Τετάρτη 9 Μαΐου 2012













Η   ΗΘΙΚΗ 


ΚΕΦΑΛΑΙΟ 

ΤΗΣ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ
Εκτύπωση E-mail


του Δρ. Φιλολογίας ΚΩΝ. ΣΙΑΜΑΚΗ


     
χριστιανικ θικ κατ τ πνεμα τς Βίβλου, ποία εναι τ συμβόλαιο πο πογράψαμε μ τν Κύριο, ταν βαπτιστήκαμε, εναι κεφάλαιο τς δογματικς. 
διότι εναι να π τ πιστευτέα, σο εναι κα ποιοδήποτε λλο δόγμα. 
μαζ μ τν θικ τ θεμελιώδη δόγματα τς Χριστιανικς πίστεως εναι ξ˙
θεός, δημιουργία, Χριστός, κκλησία, χριστιανικ θική, κα μέλλουσα κρίσι.


      Δόγμα εναι χριστιανικ θικ σφαλς ς πιστευτέο κα ς ποδεκτ πρακτική˙
χι ς συγκεκριμένο πεπραγμένο.
σποιοδήποτε παράπτωμα κι ν περιπέσ Χριστιανός, δν καταπατε δόγμα κα δν εναι κακόδοξος, λλπλς μαρτωλός, πο σ περίπτωσι μετανοίας του συγχωρεται. κακοδοξία γίνεται νηθικότης κα μαρτία, μόνον ταν ποπειρται ν καταξιωθ,
ταν προβάλλεται ς παραδεδεγμένη θική˙ ταν δράστης τς μαρτίας σχυρίζεται τι συγκεκριμένη μαρτία δν εναι μαρτία˙ ταν θέλ ν πιβάλ τν μαρτία του ς θεσμό˙ κα ταν βολεύεται καλ συγκαλυμμένος κα δν νομίζει τι το χρειάζεται μετάνοια, φσον μπαίζει τν κκλησία πιτυχς. τότε μαρτία γίνεται θανάσιμη˙ κα μόνον ς θανάσιμη μαρτία εναι κακοδοξία.
ατ εναι τ θέμα τς Απιστολς το ωάννου.


      Θανάσιμη μαρτία εναι ποιαδήποτε μαρτία, μεγάλη μικρή, ταν παιτ τ θεωρητική της κατοχύρωσι. κα μ θανάσιμη μαρτία εναι κόμη κα μέγιστη μαρτία, ταν δν ποτολμται κ μέρους το δράστου θεωρητική της κατοχύρωσι. ταν ποτολμται καταξίωσί της, τότε εναι κακοδοξία. κα μόνον ς κακοδοξία μαρτία εναι αρεσι. τότε μόνον νθρωπος προσβάλλει τ χριστιανικ θικ ς δόγμα.
αρετικο μεγάλοι, πο καταπάτησαν τ δόγμα τς χριστιανικς θικς, ταν ο πρτοι κενοι, τος ποίους χαρακτήρισαν ς αρετικος ο διοι ο πόστολοι˙ ο νικολαΐτες κα ο γνωστικο κα γενικς ο αρετικο το πρώτου καιρο τν διωγμν.


      Δν εναι δυνατν ν εναι κακόδοξος κι αρετικς μονοθελήτης κα ν μν εναι τέτοιος ποιος ποστηρίζει λ.χ. τι πορνεία παιδοκτονία εναι χριστιανικς θεμιτή.
λλως θ μποροσε κάποιος ν εναι στ δόγμα ρθοδοξότατος κα στν θική του ν εναι διεφθαρμένος κα διεστραμμένος χωρς φραγμό.
ταν μαρτωλς ασθάνεται τν νάγκη τς μετανοίας, στω ταν ντρέπεται γιατ πο εναι, μαρτία του δν μπορε ν θεωρηθ κακοδοξία˙
ταν μως χ βολευτ στν μαρτία του γι τ καλά, ταν δν κρατά οτε τ προσχήματα, ταν γίνεται κυνικς κι πιδεικνύεται, ταν τν μαρτία του τν κάνει κα διδαχή, τότε εναι κα κακόδοξος κι αρετικός.


      τσι πρέπει χριστιανικ θικ ν θεωρται κεφάλαιο τς χριστιανικς δογματικς˙ δηλαδ τς κανονικς.

Μελέτες 4 (2008)


   

2 σχόλια:

  1. Μπορεί η λέξη ΗΘΙΚΗ να είναι κεφάλαιο της Δογματικής, πλην όμως απουσιάζει παντελώς, ως λέξη, από την Καινή Διαθήκη.

    Γιατί άραγε; Μήπως, επειδή είναι φιλοσοφικός όρος και δεν είναι χριστιανικός όρος; Μπορούμε να μιλάμε για "Χριστιανική ηθική", όπως μπορούμε να μιλάμε, για "Φιλοσοφική ηθική"; Μήπως δεν έχουν εφαρμογή στον Χριστιανισμό, οι μέθοδοι της "Φιλοσοφικής ηθικής", που είναι:

    1/ Η επαγωγική
    2/ Η παραγωγική
    3/ Η γενετική
    4/ Η κριτική-υπερβατική
    5/ Η φαινομενολογική
    6/ Η απορρητική.

    Κατά την Αναγέννηση κατεβλήθη προσπάθεια να χειραφετηθεί η ηθική από τη χριστιανική διδασκαλία και να αποτελέσει συτοτελή φιλοσοφικό κλάδο, αλλά η προσπάθεια απέτυχε.

    Η "Χριστιανική ηθική" εκφράζει την οργανική ενότητα της χριστιανικής ανθρωπολογίας και απορρέει απόλυτα από τη χριστιανική διδασκαλία, για τη σχέση του ανθρώπου προς το Θεό, τον εαυτό του, τον πλησίον και τον κόσμο. Στα πλαίσια αυτά κάθε έννοια ηθικής αποκτά απόλυτη χριστοκεντρική θεμελίωση και συνδέεται άρρηκτα προς το όλο έργο της θ. οικονομίας, για τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου. Η χριστοκεντρική αυτή βάση για την κατανόηση της ηθικής ζωής του χριστιανού ανθρώπου αποκλείει την αυτονόμησή της από τη Θεολογία και τη λατρεία της Εκκλησίας, ιδιαίτερα στην ορθόδοξη παράδοση και πράξη.

    ΙΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ιώτα έν και μία κεραία (Ματθ.ε,18) έχουν σημασία στη Διαθήκη την Νέα, στο "Συμβόλαιο" που υπογράψαμε εθελοντικά. Όλα! ανεξάρτητα ποια και πως, θα επιτιτλίσει και κατατάξει η θεολογική επιστήμη. Αλλά επίσημα και ανεπίσημα στη ζωή και στη θεωρία, ως μαθητές ή δάσκαλοι, θεωρούμε ως πρακτέο και εφαρμοστέο μέρος του όλου από τις διδασκαλίες του Ευαγγελίου. Στα μισά είμαστε φανατικοί, στα υπόλοιπα ποιούμε την νήσσαν σα να μην υπάρχουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου