Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2010






Έχει πολλαπλό νόημα
η κλήρωση
με την οποία
επιλέχτηκε
ο νέος
Πατριάρχης της Ορθ. Σερβικής Εκκλησίας


Για άλλη μια φορά ο Πατριάρχης της Σερβίας εκλέχτηκε πριν λίγο με κλήρωση ανάμεσα σε τρεις προεκλεγέντες δημοκρατικά.
Η Πατριαρχία του μακαριστού πατριάρχη Παύλου, που δεν ήταν το φαβορί πριν αρκετά χρόνια απεδείχθη «λύρα χρυσή».
Εάν και σήμερα γινόταν ψηφοφορία ανάμεσα στους τρεις, οι γνώστες λένε ότι ήταν ο λιγότερο διάσημος και επομένως δεν αποτελούσε το φαβορί.

Ο ογδοντάχρονος επίσκοπος Νύσσης Ειρηναίος (Γαβρίλοβιτς) εν τοις πράγμασι αποτελεί μια καθαρή μεταβατική πατριαρχία.
Ποιο άραγε είναι το κέρδος απ’ αυτή τη μεταβατικότητα, για όσα χρόνια του μένουν να πατριαρχεύσει;
Προσωπικά δεν μπορώ να ακουμπήσω ένα τέτοιο θέμα.
Θα δείξει σύντομα μάλλον

Δυο είναι τα επίπεδα του ζητήματος της εκλογής με κλήρωση που αξίζει κανείς να συζητήσει:

α) Η δημοκρατικότητα του τρόπου επιλογής.
Πολλοί πολίτες και πάμπολλοι πολιτειολόγοι, που έχουν αναγάγει την έμμεση δημοκρατία σε φετίχ, ίσως θα υπομειδιούν για την κλήρωση.
Ας θυμηθούν έστω την κλήρωση στην «εκκλησία του δήμου» στην αρχαία Αθήνα…
Για όσους όμως ασπαζόμαστε την προτεραιότητα της άμεσης δημοκρατίας μια τέτοια θεσμική συνήθεια εκφράζει κάτι βαθύτερο.
Την αποδοχή εκ μέρους του «άρχοντα» ότι δεν επιλέχτηκε ως τυπικά άξιος ή από ομάδες συμφερόντων πίσω από μια τέτοια εκλογή ή κάποια φανερή ή μη συναλλαγή.

Επομένως οφείλει να είναι πατριάρχης ταπεινός και εκφραστής του συνοδικού εκκλησιαστικού πνεύματος.
Για να πούμε όμως την πλήρη αλήθεια δεν έγινε κλήρωση από το «σωρό», αφού προηγουμένως δημιουργήθηκε τριπρόσωπο από ψηφοφορία ανάμεσα σε πολλούς υποψήφιους που θα είχαν αποσπάσει το 50% των ψήφων.


Στη συγκεκριμένη περίπτωση υποψήφιοι ήταν όλοι οι 45 επίσκοποι του σερβικού Πατριαρχείου, εντός και εκτός Σερβίας.
Μπορεί να αποτελέσει μάλιστα και υπόδειγμα για τέτοιες θεσμοθετήσεις ή έστω πειραματικές εφαρμογές στις κοσμικές συλλογικότητες.

β) Η θεολογία της κλήρωσης.
Για το θέμα δεν θα πω πολλά. Θεωρώ όμως ότι με τη μέθοδο αυτή συμβολίζεται, αλλά και πραγματοποιείται η διφυής υπόσταση της εκκλησίας.
Μετέχει και κυριαρχείτο ανθρώπινο με την εκλογή του τριπρόσωπου (ανεξάρτητα του Φωτισμού των ψηφοφόρων), αλλά και το θείο με την κλήρωση, αφού μετά από προσευχή οι ανθρώπινες σκέψεις έχουν παραμερίσει και ένα «χέρι’ τραβά «τυχαία» ένα χαρτάκι και υποψηφίου…

Να ευχηθούμε να έρθει και στην ελλαδική εκκλησία αυτή η πρωτοχριστιανική παράδοση – που διατηρήθηκε είκοσι αιώνες – αφού θυμηθούμε την δια κλήρου εκλογή του Ματθία μέσα από την εκλογή διπρόσωπου για αντικατάσταση του απαγχονισθέντα μαθητή Ιούδα (Ισκαριώτη).

by manitaritoubounou

Υποσημείωσι του blog apotixisi:

