιησού συναντήσεις γνωριμίας μαζί τους. Γι’ αυτές μας εξιστορούν ο Λουκάς (5,1-11) και ο Ιωάννης (1,35-51). Από τους δύο ο Ιωάννης δίνει λεπτομερέστερη περιγραφή της γνωριμίας του Ιησού με τους τέσσερες πρώτους μαθητάς Πέτρο Ανδρέα Ιάκωβο και Ιωάννη, καθώς και με τους άλλους δύο Φίλιππο και Ναθαναήλ, που τους συνάντησε την ίδια μέρα.


Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο εξετάσεως του ζητήματος της κλήσεως των μαθητών δεν υπάρχουν προβλήματα. Προβλήματα βλέπουν μόνο οι προτεστάντες και οι παπικοί, διότι συγχέουν τη γνωριμία με την κλήση και μιλούν για διπλές κλήσεις. Δεν ξέρουν ελληνικά οι άνθρωποι. Αλλά δεν έχουν και ευθεία διάθεση. Πρέπει να σημειωθεί ότι και από τους «ορθοδόξους» δεν λείπουν οι πιθηκίζοντες. Είναι μια ομάδα σύγχρονων πανεπιστημιακών καθηγητών, που προτεσταντίζουν και παπίζουν απροκάλυπτα, διότι σπούδασαν σε σχολές της Ευρώπης, κι έχουν δημιουργήσει ολόκληρη άτυπη σχολή μαθητών, αιρετιζόντων και ορθολογιζόντων, προκαλώντας μεγάλο πρόβλημα στο χώρο της Ορθοδοξίας. Αυτοί εγείρουν αμφισβήτηση όχι μόνο στο ζήτημα της κλήσεως των μαθητών, αλλά και σε πάρα πολλά άλλα ιστορούμενα των Ευαγγελίων.


Πλήρεις καταλόγους των ονομάτων των δώδεκα μαθητών του Χριστού μας παραδίδουν ο Ματθαίος (10,2-4), ο Μάρκος (3,14-19) και ο Λουκάς (6,13-17). Ο Λουκάς στις Πράξεις (1,13-14) μας δίνει τον κατάλογο των έντεκα μαθητών, διότι όταν έγραφε τις Πράξεις ο Ιούδας είχε αυτοκτονήσει.


Κι ερχόμαστε στην περικοπή μας. Περπατώντας ο Ιησούς κοντά στη θάλασσα της Γαλιλαίας ή αλλιώς λίμνη της Γεννησαρέτ, είδε δύο αδερφούς, το Σίμωνα που λεγόταν Πέτρος και τον Αντρέα τον αδερφό του, που έρριχναν το δίχτυ στη θάλασσα, διότι ήταν στο επάγγελμα ψαράδες. [Ας σημειωθεί ότι Πέτρο τον ονόμασε ο Χριστός κατά την πρώτη γνωριμία μαζί του (Ιω 1,43), ενώ πριν λεγόταν Σίμων. Γι’ αυτό λέμε ότι η γνωριμία προηγείται της οριστικής κλήσεως. Γι’ αυτό κι όταν τους καλεί υπακούνε και τ’ αφήνουν όλα, διότι ήδη τους είχε γνωρίσει συναναστραφεί και προετοιμάσει αναλόγως ]. Και (με το θάρρος της γνωριμίας), τους λέει· Ακολουθείστε με. Εγώ θα σας κάνω ψαράδες αλλιώτικους, να ψαρεύετε ανθρώπους στη βασιλεία του Θεού. Κι εκείνοι αφήνουν τα δίχτυα όπως ήταν και τον ακολούθησαν.


Και καθώς προχώρησε απ’ εκεί λίγο πιο πέρα είδε στο πλοίο άλλους δύο αδερφούς, τον Ιάκωβο, γιο του Ζεβεδαίου, και τον Ιωάννη τον αδερφό του, με τον πατέρα τους Ζεβεδαίο, να ετοιμάζουν τα δίχτυα τους, και τους κάλεσε. Κι εκείνοι την ίδια στιγμή άφησαν το πλοιάριο με τον πατέρα τους και τον ακολούθησαν. Είναι άξιο θαυμασμού ότι οι αναφερθέντες μαθηταί δεν ζήτησαν αναβολή, ούτε είπαν ότι θα το συζητήσουμε με τις οικογένειές μας, ούτε θα πουλήσουμε πρώτα τις βάρκες, αλλά τ’ άφησαν όλα και τον ακολούθησαν. Εννοείται ότι αυτοί με τους οικείους τους είχαν συζητήσει πολλές φορές τις εντυπώσεις τους από την πρώτη γνωριμία τους με τον Ιησού, και λίγο-πολύ περίμεναν την κλήση των δικών τους.


Και γυρνούσε ο Κύριος (μαζί με τους τέσσερις προς το παρόν μαθητάς του) όλη τη Γαλιλαία και δίδασκε στις συναγωγές και κήρυττε το ευαγγέλιο της βασιλείας και θεράπευε κάθε αρρώστια, βαρύτερη και ελαφρότερη, που συναντούσε στο λαό.


Με μια ευρύτερη έννοια όλοι οι Χριστιανοί είμαστε καλεσμένοι από τον Κύριο σ’ ένα χριστιανικό πόστο. Ας αναλογιστούμε κατά πόσο έχουμε εμείς ανταποκριθεί στο πόστο μας αυτό.

15 σχόλια:

  1. Δηλαδή δεν είναι ο απόστολος Αντρέας ο πρωτόκλητος όπως μας πληροφορεί το ευαγγέλιο του Ιωάννη? Ο Πέτρος είναι ο πρωτόκλητος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, όντως αυτή είναι η αλήθεια. Ο Πέτρος είναι ο πρωτόκλητος.

    Τα συνοπτικά Ευαγγέλια γενικά συμφωνούν και τονίζουν με την ίδια έμφαση την πρωτοκαθεδρία του Πέτρου ανάμεσα στους δώδεκα Αποστόλους. Επίσης συμφωνούν στο γεγονός, ότι ο Πέτρος μιλούσε εξ ονόματος της ομάδας και απέλαυνε κάποιας πρωτοκαθεδρίας έναντι των άλλων μαθητών, το δε όνομά του αναφέρεται πρώτο στη σειρά. Ήταν ο εκπρόσωπος και ο συλλογικός εκφραστής των μαθητών. Η εντολή του Χριστού: «ποίμενε τα πρόβατά μου» και «βόσκε τα αρνία μου» επιβεβαιώνει το μεγάλο κύρος του Πέτρου στην Αποστολική Εκκλησία, το οποίον διαφαίνεται στη Σύνοδο των Ιεροσολύμων. Σ’ αυτόν πρώτον από τους δώδεκα Αποστόλους εμφανίστηκε ο Χριστός μετά την Ανάσταση. Από τα Ευαγγέλια, τα τρία πρώτα τονίζουν ακριβώς αυτή την πρωτοκαθεδρία του Πέτρου, ενώ το τέταρτο του Ιωάννη έμμεσα την αμφισβητεί. Ο Ιωάννης καταγράφει, ότι ήταν αυτός που γνώρισε τον Πέτρο στο Μεσσία, αυτός ήταν ο μαθητής «ον ηγάπα» ο Ιησούς και τη στενή σχέση του με τον Χριστό. Παρ’ όλα αυτά δεν αρνείται το μεγάλο κύρος του Πέτρου αναφέροντας τα λόγια του Χριστού «ποίμαινε τα πρόβατά μου» και «βόσκε τα αρνία μου» (Ιω. 21. 15-16), παρ’ όλον ότι σ’ ολόκληρο το ευαγγέλιο φαίνεται να μοιράζεται ο Πέτρος την πρωτοκαθεδρία του με τον Ιωάννη .

    Τόσο στα Ευαγγέλια, όσο και στις Πράξεις των Αποστόλων υπάρχουν πολλές ενδείξεις που φανερώνουν το θέλημα του Χριστού να αποδώσει στον Πέτρο μια ιδιαίτερη σπουδαιότητα μέσα στο Σύλλογο των Αποστόλων.

    Ο Πέτρος ήταν ένας από τους τέσσερις πρώτους μαθητές που κάλεσε ο Κύριος, με αυτή τη σειρά: Σίμωνας, Ανδρέας, Ιάκωβος, Ιωάννης.

    Στο Ματθ. 4. 21 αναφέρεται, ότι ο Κύριος κάλεσε πρώτο τον Σίμωνα.

    Στο Μαρκ. 1. 16, αναφέρεται, ότι ο Κύριος είδε πρώτα τον Σίμωνα και μετά τον Ανδρέα.

    Στο Λουκ. 5. 1-11 αναφέρεται, ότι ο Κύριος είδε πρώτα τον Σίμωνα.

    Τέλος, στο Ιω. 1. 40-45 αναφέρεται, ότι οι Ανδρέας και Ιωάννης εκλήθησαν από τον Κύριο να ιδούν που μένει και στη συνέχεια τον ακολούθησαν αργότερα οι Σίμωνας, Φίλιππος και Ναθαναήλ.

    Επίσης, στο Πράξεις 1. 13, όπου αναφέρονται τα ονόματα των 11 μαθητών και όπου πρώτο είναι το όνομα του Πέτρου.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εγώ θα προιμήσω να συνταχθώ με το ευαγγέλιο του Ιωάννη και την Ορθόδοξη παράδοση που αναγνωρίζει ως πρωτόκλητο τον Ανδρέα. Οι λόγοι είναι πολλοί.

    Για παράδειγμα,

    δεν εχει σημασία που οι συνοπτικοί είναι τρεις και συμφωνούν μεταξύ τους ενώ ο Ιωάννης ένας. Αυτό συμβαίνει πολύ απλά γιατί τα συνοπτικά ευαγγέλια προέρχονται από την ίδια πηγή. Άρα μιλάμε ουσιαστικά για δύο παραδόσεις (και όχι για τέσσερις εκ των οποίων συμφωνούν οι τρεις και διαφοροποιείται η μία).

    Επίσης το Ευαγγέλιο του Ιωάννη είναι το πνευματικότερο ευαγγέλιο εκ των τεσσάρων. Είναι αυτό στο οποίο μαθαίνουμε για τη θεότητα του Λόγου και για τον άλλο Παράκλητο. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο που προτάσσει την κλήση του Ανδρέα από εκείνη του Πέτρου. Είναι επίσης το ευαγγέλιο που γράφτηκε τελευταίο και συμπληρώνει σε πολλά σημεία τα άλλα.

    Επίσης ο Ιωάννης γράφει ως αυτόπτης μάρτυρας του ξεκινήματος της διδασκαλίας του Ιησού ενώ κανείς από τους άλλους τρεις ευαγγελιστές δε θα μπορούσε να είναι παρών στο γεγονός που αφηγείται σχετικά με το ποιος μαθητής κλήθηκε πρώτος.

    Υπάρχουν και άλλοι λόγοι.

    Εξάλλου το αν ο Πέτρος ήταν ο πρωτοκορυφαίος των αποστόλων είναι άλλο θέμα και δεν είναι ανάγκη να συνδέεται με το αν ήταν ή όχι ο πρωτόκλητος.

    Αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι πως ο συντάκτης του αρχικού κειμένου, ενώ κατηγορεί παπικούς και προτεστάντες, δεν διστάζει ο ίδιος να υπονομεύσει με την τοποθέτησή του την κατ' εξοχήν Ορθόδοξη παράδοση που θεωρεί ως πρωτόκλητο τον απόστολο Αντρέα στον οποίον αναφέρεται (όπως και στον Ιωάννη) η αποστολικότητα του Οικουμενικού θρόνου της Κωνσταντινουπόλεως-Νέας Ρώμης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αν εξετάσουμε πιο προσεκτικά τους 4 ευαγγελιστές θα δούμε, ότι ο Πέτρος εκτός από πρωτοκορυφαίος ήταν και πρωτόκλητος. Έτσι:

    Ο Ματθαίος και ο Μάρκος αναφέρουν, ότι ο Κύριος κάλεσε τους Πέτρο και Ανδρέα.

    Ο Λουκάς αναφέρει, ότι ο Κύριος μπήκε στο πλοιάριο του Πέτρου, απ' όπου απουσιάζει ο Ανδρέας.

    Ο Ιωάννης δεν αναφέρει, ότι ο Κύριος κάλεσε πρώτα τον Ανδρέα, αλλά ότι ο Ανδρέας πήγε και βρήκε τον Κύριο μετά από προτροπή του Ιωάννη. Από αυτό βγαίνει το συμπέρασμα, ότι ο Ιωάννης είναι ο πρώτος που γνώρισε τον Κύριο και τον συστήνει και στους άλλους, ως Διδάσκαλο.

    Από όλα αυτά καταφαίνεται, ότι ο Ανδρέας δεν είναι ο πρωτόκλητος, άσχετα με το εάν η Παράδοση τον αναφέρει ως πρωτόκλητο. Ορισμένες φορές η Παράδοση δεν συμφωνεί με την πραγματικότητα και έχουμε και άλλα τέτοια παραδείγματα.

