Πρωτοπρεσβυτέρου Δημ.Αθανασίου(χημικού)
Μετά το τέλος της Ι ’ Συνάξεως της Ιεραρχίας του
Οικουμενικού Θρόνου την Τρίτη 3-9-2024 , το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε
επίσημη ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι γίνεται πρόταση προς τον Πάπα της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας Φραγκίσκο για τον εορτασμό του Πάσχα σε κοινή
ημερομηνία με του Ορθόδοξους.
Συγκεκριμένα στο σχετικό ανακοινωθέν αναφέρεται: «Εἰς τήν καταληκτήριον ὁμιλίαν του, ὁ Παναγιώτατος ὑπενθύμισεν εἰς τήν σεπτήν Ἱεραρχίαν ὅτι ἐντός τοῦ ἀρξαμένου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, κατά τά τέλη Μαΐου 2025,
θά πραγματοποιηθῇ εἰς τήν Νίκαιαν τῆς Βιθυνίας ὁ ἐπίσημος ἑορτασμός τῆς συμπληρώσεως 1700 ἐτῶν ἀπό
τῆς ἐκεῖσε συγκλήσεως τῆς Πρώτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τῇ αὐτοπροσώπῳ
συμμετοχῇ τοῦ Ἁγιωτάτου Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου
Ἐν
τῷ πνεύματι
τούτῳ, ἐκφράζεται ὁμοθυμαδόν ἡ εὐχή ὁ κοινός ἑορτασμός τοῦ Πάσχα κατά τό ἑπόμενον ἔτος ὑπό τῆς Ἀνατολικῆς καί Δυτικῆς Χριστιανοσύνης, νά μή ἀποτελέσῃ μίαν εὐτυχῆ ἁπλῶς σύμπτωσιν, ἀλλά τήν ἀπαρχήν τῆς καθιερώσεως κοινῆς ἡμερομηνίας διά τόν ἑορτασμόν του κατ᾽ ἔτος, συμφώνως πρός τό Πασχάλιον
τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».
ΣΧΟΛΙΑ
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στα λόγια του Πατριάρχη
που
αναφέρονται στην καθιέρωση ΚΟΙΝΗΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ «συμφώνως προς το Πασχάλιο της καθ΄ήμάς
Ορθοδόξου Εκκλησίας».( Ορθόδοξο Πασχάλιο καλείται ο τρόπος προσδιορισμού του
Ορθόδοξου Πάσχα)
Σύμφωνα με την απόφαση της Α Οικουμενικής Συνόδου το Πάσχα πρέπει να τελείται κάθε χρόνο (α) την πρώτη Κυριακή, (β) μετά την πρώτη πανσέληνο, (γ) που έπεται της Εαρινής Ισημερίας. Επειδή, όμως, το Νομικό Φάσκα τελείται όταν πληρούνται οι δύο τελευταίοι όροι, για να αποφευχθεί ο συνεορτασμός στην περίπτωση που πληρείται και ο πρώτος όρος, υπάρχει και ένας τέταρτος όρος, ο οποίος ορίζει ότι: όταν η εαρινή ισημερία και η πανσέληνος συμπέσουν την ίδια ημέρα και είναι ημέρα Κυριακή, το Χριστιανικό Πάσχα μετατίθεται για την επόμενη Κυριακή.
Δηλ.ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΟΝ ΣΥΝΕΟΡΤΑΣΜΟ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΕΒΡΑΙΩΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ.
Το Γρηγοριανό ημερολόγιο ΔΕΝ ΕΛΑΜΒΑΝΕ ΥΠΟΨΗ ΤΟΝ ΤΕΤΑΡΤΟ ΟΡΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ γι΄αυτό
αναθεματίστηκε από τρείς Συνόδους του 16ου αιώνα.
Αξιοσημείωτα ιστορικά γεγονότα.
Πρέπει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ιστορικά
γεγονότα, που ίσως τα δούμε να επαναλαμβάνονται σήμερα.
Α.Η Β Βατικάνειο Σύνοδος στις 4 Δεκεμβρίου 1963 δήλωσε: «Η
Αγία Σύνοδος δεν εναντιούται εις το να ορισθεί παγία Κυριακή δια την εορτήν του
Πάσχα εν τω Γρηγοριανώ ημερολογίω, συγκατανευόντων όσων ενδιαφέρονται σχετικώς,
ιδία δε των διισταμένων προς την κοινωνία της Αποστολικής Έδρας αδελφών..»
Β. Στο Β Οικουμενικό Ευρωπαϊκό Συμπόσιο, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις
11 Ιουνίου 1969 ο Πατριάρχης Αθηναγόρας έγραψε σε μήνυμά του προς το Συμπόσιο,
ευθυγραμμιζόμενος με την Β Βατικανή Σύνοδο «Και αύθις επαναλαμβάνουμεν εις όλον
τον Χριστιανικόν κόσμον ως ημέρα εορτασμού του Πάσχα ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑΝ ΚΥΡΙΑΚΗΝ ΤΟΥ
ΑΠΡΙΛΙΟΥ, ελπίζοντες ότι ο κοινός ούτος εορτασμός θα αποτελέση όχι μόνο εν
σύμβολον, αλλά και μία θετικήν συμβολήν εις την τελείωσιν της χριστιανικής
ενότητας»(Πρακτική Β Οικουμενιού Ευρωπαϊκού Συμποσίου .Αθηνα 11 Ιουνίου 1969)
Γ. Αποστάσεις από το θέμα κράτησε τότε η Σύνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας.
Υπάρχει περίπτωση
να εφαρμοστεί το ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΠΑΣΧΑΛΙΟ σε ΚΟΙΝΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ (ΚΟΙΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ)
ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ;
Επειδή κοινή ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα σημαίνει καθορισμός συγκεκριμένης Κυριακής εορτασμού, η απάντηση στο ερώτημα είναι ΑΡΝΗΤΙΚΉ. Αυτό συμβαίνει επειδή ΔΕΝ ΘΑ
ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΕΤΗ Ο ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΟΡΟΣ ΤΗΣ Α ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ
ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΟΡΤΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ (ΝΟΜΙΚΟ ΦΑΣΚΑ), ΑΛΛΑ ΜΕΤΑ
ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΚΥΡΙΑΚΗ.
Συγκεκριμένα αν καθοριστεί ως κοινή ημερομηνία εορτής του Πάσχα
η ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΙΟΥ (ΣΤΑΘΕΡΗ ΚΥΡΙΑΚΗ) (που μάλλον προς τα εκεί τείνουν να
αποφασίσουν ) τότε τα έτη που η πανσέληνος θα είναι το δεύτερο Σάββατο ή την
Δεύτερη Κυριακή του Απριλίου τότε θα γίνεται ΣΥΝΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ
ΕΒΡΑΙΩΝ. (περισσότερα σε μελλοντικό άρθρο με παραδείγματα).
Υπήρχε περίπτωση να υπάρχει ΚΟΙΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ μόνο αν οι Ρωμαιοκαθολικοί καταργούσαν το
δικός τους ημερολόγιο (Γρηγοριανό) και προσαρμοζόταν πλήρως στα επίσημα αστρονομικά
δεδομένα (με νέο ημερολόγιο), ώστε η σωστή αστρονομική Ισημερία, η σωστή εαρινή
πανσέληνος μετά την ισημερία και ο μη συνεορτασμός με το Νομικό Φάσκα να
καθορίσουν την Κυριακη του Πάσχα ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΘΕΡΗ ΚΥΡΙΑΚΗ.
Αυτό όμως φαίνεται αδύνατο σύμφωνα με την απόφαση της Β
Βατικάνειας Συνόδου, που αναφέραμε
παραπάνω, η οποία ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΕ ΤΟ ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ.
Οι Παπικοί δεν υπάρχει περίπτωση να αθετήσουν κάτι από την Β Βατικανή ,που γι΄αυτούς
είναι Οικουμενική Σύνοδος.
Απ΄ότι φαίνεται πάμε για νέο ΣΧΙΣΜΑ ΠΑΛΑΙΟΠΑΣΧΙΤΩΝ και ΝΕΟΠΑΣΧΙΤΩΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου