Η διοικούσα Ορθόδοξη
Εκκλησία πέθανε στην Κρήτη και το Σάββατο στο Κίεβο της κάναμε και τα… 40
Του Μάνου Χατζηγιάννη
Το περασμένο Σάββατο σε
μια τραγελαφική συγκέντρωση, η οποία ονομάστηκε Σύνοδος, με “επόπτη” τον πρόεδρο της χώρας η Ουκρανία απέκτησε
νέα Εκκλησία και νέο Προκαθήμενο.
Και την χαρακτηρίζουμε
τραγελαφική γιατί αφενός η παρουσία Ποροσένκο την απαξίωσε από
μόνη της δείχνοντας πως στο Κίεβο θυσιάζουν την πίστη στον πολιτικό
καιροσκοπισμό και αφετέρου διότι στην κατά τα άλλα “πανουκρανική” συνδιάσκεψη δεν
συμμετείχαν εκπρόσωποι εκατομμυρίων πιστών Ουκρανών, δηλαδή οι Επίσκοποι
της κανονικής Ουκρανικής Εκκλησίας (πλην δύο).
Όπως δηλαδή είχε γίνει
και στην Σύνοδο του Κολυμπαρίου το 2016. Απόντες οι εκπρόσωποι της μισής παγκοσμίου Ορθοδοξίας,
αλλά κατά τα άλλα “Πανορθόδοξη” Σύνοδος.
Αυτό που ξεκίνησε στην
Κρήτη το 2016 ολοκληρώθηκε το περασμένο Σάββατο. Η διοικούσα (και όχι η ποιμαίνουσα) Εκκλησία
εκοιμήθη στο Κολυμπάρι και στο Κίεβο της κάναμε και τα… σαράντα!
Η αυτόνομη πορεία του
Φαναρίου που ξεκίνησε με τις αποφάσεις της Συνόδου του 2016 ολοκληρώθηκε με την
μεμονωμένη απόφαση να ευλογήσει ένα νέο εκκλησιαστικό μόρφωμα στην
Ουκρανία.
Στην Κρήτη όπου
φιλοξενήθηκε η -κατά τους διοργανωτές της-Πανορθόδοξη Σύνοδος έχουν μια
παροιμία: Παρά να χάσεις τα πρόβατα καλιά το μαλλί. Έτσι όπως
εξελίχθηκαν τα πράγματα κάποιοι στο Φανάρι θα πρέπει να λάβουν υπ όψιν τους
αυτήν την κρητική παροιμία. Γιατί κινδυνεύουν να χάσουν τα πρόβατα, το ποίμνιο
δηλαδή, που ολοένα και περισσότερο απογοητεύεται..
Με το ζόρι θέλησαν οι
Φαναριώτες να περάσουν οι αποφάσεις του Κολυμπαρίου στους απανταχού Ορθοδόξους, με το ζόρι θέλουν σήμερα να κατασκευάσουν μια
νέα Εκκλησία προκαλώντας την αντίδραση των διόλου αθώων Ρώσων και κατ΄επέκτασιν
την διαίρεση της παγκόσμιας Ορθοδοξίας.
Οι διαφωνίες στην Σύνοδο
του Κολυμπαρίου ήταν πολλές. Ρωσία, Αντιόχεια, Βουλγαρία και Γεωργία απουσίαζαν
και μαζί τους δεν εκπροσωπήθηκαν οι μισοί Ορθόδοξοι του πλανήτη, αλλά τα σοβαρά
προβλήματα κρύφτηκαν κάτω από το χαλί ακόμη και με απαγόρευση δημοσιοποίησης
πληροφοριών στα μέσα ενημέρωσης και παράλληλα δόθηκε η εντύπωση πως ο σκοπός
αγιάζει τα μέσα. Στην Ορθοδοξία όμως δεν χωρούν μάχες “πλην Λακεδαιμονίων”.
Γιατί αυτό πάει να κάνει το Φανάρι… Να δώσει την μάχη της… ενότητας χωρίς
σημαντικούς κρίκους στην αλυσίδα αυτής. Και συνάμα επιχειρεί να απομονώσει τους
αντιδρώντες-ακόμη και αν πρόκειται για ολόκληρες αυτοκέφαλες
Εκκλησίες-παρουσιάζοντας τους σαν γραφικούς και οπισθοδρομικούς.
Με την ίδια λογική και
παρερμηνεύοντας το “Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν” επιχειρεί σήμερα να
επιβάλλει την νέα ουκρανική Εκκλησία.
Η σοβαρότατη αναστάτωση
στην παγκόσμια Ορθοδοξία δεν πτόησε τους εμπνευστές. Καμία από τις αυτοκέφαλες
Εκκλησίες δυο μέρες μετά την σύσταση του νέου σχήματος δεν έχει τοποθετηθεί
υπέρ του και προφανώς ούτε πρόκειται καθότι όλες με τον έναν ή τον άλλον τρόπο
ζήτησαν από Φανάρι και Μόσχα να τα βρουν, αλλά εις ώτα μη ακουόντων δυστυχώς.
Ευχόμαστε η “μάχη” να μην
συνεχιστεί μέσα στις εκκλησιές και ο νεογέννητος Χριστός να φωτίσει τις κεφαλές
της Ορθοδοξίας, που βαδίζουν πλανεμένες από τον εγωισμό τους.
Μάλλον το περασμένο σαββατοκύριακο φάνηκε ότι ή εκκλησία έχει την δύναμη να προχωρήσει μπροστά. Ή αυτοκεφαλη εκκλησία της ουράνιας, δείχνει την δυναμη και την θέληση της εκκλησίας να προχωρήσει. Όσοι πολέμησαν την απόφαση του πατριαρχείου δείχνει ότι δεν γνωρίζουν ιστορία και είναι άσχετο με την εκκλησιολογία. Γιατί δεν διαμαρτύρονται όλοι αυτοί από την ελλαδα, την σέρβια, την ρουμανικά, την ρωσια που αποτελούσαν κανονικό έδαφος της κωνσταντινουπόλεως, και αντιδρούν για την ουκρανια; Ή ανακήρυξη μιας εκκλησίας ειναι αναφεραιτο δικαίωμα της κωνσταντινουπόλεως. Λέτε για την απουσία των τεσσάρων εκκλησιών από την κρητη. Γιατί αυτοί που το υποστηρίζουν αυτό δεν γράφουν την αλήθεια; Το θέμα της ανακηρυξεως των αυτοκεφαλη εκκλησιών ήταν να συζητηθεί στην συνοδό της κρητης. Γιατί ή ρωσια δεν δέχτηκε να το φέρουν στην συνοδο, ενώ την ίδια στιγμή ή ρωσια ανακοίνωσε ότι δεν θα συμμετάσχει; Και ο λόγος ήταν ότι δεν προήδρευε. Ή ουκρανια απέκτησε την αυτοκεφαλια της.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θέμα δεν είναι η λεγόμενη αυτοκεφαλία της Ουκρανίας. Το θέμα είναι ότι αυτή που συμμετείχαν στη "σύνοδο" αυτή ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ !
ΔιαγραφήΔεν απέκτησε αυτοκεφαλια,αλλά ψευδοεκκλησια
ΔιαγραφήΒλακείες, αγράμματε, γράφεις. Στην Ουκρανία, με την ευλογία της ΥπερΕκκλησίας ΚΠόλεως, ενώθηκαν δυο σχισματικές παρατάξεις οι οποίες αφομοιώθηκαν από την 'ΜτΧΕ'. Δηλαδή οι λερωμένοι Ουκρανοί σχισματικοί λέρωσαν τους Φαναριώτες. Καλή σταδιοδρομία και στους δυο... Ταιριάζουν πολύ!
ΑπάντησηΔιαγραφή
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφων τὰ ἑπόμενα σκοπός μου δὲν εἶναι νὰ ἐμπλακῶ εἰς τὰς περὶ τοῦ Οὐκρανικοῦ ζητήματος συζητήσεις οὔτε νὰ λάβω θέσιν ὑπὲρ τῆς μιᾶς ἢ τῆς ἄλλης πλευρᾶς. Θέλω μόνον νὰ ἐπισημάνω ὅτι ὅποιος ὑποστηρίζει μίαν ἄποψιν πρέπει νὰ τὴν στηρίζῃ μὲ πραγματικὰ ἐκκλησιαστικὰ ἐπιχειρήματα καὶ ὄχι νὰ γράφῃ μὲ τυφλὴν προκατάληψιν καὶ μὲ ἦθος καὶ ὕφος ποὺ ἁρμόζει σὲ ἀνθρώπους ἀμαθεῖς, ἡμιμαθεῖς, ἀγραμμάτους, τυφλωμένους ἀπὸ μῖσος, φανατισμὸν καὶ ἰδεοληψίας, δίκην πολιτικῶν φατριῶν καὶ ποδοσφαιρικῶν ἀλληλοσπαραγμῶν.
Μὲ πολλὴν ἀμετροέπειαν γράφει ὁ συντάκτης τοῦ ὡς ἄνω ἄρθρου ὅτι ἡ ἐν Οὐκρανίᾳ ἀποκληθεῖσα «ἑνωτικὴ σύνοδος» τῆς 15/12/2018 ἦτο «μια τραγελαφική συγκέντρωση», καὶ «την χαρακτηρίζουμε τραγελαφική γιατί αφενός η παρουσία Ποροσένκο την απαξίωσε από μόνη της δείχνοντας πως στο Κίεβο θυσιάζουν την πίστη στον πολιτικό καιροσκοπισμό». ῾Ο διατυπώσας τὰς παραπάνω θέσεις καὶ οἱ συμφωνοῦντες μετ᾿ αὐτοῦ πρέπει σοβαρῶς νὰ προβληματισθοῦν ἐκ τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας διὰ τοὺς ἐφεξῆς λόγους.
1) ῾Η παρουσία τοῦ αὐτοκράτορος τῆς Νέας ῾Ρώμης Κωνσταντίνου τοῦ μεγάλου, ὄντος ἀκόμη ἀβαπτίστου καὶ εἰδωλολάτρου, εἰς τὴν Α΄ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἀπηξίωσε τὴν οἰκουμενικὴν σύνοδον καὶ τὴν κατέστησεν τραγελαφικὴν συγκέντρωσιν;
2) ῾Η παρουσία τῶν βυζαντινῶν αὐτοκρατόρων μετὰ πλήθους κρατικῶν ἀξιωματούχων (μεταξὺ τῶν ὁποίων ἐνίοτε καὶ πολλοὶ ἀσεβεῖς, ἀνήθικοι, ἔκφυλοι, αἱρετικοὶ εἰς τὸ φρόνημα ἢ πάντως αἱρετίζοντες) εἰς πάσας τὰς οἰκουμενικὰς συνόδους καὶ ἡ ὑπογραφὴ τῶν ἀποφάσεων τῶν συνόδων αὐτῶν ὑπὸ τοῦ αὐτοκράτορος μὲ ἐπισημότητα καὶ λαμπρότητα κατέστησαν αὐτὰς μηδαμινὰς καὶ ἀκύρους; Τὸ ὅτι αἱ ἀποφάσεις των καθίσταντο αὐτόχρημα καὶ νόμοι τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας, τοῦ ἐγκοσμίου κράτους δηλαδή, ἐστέρησεν ἀπὸ αὐτὰς τὰς συνόδους τὸ ἐκκλησιαστικόν των κῦρος καὶ τὴν θεολογικὴν ἐγκυρότητα ἐκ τῶν ἀποφάσεών των;
3) Τὸ ὅτι ὄχι μόνον παρευρέθησαν οἱ αὐτοκράτορες ἀλλὰ καὶ τὸ ὅτι παντοτε αὐτοί, ὡς ἀνωτάτη πολιτειακὴ ἀρχή, συγκαλοῦσαν ὄχι μόνον τὰς οἰκουμενικὰς συνόδους ἀλλὰ καὶ πολλὰς ἄλλας ὑπερτοπικὰς καὶ μεγάλας ἐκκλησιαστικὰς συνόδους, πολλῶν ἐκ τῶν ὁποίων αἱ ἀποφάσεις περιλαμβάνονται εἰς τὸ Συνοδικὸν τῆς ᾿Ορθοδοξίας καὶ ἔχουν λάβει πανορθόδοξον κῦρος, σημαίνει ὅτι οἱ τότε ἐκκλησιαστικοὶ παράγοντες ἐθυσίασαν τὴν πίστιν εἰς τὸν πολιτικὸν καιροσκοπισμόν;
4) Ξεχνοῦν ἄραγε οἱ γράψαντες καὶ δημοσιεύσαντες τὰ ἀνωτέρω ὅτι καὶ ἡ ἐκκλησία τῆς ῾Ρωσίας ἔλαβε τὴν αὐτοκεφαλίαν της καὶ τὴν πατριαρχικὴν τιμὴν ἀκριβῶς λόγῳ τῆς ἐπεμβάσεως καὶ τῆς συμμετοχῆς τῶν τότε῾Ρώσων τσάρων;
ΑπάντησηΔιαγραφή5) Μήπως ξεχνῶμεν ὅτι καὶ διὰ τὴν αὐτοκεφαλίαν τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος ὁ ἕτερος συμβαλλόμενος μετὰ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου τοῦ χορηγήσαντος τὸ αὐτοκέφαλον εἶναι αὐτὸ τοῦτο τὸ ἑλληνικὸν κράτος; Ἄραγε τοῦτο ἀπαξιώνει τὰς τότε ἐνεργείας τοῦ Πατριαρχείου; Καθίσταται παραχρήμα καὶ αὐτοδικαίως ἄκυρον τὸ ἑλλαδικὸν αὐτοκέφαλον; ῾Ο συντάκτης τοῦ ὡς ἄνω ἄρθρου κατανοεῖ ἄραγε ὅτι μὲ ἐπιχειρήματα τοιούτου εἴδους ὑποσκάπτει τὴν αὐτοκεφαλίαν τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος; Ἢ μήπως πιστεύει πράγματι ὅτι πρέπει νὰ ὑπαχθῶμεν καὶ πάλιν εἰς τὴν ἐν Φαναρίῳ σύνοδον;
6) Καὶ συνελόντι εἰπεῖν γνωρίζει ὁ συντάκτης τοῦ ἄρθρου ὅτι σχεδὸν εἰς πάσας τὰς περιπτώσεις ἀνακηρύξεως αὐτοκεφάλων ἐκκλησιῶν ὑπὸ τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου τοῦτο ἐγένετο τῇ συμμετοχῇ τῆς ἑκάστοτε κρατικῆς ἀρχῆς;
7) ᾿Αλλὰ καὶ πέραν αὐτοῦ μήπως ὁ Μέγας Φώτιος καὶ οἱ αὐτάδελφοι Κύριλλος καὶ Μεθόδιος καὶ πολλοὶ ἄλλοι ἅγιοι ἔσφαλαν συνδυάσαντες ἢ μᾶλλον ἐπιδιώξαντες τὸν ἐκχριστιανισμὸν τῶν Σλαύων καὶ ἄλλων λαῶν τῇ συμφώνῳ γνώμῃ καὶ τῇ ἀγαστῇ συνεργασίᾳ τῶν βασιλέων καὶ λοιπῶν ἀρχόντων τῶν λαῶν ἐκείνων;
8) Ἢ μήπως τέλος πάντων πρέπει νὰ καταδικάσωμεν καὶ αὐτὸν τὸν ἀπόστολον Παῦλον, διότι ἐν μέσῳ φοβερῶν θρησκευτικῶν κρίσεων καὶ ἐπικινδύνων καταστάσεων θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ καὶ ἀνδροφόνου μένους, αὐτὸς ἐπεκαλέσθη τὴν τότε ἀνωτάτην πολιτικὴν ἀρχήν, δηλαδὴ τὸν εἰδωλολάτρην καὶ παράφρονα Καίσαρα Νέρωνα; (Φιλ. 4,22).
Καὶ ἐπὶ τέλους, μόνον ἡ πλευρὰ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου ἐπηρεάζεται ἀπὸ κρατικὰς ἐπεμβάσεις τοῦ οὐκρανικοῦ κράτους, ἐνῷ ἡ ᾿Εκκλησία τῆς ῾Ρωσίας εἶναι ἁγνὴ περιστερὰ καὶ ἐντελῶς ἀνεπίμικτως πάσης κρατικῆς ἐπεμβάσεως καὶ πάσης συνεργασίας μετὰ τοῦ Κρεμλίνου; ᾿Επαναλαμβάνω ὅτι δὲν ἐπιθυμῶ καθόλου νὰ λάβω θέσιν ὑπὲρ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου. ᾿Επιχειρήματα ὅμως σὰν αὐτὰ τοῦ παραπάνω ἄρθρου ἔχουν ἀποτελέσματα ἀκριβῶς τὰ ἀντίθετα ἀπὸ ὅ,τι ἐπιδιώκει ὁ συντάκτης. Διότι καὶ ἡμεῖς οἱ ἁπλοῖ ἀναγνῶστες δὲν εἴμεθα καὶ τόσον ἀφελεῖς ὅσον ἴσως μᾶς θεωρεῖ.