    Όσον αφορά την ίδρυση της Εκκλησίας της ΚΠολης από τον Ανδρέα, τούτο πάσχει ιστορικά και παρουσιάσθηκε έντονα στην Δ΄ Οικουμενική, όταν η Ρώμη αρνήθηκε να υπογράψει τον κη΄ κανόνα, που έφερε την ΚΠολη να έχει τα ίσα πρεσβεία τιμής με τη Ρώμη, δεδομένου, ότι τότε το στοιχείο της αποστολικής ίδρυσης θεωρείτο ουσιώδες (Ράνσιμαν: Δύση και Ανατολή σε Σχίσμα, σελ. 30).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Λουκάς δε λέει πως απουσίαζε ο Ανδρέας από το πλοίο. Ισα ίσα που ο Πέτρος αναφέρεται στις αποτυχημένες προσπάθειες αλιείας στον πληθυντικό "δι όλης της νυκτός κοπιάσαντες ουδέν ελάβομεν".
    Το ότι τα τρία ευαγγέλια βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση όσον αφορά την πηγή τους είναι κοινός τόπος στις βιβλικές επιστήμες. Γι αυτό και ονομάζονται άλλωστε συνοπτικά.

    Ασφαλώς και ο Ιησούς κάλεσε τον Ανδρέα στον Κατα Ιωάννη ευαγγέλιο. Ο Ανδρέας και ο Ιωάννης ακολούθησαν τον Ιησού μετα από υπόδειξη του Βαπτιστή και εκείνος τους κάλεσε λέγοντας "έρχεσθε και ίδετε". Το ότι πρόκειται για κάλεσμα σε μαθητεία φαίνεται από το ότι αμέσως μετά τη συνάντηση αυτή ο Ανδρέας πηγαίνει και βρίσκει τον Πέτρο και τον πληροφορεί πως βρήκανε τον Μεσσία. Δηλαδή ο Ιησούς έχει ήδη αποκαλυφθεί στους Ανδρέα και Ιωάννη ως ο αναμενόμενος Χριστός-Μεσσίας πριν καν κληθεί ο Πέτρος. Αλλωστε τρεις τέσσερις μέρες μετά ο Ιησούς παρευρίσκεται στον γάμο της Κανά με τους μαθητές Του. Πότε έγινε η κλήση τους αν όχι στο συγκεκριμένο περιστατικό? Πρόκειται λοιπόν σαφώς για την Κατά Ιωάννη αφήγηση της πρώτης κλήσης των μαθητών από τον Κύριο.

    Αναφορικά με την αποστολικότητα του θρόνου της Κωνσταντινούπολης σας παραπέμπω στο σχετικό κεφάλαιο του βιβλίου "Βυζάντιο" του καθηγητή της θεολογικής σχολής Βλάσιου Φειδά. Στη "Διδασκαλία των Αποστόλων" κείμενο μόλις του 200μ.Χ. αναφέρεται πως η Νίκαια, η Νικομήδεια, όλη η Βιθυνία και οι γύρω περιοχές έλαβαν την ιερωσύνη από τον απόστολο Ανδρέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αναφέραμε, ότι στο Λουκά απουσιάζει το όνομα του Ανδρέα και όχι ότι ο Λουκάς αναφέρει ότι απουσίαζε ο Ανδρέας.

    Ο Ιωάννης αναφέρει, ότι ο Ιωάννης ο Πρόδρομος στεκόταν με δυο από τους μαθητές του, τον Ιωάννη τον Θεολόγο και τον Ανδρέα και όταν πέρασε ο Ιησούς τους είπε: "Να ο Αμνός του Θεού", οπότε αυτοί οι δυο (Ιωάννης και Ανδρέας) τον ακολούθησαν και μάλιστα ο Ιησούς παραξενεύτηκε που τον ακολουθούσαν και τους ρώτησε "τι ζητάτε;" και αυτοί απάντησαν: "Δάσκαλε, που μένεις;". Αυτός τους απαντάει: "Ελάτε να δείτε". Πήγαν και κάθησαν εκεί που έμενε ο Ιησούς όλη την ημέρα. Τότε ο Ανδρέας βρίσκει τον αδελφό του τον Πέτρο και του λέγει "Βρήκαμε τον Μεσσία".

    Από τη διήγηση του Ιωάννη βγαίνει το συμπέρασμα, ότι οι Ιωάννης και Ανδρέας βρήκαν τον Ιησού, κατόπιν προτροπής του Ιωάννη Πρόδρομου. Επομένως δεν τους βρήκε ο Ιησούς, αλλά αυτοί τον βρήκαν. Αφού λοιπόν δεν εκλήθησαν από τον Κύριο να τον ακολουθήσουν, δεν μπορούν να ονομασθούν πρωτόκλητοι.

    Όσον αφορά τον θρόνο της ΚΠολης υπάρχει διχογνωμία μεταξύ Ράνσιμαν και Φειδά. Διαλέγετε και παίρνετε.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αφου εσείς ο ίδιος γράφετε πως τους είπε ο Ιησούς "ελάτε να δείτε" και πήγαν και κάθησαν εκεί που έμενε ο Ιησούσ όλη μέρα, πώς λέτε λοιπόν ότι δεν προσκλήθηκαν? Και ποιός ο λόγος της προσκλήσεως του Ιησού και της συναναστροφής Του με τον Ανδρέα και τον Ιωάννη μας το εξηγεί πολύ ωραία ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος στο υπόμνημα του στο Κατά Ιωάννη αν κάνετε τον κόπο να το διαβάσετε. Να ένα μικρό απόσπασμα:

    "Διὰ τοῦτο καὶ ὁ Χριστὸς οὐ λέγει τὰ σημεῖα τῆς οἰκίας, οὐδὲ τὸν τόπον, ἀλλ' ἐπισπᾶται πλέον αὐτοὺς
    πρὸς τὴν ἀκολούθησιν, δεικνὺς ὅτι αὐτοὺς ἀπεδέξατο. Καὶ διὰ τοῦτο οὐδὲ αὐτὸς τοιοῦτόν τι εἶπεν· ἄκαιρόν ἐστιν εἰς οἰκίαν νῦν ὑμᾶς εἰσελθεῖν, ἀκούσεσθε αὔριον εἴ τι βούλεσθε, ἀναχωρήσατε οἴκαδε νῦν· ἀλλ' ὡς πρὸς φίλους καὶ πολὺν αὐτῷ
    συγγεγονότας χρόνον, οὕτω διαλέγεται........ Ὅτι μὲν οὖν παρ' αὐτῷ ἔμειναν τὴν ἡμέραν ἐκείνην, εἶπεν ὁ Εὐαγγελιστής· τίνος δὲ ἕνεκεν, οὐκ ἔτι προσέθηκεν, ὡς δήλου τῆς αἰτίας οὔσης. Οὐδὲ
    γὰρ ἑτέρου τινὸς ἕνεκεν οὔτε αὐτῷ ἠκολούθησαν, οὔτε ὁ Χριστὸς αὐτοὺς ἐπεσπάσατο, ἀλλ' ἢ διὰ τὴν διδασκαλία"

    Αν ο Λουκάς, στο περιστατικό της κλήσης του Πέτρου, εστιάζει στον Πέτρο και δεν αναφέρει τον Ανδρέα είναι επειδή ο τελευταίος είχε ήδη κληθεί.

    Δε νομίζω να υπάρχει διαφωνία μεταξύ Ράνσιμαν και Φειδά αφού και οι δύο είναι Ορθόδοξοι. Το γεγονός πως η Κωνσταντινούπολη άρχισε να προβάλλει την αποστόλικότητά της ως αντίδραση στις φιλοδοξίες του επισκόπου Ρώμης δε σημαίνει πως δεν έχει αυτή την αποστολικότητα που προβάλλει. Ίσα ίσα που είναι προς τιμήν της το γεγονός πως θεωρούσε την αποστολική διαδοχή περισσότερο ως διαδοχή πίστεως παρά ως διαδοχή προσώπων. Αλλά από τη στιγμή που ο επίσκοπος Ρώμης θέλησε να υπερβεί την εξουσία του έπρεπε και ο επίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως να τοποθετήσει τα πράγματα στη σωστή τους θέση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "δεικνύς ότι αυτούς απεδέξατο".

    Πήγαν να τον βρουν (οι Ιωάννης και Ανδρέας) και αυτός τους δέχτηκε. Και εδώ πρώτος ο Ιωάννης, όχι ο Ανδρέας.

    Ο Ματθαίος και ο Μάρκος λένε, ότι ο Χριστός προσκάλεσε τον Πέτρο και τον Ανδρέα, δεν πήγαν να τον βρουν αυτοί, αλλά αυτός τους βρήκε. Και εδώ πρώτος ο Πέτρος, όχι ο Ανδρέας.

    Επομένως, κανένας από τους ευαγγελιστές δεν αναφέρει τον Ανδρέα πρώτο κληθέντα.

    Τώρα, πως οι Ράνσιμαν και Φειδάς συμφωνούν λέγοντας τα αντίθετα περί της Παλαιάς και Νέας Ρώμης, αδυνατούμε να κατανοήσουμε.

    Ως προς τα ίσα πρεσβεία τιμής Ρώμης και ΚΠολης, ο άγιος Λέων Α΄ αρνήθηκε να παραδεχθεί και να υπογράψει τον κη΄ κανόνα της Δ΄, παρ' όλες τις εκκλήσεις των Πατέρων της Συνόδου, την δε άρνηση αυτή δικαιολόγησε και ο ΚΠόλεως άγιος Ανατόλιος ("άνευ της εγκρίσεως του Ρώμης, ουδείς των κανόνων θα εφαρμοσθεί" Πισιδίας Μεθόδιος, Έλληνες και Λατίνοι, σελ. 66).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν λέει μόνο "απεδέξατο" αλλά και "επεσπασατο" του ρήματος "επισπάω" που σημαίνει "προσελκύω". Δεν τους κάλεσε λοιπόν απλώς μόνο ο Κύριος αλλά και τους τράβηξε κοντά Του.

    Ο Ανδρέας είναι ο απόστολος που αναφέρεται το όνομά του. Του δευτέρου αποστόλου το όνομα δεν αναφέρεται. Συμπεραίνουμε όμως πως ήταν ο Ιωάννης. Σε κάθε περίπτωση δεν ήταν ο Πέτρος αφού είναι ο Ανδρέας που πληροφορεί τον Πέτρο πως βρέθηκε ο Μεσσίας. Άρα αποκλείεται να ήταν ο Πέτρος ο πρωτόκλητος. Αντιθέτως ο Ανδρέας είναι ο μόνος απόστολος που βρίσκεται μέσα σε όλες τις αφηγήσεις τις σχετικές με τις πρώτες κλήσεις από τον Κύριο.

    Δεν είδα άπό αυτά που γράφετε να διαφωνεί σε κάτι ο Ράνσιμαν με τον Φειδά. Η αφορμή της προβολής της αποστολικότητας του Θρόνου της Κωνσταντινούπολης δεν αναιρεί την αξιοπιστία της παράδοσης.

    Βλέπω ότι αλλάζετε θέμα και θέλετε να συζητήσουμε και για τα πρεσβεία τιμής Πρεσβυτέρας και Νέας Ρώμης. Δεν ξέρω αν έχω χρόνο αλλά καλό θα είναι να πληροφορηθείτε πως και η Ρώμη έχει δεχτεί τον κη΄ κανόνα της Δ΄ Οικουμενικής συνόδου σύμφωνα με τον α΄κανόνα της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου ο οποίος επικυρώνει την ισχύ όλως των κανόνων των προηγουμένων έξι συνόδων άνευ εξαιρέσεως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η Ρώμη δεν δέχθηκε την υπογραφή του κη΄ κανόνα, τόσο επί Λέοντα, όσο και επί πάπα Κων/νου, όταν πήγε στην ΚΠολη το 711 και υπέγραψε τους μισούς από τους κανόνες της Πενθέκτης.

    Ο α΄ κανόνας της Ζ΄ είναι γενικός και αόριστος και δεν είναι συγκεκριμένος, όπως ο αντίστοιχος β΄ κανόνας της Πενθέκτης.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Οι αμερόληπτοι δυτικοί ιστορικοί δέχονται πως η Ρώμη με την Ζ Οικουμενική Σύνοδο δέχτηκε και τον κη΄ κανονα της τετάρτης. Μόνο η παπική προπαγάνδα δεν το αποδέχεται.

    Ο εν λόγω κανόνας δεν είναι καθόλου αόριστος: "ἀσπασίως τοὺς θείους κανόνας ἐνστερνιζόμεθα, καὶ ὁλόκληρον τὴν αὐτῶν διαταγὴν
    καὶ ἀσάλευτον κρατύνομεν, τῶν ἐκτεθέντων ὑπὸ τῶν ἁγίων σαλπίγγων τοῦ Πνεύματος, τῶν πανευφήμων Ἀποστόλων, τῶν τε ἕξ ἁγίων οἰκουμενικῶν συνόδων,
    καὶ τῶν τοπικῶς συναθροισθεισῶν ἐπὶ ἐκδόσει τοιούτων διαταγμάτων...."

    Και το 787 είναι πολύ μετά το 711. Από τη στιγμή που η Ρώμη δέχεται την έβδομη Οικουμενική Σύνοδο δέχεται και όλους τους κανόνες των προηγούμενων έξι συνόδων.

    Τώρα αν το Βατικανό σήμερα δεν ξέρει σε τι πιστεύει, έχει αναθεματίσει τον Χριστό, κόβει και ράβει οπως θέλει και επικαλείται ότι θέλει για να δικαιολογήσει τις και αυθαιρεσίες και τις παλινωδίες του, ας πρόσεχε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το ότι η Ρώμη δέχεται την Ζ΄ Οικουμενική δεν λέει τίποτε.

    Και την Δ΄ Οικουμενική δέχεται, αλλά τον κη΄ κανόνα δεν τον δέχεται, άσχετα τι παραδέχονται κάποιοι δυτικοί ιστορικοί.

    Καταγράφει σχετικά ο άγιος Νεκτάριος:

    Σημειώνεται, ότι επειδή οι παπικοί λεγάτοι αρνήθηκαν να υπογράψουν τον κη΄ κανόνα της Συνόδου, περί των ίσων πρεσβείων τιμής του Κων/πόλεως μετά του Ρώμης, η Σύνοδος απέστειλε επιστολή προς τον Λέοντα, με την οποίαν του ζητούσε να τον υπογράψει. Ο πάπας Λέων με απαντητική του επιστολή αρνήθηκε να υπογράψει τον κανόνα (αγίου Νεκταρίου, Τα αίτια του Σχίσματος, σελ. 149-154).

    Αλλά και την Πενθέκτη παραδέχονται, αλλά από τους κανόνες της μόνο τους μισούς παραδέχονται.

    Λέγει επ' αυτού ο π. Ν. Βιδάλης:

    "Σχετικά με την Σύνοδο του "Τρούλου" (Πενθέκτη), αφού μελετήθηκαν σε βάθος οι κανόνες της βρέθηκε μια αποδεκτή και από τις δυο πλευρές (Πάπα Κων/νο και αυτοκράτορα Ιουστινιανό Β΄ Ρινότμητο) "φόρμουλα", να κρατηθούν μονάχα οι μισοί από τους 102 αρχικούς κανόνες που θέσπισε αυτή η Σύνοδος. Ο πάπας Κων/νος, ευχαριστημένος από τα αποτελέσματα του κουραστικού ταξιδιού του, επέστρεψε στη Ρώμη στις 24 Οκτωβρίου 711" (Οι Ρωμαίοι Ποντίφηκες, σελ. 154-155).

    Έτσι, η γονυκλισία του αυτοκράτορα μπροστά στον Πάπα πέτυχε το μισό αποτέλεσμα, την αποδοχή δηλ. κάποιων (των μισών) από τους κανόνες της εν Τρούλλω Συνόδου, την οποίαν μέχρι τότε η Ρώμη σκοπίμως αγνοούσε (Ράνσιμαν, Δύση και Ανατολή σε Σχίσμα, σελ. 34).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. πΟΛΎ ΣΗΜΑΝΤΙΚΆ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΕΔΩ ΜΕΣΑ..ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. "Το ότι η Ρώμη δέχεται την Ζ΄ Οικουμενική δεν λέει τίποτε."

    Είναι γνωστό πως για το Βατικανό τίποτα δε λεει τίποτα. Όλα είναι καιροσκοπισμός.

    Ας μην επαλαμβανόμαστε. Δεν έκανα λόγο ούτε για την Δ΄ ούτε για την Πενθέκτη. Από τη στιγμή που η Ζ' Οικουμενική Σύνοδος είναι μεταγενέστερη είναι αυτή που μετράει για τη Ρώμη μια που ούτε η σύνοδος αμφισβητείται ούτε ο πρώτος κανόνας της και έτσι καταργούνται οι όποιες επιφυλάξεις διατυπώθηκαν από καποιους προγενεστερους επισκόπους Ρώμης.

    Η συμπεριφορά μεταγενέστερων της εν λόγω συνόδου παπών όπως του Ιωάννη Η' δείχνει πως η Ρώμη, μέχρι να πέσει οριστικά στα χέρια των Φράγκων, δεχόταν τα ίσα πρεσβεία τιμής της Κωνσταντινούπολης, ο θρόνος της οποίας, εδώ που τα λέμε, είχε στην ουσία μεγαλύτερη δύναμη από τον θρόνο της Ρώμης.

    Τέλος πάντων, δε θα τα συζητήσουμε τώρα όλα. Διατύπωσα τη θέση μου για την συγκεκριμένη ανάρτηση και για τον πρωτόκλητο απόστολο Ανδρέα και αποχωρώ από την κουβέντα.

    Ευχαριστώ τον ιδιοκτήτη του blog για την ανοχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καποιες παρατηρήσεις πάνω στα γραφέντα:

    1/ Ο κη΄ της Δ΄ δεν υπεγράφη από κανέναν Πάπα και δεν ίσχυσε ποτέ.

    2/ Είναι γνωστό, ότι στις Δ΄, ΣΤ΄και Ζ΄ Συνόδους έχουμε το θρίαμβο του Παπισμού με τους αντίστοιχους Πάπες (Λέοντα Α΄, Αγάθωνα και Αδριανό Β΄).

    3/ Ουδέποτε η Ρώμη δέχτηκε τα ίσα πρεσβεία, ούτε και επί Ιωάννη Η΄, ο οποίος υπέγραψε τον όρο της Η΄ Συνόδου (για την απάλειψη του Φιλιόκβε), όχι από λόγους θεολογικούς, αλλά από λόγους πολιτικής (Ράνσιμαν).

    4/ Ποτέ ο θρόνος της ΚΠολης δεν είχε ισχύ μεγαλύτερη από εκείνον της Ρώμης, ο οποίος είχε πάντοτε την πρώτη προτεραιότητα για τους αυτοκράτορες, οι οποίοι είχαν τον Ρώμης τοποτηρητή στη Δύση και υποχρέωναν τον εκάστοτε ΚΠόλεως να υποτάσσεται στις ορέξεις του εκάστοτε Πάπα (Ράνσιμαν).

    5/ Όσον αφορά τον απόστολο Πέτρο αναφέρουμε, ότι υπήρξε κάτι περισσότερο από πρωτόκλητος και πρωτοκορυφαίος. Υπήρξε΄ο "αντ' αυτού" του ίδιου του Χριστού:

    α/ Ο άγιος Διονύσιος Αρεοπαγίτης θεωρεί τον Πέτρο κορυφαίο μαθητή, αλλά και κορυφή των θεολόγων: «Και μην και αυτός ο των μαθητών κορυφαίος, μετά της ομοταγούς αυτού και ιεραρχικής δεκάδος, εις την του δυοκαιδεκάτου των μαθητών εληλυθώς ιερατικήν τελείωσιν, επί τη θεαρχία την εκλογήν ευλαβώς καταλέλοιπεν» (Δ. Αρεοπαγίτη. Περί της εκκλησιαστικής ιεραρχίας. Κεφ. Ε΄ ΙΙΙ, V). Και αλλού: «... παρήν δε και ο αδελφόθεος Ιάκωβος, και Πέτρος, η κορυφαία και πρεσβυτάτη των θεολόγων ακρότης,...» (Δ. Αρεοπαγίτη. Περί θείων ονομάτων, κεφ. Γ΄ ΙΙ).
    β/ Ο Μ. Βασίλειος προχωρεί ακόμη περισσότερο. Καταγράφει, ότι ο Χριστός όρισε τον Πέτρο ποιμένα της Εκκλησίας μετά τον εαυτό του. «Απ’ το Χριστό διδασκόμαστε και το εξής, όταν όριζε τον Πέτρο ποιμένα της Εκκλησίας μετά τον εαυτό του: Πέτρο του λέει, μ’ αγαπάς περισσότερο απ’ αυτούς; Βόσκησε τα πρόβατά μου. Και δίνει σ’ όλους τους μεταγενέστερους ποιμένες και διδασκάλους την ίδια εξουσία. Και απόδειξη αυτού είναι ότι όλοι μπορούν να δεσμεύουν με όμοιο τρόπο και να συγχωρούν (αμαρτίες) όπως εκείνος» (Μ. Βασιλείου. Ασκητικαί διατάξεις, κεφ. ΚΒ΄ P.G. 31, σελ. 1408). Δηλαδή, ο Πέτρος είναι ο ποιμένας της καθόλου Εκκλησίας μετά τον Χριστό, ο οποίος έτσι φαίνεται, ότι τον άφησε στο πόδι του, αφού και ο Πέτρος, τον αγαπάει περισσότερο από όλους τους άλλους μαθητές. Εδώ, η ανάθεση κάποιας μορφής ηγετικού ρόλου στον Πέτρο είναι έκδηλη.
    γ/ Ο Ιω. Χρυσόστομος αναφέρει: «Ο Πέτρος ήταν ο κορυφαίος του χορού, το στόμα όλων των αποστόλων, η κεφαλή της ομάδας εκείνης, ο προστάτης όλης της οικουμένης, το θεμέλιο της Εκκλησίας, ο θερμός εραστής του Χριστού, διότι λέγει «Πέτρο, με αγαπάς περισσότερο από αυτούς;». Γι’ αυτό αναφέρω τους επαίνους, για να μάθετε ότι πραγματικά αγαπάει το Χριστό, διότι η φροντίδα για τους δούλους είναι μεγίστη απόδειξις της αγάπης προς τον Κύριο. Και δεν τα λέγω εγώ αυτά, αλλ’ ο ίδιος ο αγαπώμενος Κύριος. «Αν με αγαπάς», λέγει, «ποίμαινε τα πρόβατά μου»» (Ιω. Χρυσοστόμου, «Εν εσχάταις ημέραις», ΕΠΕ 27, 621). Αλλά και: «Διατί και το αίμα εξέχεεν; Ίνα τα πρόβατα κτήσηται ταύτα, ά τω Πέτρω και τοις μετ’ εκείνον ενεχείρησεν» (Περί Ιερωσύνης, λόγος 2. 1 PG 48. 632).

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου