Απάντηση στις παρεμβάσεις του Ι.Κ. στο άρθρο μου Τιμή στις γυναίκες (κυριακή μυροφόρων)
του αρχιμ. Αθανασίου Σιαμάκη
Ευχαριστώ τον κ. Ι.Κ. για τις ευμενείς παρατηρήσεις, αν και οφείλω να πω, όχι πάντοτε πετυχημένες. Θαυμάζω την επιστράτευση και συσσώρευση μαρτυριών καθώς και την ευκολία καταγραφής τους, αλλά, θα μου επιτρέψει να πω (πάντα καλοπροαίρετα), ενίοτε όχι διακριτική ή κριτική χρήση τους, με αποτέλεσμα την ανακρίβεια. Είναι αυτονόητο ότι όλες οι μαρτυρίες για κάποιο θέμα -μιλάω γενικά- δεν είναι εξ ίσου έγκυρες ή αποδεκτές (Βλ. παρακάτω περί Ειρηναίου). Χρειάζονται κριτικό φίλτρο πριν από τη χρήση τους. Γράφω την επισήμανση αυτή με απεριόριστη εκτίμηση στον κ. Ι.Κ., ο οποίος, έχω την τιμή, να κάνει εκάστοτε τις καλοπροαίρετες παρεμβάσεις του στα ταπεινά μου δοκίμια.
Και τώρα στο θέμα. Ξέρουμε ότι το πάσχα των Ιουδαίων γιορτάζονταν 14-20 του μηνός Νισάν. Ήταν δηλαδή ακίνητη γιορτή σε αντίθεση με το χριστανικό που είναι κινητή. Γι' αυτό το σάββατο δεν ήταν πάντοτε η πρώτη ή η τελευταία ημέρα του έπταήμερου εορτασμού του ιουδαϊκού πάσχα.Σίγουρα όμως ήταν μέσα στις εφτά.Τη χρονιά που σταυρώθηκε ο Χριστός, γνωρίζουμε από τις μαρτυρίες των Ευαγγελίων ότι το πάσχα άρχιζε σάββατο (14 Νισάν), κατά το οποίο ίσχυε η νομική αργία όπως και τα άλλα σάββατα. Ο Χριστός προεόρτασε το πάσχα στο μυστικό δείπνο την πέμπτη προς παρασκευή (12 προς 13 Νισάν), γι' αυτό και έφαγε ένζυμο άρτο, και όχι άζυμο, όπως κακώς φρονούν και πράττουν οι παπικοί, γι' αυτό και παρατέθηκε σ' αυτόν ζωμός και όχι ψητός αμνός. Οφείλω να διευκρινίσω ότι ο δαίμων του πληκτρολογίου ευθύνεται για το ότι στο ανωτέρω άρθρο μου γράφτηκε ότι το σάββατο ήταν "ή τελευταία" ημέρα της 7ήμερης εορτής, αντί του ορθού "η πρώτη".
Ως προς τα περί Πέτρου αναγραφόμενα του κ. Ι.Κ., πράγματι στα Ευαγγέλια και στις Πράξεις αποδίδεται μια προτεραιότητα στον Πέτρο, αλλ' ήταν παράλειψη του κ. Ι.Κ. ότι δεν έκανε και κάποια διευκρίνιση, ότι παρά ταύτα, κακώς οι παπικοί θεωρούν τον Πέτρο βικάριο του Χριστού και εκμηδενίζουν τους άλλους αποστόλους, και τον πάπα τους βικάριο του Πέτρου, εκμηδενίζοντας τους άλλους επισκόπους (πρωτείο). Χωρίς τη διευκρίνιση αυτή δεν είναι απίθανο να επικαλεστούν τα γραφόμενα του κ. Ι.Κ. οι παπικοί, προς λύπη του, και επί αδικία της αληθείας. Επίσης θα ήθελα να κάνω και τις εξής παρατηρήσεις.
1. Η γυκαίκα του Ανανίου ήταν η Σάπφειρα, όχι η Σεπφώρα.
2.Ο Χριστός μετοικίζοντας στην Καπερναούμ, νοίκιασε σπίτι, μέσα στο οποίο εγκατέστησε και τη μητέρα του. Δεν είναι σωστή η ερμηνεία του Ι. Καραβιδόπουλου ότι καθέδρα του Χριστού ήταν το σπίτι του Πέτρου, για δύο κυρίως λόγους, διότι δεν θα εγκαθιστούσε μέσα τη μητέρα του, και δεύτερον διότι ο εν λόγω "ερμηνευτής" (στα φοιτητικά μου χρόνια ήταν βοηθός του Σάββα Αγουρίδη) ανήκει στην ομάδα των υιοθετούντων ερμηνείες των άκρων προτεσταντών της Τυβίγγης και του πάτρωνά τους ορθολογιστού Αγουρίδη.
3.Δεν φαίνεται πουθενά ο Πέτρος να περιήγε στις κηρυκτικές του περιοδείες τη γυναίκα του.Πιθανότερο είναι να χήρεψε στο μεταξύ και να ήταν ελεύθερος οικογενειακών υποχρεώσεων. Δεν φαίνεται επίσης να είχε και παιδιά. Στο χωρίο Α΄ Κο 9,5, που ο αγαπητός σχολιαστής επικαλείται, δεν νοείται η γυναίκα του, διότι δεν θα ετίθετο θέμα αν περιάγει ή όχι γυναίκα, αλλά τόσο για τους αδελφούς του Κυρίου όσο και για τον Πέτρο νοούνται γυναίκες βοηθοί τους,άνω των 60 ετών.
4. Πράγματι αναφέρει η Α΄Επιστολή Πέτρου τις περιοχές Πόντου, Γαλατίας, Καππαδοκίας κλπ, αλλά δεν σημαίνει ότι περιώδευσε κιόλας ο Πέτρος σ' αυτές. Ο Σιλουανός, σταλμένος από το μελλοθάνατο Παύλο στον Πέτρο, και μαρτυρούμενος ως υπογραφεύς και επιμελητής της Επιστολής του Πέτρου, είναι αυτός που συνιστά στον Πέτρο να απευθυνθεί η Επιστολή του στις εκκλησίες των περιοχών αυτών, που έλαβαν την πίστη από τον Παύλο, διότι είχαν γεμίσει από το μίασμα του νικολαϊτισμού. Το κύρος του αυτόπτου και αυτηκόου Πέτρου ήταν απαραβίαστο και ενήργησε σαν κεραυνός, και το πλήγμα των νικολαϊτών σίγουρο.
5. Ο Πέτρος όχι μόνο δε μαρτύρησε στη "Ρώμη, αλλ' ούτε και πήγε ποτέ στην πόλη αυτή. Αυτή η παρανόηση ότι Βαβυλών νοείται τάχα η Ρώμη προέκυψε από βιβλίο αποκρυφογράφου, του οποίου την άποψη υιοθέτησε ο Ειρηναίος, που δέχτηκε άκριτα την πληροφορία, και απ' αυτόν την πήραν πολλοί από τους μεταγενεστέρους σχολιαστάς, και "έδεσε" στον ορθόδοξο χώρο η παρανόηση, και βόλεψε την παπική προπαγάνδα, ότι ο πάπας των παπικών είναι διάδοχος του Πέτρου. Τεκμηρίωση για το τελευταίο βλ. στη λίαν διαφωτιστική σημείωση του Κων. Σιαμάκη, στην έκδοση κειμένων του Δοσιθέου Ιεροσολύμων, (Τόμος χαράς, σελ. 307-311). Επομένως το γραφόμενο από τον κ. Ι.Κ. ότι ο Πέτρος "μαρτύρησε στη Ρώμη το 64..." κρίνεται αναθεωρητέο.
6. Το "άλλος σε ζώση" του Χριστού προς τον Πέτρο δεν σημαίνει οπωσδήποτε σταύρωση του Πέτρου και μάλιστα ανάστροφη από σεβασμό κλπ. Σημαίνει βίαιο ή μαρτυρικό θάνατο αδήλου είδους. Και
7. Το περι αλυσίδων του Πέτρου κλπ είναι παπικής κατασκευής και φαντασίας. Δεν μαρτυρείται από τα ιερά κείμενα της Κ.Δ.
Ευχαριστώ. Αθανάσιος Γ. Σιαμάκης, αρχιμανδρίτης.
Με την ευκαιρία, ένα μεγάλο ευχαριστώ στον π. Αθανάσιο για τα κείμενα που τακτικά μας προσφέρει, τα οποία αποπνέουν γνήσια ευλάβεια, παρέχουν σχεδόν πάντα νέες γνώσεις και ερμηνευτικές προσεγγίσεις που δεν είχαμε ξαναακούσει και αφήνουν μετά την ανάγνωσή τους την βεβαιότητα για την αγάπη του Χριστού προς όλους μας. Την ευχή σας πάτερ Αθανάσιε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναγνώστης
Ευχαριστούμε θερμα τον π. Αθανάσιο, που είχε την ευγενή καλωσύνη να ασχοληθεί με σχόλιά μας πάνω στο άρθρο του "Τιμή στη γυναίκα" και να προβεί σε σχετικές παρατηρήσεις. Επ' αυτών θα μας επιτρέψει να προβούμε και εμείς στις δικές παρατηρήσεις, αν και το θέμα του αποστόλου Πέτρου είναι τεράστιο και όχι τόσο απλό. Θα προσπαθήσου να είμαστε σύντομοι:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ/
1/ Τα του εβραϊκού πάσχα, εκτός των άλλων πηγών, τα δανειστίκαμε φέτος, από το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο.
2/ Είναι αλήθεια, ότι δίνεται μια προτεραιότητα στον Πέτρο μέσα από την Κ.Δ. αλλά και από αγίους της Εκκλησίας: 1.- Ο άγιος Διονύσιος Αρεοπαγίτης θεωρεί τον Πέτρο κορυφαίο μαθητή, αλλά και κορυφή των θεολόγων: «Και μην και αυτός ο των μαθητών κορυφαίος, μετά της ομοταγούς αυτού και ιεραρχικής δεκάδος, εις την του δυοκαιδεκάτου των μαθητών εληλυθώς ιερατικήν τελείωσιν, επί τη θεαρχία την εκλογήν ευλαβώς καταλέλοιπεν» (Δ. Αρεοπαγίτη. Περί της εκκλησιαστικής ιεραρχίας. Κεφ. Ε΄ ΙΙΙ, V). Και αλλού: «... παρήν δε και ο αδελφόθεος Ιάκωβος, και Πέτρος, η κορυφαία και πρεσβυτάτη των θεολόγων ακρότης,...» (Δ. Αρεοπαγίτη. Περί θείων ονομάτων, κεφ. Γ΄ ΙΙ). Έτσι, ο Πέτρος, ως κορυφή των θεολόγων είναι πάνω από τον Ιωάννη, τον Παύλο κ.λπ. Αλλά τότε γιατί το «στόμα του Χριστού» είναι ο Παύλος και όχι ο Πέτρος, κατά τον ιερό Χρυσόστομο; 2.- Ο Μ. Βασίλειος προχωρεί ακόμη περισσότερο. Καταγράφει, ότι ο Χριστός όρισε τον Πέτρο ποιμένα της Εκκλησίας μετά τον εαυτό του. «Απ’ το Χριστό διδασκόμαστε και το εξής, όταν όριζε τον Πέτρο ποιμένα της Εκκλησίας μετά τον εαυτό του: Πέτρο του λέει, μ’ αγαπάς περισσότερο απ’ αυτούς; Βόσκησε τα πρόβατά μου. Και δίνει σ’ όλους τους μεταγενέστερους ποιμένες και διδασκάλους την ίδια εξουσία. Και απόδειξη αυτού είναι ότι όλοι μπορούν να δεσμεύουν με όμοιο τρόπο και να συγχωρούν (αμαρτίες) όπως εκείνος» (Μ. Βασιλείου. Ασκητικαί διατάξεις, κεφ. ΚΒ΄ P.G. 31, σελ. 1408). Δηλαδή, ο Πέτρος είναι ο ποιμένας της καθόλου Εκκλησίας μετά τον Χριστό, ο οποίος έτσι φαίνεται, ότι τον άφησε στο πόδι του, αφού και ο Πέτρος, τον αγαπάει περισσότερο από όλους τους άλλους μαθητές. Εδώ, η ανάθεση κάποιας μορφής ηγετικού ρόλου στον Πέτρο είναι έκδηλη. 3.- Ο Ιω. Χρυσόστομος αναφέρει: «Ο Πέτρος ήταν ο κορυφαίος του χορού, το στόμα όλων των αποστόλων, η κεφαλή της ομάδας εκείνης, ο προστάτης όλης της οικουμένης, το θεμέλιο της Εκκλησίας, ο θερμός εραστής του Χριστού, διότι λέγει «Πέτρο, με αγαπάς περισσότερο από αυτούς;». Γι’ αυτό αναφέρω τους επαίνους, για να μάθετε ότι πραγματικά αγαπάει το Χριστό, διότι η φροντίδα για τους δούλους είναι μεγίστη απόδειξις της αγάπης προς τον Κύριο. Και δεν τα λέγω εγώ αυτά, αλλ’ ο ίδιος ο αγαπώμενος Κύριος. «Αν με αγαπάς», λέγει, «ποίμαινε τα πρόβατά μου»» (Ιω. Χρυσοστόμου, «Εν εσχάταις ημέραις», ΕΠΕ 27, 621). Αλλά και: «Διατί και το αίμα εξέχεεν; Ίνα τα πρόβατα κτήσηται ταύτα, ά τω Πέτρω και τοις μετ’ εκείνον ενεχείρησεν» (Περί Ιερωσύνης, λόγος 2. 1 PG 48. 632).
ΙΚ
Το αν ο Πέτρος ήταν ο πρώτος πάπας Ρώμης, ή όχι, είχε προκαλέσει 29 και 30 Ιουνίου 2011 διάλογο μεταξύ των αναγνωστών της Αποτειχίσεως, με ποικίλες τοποθετήσεις των σχολιαστών, όπου υπήρξαν και τοποθετήσεις ότι ήταν ο πρώτος πάπας Ρώμης μόνο στη φαντασία των παπικών.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://apotixisi.blogspot.com/2011/06/blog-post_6490.html
Β/
ΑπάντησηΔιαγραφή3/ Ανεξάρτητα όμως των ανωτέρω αναφορών, η Εκκλησία έχει θεσπίσει στους Κανόνες της (κη΄ της Δ΄)της και την τάξη των 5 Πατριαρχών, στις οποίες ο Ρώμης είναι ο πρώτος μεταξύ ίσων και τίποτε άλλο, αν και πολλοί άγιοι έσπευσαν να τοποθετήσουν τον Ρώμης υπεράνω όλων, όπως και η σχετική νεαρά του Ιουστινιανού. Αλλά εμάς μας ενδιαφέρει τι λέγει η Εκκλησία εν Συνόδω και όχι οι μεμονωμένες περιπτώσεις αγίων.
4/ Η γυναίκα του Ανανία δεν ήταν ούτε η Σεπφώρα, ούτε η Σάπφειρα, αλλά η Σαπφείρα.
5/ Τα περί Καραβιδόπουλου γραφέντα δεν πιστεύουμε να είναι εκ λόγων προκαταλήψεων. Ή ο Καραβιδόπουλος λέει αλήθειες ή λέει ψέμματα και όχι ότι ήταν μαθητής του Αγουρίδη. Τουλάχιστον, ότι νοίκιασε σπίτι, εμείς δεν το βρήκαμε κάπου.
6/ Όσον αφορά τη σύζυγο του Πέτρου, αναφέρεται η αγία Περπέτουα, με εορτή μνήμης 30 Ιουνίου και της θυγατέρας αυτών Πετρολίνας (31.5). Υπάρχει και σχετική ακολουθία από την ηγουμένη του αγίου Ιεροθέου Μεγάρων, Ισιδώρας μοναχςή.
7/ Σε κανένα βιβλίο της Κ. Διαθήκης δεν αναφέρεται σαφώς η παρουσία του Πέτρου στη Ρώμη. Όμως, η αναφορά του ιδίου στην α΄ επιστολή στους «εν Βαβυλώνι» είναι μια αρκετά αξιόπιστη ένδειξη, ότι ο Πέτρος κάποια περίοδο της ζωής του διέμεινε στη Ρώμη (Πέτρ. Α΄ 5. 13). Η ισχυρότερη ένδειξη σε ενίσχυση της θέσης, ότι ο Πέτρος μαρτύρησε στη Ρώμη βρίσκεται στην προς Ρωμαίους επιστολή του Ρώμης Κλήμη Α΄ το 96 (5. 1- 6. 4). Αλλά και μεταγενέστερες μαρτυρίες συνηγορούν στο ότι ο Πέτρος μαρτύρησε στη Ρώμη επί Νέρωνα.
1.- Στις Αποστολικές Διαταγές, όπου κατά τον άγιο Νικόδημο αγιορείτη «ουδέν άτοπον ή νενοθευμένον φαίνεταί μοι να περιέχουν» (Πηδάλιο, ερμηνεία β΄ κανόνα της Πενθέκτης, σελ. 221) φέρεται ο Πέτρος να δηλώνει: «Όταν επήγα εις την Σαμάρειαν, εκεί ευρέθη ένας μάγος Σίμων, όστις ιδών τα θαύματα της Χάριτος του Κυρίου, εζήτησε να εξαγοράση την Χάριν δια χρημάτων. Κλείσας όμως εγώ το στόμα αυτού, τον ηνάγκασα να φύγη εις Ιταλίαν. Όταν επήγα και εγώ εις Ρώμην δια να κηρύξω τον Λόγον του Κυρίου, παρουσιάζεται Σίμων ο μάγος και αφού άρχισε να καταφέρεται εναντίον μου αγρίως δια των ψευδοθαυμάτων του προσεπάθη να πλανήση τους ανθρώπους κερδίζων αυτούς» (Βιβλίο ΣΤ΄, περί Σχισμάτων, VII, VIII, IX, ΒΕΠΕΣ σελ. 97-99).
2.- Στο Πασχάλιο Χρονικό της Εκκλησίας Ιεροσολύμων καταγράφεται: «τω αυτώ έτει ο άγιος Ιάκωβος ο απόστολος και Πατριάρχης Ιεροσολύμων, ον ενεθρόνισεν ο άγιος Πέτρος εις τον τόπον εαυτού ανιών επί την Ρώμην, ετελεύτησε και παρέλαβε το σχήμα της επισκοπής Ιεροσολύμων Συμεών ο και Σίμων, και γέγονε Πατριάρχης» (έκδοση Βόννης α΄, 460).
ΙΚ
Γ/
ΑπάντησηΔιαγραφή3.- Επιστολή του Ρώμης Κλήμη Α΄ προς τον Ιεροσολύμων Ιάκωβο: «Γνώριμόν έστω σοι, κύριέ μου, ότι ο Σίμων ο δια την αληθή πίστιν και την ασφαλεστάτην αυτού της διδασκαλίας υπόθεσιν της Εκκλησίας θεμέλιος είναι λίθος ορισθείς και δι’ αυτό τούτο υπ’ αυτού του Ιησού αψευδεί στόματι μετονομασθείς Πέτρος, η απαρχή του Κυρίου ημών, ο των αποστόλων πρώτος, ω πρώτω ο πατήρ τον υιόν απεκάλυψεν….. ο της Δύσεως το σκοτεινότατον του κόσμου μέρος (δηλ. την Ρώμη) ως πάντων ικανώτερος φωτίσαι κελευσθείς και κατορθώσαι δυνηθείς…..» (έκδοση Dressel κεφ. 1).
4.- Ο Κύπρου Επιφάνιος αναφέρει σύγγραμμα του Ρώμης Κλήμη Α΄ «περίοδος Πέτρου», καταστραφέν από τους Εβιωναίους, όπου καταγράφεται η περίοδος του Πέτρου στη Ρώμη (περί της αιρέσεως των Εβιωναίων, κεφ. 15).
5.- Ο Ευσέβιος καταγράφει: «Λίνος δε, ου μέμνημαι συνόντος επί Ρώμης αυτώ (δηλ. τον Παύλο) κατά την δευτέραν προς Τιμόθεον επιστολήν, πρώτος μετά Πέτρον της Ρωμαίων Εκκλησίας την επισκοπήν ήδη [πρότερον] κληρωθείς δεδήλωται. αλλά και Κλήμης, της Ρωμαίων Εκκλησίας τρίτος επίσκοπος καταστάς, Παύλου συνεργός και συναθλητής γεγονέναι προς αυτού μαρτυρείται» (Βιβλίο ΙΙΙ, κεφ. δ΄). Ο Ευσέβιος λοιπόν αναφέρει στην Ιστορία του, ότι ο Πέτρος μετέβη στη Ρώμη και χειροτόνησε πρώτον επίσκοπο Ρώμης τον Λίνο και εθανατώθη επί Νέρωνος στη Ρώμη (Βιβλίο ΙΙ, κεφ. κε΄). Και αλλαχού: «Λίνος δε ου μέμνηται συνόντος επί Ρώμης (δηλ. τον Παύλο) πρώτος μετά Πέτρον της Ρωμαίων Εκκλησίας την επισκοπήν ήδη πρότερον κληρωθείς μετά Πέτρον» (Βιβλίο ΙΙΙ, κεφ. δ΄).
6.- Ο Λουγδούνου Ειρηναίος καταγράφει: «Θεμελιώσαντες ουν και οικοδομήσαντες οι μακάριοι απόστολοι (δηλ. οι Πέτρος και Παύλος) την Εκκλησίαν (της Ρώμης), Λίνω την της επισκοπής λειτουργίαν ενεχείρισαν» (Ευσεβίου Ιστορία, Βιβλίο VI, κεφ. στ΄) και αλλαχού: «ο μεν δη Ματθαίος εν τοις Εβραίοις τη ιδία διαλέκτω αυτών και γραφήν εξήνεγκεν ευαγγελίου, του Πέτρου και του Παύλου εν Ρώμη ευαγγελιζομένων και θεμελιούντων την Εκκλησίαν. Μετά δε την τούτων έξοδον Μάρκος, ο μαθητής και ερμηνευτής Πέτρου, και αυτός τα υπό Πέτρου κηρυσσόμενα εγγράφως ημίν παρέδωκε» (Βιβλίο VI, κεφ. η΄) και «εκύρωσε την γραφήν ο απόστολος Πέτρος» (Βιβλίο ΙΙ, κεφ. ιε΄).
7.- Ο Κορίνθου άγιος Διονύσιος (29 Νοεμβρίου), περί το 170, γράφει προς τον Ρώμης Σωτήρα: «ότι την υπό Πέτρου και Παύλου φυτείαν γεννηθείσαν Ρωμαίων τε και Κορινθίων συνεκεράσατε. και γαρ άμφω και εις την ημετέραν Κόρινθον φυτεύσαντες ημάς ομοίως εδίδαξαν, ομοίως δε και εις την Ιταλίαν ομόσε διδάξαντες εμαρτύρησαν κατά τον αυτόν καιρόν» (Ευσεβίου Ιστορία).
8.- Γάϊος ο πρεσβύτερος σε επιστολή προς τον Κων/πόλεως άγιο Πρόκλο (20 Νοεμβρίου) το 434, γράφει περί των τροπαίων (αλύσεων) των αποστόλων (Πέτρου και Παύλου) στη Ρώμη.
9.- Ο άγιος Θεόδωρος Στουδίτης σε επιστολή του προς τον πάπα Πασχάλη Α΄ μεταξύ άλλων αναφέρει: «Άκουε, αποστολική κάρα, θεοπρόβλητε ποιμήν των Χριστού προβάτων, κλειδούχε της ουρανών βασιλείας, πέτρα της πίστεως, εφ’ ή ωκοδόμηται η καθολική εκκλησία. Πέτρος γαρ συ, τον Πέτρου θρόνον κοσμών και διέπων…..» (Επιστολή 271. Φατούρος σελ. 400, στιχ. 17).
10.- Ο Συναξαριστής καταγράφει: «Πέτρος ο Απόστολος, και πρώτος των μαθητών πρότερον το Ευαγγέλιον κηρύξας εν Αντιοχεία, έπειτα εν Πόντω και Γαλατία και Καππαδοκία, Ασία τε και Βιθυνία, κατήλθε μέχρι Ρώμης αυτής. Και δια το παρευδοκιμήσαι αυτόν εν τοις θαύμασι τον Μάγον Σίμωνα, υπό Νέρωνος σταυρωθείς κατά κεφαλήν τελειούται» (Συναξάριον των πρωτοκορυφαίων 29 Ιουνίου).
ΙΚ
Δ/
ΑπάντησηΔιαγραφή11.- Απολυτίκιον: «Την Ρώμην μη λιπών, προς ημάς επεδήμησας, δι’ ων εφόρεσας τιμίων αλύσεων, των Αποστόλων πρωτόθρονε. ας εν πίστει προσκυνούντες δεόμεθα, ταις προς Θεόν πρεσβείαις σου, δώρησαι ημίν το μέγα έλεος» (απολυτίκιον 16ης Ιανουαρίου).
12.- Το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας καταγράφει στην Ιστοσελίδα του: «Περίπου δέκα χρόνια αργότερα, όπως αναφέρεται στην προς Κολοσσαείς Επιστολή του Απ. Παύλου (Κολ. 4. 10) ο Μάρκος βρέθηκε στη Ρώμη μαζί με τον Απόστολο Πέτρο» (www.greekorthodox-alexandria. org, 17.12.07).
13.- Το Πατριαρχείο Αντιοχείας καταγράφει στην Ιστοσελίδα του: «Insomuch as Peter emerged from Antioch in 53 A.D. to establish the see of Rome where he fell martyr during the reign of Nero, Paul and Barnabas among other many apostles emerged from Antioch to all countries worldwide to preach the new religion», δηλαδή: «Όταν ο Πέτρος έφυγε από την Αντιόχεια το 53 για να ιδρύσει την επισκοπική έδρα της Ρώμης, όπου μαρτύρησε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Νέρωνα, ο Παύλος και ο Βαρνάβας μεταξύ άλλων πολλών αποστόλων έφυγαν από την Αντιόχεια σε άλλες χώρες για να κηρύξουν τη νέα εκκλησία» (www.antiochpat.org, 17.12.07).
14.- Η Σύνοδος Κων/πόλεως του 1722 στην εγκύκλιο προς τους Ορθοδόξους Αντιοχείς αναφέρεται: «….. Προς δε τούτοις φαίνεται, ότι και ο Πέτρος τον Κλήμεντα εχειροτόνησεν επίσκοπον Ρώμης και όχι της οικουμένης, καθώς ο ίδιος Κλήμης ομολογεί εις την επιστολήν, όπου γράφει προς Ιάκωβον των Ιεροσολύμων επίσκοπον λέγων. «μια συνηθροισμένων των αδελφών πάντων, της χειρός μου λαβόμενος, στας εν μέσω τη εκκλησία, ακούσατέ μου, (ο Πέτρος) έφη, τέκνα και αδελφοί. του μεν εμού δρόμου το τέλος εγγύς. Τούτο γαρ και ήδη μοι έγνωσται. Κλήμεντα δη τούτον επίσκοπον υμίν χειροτονώ σήμερον, ώ και την εμήν των λόγων επίστευσα καθέδραν» (Ρωμανίδη Ι. Δογματική Θεολογία, τ. Β΄, σελ. 436-437).
8/ Αν τα περί αλυσίδων του Πέτρου είναι παπικής κατασκευής, τότε γιατί η Εκκλησία μας τις εορτάζει; Εορτάζουμε δηλαδή πράγματα παπικής κατασκευής; Τότε μπράβο μας.
9/ Δεν αναφέρουμε Συνόδους, καθώς και Πατέρες, που αναγνώρισαν τον Ρώμης, ως "αρχιεπίσκοπον πάσης της Οικουμένης, πατέρα τε και πατριάρχην", "μακαριώτατον αρχιεπίσκοπον πασών των εκκλησιών", ή αγίους, όπως ο θεόδωρος Στουδίτης, ο οποίος παραδέχεται, ότι ο Ρώμης "έχει τα πρωτεία θεόθεν" ή είναι ο "αρχιποίμην της υπ' ουρανόν εκκλησίας" ή "οτιούν καινοτομούμενον εν τη καθολική εκκλησία παρά των αποσφαλλομένων της αληθείας αναγκαίον αναφέρεσθαι", δηλ. καθιστά τον Ρώμης υπεράνω των Συνόδων και άλλα πολλά.
Αν πάλι όλα τα ανωτέρω είναι ψευδή, ας παύσει τουλάχιστον η Εκκλησία να εορτάζει τις αλυσίδες και να ψάλλει "την Ρώμην μη λιπών", για να μην συνεχίζει να δίδει τροφή στη Ρώμη, μιας και αρκετή έχει δώσει μέχρι σήμερα.
ΙΚ
Τι να συμπεράνουμε λοιπόν; Ότι ζούμε μέσα στα ψέμματα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό ρωτάει ο αγαπητός ΙΚ στον διάλογο της 30 Ιουν 2011,(όπου σε κάποιο σχόλιο τονίζεται ότι στην Ορθοδοξία δεν υπάρχουν πρωτοκαθεδρίες και πρώτοι). Μάλλον Κε ΙΚ ζούμε με αρκετά ψέμματα, που μας κόλλησαν είτε από τα απόκρυφα, είτε λόγω χριστεμπορίας, είτε από ειδωλολατρικές ή ανατολικές παραδόσεις, είτε από την παπική προπαγάνδα, και μάλιστα επειδή γαλουχηθήκαμε με αυτά, τα υπερασπιζόμαστε άχρι θανάτου, νομίζοντας μάλιστα ότι προσφέρουμε υπηρεσία στην Ορθοδοξία, π.χ. την εξ ουρανού προέλευση κατ' έτος του αγίου φωτός.
Δράττομαι της ευκαιρίας της ιντερνετικής παρουσίας του σεβαστού π.Αθανασίου και του αγαπητού ΙΚ, να ρωτήσω αν η Παναγία μας όταν ήταν μικρό κοριτσάκι παραδόθηκε από τους γονείς της στους ιερείς του ναού, όπου ως αφιερωμένη παρέμεινε εσώκλειστη στον ναό, μέχρι που μεγάλωσε αρκετά, έγινε γυναίκα και έπρεπε να φύγει απο τον ναό, και οι ιερείς την παρέδωσαν στον Ιωσήφ, επίσημα ως μνηστή, ανεπίσημα για να την προστατεύει. Αυτό μας έμαθαν από το κατηχητικό, από το σχολείο, από τα βιβλία, μαζί με τα πήλινα πουλάκια στα οποία δήθεν έδωσε ζωή ο Χριστός, για τα μεν πουλάκια μάθαμε ότι πρόκειται για απόκρυφους μύθους, για την Παναγία κανείς δεν μας έδωσε έγκυρη απάντηση και "μια που βρήκαμε τον ΙΚ και τον π.Αθανάσιο" τους παραλαλούμε να μας διαφωτίσουν αν θέλουν.
Προέχει ο π. Αθανάσιος.
ΔιαγραφήΙΚ
Οι μάγοι με τα δώρα δεν ήταν τρεις, αλλά στο κατηχητικό διδασκόμαστε ότι ήταν τρεις και μαθαίνουμε και τα... ονόματά τους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναμέναμε την απάντηση του π. Αθανασίου, πλην όμως δεν την βλέπουμε και ως εκ τούτου ανταποκρινόμαστε εμείς στο αίτημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα τα ανωτέρω υπάρχουν στην προφορική παράδοση της Εκκλησίας, αλλά και σε γραπτά κείμενα, τα αποκαλούμενα Απόκρυφα, μη αναγινωσκόμενα στους Ναούς και μη περιλαμβανόμενα στον Κανόνα της Αγίας Γραφής. Έτσι:
1/ Τα της γέννησης της Παναγίας και της εισόδου της στο Ναό αναφέρονται στο: "Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου". Στο ίδιο αναφέρονται τα της μνηστείας της Παναγίας, της εγκυμοσύνης της, της γέννησης του Ιησού και της προσκύνησης των μάγων (όπου δεν αναφέρεται ο αριθμός τους ή το όνομά τους).
2/ Τα της παιδικής ηλικίας του Ιησού (όπου και τα 12 πήλινα σπουργίτια) και της ανατροφής του, με δασκάλους κ.λπ. αναφέρονται στο "ευαγγέλιο Θωμά".
3/ Τα περί της γέννησης της Μαρίας, της παιδικής της ηλικίας και της γέννησης του Ιησού, της φυγής στην Αίγυπτο και της παιδικής του ηλικίας αναφέρονται στο "ευαγγέλιο του ψευδο-Ματθαίου".
4/ Τα της παιδικής ηλικίας του Ιησού ευρίσκονται επίσης και σε άλλα "ευαγγέλια", όπως το "Αραβικό" και το "Αρμενικό".
ΙΚ
Θερμές ευχαριστίες στον ΙΚ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ερωτών.