ΙΑ΄ Μθ 18,23-35 (ταλάντων)
Συγχώρηση
του αρχιμ. Αθανασίου Σιαμακη
Δεν νομίζω να υπάρχει άλλο παράδειγμα στον κόσμο πιο σύντομο
και πιο εκφραστικό και ζωηρό, που να μιλάει για την ανάγκη να συγχωρούμε τους
ανθρώπους, που μας έφταιξαν. Είναι αμίμητο, αξεπέραστο, όπως αμίμητος και αξεπέραστος
είναι ο Κύριος, που μας το είπε με λόγια και με έργα. Ας το παρακολουθήσουμε.
Είναι παραβολή.
Ο βασιλιάς στο διαχειριστικό έλεγχο που έκανε, βρήκε ένα
δούλο του να του χρωστάει δέκα χιλιάδες τάλαντα (505 εκατομμύρια ευρώ ή 170
δισεκατομμύρια δραχμές). Τεράστιο ποσό. Και επειδή ο δούλος δεν είχε να τα
επιστρέψει ο βασιλιάς είπε να πουληθούν αυτός και η γυναίκα του και τα παιδιά
του, και να του δοθούν οι εισπράξεις. Όντας σε απόγνωση ο δούλος, πέφτει και
προσκυνάει το βασιλιά και τον παρακαλεί να τον περιμένει λίγο, και όλα όσα του
χρωστάει θα του τα επιστρέψει. Πράγμα βέβαια αδύνατο, αλλ’ ο βασιλιάς τον
λυπήθηκε και του χάρισε όλο το χρέος.
Βγαίνοντας από το βασιλιά χαρούμενος ο δούλος, βρίσκει ένα
σύνδουλό του, που του χρωστούσε εκατό δηνάρια (3.000 ευρώ ή ένα εκατομμύριο
δραχμές περίπου).Τίποτε σε σύγκριση με το χρέος που του χάρισε ο βασιλιάς. Τον
πιάνει και τον πιέζει να του το ξοφλήσει. Πέφτει στα πόδια του εκείνος και τον
παρακαλεί· δος μου λίγη προθεσμία, και θα σου το ξοφλήσω. Εκείνος δεν δέχτηκε,
και τον έβαλε στη φυλακή. Το ίδιο σκηνικό, αλλά διαφορετική η αντιμετώπιση.
Βλέπουν οι άλλοι δούλοι τη συμπεριφορά του, και λυπούνται
γι’ αυτό που έκανε, και το λένε στο βασιλιά. Τον καλεί ο βασιλιάς και με γλώσσα
σκληρή τώρα του λέει· Πονηρέ δούλε, με είχες παρακαλέσει, και όλο εκείνο το
χρέος σου το χάρισα. Δεν έπρεπε και συ να χαρίσεις στο σύνδουλό σου τα λίγα που
σου χρωστούσε, όπως κι εγώ σ’ εσένα; Και θύμωσε ο βασιλιάς, και τον παρέδωσε
στα βασανιστήρια μέχρις ότου να ξοφλήσει όλο το χρέος.
Και βγάζει το συμπέρασμα ο Ιησούς. Έτσι θα σας κάνει και ο
ουράνιος Πατέρας μου, αν δεν συγχωρείτε μέσα από την καρδιά σας τον αδελφό σας,
το συνάνθρωπό σας.
Με 12 μόνο στίχους, ή 200 λέξεις, μας έδωσε ο Κύριος το
δυνατότερο μάθημα περί συγχωρήσεως. Προφανώς ο Κύριος τη συγχώρηση που
οφείλουμε να δίνουμε ο ένας στον άλλο τη θεωρεί αναγκαιότατο μάθημα. Και
νωρίτερα, στην επί του Όρους ομιλία του, είπε πώς γίνεται η συγχώρηση. Αν
συγχωρείτε τους άλλους, θα σας συγχωρήσει ο ουράνιος Πατέρας, αν όχι, δεν θα
σας συγχωρήσει κι εκείνος. Ο ευαγγελιστής Μάρκος δίνει μια λεπτομέρεια, ότι η
προσευχή του ανθρώπου τότε εισακούεται από το Θεό, όταν ο πιστός στην ώρα της
προσευχής του συγχωρεί κάποιον ή
κάποιους, που τον έχουν βλάψει.
Είπα ότι ο Χριστός μας δίδαξε τη συγχώρηση και στην πράξη.
Πράγματι πάνω στο σταυρό, στην πιο οδυνηρή ώρα της επίγειας ζωής του, συγχώρησε
τους σταυρωτάς του, γιατί, είπε, δεν ξέρουν τί κάνουν. Το πιο σπουδαίο μάθημα
συγχωρήσεως μας το έδωσε ο Κύριος με το αίμα του. Σταυρώθηκε αυτός, που δεν έφταιξε
σε τίποτε, για να συγχωρηθούμε εμείς, που διαπράξαμε και διαπράττουμε
ασυγχώρητα εγκλήματα εις βάρος του. Σαν Θεός μας έδωσε συγχώρηση χωρίς να τη
χρωστάει.
Ο απόστολος Παύλος, ευθυγραμμισμένος πλήρως με τον Κύριο και
στο ζήτημα της συγχωρήσεως, συνιστά στους Χριστιανούς της Εφέσου και σ’ όλους
βέβαια διαχρονικώς· «Γίνεσθε ο ένας προς τον άλλο ευεργετικοί, με πονετική
καρδιά, συγχωρούμενοι μεταξύ σας, όπως σας συγχώρησε και ο Θεός δια μέσου του
Ιησού Χριστού». Την πιο πρακτική και άμεση συμβουλή τη δίνει πάλι ο ίδιος λίγο
νωρίτερα· «Αν συμβεί να τα χαλάσετε με κάποιον, βιαστείτε να πάτε για
συμφιλίωση. Πριν βασιλέψει ο ήλιος να έχετε δώσει και πάρει συγχώρηση από αυτόν
με τον οποίο έχετε θυμώσει και παρεξηγηθεί».
Θα τελειώσω με το Χριστό. Ο Χριστός, αγαπητοί μου, μας
δίδαξε να ζητούμε από το Θεό συγγνώμη και να δίνουμε συγγνώμη σ’ αυτούς που μας
έβλαψαν, στην πιο ωραία προσευχή της ζωής μας, που αρχίζει με τις λέξεις «Πάτερ
ημών...». Λέγοντας την προσευχή αυτή, φτάνουμε στο σημείο όπου λέμε στο Θεό· «Και
άφες ημίν τα οφειλήματα ημών, ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών» (=
Συγχώρησέ μας, Πατέρα, όσα σου χρωστάμε, όπως κι εμείς συγχωρούμε αυτούς που
μας αδίκησαν και μας έβλαψαν). Σα να μας λέει· Θα πάρετε, αφού δώσετε πρώτα
συγχώρηση. Και κάτι σημαντικό· Τοποθέτησε τη συγχώρηση, μετά το ψωμί. Να το πω
πιο αναλυτικά. Αφού μας είπε να λέμε· «Τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ημίν
σήμερον», ευθύς αμέσως μας λέει και για τη συγχώρηση· «Και άφες ημίν τα
οφειλήματα ημών...». Σα να μας
λέει· Όσο αναγκαίο είναι το ψωμί για το
σώμα σας, τόσο και η συγχώρηση για την ψυχή σας.
Λυπάμαι π. Αθανάσιε,αλλά μερικά παραπτώματα των
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΥΝΔΟΥΛΩΝ μας είναι τόσο ΟΔΥΝΗΡΑ για μας,ώστε ΔΕΝ μπορούμε να τους συγχωρήσουμε,οπότε κι εμείς ΔΕΝ ζητάμε από το Θεό και Πατέρα μας να συγχωρήσει τα δικά μας!Δηλαδή είμαστε ΑΠΟΦΑΣΙΜΕΝΟΙ να πάμε στην κόλαση!!!!
Στους πονηρούς δούλους δεν δίνει συγχώρηση ούτε ο Θεός. Δίνει, αλλά την παίρνει πίσω, επιτιμώντας τους πολύ περισσότερο και απαιτώντας την επιστροφή και του μικροτέρου χρέους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτους αμαρτάνοντας στο Άγιο Πνεύμα, επίσης, ο Θεός δεν δίνει συγχώρηση, διότι οι ίδιοι δεν θέλουν τη συγχώρηση, αφού έχουν εκθρονίσει και υποκαταστήσει το Θεό, και είναι φαιδρό γι' αυτούς η συγχώρηση από τον ηττημένο και ανύπαρκτο Θεό. Αλλά και στους αμετανόητους αιρετικούς, και μάλιστα τους Νικολαίτες, που έχουν παραδώσει την ψυχή τους στις ηδονές (επιθυμία της σαρκός), στην πλεονεξία (επιθυμία των οφθαλμών),και στη φιλοδοξία (αλαζονεία του βίου) (Α Ιωάννου 2,16), ἐνώ παράλληλα εμφανίζονται ως θεοσεβείς, ο Θεός δεν δίνει συγχώρηση. Στους Φαρισαίους που εμπαίζουν Θεό και ανθρώπους, ο Θεός δεν δίνει συγχώρηση, διότι δίνουν οι ίδιοι στον εαυτό τους. Μόνο στους ταπεινούς δούλους, που με δάκρυα εκζητούν το έλεος του Θεού, και δείχνουν όχι λεκτική αλλά αληθινή μετάνοια, δίνει ο Θεός τη συγχώρηση, και φυσικά και οι άνθρωποι του Θεού. Ήταν μια αναγκαία διευκρίνιση, που παρέλειψε να κάνει ο π. Αθανάσιος, ενεργώντας διακριτικά.