Η αθλιότητα που επικρατεί στα Ελλαδικά εκκλησιαστικά πράγματα, δεν αφήνει κανένα περιθώριο στο Αγιο Πνεύμα να συμμετάσχη στις εκλογές των Αρχιερέων.
Γι αυτό και δεν βλέπει μία άσπρη μέρα η Εκκλησία.
Αυτές τις μέρες προωθήθηκε στην επιτροπή της βουλής, το εξ υφαρπαγής αίτημα του Ιερωνύμου για τον διαμελισμό της μητροπόλεως Αττικής.
Νόμιμος και Κανονικός Μητροπολίτης Αττικής υπάρχει και ειναι ο ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ.
Ο Ιερώνυμος περιφρονεί σκαιότατα και την Κανονικότητα και την Νομιμότητα και στηρίζεται μόνο στα ΚΟΥΡΕΛΟΠΑΝΑ της αλήτικης αρχιερατικής κακίας και μοχθηρίας.
Μήπως ακούσατε την φωνούλα διαμαρτυρίας κάποιου αρχιερέως;
Ολοι τους ποιούν την νύσσαν, ευφραινόμενοι καθ' ημέραν λαμπρώς στα πλουσιότατα ..... αναπαυτήριά τους!!!τις επωνομαζόμενες "ιερές και σεπτές" μητροπόλεις τους.
Ο Ιερώνυμος έφαγε τα λυσακά του, κατά το κοινώς λεγόμενον, για να λαφυραγωγήση την Αττική και να την διανείμη σε δύο αναίσχυντους που περιμένουν λίγο πιό πέρα.
Πως λοιπον, να αλλάξη ο τρόπος εκλογής των αρχιερέων, με αυτήν την επικρατούσα ΑΘΛΙΟΤΗΤΑ στα Ελλαδικά Εκκλησιαστικα πράγματα;

5 σχόλια:

  1. Παρόλον ότι δεν διαφωνώ με την εισαγωγή του κλήρου στην εκλογή αρχιερέων ας μην τη θεωρούμε και πανάκεια.

    Σκεφτείτε λ.χ. πόσο αυτό θα βοηθούσε αν πριν δέκα χρόνια στην κλήρωση βρίσκονταν οι τότε Αλεξανδρουπόλεως και νυν Θεσσαλονίκης Ανθιμος, ο τότε Δημητριάδος και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος και ο τότε Θηβών και σημερινός Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

    Μαύρα μαντάτα όποιον και αν έβγαζε ο κλήρος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν στην κληρωτίδα ήταν:

    Ο Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος,
    Ο Δημητριάδος Χριστόδουλος και
    Ο Θηβών Ιερώνυμος

    ενδέχεται να μην υπήρχε δυνατότητα συναλλαγής και να μην ήταν ο Άνθιμος νυν Θεσσαλονίκης.

    Η κληρωτίδα απομακρύνει τουλάχιστον τη συναλλαγή, που γίνεται πάντα με το τριπρόσωπο.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σωστό αυτό!

    Αν και στην περίπτωση του Ανθιμου ούτε τη μοιχεπιβασία θα εμπόδισε αλλά ούτε και τον κίνδυνο εφαρμογής του επικατάρατου μεταθετού θα εξοβέλιζε παντελώς.

    Σε κάθε περίπτωση δεν διαφωνώ με την πρακτική της Σερβικής Εκκλησίας. Προσπάθησα μόνον να επισημάνω τα όρια της φερεγγυότητας της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κάποια ιστορικά στοιχεία, ίσως βοηθήσουν στην κατανόηση του τρόπου εκλογής των Επισκόπων:

    Από τις αρχές του 2ου αιώνα ο Επίσκοπος εκλεγόταν από τον κλήρο και το λαό της τοπικής εκκλησίας και χειροτονείτο από πλησιόχωρους επισκόπους, σύμφωνα με το πρότυπο της εκλογής του αποστόλου Ματθία. Επομένως, η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου είχε πρωτεύουσα σημασία στην εκλογή των Επισκόπων και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις (Αμβρόσιος Μεδιολάνου, Συνέσιος Πτολεμαΐδας, κ.λπ.) εξελέγησαν Επίσκοποι κατηχούμενοι ή και αλλόθρησκοι. Πλην όμως, η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος με τον δ΄ κανόνα άλλαξε την πρακτική αυτή και απέκλεισε την εκλογή από το λαό, όρισε δε ότι αρμόδια για την εκλογή των επισκόπων της επαρχίας είναι η επισκοπική σύνοδος, χωρίς βεβαίως να αγνοείται και η εκπεφρασμένη πολλές φορές γνώμη της τοπικής εκκλησίας (Cod. Just. I, 3, 41. Νεαρές 136, 1. 137, 2), η οποία γίνεται με κατακύρωση της εκλογής από το λαό δια βοής.
    Στον ανωτέρω κανόνα δ΄ της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου του 325 προστέθηκαν οι κανόνες ιστ΄, ιθ΄, και κγ΄ κανόνες της Συνόδου της Αντιόχειας του 341, οι ε΄, ιβ΄ και ιγ΄ κανόνες της Συνόδου της Λαοδίκειας του 364, ο ιγ΄ κανόνας της Συνόδου της Καρθαγένης του 418 και ο γ΄ κανόνας της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου του 789. Έτσι, δυο κανόνες οικουμενικών Συνόδων και επτά κανόνες Τοπικών Συνόδων αποκλείουν τη συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στην εκλογή Επισκόπου μιας επαρχίας και έτσι η επαρχιακή σύνοδος παραμένει το κυρίαρχο εκκλησιαστικό όργανο για την εκλογή των επισκόπων. Η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στην εκλογή των Επισκόπων περιορίζεται στην εκ των υστέρων δια βοής αποδοχή ή μη της εκλογής με την κραυγή «άξιος» ή «ανάξιος».
    Όσον αφορά τα της εκλογής Επισκόπου αποκλειστικά από Πρεσβυτέρους διαλαμβάνει ο ιζ΄ κανόνας της ΑΒ΄ Συνόδου του 861 επί Μ. Φωτίου, με πρωτοβουλία του και εξ αφορμής της ανόδου αυτού στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κων/πολης απευθείας από την τάξη των λαϊκών. Σύμφωνα με τον κανόνα αυτό απαγορεύεται η εκλογή σε Επίσκοπο λαϊκού ή Μοναχού, αλλά και κληρικού κάτω του βαθμού του Πρεσβυτέρου (πάντοτε αγάμου βέβαια), καθότι θα πρέπει να έχει προηγηθεί η χειροτονία του λαϊκού σε Αναγνώστη, Υποδιάκονο, Διάκονο και Πρεσβύτερο και την παραμονή του σε ένα έκαστο των βαθμών αυτών από επτά ημερών έως τριών μηνών, χρόνο ικανό, για να αποδείξει «και την πίστιν και την καλοκαγαθίαν των τρόπων και την στερρότητα της γνώμης του». Ο κανόνας αυτός θεσπίστηκε με πρωτοβουλία του Μ. Φωτίου, για να κατασιγαστεί η αντίδραση του Ρώμης Νικολάου Α΄ για την εκλογή του απευθείας από την τάξη των λαϊκών, καθώς και των Πατριαρχών Νεκταρίου, Ταρασίου και Νικηφόρου. Από αυτούς, αλλά και από άλλους Επισκόπους έχουμε εκλογή από κατηχούμενο όπως οι Νεκτάριος και Αμβρόσιος, αλλά και από ειδωλολάτρες, όπως ο Συνέσιος.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θα σας πάω 20 χρόνια πίσω! Το 1980 είχε κενωθεί ο θρό
    νος της μητροπόλεως Μονεμβασίας και Σπάρτης μετά τον αιφνίδιο εις Θεσσαλονίκην θάνατο του Ιεροθέου.Προς το τέλος του Αυγούστου συνεκλήθη εκτάκτως η Ιεραρχία και από την εκλογή του τριπρόσωπου οι 2 πρώτοι πήραν
    από 36 ψήφους! Οι υποψήφιοι αυτοί ήσαν ο Ευστάθιος Σπηλιώτης νυν Σπάρτης και ο μακαριστός Σερρών Μάξιμος
    Ξύδας υποστηριζόμενος σφόδρα από τον μακαριστό Σερα-
    φείμ! Έτσι έπρεπε να γίνει κλήρωση μεταξύ των δύο και η κληρωτίδα ανέδειξε τον Ευστάθιο!Να λοιπόν ότι
    παίζει σπουδαίο ρόλο η κληρωτίδα! Στην περίπτωση της Σερβίας φαβορί εθεωρείτο ο Αμφιλόχιος,αλλά άλλον επέ-
    λεξε ο Θεός!Μήπως είναι καιρός να επικρατήσει το ίδι-
    ο σύστημα και στην εκκλησία της Ελλάδος;Τουλάχιστον θα ελαχιστοποιηθεί η συναλλαγή και η ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου