Τρίτη 16 Αυγούστου 2011



Η Ανάσταση
της Θεοτόκου
του μοναχού ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ
Ισως o παρών ασυνήθιστος τίτλος σταθεί πρόξενος «συνηθισμένων» ενστάσεων και εντόνου παραξενισμού. Η ενδεχόμενη ίσως αντί-θεση στην εκφραζόμενη αυτή θέση, ενώ φυσικά επιτρέπεται, παράλληλα όμως υπαινίσσεται παντελή έλλειψη ορθόδοξου καταρτισμού και πλουτισμού Θεολογίας. Η Θεολογική άγνοια, συμπορευόμενη με την επιπόλαιη και λανθασμένη γνώση, ειδικώς όταν διαφαίνεται σε ειδήμονες, συνιστά ανεπίτρεπτη αμάθεια και πλήρη έλλειψη Θεογνωσίας.
Δυστυχώς πολλοί από μας δεν γνωρίζουμε πως ο συνεκτικός όρος «Μετάσταση» δεν αντιτίθεται στην έννοια της αναστάσεως, αλλα μάλιστα και κάλλιστα την εμπεριέχει. Είναι όντως λυπηρό (κάποτε και άκρως τραγικό) να λέγονται και να γράφονται πράγματα ξένα προς την Αγία Γραφή και απαράδεκτα από την Αποστολική μας Παράδοση, όπως το ότι «η Παναγία δεν αναστήθηκε όπως ο Υιός της αλλά μεταστάθηκε»...
Πρώτον, η Αγία Γραφή τελείως ανατρέπει τέτοιες αντορθόδοξες δοξασίες. Ο Ιερός Δαυίδ στους προφητικούς ψαλμούς πολύ περίεργα προλέγει: «Ανάστηθι, Κύριε, συ ΚΑΙ η Κιβωτός του αγιάσματός σου!» Ενας από τους πιο εξαίσιους και ξεχωριστούς τίτλους της Παναγίας είναι ακριβώς αυτός: «Κιβωτός του αγιάσματός». Επίσης και το «ηγίασε το σκήνωμα αυτού ο Υψιστος», το «ηγίασε» εδώ σημαίνει ανέστησε και αναφαίρεται και ψάλλεται στην Θεοτόκο, η οποία είναι Σκήνωμα του Υψίστου.
Μπορεί η Καινη Διαθήκη να μην αναφέρει τίποτε για την Μετάσταση της Θεοτόκου, αλλά δεν είναι τυχαίο και άνευ σημασίας το ότι πριν την τριήμερη Ανάστασή του ο Χριστός, κατά την Σταύρωση, μας παριστάνει δύο αποκλειστικά πρόσωπα, τα οποία παραδίδει με «περίεργο» τρόπο το ένα στο άλλο, τα οποία είναι τα μόνα που «τόλμησαν να παραμείνουν κάτω από τον Σταυρό», οι οποίοι και οι δύο, θα αναστηθούν και αυτοί λίγο αργότερα, τριήμεροι!
Πλειάδα των Αγίων Πατέρων ρητώς αναφέρουν την Ανάσταση της Θεοτόκου. Ενω μίλησαν ανοικτά και ουσιαστικά για την Ανάσταση του Χριστού, ως κέντρο του Ευαγγελίου, κέντρο της Πίστεως και της Λατρείας μας, για την Ανάσταση όμως της Παναγίας το άφησαν να ωριμάσει ως καρπός βαθειάς πίστεως και αγάπης των Ορθοδόξων προς την Θεομήτορα, κτίζοντας αυτήν την πεποίθηση με «πύργο ρημάτων» και οχυρώνοντας αυτήν την πίστη «εν βάρεσιν εννοιών» ώστε να εξελιχθεί ως Αποκάλυψη Αληθειών και Μυστηρίων που «ακόμη και οι ίδιοι οι Αγγελοι επιθυμούν να παρακύψουν» και να εξευρενήσουν. (Α’ Πέτρου, 1, 12)
Ο λόγος όμως που οι Αγιοι Πατέρες δεν επικύρωσαν την Μετάσταση της Θεοτόκου ως δόγμα είναι προς αποφυγή της «Μαριολατρείας» και αποτροπή περαιτέρω παρερμηνειών η σχισμάτων. Και η Μετάσταση του Αγίου και Ευαγγελιστού Ιωάννη, δεν είναι δόγμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν είναι και βασική αλήθεια. Η μόνη Θεολογική διαφορά της Αναστάσεως του Χριστού με την Ανάσταση της Παναγίας και του Ευαγγελιστή Ιωάννη είναι ότι ο Χριστός αναστήθηκε «αφ’εαυτού» με την δική του Θεϊκή δύναμη, ενώ οι άλλοι μεταστάθηκαν, «μετά της ανασταινούσης δυνάμεως του Χριστού».
Υπάρχουν στην Παλαιά Διαθήκη πολλές προ-τυπώσεις της Αναστάσεως του Χριστού (Ιωνάς μέσα στο κοίτος, Ιωσήφ ο Πάγκαλος, Οραμα Προφήτη Ιεζεκιήλ, Προφήτης Δανιήλ στον λάκκο των λεόντων κλπ) Υπάρχουν όμως και μετα-τυπώσεις της Αναστάσεως και είναι οι Μεταστάσεις της Υπεραγίας Θεοτόκου και του Ευαγγελιστού Ιωάννη.
Ο Αγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης λέγει: «Διά της Κοιμήσεώς της, η Θεοτόκος αξιώθηκε της ανακαινήσεως και αναζωοποιήσεως, που δεν είναι τίποτε άλλο παρά η ανάσταση».
Ο Αγιος Γρηγόριος Θεσσαλονίκης διασαφηνίζει: «Το σώμα που γέννησε τον Σωτήρα συνδοξάζεται με θεία δόξα μαζί με Αυτόν που εξήλθε από αυτό το Σώμα το οποίο και αυτό αναστήθηκε σύμφωνα με την προφητική φράση: «Ανάστηθι, Κύριε, συ και η Κιβωτός του αγιάσματός σου!»
Ο Αγιος Μάρκος ο Ευγενικός ευγενικώς αλλά και αυστηρώς καθορίζει: «Απέθανε αλλ' ανέστη τριήμερος, πιστοποιούσα την κοινήν ανάστασιν ην ελπίζομεν πάντες».
Ο Δογματικότατος Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός δογματίζει: «Η Θεοτόκος έπρεπε να αναστηθεί εκ τάφου!»
Ενα λογικό επιχείρημά μας θα μπορούσε να είναι: «Ο Θεός που επέτρεψε να έχουμε τόσους ολόσωμους αγίους και αδιάφθορα λείψανα, όπως το ίδιο το δεξί χέρι του μεγίστου Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή και την χείρα της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής (που ήταν σύγχρονοι της Θεοτόκου) δεν θα επέτρεπε να έχουμε μέρος (εάν όχι ολόκληρο) του Παναγίου Σώματος της Παναγίας μας;» Εχουμε μόνο την Αγία Εσθήτα, την Τιμία Ζώνη και τίποτε άλλο, διότι είναι αναστημένο και δεδοξασμένο. Λογικό πάντως είναι, πως το Εξοχο και Υπέραγνο Σώμα που «δάνεισε» Σάρκα και Αίμα στον Θεάνθρωπο Ιησού να μην κατέληγε ποτέ άδοξα στο χώμα, παραδομένο στη φθορά και την όζουσα σήψη της αποσυνθέσεως.
Ο περίπλοκος αυτός και περιποίκιλτος όρος, «δάνεισε», όσο παράξενος και εάν ακούγεται, άλλο τόσο και φοβερά συγκινητικός είναι, καθότι το ιερό αυτό δάνειο δεν είναι «δανεικό και αγύριστο» αλλ' επιστρέφεται με ασύληπτο και υπέρογκο «Τόκο» όχι μόνο προς την Θεοτόκο, αλλά και προς όλους τους πιστούς Ορθοδόξους που την αποδέχονται ως Μητέρα τους, μέσω του «Σταθερού Επιτοκίου» του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Στο δεύτερο Στιχηρό του δευτέρου Κανόνα της Ογδόης Ωδής της Κοιμήσεως, παρουσιάζεται ο Χριστός «ως οφειλέτης Υιός».
Στην διαδραματική Εικόνα της Κοιμήσεως, ο Χριστός δέχεται τώρα με λαχτάρα και ορθάνοιχτα χέρια στην αγκαλιά Του, αυτήν που Τον αγκάλιασε πρώτη και θήλασε τον Συνέχοντα τα πάντα και Τροφόν της ζωή μας. Για αυτό λέγει το Μεγαλυνάριο της Ενάτης Ωδής: «Εξίσταντο Αγγέλων αι δυνάμεις, εν τη Σιὼν σκοπούμεναι, τον οικείον Δεσπότην, γυναικείαν ψυχὴν χειριζόμενον». Τρελλάθηκαν από την χαρά τους οι Αγγελοι να βλέπουν το δικό τους «Αφεντικό» να αγκαλιάζει και να υποδέχεται την ΜΑΝΝΑ Του!
Ο Δοτήρας των αγαθών και Δωρητής του Παραδείσου μας δώρησε την Θεοτόκο. Και εμείς Του προσφέραμε Μητέρα Παρθένον, «τα σα εκ των σων». Δώσαμε σώμα και αίμα, και λαμβάνουμε Σώμα και Αίμα Θεϊκό, Αίμα και Πυρ και Ατμίδα καπνού. Δώσαμε γάλα και λάβαμε Δωδεκαετή Παντοκράτορα. Χαρίσαμε άνθρωπο και λάβαμε Θεάνθρωπο. Προσφέραμε Αγνεία και λάβαμε άμεση και αποδεκτή Πρεσβεία. Χαρίσαμε Παρθενία και λάβαμε Θεομητορία.
Πρωτοφανές ορόσημο στην παγκόσμια ιστορία: «Ιδού η δούλη σου, γένοιτο κατά το ρήμα σου». Καμιά άλλη γυναίκα ισχυρή, με δύναμη ανυπέρβλητη και κοσμική επιρροή, δεν κατάφερε ποτέ να καθορίσει την πορεία και τύχη του πλανήτη με μία μόνο τέτοια απλή, σημαδιακή συγκατάθεση. Καμία άλλη διάσημη μητέρα, βασίλισσα η πριγκίπισσα, αυτοκρατόρισσα η αυγούστα, δεν κατάφερε ποτέ να διασχίσει και να προσδιορίσει την ιστορία ολόκληρης της ανθρωπότητας σε «Πριν και Μετά» από τη γέννηση ενός υιού της. Κανένα άλλο νήπιο δεν προσκυνήθηκε από τη γέννησή του ως Βασιλιάς και Θεός ταυτοχρόνως, και κανένα άλλο νήπιο δε στάθηκε αφορμή να σφαγιαστούν αδίκως, χιλιάδες άλλα τόσα αθώα νήπια, στο όνομά Του, και να παρασταθούν ως πραγματικοί Πρωτομάρτυρες στο Χριστιανικό προσκήνιο.
Τέτοια άφταστη και ανείπωτη θεία δόξα, ενός νεοτάτου και αγνοτάτου κοριτσιού, θα την ζήλευαν οι φεμινήστριες απανταχού της γης. Ενα κυριολεκτικά άγνωστο και άσημο δεκαεξάχρονο κορίτσι που ζούσε σε μια άσημη γωνιά της γης, τολμά τώρα να προφέρει και να προμηνύει σα πάνσοφη προφήτιδα την πιο παράξενη προφητεία, την πιό σοκαριστική δήλωση, το πιό διαδραματικό διάγγελμα, την πιο διαπλανητική προσφώνιση και την πιο πρωτοπορειακή ποτε (αλλά και προκλητική ίσως) ακατάκριτη αυτοπροβολή:
«Από τώρα και πέρα θα με μακαρίζουν, θα με εξυμνούν και θα με δοξάζουν όλες οι γενιές του κόσμου!»
Η Θεοτόκος επίσης «κείται εις πτώσιν και ανάσταση πολλών». Πίπτει πάνω της διάβολος και λυσσάζει, διότι διαβάζει το «Ιδού η Παρθένος» και εξετάζει καλά τις παρθένες όλες όπου γης, να βρεί ποιά μπορεί να είναι!» (Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης).
Πίπτουν επάνω της οι δαίμονες της πλάνης και οι αιρετικοί πάντες που τους τσακίζει τα ντροπιασμένα πρόσωπα με την τρομερή της όψη και φοβερή κόψη της ρομφαίας που διαπέρασε την ψυχή της, την μάχαιρα που «ήλθε να βάλει» ο Υιός της διά της Θυσίας του Σταυρού. «Ανασταίνει», εγείρει πολλούς Νέους Αγίους και Μάρτυρες και πολλά Αγια Μοναστήρια. Ανασταίνει το δικό της ξέχωρο Πανάγιο Περιβόλι, το Αγιον Ορος. Πρωτότοκος των νεκρών ο Υιός της, δευτερότοκη αυτή, τριτότοκος ο Ιωάννης.
Στην Υπέροχη Ακολουθία του Ακαθίστου Υμνου, στο Γράμμα «Ν» Νέαν έδειξε κτίσιν... διαβάζουμε περιχαρώς: «Χαίρε, αναστάσεως τύπον εκλάμπουσα!» Δεν είναι τυχαίο ούτε φιλολογίας χάριν που ονομάζουμε την Κοίμηση της Θεοτόκου, «το Πάσχα του Καλοκαιριού!» Πράγματι, είναι πραγματικό Πάσχα, χαρά Θεού! Για αυτό και ο εξαίρετος Κανόνας του Ορθρου της Κοιμήσεως, παρουσιάζει καθαρά Αναστάσιμο Χαρακτήρα, πανόμοιο με τον Αναστάσιμο Κανόνα του Πάσχα, σε Πρώτο πάλι Αναστάσιμο Ηχο! «Πεποικιλμένη τη θεία δόξη», (την θεία δόξα της Αναστάσεως), «Νικητικά μεν βραβεία ήρω... Θεόν κυήσασα... μιμουμένη δε τον Ποιητήν και Υιόν (μίμηση διά τριημέρου Αναστάσεως).... συν τω Υιώ εγείρη διαιωνίζουσα!» Το «συν» εδώ σημαίνει «όπως ακριβώς!»
Εχει και ο Δεκαπενταύγουστος την δική του «Μεγάλη Εβδομάδα». Είναι η εβδομάδα της Μεγάλης Προπαρασκευής της Παναγίας για την Μεγάλη και Ενδοξη αναχώρησή της. Είναι η Εβδομάδα του Μικρού και Μεγάλου Παρακλητικού Κανόνα. Είναι η ιστορική της Ταφή στης Γεθσημανής το χωρίο. Είναι ο Θεομητορικός Επιτάφιος, τα θρηνητικά και συγκινητικότατα Εγκώμια της Παναγίας μας. Τον Δεκαπενταύγουστο δεν γιορτάζουμε Κοίμηση αλλά Ανάσταση, Ακοίμητη Κοίμηση με πάλι στον Αδη επανάσταση και μάλιστα αυτή τη φορά από γυναίκα! Το διασαφηνίζει πανηγυρικώς το Κοντάκιο: Την εν πρεσβείαις ακοίμητον Θεοτόκον.... τάφος καὶ νέκρωσις ούκ εκράτησεν!» Λόγια που θα νόμιζε κανείς λέγονται μόνο για τον Χριστό! «Νενίκηνται της φύσεως οι όροι... παρθενεύει γαρ τόκος, και ζωὴν προμνηστεύεται θάνατος. Η μετὰ τὸκον Παρθένος, και μετὰ θάνατον ζώσα!»
Η Παναγία εισήλθε χαίρων εις την χαράν του Κυρίου και Υιού της. Θεοτόκος γάρ εκ του τάφου ανέτειλε. Ο άδης φησίν, επικράνθη, συναντήσας την Αγιωτέραν Γυναίκαν της Γης! Έλαβε σώμα και Θεοτόκω περιέτυχεν. Έλαβε Αγνήν Μητέραν και συνήντησεν Ουρανών Πλατυτέραν. Πού σου, θάνατε, το κέντρον; Πού σου, άδη, το νίκος; Ενικήθης υπό Αγίας Γυναικός! Ανέστη Θεοτόκος και σύ καταβέβλησαι. Ανέστη Θεοτόκος και πεπτώκασι των αιρέσεων δαίμονες. Ανέστη Θεοτόκος και χαίρουσιν άγγελοι διά την Βασίλισσαν των Αρχαγγέλων. Ανέστη Θεοτόκος, και ζωή πολιτεύεται, ότι μετέστη προς την ζωήν, Μήτηρ υπάρχουσα της Ζωής.
Θέλει αρετή και τόλμη η Ορθόδοξη Υμνολογία. Είχε τόλμη η Παναγία για αυτό και τολμήθηκε η παρούσα πραγματεία.
Η Θεοτόκος, όταν ήταν νέα κοπέλα, τόλμησε να πεί το ιστορικότατο: «Από τώρα και πέρα θα με μακαρίζουν όλες οι γενιές του κόσμου!» Οταν κοιμήθηκε και αφού αναστήθηκε, κατά την ώρα της αναλήψεώς της (το διασώζει με Θεϊκή Επιστασία η Ιερή και Εκκλησιαστική μας Παράδοση) ενώ την κοίταζαν με δάκρυα οι διπλά πια ορφανεμένοι Μαθητές και εκλιπαρούσαν το «μη μας εγκαταλέιπεις», Εκείνη, ενώ ανέβαινε «ον τρόπον ανελήφθη ο Υιός της» εις τους ουρανούς, Εκείνη πάλι τόλμησε να πει εκείνο το Θεαρχικότατο:
«Ιδού εγώ μεθ’ υμών ειμί, έως της Δευτέρας Παρουσίας του Υιού μου!!!»

13 σχόλια:

  1. Συμφωνώ απόλυτα με τον π.Νικόδημο; Αν ναι:

    Δεν είναι Ορθόδοξος όποιος δεν δέχεται την Ανάσταση της Θεοτόκου, ή τουλάχιστον δεν έχει ορθόδοξο φρόνημα και θεολογία. Είναι μισο-αιρετικός. Θα έπρεπε να βάλουμε στον κανόνα της Καινής Διαθήκης και τα απόκρυφα Ευαγγέλια που μιλούν για Ανάσταση της Παναγίας, και μάλιστα αναφέρουν ότι ο άπιστος Θωμάς, (για να πιστέψει) είδε ο ίδιος κενό τον τάφο της Παναγίας. Και, γιατί όχι, να εξοβελίσουμε όσα βιβλία έως τώρα θεωρούσαμε γνήσια της Καινής Διαθήκης αφού δεν έγραψαν κάτι για Ανάσταση Θεοτόκου οι αυτόπτες Απόστολοι, που ήσαν και οι αρμόδιοι, ως απεσταλμένοι και εντεταλμένοι από τον Θεό να καταγράψουν ιστορία και διδασκαλία και να ποιμάνουν την πρώτη Εκκλησία. Εξάλλου, το Πνεύμα το Άγιον αφού δεν τους φώτισε να γράψουν για Ανάσταση, μάλλον φώτισε τους συγγραφείς των Αποκρύφων!

    Να καθιερώσουμε και "Παναγία Ανέστη", μετά από 20 αιώνες, αφού δεν το σκέφτηκαν οι πρώτοι Χριστιανοί, που έλεγαν "Χριστός Ανέστη".

    Να καθιερώσουμε και αγιογραφίες της Παναγίας, με Ανάστασή της και όχι μόνο κοίμηση: Την Παναγία να ανασταίνεται από τον τάφο.

    Κατά το "Χριστός Ανέστη", να ψάλλουμε και "Θεοτόκος Ανέστη εκ νεκρών, κ.λπ."

    Να καθιερώσουμε 3 μέρες μετά την Κοίμηση, δηλ. στις 18 Αυγούστου εορτή της Αναστάσεως της Θεοτόκου.

    Να καταργήσουμε από τη Θεία Λειτουργία την αναφορά
    "υπερ των κεκοιμημένων και εξαιρέτως υπερ της Παναγίας Θεοτόκου".

    Να αφορίσουμε ως κακόδοξο όποιον δεν αποδέχεται τα ανωτέρω.

    Συμπέρασμα και σοβαρά: Το Πνεύμα το Άγιον, δεν μας έδωσε σαφείς πληροφορίες που να ικανοποιούν την περιέργειά μας αλλά φώτισε τους αυτόπτες και αυτήκοους και μοναδικούς αρμοδίους Αποστόλους να καταγράψουν ό,τι Αυτό έκρινε. Ας αρκεστούμε σε αυτά. Τα υπόλοιπα, ίσως να συνέβησαν, ίσως όχι, ας μην θέλουμε να επιβάλουμε την άποψή μας στους άλλους και ας μη συνεχίζουμε να χρακτηρίζουμε "μη ορθόδοξου φρονήματος" καθένα που δεν δέχεται να υποταχθεί στον ιδεολογικό μας αυθαίρετο ζυγό.

    Ι.Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θαυμάσιο το κείμενο του πατρός Νικοδήμου.
    Θαυμάσιο και αναλυτικότατο.
    Οι ....υπέρ λίαν ζηλωτές που είναι ετοιμοι να πούν λόγον αντιρρητικόν, ας το διαβάσουν προσεκτικά και αναλυτικά γιατί τελικά θα συμφωνήσουν με το τετραγωνικότατο αυτό κείμενο.
    Σε ευχαριστούμε πατέρα Νικόδημε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νομίζω ότι έχει δίκιο ο α΄σχολιαστής!Εάν συνέβαι
    νε ανάσταση της Θεοτόκου δε θα το έγραφε τουλάχι
    στον ο Λουκάς;!Το"μετέστης προς την ζωήν"σημαί-
    νει ότι η ψυχή της Θεοτόκου έφυγε για την αιώνια ζωή,όπως και του κάθε ανθρώπου!Πουθενα δεν έχω
    δει περί Αναστάσεως!Τώρα πού βρήκε την τετραγώνι
    κότητα ο β΄σχολιαστής είναι δικό του θέμα!Το μετά
    σταση χρησιμοποιείται και για την επάρατο ασθένει
    α και δε σημαίνει ανάσταση,αλλά μετακίνηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Προφανώς, το θέμα θα το διαπραγματευθεί, και θα το επιλύσει, η ετοιμαζμένη υπό οικουμενικού Βαρθολομαίου και της λοιπής - ακαδημαϊκής και άλλης - ακολουθίας του, Αγία και Μεγάλη Οικουμενική Σύνοδος. Ήδη προαλείφεται ως "αγία" διό και ούτως ονομάζεται.

    Δεν διαφωνεί κανείς με αυτά που γράφει ο π. Νικόδημος. Αλλά αυτά δεν αποτελούν Δόγμα. Είναι λίαν τολμηρό, στην κατάσταση που βρισκόμαστε σήμερα, ακόμη και υπόθεση να γίνει, ότι η προετοιμαζομένη "αγία" Σύνοδος θα προβεί σε δογματικές ρυθμίσεις ή προσθήκες ή διορθώσεις. Τίποτα πάντως δεν αποκλείεται.

    Το "Πάσχα του καλοκαιριού", η Κοίμησις της Θεοτόκου, είναι και θα παραμείνει η θερινή διάβαση των πιστών προς την "κατάπαυσιν του Κυρίου"

    «προσεύχεσθε, ἵνα μὴ γένηται ὑμῶν ἡ φυγὴ χειμῶνι μηδὲ σαββάτῳ,»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το μετάσταση χρησιμοποιείται και για την επάρατο ασθένεια και δε σημαίνει ανάσταση,αλλά μετακίνηση!

    KX :
    Την εποχή που πρωτογράφτηκε το "μετέστης προς την ζωή", δεν υπήρχαν καρκίνοι και μεταστάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η Εκκλησία διδάσκει ως Δόγμα ασφαλείς πληροφορίες. Στο θέμα αυτό, από τους πλησιέστερους χρονικά στο γεγονός της κοιμήσεως της Θεοτόκου, δηλ. τους Αποστόλους και τους Αποστολικούς Πατέρες των 3 πρώτων αιώνων μ.Χ.

    Έκαστος εξ ημών, ας πιστεύει όπως αναπαύεται,όπως η τετράγωνη λογική του ή η θεία φώτιση τον πληροφορεί αφού "τα αδύνατα παρ΄ανθρώποις δυνατά παρά τω Θεώ εστι". Γιατί η άλλη τετράγωνη λογική, λέει ότι για ένα τόσο υπερφυσικό γεγονός η Εκκλησία των πρώτων αιώνων δεν θα σιωπούσε. Αν υπάρχουν κάποιοι ύμνοι, είναι ύστεροι που αντλούν πληροφορίες από τα απόκρυφα συνεπώς δεν αποτελούν ασφαλείς πηγές. Ο δε Ανδρέας Κρήτης (7-8ος αιώνας μ.Χ). ομολογεί ότι εικάζει, ότι κάνει υποθέσεις, αλλά υποθέτει ότι αν κάνει λάθος ο Θεός θα τον συγχωρήσει.

    Στο σχολείο, και στα κηρύγματα στις Εκκλησίες πριν από 40-50 χρόνια, οι δάσκαλοι, οι θεολόγοι στα θρησκευτικά και οι ιεροκήρυκες στις Εκκλησίες δίδασκαν στις διαφορές Ορθοδόξων - Παπικών και μας ότι οι Παπικοί, διδάσκουν ως δόγμα το φιλιόκβε και την εν σώματι μετάσταση της Θεοτόκου, σε αντίθεση με τους Ορθοδόξους, επίσης την όστια, την υποχρεωτική αγαμία όλων των βαθμίδων του κλήρου κ.λπ. Πώς τώρα μετά από 50 χρόνια όχι μόνο η εν σώματι μετάσταση της Θεοτόκου αλλά και η Ανάσταση έγινε δόγμα των Ορθοδόξων και το ακούμε τακτικά από τους νεότερους επισκόπους και ιεροκήρυκες... Κύριος οίδε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. «Πέθανε η αγία Παρθένος και έχει θαφτεί, με τιμή αυτής η κοίμηση... με μαρτυρία η δόξα Της, και με μακαρισμούς το άγιο Της σώμα... Το τέλος Της κανείς δεν γνωρίζει. ... απλώς σιώπησε η Γραφή για το υπερβολικό του θαύματος, για να μην οδηγήσει σε έκπληξη τη διάνοια των ανθρώπων. Διότι εγώ δεν τολμώ να πω, αλλά σκεπτόμενος να ασκώ σιωπή,,, δεν λέω ότι έμεινε αθάνατη- αλλά δεν πείθομαι, εάν έχει πεθάνει. (Αγ.Επιφάνιος Κύπρου).

    "Στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία «πρώτη μνεία» περί της Μεταστάσεως της Θεοτόκου γίνεται σε κάποιο λόγο, ο όποιος αποδίδεται ψευδώς εις το Μόδιστον των Ιεροσολύμων 700 μ.Χ. (Π.Τρεμπέλας, Δογματική)

    "Το να αναστηθεί από των νεκρών η Παναγία και να αναληφθεί με το σώμα και να είναι ήδη ζωντανή στους ουρανούς το δεχόμαστε, διότι αυτό είναι «ἀσυγκρίτως θεομητροπρεπέστερον τοῦ νεκράν αὐτήν εἶναι», δηλαδή από του να μένει «τό ἄχραντο σῶμα Της νεκρόν» στην γη, ὡς χωρισμένον τῆς ζωοποιούσης αὐτό ἁγιωτάτης ψυχῆς..."(Αγ.Νικοδημος ο αγιορείτης).

    "Η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία μας δεν δίδαξε ότι η Θεοτόκος ανελήφθη με το πανάσπιλο σώμα Της στον ουρανό και ότι μετέστη με αυτό στην αΐδιο δόξα και μακαριότητα. Διότι ούτε η Αγία Γραφή, ούτε η Αποστολική Παράδοση αναφέρουν το γεγονός αυτό. Για το γεγονός αυτό δίνουν διάφορες λεπτομέρειες μόνο τα Απόκρυφα, και αυτά τον τέταρτο αιώνα".
    (Αρχιμ.Καλλ. Λυράκης)

    "Η Ορθόδοξη αγιογραφία εικονογραφεί την «Κοίμησιν της Θεοτόκου» και όχι την «ανάληψίν» Της. «Η Θεομήτορ ιστορείται νεκρά, εξαπλωμένη επί φερέτρου»
    (Κ.Καλοκύρης)

    "Ο Ρωμαιοκαθολικισμός, επειδή δέχεται την Θεοτόκο απαλλαγμένη τελείως από το προπατορικό αμάρτημα, οδηγήθηκε αναπόφευκτα στα νέα Δόγματα που θέσπισε γι' αυτήν, το Δόγμα δηλαδή ... ... της ενσώματης μεταστάσεώς της"
    (Δημ.Τσελεγγίδης, περιοδ. Γρηγ.Παλαμάς τ.709)

    "όταν γίνεται λόγος στην υμνογραφία για τα γεγονότα της ζωής της Θεοτόκου, που αντλούνται από μη έγκυρες πηγές (όπως είναι λ.χ. τα Απόκρυφα κείμενα)..."(ε.α.)

    "Τρεῖς ἡμέρες μετὰ τὴν Κοίμησὴ Της, νεφέλη μετέωρος μετέφερε μυστηριωδῶς στὰ Ἱεροσόλυμα τὸν Θωμᾶ, ὅπου στὸ χωριὸ Γεθσημανῆ τὴν συνάντησε καὶ τὴν εἶδε νὰ ἀνεβαίνει στοὺς οὐρανούς. Ἔκπληκτος, βλέποντας τὸ ὅραμα τῆς ἐφώναξε· «Παναγία, ποῦ ὑπάγεις;» Τότε Ἐκείνη ἀπεζώθη τὴν Ζώνη της καὶ τὴν ἔριξε, ὡς εὐλογία, πρὸς διαπίστωση τῆς μεταβάσεὼς Της σ᾿ αὐτούς. Στὴ συνέχεια ἔτρεξε ἔντρομος πρὸς τὸν τάφο Της, ὅπου συνάντησε τοὺς ἄλλους Μαθητὲς νὰ προσεύχονται καὶ λυπημένος, διότι δὲν ἀξιώθηκε νὰ παρευθεῖ στὴν θανὴ Της, τοὺς παρεκάλεσε νὰ ἀνοίξουν τὸν τάφο γιὰ νὰ προσκυνήση τὸ θεοδόχο σῶμα της. Ἐπειδή, ὅμως, ἠρνοῦντο νὰ τὸ πράξουν, ὁ Θωμᾶς «βιασάμενος τὸν ἱερὸν ἐκεῖνον χορὸν ἀνοίγειν τὴν σορὸν ἐπειρᾶτο...». Κατόπιν αὐτοῦ οἱ Μαθητὲς ἄνοιξαν τὸν τάφο καὶ μὴ εὑρόντες τὸ σῶμα τῆς Θεοτόκου, παρὰ μόνο τὰ ἐντάφια σπάργανα, τὸν ἀσφάλισαν καὶ πάλι, ἀφοῦ προηγουμένως τοὺς περιέλουσε ὑπέροχη εὐωδία" (Απόκρυφα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τα Ευαγγέλια δεν γράφουν για την ανάσταση της Θεοτόκου γιατί η αφήγησή τους τελειώνει με την ανάσταση και την ανάληψη του Ιησού, οι δε πράξεις των Αποστόλων με την άφιξη του Παύλου στη Ρώμη.

    Η Αναφορά δεν συμπεριλαμβάνει απλώς την Θεοτόκο στους κεκοιμημένους παρότι και εν πίστει αναπαυσαμένη υπήρξε, αφού πέθανε, και τετελειωμένη. Ισα ίσα που κάνει λόγο με εξαίρετικό για αυτήν.

    "Ἔτι προσφέρομέν σοι τὴν λογικὴν ταύτην λατρείαν ὑπὲρ τῶν ἐν πίστει ἀναπαυσαμένων προπατόρων, πατέρων, πατριαρχῶν, προφητῶν, ἀποστόλων, κηρύκων, εὐαγγελιστῶν, μαρτύρων, ὁμολογητῶν, ἐγκρατευτῶν καὶ παντὸς πνεύματος δικαίου ἐν πίστει τετελειωμένου.

    Ἐξαιρέτως τῆς παναγίας, ἀχράντου, ὑπερευλογημένης, ἐνδόξου δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Από την νεκρώσιμο ακολουθία:

    Ἦχος β'
    Διό, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, ἐννοήσαντες ἡμῶν τὸ βραχὺ τῆς ζωῆς, τῷ μεταστάντι (τῇ μεταστάσῃ) τὴν ἀνάπαυσιν, παρὰ Χριστοῦ αἰτησώμεθα, καὶ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν τὸ μέγα ἔλεος.

    Ἦχος γ'
    Πάντα ματαιότης τὰ ἀνθρώπινα, ὅσα οὐχ ὑπάρχει μετὰ θάνατον, οὐ παραμένει ὁ πλοῦτος, οὐ συνοδεύει ἡ δόξα·ἐπελθὼν γὰρ ὁ θάνατος, ταῦτα πάντα ἐξηφάνισται. Διό, Χριστῷ τῷ ἀθανάτῳ Βασιλεῖ βοήσωμεν· Τὸν μεταστάντα (τὴν μεταστᾶσαν) ἐξ ἡμῶν ἀνάπαυσον, ἔνθα πάντων ἐστὶν εὐφραινομένων ἡ κατοικία.

    Ἦχος δ'
    Ὄντως φοβερώτατον τὸ τοῦ θανάτου μυστήριον, πῶς ψυχὴ ἐκ τοῦ σώματος, βιαίως χωρίζεται ἐκ τῆς ἁρμονίας, καὶ τῆς συμφυΐας ὁ φυσικώτατος δεσμός, θείῳ βουλήματι ἀποτέμνεται. Διό σε ἱκετεύομεν· Τὸν μεταστάντα (τὴν μεταστᾶσαν) ἀνάπαυσον, ἐν σκηναῖς τῶν δικαίων σου, ζωοδότα φιλάνθρωπε.

    Ἦχος δ'
    Ποῦ ἐστιν ἡ τοῦ κόσμου προσπάθεια; Ποῦ ἐστιν ἡ των προσκαίρων φαντασία; Ποῦ ἐστιν ὁ χρυσὸς καὶ ὁ ἄργυρος; Ποῦ ἐστι τῶν ἱκετῶν ἡ πλημμύρα καὶ ὁ θόρυβος; Πάντα κόνις, πάντα τέφρα, πάντα σκιά. Ἀλλὰ δεῦτε βοήσωμεν τῷ ἀθανάτῳ Βασιλεῖ· Κύριε, τῶν αἰωνίων σου ἀγαθῶν ἀξίωσον τὸν μεταστάντα (τὴν μεταστᾶσαν) ἐξ ἡμῶν, ἀναπαύων αὐτόν (αὐτήν) ἐν τῇ ἀγήρῳ μακαριότητι.

    Ἦχος βαρὺς
    Ἀνάπαυσον, Σωτὴρ ἡμῶν ζωοδότα, ὃν μετέστησας ἀδελφόν (ἣν μετέστησας ἀδελφήν) ἡμῶν, ἐκ τῶν προσκαίρων, κράζοντα (κράζουσαν) δόξα σοι.

    Δόξα...
    Ὁ θάνατός σου, Κύριε, ἀθανασίας γέγονε πρόξενος· εἰ μὴ γὰρ ἐν μνήματι κατετέθης, οὐκ ἂν ὁ Παράδεισος ἠνέῳκτο, διὸ τὸν μεταστάντα (τὴν μεταστᾶσαν) ἀνάπαυσον ὡς φιλάνθρωπος
    εις ιερείς


    Δέσποτα, ὅν μετέστησας ἓξ ἡμῶν, ἓν ταὶς τῶν Ἁγίων σου κατάταξον σκηναίς, τὸ πνεῦμα τοῦ σοῦ δούλου Χριστέ.

    Ὄντως Θεοῦ προστάξει, ὡς γέγραπται, τοῦ παρεχοντος τοὶς μεταστάσι τὴν ἀνάπαυσιν.

    Τὸν μεταστάντα ἐξ ἡμῶν ἀνάπαυσον, ἔνθα πάντων ἐστὶν εὐφραινομένων ἡ κατοικία.

    Ἀνάπαυσον, Σωτὴρ ἡμῶν ζωοδότα, ὃν μετέστησας ἀδελφόν ἡμῶν, ἐκ τῶν προσκαίρων, κράζοντα δόξα σοί.

    διὸ τὸν μεταστάντα ἀνάπαυσον ὡς φιλάνθρωπος.

    τοῦ παρεχοντος τοὶς μεταστάσι τὴν ἀνάπαυσιν.

    από το κανονάριον εις κεκοιμημένους
    "Όταν καθίσης ο Θεός επί θρόνου φοβερού δικαιοκρίτα αποδούναι εκάστω κατά τα έργα αυτού συγγνώμην παράσχου άφεσιν των πλημμελημάτων Χριστέ τω μεταστάντι"

    Εις Δανιήλ τον στυλίτην
    Ιδού σοι πύλαι ουρανών, μεταστάντι καί τόν δρόμον τελέσαντι, Πάτερ ηνοίχθησαν, καί τών Αγγέλων τάξεις εδέξαντο, ο στεφοδότης δέ Χριστός, δόξη εστεφάνωσε, δικαιοσύνης σε, όν υμνούντες οι πιστοί μεγαλύνομεν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δεν κατάλαβα εις ΤΙ εχρησίμευσεν στο θέμα η παρά-
    θεσις ύμνων της εξοδίου ακολουθίας!Αν μπορούσε να
    εξηγηθεί,θα ήτο πολύ χρήσιμον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "Δεν κατάλαβα εις ΤΙ εχρησίμευσεν στο θέμα η παρά-
    θεσις ύμνων της εξοδίου ακολουθίας!Αν μπορούσε να
    εξηγηθεί,θα ήτο πολύ χρήσιμον! "

    ΚΧ :

    Θα το μάθουμε σε λίγα χρόνια, όταν θα εορτάζουμε την ανάσταση της υπεραγίας Θεοτόκου. Η Κοίμησις είναι λέξη "μπαγιάτικη", μας φέρνει στο νου τα κοιμητήρια, δηλαδή νεκροταφεία, και είναι ενοχλητική, απαισιόδοξη. Το ίδιο και η λέξη "μετάσταση". Η λέξη ανάσταση παρέχει αισιοδοξίαν. Τώρα δε με τις μεταμοσχεύσεις κυριολεκτικά πετάμε. Μη λησμονείτε άλλωστε ότι όλα έχουν αποκατασταθεί. Η Δευτέρα Παρουσία έχει γίνει, αλλά μας το έκρυβαν, όπως έκρυβαν και τα απόκρυφα ευαγγέλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Απάντηση στον αδελφό εν Χριστώ 17-8-2011 3:48 μ.μ.

    Στα σχόλια ερευνήθηκε και η έννοια της λέξεως "μετάσταση" εκκλησιαστικώς ως και ιατρικώς. Σε συνέχεια αυτού του διαλόγου, παρατέθηκαν και τα αποσπάσματα της εξοδίου ακολουθίας, για υπενθύμιση ότι καθημερινά η Εκκλησία χρησιμοποιεί την λέξη "μετάσταση", με τη σημασία που την δέχεται και ο 3ος και 6ος αδελφός σχολιαστής, όπως την διδαχθήκαμε οι Ορθόδοξοι σε αντιδιαστολή με την εν σώματι μετάσταση που δέχονται οι παπικοί. Η Εκκλησία ψάλλει για όλους τους κοιμηθέντες αδελφούς σε κάθε νεκρώσιμη ακολουθία: "τω μεταστάντι δούναι την ανάπαυσιν", "όν μετέστησας εξ ημών", "τον μεταστάντα ανάπαυσον", "Του παρέχοντος τοις μεταστάσι την ανάπαυσιν"... με την έννοια "εκ γαρ θανάτου προς ζωήν και εκ γης προς ουρανόν ημάς διεβίβασεν", "μετέστης προς την ζωήν μήτηρ υπάρχουσα της ζωής".

    Χρήσιμο στη συζήτησή μας και το πρώτο σχόλιο σε επόμενο άρθρο του π.Δανιήλ, "Απόστολοι εκ περάτων συναθροισθέντες ενθάδε, Γεθσημανή τω χωρίω κηδεύσατέ μου του σώμα, και σύ Υιέ και Θεέ μου παράλαβέ μου ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ".

    Τίποτε φυσικά δεν είναι αδύνατον για το Θεό, ανέστησε τον Λάζαρο, δεν μπορεί να αναστήσει την μητέρα Του, την Θεοτόκο; Δεν κρίθηκε όμως από τη Θεία Οικονομία, ότι έπρεπε να πληροφορηθούμε κάτι παραπάνω για την Παναγία μητέρα του Χριστού. Γιατί λοιπόν τα "σκαλίζουμε"; Μόνο και μόνο επειδή αναφέρονται στα "απόκρυφα" του 4ου και 7ου αιώνα μ.Χ. δεν πρέπει να τα δεχόμαστε. Προσωπικά, μένω στις ασφαλείς πληροφορίες που έκριναν ικανές να μας παραδόσουν οι Απόστολοι και οι Αποστολικοί Πατέρες και στο επίσημο Δόγμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και όχι στις υποθέσεις όσο ευλαβείς και αν είναι, του 5ου αιώνα μ.Χ. και έπειτα.

    Ευχαριστίες στο ιστολόγιο και στον κ.Οδυσσέα, που είτε συμφωνεί, είτε διαφωνεί, φιλοξενεί όλα τα σχόλια, με κίνδυνο να "τα ακούσει" κι'όλας από ζηλωτές της μιας πλευράς. Ευχαριστίες στους συζητητές και στον Κ.Χ. για την παρότρυνση «προσεύχεσθε, ἵνα μὴ γένηται ὑμῶν ἡ φυγὴ χειμῶνι μηδὲ σαββάτῳ»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. "Η ενδεχόμενη ίσως αντί-θεση στην εκφραζόμενη αυτή θέση, ενώ φυσικά επιτρέπεται, παράλληλα όμως υπαινίσσεται παντελή έλλειψη ορθόδοξου καταρτισμού και πλουτισμού Θεολογίας."

    ΚΧ :

    Φαίνεται ότι η Θεολογία επτώχευσε (χρεωκοπίας περίοδος γαρ) και πρέπει τώρα να την (εμ)πλουτίσουμε.

    Διερωτώμαι ποιά είναι η αντί-θεση και ποιά η θέση; Είναι θέση αυτή του π. Νικοδήμου, που κάνει λόγο για Ανάσταση της Θεοτόκου, και αντίθεση αυτή την οποία προτιμούν οι άλλοι και παραμένουν στον όρο Κοίμηση της Θεοτόκου; Μήπως μας τα λέει ανάποδα;

    Έγραψα ότι δεν διαφωνώ με αυτά που γράφει περί της "αναστάσεως τύπον εκλάμπουσα" υπεραγίας Θεοτόκου, αλλά διαφωνώ πλήρως με τον επιχειρούμενο "εμπλουτισμό".

    Τώρα δηλαδή τα ανακαλύψαμε; τόσα χρόνια δεν τα ξέραμε; Ή μήπως πτωχεύσαμε θεολογικά και δεν το πήραμε είδηση; Εδώ και τόσα χρόνια οι κακόδοξοι νεοορθόδοξοι φροντίζουν και μας
    εφοδιάζουν με πολύτιμους θησαυρούς. Εκτός αν, στο παρακαταθηκών και δανείων, διαπιστώθηκε ότι είναι σκάρτα και τώρα κάνουμε νέα προσπάθεια να πουλήσουμε "φύκια για μεταξωτές κοδέλες".

    Υστερόγηραφο

    "διαδραματική Εικόνα της Κοιμήσεως"

    - Η Εικόνα της Κοιμήσεως δεν είναι ούτε διαδραματική, ούτε διαδραστική, ούτε διαπολιτισμική

    "Αγγελοι να βλέπουν το δικό τους «Αφεντικό» να αγκαλιάζει και να υποδέχεται την ΜΑΝΝΑ Του"

    - Άλλο το εξ ουρανού "μάννα" και έτερο η μάνα (μητέρα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου