ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΕΡΩΤΟΤΡΟΠΟΥΝ ΠΡΟΣ ΤΑΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ, ΤΑ
ΣΧΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΛΑΝΕΣ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ, ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΟΙ Η
ΠΛΑΝΕΝΕΝΟΙ, ΤΟΤΕ Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕΤ ΑΥΤΩΝ ΕΑΝ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΕΠΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ...
Κατ' εφαρμογήν της Ιεράς Παραδόσεως για τη διακοπή κοινωνίας
με τους αιρετικούς (ενδεικτικά: Αποστολικές Διαταγές (2, 19): «Ώσπερ δε τω καλώ
ποιμένι το μη ακολουθούν πρόβατον λύκοις έκκειται εις διαφθοράν, ούτως τω
πονηρώ ποιμένι το ακολουθούν πρόδηλον έχει τον θάνατον, ότι κατατρώξεται αυτό.
Διό φευκτέον από των φθοροποιών ποιμένων».
Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος (TLG, Ep. 10,ch. 2, s.. 1. l. 1):
«Καθένας που λέει πράγματα διαφορετικά από τα παραδεδομένα, ακόμη και αν είναι
αξιόπιστος, και αν είναι νηστευτής, και αν παρθενεύει, και αν κάνει θαύματα,
και αν προφητεύει, να σου φαίνεται σαν λύκος που φοράει προβιά και αποσκοπεί να
θανατώσει τα πρόβατα...
Και να μοιράζει τα υπάρχοντά του στους φτωχούς και μετακινεί
βουνά, και αν παραδίδει το σώμα του στο μαρτύριο, να σου φαίνεται σιχαμερός, αν
φαυλίζει το νόμο ή τους προφήτες, τους οποίους ο Χριστός με την παρουσία Του
στη γη επαλήθευσε. Να σου φαίνεται σαν αντίχριστος.»
Κατ' εφαρμογήν του
παραδοσιακού προτύπου των διακοπών κοινωνίας των Ορθοδόξων πιστών, είτε
Επισκόπων, είτε κληρικών, είτε μοναχών, είτε λαϊκών, με τους εκάστοτε
αιρετικούς, ειδικότερα και ενδεικτικά:
1 - Διακοπής
κοινωνίας Μεγάλου Αθανασίου, Πατριάρχη Αλεξανδρείας, Μεγάλου Αντωνίου, μοναχού,
και λοιπών Γερόντων, μοναχών και ιερομονάχων, της Αιγυπτιακής ερήμου με τους
αιρετικούς Αρειανούς,
2 - Διακοπής
κοινωνίας των Ορθοδόξων πιστών της Αντιοχείας των ακολουθούντων τον Ορθόδοξο
Ευστάθιο Αντιοχείας με τους αιρετικούς Αρειανούς και τον δικό τους Αρειανό
Επίσκοπο Αντιοχείας,
3 - Διακοπής
κοινωνίας των μοναχών και τμήματος των λαϊκών με τον Επίσκοπο Ναζιανζού
Γρηγόριο (πατέρα του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου), ο οποίος υπέγραψε ένα
ημιαρειανικό (ομοιουσιανικό) σύμβολο πίστεως,
4 - Διακοπής
κοινωνίας Μεγάλου Βασιλείου με τον Αρχιεπίσκοπο Καισαρείας Διάνιο που υπέγραψε
μια μη ορθόδοξη ομολογία,
5 - Διακοπής
κοινωνίας Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου με τον Αρειανό Αρχιεπίσκοπο
Κωνσταντινουπόλεως Δημόφιλο,
6 - Διακοπής
κοινωνίας του Ορθόδοξου Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ακακίου με τους Αρειανούς
Πατριάρχη Αλεξανδρείας Τιμόθεο Β' τον επονομαζόμενο «Αίλουρο» και Πατριάρχη
Αντιοχείας Πέτρο Β' τον επονομαζόμενο «Κναφέα»,
7 - Διακοπής
κοινωνίας των Ορθοδόξων πιστών της Κωνσταντινουπόλεως με τον αιρετικό Πατριάρχη
Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριο, πριν την καταδίκη του από την Γ' Οικουμενική
Σύνοδο,
8 - Διακοπής
κοινωνίας των Ορθοδόξων πιστών της Κωνσταντινούπολης με τον μονοφυσίτη
Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Τιμόθεο Α',
9 - Διακοπής
κοινωνίας Αγίου Μαξίμου του Ομολογητή, μοναχού, και των δύο μοναχών - μαθητών
του με τους Πατριαρχικούς Θρόνους, που ακολουθούσαν την αίρεση του
Μονοθελητισμού,
10 - Διακοπής
κοινωνίας Αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού, ιερομονάχου, με τους εικονομάχους
επισκόπους τόσο πριν όσο και μετά τη Μονοφυσιτική Σύνοδο της Ιερείας (754),
11 - Διακοπής
κοινωνίας Αγίου Θεοδώρου του Στουδίτη, ιερομονάχου και ηγουμένου, αρχικά με
τους μοιχειανικούς επισκόπους και στη συνέχεια με τους εικονομάχους επισκόπους
12 - Διακοπής
κοινωνίας του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Σεργίου με τον Πάπα Σέργιο, όταν ο
τελευταίος το 1009 είχε αναγνώσει το Σύμβολο της Πίστεως με την αιρετική
προσθήκη του φιλιόκβε,
13 - Διακοπής
κοινωνίας Ορθοδόξων πιστών, Επισκόπων, κληρικών, μοναχών και λαϊκών με τον
Λατινόφρονα Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννη Βέκκο,
14 - Διακοπής
κοινωνίας Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, τότε ιερομονάχου, με τον Λατινόφρονα
Πατριάρχη
Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννη 14ο, τον επονομαζόμενο «Καλέκα»,
πριν την συνοδική καταδίκη του τελευταίου,
15 - Διακοπής
κοινωνίας Αγίου Μάρκου του Ευγενικού, Μητροπολίτη Εφέσου, άλλων Ορθοδόξων
Επισκόπων, κληρικών, μοναχών και λαϊκών με τον Λατινόφρονα Πατριάρχη
Κωνσταντινουπόλεως Μητροφάνη και τους λοιπούς Λατινόφρονες
(Βλ. ενδεικτικά Βασιλείου Στεφανίδη, Εκκλησιαστική Ιστορία,
7η εκδ., εκδ. Παπαδημητρίου, Αθήνα 1959
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου